~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

Kannattaa muistaa, että NIPT on seula, ei diagnostinen menetelmä! Väärä positiivinen tulos on täysin mahdollinen. Muistelen vielä lukeneeni, että nipt on vielä epötarkempi nuorempien naisten kohdalla. Kannattaa guuglailla!

Kannattaa muistaa, että NIPT on seula, ei diagnostinen menetelmä! Väärä positiivinen tulos on täysin mahdollinen. Muistelen vielä lukeneeni, että nipt on epötarkempi nuorempien naisten kohdalla. Kannattaa guuglailla!

Vaikka eihän tänne yksikään vauva vahingossa synny. <3 Tsemppiä!
Yk
Downin suhteen nipt on todella tarkka, itse näitä luin kun sain sen positiivisen tuloksen downiin ja suomesta ainakaan ei löytynyt yhtään kellä se ois mennyt ”väärin” mutta toki ihmeitä tapahtuu tässä maailmassa. Meille tehtiin myös sitten punktio missä oli sama tulos.
 
Downin suhteen nipt on todella tarkka, itse näitä luin kun sain sen positiivisen tuloksen downiin ja suomesta ainakaan ei löytynyt yhtään kellä se ois mennyt ”väärin” mutta toki ihmeitä tapahtuu tässä maailmassa. Meille tehtiin myös sitten punktio missä oli sama tulos.
NIPT:issä virhe on lukemieni tutkimusten mukaan parin prosentin luokkaa riippuen tutkimuksesta. Kuten sanoin, niin emme tee aminotestiä, joka olisi käytännössä varma (no, itse asiassa mikään muu ei ole täysin varmaa kuin se, että joskus me kaikki kuolemme...) ja jos vauva onkin syndroomaton, se on sitten bonusta. Muuten olemme valmistautuneet siihen, että näillä mennään. Jos siis vauva ensin jää henkiin ja syntyy elävänä. Viimeksihän täysin terve ja kaikin puolin syndroomaton vauvamme kuoli rv 35+5.

Rusakkonen 13+5
 
Voi @Rusakkonen tuntuu todella kurjalta ja epäreilulta puolestanne että joudutte tällaista elämään läpi. Voimia teille todella paljon, voi kun raskaus nyt etenisi mallikkaasti lapsen syntymään asti.

Ihmiset ovat kyllä taukkeja, varmasti tuntuu pahalta jos joudut kokemaan itseäsi asiasta ikäsi vuosi syytettävän, sehän ei pidä paikkaansa ollenkaan että olisit asiaan millään lailla ”syyllinen”! Enkä ole kyllä koskaan kuullut että kukaan testailisi lahjamunisalkioita että kyllä se nyt on vaan sanoinkuvaamattoman huonoa tuuria että lahjasoluilla sattuu näin käymään eikä mitenkään teistä riippuvainen asia saati kenenkään syy.

Kurjaa jos joudut kirjoittelun tänne lopettamaan mutta ymmärrän toki ja päätös on tietenkin teidän. Siinä tapauksessa toivotan teille kaikkea hyvää jatkoon, olette rukouksissani.
 
  • Rakkaus
Reactions: Rusakkonen
Voi @Rusakkonen tuntuu todella kurjalta ja epäreilulta puolestanne että joudutte tällaista elämään läpi. Voimia teille todella paljon, voi kun raskaus nyt etenisi mallikkaasti lapsen syntymään asti.

Ihmiset ovat kyllä taukkeja, varmasti tuntuu pahalta jos joudut kokemaan itseäsi asiasta ikäsi vuosi syytettävän, sehän ei pidä paikkaansa ollenkaan että olisit asiaan millään lailla ”syyllinen”! Enkä ole kyllä koskaan kuullut että kukaan testailisi lahjamunisalkioita että kyllä se nyt on vaan sanoinkuvaamattoman huonoa tuuria että lahjasoluilla sattuu näin käymään eikä mitenkään teistä riippuvainen asia saati kenenkään syy.

