Ajatuksista asiaan 04/09

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Brogan*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Saanalle halitukset! Joko helpotuksen tai pettymyksen vuoksi. Ihan up yours!
Aika moni täällä jo testailee ;) Eli ei ihan vahvimmalla pohjalla tunnu kenenkään ehkäsyt olevan. Jänniä aikoja siis...

Mua rupes nyt kyllä kans harmittaan, et menin ostaan Julboista sen ihan vauva koon. Ne tosiaan menee vaan tämän kesän. Olis kannattanut ehkä ostaa se 1-2 vuotiaiden malli jo, kun tosiaan aika hintavat ovat. No myöhästä se on nyt itkee. Mutta vinkiksi muille, jos meinaatte satsata moisiin.
Aika kivat kyllä nuo Nova Starin farkut. Hmmm, Pitäisköhän?

Kiva kuulla Neiliksestä! Laitahan Rosis terkkuja takas, jos satut oleen yhteydessä.

Mun täytyy nyt lähtee ottaan neidistä iltapainoo ja verenpainetta.
Lattialla käy aivan mahoton höpötys ja kiljunta, eli kivaa on. Tietäis vaan, et mikä nyt noin innostaa?

mut mä en edelleenkään tajua ku pikkis oli niin iso (okei,olis ollu n.3800 tai alle jos ois syntyny la:na) enkä syöny mitään sokereita tolkkukaupalla... en suklaata,karkkia tms.
nyt tosin oon syöny kahvin kanssa joskus jotain pullaherkkua tms. joten tuleekohan täst nyt sit 6kilonen ku pikkiksestä tosi minimaalisesti mitään hyvää jos sillonkaan.. (en kyenny eikä tehny mieli).. mutta tosin sokerilapset onkin asia erikseen kun isokokoset vauvat... eriasia jos mässäisin jokapäivä karkkeja,pullamössyköitä niin sit uskon että vaikuttaa myös kokoon (ei tietty näin alussa vielä, mut sit myöhemmäs vaihees ku vauvis todenteolla kasvaa)..

NovaStareihin ihastuttii täälläkin,mut varallisuus ei anna myöten..ainakaa vielä.. katotaa sit ku tarvii ostella 80siä kaappiin.. :)

töiden suhteen.. etsiskelyä :/ kaikki hyvät paikat on vaan aivan varmasti viety, mut jos jostain bongais jonku ok paikan niin olis hyvä. tai sit kesäks ilmottaudun työttömäks ja nostan ansiosidonnaista ja meen töihin jos häly käy :)

söin äsken patonkia mis oli sitä yrttijuttua välissä.. kai semmosia yrttejä muuten saa syödä raskausaikana?!

Saanaa ehdin jo jännittää kovin.. unohdin aikasemmin sanoa.. oliks se nyt hyvä vai huono juttu että menkat alko?! :)

nyt toi yks kiukkuaa ku ei heti kaikki mee niinku pitäis.. yrittää kiivetä siis ylös ja jos ei ihan heti onnistu niin kiukkuaa sulosesti :D sellai naama ruttuu ja ininää :D

Amilda, ymmärrän kyllä, jos et halua julkisesti kertoa lapsesi sairaudesta(?) mutta toivottavasti et pidä tunkeiluna kun kuitenkin kysyn, että ei kai kyse ole mistään vakavasta?

Ja tämä siis ihan aidosti "välittämisellä", ketjuanne ikiajat lukeneena fanina :D

Jaksamisia ja oikein hyvää kevättä kaikille!

Hampaiden puhkeaminen käy tosiaan työstä, koko perheelle. Rosa, jaksuja sinne, koeta levätä aina kuin voit. Toivottavasti Pupen yöheräilyt tasaantuvat taas. Miten teillä muille menee yöt nykyisin? Olin aika zombie Vinkun herätessä parin tunnin välein ja tuota vaihetta tuntui kestävän ikuisuuden. Nyt olemme nukkuneet keskimäärin 4 tunnin pätkiä ja olo on niin paljon parempi.

