Alhainen anti-Muller hormoni ja ivf

Milma näin maallikko hoidoissakäyväkin kokeilisi seuraavaa hoitoasi eri lääkkeellä. Puregon on ilmeisesti sellainen jossa voi olla mahdollisimman huono vaste. Toivottavasti lääkärisi on valmis tekemään uuden hoidon eri lääkkeillä!
Ja kiitos kortisoni-valistuksesta. Luulisi että jos siitä ei ole kovin paljoa haittaa niin sitä kannattaisi kokeilla. Mistä sitä tietää jos kohtu hylkii alkioita, jonkun tulehdustyyppisen reaktion kautta, kortisoni voisi varmaan auttaa siihen?

Kiitos Hiskias linkistä :)

Onpa ankeaa viettää isänpäivää, edelleen ilman omia lapsia...

NAT> Veikkaan että tuo amh ei ole sun suurin ongelma varsinkin kun fsh on normaali. Toivottavasti kilpparilääkitys tekisi ihmeitä.

Tuota amh1 lukemaa pidettiin vielä jokunen aika sitten ihan ok lukemana.

Tervetuloa tänne kerhoon mutta tosissaan ei kannata jäädä notkumaan.

Mulla on nyt sitten parin viikon välein luultavasti kilpparikontrollia kun on arvot niin vahvasti liikatoiminnalla. Suomeksi= Tulehdus kilpirauhasessa ja odotellaan että se menee ohi ja päästään taas tuttuun ja turvalliseen vajaatoimintaan :D

Malsu täällä, kiitos varovaisista onnitteluista. Olo on tosi luottavainen, sillä kohtu on selvästi kasvanut, se kipuilee sellaisia ihan erilaisia kipuja kuin ennen ja oksettaa, oksettaa kaikki ja koko ajan, etenkin, jos ehtii tulla nälkä. Ja tissit on myös kasvaneet ja yliherkät. Ja nenä tukkoilee yöllä. Ja ummettaa. Ja itkettää ja raivostuttaa kaikki. :D

Huomenaamulla aikaisin klinikalle verikokeeseen ja iltapäivällä se totuus sitten selviää. Ei tule varmaan huomenna töihin keskittymisestä mitään. Jännittää kyllä aika paljon, minkälainen Hcg-lukema sieltä nyt tulee. Voi kun se olisi turvallisissa lukemissa, että ei tarvitsisi ihan niin paljon pelätä!

Minäkään en tiennyt tarkalleen, miten kortisoni vaikuttaa, tiesin vain, että se on ainoa apu immunologisiin ongelmiin (esim. keliakia, jonka jokin esiaste mulla on ilmeisesti).

Niin ja tervetuloa Milma! Mullakin oli amh 1 ja ikää pari vuotta sua enemmän, mutta Dhean avulla amh nousi 2,7:ään 3 kuukaudessa. Ja nyt olen saanut ensimmäisen ihan oikean plussan, että kai tästä kaikesta on sitten ollut apua.

Nat
yrittäjä just se minun fsh on koholla :( amh mitätön, ikä 40v lähellä, muut hormoniarvot ihan hyvät

Milma syön dhea:ta, sovittu lääkärini kanssa. riippuen suostuuko puolisoni hoitoon, ensi vuonna olisin halunnut yrittää uudelleen, vuoden vaihteessa on 3 kuukautta dhea:n syömistä, katsotaan ultrassa miltä afc näyttää
nyt mietin enemmän pitkä kaava, koska viimesesta hoidosta kehoni ei välitänyt hormoneista, toimi omalla tahdolla

Malsu väsymättä jatkan pitämään peukkuja

:D Sorry Nat! Milmalle piti noin todeta :) Hällähän on vielä melko siedettävän kuulonen lukema

Malsulle paksusti onnea....

