Alhainen anti-Muller hormoni ja ivf

vierailija
Minkälaisia määriä ja mitä lääkettä olette piikittäneet?
Kuinka monta päivää piikitystä ja missä kierron vaiheessa piikitys aloitettiin?
Minulla ekassa lyhyessä kaavassa menopur 300 (vaikka kyselin lääkäriltä jo silloin Pergoverista) ja taisin pistää 10 päivää. Piikitys alkoi kierron toisena päivänä. Sitä ennen söin viikon verran Zumenonia kunnes vuoto alkoi.
Tässä flare-up kaavassa olisi pitänyt aloittaa Synarela kp 2, mutta pohjalla oli 3 vk e-pillereitä ja menkat oli sitten ihan olemattomat joten en oo nyt varma minä päivänä aloitin. Lääkäri vaan ultrasta totesi, että voit aloittaa Synarelan ja seuraavana päivänä Pergoveris 300 päivässä. Nyt menossa 8. päivä ja luulen että tätä ois pitäny nyt jatkaa yli 10 päivää reippaasti, mutta vähän epäilen et tätä hoitoa voi tehdä loppuun koska tuo pääsiäinen tosiaan tulee vastaan.

vierailija/Heluna
Hei täältä sivusta huutelen tsemppejä. Aikoinaan omaa matalaa AMH-arvoa murehtiessa tuli kahlattua koko ketju läpi, ja muistakin keskusteluryhmistä etsin kohtalotovereita, niin ajattelin heittää tähän omat arvot ja tarinan, jos se antaisi jollekulle toivoa.

37-vuotiaana:
AMH 0,33
AFC 3
Aloitettiin yritys. Reilun puolen vuoden yrityksen jälkeen ovulaatioinduktiokiertoja letrozoleilla 3 kpl, ei tulosta.

Vuosi yritystä takana, aloitettiin IVF-hoidot, jolloin myös uudet verikokeet:
AMH 0,15
FSH 15
AFC 3
Aloitettiin DHEA, jota meni siis joka päivä seuraavat 6kk.

Lyhyt kaava (Menopuria meni 400 yksikköä): yksi munasolu, tehtiin inssi. Ei tärppiä.
Kuukausi ehkäisypillereitä.
Flare up (käsittääkseni, eli synarelaa, jonka jälkeen Menopuria taas isoilla annoksilla): yksi munasolu, tehtiin inssi. Ei tärppiä.
(Jatkuu...)

vierailija/Heluna
Korkeahkon paastosokerin takia lääkäri kirjoitti muutaman kuukauden reseptin diabeteslääkitykselle (en enää muista merkkiä), ajatuksena muistaakseni, että tasaisi insuliinia ja siten parantaisi munasolujen laatua ehkä.

Palasin asiaan parin kuukauden jälkeen, jolloin lääkäri tuntui pitävän minua toivottomana tapauksena: ilmoitti voivansa yrittää yhden stimulaatiokierroksen vielä (kaava ei kuulostanut kovin erilaiselta kuin aiemmin), minkä jälkeen suosittelisi lahjoitetuilla munasoluilla etenemistä.

Vaihdoin saman tien Dextraan (yhdelle D:n kokeneimmista lääkäreistä). Hoitokaava ja asenne asiaan kaiken kaikkiaan ihan erilainen. En nyt selosta yksityiskohtaisesti, mitä kaikkea tehtiin kaavassa eri lailla, mutta esim progynovaa ja letroja tuli vedettyä melko pitkään ennen kuin siirryttiin menopuriin.

Ivf-stimulaatio ei loppujen lopuksi mennyt oikeastaan ollenkaan, kuten lääkäri suunnitteli, vaan stimulaatioita jouduttiin tekemään parit peräkkäin ja selvää oli, että tuoresiirtoon ei päästäisi, koska munasarjoja jouduttiin piiskaamaan munasolujen laatu edellä ja kohdun tiedettiin olevan sitten jo väärässä rytmissä. Mutta lääkäri ei luovuttanut, vaan sinnikkäästi jatkettiin hoitoa, ja niin siinä sitten vain kävi, että meidän ekasta Dextran ivf-hoidosta, jossa toinen lääkäri olisi heittänyt hanskat tiskiin jo aikoja sitten, saatiin sekä blasto pakkaseen että karannesta munasolusta terve vauva syliin. AMH 0,15 mittauksesta oli siis kulunut reilu puoli vuotta siinä vaiheessa, kun raskaustesti näytti plussaa.

