~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

Voihan selkä!
Olin töissä ja kyykistelin ja kantelin tavaroita ja taas kyykistelin. En tuntenut selässä silloin mitään mutta hetken päästä töiden lopettamisesta selkä niin kipeä alhaalta että jalat ei meinaa liikkua. Mitä tämä nyt on?? Ikinä ei selkä prakaa joten taitaa liittyä raskauteen. :)
Ja toinen assia, kaikki vinkit miten saisi isomman hädän tulemaan :D olen syönyt activiaa ja auttoi hetken mutta ei enää, tukossa on. :D
 
@Jasmina20 Kiivit ja Sunsweet luumumehu jossa on paljon kuitua. Mulla ollu nyt hätävarana mehua kaapissa ja otan heti jos tulee välipäivä. Ei ole ummetusta näkynyt. Tuo kiivijuttu oli itsellekin uusi vinkki, mutta testasin juuri ja söin kaksi kiiviä yks pv, kun en löytänyt kaupasta mehua, ja kyllä läks. Toivottavasti selkä ei vihoittele pidempään. Tsemppiä!
 
  • Tykkää
Reactions: Jasmina20
Kiva kuulla @kirsillevauva synnytysrapsa! Ikävää että sattui kohdalle niin pöllö kätilö alkuun. Onneksi loppu hyvin ja kaikki hyvin ja pääsitte kuitenkin suht nopeasti kotiutumaan perheen luokse❤ Nyt kun vielä tosiaan on nämä poikkeusjärjestelyt ettei voi edes mies tulla, saati muita vierailijoita niin varmasti on hinku kotiutua. Sun vauvakuulumisista saa sitten varmaan lukea tuolta vauvapuolelta, jahka arki vähän tasaantuu :)

Hauska kuulla myös @Domi sta, olenkin teidän kuulumisia lueskellut vauvapuolelta. Oot kyllä hurja kun kaikkee jaksat ja kerkeät kun maitoa luovutat ja jumppiakin mietit :-D Mä muistan sut hyvin kun olit loppusuoralla raskaana silloin kun mä plussasin ja siirryin tälle puolelle, oli aina hauska lukea sun kirjotuksia kun olit niin pitkällä raskaudessa ja kirjoittelit aktiivisesti :) Nyt siis itse synnytystä odottelen rv 40+4 :) Mä puhuin niistä sormien puutumisista, mulla on muuten ollut hyvin vähävaivainen raskaus mutta sormet on oikeestaan kestopuutuneet ja lisäksi levottomat jalat vaivaa ja jossain vaiheessa oli myös suonenvetoa sormissa :-D

@Silmu75 Ohho, sulla on kyllä oikeen mini painonnousu! Mulla on tullut painoa nyt rv 41 mennessä 10,4 kg, johon olen ihan tyytyväinen. Olen meinaan herkästi lihovaa (onneksi myös suht helposti laihtuvaa) sorttia ja olen aina ajatellut että raskauden myötä lihoaisin 20 kg ja oikeen tuhdiksi. Mulla tuli suurin osa painosta jo ihan alussa, silloin kun oli pahoinvointia ja ihan jäätävä nälkä ja pakko syödä n 1,5 tunnin välein. Painoa tuli 4,5 kg viikolle 18 mennessä mutta sitten se onneksi tasaantui, nyt viimeisen kuukauden paino on pysynyt samana.

Täällä siis edelleen raskaana, synnytystä ootellessa! Sinänsä aika menee mukavasti ja tämä on ihanaa aikaa olla äitiyslomalla mutta alkaa vaan riskit huolettaa. Mulla on se kohdunpohjamitta edelleen pieni, ei ole juuri kasvanut tässä viime viikkoina, melkein kuukaudessa on tullut vain 2 cm lisää ja siinäkin on ollut eri mittaajia, jos kattoo samaa mittaajaa niin kahdessa kuukaudessa on tullut vain 4,5 cm lisää. Nyt mitta on siis 31,5. Neuvolasta kyllä sanovat ettei ole huolta, että mittaan vaikuttaa myös se että vauva on nyt syvemmälle painuneena. Käsin tunnustelevat kasvua mutta en tiedä, musta se vaikuttaa vähän, öh, epäluotettavalta. Vatsa on ottanut kasvuspurtin tässä kahden viikon aikana ja nyt pari päivää sitten alkoi tulemaan raskausarpia, luulin jo että olen niiltä säästynyt :p

