+++ ALKUVUODESTA 2009 LAPSETTOMUUSHOIDOISTA PLUSSANNEET +++

Pääsenkö minäkin mukaan pinoon? Kovasti kaipailen vertaistukea näinä stressaavina aikoina |O

Lyhyesti taustaa: Yritystä jatkunut vuodesta 2003. On koettu Terot ja Clomit, ovulaation induktiot ja IUI niin monta kertaa, etten edes jaksa muistaa. Ensimmäinen IVF tammikuussa, josta plussa :heart:

Taustailin jo IVF pinossa, mutta en uskaltautunut mukaan kirjoittelemaan (nyt jälkikäteen ihmettelen, että miksen :/ ) minua silloin riivanneen taikauskon takia. Ihan pimeetä kyllä, mutta jotenkin hormonien sekoittamassa mielessäni ajattelin, että en voi toiveistani ja peloistani kirjoittaa, kun en kuitenkaan lasta saa :| . Tämä kertoo ehkä siitä, että kovin syvällä lapsettomuuden suossa on tullut kahlattua :'( .

Plussa varmistui veritestissä 11.2. ja vasta nyt, pienen pieninä häivähdyksinä, koen toisinaan onnen tunnetta onnistumisestamme. En enää haluaisi elää tässä kuplassa, jossa ei voi vielä vapautuneesti raskaudestaan puhua. Miehen kanssa toki jutellaan ja muutama lähin ystävämme tietää asiasta, mutta vertaistukea tosiaan tarvitaan.

Olen jo yli viikon etsinyt sopivaa pinoa ja nyt teidät löysin :flower: . Luomusti raskautuneet eivät osaa tätä lapsettomuushoidot kokeneiden huolta ja hermoilua jakaa.

Pyydän myös anteeksi omanapaista tekstiä. Helpotukseni teidän löytämisestä on ISO! Nyt hiljennyn rauhassa lukemaan pinon läpi ajatuksen kanssa ja tutustumaan samalla teihin paremmin. Ainakin Jozefina, Angela, mm-72 ja Raitanen ovat tuttuja aiemmasta pinosta :wave:
 
Pikaisesti täältä laatoituksen keskeltä... joku kysyi milloin mun pahoinvointi alkoi. Se alkoi jo ennen plussatestiä, mutta pistin ne oireet vielä Lugejen piikkiin. Siitä sitten pikkuhiljaa paheni ja viikon 6 alussa alkoi järjetön oksentaminen joka jatkuu edelleen. Nyt siis 8+4.
Joku väitti että vois rauhoittua tuo olo kun alkio alkaa liikkua ja mun kohdalla se on näinä päivinä. Toivon niin. Vau.fi sivuilla on kiva laskuri mistä näkee sikiön kehitysvaiheet päivämäärineen.

Tervetuloa uusille ja onnea matkaan kaikille, keskittymiskyky on täällä nyt nolla, mutta palailen kun olo joskus helpottaa... Meillä on np ultra 20.3. ja menen myös veriseulaan, onko muut menossa??
 
Kiva, kun uusia odottajia on löytänyt mukaan! Täytyypä käydä kurkkaamassa tuo Jozefinan vinkkaama sivu alkion/sikiön kehityksestä.

Huomenna on sitten kolmella meistä totuuden paikka, kun menemme ensimmäiseen ultraan. Mun on pakko tunnustaa, että olen aika pessimistisessä olotilassa itseni suhteen. Eilen ei ollut ollenkaan huono olo tai ei ainakaan niin paljon kuin normaalisti. Alavatsaa vaan vihloi. Jotenkin mulla vaan on sellainen tunne, että kaikki ei voi olla hyvin ja koko totuus karmeudessaan paljastuu... :'( Toivottavasti huominen kuitenkin yllättää positiivisesti...

Raitanen: odottelemme ultrakuulumisiasi...
 
Ellastiina, terveisiä vessasta, täällä yrjötään iltapäivällä tai illalla...Älä anna peloille periksi, toivotan rauhaisaa yöunta!

Bardolino ja Silve, ihanaa saada teidät remmiin mukaan =) Pitkä ja kivikkoinen on teidänkin tie ollut. Ymmärrän Silve sun ajatuksia tuosta vaikenemisesta, musta tuntuu, että jos nyt iloitsen ja lopetan stressaamisen tai kerron jollekkin asiasta, niin ihan varmasti minulta tämä onni viedään pois. Se vanha sanonta, kel onni se onnen kätkeköön (tai jotain sinnepäin) pitää mun kohdalla kutinsa...

Huomisen ultraan menijöille isot tsempitykset! Olen jännityksessä mukana =)
Jozefina, mulle on tulossa tuo veriseula.

