Alkionsiirroista plussanneiden vauvaketju vol 2

@Silmu75 Voi että, just toi että ”pitäis alkaa sitten miestäkin vielä lohduttamaan” :-D :-D :-D Musta kyllä välillä tuntuu että miehiä täytyy niiin silkkihansikkain kohdella tietyissä asioissa, ihan kuin naisella ei olis tarpeeksi tekemistä muutenkin :p Me on tehty vähän piharemonttia ja mun pitää aina niin tarkkaan harkita sanani ettei mies loukkaannu kun on iskeny tiilet ihan vinoon tms. :-D

Oho sähän oot oikeen kantoguruks ruvennu heti suorilta! Huima toi teiän kantovehjevalikoima :) Mä en tiedä mitään niistä liinoista vaikka ovat varmaan kyllä tosi hyviä ja ymmärtääkseni erityisesti pienten vauvojen kanssa! Kantoreppu ehkä sopii tällaiselle vähän ei-niin-kärsivälliselle kun mä en varmaan ikinä jaksais mitään niitä sidontoja opetella :p Mun mielestä hirvee ero Manducassa ja Tulassa (tai sit jotenkin huonot säädöt) mutta mulla alko varmaan vartissa sattuu selkää se Manduca vaikka vauva ehkä 5,5 kg sillon, Tulalla ei tunnu missään lähes päivittäinen parin tunnin kanto ja vauva on kuitenkin jo 7,8 kg :-D

Voi että tollanen vauvakahvila olis ihana, täällä ei oo nyt niitä järjestetty koronan takia. Muuten ollaan kyllä onneks vauvaseuraa löydetty ja asukaspuistossa tosiaan käyty aika ahkeraan. Tuolla vähän kauempana olis kuulemma vauvatreffejökin, täytyy kattoo jos sinne vaikka menis :)

Sitä mun piti muuten vielä aiemmin sanoa, ehkä et tätä enää edes ole miettinytköön, mutta aiemmin puhuit että vauva ei oo kovin pitkiä aikoja hereillä, mutta mä en kyllä olis siitä mitenkään huolissani tai ottais stressiä, eiköhän ne valveillaoloajat siitä pitene ajallaan :) Eihän mulla tietty mitään kokemuksen syvää rintaääntä ole mutta kyllähän vauvoissa on varmaan suuria eroja tuollaisten suhteen. Meillä aiemmin vauva ei jaksanut olla kauaa hereillä mutta se johtu ihan huonosta nukkumisesta ja väsymyksestä mutta nyt tosiaan kun kantoreppu korjasi tilanteen niin meillä on jo useampi viikko oltu aina 2-3 h, välillä 3,5 h pätkiä hereillä, vauva nyt siis 5 kk.

Meillä oli tänään 5 kk neuvola, pituutta neitokaisella 62-63 cm ja painoa :-D 7,8 kg! Ja kääk, äidin paino ei ole pudonnu kun ehkä ihan max 0,5 kg mä en kestä :p

Karhurouvanen & vauvu 5 kk
 
  • Tykkää
Reactions: Silmu75
@Karhurouvanen Nykyisin poika saattaa olla jonkun syöttövälin eli pari tuntia hereillä. Joskus taas nukahtaa jo syödessään, mutta nukkuukin sitten vain hetken. Paljon on luettu kirjoja tai ihan vaan juteltu, välillä kuunneltu musiikkiakin ja tanssittu. Nyt vasta alkaa lelut edes vähän kiinnostaa, mutta unilelun päälle ei vielä ymmärrä, vaikka tykkääkin puristella jotain siinä unen rajamailla.

Mullahan kävi painoasioissa niin, että ehkä viikko pari synnytyksestä painoin aavistuksen vähemmän kuin ekalla neuvolakäynnillä 10+0, mutta sitten söin väsyneenä suunnilleen suklaalevyn päivässä ja nyt ollaan vamaan taas loppuraskauden lukemissa.... Nyt olen taas yrittänyt syödä järkevämmin, mutta vaikeaa on.
 
Ihan pikaisesti, @Silmu75 ei kannata kauhean kauaa odotella kantamisen aloitusta. Monet vauvelit ei meinaa siihen enää syttyä jos odottaa sen aloituksen kanssa.
Meillä ainoa reppu, baby Björn one, on ainakin semmoinen mitä pystyy vastasyntyneen kanssa käyttämään. Ei varmaan ole ainoa laatuaan, voi sullakin olla semmoinen jos noin monta kantovälinettä on. Siinä pää tukeutuu kyllä tarpeeksi hyvin ettei tarvi pelätä.
 
Pitkästä aikaa kävin lukemassa kuulumisia ja palaan niihin myöhemmin, mutta täällä lopussa olikin itseäni kiinnostava/koskettava aihe, joten tartun nyt siihen heti!
@Silmu75 minkä pitusia liinoja sulla on? Voisin auttaa kantamiseen liittyvissä pulmissa. Rengaslinassa pienelle on suht hankala saada peppupussi, mutta niskan taakse voi vetää vaikka liinan hännän niin kutsutuksi moltoniksi.
 
