Alkoholi lapsiperheessä - alkoholin käyttäminen tarkoittaa humaltumista / kännäämistä ?!

Turkilmas
Näistä asioista on sinänsä tyhmää kiistellä kun, kuten Riepu tuossa kirjoittikin, on ihan tutkittu ja moneen otteeseen todistettu että lapsia hämmentää vanhempien vähäinenkin alkoholinkäyttö. Ja sekin valitettava tosiasia on ihan faktaa, että monessa perheessä vietetään kännijoulua. On jokavuotiset kampanjat lapsen raittiin joulun puolesta, on jouluna auki olevat kriisipuhelimet ja päivystykset jne. jne. Ja SILTI koitetaan kovasti väheksyä näitä ongelmia. Kun ongelmaa ei ole kotona eikä naapurissa, niin sitä ei sitten ole missään.

Mä olen itse kamppaillut paljonkin alkoholiasian kanssa, johtuen omasta lapsuudestani. Alkuun olin ehdottomasti kuivin suin aina kun lapset oli kotona. Nyt olen jo useamman vuoden uskaltautunut siemailemaan siideriä saunan jälkeen tai juomaan viiniä ruoan kanssa.

Olen miettinyt sitä, että kun kerran geeneissä kulkee alkoholismi, niin kotoa peritty malli on sitäkin tärkeämpi. Toivon todella että alkoholista ei tule kiellettyä hedelmää tai peikkoa lapsilleni. Sen vuoksi haluan juoda rennosti sen viinilasillisen vaikka lapset olisikin hereillä.

Aion myös jouluna nauttia viinistä ruoan kanssa. Tiedän että pystyn helposti jättämään sen siihen lasilliseen, tiedän että lasten ympärillä on myös ihmisiä jotka eivät juo pisaraakaan. Tiedän etteivät lapseni kärsi siitä lasillisesta (ja toisesta illalla kun lapset ovat nukkumassa).

Ne perheet, joissa ei alkoholia käytetä lainkaan, on mielestäni varsin okei myös. Ja perustelutkin on ihan yhtä okei. Mutta ne perheet, joissa kännit juodaan (ja joita ei näissä ketjuissa näy) ei ole yhtään okei. Ei liioin ole okei niiden lasten perhe-elämä, joissa isä juo aina viikonloppuisin kännit molempina päivinä ja äiti lipittää lonkeroa samalla kun hoitaa iltatoimia.
 
"Minä"
ihmettelen näitä ketjuja kun vanhemmat vakuuttaa että otan vaan lasin viiniä ja ei näy missään..kuitenkin esim.laivalla,kylpylähoteilleissa on paljon vanhempia joista ainakin minä näen että ovat ihan selvästi kännissä..naama punoittaa ja juttu luistaa ja askel huteraa..
en oo itekkään absolutisti ja jos oikeesti juo vuorokaudessa vain sen lasin viiniä niin se ei näy missään,mutta ei se kyllä kaikilla siinä pysy tai sit hyvin heikko viinapää=)
 
"xXx"
Itse ainakin humallun jo yhdestä annoksesta sen verran että sanon sitä humaltumiseksi... (ehkä siksi nostivat vähän kulmiaan neuvolan alkotestissä kun laitoin kohtaan: kuinka usein juot humaltuaksesi "aina")

Siis omaan olotilaan vaikuttaa jo se yksi.

Käsi pystyyn kuinka moni ottaa sen yhdenkään pelkästään maun vuoksi? Kyllä siitä yleensä kevennystä haetaan. Muutoin oisi ihan sama ottaa pilsneriä ja sitähän nyt ei hirveän moni juo.
No ihan rehellisesti voin kertoa että silloin tällöin otan IHAN MAUN VUOKSI illalla yhden kuivan omppusiiderin, koska se on niiiiiin hyvää. EI siitä känniä tule, eikä käytös muutu, kun sen hiljaa nauttien siemailee (n. 1-1,5h menee sen juomiseen). Ja kyllä meillä myös jouluna otetaan ruualla lasi viiniä, se kun ei oikein nautittuna tee yhtään mitään.

Terveisin eräs joka on kokenut oikeasti lasisen lapsuuden ja haluaa näyttää omalleen ettei alkoholi tarkoita automaattisesti perskännejä ja lapsille pelkoa. Lapseni ei ole koskaan nähnyt ketään perheenjäsentään humalassa, eikä tule näkemään.
 
Minusta näiden keskustelujen ongelma ei ole se että ei ymmärrettäisi vesiselvää joulua. Pikemminkin se on niin että niiden perheiden halua lasten jouluun kyseenalaistetaan jos he juovat viiniä ruoan kanssa. Viitataan kaiken maailman tutkimuksiin ja muistoihin omista jouluhelveteistä kuningasalkon varjossa.

Täällä pitää kovasti puolustaa omaa alkoholinkäyttöään jos on lapsia samassa tilassa. Ei tule muuta mieleen kuin että monilla, monilla on huonoja kokemuksia omassa lapsuudessaan. Muistuttaisin kuitenkin että monilla, monilla on myös hyviä kokemuksia siitä että vanhemmat on ottaneet viiniä jouluna. Tuntuu että joidenkin on vaikea uskoa tätä.
 
Turkilmas
Ymmärräthän sinä Sapfo että jos sulla on hyvät kokemukset lapsuusjouluista ja mulla huonot, niin ne molemmat on yhtä epäkelpoja sovellettavaksi suurempaan joukkoon?

Mitä mä olen näitä ketjuja lukenut, niin vesiselvän joulun viettävillä on mielestäni ihan yhtä hyviä ja fiksuja perusteita raittiudelleen kuin meillä, jotka otamme sen ruoan kanssa viiniä.

Ja olen sataprosenttisen varma, että sekä raittiiden, sekä sen ruokaviinin ottavien lapset eivät kerää traumoja itselleen. Mutta ihan satavarmasti niiden perheiden lapset, joissa kännejä vedetään, muistavat asian aikuisenakin ja kantavat siitä traumaa. Ja näitä känniperheitä on ollut, niitä on nyt ja niitä tulee aina olemaan, valitettavasti.
 
hmmmm
[QUOTE="vieras";25040209]No aika harva ottaa oikeasti sen pari annosta. Yleensä sitten enemmän. Siitä syystä huonona pidetään. Itse olen sitä mieltä, että alkoholia ei lasten seurassa käytetä. Omasta lapsuudesta kokemusta. Äiti kun otti yhden oluen niin siitä se sitten alkoi. Käytös muuttui heti. Alkoi isälle naputtaminen ja semmoinen ivallinen puhuminen ym. Eihän se sitten yhteen jäänyt ja siitä sitten enemmän olutta naamaan ja loppuilta oli yhtä rähinää.[/QUOTE]


Omassa lähipiirissäni on ihan tavallista, että esim. usein viikonloppuisin on ruuan kanssa viiniä, ja se jää siihen lasilliseen tai kahteen. Eli riippuu ihan siitä seurasta, missä liikkuu/perheestä missä on kasvanut.
 

Yhteistyössä