(.) Avauduin taas esimiehelle :whistle: Hän kyseli miksi en tee enää yövuoroja, ekaksi vastasin, että terveyssyistä ja kun se ei riittänyt syyksi niin, sanoin että SAATAN olla raskaana. Eikö tuon viimeisen nipottajan pitänyt sitten vaatia lääkärintodistusta "esteellisyydestä" ja jos se jatkuu pitkään.. Totesin vaan, että kyllä se olisi suotavaa että jatkuisi pitkään :LOL: En ole kuullut, että esimiehet kauheesti vaatisi raskaana olevilta ko. lääkärintodistuksia, vaikka se oikeus heillä onkin.
Samaan hengenvetoon sitten haukuin koko työpaikan ja sanoin että toivottavasti en enää syksyllä ole siellä... :x :headwall:
Hemmetin hormonit :ashamed:

Oireita odotellessa, mm-72 7+2
 
heippa,
eilen en enää jaksanut avata konetta kotona, oli pitkä päivä... miehen kans juteltiin ja käytiin läpi tuntoja ja sen jälkeen olinkin niin väsynyt, et kaaduin suoraan sänkyyn.

Mutta siis ultrasta:
Toinen meidän kyytiläisistä on jäänyt matkan varrelle, ei enää näkynyt jälkeäkään toisesta pienestä. Mutta tämä toinen jaksaa oikein paksusti, sillä pienokaisella oli jo pienet käsien ja jalkojen alut, ja hää jopa hieman LIIKKUI!!! :heart:
Kokoa oli "jo" 18 mm!

Lääkärin mukaan toinen pieni on todennäköisesti heti sen meidän ekan ultran jälkeen lakannut olemasta. Mulla sattui olemaan ekan ultran kuvat mukana, ja heti kun hän ne näki, sanoi, että oli jopa odotettavissakin: toisen ruskuaispussi oli sen verran pienempi, vaikkakin molempien sykkeet silloin nähtiin. Sen ekan ultranhan teki neuvolaterkkari, ei lääkäri: hän oli jo niin tohkeissaan ihan niistä kaksosista, ei terkkarit ehkä sitten vähemmällä kokemuksella lähde sen enempää analysoimaan varhaisultran kuvia. Lääkäri tod. näk. sen olisi tehnyt.

Vähän ollaan surullisilla mielellä pienen takia, kaksos-ajatukseen oli niin jo tottunut! Mutta ajattelemme, että tällä oli tarkoituksensa - toisen pienokaisen tehtävä tässä maailmassa oli tukea toisen kaverin elämän alkua!

Mutta todella helpottunut olen, että siellä kuitenkin jaksellaan oikein hyvin ja pontevasti! Kuultiin ekan kerran myös sydänäänet, ja taas mulla vaan kyyneleet valui silmistä:
khumpa-khumpa-khumpa-khumpa... Se on maailman ihanin ääni!!! :heart:
Mä en ole mikään herkistelijä, mutta voi apua, mitä tunteitä nää pienet asiat saa aikaan, ilon itku tulee heti! :heart:

Vuoto mitä ilmeisemmin johtui vanhoista hyytymistä ja limakalvon rippeistä, mitä kuvassakin näkyi. Pari päivää saattaa vielä tuhrutella, sitten pitäis loppua. Ja sitten toivotaan, että loppuaika saadaan olla säikähdyksettä! (No, huoli varmasti kyl seuraa koko loppuiän pienokaisesta... tää on vaan alkua :)

Aikamoinen päivä oli!

Silve, tervetuloa, kiva kun tulit mukaan! Mä myös ymmärrän hyvin ton "taikauskoisuuden". Ekalla IVF-yrityksellä v. 2006 mä en osallistunut keskusteluihin, enkä edes seuranut niitä juuri tuon saman takia. Pari kertaa satuin jollekin palstalle, ja äkkiä lähdin pois, kun jotenkin sattui ne ekat lukemani keskustelut koskemaan vain epäonnistumisia. No, meille tuli silloin puhdas nega, eikä pakkaseenkaan jäänyt mitään, ja kriisi oli syvä... näin jälkikäteen mietittynä olisin varmasti silloin paremmin päässyt sen yli tuen avulla. Nyt olen keskustellut kanssasisarten kanssa ihan hoitojen alkumetreiltä saakka, ja saatu vertaistuki on ollut todella tärkeä!!! On tärkeä tietää, ettei ole yksin maailmassa näiden asioiden kanssa!

mm-72, oletkin kunnolla tuulettanut työpaikalla! :) Go girl! :)

Monilla oli ultra tänään, innolla odotan ultrakuulumisia kaikilta!!!

Voikaa hyvin!

Raitanen ja kyytiläinen 8+3 (nyt pitää opetella olla puhumatta enää monikossa)

 
Tervetuloa uusille minunkin puolestani! Mukava saada uutta väkeä mukaan!

Ja Raitaselle pahoittelut toisesta kyytiläisestä :hug: Mutta onneks, toinen oli selvinnyt ja sehän on niin sitkeä sissi, että jaksaa loppuun asti!

