+++ ALKUVUODESTA 2009 LAPSETTOMUUSHOIDOISTA PLUSSANNEET +++

Raitanen: Olipas se uutinen! Mahtavaa! Onneksi olkoon toistamiseen kaksosista. Hassua, että se toinen voi olla jossain "piilosilla", niin ettei ultralla sitä löydä.

Angela: Onneksi olkoon myös sinne hyvistä ultrakuulumisista! Kyllä sitä nyt jo uskaltaa iloita, kun pahin on ohitse! "Iso" vauva teillä siellä kasvamassa. :)

).( Tänne ei kuulu ihmeempää. Rauhallinen mieli on ollut ja pikku hiljaa sitä alkaa uskoa siihen, että meille on oikeesti vauva tulossa. Viikonloppuna oli pahaa oloa, mutta kunnon kuvotusta ei ole ollut kohta pariin viikkoon. Aamupahoinvoinnista en edes tiedä mitä se on. Mä voin kaikkein parhaiten juuri aamuisin. Tosin syön heti noustuani, joten en tiedä millainen olo olisi, jos paastoaisi. Hieman huolestuttaa se, että syömisen määrä on lisääntynyt, kun iltapäivisin ja iltasin yrittää pitää pahaa oloa poissa. Kiloja kertyy tätä menoa. Jos telkasta katsoo vauva- tai eläinaiheisia ohjelmia, niin itkettää. :'( Toisaalta se on vähän huvittavaakin. :LOL:
 
ANGELAlle ja RAITASElle onnea ultrakuulumisista ja Raitaselle vielä jymypaukusta :flower:

PANTALAIMonille Noron karkotussäteitä. Kändee varmaan jättää nevola väliin, kun se on niiin tarttuvaa.

ELLASTIINA: Mulla myös yl. aamuisin paras olotila paitsi eilen, kun olin ollut la iltavuorossa ja kellot käännettiin niin en päässyt aamulla töihin kun huippas ja oli huono olo. Ei oikein niin lyhkäset yöunet riitä...tänään aamulla taas ihan ok olo. Muutamana iltana kyllä on ollut järkyn huono olo. Syöminen auttaa....hetkeksi.

SILVElle onnea neuvolakäynnille =)

Oma Napa odottelee vaan jo sitä keskiviikon ultraa. Tosiaan muutamana iltana on ollut niin järkky olo + sitten eilen makasin koko päivän pois "kestokrapulaa". Aivan sellainen oli olotila koko päivän....
Nyt laittaan taas lugeja.

Bartsu ja toukka 8+4
 
Jaksamista kaikille flunssan ja vielä tuon ilkeän Noro-viruksen kanssa taisteleville! Kurjaa, että vielä nekin iskee tähän päälle!

Silve, mun työhön kuuluu myös satunnaisten koulutuspäivien pitäminen pitkin Suomenniemeä. Vinkki: hanki (tai pyydä työnantajaa hankkimaan) sellainen pyörillä kulkeva mummolaukku, jonne saat ainakin painavat koulutusmatskut, sitä on huomattavasti paljon helpompi käsitellä. Edellyttäen tietysti, että koulutusmatsku mahtuu sellaiseen. Mun matsku on vain läppäri ja mapit, joten mulla se toimii hyvin isomallekin porukalle. Tai sit sulle pitää hankkia lakeija kantamaan materiaalit perille! :) Tsemppiä myös neuvolakäynnille!

Ellastiina, kiva kun siell ollaan jo vähän rauhaisammin mielin, sen on tärkeää! Se on vaan kummallista miten se pää vaan ei usko näitä juttuja, vaan epäilys koko ajan kalvaa! Mulla tuo epäilys on nyt näillä viikoilla alkanut hellittää, kyllä täällä jo aletaan uskoa tähän raskauteen! :) Etenkin eilisen jälkeen! ;)

Mä oon huomannu, et kuvotus ja pahoinvoinnin olo tulee, jos päästää nälän tulemaan! Eli jos ruokailusta on kulunut liian pitkä aika, tekee etenkin lämmin ruoka todella pahaa, ja sitä on kakistellen syötävä! Eli koko ajan vaan, parin tunnin välein pitää olla jotain mussuttamassa niin selviää helpommalla. Ja aamulla heti ainakin tuoremehua napaan, niin ei tule huimaus!

Bartsulle onnea ultraan!

Kauniskuu, eiköhän se kahden viinikulauksen alkoholi ole jo ehtinyt haihtua kun edes mahalaukkuun pääsee ;) Eli hyvin kohtuullista on...
Mä tein heti alkuraskaudesta päätöksen, et täysin nollalinjalla mennään alkoholin kans ainakin toiselle kolmannekselle saakka. Eipä kyllä ole tehnyt tiukkaa, muutoinkin viime vuosina on tuo baareissa käynti ja alkoholin käyttö ollut kovin maltillista. Meillä on ollut tapana järkkäillä illanistujaisia ruoan ja juoman ympärillä, ja niihin on tietty kuulunut ruokaviinit ja saunasiiderit. (ja ok, joskus nuo illat päättyivät vähän kosteammissa merkeissä... :D ) Niitäkään ei ole edes ehtinyt kaipaamaan, on jotenkin tosiaan tuo elämä viimeisen 3 kk:n aikana pyrinyt niin oman navan ympärillä.

