Alkoholiton mies

• Viestiketjun aloittaja Harmaana nyt
  • Ensimmäinen viesti
Harmaana nyt
Meillä on vähän erikoinen ongelma. Ollaan n. 30 vuotias pari ja kolme alle kouluikäistä lasta. Meillä on aina mennyt muuten hyvin, mutta jotenkin viime aikoina minua on alkanut häiritä se että mies ei pidä itsestään enää huolta ja muutenkin siitä on tullut sellainen sohvaperuna.

Ettei asia olis ihan yksinkertainen, niin en oikein voi asiasta hänelle sanoakkaan. Aiemmin mies nimittäin oli hyvin toisenlainen. Piti itsestään huolta ja oli aktiivinen kodin asioissa sekä lasten kanssa. Siinä oli vaan se ongelma että mies joi mielestäni liikaa. Hän tissutteli oikeastaan joka ilta. Arki iltoina sellaisen 5-10 paukkua/lonkeroa ja viikonloppuna vähän enemmän. Hyvin harvoin kuitenkaan lähti kapakoihin tai tuli kovemmin juovuksiin. Tämä tapahtui vielä siten että otti ehkä pari paukkua illalla ennen kuin lapset nukkui ja vasta sen jälkeen enemmän. Mies oli kuitenkin paljon lasten kanssa ja teki kotihommia ja remppasi meidän taloa. Sitten liikkui vielä töissäkin pyörällä (ilmeisesti ei halunnut lähteä varmuuden vuoksi rattiin aamuisin) jonka takia pysyi timmissä kunnossa (12km suuntaansa).

Vajaa vuosi sitten aloin painostamaan miestä, että en jaksa enää katsoa tuollaista juomista ja sen pitää loppua. Mies sanoi, että se on hänen tapansa rentoutua ja kerätä voimia. Asiasta otettiin aika kovasti yhteen (tai minä huusin ja mies kylmästi kommentoi). Sanoin miehelle, että saa etsiä itselleen minkä tahansa rentoutumiskeinon (huumeet ja vieraissa käynti pois lukien) kunhan juopottelu loppuu, muuten ei meillä ole tulevaisuutta. Mies vaan kylmästi totesi, että tehdään sitten niin. No, viinan juonti jäi siihen, mutta sen jälkeen miehen illat onkin mennyt sohvalla istuessa, syödessä ja elokuvia katsellessa. Tai vaihtoehtoisesti kesällä grillatessa ja syödessä. Nykyään kun kulkee autolla töihinkin, niin alkaa selkeästi jo kumpua tuohon vyötärön seudulle kertymään. Ei vielä paljon, mutta entäpä kymmenen vuoden päästä tai kahden kymmenen!! Kyllä vieläkin on lasten kanssa mutta paljon vähemmän ja yleensä lähinnä sisällä eikä niin aktiivisesti ja vain vähän aikaa. Lapset tulevat sitten siihen sohvalle leikkiensä kanssa kerjäämään isältä huomiota. Kerran yritin vähän vihjailla, että voisiko sitä illalla muutakin tehdä kuin syödä ja tuijottaa TV:tä, niin kysyi että olenko varma että haluan hänen lopettavan? Tajusin kyllä että silloin meidän sopimus loppuu ja juopottelu palaa kuvioon.

En vaan nyt oikein tiedä mitä tehdä. En minä sitä juopotteluakaan takaisin halua, mutta jotenkin se mies oli paljon parempi niin monelta kantilta, mutta sitä juomista en vaan jaksanut katsoa. Sitten vielä sekin, että vaikka pärjätään rahallisesti niin nyt on tiukempaa, kun mies ei viitsi enää tehdä töissä ylitöitä (ja saada niistä korvauksia), kun aiemmin oli aktiivinen myös siellä. Nyt tekee vaan sen pakollisen ja sitten kotiin löhöämään. Tiedän että itse käskin keksiä uuden tavan rentoutua, että itseään tästä on kai vaan syytettävä, mutta olisiko kenelläkään mitään neuvoa tähän??

Onko se ainut vaihtoehto tuo absolutismi? Jos mies joisi vain ehkä 1-2 olutta tms. illassa ja viikonloppuna enemmän, eikö sillä määrällä voisi rentoutua? Tuntuu aika kovalta määrältä mitä joi.

