Gerbera, olipa kiva kun kirjoitit synnytyskertomuksen, näitä on sitten mielenkiintoista lukea
Kommentoin nyt vielä tuota luottamus ammattilaisiin/terveydenhuoltoon- juttua. Otan nyt ihan objektiivisen kannan, ja yksittäiset kokemukset ovat jokaisella tietenkin omansa ja ne ovat kaikilla todellisia, ja huonoja kokemuksia/hoitoa ei voi selitellä hyväksi. Omat huonot kokemukset voivat silti antaa väärän kuvan isossa kuvassa erinomaisesti toimivasta terveydenhuollosta.
En oikein pidä julkisen ja yksityisen terveydenhuollon vastakkainasettelusta. Suomessa on kahdet markkinat (yksäri-julkinen), niiden tavoite on eri ja hoito ja erityisesti kokemus hoidosta ovat kovin erilaiset. Kesis kun sanoit että harvoin saa tyhjentävää vastausta- sellaista ei aina ole (etkä niin väittänytkään
). Lääketiede ei ole sen kummempi tiede kuin muutkaan tieteenalat, joka vaivaan ei ole parannusta, joka kysymykseen ei ole
yhtä oikeaa vastausta ja lääkärien/hoitohenkilökunnan osaaminen ja kokemus vaihtelevat. Lääkäreiden välillä voi olla täysin erilaisia mielipiteitä, kuten muutenkin on nk. koulukuntia.
Lisäksi kuten sanottua, hoitava henkilökunta on myös ihmisiä. Hoitovirheet ovat asia erikseen mutta äkkinäisissä hoitotilanteissa päätökset pitää tehdä nopeasti, paineen alla, mitään takeita tai tietoa tilanteen kulusta ei ole, ja joskus se päätös sitten vain menee väärin. Jokainen lääkäri ja hoitaja taatusti haluaa potilaalle parasta, erityisesti kun on kyse pienistä vauvoista ja odottavista äideistä.
Yksityisen ja julkisen eroja selittävät myös hoitohenkilökunnasta riippumattomat syyt, enimmäkseen resurssit. Koulutuksessahan ei ole eroa, joten ei voida sanoa että julkisella olisi esimerkiksi huonommat lääkärit. Yksityisellä puolella hoitoon pääsyä ohjaa enimmäkseen potilaan
halu päästä hoitoon, julkisella taas
tarve. Tarpeesta ei aina potilas ja hoitohenkilökunta ole samaa mieltä, ja joskus potilaskin voi olla väärässä hoidon tarpeensa suhteen. Tämä on toki omiaan aiheuttamaan tyytymättömyyttä.
Yksityisellä taas maksetaan ajasta ja keskittymisestä yhteen potilaaseen kerralla, julkisella on painetta hoitaa mahdollisimman monta potilasta samaan aikaan. Tämä aiheuttaa väistämättä virheitä ja kireyttä, kuten tällä vkolla uutisoitiin esim. HUS:n synnytysosastolta (
https://goo.gl/DP9uUp). Kiireen ja paineen alla voi nousta kynnys esim. puhelimeen vastaavalla kätilöllä kehottaa raskaana olevaa tulemaan näytille, jos
todennäköisesti kaikki on kunnossa. Tässä kohtaa pitää sitten juurikin osata vaatia. Siitä olen ihan samaa mieltä että ne jotka ovat itse asioista perillä ja osaavat penätä hoitoa, saavat sitä varmaankin helpommin ja enemmän kuin ne, jotka eivät kyseenalaista hoitohenkilökunnan päätöksiä. Näin ei tietenkään saisi olla.
Tätä asiaa on vaikea kommentoida lyhyesti... Ja tähdennän vielä että en todellakaan vähättele kenenkään kokemuksia, eikä minulla ole kokemusta esim. hoitovirheestä joten en osaa ihan samaistua katkeruuteen, jota sellainen varmasti herättää. Ja en epäile yhtään ettei esim.
Carolla ole enää luottoa sairaalaan, kun olet esikoisen syntymästä kertonut
Kuitenkin Suomen terveydenhuolto ihan oikeasti on maailman huippuluokkaa, hoitovirheiden ja esim. sairaalainfektioiden määrä on potilaskohtaamisiin suhteutettuna vähäinen ja julkinenkin puoli jopa toimii varsin tehokkaasti. Yksilön kohdalla asia ei vain tietenkään aina ihan näytä siltä.
Työskentelen suoraan tämän kaltaisten asioiden parissa, joten olisi aika paljon sanottavaa tästä
p.s.
Caro, tsemppiä huomiseen ultraan!
MyMa 13+4