Jotkut holittomat oluet on ihan hyviä. Holittomia viinejä ja siidereitä en ole vielä hirvennyt maistaa...

(.) vieläkin on vähän pasmat sekaisin eilisestä jymy-uutisesta! On ihan täysi mysteeri, missä se toinen silloin piileskeli. Se 8.viikon ultraaja kuulema viel on tunnettu erityisen tarkkana lääkärinä! Saatiin silloin DVD:llä se koko tutkimus mukaan, ja eilen heti kotiin päästyämme ryntäsimme katsomaan sitä... ja edelleen, ei siellä mitään näkynyt toisesta. Pieniä vilauksia ehkä ihan sivuilla, mut niistäkään kun ei todellakaan voi sanoa, pitäis olla paljon harjaantuneempi. Mutta kun ei lääkärikään silloin, niin miten sit me :D
No, pääasia on, et kaikki molemmilla kunnossa! Selvisi sitten nuo koko ajan jatkuvat kohtukipuilut ja nipistelytkin... edelleen se kohtu siellä tekee kovasti töitä!

Mun on varmaan pakko kohta kertoo töissä tästä. Mä en tapaa mun omia esimiehiä kuin ehkä n. pari kertaa vuodessa, joten kerrottavahan se on, kun eivät masun kasvustakaan näe. ;D Kaksosraskauksissa ilmeisesti määrätään saikulle jo n. rv 26, oli komplikaatioita tai ei. Tämä sattuis heinäkuun alkuun. Ja jos loman meinaa pitää heinäkuussa, tarkoittaa se, et työt loppuis jo kesäkuun lopussa! Apua, eihän siihen oo kun muutama hassu kuukausi! Huh!

Miten te muut ootte ajatelleet kertoa töihin? Muistaako joku mikä oli se "lakisääteinen" aika, milloin viimeistään pitää kertoa raskaudesta?

Raitanen ja kyytiläiset 12+0
 
Raitaselle onnittelut jymy-uutisesta! Ihanaa kun siellä näkyi sittenkin :heart: :heart: kaveria! Varmasti meni kaikki ajatukset sekaisin...

Angelalle myös onnittelut hyvistä ultra kuulumisista!

Ellastiina en ostanut niitä pahoinvointirannekkeita. Silloin hiukan paha olo hiukan helppasi. Mutta kyllä se aina muutan kerran viikossa ilmoittaa olemassaolostaan...

Raitanen kyseli lakisääteisestä kertomisesta töihin. Kelan sivuilla on sellanen muistilista lapsen syntyessä ja kasvaessa http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/010302083339EH . Siellä on hyvät ohjeet mitä pitää muistaa ennen lapsen syntymää. Vapaasta siellä lukee näin:

1-2 kk ennen vapaan alkua ilmoitus työnantajalle

Ilmoita työnantajalle vapaasta 2 kuukautta ennen vapaan aloittamista. Jos vapaa on enintään 12 päivää, ilmoitus on tehtävä 1 kk ennen vapaata.

Eli sun asiassahan se tarkoittaisi, että sun pitäs kertoo aika piakkoin :)
 
Hei!

Oikein isot ja lämpöiset onnittelut Raitaselle! Ihan mahtavia ultrakuulumisia teillä! On se vaan jännä, että toinen vauveli päätti pysyä aikaisemmassa ultrassa piilossa. Pitääpähän ainakin vanhemmat jännityksessä! Kivaahan se on, että on yllätyksiä elämässä ;)

Ja kaunis kiitos kaikille onnitteluista!

Työnantajalle kertomisesta: tosiaan tuo 2 kk ennen äitiyslomalle jääntiä pitää raskaudesta kertoa. Olen itse kesälomalla silloin, kun tuo tarkka 2 kk ennen on, joten varmaan kerron aiemmin jo. Tarkoitus olisi pitää raskaus töissä salassa rakenneultraan asti, joka mulla on 26.5. Saa nähdä onnistuuko, kun tuo masu on jo alkanut kasvamaan. En kyllä näe pomoani kovinkaan paljon, joten en usko, että hän välttämättä osaa mun vatsanseutua sillä silmällä katsoa. Senkin takia yritän pitää asian salassa, että meillä on töissä yt-neuvottelut käynnissä, niin pelkään saavani potkut, jos nyt asian paljastaisin.