Kurjaa jos joudut kirjoittelun tänne lopettamaan mutta ymmärrän toki ja päätös on tietenkin teidän. Siinä tapauksessa toivotan teille kaikkea hyvää jatkoon, olette rukouksissani.
Mä koetan, että jos vois jotain kirjoittaa. Mun täytyy kai vaan olla hiukan varovainen... Kyllä sydäntä lämmitti, kun kirjoitit takaisin! ❤ Tämähän ei ole välttämättä "loppu", lapsi on elossa ja ainakin viimeksi voi hyvin. Rukoilen, että hyvä vointi ja kehitys jatkuvat.

Rusakkonen 13+5
 
  • Rakkaus
Reactions: Karhurouvanen
En varmaan uskalla antaa kuunnella sillä neuvolan Dopplerilla huomenna, jos vaikka taaskaan ei kuulu mitään. Kuulin (ja luin), että jotkin Dopplerit saattavat toimia kunnolla vasta 16. viikolta. Varmaan toimii jo aikaisemmin monilla, jotka ovat minua hoikempia, mutta ei välttis siis minulla. En halua taas joutua menemään yksityiselle ultraan. Mies ehdottomasti ei halua kuuntelua, hän stresssaantui ihan valtavasti viimeksi.

Rusakkonen 13+6
 
vierailija
En varmaan uskalla antaa kuunnella sillä neuvolan Dopplerilla huomenna, jos vaikka taaskaan ei kuulu mitään. Kuulin (ja luin), että jotkin Dopplerit saattavat toimia kunnolla vasta 16. viikolta. Varmaan toimii jo aikaisemmin monilla, jotka ovat minua hoikempia, mutta ei välttis siis minulla. En halua taas joutua menemään yksityiselle ultraan. Mies ehdottomasti ei halua kuuntelua, hän stresssaantui ihan valtavasti viimeksi.

Rusakkonen 13+6
Ne laittaa neuvolassa äitiyspolille jos eivät saa kuuluviin. Kyllä se kuuluu raskauden seurantaan.
 
Kai sanoit tuon neuvolassa tai olit yhteydessä ylemmäs?
Ei se noin mene, sua on kohdeltu väärin.
Olin neuvolakäynnillä ja terkkari soitti sairaalaan. Sairaala kieltäytyi, kun vauva oli "liian pieni" ja koska en vuotanut verta. Oli pakko mennä yksityiselle ultraan, koska seuraavana päivänä oli lähdössä kallis kuljetus, jossa tulivat lapsen tavarat ulkomailta (isoveljelle ostetut tavarat; isoveli siis kuoli kohtuun). Emme olisi kestäneet ottaa niitä, jos lapsi oli ollut kuollut.

Meillä on jo yksi kohtukuolema ja tämä lapsi tulee olemaan todennäköisesti erityistarpeinen. Siltikään ei taida kiinnostaa sairaalaa ennen n. 20 viikkoa.
 
  • Surullinen
Reactions: Karhurouvanen
En varmaan uskalla antaa kuunnella sillä neuvolan Dopplerilla huomenna, jos vaikka taaskaan ei kuulu mitään. Kuulin (ja luin), että jotkin Dopplerit saattavat toimia kunnolla vasta 16. viikolta. Varmaan toimii jo aikaisemmin monilla, jotka ovat minua hoikempia, mutta ei välttis siis minulla. En halua taas joutua menemään yksityiselle ultraan. Mies ehdottomasti ei halua kuuntelua, hän stresssaantui ihan valtavasti viimeksi.

Rusakkonen 13+6
Minulle voi laittaa viestiä jos haluat jutella nipt vastauksesta tms. Kerron lyhyesti minun ja lapseni tarinan. Eli seula hälytti ja nipt kertoi että vauvalla Downin syndrooma. NT ultra oli normaali ja kaikki ultrat sen jälkeen. Mikään ei viitannut downiin. Vasta syntymän jälkeen varmistui verikokeella että lapsella down. Nyt on täysin terve lapsi lukuun ottamatta downia. Kaikki liitännäis sairaudet puuttuu. Niin ja kannattaa liittyä facessa downiaiset ryhmään. Siellä on vertaistukea paljon. Eri ikäisten down lasten vanhempia.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Mä koetan, että jos vois jotain kirjoittaa. Mun täytyy kai vaan olla hiukan varovainen... Kyllä sydäntä lämmitti, kun kirjoitit takaisin! Tämähän ei ole välttämättä "loppu", lapsi on elossa ja ainakin viimeksi voi hyvin. Rukoilen, että hyvä vointi ja kehitys jatkuvat.