Eli sinnikkyyttä! Toivoa on. Jos nykyinen lääkärisi ei tunnu saavan mitään tuloksia aikaan, kannattaa kokeilla, josko jollakulla toisella lääkärillä olisi toimivampia ideoita.

Viitaten siihen, mitä tuossa aiemmin joku kyseli, niin en ehkä lähtisi itse valitsemaan tiettyä hoitokaavaa itselleni keskusteluforumien tietojen perusteella, vaan menisin Dextraan ja antaisin lääkärin suunnitella sinulle sopivan hoitokaavan. Aikaansa seuraava lääkäri kuitenkin päivittää hoitovalintojaan aina, ja mikä oli hoteinta hottia hoitomenetelmissä muutama vuosi sitten ei välttämättä ole sitä enää tänään. Ja jos sinulla on huonosti sujuneita stimulaatioita jo pohjalla, niin sekin antaa lääkärille tietoa, mikä voisi/ei voisi toimia.

Moikka kaikille ketjun aktiivisille. Ajattelin nyt tähän kirjoittaa, kun on aktiivisin matalaa AMH:ta koskeva ketju, mitä tältä sivustolta löysin. Hiukan omaa taustaa. Isoiskolla (-86, itse -89) todettiin varhaiset vaihdevuodet viime marraskuussa (tarkempi diagnoosi POI), minkä takia hakeuduin itsekin hedelmällisyysselvittelyihin. Siskolta ei saatu talteen pakastusyrityksissä ainuttakaan munasolua. :cry: Tk:sta sain labran vaan FSH-mittaukseen, mikä oli normaali (3,5), mutta silloin oli käytössä kierukka, joka ilmeisesti voi vääristää FSH:ta alaspäin. Helmikuussa kävin sitten Felicitaksessa tarkemmissa selvittelyissä, ja selvisi, että AMH on matala (0,35) ja munasarjatkaan ilmeisesti ei kovin aktiiviset. Toisessa munasarjassa näkyi kaksi pientä follikkelia ja toista munasarjaa ei saatu näkyviin (tästä gyne sanoi, että voi vaan johtua vatsaontelon anatomiasta).

Lasten hankinta on ollut ajatuksissa, mutta vasta vuoden-kahden päästä. Nooh, tämä suunnitelma veti nyt häränpyllyä, kun aikaa ei mitä ilmeisemmin ihan kauheasti ole. o_O Kierukka otettiinkin pois nyt pari viikkoa sitten. Mulla on nyt lähete julkisen puolen fertiliteettiselvittelyihin, kiitos ihanan nuoren tk-lääkärin, joka edisti asiaa ilman vitkuttelua. Lääkäriaika on kesäkuulle ja ennen vastaanottoa otetaan iso liuta hormonitasoja.

Lähinnä kiinnostaa, että mitä tässä nyt on odotettavissa ennen ivf-hoitoihin päätymistä. Toki ilman ehkäisyä olen ollut vasta lyhyen aikaa, mutta kun se kello nyt tikittää sen verran vauhdikkaasti, että ihan kauheasti tässä ei kannata myöskään odotella luomuraskautta.

Moikka kaikille ketjun aktiivisille. Ajattelin nyt tähän kirjoittaa, kun on aktiivisin matalaa AMH:ta koskeva ketju, mitä tältä sivustolta löysin. Hiukan omaa taustaa. Isoiskolla (-86, itse -89) todettiin varhaiset vaihdevuodet viime marraskuussa (tarkempi diagnoosi POI), minkä takia hakeuduin itsekin hedelmällisyysselvittelyihin. Siskolta ei saatu talteen pakastusyrityksissä ainuttakaan munasolua. Tk:sta sain labran vaan FSH-mittaukseen, mikä oli normaali (3,5), mutta silloin oli käytössä kierukka, joka ilmeisesti voi vääristää FSH:ta alaspäin. Helmikuussa kävin sitten Felicitaksessa tarkemmissa selvittelyissä, ja selvisi, että AMH on matala (0,35) ja munasarjatkaan ilmeisesti ei kovin aktiiviset. Toisessa munasarjassa näkyi kaksi pientä follikkelia ja toista munasarjaa ei saatu näkyviin (tästä gyne sanoi, että voi vaan johtua vatsaontelon anatomiasta).