Bro, keitän lihan, kalan ja kanan. Helppoa ja nopeaa. Vinksauksenkin olisi tarkoitus siirtyä pian meidän kanssa samoille ruuille. Eilen maiskutteli tekemiäni kasvispihvejä. Tai pikkupaloja. Rahkaa ja luonnonjugurttia menee päivittäin. Banaani ja omena herättävät hilpeyttä jostakin kumman syystä.

Hiekkalaatikko+keinut on Vinkunkin lempparipaikka nykyisin. Taitaa olla tänä kesänä minullakin mahdollisuus hankkia ah niin terveellinen rusketus, viime kesä jäi välistä. Voisikohan sitä maata bikineissä laatikon vieressä?!

Öitä!

Oon aika väsynyt ja tunteet pinnassa. Aloin äsken itkemään kun luin Fanitskun viestin, siis että tunetmattomat voi näin tätä kautta tullakin näin tärkeiksi ja aidosti välittää toisista.

Puppen kuume nousi 39,0 mutta laski heti kun sain supon pysymään hetken sisällä. Puppe viihtyi vain sylissä rinnalla. Raukka pieni. Supon vaikutettua sai syötyäkin ja hymyili kyynelten läpi. Nyt nukkuu.

Ah, neljän tunnin uniputket kuulostaa luksukselta! Kyllä niitä tännekin vielä saadaan, kaikki ajallaan.

Hih, Baltsu, etkö muista viime kesän lehdistä? Kesähelteillä äiti oli ottanut aurinkoa kaupungin puistossa kun taapero oli polskutellut kahluualtaalla, ja äitiä oli kehoitettu pukeutumaan. Äiti oli ihmetellyt ja sitten lehdet veti siihen ministeritkin mukaan, ja tulos oli, että kaupungin yleisillä alueilla pitää olla siveästi pukeutunut. Mä en ihan tajunnut: Jos lapsi polskuttaa kahluualtaassa niin mä olen aika pösilö jos vahdin vieressä farkuissa. No, se oli Helsingissä. Mä aion ainakin ottaa aurinkoa kun Puppe syö hiekkaa.

Jos Puppelle yöllä nousee kuume, niin mikä on vielä ok lukema? Ja entä kuinka kauan toi ripuli saa jatkua? Syö silti hyvin ja imee rintaa koko ajan.

Ymmärtääkseni vauvalla ei sais olla yli 39 astetta, ainakaan pitkään. Kaikenlaisilta keskustelupalstoilta luen että äitylit antaa olla kolmekin päivää korkean kuumeen, mutta mä ihan mielelläni käyn lääkärissä, turhaankin. Toisaalta kuume johtuu niin selkeästi hampaasta. Mitä te tekisitte? Puppe on kyllä ihan oma itsensä, vaikka tietty väsyneempi. Mutta supon vaikutettua ja kuumeen laskettua 38-asteeseen leikkii ja hotoottaa normaalisti. Alle 38 kuume ei ole koko päivänä laskenut.

Käypä Rosa apteekista hakeen nestemäistä Panadolia. Liukenee ja vaikuttaakin nopeampaa kuin supot. Sairaalasta ovat vinkanneet näin.
Uskoisin kanssa että kuume johtunee hampaista, mut ei se mitään maksakaan lekurilla käydä. Varsinkaan, jos on vakuutuksetkin ;) Koskaan ei kannata jättää menemättä, jos siltä tuntuu..

Fanitsulle: tosiaan en halua kovin julkisesti puhua neidin sairaudesta, mut kyllä se vakavaa on, mutta hoidettavissa kylläkin, jahka neiti hieman kasvaa.

Meillä neiti nukkuu 10-12 tuntia putkeen öisin. Jotain hyvää meilläkin, vaikka elämää rankkaa ja väsyttävää tällä hetkellä onkin. Kai tuo on joku elämän vakio, et kuinka paljon kullekin äidille taakkaa ja väsymystä kertyy. Mulla vaan eri muodossa kuin teillä muilla.

