Alkionsiirroista plussanneiden vauvaketju vol 2

Meillä just 6-7 kk iästä alkaen tuli ongelmia vatsan toiminnan kanssa. Luumusose ei auttanut, mallasuutetta en sitten kokeillut vaan otin neuvolan ja lastenlääkärin suosituksesta käyttöön Pegorionin (apteekista saa 6 g annosjauhepusseissa). Se pitää sekoittaa nesteeseen, itse loppujen lopuksi oon sekoittanut sitä hedelmäsoseeseen, koska yksi ongelma meillä (ja ainakin osasyy ummetukseen) on että tyttö ei halua juoda tarpeeksi. Pegorion imee itseensä nestettä ja sillä tavalla pitää ulosteen pehmeänä, mutta itse suolenseinämän toimintaan se ei suoraan vaikuta, joten siinä ei ole sitä ongelmaa että suoli "tottuisi" siihen. Meillä kun on pienikokoinen tyttö, niin aluksi oli käytössä vain puolikas pussi päivässä (eli noin 3 g), mutta jossain vaiheessa siirryttiin kokonaiseen pussiin, ja se on edelleen käytössä päivittäin (kohta 1 v 3 kk). Tytöllä on siis jonkinasteisia syömisongelmia (joskin hissukseen helpottamaan päin) ja luulen, että kun kasvaa ja syöminen/juominen paranee, niin tästä päästään eroon. Tällä tavalla pysynyt sopivan pehmeänä ja toimii lähes päivittäin, eikä ulostaminen ole kivuliasta (pahimmillaan tuli pieni haavaumakin peräaukon suulle).

Pakkausselosteessa taitaa lukea ettei suositella alle 2-vuotiaille, mutta tätä käytetään ihan yleisesti pikkuvauvoillekin ja on hellävaraisempi kuin esim. Levolac. Tämä on siis yksi vaihtoehto jos kakan tuloon ei muuten löydy hyvää konstia, kysy tarvittaessa neuvolasta mielipidettä.
 
Katti, pegorionia on esikko syöny jostain vajaa vuodenikäsestä asti. Se olis varmaan tälle kakkosellekkin hyvä, ei osaa vaan vielä oikein mistään juoda.. Mieluummin tosiaan sitä antas, kun levolacia! Tänään sai tehtyä ihan kunnon kakan, tais se mallasuute auttaa kuitenkin.
 
Meillä on muuten nyt justiinsa samaa ongelmaa kakan kanssa. Nyt on reilu viikon tullu vaan joka toinen päivä kakka, ja se on ollu kyllä ihan onnettoman kokoinen sormenmittainen tiivis pökäle... Ja vähän kärttynenkin on poika ollut. Luumusoseesta ei oo ollu kyllä mitään apua.

Pitäisköhän imetyksen ja hedelmäsoseiden lisäksi vauvalle antaa esim vettä? Miten mulla on välillä niin uuno olo näiden juttujen kanso_O Eikä joka asiaa muista neuvolassakaan kysyä. Eivät ainakaan kyllä mistään veden juomisesta oo puhuneet.

Ja kiitos kaikille kommenteista flunssassa lääkäriin menoon. Emme menneet ja ihan hyvä niin, oireet loppuivat viikon sairastamisen jälkeen vähitellen ja yleisvointi koko ajan oli hyvä, eikä kuumetta ollut. Ensi kerralla sitten jo tietää miten toimia :)
 
Mä oon nyt jo vähän myöhässä tän asian kanssa mutta pitäis kyllä tosiaan kaupasta löytyä ihan 100% luumumehuakin. Meillä esikoisen aikaan päärynäsose toimi vastaavalla tavalla myös. Ja ainakin juuri tuossa vaiheessa, missä moni tuntui olevan niin yritin pitää huolta että sai säännöllisesti luumua tai päärynää. Meillä toki poika on aina juonut hyvin ja tuo oli oikeastaan se vaihe kun lihat ja puurot oli kaikki tulleet matkaan mukaan ja soseita meni hyvään malliin, mutta masu ei ollut vielä tottunut kaikkeen vaikka ihan suositusten mukaan olikin edetty.

Caro aivan että toisen sektion jälkeen vähän pidempän pitäisi toipua. :)

Viime yönä kävi niin että poika meni nukkumaan klo 22, herättyäni katsoin kelloa: 08 enkä oo herännyt koko yönä!!! Apua! Viime aikoina on ollut sitä että poika on nukkunut ensimmäisen pätkän 4-6h eli vähän pidempään. (Lähtökohta tosiaan se että ensimmäiset 1,5kk kotona söi 2h välein yötä päivää.) Ja noiden välien myötä oon pohtinut että voinko antaa nukkua ihan niin kuin nukuttaa vai pitäiskö pitää huoli, että syö. Ja sitten kävi näin. :D Ja juu, jos olisi täysiaikaisena syntynyt niin antaisin nukkua ihan rauhassa tottakai, mutta nyt en olekaan ihan niin varma asiasta.

Mavli ja J 5,5kk (ki 3kk)
 
  • Tykkää
Reactions: MyMa
MyMa, hienoa että pojan tauti on selätetty! (y) Mä olen itse parhaillaan kovassa flunssassa. Poika vaikuttaa vielä terveeltä, mutta pahaa pelkään että on vaan ajan kysymys milloin saa tartunnan... :sick:

Mä olen antanut vauvalle hörpyn vettä kiinteiden ruokien päälle melkein alusta saakka. En tiedä onko vain sattumaa, mut meillä suoli on toiminut ihan hyvin. Sain vinkin tuohon jostain nettipalstalta (just ummetuksen ehkäisemiseksi), mutta neuvolassakin sanoivat että ihan hyvin voi antaa vettä ruokailun yhteydessä, samalla vauva pääsee harjoittelemaan nokka- ta pillimukin käyttöä.