Rengasliina on ihan hyvän tuntuinen yläosasta, mutta se peppupussi katoaa aina heti. Pojalla on kyllä nyt vähän suoristeluvaihe menossa, mikä ei ainakaan auta. :D

@atvk87 Mulla on puuvillainen 6 ja Artipoppen blendi 4. Kietaisuristi on suht helpon tuntuinen, mutta pitkä liina on vähän hankala kun se on sitten jo sidottaessa koirankarvassa. Siksi ostin tuon nelosen jos keskeytetty kietaisuristi toimisi. Liinalla saa ehkä pään paremmin tuettua, noissa repuissa tuntuu aina olevan tukena vain joku huppuviritelmä. Mulla on siis siskolta lainassa Tula ftg (josta en tykännyt yhtään), käytettynä ostettu Ergobaby Organic (ihan tyhmä vauvatuki, mutta ehkä toimii isompana esim. lonkkakannossa), Isara the One (periaatteessa ihan hyvä, mutta vyötäröhihna voisi olla mukavamman tuntuinen) ja nyt tuolla Integra odottaa vielä päätöstä pidänkö vai palautanko. Kerran ehdin kokeilla ja hyvältä tuntui, mutta vauva jäi ihan liian alas enkä ole varma tuntuuko ylemmäs nostettuna enää hyvältä.

Mutta siis eniten tässä kantohommassa ärsyttää se kun haluaisin metsäpoluille koirien kanssa enkä vaan uskalla. Meidän koirat saattaa vielä nykäistä tosi lujaa jonkun oravan tms perään, niin vauvan on oltava tukevasti kyydissä. Siksi laittaisin ehkä mieluummin reppuun mielenrauhan vuoksi, mutta liina olis niin paljon mukavamman tuntuinen! Ja nyt sitten ehti jo kylmetä, niin menee vielä hankalammaksi kun tarttis jo kantotakkia ja mitä ihmettä vauvalle päälle milläkin kelillä jne. Mutta ehkä vaan pitäis nyt aloittaa kantaminen sisällä ja miettiä sitten ulos siirtymistä, ja ensin vaikka korttelin ympäri jos ei pidemmälle uskalla - ja ilman koiria siis.
 
Hellurei pitkästä aikaa. Jos vaikka pikakuulumiset kerkeäis kirjottaa.

Meillä se helppo sormiruoka kananmuna meni sit allergialistalle. Aika paska äiti-fiilis miten en aiemmin oo tajunnu. No mut nyt se on pois ja elämä siltä osin mallillaan (y) influenssa rokotteen sai ja siihen reagoi samana iltana mutta se oli pakollinen paha.

Muuten typykkä on melkonen vauhtihirmu, kokoajan pitäs käsistä juoksuttaa. Melkeen jo voi sanoo että juoksee itekseenki. Tahoa ilmaisee jämäkämmin kuin ennen :rolleyes: ulkoilut on vähentyny jo melkosesti, kylmää ja sataa. Neiti muutenki hirvee vilukissa ulkona! Saa melkosesti pukee päälle ja siltiki raajat viileet/kylmät ku tulee sisälle :(

Ens kuussa taas tutkimusjaksot, en jaksa odottaa ihmeitä ja sit kuitenki toiveet tapissa.

-dino- & typy 1,5v / 8870g / 78,3cm
 
Meidän poika täyttää lauantaina jo 4kk! Alkaa vihdoin vähän kiinnostua leluista, kannattelee makuullaan päätä jo aika hyvin, muttei yritä kääntyä - saatiinkin fysioterapeutilta kotiläksyksi kääntymisharjoittelua. Juttelee välillä kovaan ääneen, siis päästelee sellaisia pitkiä vokaaliääniä. Yöunet on pidentyneet, herätän yöllä syömään kun oon itse pumpannut, mutta pari kertaa oon nukkunut pommiin ja silloin on jo nukuttu kuuden tunnin unet - silloinkin minä heräsin eikä poika. Kivointa pojan mielestä on tällä hetkellä lentokoneleikki eli kun nostaa suorille käsille ylös ilmaan. Niin ja kätensä löysi joskus viikko sitten ja yrittää tunkea nyrkkiään suuhun. :D Mietin olisko eka hammas jo tulossa muttei siellä mitään tuntunut.

Se olis sitten kohta aika maistella soseita, mutten ole ihan varma ollaanko ihan siinä kehitysvaiheessa vielä. Tuettu istuminen on vielä aika huojuvaa ja ainakaan maito ei meinaa siinä asennossa upota kun kaikki ympärillä oleva on paljon kiinnostavampaa. Mutta täytyy nyt varmaan jotain vähän maistattaa.

Itse olen löytänyt muutaman kivan äitikaverin mikä on tosi kivaa, mulla ei oikein ole kavereita enkä ole hyvä tutustumaan ihmisiin. Pumppaamiseen oon niin kyllästynyt, mutta parin viikon kuluttua on influenssarokotus, niin odotan vastustuskyvyn muodostumista jos vauva sais jonkinlaisen suojan äidinmaidosta ja sitten lopetan, varmaan siis tää kuukausi on vielä jatkettava.
 
