Alhainen anti-Muller hormoni ja ivf

vierailija
Minkälaisia määriä ja mitä lääkettä olette piikittäneet?
Kuinka monta päivää piikitystä ja missä kierron vaiheessa piikitys aloitettiin?
Minulla ekassa lyhyessä kaavassa menopur 300 (vaikka kyselin lääkäriltä jo silloin Pergoverista) ja taisin pistää 10 päivää. Piikitys alkoi kierron toisena päivänä. Sitä ennen söin viikon verran Zumenonia kunnes vuoto alkoi.
Tässä flare-up kaavassa olisi pitänyt aloittaa Synarela kp 2, mutta pohjalla oli 3 vk e-pillereitä ja menkat oli sitten ihan olemattomat joten en oo nyt varma minä päivänä aloitin. Lääkäri vaan ultrasta totesi, että voit aloittaa Synarelan ja seuraavana päivänä Pergoveris 300 päivässä. Nyt menossa 8. päivä ja luulen että tätä ois pitäny nyt jatkaa yli 10 päivää reippaasti, mutta vähän epäilen et tätä hoitoa voi tehdä loppuun koska tuo pääsiäinen tosiaan tulee vastaan.
 
vierailija/Heluna
Hei täältä sivusta huutelen tsemppejä. Aikoinaan omaa matalaa AMH-arvoa murehtiessa tuli kahlattua koko ketju läpi, ja muistakin keskusteluryhmistä etsin kohtalotovereita, niin ajattelin heittää tähän omat arvot ja tarinan, jos se antaisi jollekulle toivoa.

37-vuotiaana:
AMH 0,33
AFC 3
Aloitettiin yritys. Reilun puolen vuoden yrityksen jälkeen ovulaatioinduktiokiertoja letrozoleilla 3 kpl, ei tulosta.

Vuosi yritystä takana, aloitettiin IVF-hoidot, jolloin myös uudet verikokeet:
AMH 0,15
FSH 15
AFC 3
Aloitettiin DHEA, jota meni siis joka päivä seuraavat 6kk.

Lyhyt kaava (Menopuria meni 400 yksikköä): yksi munasolu, tehtiin inssi. Ei tärppiä.
Kuukausi ehkäisypillereitä.
Flare up (käsittääkseni, eli synarelaa, jonka jälkeen Menopuria taas isoilla annoksilla): yksi munasolu, tehtiin inssi. Ei tärppiä.
(Jatkuu...)
 
vierailija/Heluna
Korkeahkon paastosokerin takia lääkäri kirjoitti muutaman kuukauden reseptin diabeteslääkitykselle (en enää muista merkkiä), ajatuksena muistaakseni, että tasaisi insuliinia ja siten parantaisi munasolujen laatua ehkä.

Palasin asiaan parin kuukauden jälkeen, jolloin lääkäri tuntui pitävän minua toivottomana tapauksena: ilmoitti voivansa yrittää yhden stimulaatiokierroksen vielä (kaava ei kuulostanut kovin erilaiselta kuin aiemmin), minkä jälkeen suosittelisi lahjoitetuilla munasoluilla etenemistä.

Vaihdoin saman tien Dextraan (yhdelle D:n kokeneimmista lääkäreistä). Hoitokaava ja asenne asiaan kaiken kaikkiaan ihan erilainen. En nyt selosta yksityiskohtaisesti, mitä kaikkea tehtiin kaavassa eri lailla, mutta esim progynovaa ja letroja tuli vedettyä melko pitkään ennen kuin siirryttiin menopuriin.

Ivf-stimulaatio ei loppujen lopuksi mennyt oikeastaan ollenkaan, kuten lääkäri suunnitteli, vaan stimulaatioita jouduttiin tekemään parit peräkkäin ja selvää oli, että tuoresiirtoon ei päästäisi, koska munasarjoja jouduttiin piiskaamaan munasolujen laatu edellä ja kohdun tiedettiin olevan sitten jo väärässä rytmissä. Mutta lääkäri ei luovuttanut, vaan sinnikkäästi jatkettiin hoitoa, ja niin siinä sitten vain kävi, että meidän ekasta Dextran ivf-hoidosta, jossa toinen lääkäri olisi heittänyt hanskat tiskiin jo aikoja sitten, saatiin sekä blasto pakkaseen että karannesta munasolusta terve vauva syliin. AMH 0,15 mittauksesta oli siis kulunut reilu puoli vuotta siinä vaiheessa, kun raskaustesti näytti plussaa.

Eli sinnikkyyttä! Toivoa on. Jos nykyinen lääkärisi ei tunnu saavan mitään tuloksia aikaan, kannattaa kokeilla, josko jollakulla toisella lääkärillä olisi toimivampia ideoita.

Viitaten siihen, mitä tuossa aiemmin joku kyseli, niin en ehkä lähtisi itse valitsemaan tiettyä hoitokaavaa itselleni keskusteluforumien tietojen perusteella, vaan menisin Dextraan ja antaisin lääkärin suunnitella sinulle sopivan hoitokaavan. Aikaansa seuraava lääkäri kuitenkin päivittää hoitovalintojaan aina, ja mikä oli hoteinta hottia hoitomenetelmissä muutama vuosi sitten ei välttämättä ole sitä enää tänään. Ja jos sinulla on huonosti sujuneita stimulaatioita jo pohjalla, niin sekin antaa lääkärille tietoa, mikä voisi/ei voisi toimia.
 