Mäkin olen kuullut sanottavan, että päärynä voisi toimia luumun tavoin. Meillä oli yhdessä vaiheessa ruusunmarja-päärynäsose sellainen, jonka jälkeen vaipassa oli aina kunnon lasti. :D Mutta nämä on varmaan osin yksilöllisiä juttuja, mikä toimii kenelläkin.

Mavli, noin pitkät yöunethan kuulostaa ruhtinaallisilta! :) Meillä ei ole vielä tämän 9,5 kuukauden aikana ollut vastaavaa. :rolleyes: Kyllä mä uskoisin, että tuossa iässä voi jo luottaa siihen että vauva herää syömään jos ravintoa tarvitsee, mutta voihan asian vielä varuiksi tarkistaa neuvolasta.

Roxanne ja poitsu 9,5 kk
 
Moi!
Monesti pitänyt kirjoittaa, mutta nyt vihdoin sain aikaiseksi. Tästä tuleekin sitte varmaan pitkä romaani:rolleyes:
Teillä oli täällä kakkajuttuja:LOL: Asian ytimessä oltu täälläkin :poop:
Poika nimittäin alkanu panttaamaan ja tänään oli jo menossa 4 tai 5des päivä edellisestä latingista.
Sain pojan kakkaamaan kun topsypuikkoa käytin kookosöljyssä ja sitä pyörittelin peräaukon suulla hetken aikaa. Sitte äkkiä vaippa kiinni ja odottelin hetken. Ei tullu ku pieru:ROFLMAO:...mutta uus yritys toi tavaraakin. Aika paksuksi menee äidinmaitokakkakin kun pidempään on jumissa:unsure:, en ihmettele, ettei se heti tulekaan.
Jos ei huomenna tuu lisää niin taian uudelleen vähän pyöritellä.
Poika vain naureskeli tyytyväisenä, ei ainakaan protestoinut toimenpidettä. Eli tällainen vinkki teille kaikille, joilla vauvat on jumissa(y)
Tyttö saa kakattua vähän useammin, ehkä noin joka toinen, joka kolmas päivä. Pojallakin oli eka näin pitkä tauko.

Meillähän paljastui pojalla toinenkin tyrä:unsure: siksikään en viitti kovin kauaa antaa pantata, ettei vaan mitään suolitukosta tuu. Ihan sattumalta tuli tyrä ilmi, kun oltiin pari viikkoa sitten flunssassa ja tämä nuhanenä yhtäkkiä muuttuikin todella kivuliaaksi ja itkuiseksi.
Mies lähti käyttään tayssissa ja siellä hoitaja oli pojan riisuttuaan todennut, että tyrähän täällä pullottaa!! Mies oli ollu ihan että, what?? Vastahan se leikattiin....joo, mutta tää onki toisella puolellao_O
No, pojalla oli loppuviimein myös korvatulehduskin, että kipua oli varmasti kummastakin syystä.
Tyrä pullahti kai sillon ekaa kertaa näkyviin, kun ei oltu aiemmin huomattu. Sen saa painettua sisälle takaisin, mutta joka kerta kun se pullistuu ulos, tulee iso itku. Se aiempi tyrä oli kai löysempi kun sitä poika ei itkenyt, se ei kyllä pystynytkään sisällä vaan pullotti lähes koko ajan.
To ehkä päästään leikkaukseen. Pitää olla ainakin kaksi nuhatonta viikkoa ennen nukutusta, senkin vuoksi jouduttu leikkausta odotteleen. Toivottavasti sitte ois kaikki valuviat paikattu ja pojan elämä helpompaa. Aika itkuinen ja tyytymätön ollut nyt pidemmän aikaa. Nukkuu onneksi yöllä ihan hyvin, mutta päivällä max tunnin heräämättä, eli pätkittäistä on uni ja hereillä ollessa ei viihdy muuta kuin sylissä.

Tyttö on taas aivan yli tyytyväinen.
Nukkuu monen tunnin päikkäreitä ja viihtyy hyvin lattialla. Hän on alkanu pyöriä lattialla ympyrää selällään ollessa. Kovasti yrittää kääntyä mahalleen, mutta kun ei ihan pääse, niin samalla jotenkin vääntelee itseään ja pyörii ympyrää:LOL:
Pojan taas jos laittaa lattialle mahalleen, ja kun hänellä menee aika pian hermot, niin hän lähtee ryömiin samalla eteenpäin. Adrenaliinin voimalla kai:ROFLMAO: mutta vetää polvet mahan alle ja ihan kunnolla nytkyttelee itseään eteenpäin ja vielä siirtelee käsiäkin, ettei mee nenälleen ja tämä kaikki siis raivokkaan itkun säestyksellä:ROFLMAO: Päätä kannattelevat ihan täysin molemmat. Eli, ei pikkuvauvoja enää täälläkään.
Poika on muutenkin iso kokoinen.
Painoi 3kk nla:ssa 7100g ja pituutta oli 61cm
Tyttö oli 5400g ja 58cm.
Näyttää että heidän kokoero vaan kasvaa.

Vähän veikkaan, että aikasin lähtevät molemmat liikkumaan, sen verran näyttää olevan kiire johonkin suuntaan. Esikoinen ei yrittänytkään mitään vielä reilun 3kk iässä.

Oon miettiny tuota veden antamista, että en oo oikeen ite vakuuttunut siitä ettei vauva tarvitse lainkaan vettä. Aion kyllä heti kiinteiden aloituksen yhteydessä alkaa pikkuhiljaa vettä antamaan. Luulen että vatsa ainakin toimii paremmin.
 
