Alkionsiirroista plussanneiden vauvaketju vol 2

@-dino- kun sanoit että hengityspuolella tuli takapakkia niin kokeillaanko teillä sitä koneettomuutta kuin usein? Voi kun tyttönen jaksaisi itsekseen hengitellä pian :unsure:❤ Onneksi maitoa menee paremmin!

@atvk87 hienosti kasvanut poika :love: ja varmasti ihan hyvä tuo fyssari jos saatte jumppaohjeita! Ymmärrän kyllä jos mietityttää mutta onneksi Suomessa määrätään liiankin herkästi tuollaisiin että tuskin on mitään ihmeempää takana.

Oon kyllä ihmetyksissäni miksi teidän pojan napaa piti lähteä irrottelemaan o_O kyllähän sen pitäisi vaan itse irrota omaan tahtiin. Jos ei ole alkanut haisemaankaan niin mikäs kiire sen kanssa on :cautious:

Ootko mietinnyt vyöhyketerapiaa vauvalle? Tai osteopatiaa? Kaiketi molemmista voi olla mahavaivoissa ja itkuisuudessakin apua.

Meillä oli mielenkiintoista kun käytiin ottamassa tytöstä passikuvat. Ei kyllä ekalla kerralla onnistunut mitenkään kun joko hamusi kaikkea tissinhimoissaan tai nukkui - ei kyllä kotona jos jotain tärkeää pitäis joskus saada tehtyä :ROFLMAO: kuvaajalla oli yksi asiakas välissä niin otettii unien jälkeen uusi yritys milloin onnistui. Typerää mokoma asia muutenkin, että tarvii moisia, pitää katsoa kameraan ja olla silmät auki :rolleyes: eri kikkailuja kyllä vaati ja lopulta photoshoppausta ja children of Bodom musaa :ROFLMAO::giggle: joku ihan vaan Tallinnan/Riian reissu olisi tarkoitus tehdä kesällä, mutta eipä siitä haittaa ole sitten olla passi valmiina seuraavat vuodet jos jonnekin muualle halutaan.

Typykkä 6,5vko
 
@atvk87 Mä en kans jotenkin tajua tota napatyngän nyppäisyä irti?! No en ole alan asiantuntija, mutta enpä ole koskaan kuullut että se olisi keltään tarkoituksella irrotettu. Vähän niinkuin ruven repisi irti, camoon? :ROFLMAO:

Meillä oli muuten poika kans vauvana "jäykkä". Ylijäntevä siis virallisesti. Esim kun lääkäri tutkii lonkkien avausta ym. niin pisti kovasti vastaan. Ja samalla lailla ehkä kuin teilläkin, että suoristeli jalkoja tikkusuoraksi ja jäykäksi esim. vaipanvaihdon yhteydessä. No tämä aina vaan kirjattiin, mutta ei siitä sitten sen enempää. Se alkoi reilu puolivuotiaana mennä itsestään ohi, eikä nyt ole enää jälkeäkään.

Toisaalta sitten poika oli myös hyvällä tavalla jäntevä, eli jo pienenä piti itseään hyvin pystyssä, kannatteli päätä, lähti liikkumaan tosi aikaisin ja on muutenkin hyvin motorinen tyyppi ollut alusta asti. Kaverin lapsi on muutaman viikon nuorempi, ja pikkuvauvana kun otin tämän pojan syliin, niin tuntui omaan lapseen verrattuna käteen löysältä kuin jauhosäkki :D

@Mandala hahaha tuota passikuvan ottamista :ROFLMAO: On se hassua kun pitää noin pienistäkin olla. Mutta ymmärtäähän sen, kun miettii näitä lapsenkaappauksia ym. juttuja, joissa lapsia viety luvatta ulkomaille. Ehkä se oma matkustusasiakirja hieman auttaa? Noh, meillä otettiin tuossa vuoden iässä passikuva ja se sujui jo hyvin, viisi sekuntia ja kuvat oli otettu pöllähtäneellä ilmeellä :D

Meillä ei kummempaa. Neuvolassa käytiin (1,5v käynti vähän ajoissa kesälomien vuoksi), ei siellä ihmeempää. Kaikki kunnossa ja kasvukin hyvää :) Kesästä nautitaan kyllä ihan täysillä, päivät ollaan melkeinpä pihalla ruokailuja ja päikkyjä lukuunottamatta (tai no nekin siis vaunuissa ulkona :rolleyes:). Pientä maitoallergia-epäilyä on ollut, kun atooppinen ihottuma lehahtelee, jos maitoa juo. Vielä seuraillaan kuitenkin.

MyMa ja poju 1v3kk
 
@atvk87 hienosti poika kasvanut (y) ja tuskimpa tuosta fyssarista haittaa on, parempi vaikka turhaan ku ei ollenkaan vaikka syytä olis. Täälä tyttö kans jäykkä käsitellä, itehän en varmaa ois huomannukkaan ku ei tiiä miltä "normaali" vauva tuntuu. Fyssari koittaa käydä kattomassa millon tyttö ois jumppatuulella :rolleyes:

@Mandala oi ootte oikeen mökillekki päässy :) ei vitsi toi passikuva :D voin vaan kuvitella kui hankalaa ollu :D

En nyt enää muista mitä kaikkee een kirjottanu enkä nyt kerkee selata. Mutta mahan haava siis aukes tikkuen poiston yhteydessä ja perjantaina kävi salissa ja tehtiin ihonsiirto. Samalla reissulla vaihdettiin trakeakanyyli. Viikonloppu meni vähän heikossa hapessa, nyt on toipunut jo hyvin. Ihosiirre oli tarttunut kiinni. Mutta maha lakkasi vetämästä maitoja.. Välillä saattaa pieni määrä edetä mutta välillä oksentaa ja nenämahaletkusta pakittaa takaisinpäin. Tästä johtuen tytön paino tippu taas sinne 3500g tienoille vaikka sitä saatiin jo nostettua parisataa grammaa :( keuhkopuolesta sen verran että ei pidetä nyt ilman konetta, säädöillä vaan kevennellään/lisäillään. Pärjäsi tosiaan jo useita tunteja korkeavirtauksessa mutta keuhkot menee niin helposti tukkoon että nyt ei sitä käytetä. Syliin siirtymiset tehdään ilman konetta ja pärjää hyvin.

Jälkitarkastus käyty. Oli ihana kun oli semmonen lääkäri vastassa joka meitä paljon situssa ultrasi ❤ sanoi että he ovat olleet hengessä mukana ja kuulostelleet kollegoilta miten meillä menee. Pahoillaan oli tietenkin että lisää ongelmia löyty. Mulla oli kaikki kunnossa, papa-näytteen otti. Minipillereistä nyt otin reseptin. Lääkäri ymmärsi kyllä hyvin ja sanoikin että ei se tosiaan niin tavatonta ole että toinen tulisi luomuna. Sanoi vielä että jos joskus toista lasta miettii/odottaa niin heille saa tulla rakenneultraan oman sairaalan lisäksi.

-dino- ja typy 6vko+2vrk
 
Kiva kuulla teistäkin @-dino- :) Hyvä että ihonsiirto saatiin valmiiksi, tuliko siitä siis joku komplikaatio vai ymmärsinkö väärin? Otettiinko reidestä vai mistä se siirre?
Ikävää, että viikonloppu meni huonosti, mutta onneksi nyt taas paremmin! Hyvää vointia typylle! <3
Ihana lääkäri :love: Ja noi minipillerit varmaan hyvä ratkaisu.

@MyMa kiva kuulla, että jäykkyys voi olla huomaamaton tai jopa ihan jees juttu. Täällä kans käännyttiin jo mahalleen itekseen, no okei, oli vähän "mäkeä" sängyssä, mutta vitsi että säikähdin. Kannattelee päätään kans jo tosi paljo paremmin, mitä aiemmin. Hahaa, toi kuvailu jauhosäkistä, voin vaan kuvitella, kun oma on sellanen pinkee sätkivä pötkö koko ajan. :LOL: Minkä ikäisenä alkoi kävelee?