Moikka kaikille ketjun aktiivisille. Ajattelin nyt tähän kirjoittaa, kun on aktiivisin matalaa AMH:ta koskeva ketju, mitä tältä sivustolta löysin. Hiukan omaa taustaa. Isoiskolla (-86, itse -89) todettiin varhaiset vaihdevuodet viime marraskuussa (tarkempi diagnoosi POI), minkä takia hakeuduin itsekin hedelmällisyysselvittelyihin. Siskolta ei saatu talteen pakastusyrityksissä ainuttakaan munasolua. :cry: Tk:sta sain labran vaan FSH-mittaukseen, mikä oli normaali (3,5), mutta silloin oli käytössä kierukka, joka ilmeisesti voi vääristää FSH:ta alaspäin. Helmikuussa kävin sitten Felicitaksessa tarkemmissa selvittelyissä, ja selvisi, että AMH on matala (0,35) ja munasarjatkaan ilmeisesti ei kovin aktiiviset. Toisessa munasarjassa näkyi kaksi pientä follikkelia ja toista munasarjaa ei saatu näkyviin (tästä gyne sanoi, että voi vaan johtua vatsaontelon anatomiasta).

Lasten hankinta on ollut ajatuksissa, mutta vasta vuoden-kahden päästä. Nooh, tämä suunnitelma veti nyt häränpyllyä, kun aikaa ei mitä ilmeisemmin ihan kauheasti ole. o_O Kierukka otettiinkin pois nyt pari viikkoa sitten. Mulla on nyt lähete julkisen puolen fertiliteettiselvittelyihin, kiitos ihanan nuoren tk-lääkärin, joka edisti asiaa ilman vitkuttelua. Lääkäriaika on kesäkuulle ja ennen vastaanottoa otetaan iso liuta hormonitasoja.

Lähinnä kiinnostaa, että mitä tässä nyt on odotettavissa ennen ivf-hoitoihin päätymistä. Toki ilman ehkäisyä olen ollut vasta lyhyen aikaa, mutta kun se kello nyt tikittää sen verran vauhdikkaasti, että ihan kauheasti tässä ei kannata myöskään odotella luomuraskautta.
 
Moikka kaikille ketjun aktiivisille. Ajattelin nyt tähän kirjoittaa, kun on aktiivisin matalaa AMH:ta koskeva ketju, mitä tältä sivustolta löysin. Hiukan omaa taustaa. Isoiskolla (-86, itse -89) todettiin varhaiset vaihdevuodet viime marraskuussa (tarkempi diagnoosi POI), minkä takia hakeuduin itsekin hedelmällisyysselvittelyihin. Siskolta ei saatu talteen pakastusyrityksissä ainuttakaan munasolua. Tk:sta sain labran vaan FSH-mittaukseen, mikä oli normaali (3,5), mutta silloin oli käytössä kierukka, joka ilmeisesti voi vääristää FSH:ta alaspäin. Helmikuussa kävin sitten Felicitaksessa tarkemmissa selvittelyissä, ja selvisi, että AMH on matala (0,35) ja munasarjatkaan ilmeisesti ei kovin aktiiviset. Toisessa munasarjassa näkyi kaksi pientä follikkelia ja toista munasarjaa ei saatu näkyviin (tästä gyne sanoi, että voi vaan johtua vatsaontelon anatomiasta).

Lasten hankinta on ollut ajatuksissa, mutta vasta vuoden-kahden päästä. Nooh, tämä suunnitelma veti nyt häränpyllyä, kun aikaa ei mitä ilmeisemmin ihan kauheasti ole. Kierukka otettiinkin pois nyt pari viikkoa sitten. Mulla on nyt lähete julkisen puolen fertiliteettiselvittelyihin, kiitos ihanan nuoren tk-lääkärin, joka edisti asiaa ilman vitkuttelua. Lääkäriaika on kesäkuulle ja ennen vastaanottoa otetaan iso liuta hormonitasoja.

Lähinnä kiinnostaa, että mitä tässä nyt on odotettavissa ennen ivf-hoitoihin päätymistä. Toki ilman ehkäisyä olen ollut vasta lyhyen aikaa, mutta kun se kello nyt tikittää sen verran vauhdikkaasti, että ihan kauheasti tässä ei kannata myöskään odotella luomuraskautta.
Moi Sofialiina!

Itse olen siskoasi vuoden vanhempi ja 2. IVF menossa ja seuraavaksi koitetaan pakastealkionsiirtoa. Minulla todettiin myöskin POI ja minulla on jopa alkanut oireilu eli hikoilu ja kierrot ovat alkaneet lyhentyä. Minullakin on sinun ikäinen sisko ja olen tämän diagnoosini vuoksi häntä kehottanut käymässä tutkituttamassa itsensä kun hänelläkin joskus lyhyitä kiertoja mutta hänellä ei ole vielä asia muuten ajankohtainen.
Onko teillä suvussa todettu varhaisia vaihdevuosia? Meillä ei tosiaan ole tälläista tiedossa ja ainaki äidin puolella on tehty lapsia jopa 42 vuotiaaksi saakka niin enpä olisi ikinä osannut tällaista edes kuvitella.

Sinä olet kuitenkin vielä aika nuori joten en vielä olisi ihan hurjan huolissaan. Tällä iällä kun tuntuu olevan aika iso merkitys tämän asian kanssa. Mitä olen kaiken maailman palstoja lueskellut, niin kyllä kolmekymppiset monesti tulee raskaaksi matalista AMH tasoista huolimatta ihan luomustikin. Ja varsinkin jos ette ole vielä kauaa yrittäneet. Me odoteltiin puoli vuotta ennen kuin päätin, että hoitoihin hakeudutaan kun 35 v. täyttäneillä se on suositus. Käyppäs lukaisemassa vaikka Linda Juholan blogista kun hänellä oli tämä sama huoli ennen raskaaksi tuloa. Siellä oli myös kommenttiosiossa kokemuksia asiasta. Hänelle oli muistaakseni suositeltu yrittämään puoli vuotta ennen hoitoon hakeutumista.
 
  • Tykkää
Reactions: sofialiina
Moi Sofialiina!