(.) Tunti sitten ultrassa kävin ja onnellisia uutisia saimme! Kyytiläinen oli mukana ja vastasi viikkoja :heart: Kokoa kaverilla oli huikeat 12mm! Sykkeenkin näimme :heart: Voi tätä onnen päivää!!! Neuvolan varasin äskön ja se on sitten viikon päästä, 13 päivä perjantaina... Toivotaan, että se on meille onnen päivä! Lääkärin mukaan LA olisi 21.10.2009. Tuo on laskettu käsittääkseni sen siirtopäivän mukaan, mutta ihan sama onko se 18 vai 21, kunhan on joku :)

Tosta työasista niin, itse meinaan kans odotella sen kuukauden verran vielä ennenkuin asiasta kerron töissä. Toimistotöitä kun teen niin niitä pystyy hyvin tekeen. Saa nähdä miten pomo suhtautuu?!? Mut siitä en tosiaan jaksa nyt välittää!

Voikaamme hyvin!

Lion32 ja kyytiläinen 7+3
 
Kiitos teille ihanille ihmisille, että olette niin lämpimästi toivottaneet tervetulleeksi :flower: .

Sitten tuoreita ultrakuulumisia. Pää on nyt ihan sekaisin ja suupielet korvissa. Siellä se meidän Mato köllötteli :heart: . Sydän sykki ja pituutta oli huikeat 8,8 mm. lääkärin mukaan koko vastaa viikkoja. Minäkin varailen kohtapuoliin neuvola-ajan. Laskettu aika on 21.10.

Lion32: meillä on sama laskettu aika ja muutenkin aika lailla samaa tahtia mennään =) . Ihania uutisia sinullakin ultrasta. Paljon onnea :flower: . Nyt vielä kolme viikkoa ollaan varovaisia ja sittenhän jo keskenmenon riski pienenee.

Raitanen: Onnea hyvien ultrauutisten johdosta! Teidän kyytiläinen on saanut vahvan alun kaverin avustuksella :heart: . Olen ymmärtänyt, että jotkut klinikat jopa siirtävät tarkoituksella top-luokan alkion lkanssa heikomman alkion, jotta heikompi tukee vahvemman kiinnittymistä. Niin ja luomuna alkaneista kaksosraskauksistakin jatkaa toisinaan vain toinen alkioista kehittymistään. Näin kävi entiselle työkaverilleni.

mm-72: Jee! Mahtavaa tuuletusta! Ihan oikein noin tympeälle esimiehelle :LOL: . Pidä vaan puolesi jatkossakin. Taidan itse kertoa pomolleni raskaudesta vasta ensi kuussa. Mun ei tarvitse liiemmin tuota työn rasittavuutta miettiä. Eipäilen kuitenkin, että ei taida minunkaan pomoni suuresti ilahtua uutisestani sen mukanaan tuoman uudelleenorganisoinnin takia :/ . Siitä en kuitenkaan suostu stressaamaan. Asioilla kun on päivänselvä tärkeysjärjestys :D . Ai niin sitä vielä, että mullakin pahoinvointi ajoittuu iltapäivään/ iltaan. Koko ajan pitäisi syödä jotain, ettei tuu oksu.

Ellastiina: Tule pian kertomaan miten ultrassa meni :) .

Jozefina: Toivottavasti pahoinvointisi hellittää pian. Sä olet kyllä kokenut sen oikein pitkän kaavan mukaan. Itse olen tyytyväinen, että toistaiseksi olen päässyt vähällä. Joka ilta on heikko ja etova olo, tuntuu että oksu on jo puolimatkassa tulossa. Vielä en ole kuitenkaan oksentanut (koputtaa puuta!). Jaksamista sinulle :flower: .

Silve ja Mato 7+1
 
SILVE ja LION onnittelut hienoista ultranäkymistä. Nykyäänhän sanotaan, että jos varhaisultrassa näkyy syke niin keskenmenonriski on enää 0,5%. Toivotaan, että kaikki menee nyt hyvin loppuun asti.

RAITANEN: :hug: toisen menetyksestä. Onneksi toinen on sitkeä sissi ja on hyvin kyydissä mukana.

ON: Eilen tuli simpukkayhdistyksen lehti ja siellä takakannessa oli tytön kuva ja siinä teksti, että olen Mirva koeputkilapsi. Minusta tulee isona rinsessa ja haluan monta lasta. Arvatkaa vollotinko. Muutenkin koko lehden lukeminen oli yhtä vollotusta. Ihan kun olis jotkut jätti PMS-oireet päällä.
Tissit oli eilen musta kipeemmät kuin ennen, jos mahdollista. Ja hajuaisti on terävöittynyt. Koiran syömä puruluu haisi niin kamalalle, että piti pari kertaa nieleskellä ja aamulla leivät haisi ihan hiivalle!!
Ei ole kyllä aiemmin loma kulunut näin hitaasti, kun odottaa vaan ultraa...Välillä olen ihan varma, että ei tuolla ole enää ketään matkassa mukana.

Bartsu ja 5+1 13pv ultraan
 
Onnea Silve ja Lion hienoista ultrakuulumisista!!!

Raitanen: lohtuhali sinulle toisen kaksosen menetyksestä. Onneksi toisella on asiat hyvin!

).( Aamulla olin 99,99% varma, että nyt on keskenmeno alkanut. Vuoto hieman runsaampaa ja siihen lisäksi tullut aavistus menkkamaista kipua ja kaiken kukkuraksi alaselkä oli kipeä! Mä olin melko toivottomissa fiiliksissä, kun menimme miehen kanssa ultraan (aika oli varmaan pian Lionin jälkeen).

