Akaatti, haluan oikaista pari väärinkäsitystä mitä sulla tuntuu olevan! (Ja muut lisätkää jos jotain puuttuu)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
- Äitiyspäivärahaa ja kotihoidontukea ei makseta yhtä aikaa, äitiyspäivärahaa maksetaan 10 kuukautta ja se alkaa n. kuukausi ennen laskettua aikaa.

- Kotihoidontukeen ei vaikuta aiemmat tulot.Äitiyspäivärahaan vaikuttaa. Kotihoidontuki on n. 300-400€/kk.

- Helsingin kaupungin asuntojonossa on isojakin lapsiperheitä, kokonaan ilman asuntoa. Siellä ei ole jonossa ensi sijalla yhden lapsen yh jolla on yksiö.

- Lapseen menee ainakin ensimmäisen vuoden aikana aika paljon rahaa. Sillä ei todellakaan tienaa. Vaippoihin ja korvikkeeseen menee aika paljon rahaa ja jos imetät, sun täytyy syödä kunnolla. Lapsi kasvaa ja tarvitsee isompia vaatteita ja kenkiä. Vauva tarvitsee vaunut ja/tai kantoliinan tms. Aika ankeaa on lapsen elämä jos ei ole yhtään leluja.

Sun äiti on ollut yh ehkä joskus 80-90-luvulla. Nyt eletään 2010-lukua

Yh-tuista en tiedä mitään. Toivoisin että joku yh tulisi kertomaan. Ja tähän saa lisätä muutakin, nämä mulla vaan tuli heti mieleen.
 
Ai niin, piti lisätä vielä että jos on oikeen paha asuntotilanne, ettei edes kaverin nurkissa voi majailla, sosiaalitoimella on 1h-2h-tukiasuntoja. Ne on aika järkyssä kunnossa. Siskon perhe asui sellaisessa 3 viikkoa. Joutuivat lastensuojelun asiakkaiksi että saivat tukiasunnon.
 
[QUOTE="vieras";26830989]Eiks nämä kerrottu jo siellä edellisessä ketjussa? Noin kaksikymmentä kertaa :D[/QUOTE]

Kerrottiin, mutta ei auta edes rautalangasta vääntämällä..sitä paitsi äitiyspäivärahaa ei makseta 10 kuukautta, vaan n. 4 kk ja sen jälkeen vanhempainpäivärahaa siihen asti, kun vauva on n. 9 kk ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Adii
Kerrottiin, mutta ei auta edes rautalangasta vääntämällä..sitä paitsi äitiyspäivärahaa ei makseta 10 kuukautta, vaan n. 4 kk ja sen jälkeen vanhempainpäivärahaa siihen asti, kun vauva on n. 9 kk ;)

Aivan, totta. Kiitos kun korjasit. :)

Ajattelin että ehkä paremmin menee perille omassa aloituksessa. Tuonne Akaatin ketjuun kun tulee niin vauhdilla vastauksia ettei hän ehkä pysy perässä.
 
Olen 1v 8kk lapsen yksinhuoltaja.

Meidän tulot:
- lapsilisä yh-korotuksella 152,74€
- elatusmaksu lapsen isältä 140€
- kotihoidontuki (hoitoraha, hoitolisä, kuntolisä) 577€
- asumistuki 489,74€
Yhteensä: 1359,48e

Vuokra on 639,13€. Kaupungin vuokrakaksio, 60m2. Pahamaineisesta lähiöstä jossa ei tee mieli lasta kasvattaa. Muuta ei ollut tarjolla kun tätä tajottiin kaupungilta. Asuin ennen lapsen syntymää solussa joka oli täysin kelvoton paikka lapselle.

Vuokran jälkeen elämiseen jää 720,35€. Se on todella vähän kun sillä pitää elättää kaksi ihmistä. Lapsen asioihin menee suurempi osa tuosta kuukausitulosta kuin omiin menoihini. Sähkölaskut yms on myös maksettava.

Onneksi meidän tilanne muuttuu kun olemme palaamassa lapsen isän kanssa yhteen. Ei enää kitumista tällä tavoin kaupunkin vuokra-asunnossa lähiössä eikä säälittäviä yh-tukia. Oli yksi iso virhe erota aikoinaan lapsen isästä ja alkaa yksinhuoltajaksi yhteiskunnan varoin, ei todellakaan ole mitään herkkua.
 
Ihan Kelan laskurista tämä, mutta siis laitoin tähän nyt sellaisen esimerkin, että laskettu aika olisi 10.11.2012.