Itse olen siskoasi vuoden vanhempi ja 2. IVF menossa ja seuraavaksi koitetaan pakastealkionsiirtoa. Minulla todettiin myöskin POI ja minulla on jopa alkanut oireilu eli hikoilu ja kierrot ovat alkaneet lyhentyä. Minullakin on sinun ikäinen sisko ja olen tämän diagnoosini vuoksi häntä kehottanut käymässä tutkituttamassa itsensä kun hänelläkin joskus lyhyitä kiertoja mutta hänellä ei ole vielä asia muuten ajankohtainen.
Onko teillä suvussa todettu varhaisia vaihdevuosia? Meillä ei tosiaan ole tälläista tiedossa ja ainaki äidin puolella on tehty lapsia jopa 42 vuotiaaksi saakka niin enpä olisi ikinä osannut tällaista edes kuvitella.

Sinä olet kuitenkin vielä aika nuori joten en vielä olisi ihan hurjan huolissaan. Tällä iällä kun tuntuu olevan aika iso merkitys tämän asian kanssa. Mitä olen kaiken maailman palstoja lueskellut, niin kyllä kolmekymppiset monesti tulee raskaaksi matalista AMH tasoista huolimatta ihan luomustikin. Ja varsinkin jos ette ole vielä kauaa yrittäneet. Me odoteltiin puoli vuotta ennen kuin päätin, että hoitoihin hakeudutaan kun 35 v. täyttäneillä se on suositus. Käyppäs lukaisemassa vaikka Linda Juholan blogista kun hänellä oli tämä sama huoli ennen raskaaksi tuloa. Siellä oli myös kommenttiosiossa kokemuksia asiasta. Hänelle oli muistaakseni suositeltu yrittämään puoli vuotta ennen hoitoon hakeutumista.
Kiitos vastauksesta! <3 Tietääkseni suvussa ei ole varhaisia vaihdevuosia ja lapsettomuusongelmia. Ainut, mikä äidin kanssa keksittiin oli se, että äidin isoäiti on ollut perheen ainut lapsi, mikä on aika epätavallista 1800-luvun puolella. Kierto mulla on lyhyt, alle 25 päivää, mutta niin on ollut äidilläkin, ja hänellä vaihdevuodet alkaneet ihan normaalisti vähän päälle 50-vuotiaana. Kierron kanssa ollut ennen kierukkaa jotain epäsäännöllisyyttä ja kuukautisten poisjäämistä, tosin nämä myös ajoittuu stressikausiin ja sellaisiin pätkiin, että on paino päässyt putoamaan turhan nopsaan fyysisestä työstä tullee rasituksen takia.

Mulla alkoi menkat 3 viikkoa kierukan poiston jälkeen, ja ovulaatiotestien mukaan ovuloin, mikä lienee ihan hyvä merkki. Mulla on nyt kutsu TYKS:iin kesäkuulle tarkempiin selvittelyihin. Jos ei luonnostaan tärppää, niin on ainakin jalka jo oven välissä erikoissairaanhoidon puolella. :)
 
vierailija
Miten teillä, joilla matala AMH, tällä hetkellä hoidoissa olevilla on mennyt?
Minua hieman surettaa, sillä menin syömään e-pillereitä yhden kuukauden, joka vaikutti munasarjoihin niin, että ne hiljenivät ainakin pariksi kierroksi. Netissä lääkärit kertovat tästä ettei niitä kannata syödä. Osa toki eri mieltä ja siksi niitä määräävät.

Luotto hieman mennyt erääseen täällä kehuttuun paikkaan, koska jo 2 kertaa munasolut ovat ovuloituneet ennen punktiota. Ekalla kerralla 1 ja toisella kaikki follikkelit. Punktioivat toisella kerralla tyhjiä follikkeleita ja maksoin siitä. Tämän viimeisimmän kerran jälkeen lääkäri alkoi vihjata, että hoidot varmaan kannattaisi lopettaa. Se oli mielestäni todella loukkaavaa, koska ei ollut minun syy, että ovulaatio tapahtui ennen punktiota. Siellä olisi ollut 5 hyvää follikkelia punktioitavana, jos eivät olisi ovuloituneet ennen aikojaan. Jarruja laitettiin liian myöhään. Ekalla kerralla kun se tapahtui hoito tehtiin keskellä kuukautiskiertoa, eikä niin, että piikit olisi aloitettu kierron päivänä 2-3. Se vaikutti hoitokiertoksen hallittavuuteen ja 1 johtofolli puhkesi jo ennen punktiota. Seuraava kierros tehtiin taas huomioimatta kehon omaa sykliä, vaikka siitä sanoin ja tulos oli huono. Viimeisin oli muuten hyvä, mutta jarrut laitettiin liian myöhään ja kehoni tahto ovuloida omaan aikaan kierron päivänä 11 toteutui. Punktio oli kp 12. Ovuloin aika tasaisesti samaan aikaan joka kuukausi ellei kiertoa ole sotkettu lääkityksillä. Mielestäni tämä tulisi ottaa huomioon hoitoa suunnitellessa...

Minkä verran lääkkeitä olette käyttäneet ja kuinka monta päivää?

Itsellä ollut käytössä 300-375yksikköä tai clomifen. Paras kierros oli 375 menopurilla, josta saatiin 4 munasolua. 1 jaksoi blastoksi asti. E-pillerit sotkivat 2 kierroksi kehon, eikä piikeillä saatu kuin muutama folli heräämään. Clomifen herätti niistä 5, mutta ovuloin ennen aikojani.
 
vierailija
Miten teillä, joilla matala AMH, tällä hetkellä hoidoissa olevilla on mennyt?
Minua hieman surettaa, sillä menin syömään e-pillereitä yhden kuukauden, joka vaikutti munasarjoihin niin, että ne hiljenivät ainakin pariksi kierroksi. Netissä lääkärit kertovat tästä ettei niitä kannata syödä. Osa toki eri mieltä ja siksi niitä määräävät.