Kohdusta löytyi kaksoset sekä iso hematooma, jota olin epäillytkin. Toinen kaksosista voi hyvin, mutta toinen oli vain kolmanneksen toisen koosta. Myös tällä heikommalla näkyi syke, mutta toivoahan sillä ei ole. Tämä normaalisti kehittynyt kaksonen (pitää varmaankin alkaa mietti tekonimeä, koska vielä sitä ei ollut uskaltanut miettiä ) vastasi viikkoja 7+2 ja oli pituudeltaan 11,1mm. Päätelmäni viikoista pitikin yllättäen paikkansa ja LA olisi edelleen 20.10. laskurin mukaan. (Mun logiikalla Lionin LA olisi 19.10., koska olet päivän edellä...mitehän lääkäri sen laski...). Viikko tässä on kuitenkin vielä kriittistä aikaa ja pitää ottaa rauhallisesti, koska tuo hematooma on siellä kohdussa olemassa. Viikon päästä on kuulemma sitten jo huomattavasti varmempaa. Joten pientä epävarmuutta, mutta silti syvää helpotusta tässä vaiheessa. Viikon päästä menen siis uudestaan ultraan.

Töissä en puhu asiasta vielä mitään (ja vielähän tämä on epävarmaa). Tietysti viikon sairaslomani varmaan herätti joitakin ajatuksia, mutta odottelen kyllä tuonne viikolle 13 asti tai kun vatsa alkaa näkyä... Mäkin teen toimistotyötä, joten en joudu sen puolesta kertomaan, että tekisin raskastatyötä tai muuten erityisjärjestelyitä vaativaa. Tosin luulen, että ruokailutottumusteni muuttaminen on saattanut joissakin tädeissä jo herättää arvailuja. Ennen söin vain leipää eväänä ja nyt mulla on aina lämminateria mukana.

Neuvolaanhan soitin silloin heti plussaamisen jälkeen ja postittivat meille lomakkeita täytettäväksi. Kehottivat ottamaan uudestaan yhteyttä tuon lääkäriultran jälkeen. Täytyypä etsiä ne lomakkeet, sillä tuppasin ne johonkin kun vuodot alkoivat ja olin varma keskenmenosta. Neuvolaan ehkä soitan uudestaan vasta ensi viikon ultran jälkeen... Tai katsotaan nyt...

Ps. Lääkäreitä oli kaksi paikalla, joista toinen oli erikoistuvat. Tämä varsinanen lääkäri sitten selosti tälle toiselle, että pakaste blastot ovat tuottaneet todella hyvää tulosta ja on tulossa paljon kaksosia.
 
Hienoa, Ellastiina, että siellä syke näkyi. :heart: Olen kovasti jännännyt puolestasi. Toivon sinulle ja raskaudelle edelleen kaikkea hyvää.
Lionille kanssa onnittelut iloisista ultrakuulumisista!

Kaikille muillekin hoidoista plussanneille yhtä lailla hyvää raskauden jatkoa! :wave:
 
Merilintu: Kiitos! Kyllä siinä pöydällä itku tuli, kun lääkäri kutsui miehenkin katsomaan, että täällä on hyviä uutisia. Alkuun olin tietysti itkukurkussa selostanut, miten taitaa km olla juuri alkamassa. Kovasti odottelemme teitä tänne meidän seuraksi!!! Kovasti plussa tuulia sinulle!!! !!!
 
Höh, nonniii. Pitkän sepustuksen kirjoitin vaan eipä näy tulleen perille :kieh:
Tässä tiivistelmä:
Halusin onnitella teitä kaikkia ultrassa olleita, Raitanen kirjoitti kauniisti tuosta toisesta menetetystä alkiosta, jospa se lohduttaisi Ellastiinaakin hieman...Hyvä, että pääset pian uudestaan ultraan!
Ihanaa että pääsääntöisesti kutenkin oli hyviä uutisia kaikilla :heart:

Mä en tiedä pitääkö mun mennä vielä uuteen ultraan, tuntuu jotekin niin epäuskoiseslta, etttä alkio siellä jatkaisi kasvuaan. Oireet ei lisäänny ja eniten huolestuttaa se, että se alkio oli niin pieni siinä ultrassa (6+3) Nippanappa vähimmäismitat täyttävä ja joka kulmasta ei niitäkään :(
Ja eikö se Raitasella ollut samoilla päivillä selkeesti paremmat mitat???
Kyllä alkaa taas ahdistaa. :'(
Onko teillä koko ajan jotain tuntemuksia kohdun alueella?? Mulla ei, öisin jotain särkyä voi tuntua...Hermoromahdus on taas lähellä. koska tää piina loppuu, joko onnellisesti tai sitten sen pahemman vaihtoehdon mukaan...

mm 7+3 (kunnes toisin todistetaan)
 
mm-72: kyllä tuo pöntön halailu on mun mielestä aika selkeä oire... Viime päivinä mulla on ollut pahoinvointia tosi vähän -- lähinnä vain ennen lounasta. Sekin huolestutti, mutta ainakin sydän siellä aamulla vielä sykki. Nyt tosin lorottaa verta pitkästä aikaa enemmän. Mutta täytyy yrittää olla ajattelematta asiaa.
 
