Alkoholi lapsiperheessä - alkoholin käyttäminen tarkoittaa humaltumista / kännäämistä ?!

Toisen ketjun inspiroimana pohdin, että miksi ihmeessä alkoholin käyttö (viini aterialla, terästetty glögi jouluiltana jne.) yhdistetään humaltumiseen / kännäämiseen? En ihan ymmärrä. Jotenkaan se ei kuulosta kovin aikuismaiselta saati loogiselta.

Olen itse asunut Kreikassa (lapsena) ja Italiassa (aikuisena), enkä muista yhtään kokemusta aikuisten humaltumisesta saati känniörvellyksestä, vaikka alkoholia (yleensä viiniä) juotiin toisinaan ihan arkenakin aterialla. Sanopa italialaiselle, että hyvän aterian kanssa ei kuulu juoda viiniä, koska se ei kuulu esim. jouluun.. :)

Miksi se tuntuu olevan niin kovin paha juttu täällä meillä ja etenkin lapsiperheessä jotenkin hirvittävän tuomittavaa? Jos otan lasillisen tai kaksi punaviiniä ruualla en usko että se traumatisoi yhtään ketään.
 
"Mamma italiana"
mà lounastin just àsken anopin kanssa, ruokajuomana olut ;) hei mutta toisaalta varmaan italialistekin kauhistuu kun niille kerrotaan ettà joku juo ruoan kanssa maitoa (jota tààllà ei tarjota edes koulussa)
 
Koska on olemassa vain humalahakusita juomista.
Ei välimuotoja.

Alkoholin hankkiminen ja nauttiminen joulunaikaan on aina lasten lahjoista pois.

Seuraava ryhmä tappeleekin moukkamaisuudesta kun juodaan viiniä jouluruuan kanssa- koska sekään ei voi olla mitään muuta kuin perinteistä ja siihen kuuluu vain maito, kotikalja tai vesi.

Kotikaljastakin vetää joku hernehet nekkuunsa, kun siinä on se kalja.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
No aika harva ottaa oikeasti sen pari annosta. Yleensä sitten enemmän. Siitä syystä huonona pidetään. Itse olen sitä mieltä, että alkoholia ei lasten seurassa käytetä. Omasta lapsuudesta kokemusta. Äiti kun otti yhden oluen niin siitä se sitten alkoi. Käytös muuttui heti. Alkoi isälle naputtaminen ja semmoinen ivallinen puhuminen ym. Eihän se sitten yhteen jäänyt ja siitä sitten enemmän olutta naamaan ja loppuilta oli yhtä rähinää.
 
[QUOTE="vieras";25040209]No aika harva ottaa oikeasti sen pari annosta. Yleensä sitten enemmän. Siitä syystä huonona pidetään. Itse olen sitä mieltä, että alkoholia ei lasten seurassa käytetä. Omasta lapsuudesta kokemusta. Äiti kun otti yhden oluen niin siitä se sitten alkoi. Käytös muuttui heti. Alkoi isälle naputtaminen ja semmoinen ivallinen puhuminen ym. Eihän se sitten yhteen jäänyt ja siitä sitten enemmän olutta naamaan ja loppuilta oli yhtä rähinää.[/QUOTE]

Ja sinä tiedät sen...? Niin mistä.
 
"Mamma italiana"
[QUOTE="vieras";25040209]No aika harva ottaa oikeasti sen pari annosta. Yleensä sitten enemmän. Siitä syystä huonona pidetään. Itse olen sitä mieltä, että alkoholia ei lasten seurassa käytetä. Omasta lapsuudesta kokemusta. Äiti kun otti yhden oluen niin siitä se sitten alkoi. Käytös muuttui heti. Alkoi isälle naputtaminen ja semmoinen ivallinen puhuminen ym. Eihän se sitten yhteen jäänyt ja siitä sitten enemmän olutta naamaan ja loppuilta oli yhtä rähinää.[/QUOTE]

saako udella esim juuri sinulta ettà mità mieltà olet mieltà esim italialaisesta viinikulttuurista? toimiiko muualla? onko suomalaisilla joku geneettinen perimà? voiko asiat suomessa joskus (pikkuhiljaa) muuttua?
 
Turkilmas
Elää melkoisessa pumpulimaailmassa jos ei tiedä miten vakavia alkoholiongelmia meidän ihanassa kotimaassamme on. Tokkopa täällä kohtuujuomisella saa kukaan itseään hengiltä ja silti alkoholi on yleisin kuolinsyyn aiheuttaja meillä.

Suomi on alkoholistien luvattu maa, eikä niistä juopoista ole kuin osa lapsettomia. Alkoholismia kun löytyy ihan jokaisesta sosiaaliluokasta.