@Mandala joo, ei ihan helppo rasti tollanen passikuva. Niissä kun ei tosiaan saa edes silmät olla kiinni. :eek: :D Onneks onnistuitte! Hauskaa, kun suunnittelette jo jotain pikkumatkaa, mä mietin et pääsiskö hakee saapuneen paketin kaupalta ilman isoa draamaa. :whistle:

Nii siitä navasta! Nii se äitiysneuvolan terkka tosiaan kysyi, että halutaanko että hän leikkaa navan irti? Sanoin, että no ei todella, että eikö se lähde itsestään irti sit. Olin just pesemässä käsiä siinä selin ja sitten hän sanoi, että "oho, nyt se lähti". Kysyin sit mieheltä jälkeenpäin, että mitä siinä tapahtui, niin se th oli kiertänyt sitä kattoakseen, mitä siellä juuressa on, niin se napsahti poikki. Ei kuulemma haitannut. Mut jos nyt sittenkin? :confused:

Ihan hyvillä mielin meen sinne fyssarille, katoin että edellinen teksti oli vähän negatiivinen, mutta hyvähän se on kun saa kaikkea mahdollista apua tai neuvoja.

Kaveri neuvoi vyöhyketerapiasta opitun jalkapohjahieronnan mahaa varten, niin en tiedä oisko sieltä muuta hyötyä.
Vauvaosteopaattia täällä ei olekaan.

Viime yö meni taas hyvin, aamuyöt on sitä ähinää ja potkimista, mut alkupätkän nukkuu aina rauhallisesti ja kivasti. Sitä edellinen yö oli järkyttävä, kun ei tullut kakkaa edes illalla, niin huus kun syötävä taas puol yötä ja päätettiin kokeilla tuttiakin siinä, mut maagisesti sit hiljeni kun tutit oli keitetty. Sit olikin huutanut jo niin kauan, että sain imetyksellä rauhottumaan ja nukahtamaan. Oltiin annettu illalla ekaa kertaa disflatylia, nyt tuli kammo siihenkin.
Ihan zombie olin aamulla, mut eilinen meni sit tosi hyvin! Tuli monta kakkaa ja päästiin tosiaan helposti nukkumaan. Kaiken hereillä olon kyllä pinnisteli ja parku, mutta nukahti kantoreppuun kaks kertaa ja kerran vaunuihin. (y) Nukkui taas vähän varastoon.

Oivoi, ton hieronnan opettanu kaveri ihmetteli kyllä, et miten voi olla niin pinkee pallo se maha. Oli ihan kiva, kun sai vahvistusta omalle käsitykselle siitä, että se maha on tosiaan kipee.
Suurin osa ihmisistä antaa vaan niitä samoja neuvoja ja vähättelee mun juttuja. :oops:
Toivoisin, että ihmisillä ois sensitiivisyyttä tuoretta äitiä ja vauvan todellista kipua / epämukavaa oloa kohtaan.
Ykskin just sanoi, että "Kyllä te opitte sitten häntä hoitamaan ja tulkitsemaan ajan kanssa". :eek: Sillee et kiitti vaan, et oon huono äiti, enkä ymmärrä mikä vauvaa vaivaa. Kaikkeni oon kuitenkin yrittäny. :( Ja toi mahajuttu on niin selvä, kun olo aina helpottaa pierujen tai kakan jälkeen.
Oli eilen sellanen ihana 5 min, kun toinen katteli isoin silmin ja oli ihan rentona ja huusin miehen, et tuu äkkiä ottaa syliin, ku saat kerrankin tällasen aurinkoisen lapsen, eikä aina punasena sätkivää huutavaa pötköä. :cool::giggle:

Poikanen 3 vk
 
@atvk87 ihonsiirto meni siis hyvin, mutta jostain tuntemattomata syystä lakkas sietämästä maitoja. Nukutukset ei ennen oo vaikuttanu mahan toimintaan. En tiiä oliko nyt jotain erilaista vai oliko nii kipee vai mikä? Varjoaineella ja röntgenillä tutkitaan tänään ruuansulatuskanavaa. Ja joo reidestä otettiin kaks suikaletta.

Ihan outoja noi napahommat :D kuuluuko vauvalla olla sellanen :D varmasti osaat vauvaa hoitaa! Oothan hänen kans kokoajan niin pian siinä oppii tuntemaan mikä on mitäki. Kurjaa että pojalla noi maha vaivaa :( nuo ihmisten neuvot on tosi ärsyttäviä. Oon alkanu vihaan lausetta "kyllä se siittä" mitä meille hoetaan kokoajan..
 
Heippa taas pitkästä aikaa!

Ihanaa, että lisää vauvoja syntynyt, onnea!

atv87, vetääkö vauva itseään kaarelle, kun jäykistelee? Jos on oikeasti ylijäntevä saattaa hidastaa kehitystä ja on hyvä, että pääsette fyssarille joka antaa oikeanlaiset käsittely/kanto-ohjeet tämmösille vauvoille. Toki neuvolat on turhan tarkkoja eivätkä tosiaankaan aina oikeassa, mutta ei siitä ainakaan haittaa ole. Jääpi ainakin herkemmin ne lapset kiinni jotka tarvitsee tukea kehitykseen. Mulla siis esikoisella cp vamma jonka takia oli vauvana jäykkä ja veti kaarelle, en siis tarkoita todellakaan että teillä sellasta olisi mutta tiedän paljon ylijäntevyydestä. Ja hän oli myös tosi itkuinen vauvana.

Kuopuksella on ruvennu yhtäkkiä tuleen sanoja! Eläimiä osaa joitakin, osaa sanoa mitä hevonen, possu ja lehmä ja lammas sanoo yms. Kukka, kakka, pappa, puppe ja muita noita perus. Yrittää myös toistaa selkeesti. Jännä miten näin äkkiä tuli kehitystä kun vähää aikaa sitten osas vaan äiti ja senkin vaihtelevasti. Imetys tosiaan loppu kokonaan tossa reilu kk sitten, yöt menee paremmin. Välillä nyt ollut jotain valvomista ja pientä itkemistä mut pääsääntösesti tosi hyvin eli herää kerran kaksi. Viime yönä oli sänky märkä ja piti ruveta vaatteet ja lakanat vaihteleen. Arvasin, kun ei tullu ennen nukkumaan menoa pissaa. Yöllä tulee muutenkin suht paljon musta pissaa edelleen vaikkei juo yöllä enää mitään.. joku ihme esi uhmaikä menossa, suuttuu vähän väliä nimenomaan mulle, heittää pitkäkseen lattialle rääkymään :D jos yritän jonkun kanssa jutella niin höpöttää siinä koko ajan kovaan ääneen ja selkeesti hakee huomiota. Yhyy missä mun vauva on..

Siinä nopsaan meidän kuulumisia, edelleen aina käyn muiden jutut lukemassa, että hengessä oon mukana vaikken kerkeä kaikille kommentoida :)

Caro ja poju 1v3kk
 
No nii @-dino- mä en vaan tajunnut sun viestiä oikein siis. :)
Miten se rtg meni ja oliko siinä muita tutkimuksia lisäks? Selviskö mitään?

@Caro87 en oo huomannu tollasta selän kaarelle vetämistä, eniten ehkä just jaloilla ponnistelee, jos niillä saa tukea jostain.
Eihän tässä vaiheessa vielä kauheesti mitään ongelmia havaitse, jos niitä on.
Teiän tarinaa oonkin lukenut täältä aiemmin. :)
Teillä on siellä sit ihan erilainen vaihe ja varmaan jännää nähdä miten erilailla lapset kehittyy ja toimii?