Viimeksi muokattu:
Mavli, Nauti vaan täysillä pitkistä yöunista:love:
Täällä pääsääntöisesti nukutaan yöt hyvin, mutta nyt ollu varmaan tiheän imun kausi kun kumpikin herännyt yölläkin syömään parikin kertaa sen kyllä aamulla sitte tunteekin olossaan:whistle:
 
Voi että kun mä tunnen taas itseni ihan hömelöksi kun en osaa kommentoida mitään teidän isojen juttuihin. Toisaalta kiva tulla vähän perässä niin olen sitten ihan pro-mutsi kun opin teiltä tässä lukiessa niin paljon :LOL: Meillä tää on vaan vielä tälläistä pikkuvauva arkea. Tuntuu kyllä että poika on kasvanut ihan hirveästi! Hyvä etten itkua tihrustanut kun pakkailin ensimmäisen satsin vaatteita nyt pois ja otin isommat käyttöön :whistle: hirveästi sitä kiinnostaa mitä ympärillä tapahtuu, varsinkin koiran lenkitykset on niiiiiin mielenkiintoisia. Kantorepussa siis ulkoillaan ja pää kääntyy kuin pienellä pöllöllä.

@mavli Ah ihanat unet siellä! Nauti vaan, mä ainakin luottaisin siihen että kyllä se lapsi herättää kun nälkä on. Pitkällä kuitenkin jo olette (y) Meillä parhaillaan mennään nukkumaan 22 ja herätään 4:30 ja seuraavaksi joskus 7:30. Sitten siitä vielä jatketaan unia ja noustaan joskus 9-10 ylös. Yks jo kommentoi että enhän mä tiedä vauvoista mitään kun en joudu heräämään tunnin välein. Rotan jälkeen heräiltiin kyllä 2tunnin välein ja täytyy hattua nostaa keillä se on ihan normaalia. Huh huh.

@Siida Oh onpas melkoinen ero teidän pienillä! Olisi kyllä niin ihana nähdä kuva teidän kaksikosta :love: Toivottavasti niitä tyriä ei nyt enempää putkahtele niin saisi poitsukin olla rauhassa. Täällä kans sätkitään menemään kovaa vauhtia jaloilla. Jos kakkaa ponnistelee niin sängyllä saa helposti itsensä liikuteltua toiselle puolelle. Ei parane enää kyllä jättää ihan minne sattuu ettei tipahda :confused:

Kiuski ja poju 9vko
 
Kiuski, meillä heräiltiin aikalailla samoihin aikoihin ekat noin pari kuukautta. Nyt poika tosiaan nukkuu jopa seiskaan aamulla, tyttökin joskus, mutta yleensä ottaa pikku huikat siinä 03.00-05.00 välillä.
Ei varmaan vaan jaksa syödä kerralla niin paljoa että pärjää aamuun.
Kuvan voisin muuten laittaa, mutta jos joku tunnistaa, niin ei kiva (n)

Toi pikkuvaatteiden pois laittaminen on kyllä haikeeta.
Pojalta saanu 56 jo heittää pois ja ihan just on 62 pieni myös.
Tytöltä jää nyt parhaillaan 56 pieniksi ja ollaan siirrytty 62 kokoon.
62 mahtuu muuten tosi lyhyen aikaa. Tässä kohtaa varmaan joku kasvuspurtti vauvoilla.
68 taas menee kauemmin.
Esikon kohdalla ainaki meni näin.

Kirpparipöydän aion ens viikolla varata ja myydä pikku vaatteita ihan surutta pois.
Parhaimmat jätän JOS vielä:love:
Mulla kyllä tulee aivan kauhee olo, jos vahingossakaan nään kuvia synnytyssalista(n)...traumoja jäi.
 
Voiiii miten liikuttava kuva @Siida :love::love: en kestä! :love: Tosi ikävää, että sulle jäi traumoja :( jospa ne ajan myötä helpottaisi. Oletko päässyt omasta mielestäsi asiaa tarpeeksi purkamaan hoitohenkilökunnan, perheen, tai kenen tahansa kanssa?

Meillä Levolac oli jees kun annoin Disflatyl samaan aikaan, ei tullut ilman kertymisen kanssa ongelmia. Annoin muistaakseni noin viikon sitä kun meni tosi pahasti tukkoon maha sen jälkeen kun otettiin toinen kiinteä ateria päivään. Sen jälkeen ei enää mennyt pahasti tukkoon.

Kyllä tästä hittolainen tie vie takaisin tuonne plussanneiden ketjuun. Katsoin klinikan omakannasta aamupäivän verikokeen tulokset ja 512 näytti olevan. On jotenkin ihan epätodellinen olo kun ei taas mitään oireitakaan ole!
 
Hyviä kakkavinkkejä täällä, kyllä se vaan on niin totta että vauvojen vanhemmat ne juttelee enimmäkseen kakan koostumuksesta ja väristä:LOL: Tää on meidän jokailtainen aihe saunan lauteillakin miehen kanssa, että mites kakkahommat tänään:D

Meilläkin se kakka oli sitten tullut samalla kauppareissulla kun kävin ostamassa mallasuutetta, eli sitä ei nyt vielä sitten tarvittu. Annettiin kuitenkin kolme kertaa edellisenä päivänä päärynää, että se taisi tehota, kiitos vinkistä Mavli! (muistaakseni?)