Ihanaa kuulla kaikilta hyviä ultrakuulumisia!

Silve, näin minäkin olen käsittänyt, että monessa 2 alkion siirrossa ajatuksena on juuri se, että toinen tukee toisen kiinnittymistä ja kasvua. Meillä tosin molemmat oli top-alkioita. Ja tapahtuuhan tätä tosiaan myös luomuraskauksissa, on arvioitu, että ilmeisesti aika useinkin yksösraskaus saattaa tietämättä olla alussa kaksosraskaus. Ihan samalla lailla kävi itse asiassa mun siskolle, ja ihan samoilla viikoilla! Heillä se tosin jäi vain lääkärin arvioksi, koska eivät siinä vaiheessa vielä olleet käyneet varhaisultrassakaan, mutta kaikki oireet ja 8. viikon verenvuoto siihen viittasivat. Tokihan meillä olis ollu suurempi todennäköisyys kaksosiin, mutta tuntuu ihan uskomattomalta yhteensattumalta, että omalla siskolla oli ihan sama juttu luomuraskaudessa! Toivottavasti mun raskaus menee muiltakin osin samoja ratoja, hänellä oli todella helppo raskaus ja tuloksena 10 kk tyttö (meidän kummityttö ja silmäterä! :) )

Ellastiina, ihana kun syke siellä kuitenkin selvästi näkyi, kyllä se sitkeä sankari siellä pinnistelee! Sillä on kans kaveri tukemassa... :heart: Hyvä että sulla on ultra jo ens viikolla, sitten varmaan jo kuulette sykkeet! Voisko se ultaaminen jotenkin stimuloida hematoomaa, kun vuoto on taas runsaampaa?

mm-72, älä suotta ole liian huolissasi koosta, noin aikaisessa vaiheessa se on varmasti pitkälti mittaustekninen asia, niin pienestä elämänalusta on vaikea saada tarkkoja mittoja! Hyvin siellä voidaan! Tämän huomasi selvästi kun vertasin meidän ultrakuvia, ultrien välillä oli kaksi viikkoa, ja tässä viimeisimmässä alkion äärirajat olivat todella helpommin nähtävissä, siis myös mitattavissa. Eka ultran kuvissa näkyi kyllä selkeät pussit, mutta niiden äärirajat oli aika häilyvät. Onko sulla tiedossa seuraava ultra-aika, niin saisit varmuuden pienen kasvamisesta?

Kohtukivuista: mulla oli niitä alkuun todella paljon ja aika kivuliaitakin välillä. Nyt ne on vähentyneet, mutta oon huomannu, et monesti iltaisin ja öisin niitä tuntuu. Ei ne sentään herätä yöllä (se pissahätä tekee!), mutta kun joutuu nyt vessassa käymään myös yöllä, niin silloin herätessä huomaan.

Noista työkuvioista: munkin työ on sisätyötä, eikä vaadi sen puoleen mitään erikoisjärjestelyjä. Tosin se on aika ajoin liikkuvaista, reissaan ympäri Suomea ja välillä ympäri Eurooppaa, mutta pystyn itse suunnittelemaan kyllä työmatkani. Lentäminen vähän arveluttaa, siitä kai ei ole alkuraskaudessa kuitenkaan mitään rajoitteita?

Työnantajalle en ole vielä kertonut raskaudesta. Tiedän, että ei se uutinen todellakaan ilosta kiljuen vastaanoteta, mun työn uudellenorganisointi vaatii aika paljon järjestelyjä. Mut mä olen sitä itsekin jo miettinyt... ;) sen verran on pakko uskaltaa jo ajatella eteenpäin...

Seksielämästäkin on ollut puhe: täällä sitä on taas voitu aloitella pitkän tauon jälkeen. :D Punktion jälkeen olin niin kovin kipeä, ja sitten tuli ne Lugesteronin aiheuttamat kutinat ja ärsytykset, jotka onneks sain hoidettua pois, nyt taas pystyy ja maittaa! Huomaan kyllä, et mies on hyvin varovainen liikkeissään... mut jospa se tästä nyt kun ollaan alun yli päästy!

Tää onkin mun viimeinen viikko Lugeja, ens viikon alusta jää kokonaan pois. Ja TIETYSTI sekin mietityttää, miten iso on sen hormonin merkitys meidän pienokaisen kasvussa, kai se jaksaa siellä ilman tukilääkitystäkin... tää on kyl jännä, miten eri käytäntöjä nois Lugeissa on, osa teistäkin jätti ne pois heti plussatestiin, ja osalla jatkuu... miten pitkään teillä muilla vielä jatkuu, ketkä nitä vielä käytätte?