Soitin anopille, et voiko tulla tänne että saan vähä hommia tehtyä ja käytyä suihkussa, nii poika oli ihan rauhassa koko ajan! Vähä kitinää, mut ei yltynyt ollenkaan semmoseks huudoksi ja sit anoppi vitsaili et ollaan liioiteltu. :D No mut ihanaa ku toinen voi paremmin. :love:
Illalla ei meinannut käydä nukkumaan, siitäki selvittiin vähällä sylikävelytyksellä ja mieskään ei heränny ollenkaan! Ja eilinen meni muuten hyvin.
Jospa tää tästä lähtis helpottaa! :whistle:
 
@atvk87 tutkimustulos oli normaali, hieman hitaanpuoleisesti etenee mutta normaalin rajoissa. Vaihettiin tyttö nyt kuitenki erikois korvikkeelle, missä proteiini on pilkotummassa muodossa. Kokeillaan jos sitä sietäis paremmin. Pääasia että nyt päästäis suonensisäisesta ravitsemuksesta pian eroon, ne ei pidemmän päälle oo hyväksi elimistölle. Pumppaan nyt luovutukseen ja katotaan jos jossain vaiheessa voidaan palata rintamaitoon, jos ei niin se on murheista pienin. :)

No sattupa sopivasti pojalle hyvä hetki ku ois lisäkädet ollu saatavilla :D toivottavasti ne hyvät päivät ja hetket vaan lisääntyy (y)
 
  • Tykkää
Reactions: atvk87
Ääh, mulle ei taaskaan ollu tullu huomautuksia että täällä on uusia viestejä!

Täällä alkaa hammasralli onneksi helpottaa (kuusi niitä lopulta tuli parissa viikossa), mutta iltanukahtaminen on edelleen tosi vaikeaa. 40-70min menee joka ilta, eikä nuku kuin noin 20.30-06.00 vaikka mitä tekis. Muuten ei kummempia, konttaa lujaa ja kiipeilee joka paikkaan. Eilen sain ekaa kertaa raahata potkivan ja parkuvan lapsen puoliväkisin pois leikkipuistosta, hiekkalaatikko on tällä hetkellä niiiiiiin paras ettei haluais lähteä ikinä pois.

Kurjaa @MyMa n työkuviot, voi kun löytyisi joku parempi paikka. Se on niin kuluttavaa jos työt ahdistaa jatkuvasti.

@atvk87 Hurjan paljon joutuu mies olemaan sulla poissa, en tiedä miten olisin itse pärjännyt noin pitkiä päiviä yksin vastasyntyneen kanssa. Nyt en muista kirjoititko jo, mutta ehtiikö mies kesälomia edes pitämään? Toivotaan että masuongelmat helpottaa pian kun suolisto vähän vielä kypsyy.

@-dino- Tosi kurjaa kun tulee takapakkeja ja vielä kaikkea ylimääräistä, ihan kuin vatsan kanssa ei olisi jo tarpeeksi murhetta :( Meillä meinas vikoina sairaalaviikkoina jo jaksaminen loppua siihen rumbaan, miten teillä oma jaksaminen? ❤

Täällä odotellaan miehen kesälomaa alkavaksi ja suunnitellaan 1v synttäreitä, kivaa viikonloppua kaikille! :)

marrasmai ja pirpana 11kk
 
  • Tykkää
Reactions: -dino-
@marrasmai hui 6 hammasta :eek::confused: toivottavasti ei heti pukkaa lisää! Onko teillä isot pippalot luvassa? :)

@-dino- kyllä muakin usein mietityttää miten sä itse jaksat. En itse asiassa sitäkään tiennyt, että ravintoa annetaan suonensisäisesti :eek:

@atvk87 hieno juttu jos ollut taas helpompia päiviä! mieti, että vaikka tuntuu aivan mahdottoman uuvuttavalta varmasti välillä niin tuo huutaminen ei tule jatkumaan ikuisuuksiin, että jossain vaiheessa voit yhtäkkiä huomatakin että teillä asustaa aurinkoinen pikku poika!

@MyMa mitä kaikkea olette puuhanneet ulkona jos paljon siellä vietätte aikaa? Pitää alkaa kohta muistuttelemaan itselle mitä kaikkea siellä voi tehdä :D Muistan vaan äitiysloman loppuvaiheen kun olin ihan ranteet auki leikkipuistoissa hengailua ainakin :ROFLMAO:

@Caro87 teidän napero onkin huima tapaus jos liikkumaan alkoi ajoissa ja nyt jo sanoja tulee! meillä kun liikkumisjutut alkoi aikaisin niin puheessa sitten kestikin. Muista vaan, että tarhan aloitti 1v9kk iässä ja ehkä parin kuukauden päästä puhui. Mutta lopulta aikalailla alkoi melkein suoraan puhumaan lyhyitä parin sanan lauseita - sellasta pidempää yksittäisten sanojen käyttövaihetta ei oikeasti ollut. Poika lähinnä vaan lauloi sitä ennen "tätätätä-tättättäää" tuttuja lauluja :ROFLMAO:

Tulee olemaan jännä nähdä meneekö kuinka eri tavalla tytön kanssa nuo liikkeelle lähdöt yms.
Hänen kanssaan mennyt ihan hyvin ja pahoja ähinän täytteisiä öitä ollut vähemmän (kop kop), mutta aamulla sitten se ähinä kuitenkin alkaa aika ajoissa tai sitten korina/pärskiminen/puklaaminen/yms kun makuulla maito joutuu joka rööriin. Ja tietty esikoinen heräilee kuuden aikaan viimeistään kömpimään meidän sänkyyn. Jos ollaan ihan puoliunessa miehen kanssa niin hän oma-aloitteisesti leikkii tai laittaa pikkukakkosen aamuohjelman telkasta jos ei jää torkkumaan meidän väliin :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: -dino- ja marrasmai
Voi vitsit, onpas täällä taas paljon uutta juttua kun hetken ollut lukematta! :) Pahoittelut jo etukäteen, etten varmaan kaikille ehdi tai muista kommentoida...

@-dino- onpas kurjaa että siellä ollut takapakkia maitojen ym. suhteen. :( Mutta siitä se pikkuinen koko ajan kasvaa ja kehittyy. <3 Ehkäisyn aloitus oli varmasti hyvä ajatus, jos ja kun toinen lapsi ei ole juuri nyt toiveissa - aika monestihan kuulee just näitä tarinoita että toka tuleekin ihan yllättäen vaikka ekaa jouduttu tahkoamaan ties kuinka pitkään. :D

@atvk87 , tsemppiä teille masuvaivojen kanssa, toivottavasti ne pian helpottaa suoliston kypsyessä. Monestihan sanotaan että siinä 6 viikon iässä vauvat on usein itkuisimmillaan, ja ainakin meillä se piti paikkansa. Eihän se tietenkään just sillä hetkellä lohduta kun toinen parkuu pää punaisena, mutta mua se ajatus jotenkin lohdutti, että tää tavallaan kuuluu asiaan enkä ole tehnyt mitään väärää tms.

Jäntevyydestä vielä, mä olen ollut siinä käsityksessä että se ois pikemminkin hyvä ominaisuus (jos ei liiallisuuksiin mene), enkä usko että teillä on mitään syytä huoleen. Noi fyssarijutut kannattaa ottaa ihan positiivisena juttuna, että kiva jos saa ilmaiseksi vinkkejä ja ohjeita, joista voi olla hyötyä kehitykselle. Mekin käytiin muutama kerta fyssarilla viime syksynä, kun pojalla oli istuminen vähän hakusessa, ja näin jälkikäteen ajatellen se oli ihan mukavaa ja hyödyllistä.

@MyMa, kuulostaapa mukavalta teidän ulkoilmaelämä! (y) Maitoallergiasta sen verran, että meillä sellainen diagnosoitiin nyt keväällä, kun oltiin kuukausi ilman maitotuotteita ja sinä aikana pojan atooppinen ihottuma meni selvästi paremmaksi ja kakkakin kiinteytyi (vaikka siis verikokeissa ei näkynyt merkkejä allergiasta). Lääkärin kehotuksesta ollaan nyt puoli vuotta kokonaan ilman maitotuotteita, ja sitten voi taas kokeilla pikkuhiljaa palautella niitä ruokavalioon. Kyllähän tuo vähän hankaloittaa elämää, mutta onneksi nyt on kaurajuomia sun muita, jotka maistuu pojalle ihan hyvin. Ja yleensähän pikkulasten allergiat väistyy leikki-iässä viimeistään.