Hiskias> Juu laidasta laitaan näköjään voidaan mennä tässäkin... Toivottavasti saadaan kuriin arvot... Lopetin just kesällä noi viljatuotteetkin että saisin autoimmuunitulehduksen arvot laskemaan (kilpparivastaaineet) Vaan nyt sitten tuli akuutti tulehdus niin ei voi todeta onko ollu apua vai ei... :(

• Tykkää
Reactions: Malsu
Onnea Malsu, ihan mieletöntä!!! Oli pakko mennä tarkistamaan että montako solua sulla hedelmöittyi ja että yksi siirretty toi tämän tuloksen:heart: vau!
Vaikuttaa siltä että kortisoni se vaan auttoi. Toivottavasti vedät plussajunan nyt vauhtiin!

• Tykkää
Hiskias kiitti! Kyllä mä aion taas sen raaputuksen pyytää.

jonnuli mentiin lahjasolujonoon joulukuun puolessa välissä ja eka luovuttaja (joka perui) löytyi helmikuussa. Klinikan muutto ja omistajan vaihdos on tuonu myös odotukseen pituutta.
Mulla oli pari vuotta sitten AMH 0,3 ja vuosi sitten 0,1 enkä näe enää syytä otattaa sitä, kun on vielä niin kalliskin. Mut ton FSH:n aion pyytää ihan mielenkiinnosta. On taas hikoiluttanu niin paljon.

ONNEA Malsu :flower:

milma meillä tekivät julkisella vielä yhden hoidon, vaikka arvoni oli 0,3. Ikää mulla oli sillon 26 ja itse pyysin, että mitataan tuo arvo. Musta tuo sun arvo ei kuulosta pahalta ja mäkin luulen, että suurin syy muualla. Mulla on ollu pari PRL-arvoa koholla ja tullut maitoa rinnasta ja oon syöny siihen Dostinex-nimistä lääkettä, joka auttoi hyvin. Tulin siitä hoidosta raskaaksi, jossa käytin sitä (oli tosin kohdunulkoinen).
Se on aina tuurista kiinni löytyykö sopiva luovuttaja nopeasti. Meille löytyi luovuttaja nopeasti, mutta hän perui siinä vaiheessa, kun olimme jo aloittaneet lääkkeet. Lokakuussa löytyi uusi luovuttaja ja hoito on tammikuussa. Meille odotusta tulee vuosi enskuussa.

Kortisonista: Mä oon yksityisellä eikä ne oo suostunu aloittaa sitä mulle. Ei oo kuulema hyötyy. Et ei se aina niin mene, että yksityisellä suostuvat mihin tahansa. Mä oon toivonu sitä kokeiluun endon takia ja muutenkin kun on jo niin monta hoitoa takana.

• Tykkää
Ihania uutisia malsu :heart: Voi oikein paksusti! ;)
Täytyypä lukea sun tarinaa tarkemmin, jos vaikka "ottais opikseen". Tulee niin toiveikas olo itsellekin, kun ei tainnut ihan mutkitta sulla tuo hoito mennä :) Yksityiselläkö ne määräs sulle sen dhean?

Lukaisin vielä nopsasti kortisonin (sivu)vaikutuksista, että vaikuttaa hormonitoimintaan, ja etenkin isommilla annoksilla on sitten muita haittavaikutuksia, niin ei varmaan ihan herkästi ilman perusteltua syytä näissä hoidoissa määrätä.

Kiitokset kaikille rohkaisevista kommenteista, jospa sitä nyt osais ja uskaltais vaatia hoitojen suhteen enemmän. Tähän asti halunnut vain uskoa ja luottaa siihen, että lääkärit tietää parhaiten, mutta ehkä hekin siellä klinikalla ovat jo suunnitelleet varalleni jotain muuta, hope so.

