Alapään lihakset jännitystilassa + synnytys - ei taida tulla mitään koko hommasta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:(

Vieras
Hei,

Ei tämä tänne palstalle varsinaisesti kuuluisi, mutta kysytään nyt. Kokemuksia yhdistelmästä alapäässä jännitystilassa koko ajan olevat lihakset + synnytys? Asiasta ei varmaankaan puhuta, mutta minulla kävi niin ekan monikkosynnytyksen (=sektion) jälkeen, että alapäässä muuttui kaikki. Ihan kamala tilanne kun sisätutkimuksen tekeminenkin tekee kipee (tai sen ehkä jotenkin kestää), mutta nyt taas kun olen raskaana niin kohdunsuun kokeileminen SATTUU ihan älyttömän paljon. En pysty olemaa edes paikallaan kun "vetäydyn" tutkimuspöytää ylöspäin ja kipu on kova. Yksi lääkäri sitten sanoi, että lihakset ovat jatkuvassa jännitystilassa eli siellä on joku spastinen tila. Seksi sektion jälkeen, mistä on aikaa 4v on ollut vaikeaa. Mies ei kertakaikkiaan pääse sisään. Tai pääsee kun siihen käytetään aikaa ja yritän unohtaa kivun. Sitten kun lähtee "käyntiin" niin kyllä se sitten on ollut ok, mutta ei ole voinut kuvitellakaan kuten ennen, että tosta vaan mies sisään. Ihan kamalaa ollut minulle tämä.

Nyt raskauden alkupuolella alapää muuttui jonkin verran ja mies pääsikin sisään helpommin ja seksi tuntui paremmalta kuin ennen. Sitten tuli seksikielto päälle lääkäriltä ja nyt kun viimeksi sekstailtiin, alussa taas oli hiukan hankalaa, mutta onnistui kuitenkin.

Nyt kuitenkin pelkään synnytystä. Onko kellään kokemusta tällaisesta, miten alapään jännittyneet lihakset käyttäytyy synnytyksessä? Pelkään repeäväni todella pahasti, ja sektio onkin vaihtoehto. Toisaalta salaa toivon, että synnytys venyttäisi paikkoja ja laukaisisi tämän ongelman.

Tämä on minulle todella vaikea asia. Toivottavasti löydän kohtalotovereita ja rohkaisevia tarinoita vastaavasta.

Mä veikkaan kanssa vaginismia. Ite olen kärsiny siitä vuosia ja ensimmäinen lapsi jouduttiin hankkimaan inseminaatiolla koska yhdyntä ei vaan onnistunut :( Synnytys meni todella loistavasti ja minäki salaa toivoin, että se laukaisisi ongelman mutta niin se vaan jatku synnytyksen jälkeenkin. Tosin vuosien työllä asian kanssa jotenkuten pärjää ja yhdyntäkin onnistuu lähes joka kerta (mutta vain tietyt asennot).

Kiitos tiedosta. Se on lohduttavaa, että tässä tilanteessa voi ajatella alatiesynnytystä. Synnyttämään olen menossa muutenkin pelkopolin kautta ja nyt olen siinä tilanteessa, että muuten haluaisin alatiesynnytystä yrittää, mutta tämä jännitystila alapäässä pelottaa todella.

Mikäs muuten on vestibuliitti? Miten se nyt eroaa tästä vaginismista? Tutkailen asiaa netistä, mutta jos jollakulla olisi tietoa kertoa. Tämä asia stressaa minua todella kun synnytys muutenkin pelottaa!

En oikein tiedä olisiko vaginismista kyse. Minulla tuo kipu on yhdynnän alussa eli mies ei pääse sisään. Sitten kun on hiljakseen päässyt sisään, homma kyllä onnistuu ihan. Tosin olen todella kireä, mikä tietty hankaloittaa miehen suoritusta. Ja tuo kipu todella on heti tuossa alkumetreillä ei kun päästään tietyn pisteen yli, homma kyllä onnistuu.

Alkuperäinen kirjoittaja :(:
Kiitos tiedosta. Se on lohduttavaa, että tässä tilanteessa voi ajatella alatiesynnytystä. Synnyttämään olen menossa muutenkin pelkopolin kautta ja nyt olen siinä tilanteessa, että muuten haluaisin alatiesynnytystä yrittää, mutta tämä jännitystila alapäässä pelottaa todella.

