@Mandala Mä ainakin lueskelen mielläni sun kuulumisia ja pohdiskeluja, joten anna palaa vaan
. Meille on molemmille aika selvää, että tämä raskaus ja lapsi (jos sinne asti päästään...) jää ainokaiseksi. Meillä on ikääkin kuitenkin kohta jo se 40, eikä olla muutenkaan haaveiltu kuin yhdestä kullanmurusta.
Meillä pitkiksi venähtäneistä hoidoista on tiennyt perhe ja lähimmät ystävät (alle 10 hlö) alusta asti. He ovat olleet tukena ylä- ja alamäissä, joita on riittänyt. Tämän raskauden edetessä ollaan kerrottu yhtä useammalle ystävälle ja mies kertoi taannoin pomolleen. Mulla ei yrittäjänä ole pomoa, mutta vakiasiakkaille taidan kertoa rakenneultran jälkeen. Silloin kerrotaan myös muille sukulaisille ja lopuille kavereille. Missään somessa ei aiota asiaa toitottaa, vaan asia selviää ihmisille sitä mukaa kuin selviää. Ihan hoitojen alussa (neljä vuotta sitten, heh) pidettiin asia omana tietonamme, mutta hoitojen pitkittyessä avoin linja alkoi tuntua paremmalta.
@MyMa Juu ei kyllä osaa olla täysin huoletta
. Toki mitä pidemmälle raskaus etenee, sitä varmemmalta homma alkaa tuntua, mutta kyllä mulla ainakin on epävarmuuden tunteita ihan päivittäin. Suurimmat pelot ovat kyllä jo (lähes) väistyneet.
@Evangelina Tosiaan sulla oli niitä selittämättömiä vuotoja, joten hyvä että eteisistukka selvisi jo nt-ultrassa. Mulla vuodot loppuivat jo silloin joskus 9+ viikolla, ja niiden oli todettu johtuvan pikkuisesta hematoomasta, joten asiaa ei vissiin ollut tarpeen selvittää tarkemmin.
Mä meinaan koko ajan unohtaa, että sukupuoli yleensä selviää rakenneultrassa, kun se on meille ollut kromosomitesteistä johtuen selvillä jo useamman viikon
. Mua siis jännittää ultrassa lähinnä se, että onko vauvalla kaikki kunnossa.
Liikkeitä on nyt tuntunut päivittäin rv 16+3 saakka, ja nyt viime päivinä yhä useammin ja selkeämmin. Nytkin se tyttö siellä jotain möyrii, kun tuossa samassa kohtaa tuntuu koko ajan pientä kuplintaa ja muljahtelua
.
Onko teillä muuten minkä verran samassa tilanteessa olevia ystäviä? Odottavia tai ihan pienten lasten vanhempia siis? Mä olen nyt huomannut vähän kaipaavani sellaisia, mutta suurin osa kavereista on joko vapaaehtoisesti lapsettomia tai sitten jo selvästi isompien lasten vanhempia. Ehkä niitä äiti- tai isäkavereita löytää sitten jostain perhevalmennuksesta tai hiekkalaatikon reunalta? En ole halunnut liittyä mihinkään odottavien ryhmiin, kun niissä useimmat äidit ovat niin paljon nuorempia, tai useamman lapsen äitejä, tai sellaisia joille lasten saanti on maailman luonnollisin asia ja jotka eivät tiedä lapsettomuudesta mitään.
Viimeinen viikko vielä lomaa. Tänään meinasin ottaa ihan rennosti kotona vaan, kun palattiin vasta eilen illalla reissusta. Onneksi säätiedotus lupailee epävakaista