@Mandala , hienoa että teillä mennyt mukavasti tyttösen kanssa! Noi aikaiset aamuheräilyt kuulostaa kyllä vähän pahalta, mutta onneksi esikoinen on jo noin omatoiminen ja antaa teidän jatkaa unia! (y)

@Caro87 , kiva kuulla teidänkin kuulumisia! Ja @marrasmai , teidän pikkuinenko kohta vuoden jo, mitä ihmettä? :confused::D Noi uhmaikäjutut kuulostaa kyllä niiin tutulta, täälläkin kannetaan harva se päivä kirkuvaa, veltoksi heittäytynyttä poikaa sisälle hiekkalaatikolta. :ROFLMAO:

Meillä ollaan vaihteeksi terveinä koko porukka, ihanaa! :) Ja miehellä alkoi just lomakin! (y) Oli vaan piinaavat kaksi viikkoa tässä hiljattain, kun löysin toisesta rinnastani patin. Siinä lääkäriaikaa ja tutkimuksia odotellessa ehdin jo pyöritellä päässäni kaikkia mahdollisia kauhuskenaarioita ja miettiä pojan tulevaisuutta... :unsure: Mutta lopulta todettiin, että kyseessä on ihan vaaraton kysta eli nesterakkula (se voi mahdollisesti olla jäänteitä imetyksestä, jos sinne on jäänyt maitoa joka ei ole päässyt ulos tms.). Oli kyllä melkoinen helpotus! :barefoot:

Roxanne ja poju 1,5 v.
 
  • Tykkää
Reactions: -dino-
@-dino- Kyllä teillä riittää käänteitä tuolla taipaleella. Isot voimahalit teille! Ymmärrän kyllä että ärsyttää ja kyllästyttää se ihmisten voivottelu, ja kun samaa toistellaan koko ajan. Ihmiset ei vaan noissa tilanteissa tiedä mitä pitäisi sanoa, niin sanovat noita latteuksia. Ymmärtäähän sen, mutta silti se on tosi ärsyttävää. Mun yksi perheenjäsen kuoli muutama vuosi sitten, ja kyllästymiseen asti sitä "aika parantaa" - juttua kuuli. Että joo kiitos, ei tässä kaksi viikkoa poismenon jälkeen vielä oikein lohduta:ROFLMAO:

@atvk87 joo siis meillä se pojan jäntevyys ei ollut myöskään mitään selän kaarelle vetämistä tms, vaan tavallaan semmoista samaa normi jäntevyyttä mitä nyt jo isompana on. Juuri sylissä oli aina pää tikkana pystyssä ym. Kävelemään oppi 10kk iässä ja nytkin tykkää mennä ylämäkiä, kiipeillä ja seistä esim hiekkalaatikon reunalla ja tällaista. Meillä taas sitten selvästi puheen kehitys ei ole edennyt ollenkaan samaa vauhtia, hädin tuskin sanoo muutaman sanan ja niitäkin harvoin :D Mutta kaikki on niin yksilöitä, jokainen omaan tahtiin:):rolleyes:

Että en siis yhtään tarkoita että se olisi mitenkään hassua tai outoa, jos joku on jauhosäkin tuntuinen:oops: ero omaan lapseen vaan oli niin iso, enkä ennen lapsen saamista tämmöiseen koskaan kiinnittänyt mitään huomiota jos piti tuttujen lapsia sylissä tms.

@Mandala kyllä muakin välillä kyllästyttää ihan hitokseen se puistoilu :D mutta ihan perus hiekkakakkuja, keinua, liukumäkeä, kiipeilytelinettä sun muuta. Sit poju tykkää juosta lintujen perässä ja lykkää kävelykärryä pihaa ympäri. Kyllä mä välillä sit kännykkääkin kattelen, kun toinen oikein syventyy johonkin kivien keräilyyn:ROFLMAO: ja pyöräretkillä käydään pari kertaa viikossa, usein vkoloppuisin koko porukalla.

@Caro87 kiva kuulla mitä teillekin kuuluu:) Kehitys ottaa kunnon harppauksia teillä, vau mikä sanavarasto (y) oliko haikeaa tai vaikeaa lopettaa imetys? Koskas pakastimelle meinaat? :cool:

@marrasmai hienoa että hammaspiina on tältä erää ohi! Onpa ainakin kerralla kärsitty :D synttärit teilläkin lähenee, oih:rolleyes:

@Roxanne hienoa kun sairastelut on ohi! Meilläkin keväällä oli ihan jatkuvasti joku räkätauti ja välillä kuumetta korvatulehdusta tms. Tosi rasittavaa, nyt kesämpänä ollaan kans oltu pitkään terveinä. Onko teillä erityisiä lomasuunnitelmia? :)

Onko muuten vinkkejä potalle opetteluun? Me joskus reilu puolivuotiaana innostuttiin käyttämään poikaa potalla, ja usein sinne tulikin jotain tuotosta. Sitten laiskistuttiin itse eikä moneen kuukauteen pottaa nähtykään..nyt kun taas yritetään aktivoitua niin poika ei suostu tekemään pottaan. Saattaa istuakin pitkän aikaa jos luetaan vaikka kirjaa, ja vie nallensa potalla istumaan sun muuta. Mutta ei pissaa eikä kakkaa sinne vaan nousee potalta ja pissaa saman tien lattialle :confused::D

MyMa ja poju 1v 4kk
 
  • Tykkää
Reactions: -dino-
Huh, ei mies onneks oo joka päivä onneks noin paljo töissä! Ja sit kun hän käy lounaalla, kahvilla ja päivällisellä kotona niin on kiva nähdä ja saada apua muutaman tunnin välein kuitenkin! Mies on siis maanviljelijä (yrittäjä), niin kesälomaa ei ole mahdollista pitää. Loppusyksystä sitten hiljenee ja lähinnä paperihommia ennen ku lumityöt alkaa (jos alkaa), niin on sitten kotona reilusti. :love:
Sillain tosi huono ajotus meidän pojalla. :ROFLMAO:
Toisaalta sit just on eniten apua ku on pimeetä ja tulee ekoja hampaita. :)

Ai vitsi että on ollu kaks hyvää päivää! :love:
Nyt tässä alkaa olla jotain järkeä! Poika alkaa huutaa sillon ku tekee kakkaa, ähisee ja murisee kun pieruja ja sit ku ei oo kakkaa eikä pieruja, niin on ihan rauhassa. (y) Ja tänään ja eilen on tullu kakkaa taas, huh helpotus.
On kyl alkanu muuten ääntelee enemmän ja pääkään ei enää heilu holtittomasti. Tissillä leikkii aina ennen ku lopettaa syömisen. Niin söpö :X3::love:

En tiiä onko vaikutusta, mut sain vinkin että äidin syömä maitohappobakteeri ja magnesium vois auttaa vauvaakin, niin oon nyt ottanu niitä keskiviikosta saakka. :)

@Mandala ihan erilaista varmaan olla tokan lapsen äiti, kun osaa vähän odottaa jo juttuja ja varmaan itsevarmempi siitä mitä ja miten tekee. Teilläki on sit noita mahaähinöitä vieläki. Samat sanat sinne, toivottavasti pian helpottaa!

@marrasmai kiva että mies pääsee kesälomalle pian! Ja minkälaiset synttärit pidätte? Tuleeko vieraita Suomesta saakka? :)

@Roxanne ja @MyMa kiitos kokemuksistanne! Kivaa kyllä käydä siellä fyssarilla. (y)
Ja onneksi oli vaan säikähdys @Roxanne! Kiva että sielläkin alko lomat.
@MyMa en mäkään sitä pahalla tarkoittanut mutta nyt kun oma vauva on välillä rentona, niin eihän sitä saa enää pidettyä olkapäälläkään niin helposti. :D
Hitsi ku ei oikein osaa kommentoida noita isompien lasten/vauvojen juttuja, kun ei vielä tiedä niistä mitään. :LOL:

Ja @-dino- lle tsemppiä ja jaksamista! :love: mä kyl jotenki arvasin, että ravinto menee iv:nä ja toi maitohomma on tosiaan murheista pienin.
Toivottavasti jaksatte yrittää pikkusisaruksen ja saisitte sit helpomman taipaleen kaikin tavoin. ❤
Edelleen ihanaa kun luovutat maitoa, se on tärkeetä hommaa!