Terve! Meiän poikanen tuli jo 1,5-vuotiaaks, uskomatonta tää ajankulu. Touhukas ja onnettomuusaltis tyyppi, nykyään jo hymyileekin.
Neuvolassa oli 86,4 cm ja 13,8 kg.
Yöt menee tosi vaihtelevasti, välillä nukkuu 8 h putkeen ja välillä herää 7 kertaa yön aikana. Ei syö vieläkään niin hyvin kun toivottaisiin ja iltaisin valvoo kauheen myöhään. Oon käyny osa-aikatöissä iltavuorossa ja näin ollaan saatu pidettyä kotihoidossa.
Tuntuu ettei meille kuulu mitään, nii en osaa kirjottaa mitään mielenkiintosta. :D
Muskarissa ja uimakoulussa ollaan käyty tää syksy.

Välillä mietityttää pikkusisarus ja välillä muistaa tän uupumuksen ja kamalan raskaan vauvavuoden.

Atvk ja poikanen 1,5 v
 
Hei vaan! @atvk87 kiva että oot päässy osa-aikatöihin välillä, vaihtelua pojan perässä juoksemiseen (y) mustelmilta vaikea välttyä, ku yks paranee nii seuraava jo tulee.. Mää kuulin parhaan ystäväni vauvauutiset ja mut valtas aivan JÄRJETÖN vauvakuume!! Se meni onneks ohi yhtä nopeesti ku alkoki :LOL:

Meijän typyn tutkimukset meni hyvin. Nukkuessa hengitystuki kevenee huomattavasti, laitteet vaan kotiin lisääntyy mutta on niin iso helpotus edelliseen että mieluusti uus mööpeli otetaan huriseen. Alkuvuodesta lääkäri soittelee kuulumiset ja sen perusteella jatkot.

Mehän ei muuta tehä ku olla kotona. Onhan tähän jo tottunu mutta väliin aamulla miettii että mitähän sitä tänään taas tekis. Typy ei onneks osaa kaivata vielä mihinkään. Onneks kohta on joulu ja saadaa uusia leluja leikkeihin :D
 
@Wintersun suppoja käytetty enimmäkseen vauvavuonna. Pinex oksetti, (on vissiin kauheen makeeta) buranan nestemäisenä ottanu kyllä hyvin lusikalla. Rokotteiden jälkee ei kyllä juurikaan oo tarvinu lääkitä, hampaita enemmän. Kovin yksilöllistä. Varalta ei kannata antaa (voi vaikuttaa rokotteen tehoon) mut tietysti jos nousee lämpö tai muuten on ihan kauheen kitunen nii sitte.

Toivotaan että unet alkais pidentyä, aika normilta kuulostaa vielä ton ikäselle. Mää nyt tietysti huono sanomaan mitään :LOL: harmi ku kierto jo alkanu, hyvä että se hb noussu ja olo toivottavasti piristyny (y) mää alotin minipillerit jälkitarkastuksessa ku selittämätön syy lapsettomuudelle ja tilanne ei tosiaan ois ollu otollinen uudelle raskaudelle. Edelleen syön vaikka turhalta tuntuu, väliin jää 5 tablettia liuskasta ottamatta mutta en ressaa asiasta, huh ku joskus teininä yhenki unohus aiheutti tykytykset :D
 
@Wintersun Pojalle tuli vähän kuumetta rokotuksista ja sen loppupäivän lähinnä nukkui eikä ruokakaan meinannut upota. Pari annosta nestemäistä Panadolia annoin.

Meillä jäi myös yks alkio pakkaseen ja haluaisin senkin vielä siirtää, mutta mies ei innostunut asiasta. Maksoin nyt kuitenkin vielä vuoden pakastusmaksun, että on ens lokakuuhun aikaa miettiä mitä tehdään. Ikää kun on jo se 45v, niin pidemmälle en haluais yritystä lykätäkään, vaikka klinikalta sanottiin että siirtojen ikäraja on n. 50v. En mä nyt ehkä enää viiskymppisenä äidiks halua.

Poika oppi viikko sitten kääntymään mahalleen ja nythän tekee sitä tietty koko ajan ja sitten hetken kuluttua alkaa itkeä. En ole vielä päässyt perille itkeekö sitä ettei vielä osaa kääntyä takaisin selälleen vai sitä kun ei pääse eteenpäin. Yön onneksi nukkuu rauhallisesti eikä vetele voltteja pinnasängyssä. :D

Fysioterapeutilla ollaan käyty kerran kuussa eikä ole ollut mitään poikkeavaa, mutta ihan kiva saada vinkkejä miten auttaa treenaamaan seuraavia kehitysvaiheita. Niin ja poika tykkää kovasti kun pidetään ”seisomassa”, mutta sitä ei kuulemma kannata harrastaa, niin hyvähän sekin oli kuulla.

Parin viikon kuluttua on vielä sydänkontrolli, tarkistetaan sikiökautinen eteisväliseinän aukko, joka oli silloin viikon ikäisenä kotiutuessa hieman tavallista kookkaampi. Ainakin kuulostaa melko pikkujutulta.

Silmu ja poika pian 5kk
 
  • Tykkää
Reactions: atvk87
@Wintersun meki käytettiin panadol-suppoa niin kauan ku sen sai laitettua! Sit ku alko vastustelee sitä, niin vaihdettiin nestemäiseen panadoliin, mut sitä on ollu aina tosi vaikee antaa kun toinen ei haluais ja määrä on jo iso. Suppo oli niin helppo!

Nykyään kun isompi, niin pamol-f imeskelytabletti menee helpoiten, ottaa sen kuten xylitolin tms. No nää ei vielä oo teille ajankohtaisia!

Hyvä että oot saanu hb ylös!