Yrittäjä, luin, että autoimmuunitulehdus aiheuttaa tavallisimmin kilpirauhasen vajaatoiminnan, mutta että tulehdus voi laukaista myös liikatoiminnan? Mitä sun arvot on ollu? Mulla todettu autoimmuunisairaus, ja olen sen vuoksi jättänyt viljat ja gluteenin ruokavaliosta reilu vuosi sitten pois. Tätä päätöstä en ole katunut, voin todella hyvin ilman viljaa, en osaa selittää sen paremmin, kun ei mulla mitään isompaa oireilua aiemminkaan ollut. Sittemmin olen useasta kirjoituksesta lukenut, että viljaton ja gluteeniton ruokavalio parantaisi myös raskaaksi tulemisen mahdollisuuksia. Mutta taitaa tämä raskautuminen olla niin monitahoinen juttu, ettei tiedetä varmaan puoliakaan, mitkä asiat vaikuttaa ja mitkä kelläkin sitä vaikeuttaa. Kaikki tuntuu olevan vain arvailua ja kokeilua.

HalleB, todella ikävää kun teille on luovuttajan suhteen käynyt aiemmin noin. Mielenkiinnosta utelin, kun työkaveri teki päätöksen luovuttaa munasoluja. Kävikin jo tarkastuksessa syyskuussa, että kaikki kunnossa luovutuksen suhteen. Minusta niin ihailtava päätös, rohkeaa ja epäitsekästä :)

Ai niin, jo odotetut menkat alkoi tänään, niin pääsen pian kp3 labroihin! Kaikenlaista sitä odottaa ;) Siinä selviää, että aloitetaanko tuo viimeinen ivf vielä tähän kiertoon, vai meneekö ensi vuoden puolelle, jos tsh edelleen koholla. Monentenako päivänä lyhytkaavalaisilla alkaa stimulaatiopistokset, kun käskettiin soittamaan klinikalle sit kun on käyny labroissa?

Primolutilla ajoitettiin kiertoa. En tiedä onko siitä vai mistä tää kamala hikoilutus ja kylmäminen vuoronperään. Kainaloissa leivän kokoiset läpyskät, sitten kun riisuu vaatetta vähemmäksi niin jo on kylmä :p

Tsemppiä kovasti Halle että tämä luovutussoluhoito onnistuu! Meillä sanottiin että luovutetuissa jono on noin vuoden mutta voi olla että pks:lla se on pidempi. Ai että fsh voi vaikuttaa hikoiluun? Mua on nimittäin hikoiluttanut noin 3 viimeisen vuoden ajan paaaljoon enemmän kun koskaan aiemmin. Siis ihan niin että se haisee välillä pahalta eikä mitään voi (käyn kyllä pesulla, joka aamua :) ). Olen miettinyt että onko syytä niissä heiluvissa kilppariarvoissani vai voiko sittenkin olla fsh:ssa syytä. Mun pitäisi tilata kaikki labrat itselleni, en enää muista milloin mitäkin on otettu viimeksi. Lupasin toimittaa ne uudelle klinikalle niin eivätköhän katso ne kuntoon siellä ja määrää tarvittaviin uusintamittauksiin.

Milma onko sulla keliakia se autoimmuunisairaus vai liittyykö kilppareihin? Mullahan on myös aika pahasti sahaavat tsh-arvot, kaikkea mittaamattoman alhaisesta (liikatoiminta vaikka kukaan ei sitä kilpirauhastulehdukseksi ole kutsunut?) jonnekin 10,5. Mä reagoin tosi herkästi tyroksiinilääkkeeseen ja varmaan myös näihin hoidoissa käytettäviin hormoneihin, ainakin niiden takia mun tsh-arvot heiluvat. En nyt käy muuta kun silloin kun siltä tuntuu testeissä ja yritän pitää mahdollisimman matalalla arvot. Pitäisi taas käydä... En yhtään tiedä mikä mulla on laukaissut kilpparin vajaatoiminnan.
Ai niin ja mulla ainakin on aloitettu kp2 pistokset lyhyessä kaavassa. Mutta kai ne voi vähän myöhemmin aloittaa?

