Alkoholi lapsiperheessä - alkoholin käyttäminen tarkoittaa humaltumista / kännäämistä ?!

"vieras"
valtava makukartta
[QUOTE="vieras";25044694]Itsehän vedit korkeamman koulutustason mukaan. Minä arvostan enemmän ihan kielellistä sivistystä kuin alkoholisivistystä, siksi tuo kieltämättä vähän halpahintainen näpäytys.[/QUOTE]

No niin myönnän virheeni siinä kirjoitusasussa. Mitä mieltä olet muuten ajatuksestani?
 
Mun lapsillani on aika traumaattisia kokemuksia alkoholista. Tästä syystä meidän kotona ei olla huomalla, meille ei tuoda alkoholia eikä sitä meillä kukaan juo. Olen ottanut äärimmäisen linjan käyttöön lasteni takia ja tämä on auttanut. Kolmessa vuodessa lapseni ovat rauhoittuneet ja siedätyshoitona jääkaappiin ilmestynyt siideritölkki ei enää aiheuta paniikkikohtauksia ja hysteriaa.

Nykytilanteessa voisin salliakin viinin joulupöytään, mutta kun minullakin on lapsuudesta aika huonoja muistoja "joulu ja alkoholi"- yhdistelmästä. Siitä syystä minä tuen koko sydämelläni kampanjaa: Anna lapselle raitis joulu.
 
"vieras"
No niin myönnän virheeni siinä kirjoitusasussa. Mitä mieltä olet muuten ajatuksestani?
Känni se on laatuviinikännikin.

Minulla ei elämässäni ole ollut enää aikoihin tarvetta alkoholin käyttöön. En pidä viineistä, vatsani ei kestä enää rakastamiani mallasviskejä. Elän mielestäni hyvinkin laadukasta ja sivistynyttä elämää ilman alkoholiakin. Hyvää ruokaakin meillä kokataan.

Jos jossain tilanteessa viiniä tarjotaan, otan lasillisen ja juon minkä juon, en tee juomattomuudestani numeroa.

Sivistymätön ei ole se, joka ei juo vaan se, joka ei osaa arvostaa toisten valintoja.
 
uuuy
Jännä miten kaikki kokee niin eritavoin asiat. Mun vanhemmat on ollut jonkun asteen "alkoholisteja". Useimmiten meni yli se ottaminen ja sitten riideltiin. Tuosta on "traumat" jäännyt. Mutta ei siitä jos vanhemmat otti sen yhden. Vaikka viikolla sauna jälkeen (viikolla ei mopo karannut kun oli työpäivä edessä) tai sitten juhlissa. Ok, huomasin kyllä että on ottanut, mutta sitä tilannetta en koskaan kokenut pahana. Paljon pahemmat muistot on jäännyt ihan selvänä kun tappelivat vaikkapa rahasta kun jossain kohtaa oli taloudellisia vaikeuksia... Paljon enemmän mä heidän riitojaan pelkäsi, ero puheita ymym.

Itse juon lasten aikaan - sen "yhden" eli en koskaan humaltuakseni. Viimeksi taidan olla ollut humalassa pikkujouluissa vuonna 2009. Mulla oli nuorena etsikkoaikani, olin ensin täysin absolutisti ja parikymppisenä taas vedin toisen ääripää. Biletin paljon ja olin aina hillittömässä kännissä (hävettää vieläkin). Onneks aikuistuin jo ennen lapsien tuloa ja asuin "viinimaassa" jossa opin alkoholista sen mitä vanhempani eivät koskaan opettaneet mallillaan.

Tänäkin päivänä moni opettaa lapselleen sen että alkoholi on jotenkin mystinen aine, tahtomattaa. Vaikka et ottaisi lapsen aikaa, kyllä lapsi joskus hoksaa mitä teet "mummula viikonloppuina". Loppu viimein hän ottaa siitä mallin ja alkaa jossain vaiheessa jatkaa ryyppäys periaatetta. Juhlitaa viinan kanssa ja kunnolla.
 
