Alkoholi lapsiperheessä - alkoholin käyttäminen tarkoittaa humaltumista / kännäämistä ?!

"Mamma italiana"
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25040325:
Suomalaiset luulevat myös, ettei muualla euroopassa harrasteta humalahakuista juomista. Kissin villat- sitä on kaikkialla missä on alkoholiakin. Tämän peräpohjolan muut ongelmat synkkyyteen taipuvaisessa kansassa yhdistettynä alkoholiin tekevät ehkä rumempaa jälkeä, mutta juoppoja on ihan kaikkialla.
voi olla ja onkin, mutta hyvin suuri ero suhteellisessa mààràssà. missà etelàn maassa olet nàhnyt jotain sellaiista mità nekee suomessa esim juhannuksena?
 
Paljon yleistystä. Ikävä juttu kun meillä Suomessa alkoholi on mukana monissa rikoksissa tai aiheuttamassa mielipahaa ihmisille.

Mutta yritetään nyt pitää mielessä että on paljon ihmisiä tässäkin maassa jotka osaa käyttää alkoholia. Mä olen myös asunut Italiassa ja siellä alkoholi kuuluu luontevasti elämään. Ihailen sitä että viiniä juodaan arkena kuin maitoa täällä. Siitä ei tehdä numeroa. Ja siellä on myös itsestään selvyys että juhlaa juhlistetaan myös alkoholijuomilla.

Mielestäni meillä olisi paljonkin opittavaa tästä parjatusta eurooppalaisesta viinikulttuurista. Niissä perheissä joissa ei ole alkoholitraumoja voitaisiin hyvin opettaa jälikasvulle sivistynyttä viinikulttuuria. Sitä että alkoholi ei ole peikko tai peiteltävä asia vaan elämään kuuluva ja sitä sulostuttava juoma. Uskon että ei tule teini-iässä ainakaan heti mieleen mennä kokeilemaan nurkan taakse viinipulollisia jos viiniä on saanut esimerkiksi maistaa ruokapöydässä vanhempien seurassa.
 
  • Tykkää
Reactions: Vanilla Whip
[QUOTE="Mamma italiana";25040349]voi olla ja onkin, mutta hyvin suuri ero suhteellisessa mààràssà. missà etelàn maassa olet nàhnyt jotain sellaiista mità nekee suomessa esim juhannuksena?[/QUOTE]

Älä nyt vedä herneitä nenään äläkä kimmastu.

Alkoholin väärinkäyttäjiä on jokapuolella.
JA mä en reissaa, valitettavasti. Mutta se että minä en henk koht ole nähnyt, ei tarkotia etteikö muut ole nähneet ;)
 
käsi pystyssä
Käsi pystyyn kuinka moni ottaa sen yhdenkään pelkästään maun vuoksi? Kyllä siitä yleensä kevennystä haetaan. Muutoin oisi ihan sama ottaa pilsneriä ja sitähän nyt ei hirveän moni juo.
Kyllä ruokaviiniä juodaan nimenomaan maun vuoksi, kannattaa toki valita laadukas ja ruokaa hyvin täydentävä viini. Viini on taatusti aromikkaampi juoma kuin mikään mehu, maito tai vesi.
 
"Mamma italiana"
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25040375:
Älä nyt vedä herneitä nenään äläkä kimmastu.

Alkoholin väärinkäyttäjiä on jokapuolella.
JA mä en reissaa, valitettavasti. Mutta se että minä en henk koht ole nähnyt, ei tarkotia etteikö muut ole nähneet ;)
ei paniikkia, en hermostu :)
mà vaan vietàn osan vuotta suomessa ja loput tààllà, joten on semmosta empiiristà tutkimusainesta, hih. ei tààllà ihan totta nàe tommosia kaaatuilevia òrveltàjià (tai todella harvoin) . mun tyttò on syntynyt italiassa ja ihmettelee miksi suomessa N°àKYY niin paljon humalaisia. totuus tulee lasten suusta
 
"vieras"
En todellakaan tiedä miksi tämä on ihmisille niin suuri ongelma. Kyllä meillä on lasten syntymäpäivilläkin tarjolla viiniä ja mummoille vaikka liköörihömpsyt jos kahvin kanssa maistuu. Ei vaikuta lapsiin millään tavalla.
 
"tiit"
Niin - sitä ei hyväksytä että äiti ottaa lapsen läsnä olessa lasin viiniä. Mutta se hyväksytään että lapsi menee hoitoon ja äiti vetää lärvit - saahan äitikin joskus irroitelle.

