Alkoholi lapsiperheessä - alkoholin käyttäminen tarkoittaa humaltumista / kännäämistä ?!

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja ei enään ihan niin tiukkis;25046067:
Mullakin oli tiukka linja vielä silloin kun lapset oli ihan pieniä. Nykyään toinenkin voi sen lasillisen tai kaksi nauttia illan aikana. Tilataan sitten taksi/ambulanssi jos hätätilanne iskee. Mutta edelleen niin, että vähintään toinen aikuisista on "edustuskunnossa" yömyöhälläkin. Ja ihan vaan hätätilannetta ajatellen...
Mulla on tiukka linja edelleen. Haluan, että minä tai mies on yöllä siinä kunnossa, että voi hakea teinin kotiin, jos sellainen tilanne tulee. Meillä on tolkutettu lapsille, että mihinkään epämääräisiin liftireissuihin tai ei-niin-selvän kaverin kyytiin ei mennä, vaan kotiin soitetaan ja meiltä haetaan. Saattaa olla että *ituttaa, mutta silti haetaan. Ja tämä lupaus pitää. Kerran on mies lähtenyt keskellä yötä hakemaan teinin aivan jostain muualta kuin minne oli alunperin ollut lähdössä.
 
selvä
Itsellä on huonoja kokemuksia lapsuudesta vanhempien alkoholinkäytöstä, joten on tavallaan ollut aivan luonnollista ja itsestään selvää, ettei meillä ole kotona juuri alkoholia juotu. Käytän/käytämme sitä kuitenkin juhlissa, työreissuilla jne.

Näitä juttuja lukiessa tuli mieleen, että antaakohan sitä huomaamattaan lapsille väärän kuvan alkoholista? Tavallaan korostaa liikaa sen merkitystä ja tekee siitä jotenkin mystisen, juhlavan tai muuten liian kiinnostavan? Olisiko sittenkin parempi, että lapset näkisivät että sitä voi käyttää myös ihan rauhallisesti kotona, ruuan kanssa, saunan jälkeen jne? Toisaalta kun ei juuri koskaan kotona tule mieleenkään alkoholi, niin ei viitsisi alkaa erikseen opettelmaan sen arkisempaa käyttöä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja selvä;25046430:
Näitä juttuja lukiessa tuli mieleen, että antaakohan sitä huomaamattaan lapsille väärän kuvan alkoholista? Tavallaan korostaa liikaa sen merkitystä ja tekee siitä jotenkin mystisen, juhlavan tai muuten liian kiinnostavan? Olisiko sittenkin parempi, että lapset näkisivät että sitä voi käyttää myös ihan rauhallisesti kotona, ruuan kanssa, saunan jälkeen jne? Toisaalta kun ei juuri koskaan kotona tule mieleenkään alkoholi, niin ei viitsisi alkaa erikseen opettelmaan sen arkisempaa käyttöä.
Kirjoitin tästä asiasta ketjun ensimmäisellä sivulla. Minusta alkoholista ei kannata tehdä mitään juhlavierasta joka tuo kunnon juhlan taloon vaan sitä kannattaa käyttää myös arjessa luontevasti. Näin lapsille tulisi kuva alkoholista juotavan muiden joukossa.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja selvä;25046430:
Itsellä on huonoja kokemuksia lapsuudesta vanhempien alkoholinkäytöstä, joten on tavallaan ollut aivan luonnollista ja itsestään selvää, ettei meillä ole kotona juuri alkoholia juotu. Käytän/käytämme sitä kuitenkin juhlissa, työreissuilla jne.

Näitä juttuja lukiessa tuli mieleen, että antaakohan sitä huomaamattaan lapsille väärän kuvan alkoholista? Tavallaan korostaa liikaa sen merkitystä ja tekee siitä jotenkin mystisen, juhlavan tai muuten liian kiinnostavan? Olisiko sittenkin parempi, että lapset näkisivät että sitä voi käyttää myös ihan rauhallisesti kotona, ruuan kanssa, saunan jälkeen jne? Toisaalta kun ei juuri koskaan kotona tule mieleenkään alkoholi, niin ei viitsisi alkaa erikseen opettelmaan sen arkisempaa käyttöä.
Minä ajattelen niin, että omalla esimerkilläni annan lapsille sen kokemuksen, että monia tilanteita ja juhlia voi juhlistaa muillakin tavoin kuin alkoholilla. Ja tavallista arkeakin voi ja pitää jaksaa ilman rentouttavaa pikkuannosta iltasella.