Poju 3 vk + 3 päivää
 
@atvk87 ah no nyt selittää paljonkin miksi mies on niin kiireinen töiden kanssa! hieno homma, että kohta (suomen kesä on niin lyhyt :ROFLMAO:) on taas sitten kotona paljon auttamassa (y) Meillä just sitte taas tämä ajoitus molemmilla ollut tosi jees meidän elämään kun a) kesävauvat on tosi helppo juttu ylipäätään ja b) kesälomakausi "tavallisella" työntekijällä sopii myös hyvin. Ja itellä myös kaikki kesälomat jäänyt toistamiseen pitämättä niin sitten voi ottaa ylimääräistä vapaata reilummin kun palaa töihin seuraavaksi.
Ja kuin ihanaa, että ollut helpompia päiviä :love::love: silloin kun on vaikeita aikoja lapsen kanssa niin ne hyvät hetket/tapahtumat auttaa kyllä jaksamaan NIIN paljon paremmin ettei tosikaan!

@Roxanne hei jes taudit selätetty! mutta hui kun meni kylmät väreet tuosta pattisäikähdyksestä :confused: loppuhyvin kaikki hyvin kuitenkin! :love:

@MyMa voi hitsi teilläkin potta-asioiden kanssa painimista, onneksi ihan hyvissä ajoin kuitenkin! Mulla ei siis mitään vinkkivitosia vaan puhdasta vertaistukea... Just neuvolassa puhuin asiasta, että milloin pitää alkaa asiaa tosi tosissaan ottamaan ja oliko kuulemma 5vee kun on jo sitten ns. "kiire".
Meillä herra 3 vee siis edelleen vaipoissa täysin. Oon täälläkin valittanut siitä ummetuksesta mikä pilasi KAIKEN eli siis hyvin alkaneen pottailun. Nyt ollaan neuvolankin kannustuksesta pidetty kotona boksereita vaan jalassa ja ohjeistettu miljoonatta kertaa että jos pissittää niin tulee sanomaan meille tai menee potalle. Ja istuttu potalla lukemassa, katsomassa videoita, mitä vaan. Ollaan lahjottu karkilla ja millä vaan. Mutta tänäänkin kahdet bokserit kasteli. Ekalla kerralla kuului vaan "ei se haittaa, ei se haittaa" häneltä itseltään ja siivoiltiin yhdessä hyvillä fiiliksillä ja muistutettiin taas samat jutut, mutta toisella kertaa oli se kuuluisa hetken hiljaisuus jota menin katsomaan niin seisoi pissalammikossa keittiön lattialla :X3: hänellä siis aivotoiminta jo siinä vaiheessa että tunnistaa pissa/kakkahädän mutta se pottameininki on ummetusruljanssin jäljiltä vielä niin persiillään ettei halua sinne sitten mennä. Kuulin itseni sanovan että olen pettynyt ja että ollaanhan tästä nyt tänäänkin puhuttu jne. Ei varmaan auta asiaa sekään :X3::X3: Nyt sitten pohditaan miehen kanssa, että jatketaanko tota bokseritouhua vai mitähän hittoa tässä tehdään. Ja meillä siis koko ajan pitää pitää mielessä että kakkaa ei saa pantata minkään asian takia eli bokserit jalkaan vain jos on kakka tullut eilen tai samana päivänä.
Aargh kauhea avautuminen taas tästä aiheesta, pahoittelut, on vaan niin ärsyttävä aihe itellekin jo :rolleyes:

Lisää valitusta sitten. Aiheena: voiko vauva ärsyttää. Ja sivuaiheena: kuin paljon huonoäitifiiliksiä ja paskaa omaatuntoa siitä voi sietää :notworthy: Ollut tosi mukava päivä, oltiin lastentapahtumassa ja kaupoissa ja sitten vauva kotona ei mitään muuta kuin tankannut. Siis muutaman minuutin väleillä tissiltä tissille ja oman syömisen ajan tutilla tyytyväisenä pitämistä. Ei edes nukahtanut millään vaan kauheaa hamuamista, tutti ei miellytä ja itkua, edes miehen sylissä kuka ei haise maidolle. Ei siinä mitään mutta kaikki syömiset päättynyt puklaamiseen, molemmat ollaan ihan tahmeita :X3: Jotenkin ton esikoisen pissakikkailun myötä varmaan hermot kireällä niin ärsyttänyt myös toi tissi+puklu-meininki ihan älyttömästi. Tiuskinut kaikelle sitten tän illan :unsure: Vein esikoisen nukkumaan niin sanoin miehelle, että en jaksa enää, anna sille korviketta pullosta jos huutaa ja hamuaa taas tissiä silläaikaa. Antoi ja joikin 1dl ja nukahti vihdoin, mietin että mihin mahaan se sen upotti. 5min myöhemmin sitten kaaripuklasi varmaan kaiken miehen ja sohvan päälle. Heti googlasin tiheän imun kautta ja about 6vko on yksi, joten voisi sopia meille ja automaattisesti tuli maailman huonoimman äidin fiilis :poop:
Eli ei se meilläkään ole mitään siis ruusuilla tanssimista, jos olen sen kuvan jotenkin puolivahingossa, hyvillä fiiliksillä kirjottaen, antanut. Voin siis täysin ilman kunnon syytä ärsyyntyä pienestä viattomasta vauvasta, hohhoijjaa.

Anteeksi siis todellakin, mutta mua helpottaa aina jos pääsee jäsentämään ajatuksia kirjoittaen jonnekin.
 
@atvk87, joo lapset on ihan erilaisia toki siltäkin kannalta, että toinen ei liiku ollenkaan ja täysin autettava ja toinen taas kehittynyt nopsaan. Ja nyt huomaa normi lapsen kanssa miten erilaisia haasteet niiden kanssa on versus esikoiseen jonka vamma aiheuttaa kaikenlaista harmia meillä arkeen.

@Mandala, mä uskon, että päivähoidossa on oppinu kun hän on ollut nuorimmainen siellä niin isompien touhuja katellu. Turhaan podet huonoa omaa tuntoa, varmasti moni äiti osaa samaistua tohon huono äiti fiilikseen, niitä tulee ja menee itsellänikin.

@Roxanne, jäntevä vauva on toki hyvä asia. Meilläkin kuopus ollut sellainen ja aikasin motoriikka kehittynyt. Mutta, kun puhutaan ylijäntevästä niin se ei ole hyvä ja voi hidastaa motoriikan kehittymistä yms. Me ollaan myös oltu tosi paljon sairaana niin osaan samaistua tuohon, että kuinka ihanaa olla terveenä välillä!

@MyMa, oli se yllttävän haikeeta, nyt jo on päässy yli mutta alkuun tuntu pahalta välillä. Elokuussa toivottavasti pääsee pakkasta kaiveleen, lääkäri oli suunnitellu lääkkeellisen passin niin vähän epäilen, että kasvaako mulla limis pelkällä estrogeenilla. Oisin halunnu samalla tavalla, et pistoksilla ovis kun kuopusta tehdessä. Mä en oo vielä ees saanu pottaa hommattua! Pitäs varmaan alottaa siihen tutustuminen..

@dino, sulle piti sanoa jaksamiset erilaiseen tilanteeseen.

@marrasmai, meillä oli myös tosi levottomia nukahtamiset joskus ja on vieläkin vaihtelevasti. Mä pidän aina vähän aloillaan sängyssä, silittelen selästä jne. Jos antaa hyöriä ja pyöriä niin ei ainakaa ikinä nukahda.
 