=)
Suomessa on näköjään joku joko-tai periaate. Joko et ota yhtään tai sitten vedät perskännit. Ilmeisesti useilta puuttuu se taito ottaa pari lasia ja lopettaa siihen. Meillä mies saattaa ottaa viikonloppuisin yhden paukkulasin verran vodkalla terästettyä kolaa, ei muuta. Itse saatan ottaa yhden lasillisen verran esim. kermalikööriä, ei muuta. En koe tätä kovin pahana tai traumatisoivana. Ihmisten pitäisi käsittää että kaikki eivät juo kaksin käsin, vaan yksi lasillinen riittää.
 
"vieras"
Tosi paljon on haastateltu lapsia ja kyselty vanhempien juomisesta. Yleensä aina näissä kyselyissä käy ilmi, miten erilailla lapset näkevät vanhempiensa juomisen.

Aikuisen mielestä yksi tai kaksi ei tee pahaa, mutta lapsi aistii vanhemmen muuttuneen käytöksen jo todella pienestä. Aikuiset usein erheellisesti luulevat, ettei lapset mitään tajua.
Onhan se näistä perheväkivalta tapauksistakin nähty. "Ei lapset meijän riioista mitään tiiä. Ne nukkuu."

Just.

Mä en todellakaan tajua mikä juhla joulu on juoda alkoholia? Se on lasten juhla. Eikö todellakaan voi olla ilman? :O

Meillä mies ottaa kaljan aika usein illalla ja esikoinen huomauttelee tosi usein tästä ja sanoo, että iskän käytös muuttuu. Olen miehelle tuhat ja yksi kertaa sanonut, että lapsi kokee sen ahdistavana.
 
mikä lastenjuhla?
[QUOTE="vieras";25045477]Tosi paljon on haastateltu lapsia ja kyselty vanhempien juomisesta. Yleensä aina näissä kyselyissä käy ilmi, miten erilailla lapset näkevät vanhempiensa juomisen.

Aikuisen mielestä yksi tai kaksi ei tee pahaa, mutta lapsi aistii vanhemmen muuttuneen käytöksen jo todella pienestä. Aikuiset usein erheellisesti luulevat, ettei lapset mitään tajua.
Onhan se näistä perheväkivalta tapauksistakin nähty. "Ei lapset meijän riioista mitään tiiä. Ne nukkuu."

Just.

Mä en todellakaan tajua mikä juhla joulu on juoda alkoholia? Se on lasten juhla. Eikö todellakaan voi olla ilman? :O

Meillä mies ottaa kaljan aika usein illalla ja esikoinen huomauttelee tosi usein tästä ja sanoo, että iskän käytös muuttuu. Olen miehelle tuhat ja yksi kertaa sanonut, että lapsi kokee sen ahdistavana.[/QUOTE]

joulu on kyllä ihan kaikenikäisten juhla :)
,meillä kuuluu joulupöytään laadukas punaviini, ja illala sitten glögilasi hyvän suklaan kaverina, lapsille alkoton glögi ja aikuisille alkollinen glögi. meillä ei koskaan kukaan ole ollut juovuksissa jouluaattona. joulut on aina olleet hyvin rauhallisia ihania, touhutaan perheen kanssa kaikkea mukavaa, saunotaan, kieritään lumessa(jos sitä lunta siis on) syödään herkkuja ja leikitään lasten kanssa uusilla lahjoillaan, katsellaan telkkua ja käperrytään yhdessä koko porukka takkatulen ääreen höpöttelemään kaikenlaista, varmasti aivan hirveet traumat tästä nyt lapsille onkin tullut.
 