Mua on nyt alkanut jännittämään miten kertoa sukulaisille ja ystäville asiasta. Jotenkin tämä on nyt vaikeampaa, kun kukaan ei tiedä. Mitä pitemmälle kertominen menee, sitä vaikeampaa se varmaan tulee olemaan. Tiedän, että kaikki tulevat olemaan iloisia asiasta, mutta siltikin.

Mulla on tänään ollut vähän jomotusta masussa tai sellaista painontunnetta. Mietin, että johtuisiko siitä, että nyt olisi taas menkkojen aika, jos ei olisi raskaana. Etova olo jatkuu ja jatkuva nälkä! Esikoinen valvotti taas viime yön, joten väsyttääkin pirusti! Toivoisin jo kovasti normaalia olotilaa, vaikka kun tunnen itseni, niin alan taas stressaamaan, kun oireet loppuu, että onko kaikki ok.

Esikoista odottaessani stressasin hirveästi liikkeistä, joita en tuntenut kuin vasta joskus rv 20. Eilen ultrassa selvisi, että istukka on taas vatsan puolella, kuten oli esikoisestakin, joten nyt taas voi huoletta odottaa liikkeiden tuntemista pitempään. Onneksi kätilöt sen sanoivat ääneen. Ja onneksi ennen rakenneultraa on yksi neuvolakäynti, jossa kuunnellaan myös sydänääneet.

Ja tänään paukkui viikot!

Angela rv 12+0
 
Mäkin olen jaksanut mielessäni hämmästellä Raitasen kokemusta piilokaksosista... Laittaa kyllä varmasti pään pyörälle ja sekaisin. Ja joutuu ajattelemaan asiat uudestaan kertaalleen uusiksi kahden vauvan ja kaksosraskauden näkökulmasta.

Mulla raskaudesta tietää lähimmät ystävä (joita on aika monta) sekä lähiperhe. Perheille tuli paljastettua asia, koska olin sairaslomalla vuodon takia. Ja äidilleni soitin myöhään illalla, kun vuoto alkoi ja itkin, että olen raskaana ja en tiedä miten jaksan, jos tää taas menee kesken... Ajattelin, että tietoa panttaan joidenkin ystävien osalta, kunnes nähdään toukokuussa yksissä polttareissa ja masu jo sitten näkyy.

Työpaikalla ajattelin kertoa, kun masu alkaa näkyä. Pyrin ehkä peittelemään sitä huhtikuun lopulle, koska olen koeajalla sinne asti. (Täytyy vielä varmistaa työsopimuksesta). Hieman pelottaa esimiehille kertoa, koska pelkään sitä, että he taustoja tietämättä syyttävät mua siitä, että heti kun sain pidemmän työsopimuksen, niin "hankkiudun raskaaksi". Ruumiinrakenteeltani olen hoikka, joten voi olla ettei tätä raskautta pysty peittelemään niinkään pitkään.

Oletteko muut huomanneet sellaista, että pissa ei tulisi paineella, vaan on sellaista liruttamista? Ja pissa haisee pahalle!

Tsemppiä kaikille noron tai flunssan kanssa painiville! Pikaista paranemista!

Ellastiina (11+0)
 
höö, ei mun lupaukset ahkerammasta kirjoittelusta pidä, tää vuorotyö rajoittaa kummasti kaikkee, jopa pikkujuttuja...

Mua alkoi ihaa naurattamaan tuo raitasen ihana ylläri :D Oli se hyvä että tässä vaiheessa löytyi toinen vauveli, eikä sitten ponnistusvaiheessa :LOL:
Angelalle kanssa onnittelut.

Hei...meillehän kuuluu kaikille hyvää! Eikö vaan? *ei jaksa selata sivua taaksepäin* Jtkukoon tämä onni ja myötätuuli :heart:

Nyt on tullut se aika (päätin tämän menneillä viikoilla kun olin niin hermoraunio ja epävarma koko raskaudesta) että kun np-ultra on ohi ja siellä kaikki ok, sanon itselleni joka päivä, että:
SINÄ OLET OIKEASTI NYT RASKAANA. NYT ON LUPA NAUTTIA JA RENTOUTUA. piste.

Eli siellä masussa köllötteli 44,5 mm pitkä mykkyrä. Vastasi prikulleen viikoja.Sydämen syke oli ainoa mikä näkyi selvästi, muuten hän oli kippurassa ja näin aikaisilla viikoilla on muutenkin vaikea saada hyvää kuvaa. Niskaturvotus alle 1mm. Veriseulassakin kävin...
Uskomatonta,kaikki on hyvin
:eek:
Raskausdiabetes teetättää rutosti extra-hommaa jo nyt. Mutta siitä lisää seuraavalla kerralla, yritän vähän levätä vielä, ennenkuin mies ja esikko saapuvat..
Voikaa hyvin!!!
mm 11+1
 
Ellastiina, kukaan työnantaja ei uskalla olla vakinaistamatta nykyään raskaana olevaa, koska liitot ym. nostavat siitä niin kauhean jutun! Jos oikeesti ei ole mitään muuta syytä. Raskaana oleva on siis todella vahvoilla näissä hommissa, toki poikkeuksiakin löytyy...
Ja jos jotain valittavat, niin muista ettei haukku haavaa tee.. Tsemppiä!!
Ei kai sulla ole pissatulehdus tulossa?
 