Viimeksi muokattu:
Laitan vaan nopeesti, että käytiin neuvolassa navan tarkastuksessa ja se oli nyt hyvä! Ja punnittiin samalla, niin 4680 g. Eli hyvin on kasvanu.
Viime yönä nukku 5,5 h putkeen. Oli pakko pari kertaa kattoa hengitystä ja tarjota tissiä. :D
 
Mandala se esikoisen housuun pissaaminen voi olla nyt ihan luonnollista taantumaa kun teillä on vauva talossa. Vaikka muuten menisikin ihan hyvin esikoisen kanssa, meilläkin meni ekat 6 kk, esikoisella tuli just tuota housuun pissaamista kun kuopus syntyi. En tarkota että kaikilla olis samat jutut, mutta kuulostaa just samalta kuin mitä meillä oli. Joskus tuli ärsyynnyttyä asiasta, mutta jos siihen kiinnittäis mahd. vähän huomiota niin esikoinen ei ainakaan hoksais, että tällä saa huomiota, mennee itsekseen ohi. Matot vaan pois tarvittaessa (y)
 
  • Tykkää
Reactions: Mandala
@Caro87 on varmaan söpöä tollanen höpöttely :love: paitsi sillon ku ite koitaa jollekki oikeesti keskustella :D

@marrasmai mitään hajua noista hampaiden tulosta mutta kuus kuulostaa kyllä tosi paljolta :X3: tsemppiä iltanukutuksiin!

Onhan tää sairaalaralli raskasta. Ystävä oli täälä vkl yhen yön ja tehtiin kaikkee kivaa, itkettiin ja naurettiin. Lopulta sitte reilun vuorokauden olin käymättä sairaalassa. Vaikka yöunet jäiki lyhyeks sillon niin paljo virkeempi oon ollu eli melko piipussa sitä oltiin jo. Tyttöä tuli kyllä ihan järjetön ikävä. <3

@Mandala joo siis maitoja alettiin antaan vasta kolmen viikon iässä, tällä hetkellä korviketta annetaan 5ml kolmen tunnin välein ja näistäkään kaikki ei mee niin jollain se tyttö pitää hengisä pitää, mutta ei sillä litkulla kasva (n)

@Roxanne huh, kylläpä säikäyttää tollaset patit :confused: meillä suvussa rintasyöpää, nii itekki tulee tarkasteltua rintoja vähän sillä silmällä (n) Onneksi nyt ootte terveinä kaikki (y)

@MyMa no niinpä justii :cautious: ei varmaan lohduttanu ei :rolleyes:

@atvk87 sori mutta voi apua mikä työ miehelläs :confused::ROFLMAO: karjaa ei taida kutenkaan olla? t. maatalon tyttö :whistle:

Tytöllä ei siis maha tosiaan vieläkään pelaa, keuhkopuolella pelittää sitte vaihteeks hyvin, koneesta on säätöjä kevennelty ja verikokeetki näyttäny että hyvin pyyhkii (y) toivo elää että siitä hemmetin masiinasta päästäis eroon!

Ai nii ja maistraattiin on nimipaperi toimitettu! :barefoot: kastetaan ja juhlitaan sitte joskus :rolleyes:

-dino- ja typy 7vko
 
@atvk87 siellähän kasvetaan hienosti! Ja yöunetkin kuulostaa tosi hyvälle, wau! (y)

@-dino- onpas kiva kuulla että keuhkot pelittää hyvin, kunpa tosiaan pääsisitte pian koko laitteesta eroon! Ja hienoa että oot saanut ystävän seuraksi ja vähän hengähdystaukoa sairaala-arjesta, se tekee taatusti hyvää. <3

@Mandala hyvä kun sait vähän höyryjä purettua tänne. Voin hyvin kuvitella, miten turhauttavaa tuo takapakki pottailun suhteen on. Ehkä vois tosiaan johtua osin vauvan tulostakin? Mites muuten harjoitellaanko teillä pottailua päiväkodissa, mietin voisko hommaa osin ulkoistaa sinne...? :whistle: Niin ja älä ihmeessä pode mitään huonoa omaatuntoa noista tuskastumisista, nehän on ihan täysin luonnollisia reaktioita ja varmasti tuttuja jokaiselle äidille.

Niin, se pottailu... :rolleyes: Meillä kaivettiin potta esiin parisen viikkoa sitten, mutta ei poitsu kyllä suostu istumaan siinä paria sekuntia kauempaa. Välillä innostuu sellaisesta "istutaan potalle, noustaan ylös, istutaan taas" -leikistä, mutta hajuakaan potan oikeasta käyttötarkoituksesta ei vielä ole. Mitään neuvoja en siis @MyMa valitettavasti osaa antaa. Me varmaan jäädään odottelemaan vähän otollisempaa aikaa... :p

On muuten lohdullista kuulla, että on muitakin joilla ei puhetta vielä paljon tule. Meillä "ei" tulee kyllä tosi pontevasti (ja sitä käytetään paljon :LOL:), mutta muuten sanavarasto on vielä kovin suppea ja etupäässä höpötellään omalla kielellä. Meillähän ei poju edes alkanut kävellä erityisen aikaisin, eli ei voi siihenkään vedota. :ROFLMAO: Mutta nää kehittyy niin omaan tahtiinsa kaikki, ja erot varmasti tasoittuu ajan myötä. Tuskinpa sitä enää muutaman vuoden päästä pystyy sanomaan, onko joku oppinut jonkun taidon muutamaa kuukautta aiemmin tai myöhemmin. :)

@MyMa kyseli kesäsuunnitelmista, me aiotaan viettää kesä ihan kotimaassa - välillä kotona ja välillä mökkeillen. Nää "pakolliset" Lintsit, Korkeasaaret ym. tulee varmaan kierrettyä, kun poika ei niistä vielä viime kesänä mitään ymmärtänyt. Syyskuun alussa saatetaan tehdä joku ulkomaanreissu vielä ennen mun töideni alkua. Millaisia kesäsuunnitelmoia teillä muilla on? :) @marrasmai , aiotteko te piipahtaa kesällä Suomessa?
 
@-dino- tosi hyvä juttu että sait vähän hengähdystaukoa kera ystävän, kuulostaa tosiaan siltä että tarvitsit sitä. Ihan ns normaalissakin tilanteessa sitä kyllä jaksaa paremmin kun saa edes käydä kaupassa yksin niinkin hassulta kun se kuulostaa :D ja onnea nimen valinnasta ja virallistamisesta :love:

Siitä tulikin mieleen, että pojan synttäreille tilasin Pikkunorsu.fi sivulta sellaiset nimitaulut, ikään kuin tytön nimen julkistamista varten. Ollaan siis raskaudessa jo käytetty oikeaa nimeä eikä muuta kuin toinen nimi tullut kellekään yllätyksenä, mutta se taulu on kiva, tilasin molemmista. Siihen tuli myös syntymätiedot (paino, pituus, päivä, kaupunki). Siellä pikkunorsussa on kivoja design:ja noihin.

@Roxanne joo päiväkodissa käydään potalla tai pöntöllä päivittäin. Tai siis ei pakoteta mutta yleensä aina jollain pienissä ryhmissä menevät ainakin päikkärien jälkeen vessaan. Saa mukavasti ryhmäpainetta aikaiseksi samalla.

@Tupsuli hyvä huomio! Oonkin miettinyt että oliko vähän hölmöä alkaa taas harjoittelemaan kun on vauva vastikään tullut. Sitä on vain selvästi sellainen tikittävä kello omassa päässä asiasta, just varsinkin kun näkee nuorempia pojan päiväkodin ryhmässäkin juoksevan bokserit jalassa kun häntä hakenut päiväunien jälkeen. Ei vaan pitäisi sortua siihen henkiseen itsensä (tai pojan) ruoskimiseen ”mutta kuin muutkin jo” tyylisesti.

@atvk87 hyvää kasvua siellä (y) ja ihanat unet wau!