Kiitos Amilda. Mies on töissä, joten haen vasta huomenna sitä nestemäistä. Eihän tuo suppo pysy tuolla kuin vartin korkeintaan kun taas on vaipat märät. Ripuli se on, mutta niin hassu, kun ruoka tulee ulos ihan samannäköisenä kuin meni sisäänkin. Ei mitenkään kakan oloista. Tuputan uniselle Puppelle korviketta ja maissivelliä pullosta. Tuntuu, että jos jotain jaksaa juoda, niin en pelkkää vettä haluais antaa vaan jotain energiapitoisempaa. Sitten kun herää kunnolla niin annan vettä.

Lueskelen ketjuanne välillä ja nyt oli pakko tulla kommentoimaan. Amilda, hirmuisesti voimia perheellesi. Oma tyttäreni, nyt jo 10 kk, sairastui myös pienenä vakavasti ja oli hoidossa Lastenklinikalla. Ja "muutaman" paskahalvauksen sain minäkin aikoinani kuumeista sun muista. Aina sitä pelkäsi pahinta. Toivon ja uskon että kaikki kääntyy teilläkin vielä hyväksi!

Voi että. Toivottavasti Puppelsiini paranee pian. Voiko se kuume johtua siitä ripulista? Että jos ne on kuitenkin eri juttu, kuin se hampaiden puhkeaminen? Älkääkä nyt friikatko, koska en oikeasti tiedä tuosta ripulista yhtään. Enkä tiedä sitäkään, että missä vaiheessa kuumetta lapsi pitää viedä lääkäriin. Oon niin käsi näissä asioissa ja sitten vedän paniikit kun jonain kauniina päivänä Poju sairastuu.

Minustakin on ihanaa, että ihmiset vielä nykypäivänä välittää toisistaan. Ja on niin epäreilua, että pienet lapset joutuvat sairastamaan.

Hirveä kolina kuuluu ulkoa! Nyt jos olisin yksin kotona niin oisin jo ihan kakat housussa. Hui. Nyt se tais loppua. Hipsin Jäärän kainaloon. Öitä.

Pikaisesti Rosalle. Me olemme useampaan kertaan käyneet lääkärissä tarkistuksessa kuumeen noustua. Kyse on ollut välillä vain hampaista, joulun alla hurjan ripulin aiheutti adenovirus, sitten ihan flunssaa... Ohjeet aina samat: paljon nestettä (rintamaitoa tms) , jos pissa tulee ei huolta. Kuume pyllystä mitattuna voi pienellä nousta korkeaksikin, ja jos laskee nestemäisellä Panadolilla niin hyvä. Muutaman päivän voi kuumetta katsoa, kunhan nesteytys/pissa toimivat. Lääkärissä käynnit ovat olleet sinänsä "turhia", ja jatkossa uskallan varmaan katsoa tilannetta kotona hiukan pidempään. Mutta suosittelen lääkäriä jos yhtään epäilyttää. Voimia ja rutistus!

Ihania kommentteja lukijoilta. Aava-murulle iso vilkutus!!

Huomenia!

Siis Miiu, se on varmaan teillä geeneissä, jos säkin olit suurehko vauva, mutta pointti on se, että myös syömällä voi vaikuttaa(en tarkoita sinua, vaan puhun yleistäen). Ja tosiaan eihän se vaikuta jos silloin tällöin syö esim.sitä suklaata, vaan se jos syö usein, esim. sen joka päivä.
Tosi harmi toi sun työ juttu!! Toivottavasti löydät jotain uutta!

Baltsu, meillä laitetaan nykyään tutti suuhun vain kerran yössä ja aamulla välillä toisen kerran. Usein saattaa nukkua myös yöt täysin herättämättä. Mä lopetin viime viikolla imetyksen ja se on mun mielestä parantanut yöunia.
Sitä mun piti kysyä sulta ettet sä pelkää, että Vinkku esim.syö maasta tai hiekkalaatikolta jotain? Siis mä hysteerikko en ole uskaltanut vielä Nukia hiekkalaatikolle viedä....

Hyvä, että Puppe sai apua suposta! Kurjia noi pikkusten kivut ja säryt! Toivottavasti Puppe selättää pian vatsatautinsa! Täällä kärsitään kauheasta nuhasta, Nuki.