Ihanaista viikonloppua, voikaa hyvin! :)

 
Ellastiina: Ensimmäiseksi onnittelut ultra kuulumisista. Onhan se ikävää, jos toinen alkioista ei jaksa loppuun asti. Mutta, ehkä hän tosiaan on auttanut toista kaveria, että hän jaksaisi loppuun asti :)

Joo, mulla oli uusi lääkäri eilen... Hän ei ollut kyllä syntyjään suomalainen. En tiedä kauanko oli töitä suomessa tehnyt, näytti hiukan vaikeelta se kuinka hän katsoi lasketunajan siitä kiekosta. Eli voi ihan hyvin olla väärin... Mutta eiköhän se kaveri tule sitten ulos, kun on sen aika :)

Raitanen Mulle lääkäri sanoi eilen, että lugeja laitan vielä raskausviikon 12.
 
LÄÄKKEISTÄ: Mullakin ilm. jatkuu zumet ja luget sit vielä tuon varhaisultran jälkeen siis jos siellä kaikki olis hyvin. Kortisonista en tiedä, kuinka sit sen lopetan kun popsin sellastakin endoni takia.

Bartsu 5+2
 
Lion: Siis etkö säkin käynnyt eilen TAYS:lla ultrassa? Meillä oli sitten eri lääkärit, sillä mulla oli tuttu lääkäri.

Raitanen: TAYS:lla pakastealkioiden siirrossa Lugeja käytetään viikolle 12. Lugesteron rauhoittaa kohtua ja ehkäisee supistelua, joka erityisesti nyt on mun kohdalla tärkeää. (Miksiköhän käytäntö on eri pakastealkioiden kohdalla kuin tuoresiirrossa...) Zumet mä sain eilen luvan vähentää kahteen. Mäkin mietin sitä, että ehkä tuo eilinen vuoto johtui osittain siitä ultrauksesta, vaikkakin kyllähän sellaiseen enenevään vuotoon oli viitteitä jo edellisiltana.

Tällä viikolla on ollut vähemmän huonoa oloa kuin viime viikolla ja olenkin miettinyt, että ehkä se johtuu siitä, että se toinen alkio on alkanut kuihtua pois, kun siellä ei kaksi kasva enää yhtä tehokkaasti. Oletko sä Raitanen huomannut olossasi mitään eroa?

Seksistä. Nyt on seksikielto vuodon takia. Toivottavasti ei koko raskautta kestä. Vuodottomia aikoja odotellessa... Jumppaankin olisi kamala hinku, mutta ei voi mitään.

Tilasin syksyllä Vauva -lehden, kun oli eka IVF tulossa. Tänään tuli taas lehti ja tajusin, että onpas hienoa: ekan kerran voin lukea lehteä raskaana. Aikaisemmin lehden tulemiseen on aina liittynyt monenlaisia fiiliksiä. Tämä näkyy olevan vielä odotusaikaan keskittyvä numero... Ja nyt lehteä selaamaan... =)
 
Ihanaa, että meidän pinossa ollaan aktiivisia =) .

Bartsu Onpa ihanaa, jos tuo keskenmenoriski on noin pieni mikäli syke näkyy varhaisultrassa. Silti en uskalla hengähtää helpotuksesta :headwall: . Just eilen ajattelin, että alkion siirron jälkeen olen hengittänyt vain puolella keuhkolla, kävellyt supervarovasti töpötellen, syönyt kuin terveysmaanikko ja pitänyt vähintään kahdeksan tunnin yöunia sosiaalista elämääni tärkeämpänä. Pissaakaan ei uskalla ponnistaa vaan antaa sen lirua omalla paineellaan, ettei pikku kyytiläinen vaan luiskahda ulos. Niin ja selibaatissa eletään, tietenkin. Vältä tässä nyt sitten stressiä :LOL: . Kauhean tutuilta kuulostavat muuten nuo oireesi. Multakin pääsee nykyään itku vähänkin liikuttuessa tai suuttuessakin :snotty: .

Ellastiina Kiitos ultraonnitteluista ja samat sanat :flower: . Teilläkin pikkuinen on saanut kaverilta apua :hug: :heart: . Tuosta hematoomasta vielä, pitäisikö sen häipyä itsekseen pois vai tehdäänkö sille jotain? Anteeksi tyhmä kysymys, mutta jäin oikein asiaa miettimään :| . Teilläkin oli isoja tunteita ultrassa. Multa pääsi itku vasta autossa katsoessani ultrakuvaa, mutta mieheni sen sijaan kunnostautui jo tutkimuksen aikana kaatamalla innoissaan kärryn, jossa oli tutkimustarvikkeita |O :snotty: .

mm-72 Meille lääkäri kirjoitti äitiyskorttiin tiedot ultrasta ja merkitsi raskausviikoksi 7+1, mutta että alkion koko vastaa viikkoa 6+6. Silti hän sanoi tutkimuksen aikana, että alkion koko vastaa raskausviikkoja. Oon taas ihan pihalla :eek: . Liittyyköhän tuo nyt jo mainittuun alkion vaikeaan mittaamiseen näin varhaisessa vaiheessa. Ehkä on parasta olla miettimättä tuota kokoa liikaa vaan luottaa siihen, että lääkäri kyllä kertoo mikäli on syytä huoleen. Ei mulla ainakaan oo varsinaisesti mitään isompia tuntemuksia kohdun alueella. Ehkä silloin tällöin nippaa lähinnä alavatsan sivuilta. Mulla on riesana krooninen suolistosairaus, joka saattaa aiheuttaa osan tuntemuksista. Sen reagoiminen raskauteen kun on vielä mysteeri. Mulla raskausoireina on rintojen arkuus, lisääntynyt janon tunne, etova olo iltaisin ja tietty öiset pissahädät.

