Akaatti, haluan oikaista pari väärinkäsitystä mitä sulla tuntuu olevan! (Ja muut lisätkää jos jotain puuttuu)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Edelleenkään et tunnu ymmärtävän mitä tarkoittaa elämän mielekkyys. Itselleni siihen kuuluu muutakin kuin raha. Eli jos pelkästään asunto on kaksi kertaa isompi, siellä on parveke, erillisiä huoneita muitakin kuin vessan osalta, niin minulle asumismukavuus nousee jo ihan toiselle tasolle. Kaikkea ei voi mitata rahassa. Lisäksi jos olisin kotona lapsen kanssa, niin ruokakuluihin menisi omalta osaltani vähemmän rahaa. Jos olen kotona, niin tarvitsee syödä vähemmän, ei tule samalla tavalla nälkä.

tarvitseehan sun ruokkia se lapsikin :O
esmes meidän pojat syövät enemän ruokaa ( ja tiheämmin ) kuin mä :whistle:
 
Silloin tulisi lapsilisä, kotihoidontuki ja mahdollisesti yh-korotus, elatustuki jos olisi yh. Siinä vaiheessa sitten pärjättäisiin noilla rahoilla, tuolloin saisi luultavasti myös asumistukea. Tai sitten olisi esimerkiksi osa-aikainen työ. Ei 8 tuntia päivässä, vaan vähemmän.

Jos lapsesi on hoidossa, osa-aikaisessakin, et saa kotihoidontukea, ymmärräthän sen? Laitapa nyt vielä ylös tähän, että mitä ymmärrät summissa saatavan, jos et palaa työhön vanhempainrahakauden jälkeen ja mitä menoja sinulla ja lapsellasi arvelisit olevan.
 
Kaiken kaikkiaan näen teidän elämänlaadun paljon parempana kuin minun. Teillä on kunnollinen asunto, saat olla lapsen kanssa kotona eikä päivästä mene 10 tuntia hukkaan ja rahaakin jää melkein yhtä paljon käyttöön kuin minulla. Itse olisin mieluummin kotona lapsen kanssa noilla rahoilla ja asuisin tuossa tilavammassa asunnossa, kuin asuisin tässä kamalassa asunnossa ja menisi 50 tuntia viikosta hukkaan. =)

Jos sinusta tuntuu, että tekemäsi työ on ajan hukkaamista ja pilaa elämäsi huonon asunnon ohella, eiköhän kannattaisi etsiä mieluisampi työ sen sijaan, että tekisit lapsen kela-rahojen toivossa!!
 
[QUOTE="vieras";26831239]No nyt on maailman nälkäongelma voitettu! Akaatille joku palkinto äkkiä :D :D Ihan totta, kaikki vaan kotiin, niin kellään ei ole nälkä, ainakaan samalla tavalla :D :D Anteeksi, olet kyllä hupsu.[/QUOTE]

Se on ihan totta, ettei minulle tule samalla tavoin nälkä jos olen kotona. =) Olen mm. tätä epäillyt yhdeksi syyksi siihen, että olen lihonut noin 4 kg siitä, kun aloitin säännöllisen työnteon.

Kotona voin olla hyvin ilman syömistä tai jos syön vaikka pari leipää aamulla, niin illemmalla pitää syödä joku ruoka. Mutta jos käy töissä, niin siellä on aina nälkä ja se nälkä tuntuu kaiken lisäksi hirveämmältä kuin kotona. Alkaa maha kurnia jne.
 
Sä lähdet Akaatti nyt ihan väärässä järjestyksessä. Sulla on:
- työ, 50h viikossa
- asunto, josta et pidä ja mikä on kallis, mutta sinulle jää silti n.900e/kk ihan ikiomaan käyttöön (hurja määrä, oikeasti).