Rusakkonen 13+5
Olisi ihanaa jos teistä jotain kuulisi! Tosi kurjaa nuo teidän doppler-kokemukset, ymmärtääkseni monissa neuvoloissa ei kuunnellakaan kovin aikaisin kun ei vielä välttämättä mitään kuulu, meillä ei olekaan kuin vasta järjestyksessään toinen neuvolakäynti tulossa vasta 15+ viikoilla, (sama juttu esikoisen kanssa) silloin varmaan sitten ekaa kertaa kuunnellaan.

Kotidopplerilla olen toki kuunnellut mutta mulla kuului vielä 13+ viikoilla hyvin vaihtelevasti, vaikka istukkakin on takaseinämässä, meni viikko ettei kuulunut mitään. Sitten 14-15 viikolla alkanut kuulumaan joka kerta. Esikoisella alkoi kuulua kotidopplerilla 12+0 ja sitten aina kyllä kuului vaikka istukka oli etuseinämässä ja esim liikkeet alkoi tuntumaan vasta 21 viikoilla, kerran ei meillä kuulunut sykkeet neuvolassa mutta siellä on oma (vanha) ultra ja katsoivat sillä sitten.

Toki on eri asia ne neuvolan- kuin kotidopplerit mutta silti, yksilöllistähän se on että milloin kuuluu ja ei niilläkään kovin aikaisin kaikilla kuulu joten miksipä sitten stressata itseä sillä kuuntelulla kun jos vasta kuitenkin äskettäin on ultrattu. 15-16 viikoillahan sitten varmaan kyllä jo kuuluu. Tsemppiä ja jaksamista, yhdyn rukouksiinne, toivottavasti pienellä on kaikki hyvin ja kehitys jatkuu hyvänä, sehän on hieno juttu ettei niskaturvotusta ollut eikös vaan <3

Karhurouvanen 15+1
 
  • Rakkaus
Reactions: Rusakkonen
Hyviä uutisia tänään: vauvan sydänäänet kuuluivat dopplerilla neuvolassa! Syke 160 eli kaikki hyvin sen suhteen. Vauva oli kovin eläväinen, potki ja liikkui paljon, eikä kauaa malttanut pysyä paikallaan, mutta niin kauan pysyi, että kahdesti saatiin kuultua sydänäänet dopplerin aikana. 😀 Uskallettiin yrittää, koska lääkäri olisi ollut paikalla ja oltaisiin sitten jonnekin tarvittaessa päästy ultraääneen.

Rusakkonen 14+0
 
Olimme genetiikan lääkärillä, oli tosi mukava eikä meitä painostettu aborttiin millään lailla. Paljon juteltiin ja hän yrittää tulla myös rakenneultraan.

Todennäköisesti kaikki pystytään telemään kotisairaalassa, ellei tarvita heti vaikeaa sydänleikkausta; silloin pitää synnyttää Helsingissä, josta löytuvät maan johtavat lasten sydänspesialistit.

Ilmeisesti on olemassa tapa, jolla voidaan tarkastella vauvan verikoetuloksia syntymän jälkeen ja katsoa, olisiko DS todennäköisesti perinnöllistä vai "satunnaista". Jos kyse on perinnöllisestä eikä perintö löydy miehen kokeella, niin sitten varmaan ei oikein voi käyttää viimeistä luovutetuista munasoluista tehtyä alkiota. Verikoe voi siis esim. näyttää tietynlaisen kromosomien jakautumisen, ja jotkut tilanteet viittaavat sattumaan ja toiset muuntuneeseen perimään. Tietynlainen muuntunut perimä ei näy ihmisestä päällepäin eli joku voisi päätyä esim. luovuttamaan sukusoluja tietämättä, että hänellä on muuntunut perimä.