Luotto hieman mennyt erääseen täällä kehuttuun paikkaan, koska jo 2 kertaa munasolut ovat ovuloituneet ennen punktiota. Ekalla kerralla 1 ja toisella kaikki follikkelit. Punktioivat toisella kerralla tyhjiä follikkeleita ja maksoin siitä. Tämän viimeisimmän kerran jälkeen lääkäri alkoi vihjata, että hoidot varmaan kannattaisi lopettaa. Se oli mielestäni todella loukkaavaa, koska ei ollut minun syy, että ovulaatio tapahtui ennen punktiota. Siellä olisi ollut 5 hyvää follikkelia punktioitavana, jos eivät olisi ovuloituneet ennen aikojaan. Jarruja laitettiin liian myöhään. Ekalla kerralla kun se tapahtui hoito tehtiin keskellä kuukautiskiertoa, eikä niin, että piikit olisi aloitettu kierron päivänä 2-3. Se vaikutti hoitokiertoksen hallittavuuteen ja 1 johtofolli puhkesi jo ennen punktiota. Seuraava kierros tehtiin taas huomioimatta kehon omaa sykliä, vaikka siitä sanoin ja tulos oli huono. Viimeisin oli muuten hyvä, mutta jarrut laitettiin liian myöhään ja kehoni tahto ovuloida omaan aikaan kierron päivänä 11 toteutui. Punktio oli kp 12. Ovuloin aika tasaisesti samaan aikaan joka kuukausi ellei kiertoa ole sotkettu lääkityksillä. Mielestäni tämä tulisi ottaa huomioon hoitoa suunnitellessa...

Minkä verran lääkkeitä olette käyttäneet ja kuinka monta päivää?

Itsellä ollut käytössä 300-375yksikköä tai clomifen. Paras kierros oli 375 menopurilla, josta saatiin 4 munasolua. 1 jaksoi blastoksi asti. E-pillerit sotkivat 2 kierroksi kehon, eikä piikeillä saatu kuin muutama folli heräämään. Clomifen herätti niistä 5, mutta ovuloin ennen aikojani.
Nyt kyllä kuulostaa todella jännältö. Missä edes clomeja enää käytetään?
Eikö pitkää kaavaa ole ajateltu kun siinä alkaa jarru jo ennen kierron alkua. Kyllä tuntuu oudolta nuo sinun hoitosi! Mikä paikka?
 
vierailija
Nyt kyllä kuulostaa todella jännältö. Missä edes clomeja enää käytetään?
Eikö pitkää kaavaa ole ajateltu kun siinä alkaa jarru jo ennen kierron alkua. Kyllä tuntuu oudolta nuo sinun hoitosi! Mikä paikka?
Ei ole kokeiltu pitkää kaavaa.
Clomi oli mielestäni ihan hyvä yllätys, koska munasarjat heräsi uudestaan sen e-pilleri episodin jälkeen. Sen vaikutus tuli eri kautta kuin suorat pistokset. Olo vaan on sellainen useamman peräkkäisen hoidon jälkeen, että toivottavasti eivät hormoonit ole ihan sekaisin ja lääkkeet pilanneet entisestään munasolujen laatua... Klinikkaa en viitsi mainita, kun nuo e-pillerit eivät ole heidän idea vaan erään toisen paikan asiantuntijan. Luin netistä ettei ole hyvä idea, mutta luotin ne määränneeseen. Halusin mainita nuo toimenpiteet mitkä eivät alkuunkaan toimineet. Jokainen on toki yksilö, eikä tiedä kenelle mikäkin toimii. Harmistus tuli eniten siitä, kun pelkän punktion tehnyt mainitsi hoitojen lopettamiseen viittaavaa. Syy ettei soluja saatu, ei mielestäni ollut minun kropan toimimattomuuden.
 
Ei ole kokeiltu pitkää kaavaa.
Clomi oli mielestäni ihan hyvä yllätys, koska munasarjat heräsi uudestaan sen e-pilleri episodin jälkeen. Sen vaikutus tuli eri kautta kuin suorat pistokset. Olo vaan on sellainen useamman peräkkäisen hoidon jälkeen, että toivottavasti eivät hormoonit ole ihan sekaisin ja lääkkeet pilanneet entisestään munasolujen laatua... Klinikkaa en viitsi mainita, kun nuo e-pillerit eivät ole heidän idea vaan erään toisen paikan asiantuntijan. Luin netistä ettei ole hyvä idea, mutta luotin ne määränneeseen. Halusin mainita nuo toimenpiteet mitkä eivät alkuunkaan toimineet. Jokainen on toki yksilö, eikä tiedä kenelle mikäkin toimii. Harmistus tuli eniten siitä, kun pelkän punktion tehnyt mainitsi hoitojen lopettamiseen viittaavaa. Syy ettei soluja saatu, ei mielestäni ollut minun kropan toimimattomuuden.
Ei ole kokeiltu pitkää kaavaa.
Clomi oli mielestäni ihan hyvä yllätys, koska munasarjat heräsi uudestaan sen e-pilleri episodin jälkeen. Sen vaikutus tuli eri kautta kuin suorat pistokset. Olo vaan on sellainen useamman peräkkäisen hoidon jälkeen, että toivottavasti eivät hormoonit ole ihan sekaisin ja lääkkeet pilanneet entisestään munasolujen laatua... Klinikkaa en viitsi mainita, kun nuo e-pillerit eivät ole heidän idea vaan erään toisen paikan asiantuntijan. Luin netistä ettei ole hyvä idea, mutta luotin ne määränneeseen. Halusin mainita nuo toimenpiteet mitkä eivät alkuunkaan toimineet. Jokainen on toki yksilö, eikä tiedä kenelle mikäkin toimii. Harmistus tuli eniten siitä, kun pelkän punktion tehnyt mainitsi hoitojen lopettamiseen viittaavaa. Syy ettei soluja saatu, ei mielestäni ollut minun kropan toimimattomuuden.
Moi,