Mikäs muuten on vestibuliitti? Miten se nyt eroaa tästä vaginismista? Tutkailen asiaa netistä, mutta jos jollakulla olisi tietoa kertoa. Tämä asia stressaa minua todella kun synnytys muutenkin pelottaa!

Hei, koita olla pelkäämättä sitä synnytystä vaikka varmasti helpommin sanottu kuin tehty! Onko sulla mitään käsitystä miksi sulla lihakset jännittyy tahdosta riippumatta? Mulla itellä taitaa olla syypäänä lapsena tapahtunut seksuaalinen hyväksikäyttö/häirintä joka on kulkenu haamuna mukana kaikki nämä vuodet :(

Alkuperäinen kirjoittaja :(:
En oikein tiedä olisiko vaginismista kyse. Minulla tuo kipu on yhdynnän alussa eli mies ei pääse sisään. Sitten kun on hiljakseen päässyt sisään, homma kyllä onnistuu ihan. Tosin olen todella kireä, mikä tietty hankaloittaa miehen suoritusta. Ja tuo kipu todella on heti tuossa alkumetreillä ei kun päästään tietyn pisteen yli, homma kyllä onnistuu.

Juuri näin se on mullakin! Ihan tuo alku on hankalaa :( Samoin jos esim. tamponia vetää ulos niin se ikään kuin toppaa johonkin tuossa emättimen suulla. Mutta vaginismiksi se on mulla ainaki nimetty :( Yhdyntä käy aivan hyvin kunhan vaan sisälle pääsee mutta aina ei pääse. Paljon riippuu omasta henkisestä tilasta ja siitä onko muutenki jännittyny tms.

:o Mä taisin just löytää itteni tuosta kertomuksesta. Esikoisen syntymän jälkeen alapää muuttui jotenkin ihan älyttömän tiukaksi, jälkitarkastus oli yhtä tuskaa. Asiaa ei helpottanut yhtään epäystävällinen (nais-)lääkäri, joka aukoi vaan inhottavasti päätään että jos jännitän noin kovasti, niin ei tutkimus onnistu. Mä en tiedostanut kyllä jännittäväni, enkä koskaan ennen ollut jännittänyt alatutkimusta. Nyt se vaan sattui ihan pirusti. Just tuo, että hiissaannuin jo pöydällä ylöspäin tahtomattani kun se sattui niin kovasti. Lääkäri vaan totesi ettei ole tulehduksia tms. mikä voisi kivun aiheuttaa. Seksi ei onnistunut koko lopuaikana eksän kanssa, eli vajaaseen 3 vuoteen. vaikka olisin ollut muuten valmis, niin se vaan ei mennyt sisään ja sattui niin pirusti...tosiaan tuntui kuin olisi laitettu muutama tikki sinne iskääkin varten, eikä ihan muutama!

Itse en tosin tiedä, miten tuo tilanne sitten loppujen lopuksi mulla laukesi. Mutta nykyisen miehen kanssa kaikki on aina sujunut ihan ok samoin kuin pojan synnytys (ainakin noiden lihasten osalta, muusta ei sitten puhutakaan). Aika perusteellinen elämänmuutos siinä välissä kuitenkin tuli. En tiedä, voiko se jotenkin vaikuttaa.

Oletteko saaneet apua tähän vaivaan? Onko ajanmittaan tilanne parantunut? Entäpä tuo synnytys, se pelottaa kovasti, mitä jos tulee kamalat repeämät tms.?

Itsellä siis ei ollut minkäänlaista ongelmaa asian suhteen, mutta raskaus (monikko) muutti kaiken. En muista oliko jo odotusaikana seksin kanssa ongelmaa, tuskin. Tosin ei silloin kovin usein muutenkaan yritetty harrastaa. Mutta sitten raskauden keskivaiheilla ja siitä eteenpäin, kohdunkaulan tutkiminen alkoi sattua ihan tajuttomasti. Ja nyt tässä raskaudessa se on aivan KAMALAA! Pariin kertaan katsottu ja voin sanoa, että nykyään pelkään sitä tajuttomasti. Voiko tavallisesta synnytyksestä siis tulla edes mitään?

Neuvolalääkärin kanssa juttelin, ei ollut kovin asiantunteva, mutta sanoi, että jos jokin synnytyksessä menee pieleen, se voi pahentaa tilannetta aina vaan enemmän. Ei tästä voi enää pahemmaksi mennä, joten sitä riskiä en ota. Tai siis voihan se mennä jos ei onnistu yhdyntä enää ollenkaan :( Itku tässä pääsee.

Uusimmat

Yhteistyössä