Menee vuosi ja toinen. Lapsi kasvaa ja kappas vaan joskus hoksaa että äiti vetää (vaikkakin häneltä salaa) lärvit vaan "pitääkseen hauskaa". Mitäs lapsi tästä oppii??

Mun mielestä humalahakuisuus olisi se tuomittava asia. AINA. Olkoonkin mitä kissanristijäiset hyvänsä - kännäämistä pitäisi paheksua. EI sitä että juo ruualla lasin viiniä.
 
Käsi pystyyn kuinka moni ottaa sen yhdenkään pelkästään maun vuoksi? Kyllä siitä yleensä kevennystä haetaan. Muutoin oisi ihan sama ottaa pilsneriä ja sitähän nyt ei hirveän moni juo.
:wave:
Ainakin minä. Jos nimenomaan ottaa yhden, niin silloin se otetaan maun vuoksi. Mulla ei ikinä ole Tallinnan reissulla niin kiire, ettenkö ehtisi käydä Olde Hansassa juomassa lasillisen heidän maustettua punaviiniään. Se on niin hyvää, että jo pelkästään voisi sen viinin vuoksi käväistä Tallinnassa. Niin, ja se lasillinen on useimmiten ollut sen reissun ainoa alkoholipitoinen juoma.

Toinen maun takia juotava on makea sherry. Älyttömän hyvää, muttei sitä voi yhtä lasillista enempää voi juoda, kun alkaa jo äklöttämään se makeus.
 
[QUOTE="tiit";25040436]

Mun mielestä humalahakuisuus olisi se tuomittava asia. AINA. Olkoonkin mitä kissanristijäiset hyvänsä - kännäämistä pitäisi paheksua. EI sitä että juo ruualla lasin viiniä.[/QUOTE]

No tässä on mielipide taas. Jos siis tarkoitit humalahakuisuutta vaikka lapsia ei olisi lähimaillakaan. Miksi se on niin kamala peikko? Ei kaikki ihmiset mene sekaisin alkoholista vaikka ovat hiprakassa. Kyllä on ahdasmielistä.
 
"Mamma italiana"
joku kyseli makujutuista. kyllà alkoholijuomia voi juoda maunkin takia. miksi muuten esim pelkàstààn viinejà on niin monia lajeja? kyllà mulle ainakin maistuu kuohuviini kakun kanssa, jààkylmà olut kuumana kesàpàivànà, katkero pitkàn lounaan pààtteeksi....
 
"Sini"
Itse ainakin humallun jo yhdestä annoksesta sen verran että sanon sitä humaltumiseksi... (ehkä siksi nostivat vähän kulmiaan neuvolan alkotestissä kun laitoin kohtaan: kuinka usein juot humaltuaksesi "aina")

Siis omaan olotilaan vaikuttaa jo se yksi.

Käsi pystyyn kuinka moni ottaa sen yhdenkään pelkästään maun vuoksi? Kyllä siitä yleensä kevennystä haetaan. Muutoin oisi ihan sama ottaa pilsneriä ja sitähän nyt ei hirveän moni juo.
Minä ainakin otan sen yhden ihan vaan maun vuoksi. Kunnon liharuoka maistuu kyllä niin paljon paremmalta sen viinin kanssa kun esim. maidon kanssa. Ja tosiaan, jos vaan jostain löytäisin hyvän alkoholittoman viinin, voisin hyvin nauttia sitä sen lasillisen.. Alkoholia en siinä kaipaa.

Myös olutta tekee joskus mieli ihan vaan sen maun vuoksi. Usein ostankin alkoholittoman tumman oluen ja nautin sen esim. saunan jälkeen.
 
Itse ainakin humallun jo yhdestä annoksesta sen verran että sanon sitä humaltumiseksi... (ehkä siksi nostivat vähän kulmiaan neuvolan alkotestissä kun laitoin kohtaan: kuinka usein juot humaltuaksesi "aina")

Siis omaan olotilaan vaikuttaa jo se yksi.

Käsi pystyyn kuinka moni ottaa sen yhdenkään pelkästään maun vuoksi? Kyllä siitä yleensä kevennystä haetaan. Muutoin oisi ihan sama ottaa pilsneriä ja sitähän nyt ei hirveän moni juo.
Ihan sama ottaako pilsneriä vai hyvää laatuviiniä? :) Mietipä uudelleen ja jos todella olet tuota mieltä niin ymmärrän sen, että teillä juhlaillallisilla ei nautita viiniä.

Omasta mielestäni on tärkeää myös antaa lapsille malli, jossa oikeasti alkoholin käyttö pysyy hyppysissä ja on normaalia - kuuluu juhlaan. En haluaisi omien lasteni kokevan ahdistusta jos jossain aukeaa viinipullo.
 