Enpäs ollut itse tällaista mistään lukenutkaan, että pillerit vois olla noinkin huono juttu! :O Minulla oli kuukauden pillerit tässä IVF:ssä ja saatiin soluja jopa 4 kun edellisellä kerralla vain 2 . Toki ainahan kierroissa vaihtelee määrät muutenkin. Mulla oli kyseessä Flare Up-kaava eli jarrua oli alusta lähtien kun siinä käytetään Synarelaa. Tosin meni aika mielenkiintoiseksi kyllä mullakin se piikkien aloitus kun pillereiden takia menkat oli ihan olemattomat ja piikit aloitettiin sitten ties monentenako päivänä kiertoa. Epäilytti koko hemmetin hoitokierto ihan kunnolla. Itse aion joka tapauksessa vaihtaa tälle kehutulle klinikalle tämän hoidon jälkeen koska mulla vaan tuli tästä hoidosta niin epävarma olo. Onneks nyt sinänsä meni ihan ok, että on kaksi "hyvän näköistä" alkiota pakkasessa.
Tuosta Flare up-kaavastakin on monenlaista mielipidettä ja itsellä nyt vähän pelottaakin että eiköhän nyt ole munasarjat aika nukuksissa. Vähän epäilen etten varmaan edes ovuloi tässä välikierrossa vaikka yleensä olen ennen hoitoja ovuloinut. Ei siis oo tullu testiin plussaa.

Mutta niin, eikö se oo jarrujen pitämättömyys kyseessä tosiaan jos ehtii ovuloida. Eikai se silloin ole tosiaan kropan vika... Luin jostain jenkkifoorumilta että joku nainen oli itse sitten kyseenalaistanut jarrun riittävyyden lääkärilleen ja olivat tyyliin tuplanneet annoksen niin seuraava hoito olikin tuottanut tulosta.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Moi,
Täällä löytynyt amh 0.5 ja fsh 16. Yksi 1,5v lapsi on ennestään (heti tärppäsi) mutta kovasti toivottaisiin töistä, nyt yritetty luomuna 10kk.. Ivf voisi alkaa varmaan aikaisintaan kesäkuun loppupuolella.
Aika matalat odotukset jo näin alkuun
To make a mommy on ihan hyvä blogi, jossa tietoa miten hän sai lapsen matalalla amh arvolla ja fsh taisi olla korkea myös.
 
vierailija
Hei! Täällä yksi tapaus, jolla toteumismahdollisuudet vauvaan minimaaliset, mutta toivo elää :) Yli vuosi sitten AMH 0.4. Nyt icsi-yritys. Munasoluja tuli 2kpl. Toinen hedelmöittyi ja siirrettiin. Ikää on reilusti yli 40, joten realiteetit valitettavan hyvin tiedossa. Nyt kuitenkin tutut piinapäivät menossa ja testiä odotellessa :)
 
Moi!

Onkos täällä vielä porukkaa? Mitä teille kuuluu?

@aislinn / @vierailijaaislinn83 en enää saa sua merkittyä, ootkohan täällä foorumilla enää ollenkaan? Mitä teille kuuluu? Anteeksi, mulla jäi joskus satavuotta sitten eli joskus sillon keväällä vastaamatta kun meillä just sillon muuttu vähän nämä nukkumiskuviot kun siihen asti olin aina saanut kirjotettua näitä foorumijuttuja nukutushommissa mutta sitten en enää voinutkaan käyttää puhelinta tässä yhteydessä ja nukuttaminen kesti kuitenkin aina 1,5 tuntia ja heräilyä oli ja on edelleen vaikka toki huomattavasti paremmin tyttö nukkunut nyt jo monta kuukautta mutta edelleen alkuyön unipätkät on vaan sellasta 1,5-2 h ja sitten voi tulla tiheempääkin heräilyä pari kertaa niin sillai ei ole jäänyt niin kovin aikaa kännykälle niin sitten jäi vastaamatta. Kuulumisia olis (ollut) tosi kiva vaihtaa vaikka sähköpostilla, jos nyt joskus tätä luet ja vielä kiinnostaa niin laita viestiä sannikkaliini@gmail.com ja ehkä jos ei niin ymmärrän kyllä, tilanteet ja elämäntilanteet muuttuu niin helposto :) Mutta olisi kiva kuulla sun kuulumisia sitten vaikka tätä kautta :)

Täällä Karhurouvanen-riepu aloittelee kohta uusia hoitoja, AMH nyt 0,33... 2018 AMH oli 0,5, 2019 0,44 ja silloin tokan ivf:n 1. PASista tuli raskaus ja vauva. Ikää nyt 34-v. Pari kk sitten kävin yksityisellä tsekissä ja antraalifollikkeleita näkyi 4 :-$ Kuulostaa hurjalta koska aiemmin niitä on kyllä ollut aina 10-11. Nyt oli kyllä ihan loppukierto kyseessä ja olin vasta imetyksen lopettanut alle kuukausi aiemmin että toivoa sopii jos tilanne voisikin olla ”todellisuudessa” parempi.

Luomuraskautta ei näemmä tule sitten kirveelläkään vaikka spermaa tynnyristä kaatais. Noh kattellaan mitä tuleman pitää, Luojan kiitos tämän yhden maailman ihanimman lapsen olen saanut.

Jos ei omilla onnistu enää niin olen kyllä lahjamunasoluihinkin valmis ihan suorilta. Kyllä tässä aika munasolujen loppusuoralta näyttää kun tuon kaiken muun lisäksi kierrossa on nyt pidemmällä aikavälillä tapahtunut muutosta, nuorempana en ole kiertoa niin seurannut mutta mielestäni ollut aina lyhyehkö mutta siis vielä tuossa muutama vuosi sitten oli ovis aina kp 10-12, nyt se tulee vasta kp 14-16, nää taitaa olla näitä aika klassisia merkkejä. Kierto mulla käynnistyi jo vauvan ollessa 3,5 kk ja ovisplussaa alkoi tulemaan pari kk myöhemmin ja kierto on kyllä ollut koko ajan ihan säännöllinen 6 kk täysimetyksestäkin huolimatta.