Isollaveljellä ei tosin ollut syndroomia.

Rusakkonen 14+1
 
Viimeksi muokattu:
Olimme genetiikan lääkärillä, oli tosi mukava eikä meitä painostettu aborttiin millään lailla. Paljon juteltiin ja hän yrittää tulla myös rakenneultraan.

Todennäköisesti kaikki pystytään telemään kotisairaalassa, ellei tarvita heti vaikeaa sydänleikkausta; silloin pitää synnyttää Helsingissä, josta löytuvät maan johtavat lasten sydänspesialistit.

Ilmeisesti on olemassa tapa, jolla voidaan tarkastella vauvan verikoetuloksia syntymän jälkeen ja katsoa, olisiko DS todennäköisesti perinnöllistä vai "satunnaista". Jos kyse on perinnöllisestä eikä perintö löydy miehen kokeella, niin sitten varmaan ei oikein voi käyttää viimeistä luovutetuista munasoluista tehtyä alkiota. Verikoe voi siis esim. näyttää tietynlaisen kromosomien jakautumisen, ja jotkut tilanteet viittaavat sattumaan ja toiset muuntuneeseen perimään. Tietynlainen muuntunut perimä ei näy ihmisestä päällepäin eli joku voisi päätyä esim. luovuttamaan sukusoluja tietämättä, että hänellä on muuntunut perimä.

Isollaveljellä ei tosin ollut syndroomia.

Rusakkonen 14+1
Nykyään tosiaan voidaan verikokeella todeta onko perinnöllinen DS vai ei. Vastaus tulee parissa viikossa.

Nuo perinnöllisyys lääkärit on kyllä mukavia heitä kiinnostaa eri asiat mitä normi lääkärit 😊. Itselläni oli myös tosi mukava lääkäri. Häntä kiinnosti enemmän suvussa ilmenevä lihastauti kuin DS . Taisi todeta tätä pitääkin tutkia ihan mielenkiinnosta kun on niin erikoinen tapaus. Tädillä oli lihastauti jota oli koko Euroopassa vain kaksi tapausta.
 
Nykyään tosiaan voidaan verikokeella todeta onko perinnöllinen DS vai ei. Vastaus tulee parissa viikossa.

Nuo perinnöllisyys lääkärit on kyllä mukavia heitä kiinnostaa eri asiat mitä normi lääkärit 😊. Itselläni oli myös tosi mukava lääkäri. Häntä kiinnosti enemmän suvussa ilmenevä lihastauti kuin DS . Taisi todeta tätä pitääkin tutkia ihan mielenkiinnosta kun on niin erikoinen tapaus. Tädillä oli lihastauti jota oli koko Euroopassa vain kaksi tapausta.
Kiva kun oli mukava! 😊 Meillä toi tutkimus ei ole niin kovin yksinkertainen, kun luovuttajaahan ei voi tutkia. Mutta eiköhän nyt sitten jotain selviäisi tarvittaessa kuitenkin.
 
Mulla tuli n. kerran kuukaudessa. Loppua kohden niukentuen kyllä. Tiedän tapauksia joilla on vuotanut ihan lakanoille asti ja kaikki kunnossa.
Ei mulla varsinaisesti vuodon takia mitään tullut, mutta supistuksista kärsin jo ennen puoltaväliä ja sen takia sitten piti rauhassa ottaa. Vuotoon olivat tarjoomassa lugesteronia, mutta se sitten on loppui, enkä koskaan sitä aloittanut.

Toivottavasti sulla loppuu, vaikka se onkin harmitonta niin aina sydän syrjällään on kun raskaana näkee verta
Lohduttavaa kuulla kokemuksia @Wintersun Itseni tämä tosiaan säikäytti perin pohjan kun alkuraskaudessakaan ei mitään vuotoja ollut, eikä esikoisen raskaudessa ollenkaan ja nyt vielä kun verta tuli niin reilusti, sänkyyn, lattialle jne.