Meillä kesäsuunnitelmien eka ”isompi” toteutus oli just, käytiin Muumimaailmassa ja Naantalin kylpylässä. Oli tosi mukavaa, oli sopiva aika selvästi viedä poika sinne nyt 3veenä, sai paljon irti siitä. Ja kylpylät nyt on aina kivoja. Tosin jouduttiin vuorottelemaan miehen kanssa, toinen juoksi pojan perässä altaissa ja toinen hengaili vauvan kantokopan kanssa altaan reunalla.
Laivalla vielä tarkoitus ehtiä käymään kun se passi tuli. Muuten sitten perus ulkoilua, ostoksia, mökkiä, hoploppia sadepäivinä jne.

Voin suositella Pärnuta lapsiperhepaikkana, oltiin siellä muutama päivä omalla autolla kun poika oli vuoden. Kannattaa vaan oma kämppä vuokrata, tai itse seuraavaksi meinataan, on se helpompaa ja halvempaa kuin hotellissa asuminen.
 
Pakko avautua. Oon siis todella tyytyväinen ollut hoitoon ja olen edelleen. Mutta aina pitää olla joku jonka kanssa ei kemiat vaan kohtaa :( kyse on vanhemmasta hoitajasta jolla vuosikymmenten kokemus vauvoista. Ensikohtaamisella tuli jo sellainen epämiellyttävä olo hänen kanssaan vaikka ihan ystävällinen on ja anto vinkkejä vauvan rauhotteluun yms. Onneksi ei ihan hirveen paljo ole typyä hoitanut. Välillä mulla meni jo paremmin hänen kanssaan, mutta tänään oli taas niin kurja olo etten jättäny tyttöä hänen kans kahden, lähin syömään vasta ku iltavuorolainen tuli töihin. Työt tulee kyllä tehtyä, vähän hajamielinen välillä. Ärsyttää kuitenki ku tuntuu jotenki hätääntyvän ku tyttö itkee, ihan ku saman tien pitäis saada rauhottumaan. Enkä oo kovin vakuuttunut että osais hätätilanteessa toimia.. Tiiän että meillä on oikeus sanoa että tän hoitajan ei tartte tyttöä tulla hoitaan enää, mutta eihän se helppoa ole sekään :( tuumailen nyt tätä ja katon jos oikeen paljo alkaa olla vuoroja hällä tässä nii sitte täytyy miettiä oikeesti.
 
Hienoa @Roxanne että teillä viimein näyttäis sairastelut helpottavan. Toivottavasti pysytte kesän terveinä :) Mäkin aloin just miettimään että pitäis varmaan potta ostaa. Aattelin et jos mökillä treenais kun vois vaikka pihalla viipottaa vähän nakupellenä eikä haittaa jos nurmikolle tulee pisu. Ensi perjantaina lähdetään Suomeen ja ollaan pari viikkoa :)

@atvk87 Hienosti siellä kasvetaan! (y)

@Mandala joo kuulostaa ihan tutulta sun fiilikset. Inhimillistä on että välillä ärsyttää ja tuskastuttaa.
Meillä tyttö syö (ja on aina syönyt) ehkä 5% tissilläoloajasta ja loppuajan lupsuttaa. Jumaleissön että mulla on välillä meinannu järki lähteä sen lupsuttamisen kanssa, vielä kun mulla ei ole oikein missään vaiheessa nännit kunnolla tottuneet eikä imetys ole edelleenkään mun mielestä erityisen miellyttävää. Voi siis lupsuttaa vaikka tuntikausia edelleenkin. Nyt aloitettiin sellainen unikoulu tavallaan, että mä syötän iltoimien jälkeen ja sitten isi nukuttaa. Tytöllä on ollut todella vaikeaa nukahtaminen viime aikoina ja huutoitkuks menee joka ilta joka tapauksessa, lupsuttamisella tai ilman. En oikein tiedä miten saatais nukahtamaan niin ettei aina tule paha mieli (kaikille). Tämä muuttui siis yhtäkkiä, pitkään oli vaihe että kesti 10-15min kun syötin ja siirsin vain omaan sänkyyn. Tuolla se ressukka nytkin parkuu täyttä kurkkua ja mulla on ihan hirveän huono omatunto että istun täällä sohvalla vaikka tiedän ettei auta vaikka mä nukuttaisin :cry:

@-dino- Jee mahtavaa että teillä keuhkojen tilanne on parempi! :love: Toi on kyllä hankala juttu toi ettei kemiat kohtaa hoitohenkilökunnan kanssa. Meillä oli kans pari hoitajaa joista en tykännyt yhtään, yks jopa nosti tyttöä kainaloista vaikka ehdottomasti ei olisi saanut vielä kahteen viikkoon. Totes vaan että oho sori sori :mad: (oli siis suomenkielinen).

Meidän pitäis saada holterin tulokset tällä viikolla, vähän jännittää että riittääkö yks lääke. Jäi vielä yks annos tossa välistä, kun tyttö yhtäkkiä tuosta noin vain nukkui 20.30-06.30 heräämättä kertaakaan o_O:confused:Itsehän toki heräsin kolme kertaa tarkistamaan että hengittäähän se vielä ja klo 6.15 aloin jo huolestua :whistle:

Syöminen on myös aika souvi tällä hetkellä, ei malttais syöttötuolissa istua yhtään eikä halua että syöttää, mutta lusikan jos saa käteen niin lähinnä sotkee. Iltapalaksi syötiin tänään perunan ja avokadon paloja niin että jahtasin niiden kanssa tyttöä ympäri kämppää ja aina välillä söi palasen :D Ystäväni tänään sanoikin kun käytiin yhdessä lounaalla, että tytöllä on selvästi vain yksi tavoite tällä hetkellä, ja se on liikkua. Oppi siellä lounasravintolassa myös ohimennen kiipeämään portaita. Kävelee jo niin hyvin tukea vasten että varmaan kohta alkaa treenaamaan ilman.

Saatiin myös tänään kirje, että sairaalan sisäinen tutkinta viime kesän hoitovirhettä koskien on valmistunut ja että tekevät ilmoituksen itsestään paikalliselle potilasturvalautakunnalle. Kirjeessä luki myös että tapauksesta lähetetään lehdistötiedote, josta ei kuitenkaan meitä siis perheenä tunnista. Aika hurjalta tuntuu tuo jälkimmäinen juttu.
 
@-dino- uskon kyllä että on hankalan tuntuista edes miettiä ottaa puheeksi hoitajan vaihto :unsure: mutta jos olet oikeasti huolissaan hänen toiminnastaan niin jospa sen voimalla saisit otettua puheeksi?

@marrasmai joo toi unikikkailu on myös ärsytystä nostattavaa. Joskus meilläkin vain laitettiin tutti suuhun iltasadun jälkeen ja toivotettiin hyvät yöt. Sitten tutin jäädessä pois niin pitänyt alkaa nukuttamaan taas ja joskus just kauheaa kikkailua ja pelleilyä. Jos siihen lähtee mukaan komentamaan niin koko prosessi vaan pitenee, joskus kuitenkin voi nukahtaa tyyliin kesken lauseen/laulun. Mutta joskus kun pinna venytetty niin ei vaan voi olla hiljaa.
Mutta vaikuttaa siltä, että teilläkin jos nukahdettu hyvin joskus, niin varmaan tulee vielä parempi vaihe jossain vaiheessa. Se tieto itelle ainakin ollut henkireikä. Varmaan nuo liikkumishalut voi myös vaikuttaa teillä nukahtamiseen, ei vain malttaisi käydä nukkumaan?

Meillä on suurimman osan aikaa syöty leipää, kaurabanaanimuffinsseja yms iltapalaksi kun poika ei ole puuroihmisiä ollut oikeasti koskaan. Ehkä pari viikkoa silloin 5kk iässä söi puuroa oikeasti. Niitä on helppo syödä sitten touhutessa olkkarissa. Kylkeen sitten jotain hedelmiä tai marjoja.

Jännä tuo lehdistötiedote, onko se jotenkin automaatio vai onko teidän keissi vaan sitten ns uutiskynnyksen ylittävä?