Jos tulet raskaaksi, sinulla on raskausajan
- työ, 50h viikossa
- asunto, josta et pidä ja mikä on kallis, mutta sinulle jää silti n.900e/kk ihan ikiomaan käyttöön (hurja määrä, oikeasti).
- raskauden ajan vaivat ja krempat ilman parveketta
- mahdollinen sairausloma, joka venyy niin pitkäksi ettet saa enää sairausajan palkkaa edes

Kun saat vauvan, sinulla on
- asunto, josta et pidä ja mikä on kallis, mutta sinulle jää silti n.900e/kk sinun ja vauvan käyttöön (pärjäilet, mutta tiukkaa on)
- vauva, jota hoidat yksin yksiössä, ilman parveketta, ilman tilaa vaunuille, hoitopöydälle, sängylle
- sen miettiminen, mitä teet kun äitiysrahakausi loppuu, ja tiput kotihoidontuelle

Hanki se isompi asunto ensin, sellainen missä on tilaa vauvalle. Kun ei se vauva tuo sitä mukavampaa kotia.
 
Jos sinusta tuntuu, että tekemäsi työ on ajan hukkaamista ja pilaa elämäsi huonon asunnon ohella, eiköhän kannattaisi etsiä mieluisampi työ sen sijaan, että tekisit lapsen kela-rahojen toivossa!!

Minä uskon, että tuo on ihan sama asia oli työ mikä tahansa. En osaa nähdä työtä muuna kuin rahanhankintakeinona. Jos lottovoiton saan, niin minulla alkaa kissanpäivät. =)
 
Se on ihan totta, ettei minulle tule samalla tavoin nälkä jos olen kotona. =) Olen mm. tätä epäillyt yhdeksi syyksi siihen, että olen lihonut noin 4 kg siitä, kun aloitin säännöllisen työnteon.

Kotona voin olla hyvin ilman syömistä tai jos syön vaikka pari leipää aamulla, niin illemmalla pitää syödä joku ruoka. Mutta jos käy töissä, niin siellä on aina nälkä ja se nälkä tuntuu kaiken lisäksi hirveämmältä kuin kotona. Alkaa maha kurnia jne.

Voi että olet hassu :D Muista lisätä tämä syy siihen, miksi sinun olisi järkevä valinta hankkia lapsi. Olisi vähemmän nälkä!
 
[QUOTE="vieras";26831249]Jos lapsesi on hoidossa, osa-aikaisessakin, et saa kotihoidontukea, ymmärräthän sen? Laitapa nyt vielä ylös tähän, että mitä ymmärrät summissa saatavan, jos et palaa työhön vanhempainrahakauden jälkeen ja mitä menoja sinulla ja lapsellasi arvelisit olevan.[/QUOTE]

Siis kotihoidontuki, reilut 300 euroa, en muista tarkkaa summaa, noin 350 euroa mahdollisesti. Lapsilisä 104 euroa ensimmäisestä lapsesta. Jos olisin yh, niin lisäksi yh-korotus noin 40 euroa ja elatustuki vähintään noin 150 euroa. Muut rahat tulisivat sitten mahdollisesta asumistuesta ja osa-aikaisesta työstä.
 
Se on ihan totta, ettei minulle tule samalla tavoin nälkä jos olen kotona. =) Olen mm. tätä epäillyt yhdeksi syyksi siihen, että olen lihonut noin 4 kg siitä, kun aloitin säännöllisen työnteon.

Kotona voin olla hyvin ilman syömistä tai jos syön vaikka pari leipää aamulla, niin illemmalla pitää syödä joku ruoka. Mutta jos käy töissä, niin siellä on aina nälkä ja se nälkä tuntuu kaiken lisäksi hirveämmältä kuin kotona. Alkaa maha kurnia jne.

Mulla ei ole koskaan elämässäni ollut niin kova nälkä kuin silloin kun imetin! Koko ajan sai olla syömässä ja äitiyspolin lääkäri sanoi että monipuolisesti ja säännöllisesti pitää syödä. Söin yölläkin.

Myös lapsen täytyy syödä monipuolisesti!
 