Jonnuli> Voi olla myös aivolisäkeperäistä eli kannattaa varmaan hakeutua oikeelle spesialistille jos et ole jo hakeutunut... Mullekin tehtiin aivolisäkkeen rasitustesti jopa aikanaan :D

Milma> Mulla siis piiiiiiitkään kestäny autoimmuunitulehdus ja ollu vajaatoimintaa jo reilu10v (tulehdus ei laannu ja vasta-aineet ollu koholla aina paljon) Nyt siis on ilmeisimmin akuutti tulehdus menossa ja siksi kiepsahti väärään suuntaan liikatoiminnalle.

Halle> Hmmm... ai prolaktiinikin olis sitten ongelmallinen... Mullahan on myös tuota tihkumista... Mikä moinen lääke on ja oliko hirmuisia sivuvaikutuksia? Pitää kysyä lääkäriltä josko määritettäis noi myös ja koklattais...

Meillä kortisonit eivät auttaneet. Tuli vedeltyä niitä nyt kolme viimeistä siirtoa ja myös stimuloinnin aikana ennen punktiota. Eipä tullu toivottua tulosta niistäkään...

Nat
Malsu onnea! :flower: :)

muuten... sain iherbista paketti, jossa piti olla melatoniinia. on tullut mutta ilman. onneksi en saanut mitään vaikeuksia.
pillerit oli tuhotettu tullilla ja mukana paperiilmoitus tästä.
on tulossa toinen paketti, missä on vähän laitonta...

Milma84, tuo sun toiveikkuus kuulostaa niin tutulta, jostain se aina minullakin herää ja lopulta päätyy pessimistisyyteen ”ettei tämä ikinä onnistu” :headwall:. Mulla on lyhyessä kaavassa alkanut lääkkeet Kp2, paitsi muuten Elonvan kanssa se olisi voinut alkaa myös kp3.

Malsu, toi sun lukemahan on tosiaan tosi tukeva. Nyt rauhallisin mielin odottelet ultraa :heart:. Heko heko, tosi hyviä neuvoja täältä tulee, varsinkin kun tietää, että hermoraunionahan sitä varmasti on varhaisultraan saakka ja luultavasti vielä viikolle 30 saakka… Tsemppiä kuitenkin.

Halle, luin tuolta toisaalta, että käytät sitä macaa. Millaisella annostuksella? Mä meinasin kanssa kokeilla, mutta sitten löysin kauhutarinoita siitä, kuinka se saattaa aiheuttaa yrjöämistä, joten se ajatus jäi sitten siihen :p.

Nat, voi ei, jännityksellä sitten saat odottaa sitä seuraavaa lähetystä. Mullakin Q10:t taitaa olla tuolla postissa odottamassa, kahtotaan onko sitä pakettia avattu, kun käyn sen hakemassa.

Tuo kortisoni vissiin jakaa kahtia noita lääkäreitä; puolesta ja vastaan. Mäkään en sitä ole lääkäriltäni saanut vaikka sain dheat. Ei kuulemma ole riittävästi tutkimustuloksia. No, siihenhän ne aina vetoaa. Mutta jos niin pienestä on joillain tämä lapsettomuus kiinni, niin luulisi, että voisi edes kokeilla.

Kiitos kaikki ihanat onnitteluista! Seuraan teidän hoitojen edistymistä myös aina, kun vaan tältä jatkuvalta väsymykseltä jaksan muuta kuin nukkua. :)

Paniikkia ehkäistäksemme sovittiin lääkärin kanssa, että menen jo ensi keskiviikkona ultraan ja lisäksi sitten sitä seuraavalla viikolla, kun alkion sydämen pitäisi silloin näkyä ja kuulua. Silloin mieskin tulee mukaan. Saadaan sit jo heti ensi viikolla varmuus, että ei ole kohdunulkopuolinen raskaus ja kaikki näyttää olevan kunnossa viikkoihin nähden. Se on todellakin sen rahan arvoista, jos saan vähän mielenrauhaa. Keskiviikkohan on jo rv 5+5 (ja toka ultra sitten 6+5). En todellakaan uskalla soittaa minnekään neuvolaan ennen kuin mun oma lapsettomuuslääkäri on varmistanut, että siellä on jotain eloa.