Lapset luokoot sitten aikanaan omissa kodeissaan omanlaisensa alkoholi-ilmaston. Meillä se on niukka-alkoholillinen.
 
selvä
[QUOTE="vieras";25046488]Minä ajattelen niin, että omalla esimerkilläni annan lapsille sen kokemuksen, että monia tilanteita ja juhlia voi juhlistaa muillakin tavoin kuin alkoholilla. Ja tavallista arkeakin voi ja pitää jaksaa ilman rentouttavaa pikkuannosta iltasella.
[/QUOTE]

Tuo on ihan hyvä periaate. Mutta itselle tuli mieleen, että annanko itse juuri omalla esimerkilläni väärän kuvan? Kun kuitenkin käytän alkoholia juhlissa yms. Ja olen joidenkin asiakastilaisuuksien jälkeen seuraavana aamuna "väsynyt". En kuitenkaan väärinkäytä alkoholia, joten tuskin sen käyttöä lopetankaan. Ehkä olisi hyvä joskus kotonakin käyttää alkoholia, ettei siihen tule liittäneeksi mitään salailua tai turhaa mystiikkaa.
 
[QUOTE="vieras";25040240]mut on tuhat kertaa täällä palstalla leimattu hulluksi alkoholistiksi ja lasteni pilaajaksi, kun olen kertonut, että meillä aikuiset voivat juoda pari lasia viiniä/ glögiä/ olutta/shampanjaa lasten läsnäollessa, enkä ikinä voi uskoa, että mun lapset siitä pilalle menevät :) eli meillä alkoholia nautitaan, ei mihinkään känniörvellykseen asti..[/QUOTE]

Näin meillä myös. Eiköhän se ole parasta, että lapset saavat juuri kotonaan sen kuva, että alkoholia voi ja saa käyttää ilman, että tarvitsee olla kännissä ja örveltää. miten sitä muuten voi oppia ns. oikein käyttämään??
 
selvä
Kirjoitin tästä asiasta ketjun ensimmäisellä sivulla. Minusta alkoholista ei kannata tehdä mitään juhlavierasta joka tuo kunnon juhlan taloon vaan sitä kannattaa käyttää myös arjessa luontevasti. Näin lapsille tulisi kuva alkoholista juotavan muiden joukossa.
Sinun kirjoituksesi oli yksi niistä jotka laittoivat itseni miettimään. En halua antaa mitään negatiivisia kokemuksia alkoholista, mutta täytyy varoa etten tee siitä mitään liian isoa numeroakaan.
 
"Vieras"
Ikävä kyllä se joulu on monille ihan täys perhehelvetti.

Minun isäni veti joka joulu kännit, siitä asti kun muistan tai ns. ymmärsin asian. Ja taisin olla silloin 13-14v kun oikeasti tajusin että isä on kovassa humalassa.

Itse en tuomitse niitä jotka ottaa sen lasin, kaksi tai kolme ruoan kera ja vaikka jälkkäriliköörit päälle. Mutta siihen se saisi jäädä. Monena jouluna sain nukkumaan mentyä itkeä tyynyyn koska se ihana, taianomainen joulu josta kaikki hehkuttaa, oli pilalla. Kaikki oli muuten kivasti, äiti tehnyt hyvät ruoat pöytään ja paljon lahjoja, mutta isän juominen pilasi koko juhlan.

Silti aion itse tänä jouluna juoda lasin tai kaksi viiniä. Mutta örveltämiselle suuri "ei kiitos".
 
onkoonko
että alkoholin ongelmakäyttäjät ovat luonnollisesti valinneet puolustuksekseen juuri nuo kohtuukäyttäjien argumentit (hyvä viini kuuluu ateriaan, jne). Tästä syystä keskustelun osapuolten on niin kovin vaikeaa toisiaan ymmärtää.
Itse kahden alkoholistin lapsena huomaan, että joudun tosiaan painimaan itseni kanssa jotten tulkitse omista lähtökohdistani liikaa. Olenhan nuo kaikki lauseet kuullut satoja kertoja kaatuilevien, umpihumalaisten vanhempieni suusta. On siis käsityskyvylleni äärimmäisen hankalaa liittää noihin mielikuvaa ihmisestä, joka _ihan_oikeastikaan_ei_ole_humalassa_!