Raitanen Ihanaa, että sulla on sisko tukena. Yhteensattumaa tosiaan tuo kaksos->yksösraskaus. Toivottavasti sinulla on edessäsi yhtä vaivaton raskausaika kuin siskollasi =) . Työkuviot aiheuttavat mulle hivenen päänvaivaa. Tänään piti purra palaverissa poskea, kun pomo alkoi suunnitella loppuvuoteen sijoittuvaa isompaa projektia, jonka vetovastuuta hän kaavaili minulle. Ei auttanut kuin puhua ympäripyöreitä aikataulun vahvistamisesta. Vielä en muutamaan viikkoon aio kertoa, etten todellakaan ole töissä loppuvuodesta :whistle: (taaskin koputan puuta ja pidän peukkuja!). Eikös Lugejen tehtävä ole tukea keltarauhasen toimintaa ja auttaa alkiota kiinnittymään, näin ainakin muistelen. Vaikuttaisi minusta, että ne ovat jo tehtävänsä hoitaneet ;) .

Lion32 ja merilintu :wave:

Aurinkoista viikonloppua ja hyviä vointeja meille :D .
 
Ellastiina, sen verran olen huomannu eroa, et alavatsan kipuilut (viiltelyt, "kouristelut") ei tunnu enää niin voimakkaasti. Sillon ihan ekoilla viikoilla ne tuntui tosi kovasti, kerran ihan kaksinkerroin mut veti, mut n. viikko sitten ne väheni. Nyt tuntuu kyl säännöllisesti, mut selkeesti vaimeammin. Liittyy ehkä just siihen toisen kaksosen menetykseen, nyt ei kohdunkaan tartte niin nopeasti ja paljoa venyä. Muutoin olotila on suht' samanlainen ollut koko ajan, heikottaa, jopa huimaa jos ei syö, ja koko ajan väsyttää.

Silve, mua ihan ääneen nauratti sun miehen innostuneisuus! :LOL: Aivan hellyttävää! Itse asiassa just keskiviikon ultrassa kävi mielessäni (kaikkee sitä ehtiikin miettiä sekunnin sadasosissa!) kun kattelin sen gynen varustekärriä kaikkine metallisine operointivälineineen, et tuosta se mahtaa kuulua aikamoinen kolina jos kaatuu. :D
No, on ne gynet varmaan nähneet jos jonkilaista innostunutta tuoretta isukkia! :D

Mun mies oli aika lungi... siihen saakka kunnes kuultiin ne sydänäänet... en oo varmaan ikinä nähnyt sillä niin isoa hymyä naamalla! :heart: Ja oli ihan tohkeissaan, kun saatiin vielä kuvat dvd:lle mukaan.
 
ELLASTIINA: Mä joskus kansa vuosia sitten tilasin vauva-lehden ja sit peruinkin sen jossain vaiheessa, kun tuli tämä lapsettomuushomma eteen. Sit ne lehtikaupustelijat alkoi soitella, että montas lasta teillä on perheessä ja kun niille vastasi, että ei ole lapsia niin meni ihan vaikeeks ja sanoi, että onhan sulle tullut tuo vauva-lehti....meinasin kysyä, et tarviiko olla vene, jos haluaa tilata vene-lehden. No nyt kumminkin eilen ostin ekan kerran raskaana ollessa vauva-lehden! Miehellekin sanoin, että pitää ostaa nyt, kun sit ultran jälkeen ei taas tiedä mikä on meininki. Saa edes kerran raskaana ollessaan lukea aiheesta.

SILVE: Just se on lugejen tehtävä, mutta PAS:issahan "lamataan" tavallaan oma kierto zumenoneilla. Käsittääkseni ovulaatiota ei siis tapahdu PAS-kierrossa?! Normaalistihan keltarauhanen syntyy juuri puhjenneen munarakkulan tilalle. Nythän niin ei tapahdu?! Sit kun ja jos raskaus alkaa keltarauhanen juuri huolehtii siitä raskauden alusta siihen asti, kun se istukka alkaa kunnolla toimia. Joku viisas vois selittää tän ketjun mulle, että kun lopettaa luget jo heti plussaan niin mikä sitä raskautta ylläpitää, jos ei ole omaa keltarauhasta vai olenko ymmärtäny kaikkia ihan päin honkia.....

Omassa navassa sekalaiset fiilikset. Välillä huonoa oloa ja olenkin jo kohta vakuuttunut, että kuvittelen sen ;) Tissit on kipeet. Iltaa kohti aina pahenee. Samoin mahan turvotus. Kiva lähtee laivalle, kun housut menee just ja just kiinni...Välillä huimausta. Nenä on kuin vihikoiralla. Pissattaa. Öisin hikoiluttaa ja päivisin paleltaa. Öisin myös mahassa kaikenlaisia nipistelyjä enemmän. Mielialat heittelee.
Epäusko silti mielessä. Ultraan vielä 11 päivää.