Tsemppiä kaikille meille!
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Korkeahkon paastosokerin takia lääkäri kirjoitti muutaman kuukauden reseptin diabeteslääkitykselle (en enää muista merkkiä), ajatuksena muistaakseni, että tasaisi insuliinia ja siten parantaisi munasolujen laatua ehkä.

Palasin asiaan parin kuukauden jälkeen, jolloin lääkäri tuntui pitävän minua toivottomana tapauksena: ilmoitti voivansa yrittää yhden stimulaatiokierroksen vielä (kaava ei kuulostanut kovin erilaiselta kuin aiemmin), minkä jälkeen suosittelisi lahjoitetuilla munasoluilla etenemistä.

Vaihdoin saman tien Dextraan (yhdelle D:n kokeneimmista lääkäreistä). Hoitokaava ja asenne asiaan kaiken kaikkiaan ihan erilainen. En nyt selosta yksityiskohtaisesti, mitä kaikkea tehtiin kaavassa eri lailla, mutta esim progynovaa ja letroja tuli vedettyä melko pitkään ennen kuin siirryttiin menopuriin.

Ivf-stimulaatio ei loppujen lopuksi mennyt oikeastaan ollenkaan, kuten lääkäri suunnitteli, vaan stimulaatioita jouduttiin tekemään parit peräkkäin ja selvää oli, että tuoresiirtoon ei päästäisi, koska munasarjoja jouduttiin piiskaamaan munasolujen laatu edellä ja kohdun tiedettiin olevan sitten jo väärässä rytmissä. Mutta lääkäri ei luovuttanut, vaan sinnikkäästi jatkettiin hoitoa, ja niin siinä sitten vain kävi, että meidän ekasta Dextran ivf-hoidosta, jossa toinen lääkäri olisi heittänyt hanskat tiskiin jo aikoja sitten, saatiin sekä blasto pakkaseen että karannesta munasolusta terve vauva syliin. AMH 0,15 mittauksesta oli siis kulunut reilu puoli vuotta siinä vaiheessa, kun raskaustesti näytti plussaa.

Eli sinnikkyyttä! Toivoa on. Jos nykyinen lääkärisi ei tunnu saavan mitään tuloksia aikaan, kannattaa kokeilla, josko jollakulla toisella lääkärillä olisi toimivampia ideoita.

Viitaten siihen, mitä tuossa aiemmin joku kyseli, niin en ehkä lähtisi itse valitsemaan tiettyä hoitokaavaa itselleni keskusteluforumien tietojen perusteella, vaan menisin Dextraan ja antaisin lääkärin suunnitella sinulle sopivan hoitokaavan. Aikaansa seuraava lääkäri kuitenkin päivittää hoitovalintojaan aina, ja mikä oli hoteinta hottia hoitomenetelmissä muutama vuosi sitten ei välttämättä ole sitä enää tänään. Ja jos sinulla on huonosti sujuneita stimulaatioita jo pohjalla, niin sekin antaa lääkärille tietoa, mikä voisi/ei voisi toimia.
Vieläköhän tavottaisi kirjoittajan tässä ketjussa. Kiinnostaa Kkenellä lääkärillä kävit Dextrassa, lääkärin nimikirjaimet? Tai etunimen nimikirjain?
 
Belle1986
Hei! Käykö täällä vanhassa ketjussa enää ketään? Löysin tämän itse vasta äsken. Minä olen 35 v, vuoden aktiivisesti raskautta ilman yhtäkään plussaa yrittänyt. Miehelläni asiat on Ok, mutta minulla ongelmana matala/matalahko AMH-arvo. Tiedän, että se voi merkitä huonoa vastetta IVF:ssä, vaikkei toki välttämättä. Meillä on alkamassa näillä näkymin alkukeväällä IVF-hoidot. Kuulisin mielelläni kokemuksia muilta.
 
vierailija
Hei! Käykö täällä vanhassa ketjussa enää ketään? Löysin tämän itse vasta äsken. Minä olen 35 v, vuoden aktiivisesti raskautta ilman yhtäkään plussaa yrittänyt. Miehelläni asiat on Ok, mutta minulla ongelmana matala/matalahko AMH-arvo. Tiedän, että se voi merkitä huonoa vastetta IVF:ssä, vaikkei toki välttämättä. Meillä on alkamassa näillä näkymin alkukeväällä IVF-hoidot. Kuulisin mielelläni kokemuksia muilta.
Hakeuduimme tutkimuksiin viime keväänä, jolloin olin 38-v. FSH oli korkea ja AMH 0.75. Eka ivf tehtiin syksyllä. Munasoluja ei saatu kovinkaan montaa, mutta niin vain eka kierros ja tuoresiirto tärppäsi! Nyt viikkoja 15+ ja toistaiseksi kaikki on mennyt hyvin.

Ubikinoli voi olla erittäin hyödyllinen lisöravinne hoitoja odotellessa, ja riittävä d-vitamiinin saanti tärkeää varsinkin näin sydäntalvella. Kehon ja mielen yhteys oli itselleni aivan uusi asia, johon olen tutustunut hoitoprosessin alettua. Siihen suosittelen kaikkia vauvahaaveilijoita perehtymään, mielen voima voi olla ihmeellinen.
 