Minusta asuntonne on paljon mukavampi kuin minun. Teillä on 60 neliötä eli kyseessä on tilava kaksio. On erillinen makuuhuone, luultavasti parvekekin.

Minulle jää vuokran jälkeen rahaa ainoastaan noin 1 000 euroa. Tuosta lähtee vielä sähkölasku, internet, bussilippu jne. Rahaa jää alle 900 euroa tuon jälkeen. Työmatkaan ja työhön menee 50 tuntia viikossa eli siis noin 10 tuntia päivässä, viisi kertaa viikossa.

Kaiken kaikkiaan näen teidän elämänlaadun paljon parempana kuin minun. Teillä on kunnollinen asunto, saat olla lapsen kanssa kotona eikä päivästä mene 10 tuntia hukkaan ja rahaakin jää melkein yhtä paljon käyttöön kuin minulla. Itse olisin mieluummin kotona lapsen kanssa noilla rahoilla ja asuisin tuossa tilavammassa asunnossa, kuin asuisin tässä kamalassa asunnossa ja menisi 50 tuntia viikosta hukkaan. =)

Erillinen makuuhuone on, se on plussa. Parveke löytyy, mutta sitä ei voi käyttää koska yläkerran, alakerran ja molempien sivunaapureiden parvekkeilla tupakoidaan niin tiuhaan että henki meinaa lähteä jos parvekkeen oven aukaisee. Naapuri tupakoi myös hississä ja pissaa rappuun. Asunto on myös huonossa kunnossa, on ruostetta, vanhat rikkinäiset keittiönkaapistot, ikivanha hella, pesuhuone karseassa kunnossa yms. Asuntoa ei voi sanoa miellyttäväksi, mutta onpahan edes joku katto päänsä päällä.

Lähipuistossa ei voi käydä koska siellä meno on kuin kauhuelokuvasta. Lapsen kanssa ei uskalla liikkua enää pimeällä, talvisin pimeä tulee aikaisin. Täällä on aika pelottava olla.

Jos mennään ystävien luokse tai leikkipuistoihin, kestää se 30min-2h, vaihdellen metroja, busseja, lähijunia, ratikoita. Neuvolassakin käydään toisella puolen kaupunkia, koska tämän alueen terveysasemalla on todella ankea käydä. En ollut koskaan ennen tänne muuttoa käynyt Itä-Helsingissä enkä varsinaisissa "lähiöissä" joten on ollut melkoinen kulttuurishokki nähdä kaikkea tätä negatiivista mitä täällä on.

Elämänlaatu parempaa? Toki jos ajattelee että minulla on oma lapsi ja lapsen isän kanssa asiat ovat nykyään paremmin, tuovat paljon onnea elämääni. Mutta ei hyvä elämänlaatu ole sitä että iltaisin itkee itsensä uneen miettien miksi asuu tällaisella alueella josta ei tunnu olevan poispääsyä kun on alkanut masentua ympäristön vuoksi.

Lasken päiviä ja tunteja siihen kun muutetaan lapsen isän kanssa yhteen, paremmalle seudulle. Onneksi täältä pääsee vihdoin pois. Kokemus tämäkin on ollu.

Jos sinulle hyvä (ja tärkein) elämänlaatu on sitä että asuu isossa halvassa asunnossa niin aika hurjalta tuntuu.
 
Se on ihan totta, ettei minulle tule samalla tavoin nälkä jos olen kotona. =) Olen mm. tätä epäillyt yhdeksi syyksi siihen, että olen lihonut noin 4 kg siitä, kun aloitin säännöllisen työnteon.

Kotona voin olla hyvin ilman syömistä tai jos syön vaikka pari leipää aamulla, niin illemmalla pitää syödä joku ruoka. Mutta jos käy töissä, niin siellä on aina nälkä ja se nälkä tuntuu kaiken lisäksi hirveämmältä kuin kotona. Alkaa maha kurnia jne.