RAITANEN Siis ihan uskomaton juttu :heart: Mielettömästi onnee!! Tuntuu ihan uskomattomalle! Näin se vaan elämässä kaikki on mahdollista! Tosta punkusta.. mies otti vkl lasillisen ruoan kanssa, mä en kyenny edes maistaan, teki nii pahaa :) Joten eiköhän taas luonto pidä huolta. Eikä kyl haittaa, mä join ennenki tosi harvoin lähinnä punkkua ruoan kanssa.
ELLASTIINA Joo, mul kans samat oireet! Pissa tulee lirumalla ja tuntuu et haisee.. No, kaippa toi nenä on nii herkällä :) Lirumisesta en tiiä miks se niin tekee.. Mulla nyt tuskin mikää vielä rakkoa painaa ;)

MM Onnea ultran johdosta!

JA kaikille muillekin onnea!! Tuntuu että kaikilla asiat on hyvin :heart:

Mun piti kertoo jo aikaa sitte työnantajalle, koska olin pois töistä vuotojen ja sen pelätyn keskenmenon takia. Halusin et se tietää, ennemmin kun et yritän kehittää mitää tekosyitä joka toisen päivän poissaololle. No, onneks työnantaja ite on raskaana ja ymmärtää ;)

Ihana keli!! 7 astetta vieläki lämmintä!
Nautitaanhan kaikki :heart: !!
 
Täällä on vatsatauti onneksi ohi. Jo eilen iltapäivällä alkoi olo kohentua ja tänään sain terkan siunauksella mennä neuvolaan. Kävin siis neuvolassa iltapäivällä ja paljon lippuja ja lappuja sieltä tuli mukaan.

Tuosta nt-ultraan ja veriseulaan osallistumisesta en uskaltanut vielä sanoa, joten terkka käski miettiä rauhassa, mutta ilmoittaa kuitenkin tämän viikon aikana, mitä päätetään. Ultraan on kuulemma täälläpäin tunkua. Miehen kanssa keskusteltiin, ja tultiin siihen tulokseen, että osallistutaan seulontaan.

Päänsärkyä, kuvotusta ja väsymystä on, mutta luulenpa, että ovat enemmänkin vatsataudin jälkimaininkeja.

Ellastiina: Juotko tarpeeksi vettä? Jos sulla on pissa tosi väkevää liian vähäisen vedenjuonnin takia ja siksi haisee pahalta? Toinen vaihtoehto on mm:n ehdottama tulehdus.

-Pantsu rv 6+0 *poks*
 
Varovaisesti hiivin tänne tuolta lapsettomuus puolelta, kun vihoinkin tuli testiin kaksi viivaa. Teillä kaikilla muilla tuntuu olevan raskaus jo ihanan turvaliisilla vesillä, itse vielä pelkään joka päivä, että vuoto alkaa. Olisikohan täällä joku äskettäin plussanneiden lapsettomuushoitolaisten pino, vai voinko tulla tähän?

Meillä siis tämä oli 1 icsi:n ensimmäinen pas, josta raskaus nyt alkoi. Icsi:stä alkanut raskaus oli tuulmuna, ja täytyi keskeyttää muistaakseni raskausviikolla 7 se oli marraskuussa. Tämä siis vielä tuoreessa muistissa, joten vaikea tätä on todeksi uskoa. Pakko silti oli tänne tulla, kun lapsettomuuspuolella ei viitsi liikaa plussasta hehkuttaa. Mulla testipäivä olisi oikeasti vasta huomenna pp 14, mutta testasin malttamattomana jo pp 11 plussaa, joka oli vielä hailakka. Äsken testasin aivan selvän vahvan plussan. Vuotoa ei toistaiseksi ole ollut. Ajattelin käydä veritestissä torstaina klinikalla varmistamassa, että hormooniarvot on ok.

Oireita kyllä riittää, vaikka alkaoivatkin vasta ennen viikonloppua, mutta sitäkin voimakkaampina, ja olen ollut niistäkin onnellinen, kun tulee jotenkin turvallisempi olo. Kuvottavaa oloa on vähän väliä. Jotkut ruuat suorastaan oksettaa, vaikka niitä olisi ensin tehnyt mieli, Kamalia finnejä on naama täynnä, väsyttää, särkee päätä, lämmöt selvästi koholla, rinnat on alkaneet vasta eilen kipeytyä ja kasvaa, viluttaa, on flussaa jne.