[QUOTE="vieras";25040209]No aika harva ottaa oikeasti sen pari annosta. Yleensä sitten enemmän. Siitä syystä huonona pidetään. Itse olen sitä mieltä, että alkoholia ei lasten seurassa käytetä. Omasta lapsuudesta kokemusta. Äiti kun otti yhden oluen niin siitä se sitten alkoi. Käytös muuttui heti. Alkoi isälle naputtaminen ja semmoinen ivallinen puhuminen ym. Eihän se sitten yhteen jäänyt ja siitä sitten enemmän olutta naamaan ja loppuilta oli yhtä rähinää.[/QUOTE]

Tässä näyttäisikö olevan kyseessä alkoholisti. Jossa tilanne onkin jo aivan toinen. Mielestäni aloittaja viittaa ihan tavan perheeseen, jossa ei ole alkoholismia.
 
"jeps"
[QUOTE="vieras";25040209]No aika harva ottaa oikeasti sen pari annosta. Yleensä sitten enemmän. Siitä syystä huonona pidetään. Itse olen sitä mieltä, että alkoholia ei lasten seurassa käytetä. Omasta lapsuudesta kokemusta. Äiti kun otti yhden oluen niin siitä se sitten alkoi. Käytös muuttui heti. Alkoi isälle naputtaminen ja semmoinen ivallinen puhuminen ym. Eihän se sitten yhteen jäänyt ja siitä sitten enemmän olutta naamaan ja loppuilta oli yhtä rähinää.[/QUOTE]

vaikka sinun äitisi ei pystynyt ottamaan vain sitä yhtä, ei se todellakaan tarkoita sitä, etteikö muut pystyisi.
meill'ä ainakin otetaan silloin tällöin ruuan kanssa viinilasi, saunassa siideri/olut ja joulunaikaan iltasella voi ottaa terästetyn glögin ja aina se on siihen yhteen jäänyt, sekä mulla, että miehellä.
ja lapset on ihan hereillä olleet, opetan heille alkoholin sivistynyttä käyttöä.
 
tiit¨
No tässä on mielipide taas. Jos siis tarkoitit humalahakuisuutta vaikka lapsia ei olisi lähimaillakaan. Miksi se on niin kamala peikko? Ei kaikki ihmiset mene sekaisin alkoholista vaikka ovat hiprakassa. Kyllä on ahdasmielistä.
No mutta sitähän suomessa korostetaan - ihan positiivisena. Pitää vetää kunnon tunnelit vaan niin siten on hauskaa. Kas kummaa, miksi alkoholia ei sitten osata ottaa vaan rentoutus mielessä sitä yhtä - kun rentous tulee vasta kymmenestä.

Mitä enemmän kännääminen hyväksytää sitä todennäköisemmin "yksi" ei jää yhteen. Ymmmärrän että voi olla äärimmäisen vaikea tajuta tätä maassa jossa kännäämistä pidetään hienona.

Miksi monessa viinimaassa alkoholi ei ole ongelma? Siksi että kännäämistä pidetään huonona ja moukkamaisena tapana.
 
"nelly83"
Asiasta kukkaruukkuun... Kerran espanjan reissulla juttelin yhden tarjoilian kanssa eri maiden juomakulttuureista.. Hän sanoi, että suomalaiset on ihan mukavaa sakkia, ne vettä päänsä täyteen ja sammuu pöytään. Mutta irkkulaiset ryyppäävät itsensä pyörryksiin ja alkavat sen jälkeen tapella/riehua. Olisi ihan kiva tietää, miten irkkuperheissä tää joulu menee..? Osataanko sielä juoda kukaan sivistyneesti yhtä-kahta lasia viiniä joulupöydässä?
 
"vieras"
Ihan sama ottaako pilsneriä vai hyvää laatuviiniä? :) Mietipä uudelleen ja jos todella olet tuota mieltä niin ymmärrän sen, että teillä juhlaillallisilla ei nautita viiniä.

Omasta mielestäni on tärkeää myös antaa lapsille malli, jossa oikeasti alkoholin käyttö pysyy hyppysissä ja on normaalia - kuuluu juhlaan. En haluaisi omien lasteni kokevan ahdistusta jos jossain aukeaa viinipullo.
En haluaisi omien lasteni myöskään ajattelevan, että juhla ei ole juhla ilman alkoholia.