Lasketun ajan mukainen kausi
Äitiysrahakausi
05.10.2012 - 09.02.2013
105 arkipäivää
Vanhempainrahakausi
10.02.2013 - 19.08.2013
158 arkipäivää

Laskennan tulos

€ / arkipäivä
€ / arkipäivä ennakonpidätyksen jälkeen
Äitiysrahan määrä
56 ensimmäistä päivää
92,73
74,18
57 - 105 päivää
72,12
57,70

Laskennan tulos

€ / arkipäivä
€ / arkipäivä ennakonpidätyksen jälkeen
Äitiysrahan määrä
56 ensimmäistä päivää
92,73
74,18
57 - 105 päivää
72,12
57,70

Vanhempainrahan määrä
30 ensimmäistä päivää
77,27
61,82
31. päivästä alkaen
72,12
57,70
Isyysrahan määrä
72,12
57,70
Erityisäitiysrahan määrä
72,12
57,70
 
Ihan Kelan laskurista tämä, mutta siis laitoin tähän nyt sellaisen esimerkin, että laskettu aika olisi 10.11.2012.


Lasketun ajan mukainen kausi
Äitiysrahakausi
05.10.2012 - 09.02.2013
105 arkipäivää
Vanhempainrahakausi
10.02.2013 - 19.08.2013
158 arkipäivää

Laskennan tulos

€ / arkipäivä
€ / arkipäivä ennakonpidätyksen jälkeen
Äitiysrahan määrä
56 ensimmäistä päivää
92,73
74,18
57 - 105 päivää
72,12
57,70

Laskennan tulos

€ / arkipäivä
€ / arkipäivä ennakonpidätyksen jälkeen
Äitiysrahan määrä
56 ensimmäistä päivää
92,73
74,18
57 - 105 päivää
72,12
57,70

Vanhempainrahan määrä
30 ensimmäistä päivää
77,27
61,82
31. päivästä alkaen
72,12
57,70
Isyysrahan määrä
72,12
57,70
Erityisäitiysrahan määrä
72,12
57,70

mitä veroprossaa käytit?
 
Alkuperäinen kirjoittaja yh vielä toistaiseksi;26831165:
Olen 1v 8kk lapsen yksinhuoltaja.

Meidän tulot:
- lapsilisä yh-korotuksella 152,74€
- elatusmaksu lapsen isältä 140€
- kotihoidontuki (hoitoraha, hoitolisä, kuntolisä) 577€
- asumistuki 489,74€
Yhteensä: 1359,48e

Vuokra on 639,13€. Kaupungin vuokrakaksio, 60m2. Pahamaineisesta lähiöstä jossa ei tee mieli lasta kasvattaa. Muuta ei ollut tarjolla kun tätä tajottiin kaupungilta. Asuin ennen lapsen syntymää solussa joka oli täysin kelvoton paikka lapselle.

Vuokran jälkeen elämiseen jää 720,35€. Se on todella vähän kun sillä pitää elättää kaksi ihmistä. Lapsen asioihin menee suurempi osa tuosta kuukausitulosta kuin omiin menoihini. Sähkölaskut yms on myös maksettava.

Onneksi meidän tilanne muuttuu kun olemme palaamassa lapsen isän kanssa yhteen. Ei enää kitumista tällä tavoin kaupunkin vuokra-asunnossa lähiössä eikä säälittäviä yh-tukia. Oli yksi iso virhe erota aikoinaan lapsen isästä ja alkaa yksinhuoltajaksi yhteiskunnan varoin, ei todellakaan ole mitään herkkua.

Minusta asuntonne on paljon mukavampi kuin minun. Teillä on 60 neliötä eli kyseessä on tilava kaksio. On erillinen makuuhuone, luultavasti parvekekin.

Minulle jää vuokran jälkeen rahaa ainoastaan noin 1 000 euroa. Tuosta lähtee vielä sähkölasku, internet, bussilippu jne. Rahaa jää alle 900 euroa tuon jälkeen. Työmatkaan ja työhön menee 50 tuntia viikossa eli siis noin 10 tuntia päivässä, viisi kertaa viikossa.