Heräilen yöllä tosi koviin kipuihin ja ne on vähän myös huolettanut, kun alaselkä on tosi kipeä, mutta se on kyllä mulla krempannut muutenkin. Luin kuitenkin muiden kokemuksia, ja toisilla on ollut tässä alussa aika kovia kipuja just öisin, kun kohtu kasvaa. Yritän luottaa, että sitä se vaan on. Päivisin juilii kohdusta ja oksettaa. Kohtu on kuitenkin ihan selvästi kasvanut, enkä enää mahdu kireimpiin farkkuihin tai joustamattomiin hameisiin. Sillä tavoin alkaa päivä päivältä olla luottavaisempi olo.

Yritän vaan nyt selvitä siihen tokaan ultraan asti. Toivon, että osaan sit rauhoittua, kun kuulen sen sydämen. Tällä hetkellä kyllä tajuan, että olen raskaana, mutta en tajua, että siellä olisi vauva, joka sitten syntyisi meille. Siihen ei uskalla vielä yhtään uskoa.

Lutinus vähennettiin viime ti 2x100mg vrk. Sitä on pakkaus jäljellä (21kpl) ja sen jälkeen ilmeisesti lopetetaan, ja kortisonia aletaan vähentää ilmeisesti viikon 7 jälkeen hiljakseen. Sitä ei kuulemma saa seinään lopettaa. Käytän vieläkin Ubiqinolia, kun luin, että sen pitäisi myös jotenkin parantaa raskautta. Ainakin se tekee mut tosi paljon pirteämmäksi. Ei ole kaamosmasennusta tänä syksynä tullut. Syön myös tosi vahvaa D-vitamiinia ja raskausajan monivitamiinia. Aika monta nappia saa aamulla ottaa. Onneksi tajusin, että kannattaa syödä ensin ja ottaa napit vasta sitten, kun joka aamu alkoi pöntöllä roikkuen...

Malsu, minkä merkkinen dhea sulla oli käytössä? Oliko micronized? Hyvältä kuulostaa sun oireet, jos näin voi sanoa :)

Jonnuli mulla todettiin ms-tauti kesken tämän kaiken hoitorumban. On ollut onneksi toistaiseksi hyvin vähä-/ harvaoireinen. Lueskelin, että tavallisin syy kilpparin vajaatoiminnalle on autoimmuunitulehdus, ja mulla toi ms selittäis sen. Joo, ja sitten luin myös, että akuutti tulehdus taas aiheuttaa liikatoiminnan oireita (niin kuin Yrittäjällä), esim. runsasta hikoilutusta ja sydämen tykyttelyä. Mulla kontrolleissa tsh olikin laskenut 3,7 jota ihmettelen suuresti, kun viimeiset 3vk mennyt vain sohvalla maatessa, mitään ei ole jaksanut tai huvittanut tehdä. Kilppari vasta-aine tulokset ei vielä tullu, niistä sit selviää onko kyse autoimuunitulehduksesta vai muusta.

Meilläkin siis menee ens vuoden puolelle hoitojen aloitus, että saadaan nuo arvot kuntoon. Nyt ois siis hyvää aikaa boostata kroppaa vähän dhealla ;) En tiedä, Hiskias, mistä se toiveikkuus aina nousee. Tuntuu, että ois helpompaa, jos vaan pysyis poissa. Mutta ei kai näitä hoitoja muuten jaksais käydä.