voisko olla
Meillä mies ottaa kaljan aika usein illalla ja esikoinen huomauttelee tosi usein tästä ja sanoo, että iskän käytös muuttuu. Olen miehelle tuhat ja yksi kertaa sanonut, että lapsi kokee sen ahdistavana.[/QUOTE]


voisiko olla, että sinä olet jotenkin lapsille antanut esimerkin tästä oluesta nalkuttamisesta? en jotenkin jaksa uskoa, että miehellä tuntuisi yksi olut missään.. koska itsekkin pystyn juomaan siiderin, ilman mitään hiprakkaa.
ehkäpä ne lapset kokevat sen isin yhden oluen pahana asiana, koska sinä olet siitä joskus nalkuttanut miehellesi?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja mikä lastenjuhla?;25045686:
joulu on kyllä ihan kaikenikäisten juhla :)
,meillä kuuluu joulupöytään laadukas punaviini, ja illala sitten glögilasi hyvän suklaan kaverina, lapsille alkoton glögi ja aikuisille alkollinen glögi. meillä ei koskaan kukaan ole ollut juovuksissa jouluaattona.
Mikä muuttuisi, jos aikuisillakin olisi alkoholitonta glögiä?
 
  • Tykkää
Reactions: Rieputarallaa
Tässä kannattaa muistaa se, että jo suhteellisen pienikin määrä alkoholia voi muuttaa aikuisen käyttäytymistä, ja se hämmentää lasta. Aikuinen voi mielestään olla vielä ihan skarppi, mutta lapsen näkökulmasta tilanne on jo turvaton.

Ei, en ole kieltämässä sitä lasillista viiniä ruoan kanssa, voisin sen hyvin juoda itsekin, mutta totuus on, että on paljon perheitä, joissa se lasillinen ei jää siihen yhteen tai kahteen.

Ja toisaalta - olen ollut huomaavinani, että alkoholiton joulu tuomitaan täällä paljon kovemmin sanoin kuin viinin tai terästetyn glögin "sivistynyt" nauttiminen. (Sivistynyt lainausmerkeissä siksi, että alkoholilla ja sivistyksellä ei ole kamaln paljon tekemustä keskenään.) Aivan kuin olisi joku pakko näyttää, että lasten aikana voi, saa ja on jopa suotavaa nauttia alkoholia.

Meillä joulu on perinteisesti alkoholiton juhla. Perheessämme joulutunnelma syntyy muista asioista kuin viinistä ja terästetystä glögistä.
 
Meillä mies ottaa kaljan aika usein illalla ja esikoinen huomauttelee tosi usein tästä ja sanoo, että iskän käytös muuttuu. Olen miehelle tuhat ja yksi kertaa sanonut, että lapsi kokee sen ahdistavana.

voisiko olla, että sinä olet jotenkin lapsille antanut esimerkin tästä oluesta nalkuttamisesta? en jotenkin jaksa uskoa, että miehellä tuntuisi yksi olut missään.. koska itsekkin pystyn juomaan siiderin, ilman mitään hiprakkaa.
ehkäpä ne lapset kokevat sen isin yhden oluen pahana asiana, koska sinä olet siitä joskus nalkuttanut miehellesi?
[/QUOTE]



Tai voisiko olla niin, että lapsi vaan kokee asian sillä tavalla kuin sen ilmaisee?

Edit. Menee lainaukset miten sattuu. Kursivoin sen, jota lainasin.
 
Ruoan kanssa saa ottaa, ja hyvää ruokaa kuuluu kunnioittaa huomioimalla myös sopivat juomat (onneksi on alkoholittomiakin viinejä ja oluita). Mutta lapsiperheessä katson, että yhden on oltava vesiselvä, ei edes ruokaviiniä jos sattuu jotain ja autoa pitäisi ajaa. Mulla on tiukka linja, jos ottaisin yhdenkään lasillisen, en ajaisi autoa hetkeen.