Voi Rosis, jaksamista!! itse odotan jo kauhulla niitä hampaiden oikeaa puhkeamista.

Meillä on nukkunut nyt monena yönä sen 10h ja syönyt pari kertaa välissä. Tänään nukkui 12,5h!! annoin nukkua niin pitkään kuin halusi niin herättiin vasta vajaa 10, teki kyllä mullekin hyvää! ja söi silti vaan sen 2 kertaa eli itsekin nukuin tosi pitkään. Olisi varmaan aivan valmis siirtymään pinnikseen, mutta en malta ja kun ei itse sinne illalla nukahda mutta ehkä nostetaan se sinne tänään ja katsotaan sitten yöllä mikä meininki. Tänäänkin klo6 kun käytiin ekaa kertaa pissillä niin oli niin pirteä että ilman vieressä oloa ei olisi varmasti enää nukahtanut.

Eilinen välittäjä oli tosi kiva joten eiköhän sille laiteta. Ihan järkkyjä noi välityspalkkiot, siis kun se pitäisi huomioida sitten siinä hinnassakin että ei ihan miinukselle mene.

me ostettiin myös suoraan tuota nestemäistä, ei tosin olla jouduttu vielä antamaan mutta muistin kun joku teistä puhui silloin että vaikuttaa nopeammin. Eilen illalla juuri mietin että montakohan hammasta onkaan, siis jos jokaisen kanssa on yhtä vaikeaa.

Ihanaa amilda että teillä on yöt taas rauhoittuneet ja saatte levätä =)

jätetään varmaan aamupäikkärit väliin ja suunnistetaan samantien lenkille jo ennen puoltapäivää, saa nähdä nukkuuko Nöpö tänään yli 30minsan päikkäreitä.

Totta tosiaan. Samapa tuo, mitä nesteytystä sitä käyttää, kunhan muistaa runsaasti nestettä antaa niin kuumeessa kuin ripulissa. Pienet vauvat kun tuppaa kuivumaan todella nopeasti. Meillä, kun on niin tarkkaan lasketut ravintoarvot ja kalorit/päivä, et meillä tuo nesteytys hoidetaan vedellä, niin se tuli ekana mieleen, mut tietty varmaan vähän ravintopitoisempi teille on parempi ratkaisu.

Pikaista paranemista Puppelle ja Nukille. Ja onnea Sadelle asunnonmyyntiprojektiin.

Mä alan nyt valmistautua päivän polilla käyntiin.
Kiitoksia myös ulkopuolisille sympatioista!

Juu pitää koettaa muistaa katsoa aina, että tulee oikea osoite. Samoin kuin Saanallakin. Pitäis kaiketi aina valita osoitekirjasta viestinsaajat...

Poju nukkuu ensimmäisiä päikkäreitään tälle päivälle. Se on kyllä jotenkin niin ihana lapsi, etenkin aamuisin. Yhtä hymyä. Sitten kun alkaa nukuttaa tai pitää lähteä ulos, hän näyttää tämän tempperamenttisemman puolen itsestään ;) Ihan oikeasti, ei varmasti mene montaa viikkoa, kun Poju lähtee liikkeelle. Kun nyt se jo pyörii napansa ympäri ja mahallaan ollessaan nostaa peppua ilmaan. Eilen jopa nosti käsillä yläkroppaansa vähän yhtäaikaa (siis noin 2mm ;)) ja mä meinasin pudottaa silmäni, että älä nyt ihan vielä lähde konttimaan :D

Se on jännä seurata noita pieniä, kun ne kaikki kehittyvät niin omaa tahtiaan ja yksi oppii yhden taidon kun toinen oppii toisen. Ja se on kaikki ihan normaalia. Itse koetan muistaa, etten kovin vertaile samanikäisiä lapsia, koska ne normaalin kehityksen rajat ovat kuitenkin niin laajalla. Mutta sillä tavalla mielenkiinnon vuoksi ja ajanvietteenä on hauskaa seurata. Josta tulikin mieleeni, että me sitten kävimme sellaisessa vauvatapaamisessa Pojun kanssa. Siellä oli ihania äitejä, joiden vuoksi menemme uudestaankin. Mutta tottahan sinne joukkoon sitten mahtui pari kaiken tietävää ja sen myös kertovaa.