Kaiken kaikkiaan näen teidän elämänlaadun paljon parempana kuin minun. Teillä on kunnollinen asunto, saat olla lapsen kanssa kotona eikä päivästä mene 10 tuntia hukkaan ja rahaakin jää melkein yhtä paljon käyttöön kuin minulla. Itse olisin mieluummin kotona lapsen kanssa noilla rahoilla ja asuisin tuossa tilavammassa asunnossa, kuin asuisin tässä kamalassa asunnossa ja menisi 50 tuntia viikosta hukkaan. =)
 
Asukasvalintaperusteet ja etusijajärjestykseen asettaminen
Asukkaiden valinta aravuokra-asuntoihin perustuu sosiaaliseen
tarkoituksenmukaisuuteen ja taloudelliseen tarpeeseen. Asukkaaksi valittaessa on
otettava huomioon hakijaruokakunnan asunnontarve, varallisuus ja tulot
(asukasvalintaperusteet).
Asukasvalinnassa etusijalle on asetettava asunnottomat ja muut kiireellisimmässä
asunnon tarpeessa olevat, vähävaraisimmat ja pienituloisimmat hakijaruokakunnat.
--
En nyt löydä niitä kiireellisyysluokkia, mutta asunnottomat ja erittäin ahtaasti asuvat ovat etusijalla. Näin ollen yh yksiössä lapsen kanssa on samalla viivalla kuin asunnoton lapsiperhe. Asunnonsaantiin vaikuttaa niin moni muukin asia kuin senhetkinen asumistilanne.
Itse olen kerran laittanut hakemuksen netin kautta puoli kahdeltatoista torstain ja perjantain välisenä yönä ja perjantaina puoli kahdelta soittivat ja tarjosivat asuntoa. Enkä ollut asunnoton, eikä ollut välitöntä muuttouhkaa.
 
Minusta asuntonne on paljon mukavampi kuin minun. Teillä on 60 neliötä eli kyseessä on tilava kaksio. On erillinen makuuhuone, luultavasti parvekekin.

Minulle jää vuokran jälkeen rahaa ainoastaan noin 1 000 euroa. Tuosta lähtee vielä sähkölasku, internet, bussilippu jne. Rahaa jää alle 900 euroa tuon jälkeen. Työmatkaan ja työhön menee 50 tuntia viikossa eli siis noin 10 tuntia päivässä, viisi kertaa viikossa.

Kaiken kaikkiaan näen teidän elämänlaadun paljon parempana kuin minun. Teillä on kunnollinen asunto, saat olla lapsen kanssa kotona eikä päivästä mene 10 tuntia hukkaan ja rahaakin jää melkein yhtä paljon käyttöön kuin minulla. Itse olisin mieluummin kotona lapsen kanssa noilla rahoilla ja asuisin tuossa tilavammassa asunnossa, kuin asuisin tässä kamalassa asunnossa ja menisi 50 tuntia viikosta hukkaan. =)

Ruoho on aina vihreämpää aidan toisella puolen.
 
Minusta asuntonne on paljon mukavampi kuin minun. Teillä on 60 neliötä eli kyseessä on tilava kaksio. On erillinen makuuhuone, luultavasti parvekekin.

Minulle jää vuokran jälkeen rahaa ainoastaan noin 1 000 euroa. Tuosta lähtee vielä sähkölasku, internet, bussilippu jne. Rahaa jää alle 900 euroa tuon jälkeen. Työmatkaan ja työhön menee 50 tuntia viikossa eli siis noin 10 tuntia päivässä, viisi kertaa viikossa.

Kaiken kaikkiaan näen teidän elämänlaadun paljon parempana kuin minun. Teillä on kunnollinen asunto, saat olla lapsen kanssa kotona eikä päivästä mene 10 tuntia hukkaan ja rahaakin jää melkein yhtä paljon käyttöön kuin minulla. Itse olisin mieluummin kotona lapsen kanssa noilla rahoilla ja asuisin tuossa tilavammassa asunnossa, kuin asuisin tässä kamalassa asunnossa ja menisi 50 tuntia viikosta hukkaan. =)

Oletko vähän yksinkertainen. Tai olet, sehän jo tiedetään.

Sulle jää YKSIN vajaa 900€. Koita laskea mitä jää tuolle yh:lle vuokran jälkeen ja heitä on KAKSI.
 
  • Tykkää
Reactions: lissukka.
Viitsitkö vielä Akaatti kerrata, minkä verran olet laskenut saavasi rahaa sen jälkeen, kun vanhempainrahakausi on loppunut? Miten sen jälkeen ajattelit elantonne järjestää?
 
Millä logiikalla työhön käytetty aika on hukkaan heitettyä aikaa?