Siida, ihan sydäntä kouraisi kuinka suloisesti nukkuivat kuvassa käsikkäin, voi ihanaa :cry: :love: Mäkin oon kerran aiemmin testannut tota peppureiän stimulointia ja sillä sain kakan tulemaan. Luin jostain että sitä ei enää niin suositeltaisi, ettei suoli vaurioidu... No maalaisjärkeä mukaan mun mielestä, mä laitoin kuumemittarin nokkaan perusvoidetta ja ehkä puoli senttiä hellästi laitoin sisään. Kakat tuli samantien ja poika vaan naureskeli :D

Tosta tops-puikosta tuli mieleen Siida, ettei se pää voisi vahingossa irrota? :unsure: Mulla on meinaan käyny korvaan ittellä joskus niin :D no sä tiedät itse toki miten teet :)

Tosta nesteen antamisesta imetyksen lisäksi jatkan vielä, että kyllä kans omalla järjellä ymmärrän, että ei välttämättä se tissimaito riitä nesteeksi kun kiinteät tulee mukaan. Tai tää varmaan riippuu miten paljon ruokaa menee, me ollaan aika reippaalla tahdilla otettu ruuat mukaan heti 3-4 ateriaa päivässä. 2x puuro+sose, kerran pelkkä sose ja 1x vähän "tukevampaa" kuten kukkakaalia/perunaa/bataattia ja lihaa/kalaa/kanaa. Toki päivästä riippuen vaihtelee. Mutta imetys on kyllä selvästi jo vähän vähentynyt vaikka lapsen tahtiin edelleen imetän. Toki on jo isompi muutenkin eikä ihan jatkuvasti oo nälkä niinku pienenä.

Ja onpa @Siida kurjaa, jos tuntuu että jäi trauma (n) siitä vauvojen syntymän jälkivuodosta vai yleisesti koko touhusta? Mulla alkaa olla taas vauvakuumetta.. Ajattelin vuodenvaihteen jälkeen käydä klinikalla ultrassa katsomassa, miltä munasarjat näyttää. Luultavasti laiskoilta edelleen, joten siirtoon arvelisin että mennään. Imetys pitää olla loppu, vähä mietin jos ens kesänä seuraava PAS sitten :geek:

Ja ihanaa @Mandala, niin mahtavia uutisia!! Onneksi olkoon :love: :love: :love: Nyt vaan tsemppiä ja lehmän hermoja! Mä seuraan ainakin plussaketjuakin edelleen, vaikka siellä väki vaihtunut:)

Niin ja meidän pikkunakki oppi viikonloppuna istumaan ja konttaamaan, mihin mun vauvani katoaa❤:rolleyes:

MyMa ja poju vajaa 7kk
 
MyMa, ihana pikku istuja siellä teillä❤. Toisaalta itsekin odottaa, että vauvat kasvaa ja alkaa viihtymään enemmän lattialla ja kiinnostumaan asioista, mutta sitten taas on niin yber haikeeta kun lajittelee pieneksi jääneitä vaatteita pois. Tutkimaton on ihmismielio_O

Sitten toi topsypuikkojuttu, niin en kyllä edes ajatellut, että se vois irrota:confused:
Onhan se tietysti mahdollista, mutta laitoin kyllå niin reilusti siihen kookosrasvaa, ettei kitkaa ollu:LOL: Ja eihän sitä tosiaan kun siinä ihan peräaukon suulla vähän pyöritellään niin suoli stimuloituu. Tänään kakka tullut normisti(y)
Pitääpä muistaa toi päärynä jatkossa, kun kiinteet aloitellaan!!

Mandala, lämpimästi onnea, mahtava juttu kun lähti raskaus näin pian uudelleen:love:
Mää sain keskustelu apua sairaalassa ja useaan kertaan eri tahojen kanssa käytiin tapahtunut läpi.
Nyt pari päivää sitte katottiin koneelta esikoisen kuvia ja sattui silmiin synnytyssalista otetut kuvat, jossa harmaana makasin ja yritin vauvaa pitää rinnalla. Tuli niin ahdistava olo ja sen jälkeen pyöriny mielessä myös kaksosten synnytys. Suorastsan puistattaa.
En tiiä miten selviäisin enää uudelleen siitä kaikesta:unsure:
Olen synnytyksestä keskustellut ystävien ja läheisten kesken, mutta en kyllä kovin yksityiskohtaisesti oo käynyt sitä läpi.
Olin oikeestaan yllättynyt, että näin voimakkaasti tuli kaikki mieleen.
Luulin jo käsitelleeni sitä riittävästi sairaalassa.
Ja siis nimenomaan uutta raskautta ajatellen, pelottaa istukan kiinni jääminen eniten.

Sitten puran vähän tuntemuksia vauvojen hoitoon liittyen.
Harmittaa ja on niin riittämätön olo, kun jää niin vähän aikaa seurustella ja nauttia näistä ihmeistä.
Perushoito vie aikaa sen verran paljon, että siinä vaiheessa kun vauvat suostuvat hetken viihtymään itsekseen ilman että nukkuvat, on itsellä joko ruoka tai jokin muu velvoite odottamassa tekijää. Poika on kyllä niin hoidettava ollut nyt, että eipä juuri itsekseen oo viihtynyt.
Mutta jos esim jään toisen kanssa höpötteleen, tulee huono omatunto, jos toisen kanssa ei enää ehdikkään seurustella.
Esikoinen tarvitsee myös minusta osan. Mies kun on yrittäjä, on työpäivät yleensä sen näköisiä, eli kotona tai ainakaan läsnä kodin ja lasten hoidossa on usein vasta seitsemän jälkeen illalla.
Tänään just sanoin hänelle, että alkaa itellä tuntua päässä kun vähän liikaa yksin säätää näiden kanssa.
Ensiviikon ti on tyräleikkaus, jospa me saatais tyytyväisempi poika sen jälkeen.