Suomessa tuntuu olevan vallalla tapa että lasillinen viiniä meinaa piripintaan täytettyä lasia.
 
mikä lastenjuhla?
[QUOTE="vieras";25045720]Mikä muuttuisi, jos aikuisillakin olisi alkoholitonta glögiä?[/QUOTE]

ei siinä mikään muuttuisi, mietin vain, että miksi aikuinen ei saisi ottaa maun vuoksi jotakin hyvää? mulla on niin ihana glögiohje, johon tulee sitä alkoa vähän, että miksi en voisi sitä jouluna käyttää?

Olen aina ollut sitä mieltä, että totaalikieltäytyjät kokevat sen alkoholin ongelmakseen itsellään, ja siksi ovat niin jyrkkiä siinä että ei saa yhtään pisaraa alkoa ottaa milloinkaan. mun puolesta voi toki kuka tahansa olla ottamatta pisaraakaan, mutta ei silti tarvitse väittää alkoa oikein käyttäville sitä tuputtaa, että ilman alkoa pitäisi olla koko elämänsä.
 
mikä lastenjuhla?
Ruoan kanssa saa ottaa, ja hyvää ruokaa kuuluu kunnioittaa huomioimalla myös sopivat juomat (onneksi on alkoholittomiakin viinejä ja oluita). Mutta lapsiperheessä katson, että yhden on oltava vesiselvä, ei edes ruokaviiniä jos sattuu jotain ja autoa pitäisi ajaa. Mulla on tiukka linja, jos ottaisin yhdenkään lasillisen, en ajaisi autoa hetkeen.

Suomessa tuntuu olevan vallalla tapa että lasillinen viiniä meinaa piripintaan täytettyä lasia.
onko teillä koskaan ollut alkometriä käytössä? meillä on, ja lasillisen (12-24cl) jälkeen ei mittari kyllä ole hievahtanutkaan, ja meillä on laadukas alkometri.
 
"mimmeli"
Paljon yleistystä. Ikävä juttu kun meillä Suomessa alkoholi on mukana monissa rikoksissa tai aiheuttamassa mielipahaa ihmisille.

Mutta yritetään nyt pitää mielessä että on paljon ihmisiä tässäkin maassa jotka osaa käyttää alkoholia. Mä olen myös asunut Italiassa ja siellä alkoholi kuuluu luontevasti elämään. Ihailen sitä että viiniä juodaan arkena kuin maitoa täällä. Siitä ei tehdä numeroa. Ja siellä on myös itsestään selvyys että juhlaa juhlistetaan myös alkoholijuomilla.

Mielestäni meillä olisi paljonkin opittavaa tästä parjatusta eurooppalaisesta viinikulttuurista. Niissä perheissä joissa ei ole alkoholitraumoja voitaisiin hyvin opettaa jälikasvulle sivistynyttä viinikulttuuria. Sitä että alkoholi ei ole peikko tai peiteltävä asia vaan elämään kuuluva ja sitä sulostuttava juoma. Uskon että ei tule teini-iässä ainakaan heti mieleen mennä kokeilemaan nurkan taakse viinipulollisia jos viiniä on saanut esimerkiksi maistaa ruokapöydässä vanhempien seurassa.
Samaa miletä!

Onneksi täälläkin takapajulassa jo jossain määrin juomakulttuuri muuttumassa.

Ainakin meidän tuttavaperheissä on ihan normaalia ottaa ruokajuomana viiniä ja saunan päälle sidukat. Joskus jopa tehdään lapsille omat "viinit" (= punaista mehua viinilasiin). Varmaan niistäkin nyt tulee alkkiksia isona kun ovat kotona semmosen mallin saaneet :D :D

Yhdessä tuttavaperheessä on mies, joka ei voi juoda vain yhtä/muutamaa juomaa, vaan juo aina humalahakuisesti. Ihan on sitten kissa nostettu pöydälle ja sanottu suoraan, että meillä ei dokata silloin kun lapset on kuvioissa mukana. Ja sitten jos alkaapi humaltumaan, niin ihan suoraan sanotaan että nyt olis aika lähteä kotiin tai baariin - vaimo lapsineen voi jäädä jos haluaa.