Vointi on muuten hyvä ja virkeä mutta kyllähän se synnytys pyörii nyt koko ajan mielessä :) Ei juuri ole mitään synnytystä ennakoivia oireita, niitä kivuttomia vatsan kiristelysupistuksia on aina välillä ja ne lisääntyvät liikunnan jälkeen mutta ei niitäkään kovin paljoa ole. Kolmea ässä ollaan kovasti harjoitettu mutta eipä se ainakaan vielä ole saanut synnytystä käynnistymään. Olen edelleen kotia laitellut, tosin nyt se on jo sikäli kunnossa mutta aina kaikkea viilailtavaa läytyy :)

Mukavaa vappua kaikille❤

Karhurouvanen 40+4
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Domi
@Karhurouvanen Toivottavasti pääset jo pian tositoimiin! Tuossa vaiheessa aika varmaan kuluu jo tooosi hitaasti kun vain odottelee, että jotain alkaisi tapahtumaan.

@Jasmina20 Mulla on ollut enemmän ja vähemmän ummetusta jo pidempään enkä ole keksinyt siihen helpotusta. Ostin pullon laktuloosia, mutta sitä olisi pitänyt juoda aamulla tyhjään mahaan ja se oli kammottavaa makeaa litkua. Olisi tietysti voinut koettaa laimentamista, mutta jätin vain ottamatta. No, ainoa mikä jotenkin toimii on sokerittomat karkit, joilla on laksatiivisia vaikutuksia. Niistä vaan tulee myös vatsakipuja ja ilmavaivoja, niin ei löytynyt apukeinoa niistäkään. Täytyypä @Ellinoora38 kokeilla tuota luumumehua! Kuivattuja luumuja yritin yön yli liotella eikä ne kyllä auttaneet, mutta mehussa on varmaan paljon enemmän luumuja, niin ehkä tehoaa paremmin.

27+0
 
Mikä se vauvapuolen palsta on?

Me ollaan oltu nyt reilu viikko vanhempieni luona Pohjanmaalla ja on ollut tosi mukavaa saada enemmän apua pienen kanssa. Ja äidin laittamaa ruokaa :) Vielä ollaan ensi torstaihin täällä, sit palataan Helsinkiin ennen pojan seuraavaa neuvolaa.

Onnea ja tsemppiä synnytyksen @Karhurouvanen , toivottavasti saat pian tavata pienokaisen! :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Karhurouvanen
Kiitos @Sukkis tsempityksistä :) Kiva että ootte päässeet sinne vanhempien luokse, varmaan näin korona-aikaan pidemmän päälle vähän raskasta olla vaan kotona itteksein vauvan kanssa kun jos ei uskalla vieraita päästää eikä oo oikeen mitään mihin mennäkään!

Vauvapuolen palstalla tarkoitin tuota ”Alkionsiirroista plussanneiden vauvaketjua”, tuu/mee (en itse luonnollisestikaan ole siellä vielä :-D) sinne jutskaa, tuntuu olevan kivaa porukkaa ja kivaa keskustelua, itse ainakin aion sinne siirtyä sitten kun vauva tuloo :)

Hyvää vappua kaikille!

Karhurouvanen 40+5
 
Viimeksi muokattu:
@Silmu75 Mulla oli myös istukka kohdunsuun päällä vielä rakenneultrassa. Muistaakseni katsottiin vielä RV29 ja silloin oli sitten siirtynyt. Sä olet nyt jo pidemmällä, tuskin se kai ihan muutamassa viikossa totaalisesti siirtyy... Koska katsotaan seuraavan kerran? (sorry jos sanoit ja meni ohi :) )

@Karhurouvanen Mikä tilanne siellä? Tuliko vappuvauva?