Meilläkin on jäässä 6 alkiota, yhtä sisarusta ehkä jossain vaiheessa yritetään, pakastussopimus loppuu maaliskuussa, mut jatketaan sitä ehdottomasti. Jos jotain jää yli, niin tieteelle sitten.

Niin ja ehkäisyä ei otettu, luomuihmehän olis mukava! Tosin meillä on ollu tosi hiljasta makkarissa, kun ei tässä oo mitään mahdollisuuksia, kun poika ei nuku yksin ku aamusin ja mies on lähteny töihin jo sillon. Enpä arvannut, että tää vanhemmuus käy niin pahasti seksielämän päälle!

Kiva kuulla @-dino- että voitte olosuhteisiin nähden hyvin. <3
 
Pupuna112 salasanahukassa
Pitkästä aikaa eksyin tänne palstalle, kirjoittelin odotusaikana alkionsiirrosta plussanneiden ketjussa :) meillä siis nyt 5 kk vanha tyttö, muuten on kaikki mennyt oikein hyvin mutta unet takkuaa jonkin verran, etenkin päikkäreille neitiä on välillä vaikea saada eikä hän oikein nuku niitä kuin 30 min kerrallaan ja sitten tietysti etenkin iltaa kohden väsyttää ja kiukuttaa. Yöt vauva nukkuu meidän sängyssä mutta olen huomannut, että oma uneni ei enää ole yhtä hyvin synkronoitunut vauvan unen kanssa kuin aikaisemmin ja herään vauvan syöttöihin jotenkin enemmän (imetän eli en onneksi joudu nousemaan sängystä ylös kun vauva syö eikä vauva itsekään vaikuta edes kunnolla heräävän nälkäänsä vaan syö puoliunessa). Eli väsymystä on ilmassa ja tämä pimeä vuodenaika ei ainakaan sitä vähennä... mutta onneksi aina tulee uusi kevät ja vauvallakin vaiheet seuraavat toisiaan ja ehkä hän joskus vielä oppii nukkumaan yöt läpi :)

Pakkastyypeistä oli keskustelua, meillekin tuli vähän aikaa sitten klinikalta postia ja uusittiin alkioiden pakastussopimus. Meillä on kolme alkiota pakkasessa ja ollaan mietitty, että halutaan toinen lapsi ehkä 4 - 5 vuoden ikäerolla. Toivottavasti meille sellainen noista alkioista suotaisiin, en oikein enää haluaisi lähteä IVF-hoitoon alusta asti ja toki siinä vaiheessa on mulla sitten jo ikääkin sen verran enemmän että onnistumisen todennäköisyys on heikentynyt. Mulla ei ole vielä edes menkat alkaneet synnytyksen jälkeen ja haluan imettää pitkään (mieluiten siihen asti, että lapsi itse vieroittaa itsensä) niin ei tunnu alkionsiirtoasiat tällä hetkellä mitenkään ajankohtaisilta :)

Ihanaa joulun odotusta kaikille <3
 
Kuukautisista (ja mä siis vielä vähän pumppaan eli tavallaan osittaisimetän): poika kun syntyi 7.7., niin ekat kuukautiset oli jo elokuun lopulla, mutta nyt onkin menossa jo kp98. Varmaan pumppaus sekottaa ja se kun en enää ovuloi, mullahan oli parin kuukauden kierto jo ennen siirtoa.

Mä oon täällä ihan kauhuissani tuon kääntyilevän poikani kanssa kun nyt hoksasi, että herättyään voi kierähtää pinnasängyssä mahalleen. Aamulla oli selällään kun lähdin lämmittämään maitoa, puolessa minuutissa oli kiepahtanut unipussinsa kanssa makaamaan naama vasten patjaa eikä edes pitänyt mitään ääntä. Otin nyt varalta reunapehmusteet pois, mutten kyllä tiedä miten uskallan enää ikinä nukkua kun oon ihan varma, että poika saa väännettyä itsensä sellaiseen asentoon ettei saa henkeä. Voi kun oppis äkkiä kierähtämään toisinkin päin niin olis vähän levollisempi mieli.
 
Kuukautisista (ja mä siis vielä vähän pumppaan eli tavallaan osittaisimetän): poika kun syntyi 7.7., niin ekat kuukautiset oli jo elokuun lopulla, mutta nyt onkin menossa jo kp98. Varmaan pumppaus sekottaa ja se kun en enää ovuloi, mullahan oli parin kuukauden kierto jo ennen siirtoa.

Mä oon täällä ihan kauhuissani tuon kääntyilevän poikani kanssa kun nyt hoksasi, että herättyään voi kierähtää pinnasängyssä mahalleen. Aamulla oli selällään kun lähdin lämmittämään maitoa, puolessa minuutissa oli kiepahtanut unipussinsa kanssa makaamaan naama vasten patjaa eikä edes pitänyt mitään ääntä. Otin nyt varalta reunapehmusteet pois, mutten kyllä tiedä miten uskallan enää ikinä nukkua kun oon ihan varma, että poika saa väännettyä itsensä sellaiseen asentoon ettei saa henkeä. Voi kun oppis äkkiä kierähtämään toisinkin päin niin olis vähän levollisempi mieli.
Hei Silmu,

meidän tytöllä unipussi (tai sellainen kapalopussi) oli pelastus aina 5 kuukauden ikään saakka jolloin rupesi oikein kunnolla kääntyilemään ja punkemaan itseään juuri mahalleen. Heräilin öisin useaan otteeseen katsomaan hengittääkö tyttö ja päätettiin luopua kapalon käytöstä ja sen jälkeen tytön nukahtaminen yöunille olikin ihan horroria seuraavat kuukaudet kun oli tottunut nukahtamaan kapalon kanssa mutta kaikesta selvittiin vaikkakin vähän tummemmilla silmänalusilla

Tsemppiä kovasti!
 