Meillä mies myös juo joka ilta olutta/siideriä mutta arkena korkeintaan pari ja viikonloppuna enemmän ja yleensä vasta sitten kun lapset nukkumassa. Olen myös ajatellut jo mainita asiasta kun nuo juomat tuppaa tulemaan siihen vyötärölle. Mutta kun ei humallu ja aamulla aina herää töihin ja on ajokunnossa, niin en viitsi aikuiselle miehelle ruveta nalkuttaa. Jos juominen lisääntyy tai tulee kapakkareissuja tai rokuliaamuja niin sitten varmasti laitan lopun ko touhulle.

Muuta en osaa vastata kun että löytäisitte sen kultaisen keskitien.

Harmaana nyt
Silloin kun alkoholin käytöstä aloin "valittamaan" niin olin niin kyllästynyt siihen, että vaadin kyllä kokonaan juomisen lopettamista. Nyt tuo pari illassa ja viikonloppuna enemmän jo kelpaisi minullekin, jos se aiempi aktiivisuus vaan palaisi. Mutta ongelma on siina, että ei taida palata. Mies aina ennen haki sellaisen "sopivan" pienen nousu humalan. Jos nyt joisi sitten pari, niin ei se varmaan tuntuisi samalta ja sitä rentoutumista pitäisi kuitenkin hakea siitä löhämisestä ja ylenpalttisesta syömisestä ja ei se polkupyöräkään aamuisin kiinnostaisi kun autoakin voisi ajaa, kun ei ole pelkoa promilleista. Tilanne on hankala, enkä siitä riitaa haluaisi, kun mies on hyvä ja oli aiemmin vielä parempi, mutta itse halusin sitä muuttaa. Jotenkin pitäisi vaan varmaan osata hyväksyä toinen sellaisena kuin se on eikä yrittää muutta mieleisekseen, kun sitten voi mennä vikaan niin kuin nyt...

harmaa ulla
Meillä kans samanlainen saamaton nössykkä. Jos käy viikossa yhden kerran kauppaostokset tekemässä, niin siinä on kaikki mitä tekee palkkatyönsä lisäksi. Aina vaan makaa sohvalla, mussuttaa karkkia ja töllöttää televisiota. Sais minun puolesta vaikka ryypätä, jos edes olisi aktiivisempi muutenkin, mutta ei. Ei mennyt työpaikan pikkujouluihin, kun ei muka ehtinyt ja sitten taas makasi koko illan kotisohvalla. On tosi hyvä miehen malli pojille... :kieh: :kieh:

alabama
Meillä mies täysabsolutisti,ei ole koskaan maistanutkaan.Useasti olen sitä hänelle kironnut kun lähden viihteelle ja hän ei tule mukaan.. :kieh:

Mutta sitten taas..Olen nähnyt mitä juovuksissa olevat miehet voivat tehdä! :/
Olen harvinaisen kiitollinen hänelle siitä ettei hän juo.Ei tuo juhliminen saa olla niin tärkeää että suhde kaatuu jos mies ei juo.

harmaa ulla
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.12.2006 klo 15:58 alabama kirjoitti:
Meillä mies täysabsolutisti,ei ole koskaan maistanutkaan.Useasti olen sitä hänelle kironnut kun lähden viihteelle ja hän ei tule mukaan.. :kieh:

Mutta sitten taas..Olen nähnyt mitä juovuksissa olevat miehet voivat tehdä! :/
Olen harvinaisen kiitollinen hänelle siitä ettei hän juo.Ei tuo juhliminen saa olla niin tärkeää että suhde kaatuu jos mies ei juo.
Joo, en tarkoita että miehen pitäisi olla jokin kännissä kirveen kanssa perheensä pihalle ajava hirviö. Mutta jotenkin tuntuu että jos mies on mitään aikaan saamaton nössö ja pullamössö poika niin se on silloin yleensä raitiskin. Siispä mieluummin viinaa ottava aktiivinen ja aikaan saava mies kuin raitis sohvalla puolet elämästään viettävä nössykkä!

harmaa absolutisti
En juo, en polta. Känni kokeilematta täysin.
Vai vielä mössöä.. Kapeapa on sunkin maailmankuva.

Mössöt on siinä kun minä odotan muita tanssilattialle diskossa kun he tarvii rohkasevaa! Jopa jotkut naiset!

Joskus nuorempana kun olin ryyppykuskina niin yleensä mua pyydettiin jo lähtemään että örveltäjät jaksais vielä kävellä autolle asti. Kesken illan!!!

Tulen juttuun vastakkaisen sukupuolen kanssa, mutta en mee ekaks kyllä pildeä kysymään, sen verran kunnioitan. Enkä kouri väenpaljoudessa daameja kuin vahingossa..

No, mokia ei pysty perustelemaan humalaisen tietämättömyydellä eikä murhaa "tiedottomassa tilassa tehtynä tappona". Viina on vaan tekosyy.

Hauskanpito selvinpäin on teeskentelyä sanotaan.. Aitoahan se aineilla tehty hauska on??

Mössöä!!! :LOL:

Oikeesti mulla ei ole kyllä alkoholia vastaan mitään. Se on viisasten juoma, mutta minä en aio niin viisaaksi koskaan ryhtyä. Kotioloissa juominen herättää kyllä surullisia mielikuvia.

Ei tän nyt niin vakavalle pitäny kuulostaa... peace! B)

harmaa ulla
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.12.2006 klo 15:51 harmaa absolutisti kirjoitti:
En juo, en polta. Känni kokeilematta täysin.
Vai vielä mössöä.. Kapeapa on sunkin maailmankuva.

Mössöt on siinä kun minä odotan muita tanssilattialle diskossa kun he tarvii rohkasevaa! Jopa jotkut naiset!

Joskus nuorempana kun olin ryyppykuskina niin yleensä mua pyydettiin jo lähtemään että örveltäjät jaksais vielä kävellä autolle asti. Kesken illan!!!

Tulen juttuun vastakkaisen sukupuolen kanssa, mutta en mee ekaks kyllä pildeä kysymään, sen verran kunnioitan. Enkä kouri väenpaljoudessa daameja kuin vahingossa..

No, mokia ei pysty perustelemaan humalaisen tietämättömyydellä eikä murhaa "tiedottomassa tilassa tehtynä tappona". Viina on vaan tekosyy.

Hauskanpito selvinpäin on teeskentelyä sanotaan.. Aitoahan se aineilla tehty hauska on??

Mössöä!!! :LOL:

Oikeesti mulla ei ole kyllä alkoholia vastaan mitään. Se on viisasten juoma, mutta minä en aio niin viisaaksi koskaan ryhtyä. Kotioloissa juominen herättää kyllä surullisia mielikuvia.

Ei tän nyt niin vakavalle pitäny kuulostaa... peace! B)
No, tarkoitin kyllä vähän muuta kuin diskossa tanssimista tai kuskina olemista. Pitäisi olla aktiivinen ote elämään, töihin ja kotitöihin yleensäkin, eikä vaan jatkuvaa sohvalla makaamista ja makeisten mussuttamista.

Kuulostaa kyl
...et mies tekee tahallaan itsestään passiivisen, ei kai rentoutuminen tarkoita sitä et hänel on sit koko ilta aikaa rentoutua, tai sopimus raukeaa? Katala vedota siihen, ellet tosiaan näin ole luvannut. Kai teillä mahdollisuus puhua asiasta vielä kerran, siis että määritetään sitten kummallekin yhtä paljon rentoutumisaikaa?

Harmaana nyt
Niin, tiedän kyllä että mies teki ainakin silloin alussa tuon ihan tahallaan kun alkoi koko illan aina makailemaan. Nyt siitä on varmaan tullut sitten tapa. Minun nyt on vähän hankala asiaan puuttua, kun silloin suutuspäissäni sanoin, että etsii minkätahansa muun rentoutumistavan tissuttelun sijasta ja nyt hän se mikä tahansa muu rentoutumistapa on se koko illan löhöäminen ja syöpöttely. Mies ei ole tyhmä, jos menen vaatimaan että muutakin pitäisi tehdä kuin makoilla, niin silloin koko sopimus kaatuu ja sopimuksen kaataja olen vielä minä.

Mitäs jos yrittäisit alkaa elämään niin kun ei miestäsi olisikaan. Eli älä kommentoi miehesi sohvalla loikoilua ollenkaan. Tee lasten kanssa kaikkea kivaa, käykää retkillä, ulkoilemassa, kylässä, tms. äläkä edes pyydä miestäsi mukaan. Anna hänen maata rauhassa.

Keskity omaan ulkonäköösi ja onnellisuuteen ja ala elämään omaa elämääsi. Yritä viestittää miehellesi, että kyllä sinä tulet pärjäämään yksinkin, eikä siihen tarvita sohvaperunaa. Itselleen miehesi tekee hallaa jos aina vaan makaa ja syö.

Vaikea varmaan toteuttaa kolmen pienen lapsen kanssa, mutta jospa miehesi "luovuttaisi" ja alkaisi kiinnostua perhe-elämästa ja alkaisi ottamaan osaa myös teidän elämään. Pieni mustasukkaisuuskaan ei olisi pahaksi miehellesi ja ehkä hän alkaisi miettimään asioita toiselta kantilta.

MaMi-07
Taitaa olla meidän naisten yhteinen ongelma, että teki mies mitä tahansa niin aina joku asia voisi olla paremmin B)

Mutta sun tapauksessa tuntuu siltä, että mies on hakeutunut toiseen ääripäähän "nalkuttamisesi" johdosta ja vain odottaa että sulta menee hermot ja hän saa taas luvan juoda vanhaan malliin. Ei muuta kun nostatte kissan pöydälle ja keskustelette itsenne kultaiselle keskitielle.

Just näin
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.01.2007 klo 08:49 vieras kirjoitti:
Mitäs jos yrittäisit alkaa elämään niin kun ei miestäsi olisikaan. Eli älä kommentoi miehesi sohvalla loikoilua ollenkaan. Tee lasten kanssa kaikkea kivaa, käykää retkillä, ulkoilemassa, kylässä, tms. äläkä edes pyydä miestäsi mukaan. Anna hänen maata rauhassa.

Keskity omaan ulkonäköösi ja onnellisuuteen ja ala elämään omaa elämääsi. Yritä viestittää miehellesi, että kyllä sinä tulet pärjäämään yksinkin, eikä siihen tarvita sohvaperunaa. Itselleen miehesi tekee hallaa jos aina vaan makaa ja syö.

Vaikea varmaan toteuttaa kolmen pienen lapsen kanssa, mutta jospa miehesi "luovuttaisi" ja alkaisi kiinnostua perhe-elämästa ja alkaisi ottamaan osaa myös teidän elämään. Pieni mustasukkaisuuskaan ei olisi pahaksi miehellesi ja ehkä hän alkaisi miettimään asioita toiselta kantilta.
Miehesi ei todellakaan vaikutta henkisesti tasapainoiselta, vastuuntuntoiselta ihmiseltä.

Kun alkon tuoma euforia ei enää pidä liikkeellä, ovat tulleet masennus ja vötkyily kuvioihin. Miehesi ei ole aikuinen mies, joka ottaa vastuun teoistaan ja tunteistaan. Hänellä on pahoja ongelmia muunkin kuin alkon kanssa. Ja sinua ei tunnu kunnioittavan pätkääkään!

Tee äijä mustikseksi, ole kaunis, aktiivinen ja menevä. Sinniä ja hampaiden kiristelyä se vaatii, mutta mieti tarkkaan, onko vaivan arvoista vai ei. Minä itse en kestäisi läskiä, ilkeää ja saamatonta sohvaperunaa.

Perheneuvolakaan ei varmasti olisi pahitteeksi, mutta tuskinpa kuvauksesi kaltainen mies sinne vääntäytyy!

miuz
Samaa mieltä parin muun kanssa: lapsellinen mies kun kiristää tolla lailla. Toi ei oo aikuisen ihmisen käytöstä ollenkaan. Vaikea sanoa mitä tossa kannattaisi tehdä, itse varmaan nostaisin metakan asiasta: rentoutua saa mutta ei toi mitään rentoutumista ole vaan valtapeliä, rajojen koittelua niinkuin pikkulapset tekee. Odottaa että sulta palaa päreet, kun oikea ratkaisu olisi todella se aikuinen keskustelu.

Yhteistyössä