Meillekin soitettiin tuossa, että laitoksella kun annettiin suostumus Babyscreen tutkimukseen, jossa seulotaan vastasyntyneiden napanuoraverestä perinnöllistä taipumusta keliakiaan ja 1. tyypin diabetekseen niin meidän tytöllä on kuulemma lievä riski tuohon jälkimmäiseen. 3vee asti synttäreiden aikaan käydään jossain kontrollikokeissa. Kuulemma enterorokko voi laukaista sen diabeteksen :confused:

Ainiiiiiiin ja sunnuntaina kun tuli 7vko täyteen hän hymyili ekaa kertaa, mulle :love::love::love: anoppikin näki sen kun oli kylässä. Oon niiiiin myyty, oli niin suloista :cry::love: ihan erilaiselta tuntui tämä eka hymy kun pojan mikä oli suunnattu kattotuulettimelle :ROFLMAO: tässä asiassa taitaa se ennenaikaisuus vaikuttaa, mun mielestä poika hymyili 4-5vko iässä.

Hänestä on nyt myös kehkeytynyt iltakukkija :X3: ei oikeasti nuku kunnon torkkuja iltapäivästä/illalla ja kun muutaman kerran mennyt sänkyyn väsyneenä jo esim puoli kympiltä niin hän pällistelee silmät ymmyrkäisinä ja tankkaa tankkaa tankkaa eli myös puklaa puklaa puklaa johonkin 23 asti :rolleyes: tutilla eilen sain torkahtelemaan jo kympin aikaan kun mentiin sänkyyn ennen ysiä.
Eli ei taida meillä vielä hetkeen onnistua sama kun pojalla aikoinaan että tissitainnutin meidän sänkyyn kasilta, poistuin huoneesta viettämään omaa aikaa miehen kanssa ja palasin parin kolmen tunnin päästä syöttämään ja nukkumaan itse. Siitä asti hänen nukkumaanmenoaika on ollut klo20.
 
Viimeksi muokattu:
@Mandala joo pakkohan se on sanoo jossain vaiheessa jos en pysty rentoutuun sillon ku hän on töissä :( meillä tyttö on hymyilly jo ainaki kuukauden, eilen ihan ku ois oikeen hytkyen nauranu hetken :D vaikee sanoo onko lääkkeet vaikuttanu, tuleehan osasta hyvä olo :D nii voihan se olla että teillä ennenaikasuus vaikuttaa tohon.

Me ei osallistuttu noihin tutkimuksiin, samoin ku ei haluta tietää geenitutkimusten sattumalöydöksiä eli just jos on alttius jollekki sairaudelle. Huolta on ihan riittävästi muutenki ja kun se alttius ei tarkota että ikään sairastuis.

Kirururgit kävi just pyörähtään, siirteeseen tyytyväisiä. Korjausleikkaus noin vuoden iässä (y)
 
  • Tykkää
Reactions: marrasmai ja atvk87
Kiva kuulla hyviä uutisia @-dino- (y):love:
Ja ihanaa kun sait hetken hengähdystauon. Vaikka se oma pieni on kaikkein tärkein ja erossa oleminen tuntuu pahalta, niin omasta jaksamisesta pitää pitää huolta. :) Onneksi osasit ottaa aikaa itelles!
Ja hoitajaan... Jos susta tuntuu, ettet voi luottaa häneen pahassa paikassa, niin ehdottomasti voit pyytää, ettei osallistu hoitoon. Tietty mitään hätätilannetta ei tule. ;) Tuntuu, että noi vanhemmat ammattilaiset ei helpolla pääse niistä vanhoista tavoista, vaikka varmasti käyvät kaikki uudet koulutukset yms.
Ja onnea nimen virallistamisesta!
Milleen se "uus" maito on toiminu?
Ja joo, ei meillä karjaa oo, onneks! :D Mut tiedät siis mistä kyse, ei ihan sovi yleiseen ajatteluun "töitä kaks viikkoo keväällä ja kaks syksyllä". :ROFLMAO:

@Mandala tottakai saa ja pitää avautua, kun siltä tuntuu. Eiks tää oo just sitä varten. :D Toivotaan, että tytön rytmi vakiintuis paremmaks myöhemmin, ei kai nyt voi vielä vaatiakaan mitään.
Ja ihanaa, hymy! :love::love: Varmasti tosi upea fiilis! Siitä se vaan jatkuu sit. Uudet taidot ja vuorovaikutus.
Ja pojan kuivaksiopettelusta ei kannata nyt tosiaan ottaa stressiä, siellä on just iso elämänmuutos teillä kaikilla käynnissä, niin ehkä se on tähän samaan liian haastavaa.

@marrasmai siellä siis kävellään pian! Ehkä jo Suomen vierailun aikana? :)
Vipeltävä lapsonen, sentään viittit lähteä lounaalle muualle, vaikka on levotonta.

@Roxanne jos teidän laps on niitä, jotka ensin hankkii kunnon sanavaraston ja alkaa sitten puhumaan lauseilla, kun on jotain asiaa. :LOL: On kyllä niin yksilöllisiä kaikki.

@Caro87 jaksatko avata sitä teidän vammaa vielä tarkemmin? Voin kaivella vanhoista viesteistä kans, mutta joku sellanen tiivistelmä? Missä vaiheessa huomasitte ja miten nykyään? Käyttekö fysio- tai toimintaterapiassa?


Eilen käytiin 4 km lenkki ja jaksoin sen oikein hyvin, mutta sit iltapäivällä huomas, että ois kiva päästä pitkälleen. No, se ei meiän kiukkupötkölle käynyt, vaan jätkä valvoi 14->23.30 ja mikään ei kelvannut. Apua!
Isä oli harvinaisesti kotona kolmesta saakka, tai oikeastaan kolmelta bongasin sen ajamassa nurtsia ja kiirehdin vauvan kanssa terassille ja ehdotin vaihtoa. :D Olipas kivaa päästä hetkeks pörisemään leikkurin kanssa tonne ja hengähtää.
Poika ei siis itkenyt juurikaan, pelkästään kitinää ja sellasta tyytymättömyyttä kaikkeen. Kakkaa tuli hyvin, söi kyllä ja oli kuiva vaippa, ei kylmä, ei kuuma, oli sylissä, mut mikään ei kelvannu. Ei nukahtanu reppuun, eikä vaunuihinkaan. Oltiin jo aika epätoivoisia illalla, kun vielä yhdeltätoista killitti silmät lautasina ja valutti tissiä. :rolleyes:
Mut sit yhtäkkiä vaan herpaantu ja nukahti, vaik taisteli sitäkin vastaan aika kauan, säpsähti hereille joka kerta kun nukahti, yritin pitää tiiviisti omaa kroppaa vasten, ettei ois niin paljo "liikkumavaraa".
No tän jälkeen varmaan turha odottaa isäntää meiän seuraks tänne päivisin. :ROFLMAO: No ei vaan.
Yö meni ihan ok, 23.30-4.00 ja sit kuuteen ja sit kasiin väliruokailuilla. Oispa tänään taas erilainen päivä. :X3:
Päätä nostelee jo tosi hyvin ja jalat on edelleen tosi jäntevät.
Niskaa ei tarvii ihan hirveesti enää tukea.
Näyttää kauheen isolta jo. :cry: Unipesästä alkaa pituus loppua.
Pitäis aina kirjottaa kaikkea, mut sit ku on vihdoin aikaa, niin ei muista enää puoliakaan. :confused:

Niin ja meillä ei oo kesäsuunnitelmia, eikä oikeestaan ikinä oo ollu, eikä voi ollakaan. Matkat yms ollaan tehty aina talvisaikaan. Onneks on piha, puutarha, kasvimaa ja ulkosauna, niin on sellasta tekemistä, mitä monet menee mökille harrastaan.

edit. Niin joo, siitä tutista piti kertoa! Eli otettiin vajaa viikko sitten käyttöön, välillä tykkää siitä ja välillä sylkee sen koko ajan pois. Kokeillaan rauhotteluun yleensä, hokasin maanantaina laittaa autossa sen, niin huuto hiljeni kans. Mut nyt meilläkin siis tutteillaan!

Poika 4 viikkoa :barefoot:
 

Yhteistyössä