Paljon onnea flow ja Grey
Ihanaa kun on paljon vauvauutisia tullut
Tässä nyt sitä synnytyskertomusta sitten...
Mulla alko ekat supistukset jo lauantaina aamuyöstä neljän aikaan, mutta ne vähän tuli ja meni pitkin päivää, ja kun soitin itapäivästä Tyksiin, niin ne sano että odottele vaan kotosalla rauhassa, että kyllä se nyt kuulostaa alkaneen, mutta että mitään kiirettä ei ole vielä.
Käytiin sitten iltasella saunassa, että jos vaikka auttais asiaan, ja ilmeisesti autto, koska heräsin puol kahdentoista maissa reilun tunnin unien jälkeen ja totesin, että nyt olis taas supistuksia ja kovempia kun päivällä. Hetki siinä miehen kanssa pähkittiin, ja sitten todettiin että mennään nyt käymään ainakin, kun ei oo mahottoman pitkä matka sairaalalle.
Sairaalassa ottivat sisään, tarkistivat kohduun suun (auki 2,5 cm) ja alottivat käyrän ottamisen, ja puolen tunnin päästä mulle annettiin suun kautta otettavia kipulääkkeitä ja passitettiin lämpöseen suihkuun. Mulla ainakin toi suihku autto jonkun verran. Tuntu taivaalliselta kun tunsi supistuksen tulevan ja ohjas sen lämpösen veden suoraan siihen kohtaan niin helpotti oloa
Puoli kolmen maissa tarkistettiin taas kohdun suu, nyt auki 3 cm (vaan) ja todettiin, että oikeestaan taidetaan siirtää sut synnytyssaliin jo
Salissa menikin sitten useampi tunti...
Synnytyssalissa mulle laitettiin akuneuloja selkään, tekivät sen mitä luvattiinkin... kipu siirtyi selästä vatsan puolelle... Jossain kohtaa annettiin sitten ilokaasukin käyttöön, ja sitä vetelin antaumuksella
Tosin en oo varma kuinka paljon se autto asiaa... Yhentoista aikaan aamusta meni lapsivesi.. Sitten on vähän hatara mielikuva että miten asiat eteni, mutta taisin siirtyä tuolista jumppapallon päälle ja se sitten vissiin alko avaan kohdunsuuta kunnolla, kun sitten sain epiduraalin, joka aiheutti sanoin kuvaamattoman tuskan nivuseen, vaikka muuten veikin kipua pois, ja kävin vielä kerran lämpöisessä suihkussa, joka ei enää auttanu niin hirveen paljoo. Aquarakkuloitakin laitettiin jossain kohtaa, mutta en tosiaan muista enää järjestystä...
Kohdunsuu aukes 5 cm:stä täyteen 10 cm:in kahdessa tunnissa sitten ja sitten alettiinkin punnertaan vauvelia pihalle...
Itse synnytys meni nopeahkosti... Meillä oli tosi hyvä kätilö, se käskytti hyvin napakasti mitä tehdä ja miten ponnistaa. Kyljellään sitten puskin tuon tyllerön pihalle
Se harrasti kovasti sitä hissiliikettä, pää ehti tulla puoliks esiin varmaan 5-6 kertaa ennenkuin jäi paikalleen odottamaan ulostuloa... Mie laukaisin jossain vaiheessa sille kätilölle, kun se aina sano että voi hitsi taas menee takaisin, että ota sitä korvista kiinni ja vedä pihalle
Mutta yleisesti ottaen täytyy sanoa, ettei tuo synnytys nyt niin kauhea kokemus ollut kuin pelkäsin. Kipujen kanssa pystyi olemaan, vaikkei ne kivoja olleetkaan ja odotti vaan niiden loppua... Kauheita repeämiäkään ei tullut, vain kolme tikkiä toiseen häpyhuuleen. Kätilö oli sitä mieltä, että ei tullu repeämiä just kun hiissas niin paljon edestakas, ja että tulleelta repeämältäkin olis voitu välttyä, mutta kun vauva tuli käsi poskella niin se aiheutti repeämän. Mutta eipä nuo tikit nyt niin kipeät ole, vessassakaan ei satu enää. Ja pukamiakin tuli vissiin vaan yks pieni, etkä sekään oo ainakaan vielä kipee...
Ja nyt sitten tuolla sängyssään tuhisee pieni ihmisen alku joka on vienyt vanhempiensa sydämet ihan kokonaan
Ja vaikka mulla olikin eilen pieni henkinen romahdus, kun ehti ekaa kertaa ajatella tapahtuineita asioita, niin onnellisia ollaan ja tulevaisuutta odotetaan jännittyneinä.
Tulipas tästä pitkä teksti...
Kiisuli ja Pirpana 5 pv