Ihan hyvin ovat suhtautuneet, jopa kiitelleet suoruudesta ja siitä ettei kuitenkaan jätetä heitä kutsumatta miehen ongelman takia. Joku voisi miettiä että pitäisikö meidän kaikkien muidenkin sitten olla juomatta kun tämä ongelmamies on läsnä. Mun mielestä ei.
 
ei enään ihan niin tiukkis
Ruoan kanssa saa ottaa, ja hyvää ruokaa kuuluu kunnioittaa huomioimalla myös sopivat juomat (onneksi on alkoholittomiakin viinejä ja oluita). Mutta lapsiperheessä katson, että yhden on oltava vesiselvä, ei edes ruokaviiniä jos sattuu jotain ja autoa pitäisi ajaa. Mulla on tiukka linja, jos ottaisin yhdenkään lasillisen, en ajaisi autoa hetkeen.

Suomessa tuntuu olevan vallalla tapa että lasillinen viiniä meinaa piripintaan täytettyä lasia.
Mullakin oli tiukka linja vielä silloin kun lapset oli ihan pieniä. Nykyään toinenkin voi sen lasillisen tai kaksi nauttia illan aikana. Tilataan sitten taksi/ambulanssi jos hätätilanne iskee. Mutta edelleen niin, että vähintään toinen aikuisista on "edustuskunnossa" yömyöhälläkin. Ja ihan vaan hätätilannetta ajatellen...
 
Alkuperäinen kirjoittaja mikä lastenjuhla?;25045870:
ei siinä mikään muuttuisi, mietin vain, että miksi aikuinen ei saisi ottaa maun vuoksi jotakin hyvää? mulla on niin ihana glögiohje, johon tulee sitä alkoa vähän, että miksi en voisi sitä jouluna käyttää?

Olen aina ollut sitä mieltä, että totaalikieltäytyjät kokevat sen alkoholin ongelmakseen itsellään, ja siksi ovat niin jyrkkiä siinä että ei saa yhtään pisaraa alkoa ottaa milloinkaan. mun puolesta voi toki kuka tahansa olla ottamatta pisaraakaan, mutta ei silti tarvitse väittää alkoa oikein käyttäville sitä tuputtaa, että ilman alkoa pitäisi olla koko elämänsä.
Alkoholista kieltäytymistäkin on monenlaista. Ei se, ettei juo alkoholia jouluna tee kenestäkään totaalikieltäytyjää, jolle alkoholi on ongelma. On meitäkin, jotka eivät vain koe tarvitsevansa alkoa mihinkään juuri jouluna.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mikä lastenjuhla?;25045882:
onko teillä koskaan ollut alkometriä käytössä? meillä on, ja lasillisen (12-24cl) jälkeen ei mittari kyllä ole hievahtanutkaan, ja meillä on laadukas alkometri.
Kuinka pian juomisen jälkeen ootte puhaltanu?
En tarvitse moista, mä pidän tiukasta linjastani, alkoholi missään määrin ei sovi ratin taakse, eikä sille joka lapsista huolehtii. Tässäkin keskustelussa on ollut useita joilla tuntuu jo se yksi lasillinenkin ja on vain hyvä kun ihmiset tietävät rajansa.
 
mikä lastenjuhla?
Kuinka pian juomisen jälkeen ootte puhaltanu?
En tarvitse moista, mä pidän tiukasta linjastani, alkoholi missään määrin ei sovi ratin taakse, eikä sille joka lapsista huolehtii. Tässäkin keskustelussa on ollut useita joilla tuntuu jo se yksi lasillinenkin ja on vain hyvä kun ihmiset tietävät rajansa.
20-60min päästä on kokeiltu, ihan mielenkiinnosta, alkometriin ei saisi puhaltaakkaan ihan heti sen lasin nauttimisen jälkeen, koska se ei näytä silloin oikeaa tulosta.
 