Kukaan (ainakaan toivottavasti) ei kiellä viinilasillista ruokailun yhteydessä tai sitä terästettyä glögiä iltasella. Ei edes saunaolutta. Vaan toivottavasti jokainen tuomitsee ne lukuisat perheet, joissa lapset joutuvat varomaan ettei känninen vanhempi kaadu joululahjojen päälle jne. jne.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkää
Reactions: idunnor ja juupsis
"vieras"
mut on tuhat kertaa täällä palstalla leimattu hulluksi alkoholistiksi ja lasteni pilaajaksi, kun olen kertonut, että meillä aikuiset voivat juoda pari lasia viiniä/ glögiä/ olutta/shampanjaa lasten läsnäollessa, enkä ikinä voi uskoa, että mun lapset siitä pilalle menevät :) eli meillä alkoholia nautitaan, ei mihinkään känniörvellykseen asti..
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25040216:
Ja sinä tiedät sen...? Niin mistä.
No suomalainen juomakulttuuri tiedetään. Ennen kännättiin. Nyt on sitten lisänä eurooppalainen juomakulttuuri ja sitten kun päästään ruokapöydästä pois niin entinen kännääminen. Alkoholin myynti kasvaa koko ajan. Ennen ryyppäsi miehet ja naiset joi salaa ja vähän. Nyt ryyppää naisetkin.
 
[QUOTE="vieras";25040209]No aika harva ottaa oikeasti sen pari annosta. Yleensä sitten enemmän. Siitä syystä huonona pidetään. Itse olen sitä mieltä, että alkoholia ei lasten seurassa käytetä. Omasta lapsuudesta kokemusta. Äiti kun otti yhden oluen niin siitä se sitten alkoi. Käytös muuttui heti. Alkoi isälle naputtaminen ja semmoinen ivallinen puhuminen ym. Eihän se sitten yhteen jäänyt ja siitä sitten enemmän olutta naamaan ja loppuilta oli yhtä rähinää.[/QUOTE]

Kuulostaa epämääräiseltä - aika harva? No, siihen harvaan joukkoon kuuluu lisäkseni ainakin mieheni, meidän molempien vanhemmat, lähin ystäväpiiri ja lähisuku. En muuten tunne henkilökohtaisesti yhtään alkoholistia. Tosin tiedän yhden - entisen luokanopettajani. Hänellä se ei jäänyt yhteen. Mutta oikeasti, mikä prosentuaalinen osuus se on tuosta joukosta? Aika pieni.

Tosi kurjaa että sinulla on tuollaisia kokemuksia. Toki ymmärrän, että se vaikuttaa omaan ajatteluun - mutta älä silti viitsi yleistää.
 
"akka"
[QUOTE="vieras";25040209]No aika harva ottaa oikeasti sen pari annosta. Yleensä sitten enemmän. Siitä syystä huonona pidetään. Itse olen sitä mieltä, että alkoholia ei lasten seurassa käytetä. Omasta lapsuudesta kokemusta. Äiti kun otti yhden oluen niin siitä se sitten alkoi. Käytös muuttui heti. Alkoi isälle naputtaminen ja semmoinen ivallinen puhuminen ym. Eihän se sitten yhteen jäänyt ja siitä sitten enemmän olutta naamaan ja loppuilta oli yhtä rähinää.[/QUOTE]

Se että sun äidilläs ei pysynyt juominen hanskassa vaan mopo karkas heti yhden oluen jälkeen ei tarkoita sitä että kaikilla muilla käy niin.
On olemassa myös ihmisiä jotka voi juoda yhden olusen,lasillisen viiniä tai terästetyn glögin ilman että siitä seuraa hirveät kännit ja ongelmat.
Suurin osa osaa käyttää sitä alkoholia kuitenkin.
 
"vieras"
[QUOTE="akka";25040259]Se että sun äidilläs ei pysynyt juominen hanskassa vaan mopo karkas heti yhden oluen jälkeen ei tarkoita sitä että kaikilla muilla käy niin.
On olemassa myös ihmisiä jotka voi juoda yhden olusen,lasillisen viiniä tai terästetyn glögin ilman että siitä seuraa hirveät kännit ja ongelmat.
Suurin osa osaa käyttää sitä alkoholia kuitenkin.[/QUOTE]

En todellakaan allekirjoita tuota, että suurin osa osaa käyttää. Kyllä se on harvat verrattuna siihen kuinka monella on tapana ottaa kunnolla.
 