Tämä vain näin sivuhuomautuksena, miksi osapuolet eivät kenties puhu samaa kieltä :D
 
onkoonko
[QUOTE="Vieras";25046564]Ikävä kyllä se joulu on monille ihan täys perhehelvetti.

Minun isäni veti joka joulu kännit, siitä asti kun muistan tai ns. ymmärsin asian. Ja taisin olla silloin 13-14v kun oikeasti tajusin että isä on kovassa humalassa.

Itse en tuomitse niitä jotka ottaa sen lasin, kaksi tai kolme ruoan kera ja vaikka jälkkäriliköörit päälle. Mutta siihen se saisi jäädä. Monena jouluna sain nukkumaan mentyä itkeä tyynyyn koska se ihana, taianomainen joulu josta kaikki hehkuttaa, oli pilalla. Kaikki oli muuten kivasti, äiti tehnyt hyvät ruoat pöytään ja paljon lahjoja, mutta isän juominen pilasi koko juhlan.

Silti aion itse tänä jouluna juoda lasin tai kaksi viiniä. Mutta örveltämiselle suuri "ei kiitos".[/QUOTE]

kun nyt aikuisena ja perheellisenä olen saanut tehdä lapsilleni - ja samalla itselleni- sen ihanan taianomaisen joulun!!
 
sgh
Meillä juodaan yleensä aina vkloppuisin ja myös jouluna ruuan kanssa viiniä. Siis juodaan lasi tai kaksi per nenä. Ja siihen se jää, aina. En nää tässä mitään pahaa. Meillä noi pienet lapset saa haistella viiniä (kun itsekin niin teemme, ovat hlaunneet kokeilla), joten hui kauheeta, nehän varmaan pökrää siitä tuoksusta!? Ja todellakin ihan maun takia maistelemme viinejä.
 
"jaahas"
jos juo yhden oluen/siiderin/12cl viiniä, niin ettekö te psty ajamaan autolla enään, meneekö teillä tosiaan huomiointikyky ja reagointi ihan siihen pisteeseen, että ette autoa pysty ajamaan? kun moni täällä puhuu, sitä, että yhden on oltava ajokunnossa, meillä kyllä yksi siideri on yhtä kuin ajokunto.. enkä jotenkin jaksa uskoa, että muka niin monessa taloudessa olisi ajokunto pois yhden lasillisen tai pullollisen jälkeen.
me muuten käymme miehen kanssa yhdessä aina silloin tällöin hienosti ravintolassa syömässä ja otamme ruuan kanssa viinilasin, ruoan jälkeen lähdemme aina omalla autolla ja näin näkyy moni muukin tekevän.
 
[QUOTE="jaahas";25046806]jos juo yhden oluen/siiderin/12cl viiniä, niin ettekö te psty ajamaan autolla enään, meneekö teillä tosiaan huomiointikyky ja reagointi ihan siihen pisteeseen, että ette autoa pysty ajamaan? kun moni täällä puhuu, sitä, että yhden on oltava ajokunnossa, meillä kyllä yksi siideri on yhtä kuin ajokunto.. enkä jotenkin jaksa uskoa, että muka niin monessa taloudessa olisi ajokunto pois yhden lasillisen tai pullollisen jälkeen.
me muuten käymme miehen kanssa yhdessä aina silloin tällöin hienosti ravintolassa syömässä ja otamme ruuan kanssa viinilasin, ruoan jälkeen lähdemme aina omalla autolla ja näin näkyy moni muukin tekevän.[/QUOTE]

Miksi sua(kin) vaivaa niin kamalasti se, että joku haluaa olla vesiselvänä, kun taloudessa on lapsia? Miksi niin ei saa tehdä? Onko pakko juoda se yksi vain siksi, että niin "kuuluu" tehdä? Vai ollaanko me alkottomat kuitenkin piikki lihassa, kun pitää noin jumalattomasti puolustella omaa alkoholinkäyttöä?
 