En ole tännekään nyt viitsinyt kirjoitella kun olen seuraillut tilannetta :-D Punaista vuotoa kesti noin 20 h sarjoissa kuusi päivää, sitten meni viikko ettei mitään ja sitten jatkui taas mutta tällä kertaa ainoastaan ruskeana pyyhittäessä, sitä on nyt kestänyt 9 päivää tosin pari päivää enää ihan vähän. Viikko sitten ultrassa (15+1) kun vuotoa oli ollut pari päivää niin vauva onneksi kunnossa <3 Se oli kätilön tekemä ultra ja hän epäili kuitenkin että se olisi (ollut) se istukka.

@Rusakkonen Kiitos kysymästä täällä menee hyvin! Jotenkin sen viikon takaisen ultran myötä tullu vähän sellanen rentous että on uskaltanu alkaa iloitakin, jos ei nyt ihan täysillä niin ainakin puoliteholla :-D Tuntuu aivan ihanalta olla raskaana!!! Vihdoin, en voi uskoa tätä onnea mikä on suotu, toivon niin että kaikki menee hyvin <3 Rakastan tätä vaihetta kun muut ei vielä tiedä raskaudesta (3 henkilöä tietää ja nekin lähinnä käytännön syistä, esikoisen isä, se meidän Espanjan matkakaveri ja yksi jota pyysin hoitamaan esikoista ensi viikon sokerirasituksen ajaksi, mutta ei esim kukaan sukulainen), kuten esikoisestakin, ennen rakenneultraa en aio kertoa. Tässä on pari tuttavaa naapurustossa raskaana ja lasketut ajat muutama kk ennen meitä ja innolla jo odotan että kun voin paljastaa että mikäli kaikki menee hyvin niin meillekin odotetaan vauvaa saapuvaksi helmikuulle <3

Olen vähän tunnustellut että tuntuisko jo liikkeitä mutta en ole ihan varma, esikoisesta tuntui vasta noin rv 21+ mutta sitten kyllä ihan selvänä tuntu ettei tarvinnut arvailla. Tuon viimeviikkoisen 15+1 ultran mukaan vauva olisi poika, toki tuo on aikainen aika sanoa mutta kyllä alhaalta päin otetussa ultrakuvassa näkyy täysin selvästi omaankin silmään jalkojen välissä selvä uloke :-D Esikoinen on tyttö ja vähän hassulta tuntuu ajatus pojasta vaikka sitä olin odottanutkin että poika on, mutta samaan aikaan olen innoissani! Olen nyt tässä viikolla poika-vaatteita ostellut ja kirpputtorikierros varmaan huomenna :)

On niin ihanaa kun olen hoitovapaalla josta nautin muutenkin tosi paljon mutta on myös erityisen ihanaa kun voi rauhassa valmistautua vauvan tuloon, laitella kotia jne.

Jotenkin vaikka tässä raskaudessa olen ollut jossain määrin vähemmän hermona kuin esikoisen raskaudessa niin jotenkin taas sitten hysteerisempi jossain, varsinkin ruoka-asioissa. Kasvikset tuntuu vähän että argh vaikka niitä syönkin mutta salaatin lehtiä en esim ollenkaan. Sipuli jota rakastan, tuntuu jotenkin ikävältä kun ovat niin multaisia, samoin perunat! Ravintoloissa olen uskaltanut syödä vain harvoissa ja valituissa, en paljoakaan mitään kasviksia vaan lähinnä lämmintä ruokaa. Kuivahedelmiä en uskalla syödä ja kaikki pakastekasvikset ym kananmunat ylikeitteleittelen reilusti :-S Sitten pesen ahkerasti esikoisen käsiä ja välillä stressaa se kun esikoinen on paljon meidän omalla pihalla ja siinä tulee sitten sitä sisään-ulos menoa multa- ja hiekkakäsillä :-S Olen yrittänyt kuitenkin suhtautua asiaan järkevästi. Tuntuu niin höpsöltä kun mulla on aiemmin aina ollut koiria ja ollaan luuhattu metsissä päivät pitkät ja koirat on nukkunu vieressä ja menny jatkuvasti kotona sisään-ulos omalle pihalle ja siellä kuopsutelleet enkä muutenkaan ole mikään hygieenikko ollut vaan aika ronskisti syönyt kasviksiakin tarpeen tullen pesemättä ym (en ole ikinä pelännyt bakteereja mutta kemikaaleista olen tosi tarkka) ja ruokien kylmäketjuista ym säilytysasioista en ole tarkka ollenkaan mutta sitten raskaana tulee hysteria. Noh näillä mennään ja toivotaan että lopputulos on suotuisa <3