Miksi oi miksi minun pitäisi opettaa lapsilleni "eurooppalainen viinikulttuuri"? Se on eurooppalaisten ruokaperinnettä. Meillä ruokaperinnettä on maito, piimä, vesi, kotikalja aterian yhteydessä.

Ja kai kaikki me teini-iän eläneet tiedämme, että vanhempien opetuksilla ei ole kissanpissan arvoa siinä vaiheessa, kun aletaan kulkea kaverien ehdoilla. Enemmän kuin alkoholikasvatukseen pitäisi siis pyrkiä itsetunnon ja sosiaalisten taitojen kasvattamiseen
 
[QUOTE="vieras";25044523]En haluaisi omien lasteni myöskään ajattelevan, että juhla ei ole juhla ilman alkoholia.

Miksi oi miksi minun pitäisi opettaa lapsilleni "eurooppalainen viinikulttuuri"? Se on eurooppalaisten ruokaperinnettä. Meillä ruokaperinnettä on maito, piimä, vesi, kotikalja aterian yhteydessä.

Ja kai kaikki me teini-iän eläneet tiedämme, että vanhempien opetuksilla ei ole kissanpissan arvoa siinä vaiheessa, kun aletaan kulkea kaverien ehdoilla. Enemmän kuin alkoholikasvatukseen pitäisi siis pyrkiä itsetunnon ja sosiaalisten taitojen kasvattamiseen[/QUOTE]

Siksi, koska ajat ovat muuttuneet siitä, kun sinä olit teini. Lapsia on ihan hyvä kasvattaa muuhunkin kuin piimäkulttuuriin :) Oikeasti, itse olen elävä esimerkki tästä - muutimme isäni työn perässä ollessani lapsi ja se on ollut suuri etu tietää eurooppalaisista tavoista (tai ylipäätään muista tavoista kuin tästä piimäkulttuurista). Se on yksi osa sivistyskasvatusta.
 
valtava makukartta
Veikkaisin, että matala koulutustausta liittyy näihin äärimielipiteisiin (absolutismi tai alkoholismi). Fiksut tajuaa, että on olemassa esim. hienostunut Keski-Eurooppalainen viinikulttuuri, johon ei kuulu kännääminen. Toisaalta mitenpä tällaisesta voisi tajutakaan, jos ei ole varaa ostaa kyseisiä laatutuotteita.
 
Veikkaisin, että matala koulutustausta liittyy näihin äärimielipiteisiin (absolutismi tai alkoholismi). Fiksut tajuaa, että on olemassa esim. hienostunut Keski-Eurooppalainen viinikulttuuri, johon ei kuulu kännääminen. Toisaalta mitenpä tällaisesta voisi tajutakaan, jos ei ole varaa ostaa kyseisiä laatutuotteita.
Itsellä olisi kyllä varmasti varaa sillon tällön ostaa joku laatuviini, mutta kun viinit ei pysy sisällä niin minkäs teet. En pysty edes yhtä lasillista viiniä juomaan kun jo oksennan !
 
"vieras"
Veikkaisin, että matala koulutustausta liittyy näihin äärimielipiteisiin (absolutismi tai alkoholismi). Fiksut tajuaa, että on olemassa esim. hienostunut Keski-Eurooppalainen viinikulttuuri, johon ei kuulu kännääminen. Toisaalta mitenpä tällaisesta voisi tajutakaan, jos ei ole varaa ostaa kyseisiä laatutuotteita.
Ja vielä fiksummat tajuaa, että keskieurooppalainen todellakin kirjoitetaan keskieurooppalainen, oli kuinka hienostunut tahansa.
 
valtava makukartta
[QUOTE="vieras";25044665]Ja vielä fiksummat tajuaa, että keskieurooppalainen todellakin kirjoitetaan keskieurooppalainen, oli kuinka hienostunut tahansa.[/QUOTE]

No sitä hieman mietin, että kuinka laitan, mutta jos googletat sanan, niin aika moni muukin ihan pätevä taho sen on kirjoittanut eri tavoin.

Joka tapauksessa:

If you can't win the argument...
 
joulurauha
Koska suuremmalle osalle suomalaisista alkoholin käyttö ei jää siihen muutamaan alkoholiannokseen vaan sitten kun rentoudutaan juodaankin koko pullo ym. Ja sehän jo näkyy vanhemman käyttäytymisessä, jo se muutaman viinilasin juominen näkyy käytöksessä. Ite huomasin heti jos äitini oli edes avannut yhden kaljan, sen näki heti.

Mä en lähde siihen et juodaan edes yhtä lasten ollessa paikalla, mut se onkin vain mun alkoholikäyttäytymista, tehköön muut miten haluaa.
 

Yhteistyössä