Et nähtäväst aio imettää sitä vauvaasi kun et kerta aio syödä? :D
 
Siis kotihoidontuki, reilut 300 euroa, en muista tarkkaa summaa, noin 350 euroa mahdollisesti. Lapsilisä 104 euroa ensimmäisestä lapsesta. Jos olisin yh, niin lisäksi yh-korotus noin 40 euroa ja elatustuki vähintään noin 150 euroa. Muut rahat tulisivat sitten mahdollisesta asumistuesta ja osa-aikaisesta työstä.

No ei tulisi sitä kotihoidontukea, jos olisit töissä ja lapsi kunnallisessa hoidossa, usko nyt jo. Vai tulisiko siskosi hoitamaan lastasi? Oikein pelottaa ajatus. Ja se vuokra, sehän olisi nyt vähimmässäkin laskussa jo tuon kotihoidon tuen verran ja lapsilisäkin menisi varmaan siihen. Paljonko sinulla jäisi sitten rahaa ruokaan ja muihin menoihin?
 
Siis kotihoidontuki, reilut 300 euroa, en muista tarkkaa summaa, noin 350 euroa mahdollisesti. Lapsilisä 104 euroa ensimmäisestä lapsesta. Jos olisin yh, niin lisäksi yh-korotus noin 40 euroa ja elatustuki vähintään noin 150 euroa. Muut rahat tulisivat sitten mahdollisesta asumistuesta ja osa-aikaisesta työstä.

Mutta jos olet osa-aikaisesti töissä sun pitää laittaa lapsi hoitoon ja sitten maksat hoitomaksut etkä saa kotihoidintukea.
 
Minä uskon, että tuo on ihan sama asia oli työ mikä tahansa. En osaa nähdä työtä muuna kuin rahanhankintakeinona. Jos lottovoiton saan, niin minulla alkaa kissanpäivät. =)

Hah..turha sitten vikistä jos mikään työ ei ole mieluisaa!! :D Sun pitäisi kehittää itsellesi jokin työ, jota voit tehdä kotona tietokoneellasi niin sinun ei tarvitsisi edes poistua ulos pelkäämään niitä mustia miehiä. Ja suhde mieheenkin toimisi hyvin netin kautta. :D Alapas nyt miettimään oikein kunnolla, etköhän sinä jotain keksi!
 
Alkuperäinen kirjoittaja yh vielä toistaiseksi;26831292:
Erillinen makuuhuone on, se on plussa. Parveke löytyy, mutta sitä ei voi käyttää koska yläkerran, alakerran ja molempien sivunaapureiden parvekkeilla tupakoidaan niin tiuhaan että henki meinaa lähteä jos parvekkeen oven aukaisee. Naapuri tupakoi myös hississä ja pissaa rappuun. Asunto on myös huonossa kunnossa, on ruostetta, vanhat rikkinäiset keittiönkaapistot, ikivanha hella, pesuhuone karseassa kunnossa yms. Asuntoa ei voi sanoa miellyttäväksi, mutta onpahan edes joku katto päänsä päällä.

Lähipuistossa ei voi käydä koska siellä meno on kuin kauhuelokuvasta. Lapsen kanssa ei uskalla liikkua enää pimeällä, talvisin pimeä tulee aikaisin. Täällä on aika pelottava olla.

Jos mennään ystävien luokse tai leikkipuistoihin, kestää se 30min-2h, vaihdellen metroja, busseja, lähijunia, ratikoita. Neuvolassakin käydään toisella puolen kaupunkia, koska tämän alueen terveysasemalla on todella ankea käydä. En ollut koskaan ennen tänne muuttoa käynyt Itä-Helsingissä enkä varsinaisissa "lähiöissä" joten on ollut melkoinen kulttuurishokki nähdä kaikkea tätä negatiivista mitä täällä on.