Tänään ostin juoksukengät ja tähtäimessä ois puolimaratoni keväällä:love:
Mies just juoksi puolikkaan viikonloppuna.
Keväällä olis haaveena päästä Helsinkiin juokseen yhdessä.
 
Viimeksi muokattu:
Ihana kuva Siida, tosiaan! Kyllähän sitä usein äitinä on riittämätön olo, ihan ymmärrettävää kun sulla on kaksi pientä vauvaa ja esikoinenkin kaipaa huomiota. Varmasti parhaasi teet ja tuskin lapset kärsii :) ja kotityöt meinaa ainakin itselläkin jäädä vaikka esikoisella on köytännössä hoitaja koko ajan, kuopus sen verran itsessään vie aikaa vaikka nykysin viihtyy lattialla pitkiäkin aikoja. Hyvä, että ruuat kerkee tehdä :D tsemppiä tyräleikkaukseen!

Meillä poika ei vielä konttaa, se on enemmän ryömimisen, konttaamisen ja syöksymisen välimallia :LOL: vähän pelottaa kun pääedellä syöksyy joka paikkaan.. karhuasentoon nousee koko ajan myös, melkein nousee istumaan. Nyt on ollu paremmalla tuulella, mikä lie vaihe ollu. Ainii ja muskari alotettiin, jotain tekemistä viikkoon. Hampaita ei vieläkään näy, esikoisellekkin tuli vasta vajaa vuosikkaana ekat.

Mandalalle onnea!

Caro ja poju 7kk
 
  • Tykkää
Reactions: Mandala
@Mandala voi onnea! Toivottovasti kaikki menee hyvin ❤ masu kateus iski heti

Kakka jumi meidän tytöllä myös, jopa siinä määrin että alkanut välillä oksentelemaan eikä syö. Luumulla saatiin hetkeksi helpottamaan, mutta herkästi menee uudelleen. Jos vielä uudelleen oksentaa, vien lääkäriin. Muuten on kyllä iloinen leikkivä lapsi.

Uni hommat on aika vaihtelevia. Tutti vieroitus tehtiin, oli kyllä perkeleestä, mutta rahoitti öitä jonkin verran. Silti öisin saattaa tulla parin tunnin huuto jaksoja, joihin ei mikään auta. Tulee koliikli ajat ihan mieleen. Oon jo luopunu toivosta että helpottas. Ei myöskään koskaan nuku edes seitsemään.

Konttaa ihanasti, yrittää tukea vasten nousta ylös. Oltiin tänään ulkona kun alkoi sataa vettä, tyttö hämmästeli hetken ja sitten työnsi kielen ulos ja yritti juoda pisaroita ai että oli sulonen ❤ ja nauro päälle.

Evangelina ja Pinkuliinan 9kk
Enää 3 viikkoa äitiyslomaa. Sitte töihin. Enkä edelleen oo pääsy raskaus kiloista eroon.
 
  • Tykkää
Reactions: Mandala
Evangelina, ihanan toimelias pikkuneiti teillä❤
Raskaus kiloista sen verran, että muistaakseni esikoista imettäessä kilot lähti nopeemmin mitä nyt, vaikka imetänkin enemmän....ensin kyllä putosi vauhdilla ja ehdin ajatella, että näinkö helposti tää käy:LOL:mutta tämä viimeinen 5kg näyttää kyllä tekevän tiukkaa:unsure:
Pitäis kyllä alkaa liikkumaan, lenkkarit sentään jo hommattu.
Mies tekee sen verran pitkää työpäivää, että mun urheilu aika menee vähän liian myöhään ja just illalla vauvat vaatii eniten ruokaa ja syliä. Aamut yhtä haastavia samasta syystä. Paras hetki olisi kuuden maissa illalla. Eiköhän tää saada neuvoteltua(y)

Mulla lähtee hiukset:eek:, onko teillä muilla imetys tiputtanu tukkaa? Esikoiselta oli sama juttu, että mun tukka alko lähteen, kun vauva oli 3kk, mutta sitä ei kestänyt kuin muutaman viikon.
Nyt noin kuukauden lähtenyt ja ihan reilusti tippuu:(
 
Mulla lähti tukka synnytyksen jälkeen! Ihan hurjasti lähtikin vaikka ei mitenkään älyttömästi raskaana ollut tuuhentunut edes. Ja mulla myös 5kg roikkui aika pitkään ettei meinannut tippua millään.

Tsemppiä töiden alkuun @Evangelina varmaan haikea fiilis kuten useimmilla äideillä kun äitiysloma loppuu. Alkaa ihan uusi elämä siinä kun ns todellinen arki alkaa, mutta ihanaa aikaa sekin!

Täällä paskaäitifiiliksiä kun ihan veto pois ja just olin kovasti kipeänäkin ja mies saanut viihdyttää lasta suurimmaksi osaksi. Kunpa jaksais vähän paremmin tämän alkuraskauden jälkeen ettei tuo poika ala tyyliin hylkimään mua kun en mitään jaksa tehdä :cry::unsure:
 
Superlämpimät onnittelut vielä Mandalalle, ihanaa kun tärppäsi näin nopeasti tällä kertaa! :love: Milloin sulla olikaan varhaisultra? Toivottavasti olokin paranee ja jaksat paremmin touhuta, vaikka tuskinpa poika siitä pahemmin kärsii vaikka olisit jonkun aikaa veto poissa.