"vieras"
minä voin rehellisesti sanoa ottavani joka pe jala ilta saunan jälkeen useamman ISON lonkeron samalla kun hoidan lasten iltapuuhat ja nukutuksen. mies ottaa yleensä kännin molempina iltoina.
mulla meni monta vuotta että en voinut juoda yhtään mitään alkoholiin viittaavaakaan ku en tykänny, mutta sitten löysin mulle sopivan lonkeromaun ja nyt nautin saunalonkeroistani=)
 
[QUOTE="vieras";25047006]minä voin rehellisesti sanoa ottavani joka pe jala ilta saunan jälkeen useamman ISON lonkeron samalla kun hoidan lasten iltapuuhat ja nukutuksen. mies ottaa yleensä kännin molempina iltoina.
mulla meni monta vuotta että en voinut juoda yhtään mitään alkoholiin viittaavaakaan ku en tykänny, mutta sitten löysin mulle sopivan lonkeromaun ja nyt nautin saunalonkeroistani=)[/QUOTE]

Suru sun lasten puolesta, sori vaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Piparnakkeli
Miksi sua(kin) vaivaa niin kamalasti se, että joku haluaa olla vesiselvänä, kun taloudessa on lapsia? Miksi niin ei saa tehdä? Onko pakko juoda se yksi vain siksi, että niin "kuuluu" tehdä? Vai ollaanko me alkottomat kuitenkin piikki lihassa, kun pitää noin jumalattomasti puolustella omaa alkoholinkäyttöä?
Ehkä häntä vaivaa se että jotkut eivät tässä ketjussa ymmärrä taas sitä että alkoholia voi nauttia sivistyneesti ja kaikilla olla silti se taianomainen joulu, huoh!
 
"jaahas"
Miksi sua(kin) vaivaa niin kamalasti se, että joku haluaa olla vesiselvänä, kun taloudessa on lapsia? Miksi niin ei saa tehdä? Onko pakko juoda se yksi vain siksi, että niin "kuuluu" tehdä? Vai ollaanko me alkottomat kuitenkin piikki lihassa, kun pitää noin jumalattomasti puolustella omaa alkoholinkäyttöä?
mua vaivaa se selittely, että miksi ollaan selvinpäin, kun nuo selitykset on vähän hassuja..
eikö voi vain sanoa, etten pidä alkoholista tai etten tykkää juoda, miksi siihen pitää selittää ajokunnot,lasten turvattomuuden tunteet yms. jotka ei MINUN mielestäni millään tavalla liity yhteen lasilliseen viiniä tai yhteen pulloliseen keskiolutta
 
[QUOTE="jaahas";25047045]mua vaivaa se selittely, että miksi ollaan selvinpäin, kun nuo selitykset on vähän hassuja..
eikö voi vain sanoa, etten pidä alkoholista tai etten tykkää juoda, miksi siihen pitää selittää ajokunnot,lasten turvattomuuden tunteet yms. jotka ei MINUN mielestäni millään tavalla liity yhteen lasilliseen viiniä tai yhteen pulloliseen keskiolutta[/QUOTE]

No jos joku kieltäytyy alkoholista juurikin siksi, että haluaa olla vesiselvänä lasten seurassa / aikana? Kai sen saa sanoa? Ja muuten, tuo lasten turvattomuuden tunteen liittyminen aikuisten alkoholinkäyttöön on ihan tutkittu juttu.
 
"jaahas"
No jos joku kieltäytyy alkoholista juurikin siksi, että haluaa olla vesiselvänä lasten seurassa / aikana? Kai sen saa sanoa? Ja muuten, tuo lasten turvattomuuden tunteen liittyminen aikuisten alkoholinkäyttöön on ihan tutkittu juttu.
miten tuo on sit tutkittu? mun on jotenkin kamalan vaikea uskoa, että lapsilleni tulee turvaton olo, jos juon yhden siiderin saunassa, heillä itsellään on usein saunassa pillimehu/limutölkki , eivät he pidä sitä mun saunasiideriäni sen kummempana kuin omaa mehuansa. ei mun käytökseeni ole koskaan vaikuttanut yksi juoma
 
No jos joku kieltäytyy alkoholista juurikin siksi, että haluaa olla vesiselvänä lasten seurassa / aikana? Kai sen saa sanoa? Ja muuten, tuo lasten turvattomuuden tunteen liittyminen aikuisten alkoholinkäyttöön on ihan tutkittu juttu.
Niin on. Ja näiden tutkimusten mukaan aikuinen muuttuu täysin sekopääksi ja uhkaksi lapsilleen jos ottaa pari lasia viiniä?
 

Yhteistyössä