Mites @Rusakkonen teillä menee? Tuntuuko jo liikkeitä? Entäs masun kasvu? Miten sulla noi ruoka-asiat, Ootko pystyny olee ihan järki kädessä rauhallisin mielin?

Karhurouvanen 16+2
 
  • Rakkaus
Reactions: Rusakkonen
Olen vähän kypsänä, kun eilen oli neuvolalääkäri ja nyt sitten epäillään vähän kaikenlaista taas eli virtsatulehdusta ja hiivaa. En oikein usko kumpaankaan, mutta pitää testeihin mennä. Sain sentään myös rauta- ja ferritiinitestit.

Vauvan syke oli hyvä ja sen suhteen kaikki hyvin. 😀 Kova kiire on tällä hetkellä.

En ole ihan varma, olenko tuntenut liikkeitä, jotain on tuntunut, mutta ei voi olla varma. En muista, koska tunsin esikoisesta, mutta varmaan se meni jonnekin 20. viikolle kuitenkin.

Rusakkonen 15+1
 
Viimeksi muokattu:
Olen vähän kypsänä, kun eilen oli neuvolalääkäri ja nyt sitten epäillään vähän kaikenlaista taas eli virtsatulehdusta ja hiivaa. En oikein usko kumpaankaan, mutta pitää testeihin mennä. Sain sentään myös rauta- ja ferritiinitestit.

Vauvan syke oli hyvä ja sen suhteen kaikki hyvin. Kova kiire on tällä hetkellä.

En ole ihan varma, olenko tuntenut liikkeitä, jotain on tuntunut, mutta ei voi olla varma. En muista, koska tunsin esikoisesta, mutta varmaan se meni jonnekin 20. viikolle kuitenkin.

Rusakkonen 15+1
Itse olen tuntenut liikkeet just noilla samoilla viikoilla kuin sinä nyt olet. Tuntuu sellaiselta kuin joku kutittelisi mahassa. Hiukan sellaisia kuin menisi joku muurahainen iholla.
 
Mä kyllä tunnen sellaista pulputusta yhdessä kohdassa välillä. Mutta kun ei tiedä, onko se ruoansulatusta. En minä normaalisti aikaisemmin ole sellaista tuntenut, mutta toisaalta en myöskään ollut kiinnittänyt tällaisiin huomiota.

Ilmeisesti ei ole sitä virtsatietulehdusta (senkin näytteen ottaminen oli aikamoinen saga, en koskaan saanut tuloksia sairaalasta ja jouduin menemään yksityiseen työterveyteen, hoh hoijaa).

Rusakkonen 15+5
 
Miten @Rusakkonen nyt pari viikkoa myöhemmin menee? :)

Täällä viimenen viikko töitä menossa ja odotan kovasti jo omaa rauhaa ja vetäytymistä lähestyvää synnytystä edeltävään kuplaan.
Aika raskaaksi välillä käyny, mulla fyysinen työ, niin joudun huilailemaan pitkin päivää.
Valitettavasti tyyppi on viihtynyt jo viikkokausia poikittain ja alkaa huoli painamaan, että jossei se käännykään pää tai peppu alaspäin.
Oon kokeillut kaikkea mitä löydän, ainoo mitä täällä ei ole on äitiysosteopaatti. Mut ehkä sit vapailla ajelen Tampereelle, tai johonkin missä on, vielä kääntämään senkin kortin.
Toivon tietysti, että joku ihme kävis ja jonku alaspäinkatsovan koiran jälkeen se yhtäkkiä pyörähtäiskin.
Mutta saapa nähdä.....
atvk 34+3
 
  • Rakkaus
Reactions: Rusakkonen

Yhteistyössä