@Sukkis sulle jo tuossa vinkattiin tuota vauvaketjua, se on kyllä tosi kiva ja siellä on mukava alussa varsinkin kirjoitella. Oma esikoinen on jo niin iso että se palsta jäi, mutta olin siellä tosi aktiivinen kun vauva oli syntynyt. Nyt tuntuu että on ollut palstailulle tosi vähän aikaa ja siksikin se on jäänyt, mutta sinne vaan!

@Ellinoora38 Hyvä kun kävit näytillä, kyllä varmasti kaikki hoitotahotkin on sitä mieltä että kipujen kanssa pitää päästä näytille :-/ Mitään syytä ei siis selvinnyt? Onneksi kaikki kuitenkin hyvin. Säkin niin pitkällä jo, samaan aikaan silloin syksyllä piinailtiin :)

@Jasmina20 Onko vatsa pehmennyt? :D Nyt ÄLLÖVAROITUS: Mulla on vielä pari vuotta esikoisen synnytyksen jälkeenkin peräpukamat vaivanneet. En edes huomannut niitä, ennen kuin lapsi oli jotain 1v (ovat sisäisiä). Jos maha on kovalla, niin saattaa joskus tulla vessassa käydessä ihan lorumalla pyttyyn verta :-/ Tosi inhottava vaiva, joka vähän tulee ja menee. Oon sitten oppinut pitämään vatsaa pehmeänä ihan tarkoituksella.

Oma olo edelleen hyvä. Ei edes ihan joka päivä tunnu liikkeet, mutta usean kerran viikossa kuitenkin pikku hipsuja. Saisi jo voimistua pikku hiljaa. Rakenneultraan vielä 3 vkoa. Aloin syömään rautaa omasta aloitteesta, kun neuvolan mielestä ferritiini 35 oli hyvä ja en oo ihan samaa mieltä...

Toivottavasti vappu on mennyt kaikilla hyvin! Me ollaan oltu rauhaisasti kotosalla ja jatkuu vaan. Munkit ostin kaupasta ja lapselle heliumpallon, siinäpä se :)

MyMa 17+1
 
@Karhurouvanen, itse asiassa en aio kirjaantua tuonne vauvapuolelle. Olen facessa huhtikuisissa ja en ehdi sinnekään päivittää kuulumisia :) Joten hiljalleen jään täältä pois, seuraan välillä teidän poksahteluja <3. Toivottavasti sinä olet jo synnyttänyt!

Meillä vauva huomenna kaksiviikoinen. Joudun edelleen pumppaaman maidon, kun ei tartu rintaan. Nyt kuitenkin jo itse herää syömään ja syö hyviä määriä. Aion vuokrata sähköpumpun, kun tuo käsikäyttöinen on rasittava kokoaikaisessa käytössä. Päivisin riittää oma maito, mutta yällä en jaksa lypsää kuin kerran.

Arki on nyt todella kivaa ja aika ei tule yhtään pitkäksi. KOtityöt, pumppaus , vauvanhoito ja koirien käyttö rytmittävät hyvin päivää :) Mies on vielä kotona, mikä on mukavaa!
 
@MyMa Istukka katsotaan taas seuraavassa radikontrollissa 27.5., silloin on jo 30+5. Mutta tosiaan kuukausi sitten jo sanottiin, että sektio tulossa eikä tilanne ole parantunut. Itse asiassa on mennyt hassusti niin, että rakenneultrassa puhuttiin että pari senttiä menee kohdunsuulle, kuukausi sitten kolme senttiä ja tällä viikolla viisi senttiä... Aina tietty eri mittaaja, mutta kun käsittääkseni istukan pitäisi olla ainakin parin sentin päässä että alatiesynnytystä voisi harkita, niin ei se nyt varmaan kuukaudessa mitään seitsemää senttiä siirry. :D