Karhurouvanenvierailija
Täällä on nyt hoidot käynnissä taas / yksi ifv käyty julkisella puolella. Mulla on siis 2019 tehty 2 ivf:fää jolloin AMH 0,44, tällöin soluja saatiin 4 & 5 ja molemmista hoidoista saatiin tuoresiirto ja yksi alkio pakkaseen ja toisen hoidon ensimmäisestä PASista tuli raskaus ja vauva. Nyt tässä 2,5 vuodessa tilanne on oleellisesti huonontunut, AMH on 0,33 mutta munasoluja lähti oikeastaan vain yksi kasvamaan (eli tavallaan vastetta ei juuri ollut), vikassa ultrassa näkyi pari pientä munista lisäksi ja keräyspäivänä kerättiin kaksi mutta toinen ei ollut valmis eli yksi vain saatiin ja hedelmöittyi ja siirrettiin mutta raskautta ei tullut.

Mulla on koko ajan ollut ja edelleenkin FSH ja LH olleet normaalit vaikka AMH on noin alhainen ja munasoluja on tosi vähän. Että toivottavasti keneltäkään ei nykyään enää mitata pelkkää FSH:ta tai LH:ta vaan otetaan aina myös AMH.

Nyt sitten mahdollisesti hoitoihin luovutetuilla munasoluilla.
 
Hei, onko täällä enää matalasta amh-arvosta kärsiviä ivf-hoidoissa? Aloitettiin puolisoni kanssa lapsen yrittäminen 2 vuotta sitten. Viime vuoden toukokuussa kävin tutkituttamassa itseni, mutta mitään vikaa ei löydetty, vain ikääni nähden hieman alhainen Amh-arvo 1,17. Jatkoimme vielä yrittämistä lääkärin vakuuttaen spontaanin raskauden olevan mahdollinen. Haimme toukokuussa lapsettomuushoitoihin, joissa selvisi että amh-arvoni on romahtanut 0,39 vaikka olen täyttänyt vasta 32. Julkisella meillä laitettiin puolen vuoden ivf-jonoon, mutta arvo nostatti niin suuren paniikin, että olemme menossa tiistaina yksityiselle ivf-hoitoon. Ajattelimme että pystymme tekemään yhden hoidon ja mahdolliset pakastealkion siirrot odotellessa aikaamme julkiselle, joka on mahdollisesti ensi vuoden helmi-maaliskuussa. Pelkään että kaikki toivo on menetetty
 
Moi!
Kurja kuulla, on kyllä paska juttu tämä alhainen AMH. Muistan elävästi omat fiilikset kun mulla selvisi tuo alhanen AMH, 0,5, oli silloin ja olin juuri 30 täyttänyt. Olen tässä ketjussa paljon kirjoittelut aiemmin, tällä hetkellä ei hoitoja käynnissä mutta nyt juuri käynnissä mutta huomasinkin juuri että tuo sinua edeltävä kommentti onkin itseltäni ja tarinahan jatkui sitten niin että kun alkionsiirtoon oli kuitenkin päästy niin lahjamunasoluhoidon kriteerit ei täyttyneet ja tehtiin sitten uusi omasolu-ivf josta 3 munasolusta tuli yksi siirrettävä alkio ja siitä raskaus ja poika nyt 8 kk. Mulla siis AMH noiden hoitojen aikaan 0,33.

Kurjat on fiilikset mutta totuus on myös se että sulla on ikä puolellasi kuitenkin, näissä alhaisen AMH:n tapauksissa iällä on suuri merkitys, jos ikää alkaa olla jo ja AMH on (sen takia) alhainen niin usein solujen laatukin on huono, jos ikä taas on vielä vasta 30 tienoilla niin solujen laatu on usein vielä hyvä vaikka määrä olisi alhainen. Eli yritä pitää pää kylmänä mutta hyvä että kiirehditte hoitoja, näissä AMH-tapauksissa kyllä puolellakin vuodella voi olla merkitystä! Tsemppiä ja onnea teille hoitoihin ja Voimansäde!
 
Kiitos @Karhurouvanen kannustavista sanoista! Olen ollut koko loppuviikon aivan rikki. Nukkuminen on haastavaa, ruoka etoo ja asia pyörii käytännössä koko ajan mielessä.

Olemme menossa tiistaina hoitojen suunnittelukäynnille yksityiselle ja meidän toive on aloittaa heti ensi viikolla alkavasta kierrosta. Toivoisin saavani käynnistä vahvistusta sille, että meillä olisi vielä jotain toivoa. Toki olen pohtinut jo äärettömän paljon lahjamunasolujen käyttöä ja päätynyt siihen, että tämä olisi minulle myös mahdollisuus. Emme kuitenkaan pysty muutenkaan päättämään mitkä asiat periytyvät omien solujemme kautta. Lapsi olisi yhä minun.
 
vierailija
Kiitos @Karhurouvanen kannustavista sanoista! Olen ollut koko loppuviikon aivan rikki. Nukkuminen on haastavaa, ruoka etoo ja asia pyörii käytännössä koko ajan mielessä.

Olemme menossa tiistaina hoitojen suunnittelukäynnille yksityiselle ja meidän toive on aloittaa heti ensi viikolla alkavasta kierrosta. Toivoisin saavani käynnistä vahvistusta sille, että meillä olisi vielä jotain toivoa. Toki olen pohtinut jo äärettömän paljon lahjamunasolujen käyttöä ja päätynyt siihen, että tämä olisi minulle myös mahdollisuus. Emme kuitenkaan pysty muutenkaan päättämään mitkä asiat periytyvät omien solujemme kautta. Lapsi olisi yhä minun.
AINA on toivoa!! Älä enää edes mieti koko AMH-arvoa, se oli vain yksi ainokainen mittaus. Voi olla että eri aikaan otettu mittaus olisi tuottanut eri lukeman, joten turhaan sillä päätäsi vaivaat. Lisäksi AMH ei kerro mitään munasolujen laadusta.
 
Kiitos @Karhurouvanen kannustavista sanoista! Olen ollut koko loppuviikon aivan rikki. Nukkuminen on haastavaa, ruoka etoo ja asia pyörii käytännössä koko ajan mielessä.