Siida, mullakin lähti iso kasa tukkaa jossain kohtaa synnytyksen jälkeen. Ei se vissiin niinkään imetykseen liity vaan siihen, että raskausaikana hiuksia lähtee tavallista vähemmän ja sitten, kun raskaushormonien vaikutus loppuu, lähteekin isompi satsi kerralla. Näin olen ainakin monesta paikkaa lukenut, ja ihan järkeenkäyvältä se vaikuttaa. :) En muista kauanko se vaihe mulla kesti, mutta kyllä se jossain vaiheessa loppui ennen kuin ihan kaljuksi muutuin. :D

Riittämättömyyden tunne on varmasti tuttua jokaiselle äidille, ja ihan erityisesti teille joilla on useampia lapsia. Kannattaa kuitenkin muistaa, että suurperheissäkin kasvaa onnellisia ja täyspäisiä lapsia, vaikka he tuskin ehtivät kovin paljon jakamatonta huomiota saada. Mulla on välillä huono omatunto tämän yhdenkin kanssa, että osaanko aina olla tarpeeksi läsnä ja antaa oikealla tavalla huomiota. :unsure: Meidän poika on melko rauhallinen tapaus, ja varsinkin liikkeelle lähtemisen jälkeen on viihtynyt melko pitkiäkin aikoja itsekseen, mönkinyt ympäriinsä ja tutkiskellut paikkoja. Usein siinä tulee sitten samalla tehtyä kotitöitä, selailtua lehtiä tai plärättyä kännykkää, kun se kerran on mahdollista. Ja sitten samalla potee huonoa omaatuntoa siitä... :oops:

Evangelinalle tsemppiä töihin paluuseen! Millaiset suunnitelmat teillä on tytön päivähoidon suhteen? Toivottavasti yöt helpottaisivat siihen mennessä, ettei yhtälö käy liian rankaksi.

Meillä poika taisi sittenkin välttyä flunssalta ja omakin tauti alkaa olla voitettu, jes! :) Vauvan pukemista joutuu nyt kyllä taas pähkäilemään, kun ilmat on viilentyneet. Vaikkapa sitä, missä lämpötilassa vauvalle pitäisi laittaa tumput käteen tai paksumpi myssy päähän? o_O Ainakin täällä pk-seudulla kun pärjäsi pitkän aikaa niin, ettei ulos lähtiessä tarvinnut muistaa muuta kuin hellehattu päähän! :rolleyes:

Roxanne ja pikku vesseli 10 kk
 
Ensi viikon torstaina olisi varhaisultra, pähkäilen tässä menenkö verikokeeseen sillä välin varmistamaan tuplaantumistahtia :whistle:

Meillä eka talvikausi mentiin suurimmaksi osaksi lämpöpussilla. Ostin sellaisen muhkun Elodie Details lämpöpussin ratasistuimeen niin siellä alla oli yleensä vaatteiden päällä vaan collegehaalari ja villasukat. Päässä joku lämmin pipo ja käsineet. Oli aika leuto talvi 2016-2017 niin laitoin ehkä kerran päälle sen äitiyspakkauksen toppahaalarin ja silloinkin sen takia kun tarvi lähteä liikkeelle vaan turvakaukalo rattaisiin kiinnitettynä. Oli niin helppoa se talvi :LOL:

Ja @Roxanne tosi tuttuja fiiiksiä noi sinunkin. Mulla tuli pienvauva-aikana huono-omatunto myös siitä, etten jaksanut todellakaan koko aikaa jutella vauvalle niinku joka paikassa sanotaan, että olisi hyvä jutella kovasti. Kahdestaan kotona ollessa juttelin kun tehtiin jotain vaikka vaipan vaihtoa tms mutta en mä ole sellainen höpöttäjä muutenkaan. Kännykkää ja telkkaa oli helppo vilkuilla kun oli pieni, kyllä se niiden kanssa itsestään vähenee kun lapsi kasvaa ja pystyy enemmän tekemään juttuja oikeasti yhdessä. Varsinkin kun toinen puhua höpöttää niin kovasti jo itse niin helppo vaikka keskittyä juttelemaan yhdessä. Kun ollaan liikenteessä niin silloin pyrin pitämään kännykän taskussa ellei jotain akuuttia.

Ja toisaalta kyllähän aikuisella voi olla omia juttujakin lapsen läsnäollessa kun se ei vie aikuista hurjan pitkiksi ajoiksi eroon lapsesta tai tule mitään heitteillejättömeininkiä. Just joku kännykän välillä katsominen tms niin ei kauhean paha kuitenkaan ole.
Luin jostain aika osuvan artikkelin siitä, että usein lapset nostetaan isolle jalustalle ja kaikki menee aina lapsen ehdoilla, että onko se nyt sitte niin oikein. Että minne tahansa ikinä mennäänkään liittyy lapsee ja lapsi ikään kuin pyörittää sitä perhettä. Lapsi on kuitenkin vain osa perheyksikköä jossa on myös vanhempi/vanhemmat, eikä mikään yksivaltias, kenen jokaista pientä inahdustakin pitää kaikkien pysähtyä huolehtimaan. Ei siis ihan pieneen vauvaan ehkä kuitenkaan liity, mutta ideana että aikuisten ei pitäisi unohtaa itseään samalla.
 