Jotenkin kamalan tukala olo nykyisin, taitaa kohtu jo painaa keuhkoja. Tänään aamupäivällä viimeksi hermoilin kun en ainakaan kunnolla tuntenut liikkeitä ja viikkokirjeissä väitetään, että olen jo huomannut vauvani päivärytmin. No en ole! Iltaisin tietysti innostutaan kun nukkumaan pitäisi mennä, mutta en ole muuten mitään selkeää rytmiä havainnut. Tänään on kuitenkin potkiskeltu ahkerasti aamun hiljaisuuden jälkeen, asento on istukan takia poikittainen, niin usein potkut tuntuu hassusti nivusissa.

27+2
 
Kiitos vatsantoiminta vinkeistä, jatkan luumujen syöntiä ja vedenjuontia. :)
Onko muilla jo puolessavälissä noin ilmaantunut nestettä kehossa? Huomasin eilen nilkkojen olevan turvoksissa ja paino noussut kilon yhtäkkiä, hmm..
Eilen myös huimasi koko päivän, tänään vähän vähemmän mutta tuli pahaolo pitkästä aikaa, onneksi vain hetkeksi. Aina on jotain kremppaa :D
Ärsyttää painon nousu, vaikka miten liikkuu ja yrittää syödä terveellisesti niin noussut 5-6kg, ei tietenkään kuulosta pahalle mutta viimeksi nousi paljon maltillisemmin.. liikun ja syön terveellisesti, viikonloppuisin on herkkupäivä. Huomaan kyllä että olen nälkäisempi enkä kestä nälän tunnetta vaan sitten on pakko syödä jotain. :D
19+0
 
Kysyisin vielä, että kauanko pitää olla syömättä ennen sitä sokerirasituskoetta. Fimlabin mukaan syömättä klo. 22.00 asti, mutta eikö se suositus oo joku 10-12 tuntia. Itsellä huomenna klo. 7.10 aika nii osaisko joku sanoa monelta voin syödä iltapalan?
 
Kiitos tsempityksistä @Wintersun ja
@MyMa täällä raskaana edelleen :p Nyt siis 41+0. Ei ole oikein merkkejäkään. Luulin jo pari päivää sitten että nytkö nytkö kun oli erilaisia tuntemuksia tuolla vatsan seudulla ja monta tuntia tuli niitä vatsan kiristely-harjoitussupistuksia mutta ei, sitten ne kaikki tuntemukset vaan loppu. Nyt tultiin just 4-5 km reippaahkolta kävelylenkiltä ja ei juuri tunnu edes harjotussupistelevan, aiemmat pari viikkoa on liikunta aina hyvin saanut niitä aikaan. Saunottu ollaan about joka päivä ja niitä kahta muutakin ässä ä ihan reilusti ollut :p

Ei tässä muuten mitään mutta alkaa huolettaa tää että kun vaan jatkuu ja jatkuu. Tuntu tossa toissapäivänä että vauva oli aika hiljainen, laskeskelin liikkeitä harva se tunti mutta kyllä ne kriteerit täytty. Sitten seuraavana päivänä ja yönä olikin ihan hurjaa menoa ja pauketta koko ajan ja monta tuntia että ihan sitten jo siitä huolestuin. Soitin sitten jo päivystykseenkin vaikka eilen liikkeet taas tuntuivat normaalilta mutta niillä tuntui kovasti kiirettä olevan eikä se ollu musta huolissaan, totesi että jos illalla palaan asiaan jos vielä huolettaa. No, liikkeet on jatkunu musta aika normaaleina niin toivotaan että kaikki on hyvin. Tää vaan kun haukan lailla seurailee niin ei enää oikeen tiedä että mitä ajatella, liikaa vai liian vähän vai milloin on sopivasti :-D

Noh kattellaan kattellaan, jos se tuleva yö vaikka tois vauvan❤

@kirsillevauva Harmi ettet tule sinne vauvapuolelle, olis niin kiva kuulla sun kuulumisia! Ihanalta kuulostaa teidän vauvaelämä siellä ❤ Hauskasti ilmaistu että ”arki on kivaa ja aika ei käy yhtään pitkäksi” :-D Ihanalta kuulostaa teillä meininki!