Elämänlaatu parempaa? Toki jos ajattelee että minulla on oma lapsi ja lapsen isän kanssa asiat ovat nykyään paremmin, tuovat paljon onnea elämääni. Mutta ei hyvä elämänlaatu ole sitä että iltaisin itkee itsensä uneen miettien miksi asuu tällaisella alueella josta ei tunnu olevan poispääsyä kun on alkanut masentua ympäristön vuoksi.

Lasken päiviä ja tunteja siihen kun muutetaan lapsen isän kanssa yhteen, paremmalle seudulle. Onneksi täältä pääsee vihdoin pois. Kokemus tämäkin on ollu.

Jos sinulle hyvä (ja tärkein) elämänlaatu on sitä että asuu isossa halvassa asunnossa niin aika hurjalta tuntuu.

Missä päin Itä-Helsinkiä asutte jos uskallat/haluat sanoa? Minulla asuu sukulaisia siellä päin, ja heidän asuinalueensa on kohtuullisen viihtyisää, tosin sielläkin on alue, jossa on aina juoppoja istumassa, mutta ovat harmittomia. Itse asuin aiemmin sellaisella alueella, jossa näki välillä huumeruiskuja maassa ja maahanmuuttajia oli enemmän kuin tällä nykyisellä alueella. Siellä oli kohtalaisen masentavaa, mutta yhtä pitkä matka kuin täältäkin joka paikkaan. Asunto oli vielä huonompi siellä, mutta voisin varmaan kuvitella muuttavani sinne, jos saisi edullisemman ja hinta-laatu -suhteeltaan paremman asunnon.
 
[QUOTE="niina";26831308]Mutta jos olet osa-aikaisesti töissä sun pitää laittaa lapsi hoitoon ja sitten maksat hoitomaksut etkä saa kotihoidintukea.[/QUOTE]

Tuulipuku hoitaa muksun. ;)
 
Kotona voin olla hyvin ilman syömistä tai jos syön vaikka pari leipää aamulla, niin illemmalla pitää syödä joku ruoka. Mutta jos käy töissä, niin siellä on aina nälkä ja se nälkä tuntuu kaiken lisäksi hirveämmältä kuin kotona. Alkaa maha kurnia jne.

Raskaana ollessa pitää syödä monipuolisesti samoin kuin imettäessä. Molemmissa tilanteissa itse olen syönyt paljon normaalia enemmän, varsinkin imettäessä. Meillä kun lapsi alkoi syödä oikeaa ruokaa niin itsekin halusin pitää kiinni ruokarytmeistä ja se monipuolisesti syöminen jäi päälle sieltä raskaudesta ja imettämisestä. Nykyään syön paljon enemmän kuin ennen raskautta (silloin sitä pärjäsikin toisinaan vähällä). Meidän ruokalasku mulle ja lapselle on iso, koska syödään monipuolisesti ja terveellisesti.

Asiat muuttuvat niin monella tapaa kun saa lapsen.
 
Lapseen saa todellakin kulumaan rahaa ihan niin paljon kuin haluaa ja välttämättömimmätkin tarvikkeet/vaatteet maksavat jonkin verran. Ensimmäinen vuosi lapsen kanssa onkin taloudellisesti helppo ja itse ainakin olen nauttinut vauvan kanssa kotosalla olosta. Lapsen kasvaessa myös kulut kasvavat ja sinun velvollisuus on äitinä huolehtia, että lapsella on asianmukaiset vaatteet, tarvikkeet ym. Rahaa tärkeämpää on mielestäni kuitenkin, että lapsella on rakastava ja lämpöisä koti.

Neuvoisin kuitenkin hankkimaan ensin kunnollisen ja lapsiturvallisen asunnon, joka mahdollisesti olisi vieläpä viihtyisä. Oikeasti, ethän laittaisi lastasi asumaan asuntoon, joka on puheidesi mukaan maailman kamalin ja pienin.