  • Tykkää
Reactions: Roxanne
Mielenkiintoisia ja hyviä ajatuksia @Mandala! Samaa kyllä tulee välillä mietittyä, että ei herranjestas en mä jaksa koko päivää jutella pojalle taukoamatta jotain. Tai leikkiä ihan koko aikaa, kilkutella palikoita tms :LOL: Siis tottakai touhotan vauvan kanssa suurimman osan päivästä mutta kyllä ne omat leikkimisreservit alkaa siinä iltapäivällä olla aika käytetty ;)

Kännykkääkin kyllä välillä katson pojankin läsnäollessa. Että @Roxanne et ole ainut :D Nyt poika kyllä tykkää niin mennä touhottaa ja leluilla leikkiä, että tavallaan ei mua koko ajan siihen tarvitsekaan. Toisaalta tämä menevä vaihe on tuonut vähän sylinkaipuuta, usein haluaisi samaan aikaan syliin ja lattialle leikkimään, eikä vauva itsekään oikein tiedä missä olisi paras :ROFLMAO:

Meidän poju tykkää tosi paljon kirjoista, niitä meillä on vino pino. Semmoisia pahvisivuisia joita poju voi itsekin pureskella ja katsella, mutta kuuntelee ja keskittyy kyllä mielellään kun hälle luetaan. Isänsä kanssa onkin kivat iltarutiinit että pötkötetään leikkimatolla ja lukevat useammankin kirjan ennen iltapesuja:):love:

Meillä muuten ratkesi se kakkaamisongelma sillä, että alettiin antaa sitä vettä joka kiinteällä aterialla. Ei oltu siis annettu yhtään tähän mennessä, olin luullut että tissi riittää. Täälläkin sitä vinkattiin ja kun vielä luin neuvolan ruokaohjetta, niin lukihan se sielläkin. Tuli vähän tyhmä olo:oops: noh nyt vatsa toimii joka päivä. On vähän ikävä sitä hajutonta maitokakkaa :ROFLMAO::ROFLMAO:

Mulla on raskauskilot sulaneet, painan nyt hieman vähemmän kuin ennen raskautta. Vaikka stressasin siitä +17kg raskauskiloista. Toivottavasti ei kukaan pahastu joilla kilot sitkeässä, mulla ei ole paino-ongelmia oikein ikinä ollut muutenkaan.

Voiskohan tän ikäistä jo viedä johonkin hiekkalaatikolle? :LOL: Ollaan tosi paljon sisällä, lenkillä joo käydään mutta kun muuten en jotenkin tiedä, että mitä tuolla pihalla vauvan kanssa oikein "tekisi" :giggle:

MyMa ja poju 7kk
 
  • Tykkää
Reactions: Roxanne ja Mandala
Unohtui vielä kommentoida tukan lähtöä @Siida. Mulla alkoi karvanvaihtokausi jossain hmm, ehkä 3-4kk synnytyksestä. Pahinta vaihetta kesti melkein 2kk, piti imuroida joka päivä kun mulla vielä pitkät hiukset... Nyt se alkaa hellittää onneksi. Uutta "ihanaa" vauvahaiventa pukkaa tohon ohimolle.
 
Joo meilläkin on ummetus helpottanut kun on vettä annettu :oops::D ja tosi mielellään vettä ottaa, nokkamukista kylläkin, en oo normi mukia vielä kokeillu.

Me käydään aika paljon keinumassa, samaa mietin että voisko hiekkalaatikolle viedä mutta epäilen että menee vaan hiekan syömiseksi :LOL: poika viihtyy pitkiäkin aikoja itekseen lattialla puuhailemassa, kirjoja ei jakaa keskittyä kuuntelemaan. Oon kokeillu ennen nukkumaan menoa lukea sängyssä, mutta toinen vaan riehuu ja yrittää kirjaa syödä o_O ja kyllä minäkin selailen välillä puhelinta ja teen paljon muitakin hommia, pakko jotain saada tehtyä kotona. Kuitenkin päivässä useita hetkiä, että seurustellaan ja puhelen paljon pojalle.

Yöt on meillä edelleen katkonaisia, illalla ja joskus yöllä oon saanu siliteltyä uneen hetken itkun jälkeen, mutta tissiä pakko antaa usein. Nyt ollaan oltu kaikki enemmän ja vähemmän flunsassa, että liekkö vaikuttaa kun ollaan taas heräilty pahimmillaan 1h/1,5h välein :sleep: pienin on kyllä meistä päässy helpoimmalla, miehellä oli kunnon miesflunssa :cautious::ROFLMAO:

Tukkaa ei mulla juurikaan oo lähteny kai sen enempää, kun normistikkaan. Kilot on karisseet, kun ei niitä juuri ollut. Maha ei kyllä oo täysin palautunu, leikkö on erkaumaa jääny... Se vähän ahdistaa o_O

Nyt on alkanu jokeltelussa kuulumaan tavuja, vävävä, tätätä tyyppistä, ai että kuulostaa ihanalle :love:

Caro ja poju 7kk
 
Meillä vietiin poika leikkipuistoon melkein heti kun konttasi. Toi päiviin kivaa vaihtelua. Tosin se oli alkukevättä eli just about 8-9kk kun tajuttiin että leikkipuistoon voi mennä niin oli vielä hiekka kovaa ettei hiekkaleikkejä heti päässyt puuhaamaan. Mutta sai siitä silti puuhaa päiviin kun tutkittiin paikkoja ja kiikuttiin.

Meillä ei 2v vieläkään jaksa kuunnella kirjoja :D jotai ääni ja luukkukirjoja jaksaa muttei muita. On enemmän sellanen toiminnan mies ja koko ajan liikkeessä. Toivottavasti jossain vaiheessa kiinnostuisi kun siitä olisi niin paljon hyötyä. Vaikka on nytkin jo päiväkodin mukaankin laaja sanavarasto, mutta onhan se tutkitusti kaikilla osa-alueilla hyvä jos lapselle luetaan.

Siitä vauvalle puhumisesta niin mä oon jossain törmännyt siihen, että esim ruokapöydässä äidit lukee vaikka jotain pakettien ravintosisältölistauksia tms vain sen takia, että olisi jotain "ruokapöytäkeskusteluja" :cautious::alien: siis ei siinä tietty mitään väärää, mutta mun henk koht mielestä vaan jotenkin todella hassua..