Mukavaa sunnuntai-iltaa kaikille :)

Karhurouvanen 41+0
 
  • Tykkää
Reactions: Puhalluskukka
Tsemppiä viime metreille @Karhurouvanen! Ei noista lapsukaisista yksikään ole kait syntymättä jäänyt ja taidetaan tuo teidänkin pienokainen viimeistään äitienpäiväksi häätää :) toivottavasti synnytys käynnistyisi spontaanisti ensi viikolla (tai mikä ettei jo ensi yönä)!

@Puhalluskukka, mulle terveydenhoitaja ohjeisti nimenomaan 10 tunnin paaston ennen sokerirasitusta, liian pitkä paasto voi nostaa paastosokeria kun elimistö alkaa vapauttaa glukoosia maksan glykogeenivarastoista. Tätä ohjetta noudatin eikä mulla todettu radia, rasitus tehtiin kaksi kertaa koska mulla on sen verran paljon riskitekijöitä (lähisuvussa 2. tyypin diabetes, lievä ylipaino ja ikä). Paastosokeri oli ekassa rasituksessa 4,7 ja jälkimmäisessä 4,9 eli ei mitenkään rajoilla.

Mulla on nyt alkanut raskauden raskas vaihe, kaksi ensimmäistä kolmannesta menivät oikeastaan täysin ilman vaivoja mutta nyt tuntuu että olo on niidenkin edestä vaivalloinen. Kävelen kuin ankka liitoskipujen vuoksi ja harjoitussupistuksia on päivittäin varmaan ainakin 10 - 20 kpl ja vaikka ne eivät ole kivuliaita, eivät ne kyllä mukaviltakaan tunnu. Vauva liikuskelee aktiivisesti ja senkin liikkeistä osa tuntuu aika tukalilta kun se on jo niin iso. Toivon, että se ymmärtäisi syntyä vähän ennen laskettua aikaa. Huomenna neuvola, katsotaan mitä mieltä terveydenhoitaja on mun turvotuksista ja supistuksista. Töissä en onneksi ole ollut koko raskauden aikana (olen erityisäitiysvapaalla), muuten olisin kyllä joutunut jo jäämään sairauslomalle pari viikkoa sitten.
 
Kiitos kaikille vastauksista ❤ Söin hetki sitten, joten tulee n. 11 tunnin paasto. Toivottavasti ei nyt tuu mitään väärää diagnoosia. Kaikkialla eri ohjeita ku kans koitin googlettaa. Kattelin omakannasta labratuloksia ja joku u-nitro-o oli positiivinen . Onkohan joku piilevä tulehdus kuitenki kipujen syynä. No toivottavasti huomenna selviää enemmän. Multa siis alkuraskaudessa unohdettiin ottaa toi virtsanäyte ja nyt sit vasta katotaan kun jatkuvia supistuksia. Ja tää issias on niiiiin kipee et itkua saa vääntää ku kävelee ja liikkuu.

@Karhurouvanen tsemppiä! Toivottavasti pikkunen syntyy pian ❤

@Pupuna112 oon kans erityisäitiysvapaalla. Ei tulis kans itsellä työskentelystä mitään näitten vaivojen kanssa.
 
Huh mikä päivä takana. Aamulla ensin se sokerirasitus. Sitten yhteys neuvolaan, joka katsoi mun labratulokset ja yllätys ei mitään tulehduksia. Supistusten takia lääkärille tai siis ei täällä ole lääkäriä, joten laittoivat polille päivystyslähetteen. Siellä lääkäri ultrasi kohdunkaulan ja se näytti hyvältä. Kohdunsuu hieman pehmeä ja auki muttei mitään vakavaa. Kaikki oli vauvalla hyvin ja oli kasvanut hurjasti. Nyt on kaikenlainen rasitus ja lenkkeily kielletty ja soittoa polille jos supistukset jatkuvat. Oli aivan ihana lääkäri ja kätilö. Jäi hyvä mieli. Ja sokerirasituksen tulokset sai samalla ja ne oli normaalit. Hieman mietitytti se 1h arvo joka oli 9.4 mutta lääkäri sanoi ettei huolta.