  • Tykkää
Reactions: Silmu75
@NiiskuNeiti2020 Kiitos tsempeistä! Meillä on sellainen hihaton unipussi, jossa on hyvin tilaa jaloille ja mielestäni sen kanssa pystyy kyllä liikkumaan. Kapalopussi oli vain ihan pienenä, sitä en kyllä enää käyttäisi. Unipussi ei ole ollut vielä kovin pitkään käytössä, joten nukkuminen onnistuisi kyllä ilmankin, mutten ole keksinyt muuta keinoa pitää lapsi lämpimänä kun omakotitalossa on ainakin itselläni vähän vilu tähän aikaan vuodesta ja pyjamat on kovin ohkaisia. En sitten tiedä olisiko ihan äp:n makuupussi yks vaihtoehto.

Viime yö oli aika repaleinen, poika heräili ja yritin odotella, että nukahtaisi kunnolla ennen kuin lähden sängyn vierestä. Tänään nyt sitten katselin kun poika treenaili mahallaan makaamista ja kyllä pää pysyy niin hyvin ylhäällä, että varmaan pärjää. Lähinnä nyt musta on tärkeää, että käydään kattomassa jos kuuluu itkua ettei vaan ole mitään hätää. Muuten oon yrittänyt olla reagoimatta joka inahdukseen, koska usein uni jatkuu niiden jälkeen, mutta nyt täytyy ainakin kurkata mitä siellä tapahtuu.
 
  • Tykkää
Reactions: NiiskuNeiti2020
Oiiii tervehdys kaikki, täälläpä on vilkasta! Meinannu kiirettä pitää täällä, välillä käyny keskustelua lukasee mutta ei ole ollut hyvää hetkeä kirjoittaa.

Kaikkien vauvat jo niin isoja! @Silmu75 ja @Pupuna112 ja @Wintersun ja kaikki ❤ Aiemmin musta tuntu että teiän vauvan on niiiiin pikkasia mutta melkein samoja ikiähän nämä, meidän vaavukka on ihan kohta 7 kk❤

@Pupuna112 onnittelut vielä vauvasta, muistan kyllä sun synnytystarinan lukeneeni että kaipa olen sitten onnitellutkin mutta tervetuloa tänne puolelle :) Tsemppiä nukkumisen kanssa, meillä kanssa ei oo mitään ”nukkuu kuin vauva” -unia nukuttu mutta niinkuin sanoit niin kyllä se vaan vaihe vaiheelta ja kuukausi kuukaudelta hiukan sujuvoituu. Meillä vauva nukkui nyt juuri 6,5 kk ikäisenä ekan kerran ikinä alkuillasta 1,5 h pätkän! Tai no nukkui se ekat kaksi viikkoa aina 3:n tunnin pätkän alkuillasta mutta sen jälkeen ei ikinä yli 45 min ennen kuin vasta muutaman tunnin heröiltyäön. Muutenkin nää uniasiat lähteny roimasti sujuvoitumaan, esim ettei herää enää omiin liikkeisiinsä niinkuin ennen heräs joka kerta. Mutta että kohtalonsisaria löytyy kyllä vaikka musta tuntuu että livenä niitä ei meinaa löytyä, tässä meidänkin naapurustossa on meidän vauvan lisäksi 4 muuta saman ikäistä, ja näistä yksi on nukkunut alusta lähtien yhdellä heräämisellä, yksi alusta lähtien kahdella heräämisellä, yks 3 kk ikäisestä asti kahdella heräämisellä ja yksi ”heräillyt enemmän” ja sitten on me :p Mutta kyllä se siitä ja aika menee tosi nopeasti niinkuin aina sanotaan :)

Tää on ollu niin ihanaa❤ Monet kerrat puhuttu ja muisteltu miehen kanssa että kuin kauheeta se oli se lapsettomuusaika ja kun mä vaan siis itkin ja itkin ja raivosin ja olin katkera. Nyt on kyllä niin eri meiningit, vieläkin tuntuu uskonattomalta et kuuluttiin niihin onnekkaisiin ketkä onnistuu!

Oi että @Silmu75 hankala tilanne teillä toi alkiojuttu jos sä haluaisit mutta mies ei innostu :-/ Ellei se sitten tovia myöhemmin innostuisi, nythän teillä kuitenkin vauva vielä niin pieni. Meillä vauva alkoi nyt reilun 6 kk:n iässä nukkua usein äisin mahallaan että ymmärrän hyvin sun fiilikset :-S Mä jopa kääntelin muutamat kerrat tätä meidän herkkäunista mutta totesin et ei hiisi et ei niin voi tehdä kun eihän tää nuku muutenkaan. No mulla mieltä vähän helpotti että meillä vauva osaa siis nyt jo kääntyä myös takaisin selälle ja vaihteleekin asentoa useamman kerran yön aikana, lisäksi kun vauva nukkuu sivuvaunussa vieressä niin on ainakin itse lähellä ja lisäksi meillä on se kätkyt-hälytin käytössä ja vauva heräilee edelleen 45min-2h välein läpiyön niin ensiyöt stressattuani vähän rauhoituin.