Noh mutta taka-alalla pysyn silti tässä vielä ennen kuin kaikki varmistuu todeksi. Tietääkö joku muuten miten laskettu aika määritetään luonnolliseen kiertoon tehdyssä PASissa ? Mulla alkoi tämä kierto 23.3 ja meillä siirrettiin yksi 3 päivän ikäinen alkio 18.3.
 
haltia: Suuren suuret onnittelut!! :heart: Ihana kuulla, että teillä tärppäsi heti ekasta pas:sta! :hug: Toki saat tulla tänne, enkä minäkään ole täällä kauaa ehtinyt olla. Mullakin vielä riskiviikot meneillään, ainakin tuonne ensi viikon ultraan asti. :ashamed:

Olen kyllä niin onnellinen sun puolesta, niinkuin kaikkien uusien hoidoista plussanneiden puolesta! :D Tervetuloa odotuksen odottajista ihan vain pelkkiin odottajiin. ;)

*muoks. Odotatteko esikoista?
 
Pantalaimon Kiitos onnitteluista, ja samaa myös sinulle :heart: , mukava, että on joku muukin suurinpiiretin samoissa viikoissa menossa, ja raskauden vaiheissa. Toivottavasti saatte ultrasta hyviä uutisia, ja saat jatkaa raskautta onnellisesti :)
 
juu tänne vaan haltia =) Ja paljon onnea!

Kauniskuu, helpottava tilanne jos pomokin on paksuna :LOL:

Ellastiina, mulla on kanssa aamuisin tosi hyvä olo. Mutta voi pojat kun alkaa yököttää iltapäivän puolella. Eilen oksensin eka kerran töissä.
Käyköhän tässä taas niin, että ykään vielä rv 24, niinkuin eka raskaudessa :x
Äitipolilla kyllä kerrotiin, että heillä on tarjolla akupuktiohoitoa raskauspahoinvointiin. Mahtaiskohan olla apua. Hieman kammottaa ne piikit. Kyllä mä toisia pistän ihan ilman kammoa, mutta että omaan kroppaa pistellään se onkin toinen juttu. Ja vielä niin monta...

Nii, ja mä aion ostaa huomenna hulluilta päiviltä jonkin vauvanvaatteen. Pakko jotenkin saada itsensä uskomaan tähän raskauteen.
 
Lämmin kiitos kaikille onnitteluista! Tuntuu tosi kivalle, kun ootte kaikki niin mukana näissä jännittävissä käänteissä! :)

Ja kiitos myös teille tohon työ-asiaan vastanneille! Vaikka ajattelin äitiysloman aloittaa vasta ihan normaaliin aikaan syyskuussa, tuleehan työnantajan kuitenkin tietää tilanne, jos en ole käytettävissä enää heinä-elokuussakaan. Tarkoittaa siis tosiaan et tässä kuussa pitäis kertoa. Saapas nähdä miten käy...

haltia, tervetuloa ja onnittelut plussasta! Tänne mukaan mahtuu kyllä. Vaikka viikkoja on kulunut meillä joillakin jo, silti itse ainakin tunnen kuuluvani vielä noihin "äskettäin plussanneisiin" :D

mm, ihania ultra-kuulumisia sinullakin, onnea! Nyt huolet mäkeen ja nauttimaan olotilasta! Et ilmeisesti oo käyny akupunktiossa aikaisemmin? Mäkään en erityisemmin pidä piikittelystä (kukapa pitäis?), mutta koin et akupunktiossa se ei oo lainkaan samanlaista kuin normaalisti. Kävin just ennen hoitojen aloittamista 5 krt akupunktiossa (oli univaikeuksia paitsi työstressin, myös tulevien hoitojen takia) ja mulla on vaan positiivisia kokemuksia siitä!! Neulat ei satu lainkaan, kutitteleevat vähän, ja mikä parasta, hoito auttoi! Kannattaa kokeilla, pääsääntoisesti kaikki akupunktiosta apua hakeneet ovat siitä avun saaneet. Eikä siitä todellakaan mitään haittaa ainakaan ole.

(.) mietin tässä juuri, et aikamoista pyöritystä on koko alkuvuosi ollut! Ensin raskaat hoidot, sitten ne kaikki siihen liittyvät operaatiot, odottelu ja piinapäivät, plussa testiin, taas piinaa ja odottelua, kaksoset, ei-kaksoset, kaksoset uudelleen.. huh!

Tosiaan pienet järjestivät vanhemmilleen aikamoisen yllärin, mutta mä olen niille jo tonne massuun puhunut, et loppuaika sitten vähemmällä dramatiikalla, jookos! :D Nyt kun vaan kasvaisivat ja kehittyisivät, eikä muita jännitysmomentteja enää, pllis!