Rv 24+6
 
Hyvä että kaikki oli hyvin! Nyt vaan lepoa! Katottiinko sulla kohdunsuu siis alakautta? Mä oon pyytänyt mut ei kukaan kato.. Nyt sit sanottiin äitiyspolilla et jos nää supistukset pahenee ni soitan sinne vaan ja pääsen näytille. Kohdunkaulan pituus kyllä mitattiin rakenneultrassa. Mulla on keskiviikkona neuvola et jos taas sanon tästä..

21+5

Ultrattiin ja katsottiin myös alakautta. Se lääkäri oli sitä mieltä et koskaan ei voi tietää onko supistukset vaarattomia vai ei, joten tarkistaa kannattaa aina tilanne.
 
Sitä minäkin olen mieltä. Sit kun mä olin huolissani jo alkuraskaudessa tuosta kohdunsuusta, kun leikattu sen 4x. Lupasivat et heti jos aihetta niin katsotaan ja seurataan tarkemmin. Mulla on siis ollut vuotoja alusta lähtien (siis toki niitä ei enää edes vuodoksi voi kutsua kun n. 1x kuussa kerran pyyhkiessä) ja supistuksia sieltä rv 15 tienoilta. Mikäköhän sit aiheuttaa syyn seurata/tutkia tarkemmin jos nämä ei..
No ehdottomasti sut pitäisi katsoa kunnolla ja säännöllisesti.
 
Ei nyt ehkä vielä kannattaisi miettiä koko asiaa, mutta kyllä vähän pelottaa se sektio. Tai oikeastaan se, jos sen jälkeen tulee joku kohtutulehdus tai veritulppa tai mitä kaikkea nyt voikaan tulla. Ja kun pitää luultavasti se pari tuntia heräämössä olla erossa vauvasta ja jos vauvalla on siinä aluksi joku hätä (esim. radin takia verensokeri matalalla) eikä edes näe mitä tapahtuu kun ollaan eri paikoissa. :(

Liikkeet tuntuu jotenkin metkoilta nykyisin kun välillä on sellaista räpistelyn tuntuista liikettä. Tavallaan tässä on tottunut olemaan raskaana, mutta nyt on välillä sellainen olo, että hyvä ihme, mun sisällä on toinen ihminen! :D

27+4
 
  • Tykkää
Reactions: Karhurouvanen
vierailija
Wintersun: Kivuliaat supistukset ovat aina tutkimisen paikka. Sinulla viikkoja sen verran,että suoraan äitipolille yhteyttä vaan. Itsellä aikanaan kipeitä supistuksia rv 23 alkaen. Soitin tavalliseen päivystykseen,jossa sanottiin,että sehän on aivan normaalia noilla viikoilla. Ei muuten ole. Sain kannattaa itselleni ajan sinne. Lääkäri laittoi sieltä käymään äitipolilla tarkistuksessa. Tulos oli,että kohdunkaula lyhentynyt 2,5 cm,jonka vuoksi jouduin suoraan saikulle äippälomaan asti. Ekan yön vietin osastolla ja estolääkettä supistuksiin. Sen jälkeen viikko kotona täydessä vuodelevossa,jonka jälkeen sain luvan liikkua voinnin mukaan. Sekä synnytykseen asti säännölliset tarkistukset polilla. Soittoa vaan suoraan sinne äippäpolille, sieltä osaavat kyllä ohjeistaa. Mikään soitto/käynti ei ole turha! Parempi aina varmistaa,näin minulle sanottiin. Ja kun sinulla vielä kohdunsuuta operoitu,niin herkästi taklaukseen! Tsemppiä!!
 

Yhteistyössä