Silmään suorastaan iski tuo @atvk87 maininta siitä ettei vauva nuku yksin, niin siis onko teillä sama kuin meillä että vauva ”ei suostu” nukkumaan yksin? Meillä siis vauva on ollut melkoisen hankala nukkuja, ihan nyt 6 kk:n jälkeen on nukkuminen selkeämmin vähän parantunut että esim vauva ei herää jatkuvasti omiin liikkeisiinsä tai asennon muutoksiin, ennen siis heräsi aina jos vaikka oma kätensä liikahti. Mutta siis pointti on se että vauva nukkuu siis meidän vieressä sivuvaunussa mutta heräilee edelleen tiiviisti, ensin on yksi 30-45 min jakso mutta sen jälkeen usein ensimmäiset pari-kolme tuntia 10-20 minuutin välein heräilyä, sen jälkeen nukkuu 1-2h jaksoja aamuun. Mutta siis aikaa seksille on ihan tosi vaikea saada. Meillähän on ihan yritys päällä ja on täytynyt sitä seksiaikaa jostain vaan löytää, esim eilen valvottiin 03 asti että saatiin hommat hoidettua kun vauva vihdoin nukkui syvää unta. En mäkään ihan kuvitellut että se seksin vähyys vauvan myötä ihan tästä kirjaimellisesta ajan ja mahdollisuuden puutteesta johtuisi :-D Meillä mies on toistaiseksi päivät kotona mutta hankalaa on päivälläkin kun vauva nukkuu edelleen niitä 45 min päikkyjä eikä niitäkään nuku kuin yleensä yhden aamupäivällä (sitten nukkuu kantorepussa tai sylissä tai missä lie lisäksi pari tuntia) ja iltasella 30-45 min.

Multa otettiin nyt ”synnytyksen jälkeisiä” labroja ja kiva kiva, ferritiini vaan 11, eli ihan liian alhainen, erityisesti raskausyritys huomioon ottaen. 1,5 v sitten mulla oli ferritiini 101, mutta nyt siis raskauden ja imetyksen myötä päässyt laskemaan näin alas. Hb mulla on koko raskauden ajan ollut ja on edelleenkin, normaali, enkä siksi raskausaikanakaan rautalisäö syönyt. Että kannattaa ainakin jos raskaus on toiveena niin muistaa aina pyytää myös se varastorauta eli ferritiini mittauttamaan kun sillähän voi olla yhteyttä raskautumattomuuteen.

Meillä alitettiin kiinteet muutama viikko sitten 6 kk ikäisenä ja ihan mukavasti on minusta mennyt alun jälkeen. Vauva ei kauheen intona ole ollut muista kuin makeista soseista mutta pikkuhiljaa näyttää tottuvan :) Meinattiin aluksi ihan vaan sormiruokailla mutta vauva oli eri mieltä, ei ois parsakaalin ja perunan ja kurkun palat enempää voinu ällöttää :-D

Saatiin lupa syöttötuoliharjottelun aloittamiseen 6 kk neuvolassa ja siitä pari viikkoa pyyhkeillä tuotettuna istuskeltiin mutta nyt mennyt jo pari viikkoa ilman pyyhkeitä. Aloitettiin myös pottailu nyt pari viikkoa sitten kun istuminen pyyhkeittä alkoi luonnistumaan ja nyt on jo monta pissaa ja kolmet peräkkäiset kakat tullu pottaan :-D

Ollaan alettu myös kestovaippailemaan ja voihan Hurahdus! Mä oon ihan inlööv niihin vaippoihin enkä kyllä kertseihin enää palais. Silmät kiiluen ihastelen niitä vaippaloita kuin voin käyttää niitä sitten jos onni käy ja saatais lisää vauvoja! Luomuna siis nyt yritellään kun imetys vielä jatkuu mutta heti kohta ois kyllä hoitoihin hinku jos multa vielä jokusen munasolun sais kasvatettua! Mut kattoo nyt miten menee mut selailin eilen jo hoitojen hintoja ja laskeskelin :-D

Sekavaa tekstiä täältä taas nukutteluiden lomasta, vauva on heränny jo 4 kertaa tän mun kirjotuksen aikana!

Mukavaa viikkoa kaikille ja ihanaa vauva-aikaa❤❤❤

Karhurouvanen & vauvu 7 kk ihan kohta
 
@NiiskuNeiti2020 Kiitos tsempeistä! Meillä on sellainen hihaton unipussi, jossa on hyvin tilaa jaloille ja mielestäni sen kanssa pystyy kyllä liikkumaan. Kapalopussi oli vain ihan pienenä, sitä en kyllä enää käyttäisi. Unipussi ei ole ollut vielä kovin pitkään käytössä, joten nukkuminen onnistuisi kyllä ilmankin, mutten ole keksinyt muuta keinoa pitää lapsi lämpimänä kun omakotitalossa on ainakin itselläni vähän vilu tähän aikaan vuodesta ja pyjamat on kovin ohkaisia. En sitten tiedä olisiko ihan äp:n makuupussi yks vaihtoehto.