Mua vähän pelottaa, kaaduin aamulla aika lennokkaasti persiilleni tuolla parkkiksella! Täällä on ihan järkyttävän liukkaat tiet, eilen tuli vesilunta ja yöllä pakkasta. Onneks mulla on harraastamieni lajien takia aika hyvä tasapaino, joten osasin kaatua "oikein", eikä mihinkään sattunut, mutta kyllä se säikäytti. Nyt sitten koko ajan kuuntelen kroppaa, ettei mitään sattunut pienokaisille. Mut kaatumiset lienee vakavampia sitten loppuraskaudessa...? Nythän ne pienokaiset vielä kellii siellä nesteessä aika hyvin.
 
Haltia Ilman muuta tänne vaan pinoilemaan. Kyllä tänne mahtuu :D lämpimät onnittelut plussasta!

Bartsu Tsemppiä ultraan. Tulethan kertomaan uutiset tuoreeltaan ;) .

Raitanen Juu kerro vaan jo töissä. Sinähän jäät jo ihan kohta töistä pois tai ainakin siihen on syytä varautua ;) . Tuosta tavaroiden roudaamisesta vielä. Mulla on kaksikin vedettävää laukkua koulutusmatskun ja tietokoneiden kuljettamiseen a' 32 kg. sen lisäksi matkoilla on toki mukana myös oma matkalaukku. Eilen neuvolassa hoitsun kanssa pohdimme pitkään tätä asiaa. Nostelua pitäisi välttää, mutta tuskin pomo mulle kantajaa palkkaa. Tästä syystä joudun myös minä kertomaan raskaudesta pomolle aikaisemmin kuin olin suunnitellut.

mm-72 Hienoja ultrakuulumisia, onneksi olkoon :flower: . Meillä neuvola tarjoaa mahdollisuuden käydä ravitsemusterapeutilla mahdollisen raskausdiabeteksen ehkäisemiseksi. Ajattelin varata ajan ja aion myös mennä sokerirasituskokeeseen näillä näkymin viikon 25 tienoilla. Älä turhaan jännitä akupunktiota. Kävin itse hoidattamassa akupunktiolla selkäkipua hoitojen aikana ja minulla on pelkkää hyvää sanottavaa siitä. ei ota kipeää, rentouttaa ja helpottaa kipuja. Akupunktiohoitajani kertoi myös tuosta pahoinvoinnin lievittämisestä. On kuulemma päästy hyviin hoitotuloksiin ja vaikutus alkaa yleensä nopeasti, jopa heti ensimmäisellä kerralla.

Lion, Angela, Ellastiina ja Kauniskuu :wave: . Kiva kuulla kuulumisianne.

Pantsu hienoa, että voit jo paremmin =) .

(.) Eilen oli tehokas päivä. Ensin kävin sisätautilääkärillä juttelemassa suoliston kuulumisista ja kuulemassa kontrollikokeiden tulokset. Toistaiseksi kaikki on hyvin. Heti perään menin neuvolaan, jossa kuluikin sitten aikaa 2h! Mä kun ajattelin, että siellä vaan piipahdetaan esittäytymässä :LOL: . Terveydenhoitaja oli tosi mukava. Otettiin verikokeet ja pissan sokeri, valkuainen ja bakteeriviljely. Terkkari lupasi selvittää neuvolalääkäriltä tuon allergialääkityksen ja kirjoituttaa uudet reseptit. Kuunneltiin myös yllätyksekseni sikiön sydänäänet ja ihanan voimakas ja tasainen jumputus sieltä kuului. Terkkarin mukaan oli yllättävää, että kuuluivat noin hyvin, sillä minulla on taaksepäin kallistunut kohtu. Hirveä nippu tuli papereita mukaan opiskeltavaksi ja lisäksi dvd, jossa käydään läpi raskausaikaa, synnytystä ja vanhemmuuteen kasvamista :) . Sovittiin uusi neuvolakäynti 27.4. Asiat siis hyvällä mallilla ja raskaus tuntuu taas hieman todemmalta :heart: .

Silve ja Mato 11+0
 
Silve: Juu, siellä neuvolassa meni yllättävän pitkään! :) Hyvä, että kaikki on suolistossa ok.

Minäkin "joudun" sokerirasitukseen sitten joskus raskauden puolivälin jälkeen. Iän ja painoindeksin perusteella sinne määrätään (mulla BMI 25,3 eli just himpun verran yli sen rajan). Ihan hyvä, että tutkitaan, etenkin kun mulla on taustalla ylipainoa ja monirakkulaiset munasarjat, sekä suvussa 2-tyypin diabetesta. :ashamed:

Raitanen: Luin vau.fi:n sivuilta (jos nyt oikein muistan), että kaatuminen alkuraskaudessa on vaaratonta. Siellä oli jotain kätilöä haastateltu ja se ei muistanut omalta uraltaan yhtään tapausta, jossa keskenmeno olisi johtunut kaatumisesta. Myöhemmin toki pitää olla varovainen, koska vaarana on kohdun repeäminen/istukan irtoaminen, mutta siitäkin kätilö sanoi, että tosi harvinaista on, että niin pahasti kaatuu. Silloin pitää lyödä vatsansa tosi kovaa johonkin. Useimmat tuontyyppiset vammat johtuvat Suomessa auto-onnettomuuksista. :( Joten ole huoleti. :hug:

ON: Huonosti nukuttu yö taas takana. Kissoilla oli joku ihme hyperaktiivisuuskohtaus aamuyöllä ja kun ei mikään tuntunut auttavan, suljin lopulta makuuhuoneen oven. Eipähän tarvinnut koko yötä kuunnella sitä ravaamista. :kieh:
 
Haltia: Tervetuloa!!! Ja onneksi olkoon plussasta!!!