Malsu, sullahan on huomenna jo se ultra =)

Milma, nuo reseptillä Suomesta ostettavat dheat on yliopiston apteekin tavaraa, ne valmistaa ne siellä apteekissa. Purkissa sanotaan Cellulos.microcrist., Magn.stear. Mitä se sitten lienee tarkoittaakaan :D

Nat onko sulla hajua, onko ne iHerbin q10:t N vai L? Purkissa lukee kyllä ubiquinone, että ilmeisesti N.

Uskokaa tai älkää, olen säästänyt jokaikisen vitaamiinipurkin, lääke- ja lisäravinnepakkauksen kääreen, lääkeampullit, lääkekynät ja neulat, jolla itseäni olen näiden hoitojen aikana piikittänyt. Jos joskus käy niin hyvä tuuri, että tulisin raskaaksi, niin otan niistä sitten kuvan, että millainen määrä "tököttejä" siihen tarvittiin ja jollen tule, niin otsikoksi tulee, ettei tämäkään tököttimäärä auttanut raskautumaan... Hulluutta on monenlaista - minulla tällainen.

Nat
Hiskias Cellulos.microcrist., Magn.stear. ovat pillereiden lisäaineita.
ne ovat minulla sekä ya:n dhea:ssa sekä ya:n melatoninissa

CoQ10, Q10 on yleiset nimet
varma hakusana on ubiquinol

muuten hain reseptin melatoninille työterveyslääkäriltä
sekava lääkärisetä antoi reseptin 5mg pillereille :confused: vaikka pyysin 3mm
no, otan vain puolet...
kuitenkin löytyy kokemusta kokonaisesta 5mg pilleristä...
sammuuttaa oikein nopeasti :D

Ultrassa näkyi 2-millinen alkio ja pieni syke! En odottanut, että syke vielä näkyisi, mutta meidän alkio on pinnistellyt ja sepä näkyikin jo. Alkion koko vastaa kuulemma täysin viikkoja (rv 5+5). Liikutuin vähän ja halattiin jopa lääkärin kanssa, kun pääsin tutkimuspöydältä ylös. Lääkkeitä jatketaan vielä ensi viikon ultraan, kun mieskin tulee mukaan. Sitten alkaa kai tavallinen odotus. Mitä ikinä se sitten onkaan.

On tämä ihmeellistä. En jotenkin täysin ymmärrä ja usko tätä todeksi, vaikka välillä tänään alkoi kyllä tyhjästä vaan hymyilyttää.

Vieläkään en uskalla riemuita tai alkaa hankkimaan mitään vauvatavaroita, mutta olo on vähän kevyempi ja iloisempi. Siellä tosiaan on jotain! Seuraava päämäärä on sitten uusivuosi. Sen jälkeen alkaa turvallisemmat ajat ja voi ehkä uskaltaa jollekulle jo kertoakin. Toivottavasti kaikki menee hyvin!

(Huomenna on kai pakko uskaltaa soittaa sinne neuvolaan...)

Hiskias, tästä meidän tarinasta vaan niin näkee sen, että koskaan ei voi tietää. Munasoluja oli tässä hoidossa vähemmän, silti laitettiin kaikki uskaliaasti maljalle ja saatiin vain yksi alkio - ja niin vain se viimeinen muna just kelpasi, kiinnittyi ja alkoi kasvaa. Huonolta näytti, mutta tulos olikin lopulta parempi kuin niissä paremmalta näyttäneissä hoidoissa. Kyllä tää aika kohtalolta tuntuu, kun oltiin päätetty, että tämän jälkeen siirrytään lahjasoluihin. Nyt on melkein vaikea tajuta, että tämä vauva voi siis näyttää myös multa, jos kaikki menee hyvin.

Älkää luovuttako toivosta ja vaatikaa kokeilemaan kaikkia mahdollisia keinoja! Se voi olla pienestä muutoksesta kiinni - niin kuin mulla ilmeisesti tuosta kortisonista.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Odottava73

Yhteistyössä