Jos kuitenkin olet päättänyt tehdä lapsen, mutta et halua asuntoasi vaihtaa, niin mieti edes millaista elämäsi olisi pienen vauvan kanssa siinä nykyisessä asunnossasi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Voi pyhä jysäys.;26831273:
Sä lähdet Akaatti nyt ihan väärässä järjestyksessä. Sulla on:
- työ, 50h viikossa
- asunto, josta et pidä ja mikä on kallis, mutta sinulle jää silti n.900e/kk ihan ikiomaan käyttöön (hurja määrä, oikeasti).

Jos tulet raskaaksi, sinulla on raskausajan
- työ, 50h viikossa
- asunto, josta et pidä ja mikä on kallis, mutta sinulle jää silti n.900e/kk ihan ikiomaan käyttöön (hurja määrä, oikeasti).
- raskauden ajan vaivat ja krempat ilman parveketta
- mahdollinen sairausloma, joka venyy niin pitkäksi ettet saa enää sairausajan palkkaa edes

Kun saat vauvan, sinulla on
- asunto, josta et pidä ja mikä on kallis, mutta sinulle jää silti n.900e/kk sinun ja vauvan käyttöön (pärjäilet, mutta tiukkaa on)
- vauva, jota hoidat yksin yksiössä, ilman parveketta, ilman tilaa vaunuille, hoitopöydälle, sängylle
- sen miettiminen, mitä teet kun äitiysrahakausi loppuu, ja tiput kotihoidontuelle

Hanki se isompi asunto ensin, sellainen missä on tilaa vauvalle. Kun ei se vauva tuo sitä mukavampaa kotia.

Minusta tuo 900 euroa ei ole enää siinä vaiheessa iso summa, kun miettii miten paljon muusta rahasta menee kuin "kankkulan kaivoon" ja asumismukavuus silti lähentelee nollaa. Siis jos rahoista menee melkein puolet tähän asuntoon, joka on kaikin puolin epämukava, niin sen jälkeen tuo 900 euroa ei ole mikään iso summa. Varsinkin jos miettii sitäkin, että toimeentuloasiakkaalle tulee jäädä 461 euroa (toivottavasti muistin summan oikein) kaikkien asumiskulujen jälkeen. Usein TTT-asiakkailla on asumismukavuus parempi kuin minulla. Enkä siis ole heille kateellinen, kunhan nyt vain kirjoitin tämän, että ymmärrät miksei tuo 900 euroa tunnu enää isolta rahalta.

Mielelläni hankkisin paremman asumistason laatuisen asunnon, muttei sellaista ole löytynyt. Tämä asunto on täysin epäsopiva vauvalle, joten uskoisin, että lapsen avulla sen paremman asunnon saisi helpommmin. Kun nyt sen saaminen tuntuu mahdottomalta. Ei vauva voisi asua näin huonoilmaisessa asunnossa, eihän tänne mahdu kunnolla edes vaunut sisälle ja täälläkin oli käyty varastossa varastamassa tavaroita, joten voisi hyvin perustella sen, etä vaunuja täytyy säilyttää kotona.
 
Siis kotihoidontuki, reilut 300 euroa, en muista tarkkaa summaa, noin 350 euroa mahdollisesti. Lapsilisä 104 euroa ensimmäisestä lapsesta. Jos olisin yh, niin lisäksi yh-korotus noin 40 euroa ja elatustuki vähintään noin 150 euroa. Muut rahat tulisivat sitten mahdollisesta asumistuesta ja osa-aikaisesta työstä.

Jos tekisit lapsen jonkun satunnaisen miehen kanssa ja isyys tunnustettaisiin, saisit elatustuen.

Muut palstalaiset, olenko väärässä tässä?
 
No luulisi että saisit helposti jonkun muu asunnon jos sulla jää 900 euroa säästöön. vai pitäisikö sen olla sitten parempi ja halvempi asunto? Mikset sijoita vähän enemmän rahaa asumisviihtyvyyteen ja vuokraa sellainen isompi parvekkeellinen kaksio?
 

Yhteistyössä