niiin
Mun vanhemmat on aina ottaneet, mun aikaan. Saunakaljan tai lasin viiniä. Ikinä en ole kokenut tuota ahdistavana - edes lapsena. Koskaan en heitä ole kännissä nähnyt.
´

Mutta mikä ahdisti? Vaikkapa laskujen maksut, pennin venytys...Loppukuun kireys kun mietittiin mistä taas rahat riittäis kaikkeen (90-luvun lama iski meidän kotiin kovalla otteella). Nämä riidat oli pahin painajainen, samoin kärjistyneet tilanteet jossa isä lähti happihyppelylle. Mä aina luulin, lapsi kun olin, ettei se palaa takaisin...

Alkoholin "kittaamista" lasten edessä en hyväksy. Mutta moni jeesustelija voisi miettiä millä muillakin tavoilla aiheuttaa lapselleen tuskaa. Yhdestä lasista on turha tehdä numeroa jos oma pesä ei muuten ole puhdas. Siinä missä lapsi ei "traumatisoidu" alkoholista, voi moni muu asia sen tehdä....
 
[QUOTE="vieras";25045477]

Mä en todellakaan tajua mikä juhla joulu on juoda alkoholia? Se on lasten juhla. Eikö todellakaan voi olla ilman? :O[/QUOTE]

Ei voi olla ilman. Joulu on juhla ja juhlapöytään kuuluu viini hyvä ruoan kanssa. Ja joulu ei ole vain lasten juhla. Ei ole koskaan ollut jos historiaa mietitään. Siitä on väännetty lasten juhla koska lelumarkkinat sitä kaipaa. Mä itse rakastan joulua ja niin tekee mun vanhemmatkin. Ne omat jouluperinteet on saatu omasta lapsuudesta, myös tämä viinin juominen juhlassa kuin arjessakin. Viini nyt vaan kuuluu tiettyjen ruokien kanssa yhteen, se on ikään kuin taivaassa solmittu liitto nauttia punaviiniä ja aurajuustoa piparin kanssa. Mutta toki tästäkin voidaan vääntää taas ketjua, se ei silti poista sitä tosiasiaa että joillekin viinin nauttiminen ruoan kanssa on gourmeeta eikä mitään humalahakuista.

Miksi pitää tehdä niidenkin perheiden joulun vietosta jotenkin paha jotka nauttii sivistyneesti viiniä ruoan kanssa?
 
"meeri"
Kyllä mä muistan ainakin lapsuudestani että isä otti saunan jälkeen kaksi kaljaa tai äiti yhden siiderin. Ja kun oma lapseni oli pienempi, saatoin ottaa ruokapöydässä lasillisen viiniä esim. jouluna. En käytä enää alkoholia mutta kyllä mun tietääkseni monet osaavat ottaa myös kohtuudella, siitä ei vaan puhuta koska se ei ole ongelma.
 
Miksi pitää tehdä niidenkin perheiden joulun vietosta jotenkin paha jotka nauttii sivistyneesti viiniä ruoan kanssa?
Jos ihminen ei oo koskaan nähnyt sivistynyttä alkoholin nauttimista niin hän ei tosiaan näe kuin ne ääripäät: ollaan kokonaan ilman tai sitten otetaan hiukkasen liikaa ja volyymit nousten arvotaan avataanko uusi pullo. (Mun oma linja on ihan nollalinja kun en pidä humaltumisen tunteesta ja se tulee jo yhden siemauksen jälkeen, toisinaan hankala muistaa ettei kaikki ole yhtä herkkiä) :)

Mutta olen siis kanssasi samoilla linjoilla, ei ollut tarkoitus aloittaa väittelyä :)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä