Akaatti, haluan oikaista pari väärinkäsitystä mitä sulla tuntuu olevan! (Ja muut lisätkää jos jotain puuttuu)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miksi oletat, että minun kuuluisi maksaa kaksiosta tuhat euroa, kun harvempi lapsiperhe maksaa kolmiosta tai neliöstä tuollaista summaa. Jos joku tulisi sanomaan lapsiperheelle, että ihan hyvin voitte maksaa 90 neliön 4 h + k -asunnosta 2000 euroa, niin johan haukuttaisiin sanoja lyttyyn, mutta jos on yksinasuva kyseessä, niin moni tuntuu olettavan, että ilman muuta yksinasuvalla tulee olla varaa ja halua maksaa 1000 euroa asumisesta.

Edelleenkin minä olen kirjoittanut omasta tilanteestani, en kaikista yksinhuoltajista. Tämä on asia, mikä tuntuu teille olevan mahdoton ymmärtää.

No kyllä vaan ihan iso osa pk-seudulla maksaa kolmiosta enemmänkin kuin 1000 euroa. Meillä on 65m2 kolmio, jossa lainanlyhennys+korko 600 e/kk + yhtiövastike n. 380 e/kk ja meitä asuu tässä 2 + 2. ja jos tää olis vuokralla niin vuokra olisi reilusti enemmän.

Eikä toi sun talo varmaan ole ainoa maailmassa, eiköhän niitä halvempiakin kaksiota löydy muista taloista?
 
[QUOTE="nainen";26831614]Jos käyt osa-aikatyössä, et saa kodinhoidontukea. Kodinhoidontuki on kirjaimellisesti sitä, et hoidat kotia, etkä käy töissä.
Sen sijaan sulle tulee maksettavaksi päivähoitomaksut.[/QUOTE]

Voi kyllä käydä töissä, mutta lapsen hoito pitää järjestään muuten kuin kunnallisen hoitopaikan kautta. Jos vie yksityiselle hoitajalle tai sumplii puolison kanssa niin, ettei tarvita hoitopaikkaa, saa kyllä kotihoidontuen.

Ja tosiaankaan ei ole niin, että maksettaisiin kodin hoitamisesta :D Vaikka varmaankn vitsailit. Eikö?
 
[QUOTE="nainen";26831614]Jos käyt osa-aikatyössä, et saa kodinhoidontukea. Kodinhoidontuki on kirjaimellisesti sitä, et hoidat kotia, etkä käy töissä.
Sen sijaan sulle tulee maksettavaksi päivähoitomaksut.[/QUOTE]

kh-tuki maksetaan jos lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa. voi olla myös niin töissä että isä viikonloput ja äiti viikot ja silti saa sen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tiedä nauraakko tälle jo;26831594:
Te oikeasti sit jaksatte viel jauhaa samasta aiasta ja tehdä vielä erikseen "sivistys-ketjun".

Mulla on tapana myös irl oikaista ihmisten väärinkäsitykset. Lapsi on aika iso asia ja on aika kurjaa jos kuvittelee tulonsa isommiksi kuin ne todellisuudessa ovat. Tulee isoja pettymyksiä.
 
Tuo 17 500 oli tammi-heinäkuulta, kun joku kyseli maksetun veron määrää.

miten sulla sitten yksin eläjänä jää vaan tonni käyttöön kuussa??
viimekuun tulojen mukaan meidän vuositulot miehen kanssa on 62880€ eli kahdelta ihmiseltä aikalailla sama kun sulla yksin (30 000) aika paljon sulla menee rahaa muuhun kun olemiseen.

onhan se äitiysloma aika ihanaa, oon sen kokenut kolme kertaa. ei se vauva kuluta paljoa, vaatetta ja tavaroita saa edullisesti. kaiken muun saa kyllä lapsilisällä ja elatusavulla. sen ekat 10kk voi aika huoleti olla kotona, mutta sitten loppuu se tuki ja jää kotihoidontuelle ja joutuu hakeen sossusta tukea jos ei ole säästöjä.

helsingin asuntotilanne on huono, mutta muualla suomessa tuo ajattelutapasi kyllä toimii. esimerkiksi pirkanmaalla pienemmissä kaupungeissa menee odottava yh jonon ensimmäisiksi kun jaetaan asuntoja. 2 henkilöä saa kaksion ja siihen tuojen mukaan mahdollisesti tukea.
 
[QUOTE="CIS";26831706]miten sulla sitten yksin eläjänä jää vaan tonni käyttöön kuussa??
viimekuun tulojen mukaan meidän vuositulot miehen kanssa on 62880€ eli kahdelta ihmiseltä aikalailla sama kun sulla yksin (30 000) aika paljon sulla menee rahaa muuhun kun olemiseen.

onhan se äitiysloma aika ihanaa, oon sen kokenut kolme kertaa. ei se vauva kuluta paljoa, vaatetta ja tavaroita saa edullisesti. kaiken muun saa kyllä lapsilisällä ja elatusavulla. sen ekat 10kk voi aika huoleti olla kotona, mutta sitten loppuu se tuki ja jää kotihoidontuelle ja joutuu hakeen sossusta tukea jos ei ole säästöjä.

helsingin asuntotilanne on huono, mutta muualla suomessa tuo ajattelutapasi kyllä toimii. esimerkiksi pirkanmaalla pienemmissä kaupungeissa menee odottava yh jonon ensimmäisiksi kun jaetaan asuntoja. 2 henkilöä saa kaksion ja siihen tuojen mukaan mahdollisesti tukea.[/QUOTE]

Tilille tulee noin 1700 euroa kuukaudessa, tähän asuntoon, sähkölaskuun, internetiin ja bussilippuun menee noin 770 euroa kuukaudessa. Jää reilut 900 euroa, mistä menee vielä ruokakulut.
 
Mulla on tapana myös irl oikaista ihmisten väärinkäsitykset. Lapsi on aika iso asia ja on aika kurjaa jos kuvittelee tulonsa isommiksi kuin ne todellisuudessa ovat. Tulee isoja pettymyksiä.


Sä vielä kuvittelet ettei siihen sivumäärään ole nuo asiat mahtuneet :D Sä et voi tietää miten onnelliseksi Akaatti tulisi siitä lapsesta tai miten vähillä rahoilla hän pärjäisi lapsen kanssa. Sun pitää nostaa itseäs ja tuoda ilmi kuinka oikeassa olet, ja kuinka väärässä Akaatti on.
 
Edelleenkin minä olen kirjoittanut omasta tilanteestani, en kaikista yksinhuoltajista. Tämä on asia, mikä tuntuu teille olevan mahdoton ymmärtää.

Sinä ja sinun oma tilanne! Sinulla EI OLE LASTA VIELÄ, joten et voi tietää. :D Minä olin aikoinaan asunnoton puoli vuotta kahden lapsen kanssa, joten sinä, jolla on asunto ja töitä, ei välttämättä saa tuosta vain toista asuntoa jos hankkiudut raskaaksi. Lähtisit vain sinne Emiraatteihin, korkein muurein ympäröityyn taloon, josta yhdessä vaiheessa haaveilit! Kuulostaa jopa paremmalta vaihtoehdolta.
 
Sinä ja sinun oma tilanne! Sinulla EI OLE LASTA VIELÄ, joten et voi tietää. :D Minä olin aikoinaan asunnoton puoli vuotta kahden lapsen kanssa, joten sinä, jolla on asunto ja töitä, ei välttämättä saa tuosta vain toista asuntoa jos hankkiudut raskaaksi. Lähtisit vain sinne Emiraatteihin, korkein muurein ympäröityyn taloon, josta yhdessä vaiheessa haaveilit! Kuulostaa jopa paremmalta vaihtoehdolta.

Se talo on tulossa joidenkin vuosien sisällä. Sille talolle ei vain ole löytynyt vielä sopivaa aluetta, kun ihan mihin tahansa ei sitä voi rakentaa.
 
Minusta tuo 900 euroa ei ole enää siinä vaiheessa iso summa, kun miettii miten paljon muusta rahasta menee kuin "kankkulan kaivoon" ja asumismukavuus silti lähentelee nollaa. Siis jos rahoista menee melkein puolet tähän asuntoon, joka on kaikin puolin epämukava, niin sen jälkeen tuo 900 euroa ei ole mikään iso summa. Varsinkin jos miettii sitäkin, että toimeentuloasiakkaalle tulee jäädä 461 euroa (toivottavasti muistin summan oikein) kaikkien asumiskulujen jälkeen. Usein TTT-asiakkailla on asumismukavuus parempi kuin minulla. Enkä siis ole heille kateellinen, kunhan nyt vain kirjoitin tämän, että ymmärrät miksei tuo 900 euroa tunnu enää isolta rahalta.

Kai olet Akaatti ottanut huomioon ne asiat, jotka toimeentulotukihakemuksessa huomioidaan ja mitkä ei? mm. puhelin, netti, tv-lupa ja muut tämän tyyppiset laskut lähtevät siitä jäljelle jäävästä osuudesta. Sos.virasto maksaa vain PAKOLLISET asumiskustannukset eli sähkön, vuokran ja veden, muut menot katsotaan vähemmän pakollisiksi ja ihmisen omaksi viihdykkeeksi.
 
Kai olet Akaatti ottanut huomioon ne asiat, jotka toimeentulotukihakemuksessa huomioidaan ja mitkä ei? mm. puhelin, netti, tv-lupa ja muut tämän tyyppiset laskut lähtevät siitä jäljelle jäävästä osuudesta. Sos.virasto maksaa vain PAKOLLISET asumiskustannukset eli sähkön, vuokran ja veden, muut menot katsotaan vähemmän pakollisiksi ja ihmisen omaksi viihdykkeeksi.