Lasten hankinta on ollut ajatuksissa, mutta vasta vuoden-kahden päästä. Nooh, tämä suunnitelma veti nyt häränpyllyä, kun aikaa ei mitä ilmeisemmin ihan kauheasti ole. Kierukka otettiinkin pois nyt pari viikkoa sitten. Mulla on nyt lähete julkisen puolen fertiliteettiselvittelyihin, kiitos ihanan nuoren tk-lääkärin, joka edisti asiaa ilman vitkuttelua. Lääkäriaika on kesäkuulle ja ennen vastaanottoa otetaan iso liuta hormonitasoja.

Lähinnä kiinnostaa, että mitä tässä nyt on odotettavissa ennen ivf-hoitoihin päätymistä. Toki ilman ehkäisyä olen ollut vasta lyhyen aikaa, mutta kun se kello nyt tikittää sen verran vauhdikkaasti, että ihan kauheasti tässä ei kannata myöskään odotella luomuraskautta.
Moi Sofialiina!

Itse olen siskoasi vuoden vanhempi ja 2. IVF menossa ja seuraavaksi koitetaan pakastealkionsiirtoa. Minulla todettiin myöskin POI ja minulla on jopa alkanut oireilu eli hikoilu ja kierrot ovat alkaneet lyhentyä. Minullakin on sinun ikäinen sisko ja olen tämän diagnoosini vuoksi häntä kehottanut käymässä tutkituttamassa itsensä kun hänelläkin joskus lyhyitä kiertoja mutta hänellä ei ole vielä asia muuten ajankohtainen.
Onko teillä suvussa todettu varhaisia vaihdevuosia? Meillä ei tosiaan ole tälläista tiedossa ja ainaki äidin puolella on tehty lapsia jopa 42 vuotiaaksi saakka niin enpä olisi ikinä osannut tällaista edes kuvitella.

Sinä olet kuitenkin vielä aika nuori joten en vielä olisi ihan hurjan huolissaan. Tällä iällä kun tuntuu olevan aika iso merkitys tämän asian kanssa. Mitä olen kaiken maailman palstoja lueskellut, niin kyllä kolmekymppiset monesti tulee raskaaksi matalista AMH tasoista huolimatta ihan luomustikin. Ja varsinkin jos ette ole vielä kauaa yrittäneet. Me odoteltiin puoli vuotta ennen kuin päätin, että hoitoihin hakeudutaan kun 35 v. täyttäneillä se on suositus. Käyppäs lukaisemassa vaikka Linda Juholan blogista kun hänellä oli tämä sama huoli ennen raskaaksi tuloa. Siellä oli myös kommenttiosiossa kokemuksia asiasta. Hänelle oli muistaakseni suositeltu yrittämään puoli vuotta ennen hoitoon hakeutumista.

• Tykkää
Reactions: sofialiina
Moi Sofialiina!

Itse olen siskoasi vuoden vanhempi ja 2. IVF menossa ja seuraavaksi koitetaan pakastealkionsiirtoa. Minulla todettiin myöskin POI ja minulla on jopa alkanut oireilu eli hikoilu ja kierrot ovat alkaneet lyhentyä. Minullakin on sinun ikäinen sisko ja olen tämän diagnoosini vuoksi häntä kehottanut käymässä tutkituttamassa itsensä kun hänelläkin joskus lyhyitä kiertoja mutta hänellä ei ole vielä asia muuten ajankohtainen.
Onko teillä suvussa todettu varhaisia vaihdevuosia? Meillä ei tosiaan ole tälläista tiedossa ja ainaki äidin puolella on tehty lapsia jopa 42 vuotiaaksi saakka niin enpä olisi ikinä osannut tällaista edes kuvitella.

Sinä olet kuitenkin vielä aika nuori joten en vielä olisi ihan hurjan huolissaan. Tällä iällä kun tuntuu olevan aika iso merkitys tämän asian kanssa. Mitä olen kaiken maailman palstoja lueskellut, niin kyllä kolmekymppiset monesti tulee raskaaksi matalista AMH tasoista huolimatta ihan luomustikin. Ja varsinkin jos ette ole vielä kauaa yrittäneet. Me odoteltiin puoli vuotta ennen kuin päätin, että hoitoihin hakeudutaan kun 35 v. täyttäneillä se on suositus. Käyppäs lukaisemassa vaikka Linda Juholan blogista kun hänellä oli tämä sama huoli ennen raskaaksi tuloa. Siellä oli myös kommenttiosiossa kokemuksia asiasta. Hänelle oli muistaakseni suositeltu yrittämään puoli vuotta ennen hoitoon hakeutumista.
Kiitos vastauksesta! <3 Tietääkseni suvussa ei ole varhaisia vaihdevuosia ja lapsettomuusongelmia. Ainut, mikä äidin kanssa keksittiin oli se, että äidin isoäiti on ollut perheen ainut lapsi, mikä on aika epätavallista 1800-luvun puolella. Kierto mulla on lyhyt, alle 25 päivää, mutta niin on ollut äidilläkin, ja hänellä vaihdevuodet alkaneet ihan normaalisti vähän päälle 50-vuotiaana. Kierron kanssa ollut ennen kierukkaa jotain epäsäännöllisyyttä ja kuukautisten poisjäämistä, tosin nämä myös ajoittuu stressikausiin ja sellaisiin pätkiin, että on paino päässyt putoamaan turhan nopsaan fyysisestä työstä tullee rasituksen takia.

Mulla alkoi menkat 3 viikkoa kierukan poiston jälkeen, ja ovulaatiotestien mukaan ovuloin, mikä lienee ihan hyvä merkki. Mulla on nyt kutsu TYKS:iin kesäkuulle tarkempiin selvittelyihin. Jos ei luonnostaan tärppää, niin on ainakin jalka jo oven välissä erikoissairaanhoidon puolella. :)

vierailija
Miten teillä, joilla matala AMH, tällä hetkellä hoidoissa olevilla on mennyt?
Minua hieman surettaa, sillä menin syömään e-pillereitä yhden kuukauden, joka vaikutti munasarjoihin niin, että ne hiljenivät ainakin pariksi kierroksi. Netissä lääkärit kertovat tästä ettei niitä kannata syödä. Osa toki eri mieltä ja siksi niitä määräävät.

Luotto hieman mennyt erääseen täällä kehuttuun paikkaan, koska jo 2 kertaa munasolut ovat ovuloituneet ennen punktiota. Ekalla kerralla 1 ja toisella kaikki follikkelit. Punktioivat toisella kerralla tyhjiä follikkeleita ja maksoin siitä. Tämän viimeisimmän kerran jälkeen lääkäri alkoi vihjata, että hoidot varmaan kannattaisi lopettaa. Se oli mielestäni todella loukkaavaa, koska ei ollut minun syy, että ovulaatio tapahtui ennen punktiota. Siellä olisi ollut 5 hyvää follikkelia punktioitavana, jos eivät olisi ovuloituneet ennen aikojaan. Jarruja laitettiin liian myöhään. Ekalla kerralla kun se tapahtui hoito tehtiin keskellä kuukautiskiertoa, eikä niin, että piikit olisi aloitettu kierron päivänä 2-3. Se vaikutti hoitokiertoksen hallittavuuteen ja 1 johtofolli puhkesi jo ennen punktiota. Seuraava kierros tehtiin taas huomioimatta kehon omaa sykliä, vaikka siitä sanoin ja tulos oli huono. Viimeisin oli muuten hyvä, mutta jarrut laitettiin liian myöhään ja kehoni tahto ovuloida omaan aikaan kierron päivänä 11 toteutui. Punktio oli kp 12. Ovuloin aika tasaisesti samaan aikaan joka kuukausi ellei kiertoa ole sotkettu lääkityksillä. Mielestäni tämä tulisi ottaa huomioon hoitoa suunnitellessa...

Minkä verran lääkkeitä olette käyttäneet ja kuinka monta päivää?