).( Kiitos pissakommenteista! =) Luulen kuitenkin, että kyseessä ei ole virtsatientulehdus, sillä myös raskaana olevalla ystävälläni on samaa eli pissa tulee aina välillä liruttamalla eikä paineella (siis mullakin se on välillä ja välillä ei). Eiköhän se ole ihan raskaudesta johtuvaa. Mäkin pääsen vihdoinkin vähentämään lääkkeitä! Luget putosivat tänään kahteen ja perjantaina yhteen. Sunnuntai on sitten viimeinen lääkepäivä. Jee!
 
Ultrassa käyty ja siellä se toukka köllötteli tyytyväisenä. Ja heiluttelikin meille :heart: Pituutta oli jo hurjat 2,5 cm ja sen mukaan viikkoja jo 9+2. Mutta lasken nyt sen ekan ultran mukaan kumminkin noi viikot.
Mahdollisen vuotokohdan se näki mun kohdussa ja meinas, että voisin vähentää ASA-annoksen puoleen. Sanoi myös, että 98%:sesti kaikki menee ihan hyvin nyt.
Perjantaina olis eka neuvola.

Bartsu ja toukka 8+6
 
Hienoo BARDO!
No niih! Ihan suotta murehdit ja mietit :hug: !! WOW mikä mitta!! Mitkä sul oli mitat sitte viime ultrassa, ja mitkä viikot (tyhmiä kyselen ;) )
ELLASTIINA Onnee lugevähennyksestä!! Sitä odotellessa! Mä yks pv mietin, et reilu kuukaus niitä on laitettu, välillä reissattu ympäri suomee ja silti olen muistanu jokaisen suunnilleen ajallaan laittaa.. Normisti en muista ottaa ees vitamiineja (suutarin lapsella ei oo kenkii.. jne ;) ) Mieli on hassu, kun on tärkeestä asiasta kyse!!

Mä en oo ees varannu mitään neuvolaa, kun lekuritäti TAYSilla oli sitä mieltä et pitää oottaa viel siihe seuraavaan ultraan.. :/ Senkin takia nii pessimisti olo.. Vai olisko mun vaa kuulunu se soittaa ja varata, nehän on toisistaan riippumattomia juttuja? Mä en oikeen tiedä miten näissä hoidoissa on tapana menetellä.. No, eipä sillä niin hätä ole, tuntuu vaan et jotenki se kuuluisi kuvioon kuitenki.. loisi niinku ikäänkuin varmuutta tästä raskaudesta :)

ON.. finnipattia ja rasvaa pukkaa naamaan (eikös sitä sanota et tyttölapsi vie äitinsä kauneuden ;) ? ) Ruoan himo ja inho vaihtelee, silti kaipais OIKEETA oksuoloa

:ashamed: !! No, tissiliivit saisi käydä hakee taas kokoa isommat.. entinen 65D on kasvanu 65G mittaan.. :eek: No.. mies ei valita ;)
Huoh.. odottavan aika on pitkä. Tähän asti jaksoi mennä "ajattelematta", nyt taas pelottaa ja jännittää.. Ja toivois et olis joku "varmamerkki" et raskaus on ok :)

Keskiviikkoiltoja kaikille :heart:
 
KAUNISKUU: Silloin kaksi viikkoa sitten ultrassa oli mitta 1,2cm ja viikot sen mukaan silloin 6+6 eli siirrosta jos laskee niin väheni päivällä. Noi on niin pienestä kii vielä noi mittajutut niin päivä sinne tai tänne...kyllähän sunkin oireet ihan hienoilta kuulostaa =)

Bartsu ja toukka 8+6
 
Pantsu, kiitos viestististä. Löysinkin sen samaisen artikkelin vau.fi-sivuilta, ja vähän helpotti... :/ Silti olin koko eilisen päivän ihan varpaillani ja kuullostelin... voi kamalaa tätä huolta! No, kai siihen vaan pitää alkaa tottumaan, että sitä on koko loppuelämänsä sit huolissaan omista lapsukaisista, huolehtiminen alkaa jo kauan ennen kuin ovat edes maailmassa.