No, itse ainakin olisin mieluummin kotona jos olisi siihen mahdollisuus eli tarpeeksi rahaa, lottovoitto tai muuta vastaavaa. En minä ainakaan koe, että työni olisi millään tavoin niin merkityksellistä, että olisin korvaamaton ihminen. Keksisin myös tekemistä ihan ilman työtä ollessa, ei olisi ongelma miten kuluttaa päivät. Eli siis pelkän rahan vuoksi käyn siellä.
 
  • Tykkää
Reactions: as if
[QUOTE="Åsa";26831207]Oletko vähän yksinkertainen. Tai olet, sehän jo tiedetään.

Sulle jää YKSIN vajaa 900€. Koita laskea mitä jää tuolle yh:lle vuokran jälkeen ja heitä on KAKSI.[/QUOTE]

Edelleenkään et tunnu ymmärtävän mitä tarkoittaa elämän mielekkyys. Itselleni siihen kuuluu muutakin kuin raha. Eli jos pelkästään asunto on kaksi kertaa isompi, siellä on parveke, erillisiä huoneita muitakin kuin vessan osalta, niin minulle asumismukavuus nousee jo ihan toiselle tasolle. Kaikkea ei voi mitata rahassa. Lisäksi jos olisin kotona lapsen kanssa, niin ruokakuluihin menisi omalta osaltani vähemmän rahaa. Jos olen kotona, niin tarvitsee syödä vähemmän, ei tule samalla tavalla nälkä.
 
[QUOTE="vieras";26831208]Viitsitkö vielä Akaatti kerrata, minkä verran olet laskenut saavasi rahaa sen jälkeen, kun vanhempainrahakausi on loppunut? Miten sen jälkeen ajattelit elantonne järjestää?[/QUOTE]

Silloin tulisi lapsilisä, kotihoidontuki ja mahdollisesti yh-korotus, elatustuki jos olisi yh. Siinä vaiheessa sitten pärjättäisiin noilla rahoilla, tuolloin saisi luultavasti myös asumistukea. Tai sitten olisi esimerkiksi osa-aikainen työ. Ei 8 tuntia päivässä, vaan vähemmän.
 
No, itse ainakin olisin mieluummin kotona jos olisi siihen mahdollisuus eli tarpeeksi rahaa, lottovoitto tai muuta vastaavaa. En minä ainakaan koe, että työni olisi millään tavoin niin merkityksellistä, että olisin korvaamaton ihminen. Keksisin myös tekemistä ihan ilman työtä ollessa, ei olisi ongelma miten kuluttaa päivät. Eli siis pelkän rahan vuoksi käyn siellä.

oletko huomioinut että lapsen varjolla saat olla töistä poissa "isoilla rahoilla" vain sen 9kk- sen jälkeen saa pelkän kotihoidontuen, joka on paljon vähemmän kuin työmarkkinatuki. Ja oikeasti- se on pieni raha..
 
Ihan Kelan laskurista tämä, mutta siis laitoin tähän nyt sellaisen esimerkin, että laskettu aika olisi 10.11.2012.


Lasketun ajan mukainen kausi
Äitiysrahakausi
05.10.2012 - 09.02.2013
105 arkipäivää
Vanhempainrahakausi
10.02.2013 - 19.08.2013
158 arkipäivää

Laskennan tulos

€ / arkipäivä
€ / arkipäivä ennakonpidätyksen jälkeen
Äitiysrahan määrä
56 ensimmäistä päivää
92,73
74,18
57 - 105 päivää
72,12
57,70

Laskennan tulos

€ / arkipäivä
€ / arkipäivä ennakonpidätyksen jälkeen
Äitiysrahan määrä
56 ensimmäistä päivää
92,73
74,18
57 - 105 päivää
72,12
57,70

Vanhempainrahan määrä
30 ensimmäistä päivää
77,27
61,82
31. päivästä alkaen
72,12
57,70
Isyysrahan määrä
72,12
57,70
Erityisäitiysrahan määrä
72,12
57,70

Isyysrahaa maksetaan samassa taloudessa asuvalle isälle joka on tunnustanut isyyden (tai avioliitossa automaattisesti isä). Tiedän tämän koska veli ja tyttöystävänsä muuttivat yhteen että veli sai isyysloman ja isyysrahan.Isyysloman ajalta ei yleensä makseta palkkaa. Riippuen tietysti työnantajasta.

Kela - Isyysraha ja isäkuukausi

Tossa vielä linkkiä.
 

Yhteistyössä