Viime yö oli aika repaleinen, poika heräili ja yritin odotella, että nukahtaisi kunnolla ennen kuin lähden sängyn vierestä. Tänään nyt sitten katselin kun poika treenaili mahallaan makaamista ja kyllä pää pysyy niin hyvin ylhäällä, että varmaan pärjää. Lähinnä nyt musta on tärkeää, että käydään kattomassa jos kuuluu itkua ettei vaan ole mitään hätää. Muuten oon yrittänyt olla reagoimatta joka inahdukseen, koska usein uni jatkuu niiden jälkeen, mutta nyt täytyy ainakin kurkata mitä siellä tapahtuu.
Mulla on kaikki 4 vauvaa nukkuneet juurikin villapuku päällä. Eli pyjaman päällä villapuku, hyvin toimii! Tää pikkuinen ainakin pyörii miten sattuu ja peitto ei pysyisi menossa mukana.
 
  • Tykkää
Reactions: Silmu75
Käyn välillä lueskelemassa täällä ja kirjoitan pikaisesti. Meillä oikkuinen kohta 8 kk ja tänään istui eka kertaa ilman tukea, ei ryömi vielä. Ihanan rauhallinen typy! Nukkumisten kans on tapeltu, mutta unikoulu teki ihmeitä. Nyt nukkuu siis jo omassa sängysdä, aiemmin oli joka ilta klo 21-24 iltasirkus ja en päässyt vauvan luota mihinkään. Hotelliyl varattu viikon päähän. Vauvan yöbaari menee kuunni:). Mukavaa joulun odotusta kaikille
 
  • Tykkää
Reactions: Karhurouvanen
Ihanaa joulun aikaa kaikille! Itse täällä pyörin enää hiljemmälti mutta kiva aina välillä lukea putkeen kaikkien kivoja vauvelijuttuja! Meidän vauveli on jo 1v4kk ja hirmuinen touhottaja. Omaa tahtoa löytyy roppakaupalla. Jatkuvasti myös äänessä, puhuu yksisanaisia lauseita yhä mutta ymmärtää liki kaiken. Matkii kaikessa :) Alkanut nirsommaksi, välillä vieläkin syödään vauvasoseita, kun ei aina muu kelpaa... Vaik ei oo kyllä yhtään sihtikurkku. Unet ollut tooooosi hyvät, usein nukkuu aamuun asti omassa sängyssä ja siis aamu on puol 9! Onneks, koska teen itse töitä jo 20h vko vaikka tyttö ei hoidossa vielä ookkaan. Miehen kans jaetaan vuorot, kun kotona voivat kummatkin tehdä töitä. Nyt ollaan muutenkin taas vaan kotona, jotta päästään turvallisesti joulun viettoon.

Ja on se vaan kummaa mutta yhä melkein päivittäin ihmettelen, että meillä tämä pieni ihme on, eikä voi uskoa millään todeksi. Tytön isovelikin sanoi yks päivä että miten meillä voikin nyt olla elävä vauva! Nimenomaan... Eikä isoveli edes tiedä yrityksistä mitään... Minusta tulee myös täti eli ei ne vauvat tähän lopu! Olin jo varma ettei meillä sukuun tule muita pieniä kuin nämä mun, mutta oma pikkuveljenipä yllätti isänpäivänä ihanalla uutisella! Peukut vaan pystyyn että kaikki menee hyvin ja huhtikuussa syntyy eka serkku <3
 
Hauska kuulla @kirsillevauva kuulumisia :) Kerro joskus jos jaksat että millaisen unikoulun piditte? Mä oon aika tällanen herkkis että oon ajatellu etten unikoulua viitsi kun tämä vauvakin aika tulisieluinen tapaus niin en usko että menis kovin lempeästi. Meillä on kyllä sänkyyn nukahtamista harjoiteltu 5 kk alkaen tämän nukutustouhun rinnalla ja yhtäkkiä se näytti alkavan sujumaan ja vauva nukahti sänkyyn, siis ettei kanniskeluun tai syliin, jopa useana iltana peräkkäin. Noh, sit tuli eka flunssa ikinä ja tuo orastava nukahtamisen taito jäi sille tielleen :p Olen myös miettinyt että milloinhan ne yöimetykset kannattaisi lopettaa, tosin vauva ei ole kyllä kovinkaan tissin perään mutta jos sillä kuitenkin voisi olla öihin rauhoittavaa vaikutusta. Oi ihanaa että teillä on vauva alkanut istumaan, se on niin suloista❤ Meilläkään ei vielä ryömitä, kierien vauva etenee metrin-pari


@MaiMei Mäkin aina sitä ihmettelen että kuinka näin voi onni osua että vauva saatiin! Ihanat yöt teillä :-D Meilläkään ei kyllä aikaisin herätä, onneksi, 9-10 aikoihin vasta ja se on kyllä ihanaa! Siis vauva kyllä heräilee tasaiseen tahtiin aamuun saakka mutta haluaa selkeesti vielä nukkua ja saa uudelleen nukutettua. Aikaiset aamuheräömiset oliskin mulle aika Kääks :-D
 
@Wintersun No mutta ihanaa että on hyvin kasvanut :) Onko teillä sitten myös pitkä vauva? Meillä vauva myös aika painava, 6 kk neuvolassa 8200 :-D, 5 kk 7800 ja 4 kk tais olla 6900. Paino nous kilon kuussa tohon 5 kk neuvolaan asti :-D Sitten rauhoittui painonnousu. Mutta meillä on siis melko lyhyt vauva, mutta siis painava :-D viimesin 6 kk neuvola 64 cm.