@Caro87 tsemppiä pätkäöihin, kaikille muillekin myös tietty! kauhistuttaa vähän jo valmiiksi, että minkälaista tulisi olemaan pienen vauvan kanssa ensi vuonna uudestaan kun on tottunut pääsääntöisesti hyvin nukuttuihin öihin. Mutta toisaalta aina siinä alussa on ne hurjat hormonit minkä vuoksi mua ei väsyttänyt aluksi pätkääkään. Tietty myös miettii, että voisiko muka toista kaikilla osa-alueilla yhtä leppoisaa lasta tulla samaan perheeseen, vai saadaanko käsiimme joku 24/7 huutava, nukkumaton koliikkilapsi tms :ROFLMAO: Jotenkin on pojan kanssa miettinyt moneen otteeseen, että ehkä liian helpolla päästy (tottakai kaikkea pientä on matkan varrella ollut mutta noin niinku yleisesti) ja kaikki onnenkantamoiset ja kiintiöt kulutettu siinä samalla kertaa :D

Hyvä, että masut alkanut toimia :ROFLMAO: meilläkin aika pitkään ruokailu päättynyt aina 1) vesihörppy, 2) pesut ja 3) pastilli. Pienestä pitäen poika tiennyt missä kaapissa pastillit säilytetään. Herra Hakkaraisen pastilleja on syöty varmaan 7kk lähtien. Ekaksi 1/4 palasia, sitten 2/4 ja lopulta kokonaisia. Oon itsekin alkanut kiinnittämään asiaan huomiota ja syömään pastilleja ruokailun päätteeksi, koska hyväähän se vaan tekee katkaista happohyökkäys omassa suussakin. Alkoi kyllä yhdessä vaiheessa puremaan hakkaraisen niin piti ottaa Läkerol Dents käyttöön että kestää pidempään suussa.
 
Kiitos kaikille hyvistä kommenteista, kiva kuulla etten ole ainoa jolla välillä vähän herpaantuu huomio vauvan kanssa. :p Mäkin ajattelen aika pitkälle noin kuten Mandala sanoi, ettei vauvan tartte koko aikaa olla huomion keskipisteenä vaan luonteva osa perhettä. Ja ehkä se on ihan hyväkin, että toinen osaa välillä olla itsekseen ja viihdyttää itse itseään, tärkeä taito elämässä sekin. :D Siis kunhan vauvan kaikki perustarpeet on tyydytetty ja saa huomiota aina sitä pyytäessään.

Toi höpöttely on kyllä hankala juttu mullekin, välillä on vaikea keksiä jutunjuurta kun ollan pojan kanssa kahdestaan. Tuntuu jotenkin kornilta vaan selittää tyyliin "nyt äiti korjaa astiat pöydästä, nyt laitetaan astiat koneeseen" jne... Välillä oon pitänyt radiota tai telkkaria päällä (vaikka joidenkin mielestä se ei ole suositeltavaa) ihan vaan siksi että vauva kuulisi monipuolisemmin puhetta ja sanavarasto kehittyisi. Kirjoja meillä kyllä luetaan ja lyhyitä juttuja poitsu jaksaa ihan hyvin keskittyä kuuntelemaan. Tykkää hurjasti puuhata kirjojen kanssa muutenkin, sellaisia pahvisia sivuja voisi käännellä loputtomiin. :LOL: Välillä kellahtaa selälleen ja pitelee kirjaa käsien varassa ihan kuin lukisi sitä - se on kyllä tosi hauskan ja hellyyttävän näköistä! :love:

MyMalle mäkin ehdottaisin leikkipuistoa, jos teidän lähistöltä löytyy semmoinen? Meidän lähi-leikkipuistossa on erikseen sellainen pienille lapsille varattu alue, jossa on vauvoille sopivat tukevat keinut, keinuhevosia (vai mitä keinukukkoja ne nyt olikaan :ROFLMAO:), pieni liukumäki jne. Meidän poika tykkää ihan hulluna keinumisesta, nauraa ääneen kun saa kunnon vauhdit! Hiekkalaatikolla mekään ei olla vielä käyty, kun epäilen että tuo lappaisi vain hiekat suuhunsa, mutta pitänee kyllä ennen talven tuloa kokeilla.

Niina ja hienoa et :poop:-asiat on helpottaneet vedenjuonnin myötä! (y) Eihän tullaisia juttuja aina omin päin hoksaa, mäkin sain vinkin tuohon jostain someryhmästä muistaakseni.

Raskauskiloista vielä: jännästi tuo tuntuu menevän niin et osalla paino ei putoa millään imetysaikana ja toisilla taas imetys karistaa kilot tehokkaasti. Mä kuulun myös jälkimmäiseen ryhmään eli painan nyt vähemmän kuin ennen raskautta. Mä olin hoikkeliini jo muutenkin eli ihan mieluusti olisin ottanut muutaman kilon lisää, mut näemmä nää jutut ei koskaan tunnu menevän niin kuin itse toivoisi. (n) Mulla muuten on myös jäänyt erkaumaa. Oon käynyt siihen erikoistuneen äitiysfyssarin vastaanotolla ja saanut hyvän harjoitusohjelman, vielä kun ehtisi sitä joskus tehdä... :whistle: Mutta siis suosittelen lämpimästi käyntiä äitiysfysioterapeutin vastaanotolla, jos epäilee erkaumaa tai joku muu juttu synnytyksestä palautumisessa mietityttää.
 

Yhteistyössä