Itsellä ollut käytössä 300-375yksikköä tai clomifen. Paras kierros oli 375 menopurilla, josta saatiin 4 munasolua. 1 jaksoi blastoksi asti. E-pillerit sotkivat 2 kierroksi kehon, eikä piikeillä saatu kuin muutama folli heräämään. Clomifen herätti niistä 5, mutta ovuloin ennen aikojani.

vierailija
Miten teillä, joilla matala AMH, tällä hetkellä hoidoissa olevilla on mennyt?
Minua hieman surettaa, sillä menin syömään e-pillereitä yhden kuukauden, joka vaikutti munasarjoihin niin, että ne hiljenivät ainakin pariksi kierroksi. Netissä lääkärit kertovat tästä ettei niitä kannata syödä. Osa toki eri mieltä ja siksi niitä määräävät.

Luotto hieman mennyt erääseen täällä kehuttuun paikkaan, koska jo 2 kertaa munasolut ovat ovuloituneet ennen punktiota. Ekalla kerralla 1 ja toisella kaikki follikkelit. Punktioivat toisella kerralla tyhjiä follikkeleita ja maksoin siitä. Tämän viimeisimmän kerran jälkeen lääkäri alkoi vihjata, että hoidot varmaan kannattaisi lopettaa. Se oli mielestäni todella loukkaavaa, koska ei ollut minun syy, että ovulaatio tapahtui ennen punktiota. Siellä olisi ollut 5 hyvää follikkelia punktioitavana, jos eivät olisi ovuloituneet ennen aikojaan. Jarruja laitettiin liian myöhään. Ekalla kerralla kun se tapahtui hoito tehtiin keskellä kuukautiskiertoa, eikä niin, että piikit olisi aloitettu kierron päivänä 2-3. Se vaikutti hoitokiertoksen hallittavuuteen ja 1 johtofolli puhkesi jo ennen punktiota. Seuraava kierros tehtiin taas huomioimatta kehon omaa sykliä, vaikka siitä sanoin ja tulos oli huono. Viimeisin oli muuten hyvä, mutta jarrut laitettiin liian myöhään ja kehoni tahto ovuloida omaan aikaan kierron päivänä 11 toteutui. Punktio oli kp 12. Ovuloin aika tasaisesti samaan aikaan joka kuukausi ellei kiertoa ole sotkettu lääkityksillä. Mielestäni tämä tulisi ottaa huomioon hoitoa suunnitellessa...

Minkä verran lääkkeitä olette käyttäneet ja kuinka monta päivää?

Itsellä ollut käytössä 300-375yksikköä tai clomifen. Paras kierros oli 375 menopurilla, josta saatiin 4 munasolua. 1 jaksoi blastoksi asti. E-pillerit sotkivat 2 kierroksi kehon, eikä piikeillä saatu kuin muutama folli heräämään. Clomifen herätti niistä 5, mutta ovuloin ennen aikojani.
Nyt kyllä kuulostaa todella jännältö. Missä edes clomeja enää käytetään?
Eikö pitkää kaavaa ole ajateltu kun siinä alkaa jarru jo ennen kierron alkua. Kyllä tuntuu oudolta nuo sinun hoitosi! Mikä paikka?

vierailija
Nyt kyllä kuulostaa todella jännältö. Missä edes clomeja enää käytetään?
Eikö pitkää kaavaa ole ajateltu kun siinä alkaa jarru jo ennen kierron alkua. Kyllä tuntuu oudolta nuo sinun hoitosi! Mikä paikka?
Ei ole kokeiltu pitkää kaavaa.
Clomi oli mielestäni ihan hyvä yllätys, koska munasarjat heräsi uudestaan sen e-pilleri episodin jälkeen. Sen vaikutus tuli eri kautta kuin suorat pistokset. Olo vaan on sellainen useamman peräkkäisen hoidon jälkeen, että toivottavasti eivät hormoonit ole ihan sekaisin ja lääkkeet pilanneet entisestään munasolujen laatua... Klinikkaa en viitsi mainita, kun nuo e-pillerit eivät ole heidän idea vaan erään toisen paikan asiantuntijan. Luin netistä ettei ole hyvä idea, mutta luotin ne määränneeseen. Halusin mainita nuo toimenpiteet mitkä eivät alkuunkaan toimineet. Jokainen on toki yksilö, eikä tiedä kenelle mikäkin toimii. Harmistus tuli eniten siitä, kun pelkän punktion tehnyt mainitsi hoitojen lopettamiseen viittaavaa. Syy ettei soluja saatu, ei mielestäni ollut minun kropan toimimattomuuden.