"Mamma italiana"
joo suomessa on ongelmia alkoholin kàytòn kanssa nàkee sen vaikka kesàisellà uimarannalla. toinen ongelma on asenneongelma: suomessa on suomalainen juomakulttuuri ja sillà selvà! tai toinen asenneongelma: tuomitaan nyt varmuuden vuoksi ne "eurooppalaiseen" tapaankin juovat, parempi niin eihàn asiat voi koskaan muuttua eikà kohtuukàyttàjià ole olemassakaan
 
koska suomalaiset luulee, että ei ole kuin kaksi tapaa ensimmäinen on se että on apsolutisti ja toinen on se, että jos ottaa viinaa/viiniä, niin sitä vedetään sitten perseet olalle. ei jakseta ymmärtää sitä, että sitä voi ottaa myös sen yhden tai kaksi, joista aikuinen ihminen ei todellakaan humalluj
 
Johtuu siitä
Suurin osa suomalaisista ei ymmärrä muita termejä kuin ryyppääminen ja absolutismi. Moni ei käsitä, että on myös ihmisiä, jotka ihan oikeasti ottavat joko yhden, kaksi tai max kolme annosta, eivätkä hae humalaa.
 
"Voi"
[QUOTE="vieras";25040267]En todellakaan allekirjoita tuota, että suurin osa osaa käyttää. Kyllä se on harvat verrattuna siihen kuinka monella on tapana ottaa kunnolla.[/QUOTE]

Kannattaa vaihtaa seuraa. Meil yksi perhees joka ei pysty juomaan yhtä, joten hän ei ota yhtään.
 
"kolmen äiti"
[QUOTE="vieras";25040209]No aika harva ottaa oikeasti sen pari annosta. Yleensä sitten enemmän. Siitä syystä huonona pidetään. Itse olen sitä mieltä, että alkoholia ei lasten seurassa käytetä. Omasta lapsuudesta kokemusta. Äiti kun otti yhden oluen niin siitä se sitten alkoi. Käytös muuttui heti. Alkoi isälle naputtaminen ja semmoinen ivallinen puhuminen ym. Eihän se sitten yhteen jäänyt ja siitä sitten enemmän olutta naamaan ja loppuilta oli yhtä rähinää.[/QUOTE]

Et kai voi oman kokemuksesi valossa yleistää noin! Minun tuttavapiirissäni se menee nimenomaan noin (ja myös omalla kohdallani), että otetaan se yksi tai kaksi, harvoin enempää. Ehkä kerran viikossa, parissa. Ja ihan lasten seurassa.
 
vieras2
Itse ainakin humallun jo yhdestä annoksesta sen verran että sanon sitä humaltumiseksi... (ehkä siksi nostivat vähän kulmiaan neuvolan alkotestissä kun laitoin kohtaan: kuinka usein juot humaltuaksesi "aina")

Siis omaan olotilaan vaikuttaa jo se yksi.

Käsi pystyyn kuinka moni ottaa sen yhdenkään pelkästään maun vuoksi? Kyllä siitä yleensä kevennystä haetaan. Muutoin oisi ihan sama ottaa pilsneriä ja sitähän nyt ei hirveän moni juo.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Johtuu siitä;25040299:
Suurin osa suomalaisista ei ymmärrä muita termejä kuin ryyppääminen ja absolutismi. Moni ei käsitä, että on myös ihmisiä, jotka ihan oikeasti ottavat joko yhden, kaksi tai max kolme annosta, eivätkä hae humalaa.
Suomalaiset luulevat myös, ettei muualla euroopassa harrasteta humalahakuista juomista. Kissin villat- sitä on kaikkialla missä on alkoholiakin. Tämän peräpohjolan muut ongelmat synkkyyteen taipuvaisessa kansassa yhdistettynä alkoholiin tekevät ehkä rumempaa jälkeä, mutta juoppoja on ihan kaikkialla.
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja Johtuu siitä;25040299:
Suurin osa suomalaisista ei ymmärrä muita termejä kuin ryyppääminen ja absolutismi. Moni ei käsitä, että on myös ihmisiä, jotka ihan oikeasti ottavat joko yhden, kaksi tai max kolme annosta, eivätkä hae humalaa.
Mutta tuomitaanko yhden, kahden tai max kolmen annoksen ottaminen? Enpä ole moiseen törmännyt.

Käsittämätöntä on kuitenkin se, että kännihakuisen juomisen (myös ja ehkä jopa varsinkin jouluna) todellisuus kielletään.
 
[QUOTE="vieras";25040240]mut on tuhat kertaa täällä palstalla leimattu hulluksi alkoholistiksi ja lasteni pilaajaksi, kun olen kertonut, että meillä aikuiset voivat juoda pari lasia viiniä/ glögiä/ olutta/shampanjaa lasten läsnäollessa, enkä ikinä voi uskoa, että mun lapset siitä pilalle menevät :) eli meillä alkoholia nautitaan, ei mihinkään känniörvellykseen asti..[/QUOTE]ja mä olen kuulema alkoholisti palstan mukaan, kun yritin ostaa kaksi sauna siideriä yhden itselle toisen miehelle, kerran eräänä kesä aamuna ennen kello yhdeksää, kun en tiennyt, että lakí määrää ettei sitä myydä ennen kyseistä kellon aikaa
 

Yhteistyössä