Olemme menossa tiistaina hoitojen suunnittelukäynnille yksityiselle ja meidän toive on aloittaa heti ensi viikolla alkavasta kierrosta. Toivoisin saavani käynnistä vahvistusta sille, että meillä olisi vielä jotain toivoa. Toki olen pohtinut jo äärettömän paljon lahjamunasolujen käyttöä ja päätynyt siihen, että tämä olisi minulle myös mahdollisuus. Emme kuitenkaan pysty muutenkaan päättämään mitkä asiat periytyvät omien solujemme kautta. Lapsi olisi yhä minun.
Ymnärrän hyvin tuon toivottoman fiiliksen :-( Mutta kyllä teillä oikeesti todellakin on toivoa! Muistan nuo ajat itellä niin elävästi, sen hetken kun lääkäri soitti AMH-tuloksesta kun oltiin juuri ulkomailla hotellihuoneessa :-( Toivottavasti teille sattuu kiva ja myönteinen lääkäri kohdalle, olen asioinut useiden lääkärien kanssa sekä yksityisellä että julkisella ja tuntuu kyllä olevan suuri ero lääkäreiden asenteissa, toiset on niiiin negatiivisia tämän AMH:n suhteen tyylillä että ”kokeillaan nyt vaikka ei tästä varmaan mitään tule” ja toiset taas ihania myönteisiä tsemppiä luovia, ihan on tullut välillä ihan h e d e l m ä l l i n e n olo kun tuollainen ihana lääkäri on niin kehunut hienoja folleja ja limakalvoa tai kommentoinut muuten niin kivasti omia maailmanlopunmeiningin kommentteja. Mutta kyllä tuo AMH-juttu tosi karulta tuntui omalle kohdalle asua, erityisesti kun tilanne on se ettei raskaus luomuna meinaa alkaa :-( Mutta ei peli tosiaan menetetty ole ollenkaan, nythän se teillä vasta alkaa! Ja totuus kyllä on varmasti että tilastollisesti sulla on ihan hyvät mahkut juurikin iän puolesta, AMH:sta huolimatta :)

Tuli vaan mieleen että onko sulle ultria tehty että onko tietoa antraalifollikkeleiden määrästä? Sehän myös vähän kertoo tilanteesta. Itse olin ultrissa käynyt paljon (mulla on toinen munanjohdin poistettu) luomuyritysaikana ja tiesin niistä ettei tilanne kuitenkaan aivan toivoton ole koska antraalifollikkeleiden määrä oli niissä aina 11-12 eli normaalin alarajoilla. Sinänsä tyhmää ettei lääkäri tuohon määrään mitenkään silloin ollut reagoinut vaan totesi aina tilanteen/antraalifollikkeleiden määrän olevan normaali, vaikka jälkeenpäin katsottuna tuo määrä on kyllä alakanttiin mutta toisaalta ymmärrän sitä lääkäriä että kun mitään viitteitä mistään ei sinänsä ollut ja ikää oli alle 30 ja luomuraskauksiakin oli alkanut useampia niin ehkä se ei niin keskittynyt tuohon määrään vaan ajatteli että määrä voi vaihdella kierroittain ja ehkä osa folleista vähän piilossa

Hienoa että jos pääsette jo heti aloittamaan hoidot, onhan se mahdollista että tulee yllätyskin ja muniksia tuleekin ihan kohtuullisesti, kyllä niitäkin tapauksia olen paljon nähnyt täällä netissä.

Mä itse kävin jo alkuun kaikki vaihtoehdot ihan kohdunvuokrauksesta alkaen läpi ja totesin olevani valmis ihan mihin vaan ja se kyllä hiukan auttoi mua jaksamaan kun tiesi tavallaan että vaihtoehtoja on olemassa vaikka tietysti sitä eli aika lailla maailman lopun meiningeissä niinä ivf-aikoina, enpä paljon muuta tehnyt kuin itkin ja olin katkera, työntekoakin vähensin kun en vaan jaksanut ja juuri kehenkään kavereihin en pitänyt yhteyttä, varsinkaan sellaisiin kenellä oli lapsia, elin vain ihan täysillä sitä lapsettomuutta ja hoitoja, mies onneksi oli ihana ja myönteinen ja tosi suuri tuki silloin (sittemmin ollaan ikävä kyllä erottu), ilman häntä en tiedä olisinko selvinnyt.

Jaksamista teille vaikka ihan tunti kerrallaan, onneksi pääsette sinne lääkäriin jo ihan kohta ja sitten jos se ivf:kin alkaa jo heti niin kyllä se varmasti vähän toivoa tuo ja puhtia antaa kun hoitoihin pääsette!
 
Viime ultrassa noin kuukausi sitten näkyi molemmilla puolilla 4 follikkelia eli yhteensä 8 kpl. Tämä on siis myös alentunut.

Tässä AMH-arvoa odottaessa kerkesin kokeilemaan yhden kierron verran letroja. Ne lähtivät kasvattamaan 3 munasolua, jonka jälkeen jouduin käymään vielä uusintaultrassa ja loppujen lopuksi 1 munarakkula hävisi ja jäljelle jäi kaksi. Eli letrojen vaste oli ihan hyvä, vaikkakin olen aina testattaessa löytänyt ovulaation (eli tämä ei ole ollut ongelma).

Minulla on myös ihana puoliso, joka oli heti valmis lähtemään hoitoihin tilanteen vakavuuden selvittyä (aiemmin hieman vastahakoinen). Toki valitettavasti hän pitää maailmanlopun meininkiäni ylidramaattisena ja hänestä voisimme elää onnellista elämää myös ihan kahdestaan. Ja kauhistelee rahanmenoa, vaikka taloudellisesti meillä on varaa hoitoihin laittaa rahaa ilman että kaikki säästöt menisivät mitenkään. Toki hän on ollut aina hieman varovainen raha-asioissa.
 

Yhteistyössä