Clomi oli mielestäni ihan hyvä yllätys, koska munasarjat heräsi uudestaan sen e-pilleri episodin jälkeen. Sen vaikutus tuli eri kautta kuin suorat pistokset. Olo vaan on sellainen useamman peräkkäisen hoidon jälkeen, että toivottavasti eivät hormoonit ole ihan sekaisin ja lääkkeet pilanneet entisestään munasolujen laatua... Klinikkaa en viitsi mainita, kun nuo e-pillerit eivät ole heidän idea vaan erään toisen paikan asiantuntijan. Luin netistä ettei ole hyvä idea, mutta luotin ne määränneeseen. Halusin mainita nuo toimenpiteet mitkä eivät alkuunkaan toimineet. Jokainen on toki yksilö, eikä tiedä kenelle mikäkin toimii. Harmistus tuli eniten siitä, kun pelkän punktion tehnyt mainitsi hoitojen lopettamiseen viittaavaa. Syy ettei soluja saatu, ei mielestäni ollut minun kropan toimimattomuuden.
Moi,

Enpäs ollut itse tällaista mistään lukenutkaan, että pillerit vois olla noinkin huono juttu! :O Minulla oli kuukauden pillerit tässä IVF:ssä ja saatiin soluja jopa 4 kun edellisellä kerralla vain 2 . Toki ainahan kierroissa vaihtelee määrät muutenkin. Mulla oli kyseessä Flare Up-kaava eli jarrua oli alusta lähtien kun siinä käytetään Synarelaa. Tosin meni aika mielenkiintoiseksi kyllä mullakin se piikkien aloitus kun pillereiden takia menkat oli ihan olemattomat ja piikit aloitettiin sitten ties monentenako päivänä kiertoa. Epäilytti koko hemmetin hoitokierto ihan kunnolla. Itse aion joka tapauksessa vaihtaa tälle kehutulle klinikalle tämän hoidon jälkeen koska mulla vaan tuli tästä hoidosta niin epävarma olo. Onneks nyt sinänsä meni ihan ok, että on kaksi "hyvän näköistä" alkiota pakkasessa.
Tuosta Flare up-kaavastakin on monenlaista mielipidettä ja itsellä nyt vähän pelottaakin että eiköhän nyt ole munasarjat aika nukuksissa. Vähän epäilen etten varmaan edes ovuloi tässä välikierrossa vaikka yleensä olen ennen hoitoja ovuloinut. Ei siis oo tullu testiin plussaa.

Mutta niin, eikö se oo jarrujen pitämättömyys kyseessä tosiaan jos ehtii ovuloida. Eikai se silloin ole tosiaan kropan vika... Luin jostain jenkkifoorumilta että joku nainen oli itse sitten kyseenalaistanut jarrun riittävyyden lääkärilleen ja olivat tyyliin tuplanneet annoksen niin seuraava hoito olikin tuottanut tulosta.

Viimeksi muokattu:
Moi,
Täällä löytynyt amh 0.5 ja fsh 16. Yksi 1,5v lapsi on ennestään (heti tärppäsi) mutta kovasti toivottaisiin töistä, nyt yritetty luomuna 10kk.. Ivf voisi alkaa varmaan aikaisintaan kesäkuun loppupuolella.
Aika matalat odotukset jo näin alkuun :(

vierailija
Moi,
Täällä löytynyt amh 0.5 ja fsh 16. Yksi 1,5v lapsi on ennestään (heti tärppäsi) mutta kovasti toivottaisiin töistä, nyt yritetty luomuna 10kk.. Ivf voisi alkaa varmaan aikaisintaan kesäkuun loppupuolella.
Aika matalat odotukset jo näin alkuun
To make a mommy on ihan hyvä blogi, jossa tietoa miten hän sai lapsen matalalla amh arvolla ja fsh taisi olla korkea myös.

Yhteistyössä