Bartsu ja 5+3
 
Silve: Kyselit hematooman katoamisesta. Kai se katoaa itsekseen. Ei siihen oikein mitään lääkitystä ole. Netistä olen lueskellut muiden kertomuksia. Joillekin lääkäri oli tosin määrännyt täyslepoa. Eilen tuli todella vähän enää ruskeeta ja yöllä ei ollenkaan, joten olen toiveikas, jospa se olisi lakannut vuotamasta ja voisi aloittaa normaalielämän.

Bardolino tuo selityksesti Lugeista oli hyvä. Niinhän se on lääkkeellisessä passissa, että oma hormonitoiminta on lamautettu, joten tuki on tarpeen pidempään. Tosin tuota lamautuslääke Zumenoniakin syödään sinne viikolle 12 asti, vaikkakin sain vähentää määrää. Tuoresiirrossa TAYS:lla Lugeja syödään pidempään myös, mutta niiden määrää alettaisiin vähentämään rv 8 paikkeilla.

).( En tiedä mikä lie, mutta lauantait mulla näkyy olevan sellaisia päiviä, että on normaalia huonompi olo. Ihan kuin vapaapäivänä pikkualkiokin riemastuisi revittämään. Mutta en valita, sillä jotenkin mä odotin raskauden tuovan jatkuvan pahanolon, mutta olen ollut positiivisella tavalla yllättynyt, että suurimmaksi osaksi aikaa olo on ihan siedettävä. Mä olin varama, että tulee samanlainen raskaus, kun siskolla on ollut. Ainakaan vielä mulla ei ole ollut edes aamupahoinvointia, mikä ehkä on yllättänyt mut eniten.

Mä olen laittanut koneelle semmoisen widgetin (tai mies sen kylläkin laittoin), jossa vauva ikäänkuin kelluu kohdussa ja kehittyy sitten päivittäin. http://www.babystrology.com/

Bardolinolle tsemppiä ultran odottamiseen...

Ellastiina 7+5
 
Nyt täytyy kyllä munkin hypätä mukaan; oon aktiivisesti seurannut teitä täältä takavasemmalta :wave:

Bardolinon ja Silven jutut voisi olla mun kirjoittamia, tosi kiva huomata että muut painii ihan samojen pelkojen kanssa.. :hug:
Lion32, Ellastiina ja Raitanen, teidän tarinat on tosi lohdullista luettavaa, aivan älyttömästi onnea hyvistä uutisista!! =) mm-72:lle lähetetään iso tsemppipussi!!

(.) kaksi km:n liian tuoreessa muistissa, joten pientä huolestunutta oloa lähes koko ajan.. :ashamed: Verikoe pp 14 oli siis positiivinen ja hcg tuolloin 350, siitä kolme päivän päästä 1350 ja siitä taas kolmen päivän päästä 4650. Kolmannen kävin työterveyden kautta, olen valmis maksamaan mielenrauhasta.. :snotty: Eihän tuo nousu vielä mitään todista, mutta kaikki on varmaan niin hyvin kuin tässä vaiheessa voi olla :heart: TOIVOTTAVASTI. vitsi tätä epävarmuutta..

Mitenkäs te muut voitte?

PV 5+4?
 
Heippa kaikille!
Kurkistelen varovasti tuolta luovutettujen munasolujen puolelta. Plussasin reilu viikko sitten. Siitä lähtien ollut enemmän tai vähemmän ruskeaa ja välillä punaista tihkua, joten täysin rinnoin pelottaa ilmoittautua tänne plussanneiden puolelle. HCG oli iha ok nousussa mutta sehän nyt ei kerro täyttä totuutta.. Ultra 19.3.
Taustaa: Lapsettomuutta enemmän tai vähemmän vuodesta 2002.. FSH nykyisin koholla hieman, omia munasoluja ei saada stimulaatiolla kuin 1 tai 2 ..joten hoidoista luovuttiin 4 kerran jälkeen. Nyt eka luovutushoito, jossa saatiin vain 2 kunnolla jakautunutta alkiota jotka siirrettii 16.2.. pakkasee ei mitään. Tästä plussa.
Oireita ei juuri ole, rinnat kipeet mutt ne on aina lugehoidon kanssa. Muuten välillä sattuu alamahaan ja tuntuu että kivi haluaisi läpi koko alakerrasta. Siinäpä niitä. Niin ja toi vuoto.. saa hermoromahduksen partaalle.
rv laskusta vielä.. onkos se nyt niin, että punktiota seuraava päivä on siis 2+0 vai miten? Mulla ei voi menkoista laskee ko ne tuli ja vuoti kesken zumenon hoidon ennen siirtoa.. Pöh..
Ihanaa naistenpäivää kaikille
:flower:

Kauniskuu 5+1 (jos lasketaan ed.systeemin mukaan..) Hui .. hassua sanoa toi "ääneen".. :heart:
 

Yhteistyössä