Kyllä huomioin nuo, itselläni nuo kulut ovat internet 15 euroa, sähkö noin 15 euroa, puhelinlasku muutaman euron. Eli montaa kymppiä ei noista omalla kohdallani tulisi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tiedä nauraakko tälle jo;26831724:
Sä vielä kuvittelet ettei siihen sivumäärään ole nuo asiat mahtuneet :D Sä et voi tietää miten onnelliseksi Akaatti tulisi siitä lapsesta tai miten vähillä rahoilla hän pärjäisi lapsen kanssa. Sun pitää nostaa itseäs ja tuoda ilmi kuinka oikeassa olet, ja kuinka väärässä Akaatti on.

Missä mä kyseenalaistin Akaatin onnellisuuden tai pärjäämisen?
 
Akaatti ei voi edes tavata etäsuhdemiestään, koska hän ei mahdu Akaatin kamalaan kämppään.
Ja Akaatti ei voi mennä miehen maahan kylään, ennen kuin talo nousee vasta parin vuoden päästä.

Ei voi hankkia isompaa asuntoa, koska ei halua maksaa enemmän, ei halua muuttaa kauemmaksi.

Tällä ihmisella on todella vaikeaa kaikki.
 
Entä sitten jos et saakkaan parempaa asuntoa? Pystyisitkö asumaan lapsen kanssa nykyisessä asunnossasi? Se on totta, että asemasi jonossa paranevat lapsen myötä, mutta se ei vielä välttämättä tarkoita, että saat asunnon. Siinä jonossa voi kuitenkin olla 5000 ihmistä, joiden tilanne on yhtä huono tai huonompi kuin sinulla ja asuntoja voi olla tarjolla 500.
 
on jo varmaan sanottu mutta jos et tykkää sun kodista etkä sun työstä niin mikset muuta muualle? Halvempaan paikkaan josta saisit sen kivan kodin, tai kauempaa keskustasta..ei mitää hajua missä ees asut :DJa jos aiot tehä lapsen että saisit lekotella niin eikö silloin jo ole sama muuttaa kauas pois sieltä missä nyt asut :) Mä oon ny ääitiyslomalla ja tulot on verojen jälkeen, 450 vanhempainraha minimi, 200 lapsilisät, hoitolisä 120 asumistuki 540 ja miehen opintotuki 300e. Eli n. 1600e, siitä vuokraan 700e, sähkö 50e, netti 25e, puhelinlaskut yht. 30e, jää n.800e kuussa. Siitä bensaan ja muuhun niin ei voi kyllä hurrata :/ Ja en oo laskenut tähän autovakuutuksia, kotivakuutusta.. Ja meitä siis 2 aik ja 2 lasta. Mutta en mä väitä etteikö tuolla pärjää, toinen lapsi ei paljoa ole menoja nostanut sillä myydään vanhoja ja ostetaan tilalle uutta (okei "uutta").. Mutta toi 1600e on yhen henkilön palkka.. Eli kyllä mä outan että päästään molemmat töihn, ja turha itkee että elätään muitten veroilla, joo niin tehään mutta luulempa että maksetaan joskus sitten omilla veroilla muitten kuluja.. Mutta helpompaahan se on jos elää tuilla :)
 
[QUOTE="nainen";26831973]Akaatti ei voi edes tavata etäsuhdemiestään, koska hän ei mahdu Akaatin kamalaan kämppään.
Ja Akaatti ei voi mennä miehen maahan kylään, ennen kuin talo nousee vasta parin vuoden päästä.

Ei voi hankkia isompaa asuntoa, koska ei halua maksaa enemmän, ei halua muuttaa kauemmaksi.

Tällä ihmisella on todella vaikeaa kaikki.[/QUOTE]

Olen siellä kyllä käynyt, mutta en minä viikonlopun aikana sinne ehdi, lentolippukin on niin kallis, ettei vuorokauden matkasta sellaista viitsi maksaa.
 
[QUOTE="vieras";26832036]Entä sitten jos et saakkaan parempaa asuntoa? Pystyisitkö asumaan lapsen kanssa nykyisessä asunnossasi? Se on totta, että asemasi jonossa paranevat lapsen myötä, mutta se ei vielä välttämättä tarkoita, että saat asunnon. Siinä jonossa voi kuitenkin olla 5000 ihmistä, joiden tilanne on yhtä huono tai huonompi kuin sinulla ja asuntoja voi olla tarjolla 500.[/QUOTE]

Kyllä pystyisin, mutta uskoisin, ettei tässä kovin kauaa tarvitsisi lapsen kanssa asua.
 

Yhteistyössä