Ellastiina ja Bartsu, molemmilla lääkeet vähenee, mahtavaa! Taas yhdet rajapyykit takana :)

Bartsu, ihania ultrakuulumisia! Ihan mahtavaa kun kaikille kuuluu niin hyvää! *innoissaan*

Kauniskuu, mä varasin neuvolan jo ihan hyvissä ajoin, ja hyvä niin, esim. se varhaisultra tuli meillä neuvolan kautta. Tosin sulla taitaa olla vielä klinikalla hyvä seuranta, me oltiin yksityisellä, jossa se varhaisseuranta olis menny sit taas omaan piikkiin. Aika jännä toi sun lääkärin kommentti... koska neuvolapalvelut tosiaan ovat ihan oma juttunsa. En tiedä, mä ehkä jo varaisin kuitenkin ajan, sieltä neuvolasta saa kuitenkin niin paljon tietoa. Ja jos meinaatte seulontoihin osallistua, pitäähän niitäkin sitten jo sopia. Ja meille kun nää oli ihan uusia asioita, oli hyvä, et oli vähän aikaa ajattelullekin sen jälkeen, kun oli neuvolasta saanut sen tietopaketin esim. kaikista niistä seulontavaihtoehdoista.
Eihän sulla toki hätä ole, mutta itse koin sn ihan hyvänä juttuna, et neuvola oli kuitenkin aikaisessa vaiheessa kaikesta epävarmuudesta huolimatta, mulle tää on eka raskaus.

Ootteko huomannu muutoksia hiuksissa tai kynsissä? Mulla on kynnet ihan tajuttoman vahvat, yleensä liuskottuuvat nopeesti, nyt saa olla jopa lyhentämässä koko ajan!

Aurinkoista päivää!
 
Raitanen: Eipä kestä. :) Itse en ole kaatunut, mutta tasapaino on kyllä pariin otteeseen mennyt ja jalka heilahtanut. Silloin on ottanut ikävästi mahasta, ja kyllä sitä väkisinkin pelästyy. :/

Bartsulle onnittelut hyvistä ultrakuulumisista! Ihanaa tosiaan, että kaikilla sujuu nyt mainiosti. :)

Kauniskuu: Minähän nopiana tyttönä kävin jo tiistaina neuvolassa. :D Kuten Raitanen sanoi, sieltä saa kyllä hyvää tietoa ja varattua myös ne seulontaultra-ajat, jos sellaiseen haluaa mennä. Täälläpäin on kuulemma ainakin ruuhkaa noihin seulontoihin, joten sinänsä on hyvä olla ajoissa liikkeellä. Tottakai sinne kaikki pääsee, mutta sopivia aikoja on sitten vaikeampi ehkä saada.

Tämä pino on ollut kyllä tärkeä, etenkin kun itsellä oireet ovat aika vähäisiä. Valaa uskoa siihen, että kaikki voi olla hyvin, vaikkei oireita juuri olisikaan. Pieniä tuntemuksia alavatsalla ja rinnat arkoina, sekä ihan hirveä närästys koko ajan. :kieh: Lisäksi välillä huimaa, vaikka verenpaineet oli ihan normaalit neuvolassa. Hiivatulehduskin nostaa päätään, varmaan noi kuivat limakalvot ovat alttiimmat hiivalle. Pitää kokeilla täällä neuvottuja "luomu"niksejä, jos vaikka tehoaisi. Mä en voi käyttää apteekin itsehoitolääkkeitä ollenkaan, vaan jos oikein pahaksi on mennyt, olen saanut suun kautta otettavan hiivalääkkeen.

Alkaa lievää kevätväsymystä olla ilmassa, vai olisiko raskaudesta johtuvaa. Mitkään hommat eivät kiinnosta, ei kotona, eikä opiskelujen parissa. Meidän huusholli on kuin pommin jäljiltä. Viime viikolla romahti eteisestä hattuhyllyllinen naulakko ja huomattiin, että se johtui rakennusvirheestä (v. 2004 valmistunut kerrostalo). :kieh: Naulakko on ruuvattu suoraan kipsilevyyn ja eihän se mitään takkien painoa silloin kestä. :headwall: Noh, nyt on joka paikka täynnä päällysvaatteita, huiveja ja pipoja, kun ennestään täyteen vaatekomeroon ei kaikki mahdu. Onneksi uusi naulakkokaappi tulee piakkoin. Voi edes yrittää päästä jonkinmoiseen järjestykseen.

-Pantsu 6+2
 
Haltialle tervetuloa mukaan minunkin puolesta! =)

Bartsulle onnittelut hyvistä ultra kuulumisista!

Ellastiinalle onnittelut Lugejen vähennyksen johdosta! Mulla sama tilanne, eilen oli eka kahden Lugen + Zumen päivä, ens tiistaina sitten viimenen päivä kumpaakin.

Huomenna olisi sitten ultra... Hiukan jännittää miltä siellä näyttää :/ Toivottavasti kaikki on hyvin! Ultran jälkeen vielä töihin ja sitten alkaa talviloma =) Ihanaa!

Lion 11+1
 

Yhteistyössä