Ihajaa ettei imetys enää satu :) Mullakin alkuun sattui mutta ei kyllä kovin montaa viikkoa. Meillä siis vauva kasvoi tosiaan hyvin imetyksellä ja alotettiin kiinteet vasta nyt 6 kk iässä. Tämä musta hyvä päätös vaikka musta tuntu että kaikki yritti tyrkyttää sitä kiinteiden alotusta jo aiemmin mutta musta tää on kyllä aikamoinen show :-D Että sillä ei musta mitään tarvetta aiemmin alottaa, musta tuntuu ettei meinaa kerkee mitään kun joka välissä ollaan ruokatouhuissa, joko valmistamassa ruokaa, syömässä sitätai siivoamassa jälkiä :-D Saati sitten että pienempänä olis pitäny vielä sylissä syöttää ja ihan vaan sileitä soseita, nyt en oo edes mitään soseutellu kun suoraan alotettiin vaan haarukalla ”soseuttamalla”, syödään siis pääsääntöisesti itse tehtyä ruokaa. No mutta tietty jokainen aloittaa kiinteet milloin itselle sopii, toin vaan tän puolen myös esiin kun tuntuu että kaikki tarjoaa sitä aikasta alotusta :)

Karhurouvanen & vauva 7 kk
 
@Wintersun Joo meilläkin meni korviketta lisöksi oisko ollu ekat pari viikkoa, tosin yleensä vain ihan x1/pvä mutta oli kyllä rasittavaa se puljaus niiden pullojen kanssa :-D Imetys niin helppoa ja ihanaa musta lisäksi, oikein harmittaa kun mulla maitoa tulee kuin suihkulähteestä ja sen takia imetykset on vaan ihan muutaman min ja sitten kun vielä meillä heräillään niin paljon yöllä ja sen takia myös syödään paljon yöllä niin vauva ei juurikaan edes päivällä syö, nyt kiinteiden aloitusten myötä vielä entistä vähemmän. Oli kyllö ohjeena neuvolasta että pitää ensin imettää ja sitten vasta kiinteetä ruokaa mutta en ole sitä ihan noudattanut kun ei vauva syönyt kiinteitä ollenkaan jos annoin ensin maitoa kun oli sitten jo ihan täynnä.

Joku, oisko ollu @Silmu75 , puhui siitä painonnoususta/putoamattomuudestatms. Mulla tuli raskauden aikana n. 11-12 kg, joista oliko 7 oli häipynyt viikko synnytyksestä ja alkuun paino laski :)-D jos nyt voi niin sanoa) n. 0,5 kg/kk mutta sitten pysähtyi ja junnasi vaan samassa eli n. 3,5 kg enemmän kuin ennen raskautta. Mutta siis se mikä ärsytti että kun painoa oli tullut jo siinä ennen raskautta hoitojen aikana n. 6 kg niin olisi kiva ollut vähän sutjakoitua. Nyt yhtäkkiä, kun vauva tuli 6 kk ja kiinteät alotettiin ja oletetusti imetys on hiukan vähentynyt niin paino on pudonnut ihan itsestään! Tosin en ole vaa’alla käynyt kun meillä ei ole vaakaa, ensi viikolla pääsen vaa’alle mutta siis ihan selvästi olen laihtunut, Jee! Niin oisko sitten se hormonijuttu, kun en nyt muista mutta onko prolaktiini (?) että mikä on imetyksen aikana koholla ja ainakin joidenkin teorioiden mukaan voi joillakin naisilla vaikuttaa painoon ettei laske! Kun en ole mitään syömisiä enkä mitään muuttanut ja siis ihan normaalisti syönyt koko ajan.Joskushan voi kai muutkin hormoniasiat vaikuttaa että sitten kun imetys vähenee ja kierto käynnistyy niin sitten alkaa tilanne normalisoitumassa mutta mulla kierto alko jo kun vauva oli 3,5 kk, tuli siis ekat menkat ja sen jälkeen on tullut kolmet menkat ja kierto vaikuttaa suht normaalilta, vähän kyllä heitellyt 35/26/23/32 pv, aiemmin mulla ollut lyhyt kierto, 22-26 pv.
 
Me aloitettiin vähitellen soseita heti kun tuli 4kk täyteen. Kesti hetken ennen kuin poika hoksasi jutun ja aika vaihtelevasti menee vieläkin, joskus pari lusikallista ja joskus puoli purkkia. Useimmiten tarjoan kahdesti päivässä, mutta joskus vain kerran. Eihän tässä mikään kiire vielä ole.

Meillä alkoi nyt sitten ne 4kk hulinat kun maanantaina tulee 5kk täyteen, eli näyttävät menevän korjatun iän mukaan. Alkuyöstä heräilyä tunnin välein, eipä siinä paljon itse saanut nukuttua. Mutta se hyvä puoli, etten väsymykseltäni jaksanut juuri stressata kääntyilyä. :D
 
  • Haha
Reactions: Karhurouvanen

Yhteistyössä