Alkoholinkäytöstä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vaimo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vaimo

Vieras
Olen huolissani mieheni alkoholinkäytöstä. Pyydän teiltä mielipiteitä. Nipotanko turhasta kun mieheni 3-4 iltana töistä tullessaan pysähtyy parille oluelle, viikonloppuisin juo olutta sixpäkin verran ja väkeviä ja kunnon kännin ehkä kerran kuussa? Hänen omasta mielestään asiassa ei ole mitään ihmeellistä, käyttö ei ole todellakaan hänelle ongelma ja kaveripiiristä lähes jokainen juo yhtä paljon eikä kumppanit ole asiasta moksiskaan.
Minun mielestäni tuo on aika paljon mutta saan vaan riidan aikaiseksi kun otan asian puheeksi. Eikä todellakaan minua häiritsisi baareissa istuminen vaan enemmänkin juomisen terveyshaitat. Muuten on oikein ihana mies. Tekee töitä tunnollisesti ja huomioi minua enkä löydä hänestä mitään muuta negatiivista. Lapsia ei meillä (vielä) ole.
Mitä mieltä olette?

Alkuperäinen kirjoittaja Vaimo:
Olen huolissani mieheni alkoholinkäytöstä. Pyydän teiltä mielipiteitä. Nipotanko turhasta kun mieheni 3-4 iltana töistä tullessaan pysähtyy parille oluelle, viikonloppuisin juo olutta sixpäkin verran ja väkeviä ja kunnon kännin ehkä kerran kuussa? Hänen omasta mielestään asiassa ei ole mitään ihmeellistä, käyttö ei ole todellakaan hänelle ongelma ja kaveripiiristä lähes jokainen juo yhtä paljon eikä kumppanit ole asiasta moksiskaan.
Minun mielestäni tuo on aika paljon mutta saan vaan riidan aikaiseksi kun otan asian puheeksi. Eikä todellakaan minua häiritsisi baareissa istuminen vaan enemmänkin juomisen terveyshaitat. Muuten on oikein ihana mies. Tekee töitä tunnollisesti ja huomioi minua enkä löydä hänestä mitään muuta negatiivista. Lapsia ei meillä (vielä) ole.
Mitä mieltä olette?

Ei tuo mielestäni vielä miltään huolestuttavalta määrältä vaikuta. Turha tiukkapipoisuus pois ja nauttikaa elämästänne.

Juoppo on, en tykkää noista tenukepeistä.
Meillä keskustellaan tästä asiasta aika ajoin. Mun mielestä viinaa pitää osata juoda sivistyneesti, mies taas silloin tällöin ottaa perskännit. Sellaista ihmistä ei ole kiva katsella, on ihan toinen ihminen, seksistä ei tule mitään yms.

Mieheni käyttä kans tosi paljon alkoholia.
En hyväksy sitä koska silloin hän ei ole oma
itsensä, lisäksi muisti pätkii ja sotkee paikkoja.
Lisäki maha on kauhea kaljamaha.
Joten ole vain kovana, alkoholi on huono isäntä.

[quote="Täh?"[/quote]

Ei tuo mielestäni vielä miltään huolestuttavalta määrältä vaikuta. Turha tiukkapipoisuus pois ja nauttikaa elämästänne.

[/quote]

Ai, minusta tuo määrä jo vaikuttaa huolestuttavalta ja liialliselta. Itse olen aika tiukka alkoholin suhteen, enkä ala kauaa katsella juopottelevaa ukkoa, vaan nostan kytkintä. Tosin olen onnistunut karsimaan liikaa alkoholista pitävät potentiaaliset kumppanit jo ennen seurustelun alkamista. Minulle kelpaa vain raitis tai tosi vähän alkoholia käyttävä kumppani. Perskännien ottaja ei ikimaailmassa. Taustatietona: isäni ryyppäsi (ryyppää edelleen) liikaa lapsuudessani, siksi olen asian suhteen ehkä joidenkin mielestä jopa liian tiukkis, mutta kännissä oleva mies ei sytytä minua laisinkaan.

Vaikuttaa melko runsaalta alkoholin käytöltä ja yleensä juominen lisääntyy juomarilta huomaamatta, eli mies on aina kohtuullinen alkoholin käyttäjä omasta mielestään.
Antaako miehen ns. ihanuus, huomioiminen ja tunnollinen työnteko syyn ottaa alkoholia liikaa.
Vaiko onko se niin ihana mies, kyllä se rassaa vaimo puolisoa enemmän ja enemmän.

Sinä kärsit jo nyt vaikka miehen terveyshaitat vain huolestuttavat. Siitä juomisesta sairastut sinäkin henkisesti ja fyysisesti.
Lapset eivät koskaan ole olleet juomareille este ns rentoutumiseen alkoholin kanssa.

En sano, että koita jaksaa sietää miestä, älä jaksa alkoholia ja laita asiat tärkeysjärjestykseen.

Tuo AP:n ongelma on vähän sellainen juupas eipäs -tapaus. Kummankin katsantokannat ovat OK. Jos ajattelen asiaa vaimon kannalta, niin tiedän kyllä, että vastaavassa tilanteessa olisin vähän käärmeissäni, koska mies mieluummin menee baariin kuin tulee kotiin, sillä jos yhteistä aikaa on vähän käytössä, niin eikö yhdessä olisi kivempaa tehdä jotakin muuta kuin puuhata erikseen jotain. Parin kaljan ottamiseen kun voi mennä aikaa parikin tuntia.

Ymmärrän kyllä myös miehen näkökantaa, sillä ilmeisestikin hänelle baarissa käynti on tapa nähdä kavereita ja ottaa samalla seuran vuoksi pari. Välttämättä tuo alkoholimäärä tupakansavussa juotuna ei ole terveydelle kovin pahasta, mutta tietysti jos vertaa siihen, että sen saman ajan voisi käyttää vaikka kuntosalilla, niin onhan siinä eroa.

Minusta ajallisesti tuohon juomiseen menee aika paljon aikaa eli se aika on parisuhteelta pois. Entäpä jos perheeseen syntyy lapsi? Pitääkö miehen silloinkin päästä baariin, vaikka pitäisi hakea lapsi tarhasta? Mikä on se syy, miksi miehen on "pakko" päästä baariin (juoma, ihmiset, oma aika erossa vaimosta)? Kannattaa ainakin miettiä, että onko alkoholin käyttö lisääntynyt tai onko miehellä ajallisesti aikaa tuhraantunut enemmän baariin kuin aiemmin.

Kompromissina tietysti voisi olla se, että jos vaimolla on vaikka jumppailta, niin sellaisena iltana mies menisi baariin. Näin siis molemmilla olisi omaa kivaa. Tai voisiko vaimo mennä miehen mukana esim. 1 x/vko sinne baariin mukaan? Tai jos muiden miesten puolisot ovat kukin yksin kotonaan, niin voisitteko te naiset kehitellä jonkun oman menon esim. kerran viikossa vuorotellen kunkin kotona (kuten "Täydelliset naiset" -sarjan naiset pelaavat korttia vuorotellen kunkin naisen kotona)?

Joka tapauksessa sinulla on oikeus tunteisiisi. Miehellä ei ole syytä hermostua, jos haluat asiallisesti puhua juomisesta, sillä kysehän on teidän yhteisestä vapaa-ajasta ja näinollen jonkinlainen molempia tyydyttävä ratkaisu pitäisi saada aikaiseksi.

30% mieheistä on alkoholin suurkuluttajia. Vain alle 10% on täysraittiita ja heistäkin valtaosa on joko alkoholisteja tai kiihkouskovaisia.

Mistä ihmeestä teille niitä raittiita ja reippaita miehiä riittää, jos olette noin tiukkapipoisia? Ja taas saatiin varoittava esimerkki, että alkoholistin tyttäreen ei kannata koskea pitkällä tikullakaan. Niillä kun on täysin vieraantunut käsitys kohtuudesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Tavallinen mies:
30% mieheistä on alkoholin suurkuluttajia. Vain alle 10% on täysraittiita ja heistäkin valtaosa on joko alkoholisteja tai kiihkouskovaisia.

Mistä ihmeestä teille niitä raittiita ja reippaita miehiä riittää, jos olette noin tiukkapipoisia? Ja taas saatiin varoittava esimerkki, että alkoholistin tyttäreen ei kannata koskea pitkällä tikullakaan. Niillä kun on täysin vieraantunut käsitys kohtuudesta.

Huolimatta tiukahkoista vaatimuksistani alkoholittomuuden suhteen, olen onnistunut löytämään sopivia kumppaneita elämäni varrella useampia kuin yhden, joten ei se niin mahdotonta ole. Enhän minä mitään absolutismia ole keneltäkään vaatinut, enkä sellaista itsekään harrasta. Sanonpahan vain sen, etten jaksa katsella ja varsinkaan kuunnella humalaisten höpinöitä. Olen saanut oman osuuteni siitä jo lapsuudessa. Kohtuuden kannattaja olen minäkin, mutta minusta kohtuutta ei enää ole 3 - 4 kertaa viikossa baarissa lasillisilla istuminen, ynnä sixpack tai mäyris viikonloppuna, eikä se perskänni + seuraava päivä krapulassa maatenkaan kuulosta kovin mukavalta. Jos nämä mielipiteeni kertovat vieraantuneesta käsityksestä kohtuudesta, niin valaisepa Tavallinen mies hieman sitä, mitä kohtuus sinulle merkitsee.

Nythän viestisi kuulostaa jo ihan järkevältä. Mielestäni kohtuus on, että viikolla tuttuja tavataan muualla kuin tuopin ääressä. Eikä viikonloppuna oteta niin paljoa, että tulisi töppäiltyä.

Tosin joskus kunnon perskänni nollaa ajatukset. Sitä ei tosin kannata tehdä vaimon läsnäollessa.

On tullut nähtyä lähiympäristön tavallisia miehiä ja heidän alkoholin käyttöään "kohtuudella".
Monikin nollaa koppansa urakalla, mutta pää pysyy tyhjänä.Nollatoleranssi on vakaa.

Sellaista alkoholia ei ole olemassakaan, etteikö jotain haittaa olisi jollekin tai joillekin.
On aina jokin syy ottaa pienet, miksei jokin syy olla ottamatta.

Monikin mies nollatessaan itseään, kaatuilee, haastaa riitaa ja rähisee omia patoutumiaan, kun ei ole tarpeeksi rohkea puhumaan tunnoistaan selvänä.. ei mua mikään paina. Vaikka pää ei kestä painetta, suurin syy näihin miehisiin ongelmiin on suomalainen rehellinen viina. Onko mies koskaan miettinyt mikä on aiheuttanut nämä hänen ongelmansa, vaimoko.. ehei se on se alkoholi.

Itse käyn pari kertaa kuussa viinillä, syömässä, keikoilla, ystävillä tms. jossa saatan juoda hieman enemmänkin. Mutta jos miehelläsi on tarve käydä 3-4 x viikossa eli joka toinen päivä baarissa, niin voi vaan kysyä miksi? Mitä hän sieltä hakee? Miksette ole jotain noista päivistä yhdessä muuten vaan? Oma mieheni ottaa n. kerran viikossa, parissa ja usein aika paljon, muttei taas tarvitse alkoholia viikolla. Jotkuthan eivät osaa rentoutua ilman? Kun sitä tarvitsee, on jo ongelma. Ja turha verrata kavereihin. Aina on niitä jotka juo enemmän, kyse on teidän suhteestanne ja jos alkoholinkäyttö alkaa häiritä sitä, niin vaikkei mies perukaan menoja sen takia tms. niin ei esim. ole ajokunnossa kuin silloin tällöin...

Jos ihmisen alkoholin käyttö aiheuttaa sen, että muita asioita jää sen takia tekemättä tai ympäristö on huolissaan tai kärsii juomisesta, niin silloin on mielestäni kyse ongelmasta.
Yhteiskunnassamme pidetään alkoholinkäyttöä niin päivänselvänä, että lievä alkoholismi luetaan yleensä vielä "normaaliin" käyttöön, vaikka mielestäni on kyse sairaudesta.

Sanokaapa mitä teen kun mies juo liikaa, eikä
myönnä sitä. Lauantaina siivoilin, ja
löysin tyhjiä pulloja piilosta.
Alkoholisti on selvänäkin vaikea ja alkoholisti
loppuelämän.

Alkuperäinen kirjoittaja apuva:
Sanokaapa mitä teen kun mies juo liikaa, eikä
myönnä sitä. Lauantaina siivoilin, ja
löysin tyhjiä pulloja piilosta.

Vie pullot kauppaa ja laske rahat!
Kaljanjuonti kannattaa saa siitä sen verran hyvät palautusrahat.
Lottoa rahat niin parhaassa tapauksessa voitte siirtyä shampanjaan ja vaahtokarkkeihin!

Yhteistyössä