Hienosti kyllä Nuki nukkuu jo yönsä. Tämä ilmeisesti lähti siitä teidän reissusta? :) Kannatti siis käydä.

Mikä on Pupen vointi? Nuudelille myös pikaiset paranemiset! Onko muuten nuha vaikuttanut uniin?

Sade muuten, meillä toimii hyvin se, että poika nukahtaa meidän sänkyyn (rinnalle juu, huono äiti!) ja sitten nostan hänet omaan sänkyyn. Toisina öinä herää neljä kertaa (!!) ja toisinaan vain kerran. Viime yönä nukkui 2-8 ja tuntui siltä kuin olisin saanut nukkua kellon ympäri :D

Bro, joo tuota kehitystä on niin uskomatonta seurata! ja etenkin tuota kun nostaa yläruumistaan niin valtaisasti, meillä Nöpö on jo pitkään noussut ihan suorille käsille ja pysyy siinä pitkään.

Nöpö on kyllä ihan hassu, rakastaa kaiken s yömistä ilman käsiä! nytkin yrittää saada leikkimatossa roikkuvaa sammakon jalkaa suuhunsa ilman käsiä. ja välillä vähän auttaa käsillään ja sitten mussuttaa tyytyväisenä ilman. ihan hömelö ;)

Vaihdetaan nyt auto, tai siis ollaan saatu pari ihan hyvää tarjousta niin käydään lauantaina katsomassa ne ja tehdään päätös, molemmat olisivat esittelyautoja kun ei ihan uuteen ole varaa.

Kai hyvin nukuttu yökin vaikuttaa mutta olen taas niin onnellinen! ja kyllä Nöpöstä on aina niin onnellinen vaikka kuinka väsyttäisikin. Siis ei työelämä ole mitään verrattuna siihen että saa olla äiti!!! en tekisi enää koskaan töitä jos ei olisi pakko.

hehe, angstis.. emmä vetäny palkoja nenään, nou worries.. mut joilleki tulis isoja vauvoja vaikka söis vaan herneitä.. :) tosin ei sitten kyl niin isoja mitä normiruoalla.. mä en oo ollu niin iso lapsi, mut siskon lapset on ollu isoja ja veljen lapset ollu isoja ja mä teen isoja.. ja nykyään kyl tehdäänkin isompia lapsia mitä ennenvanhaan, harvemmat sillon puski 5kilosia ulos, vaikka niitäkin kyllä on.. mut tosiaan, nykyään ruokaakin on tarjolla ihan eritavalla ku mitä kymmeniä vuosia taaksepäin..

Voi nukkelsuudeni ja nuha! :/ toivottavasti paranee pian..

täällä on vielä yskää niin pikkiksellä ku mullaki :P

ja hirvee päänsärky nyt :/ käytiin tänää pikkiksen kaa pihal ilman rattaita.. naperon kävelytin kattelee renkaiden vaihtoa (isi vaihto) ja istuttii hetki nurmikolla.. pikkis oli innoissaa ku löys risun millä huitoa.. :D

brouggis, mun kaveripiiris on nyt kolme beibeä alle 2kk:n sisäl syntynyttä ja kyl me "vertaillaan".. siis ei tietenkään pahalla mut tiedostetaan että ne on eri asioissa hyviä ja pienimmällä ei ole mihinkään kiirus.. siis kun sillä meinaa olla kiirus uuden oppimisessa mutta edelleen kun kehittyy niin eri aikaa eri asiois.. :) ja se on ollu kivaa huomata miten meijän laiskiainenkin osaa jotain mitä toiset vauvat ei osaa.. siis kun todella on tehnyt melkein kaiken viimeisenä ja ollut niin laiska ja tyytyväinen kaikkeen ettei oo ollu tarvetta ees yrittää uusia juttuja.. no rauhassa oon antanu kehittyä (tietty) ja nyt sieltä on tullu vaikka minkälaista temppua :D et ei enää ookkaa niin laiskis :D tajuskohan kukaan?!

mut nyt tää lähtee kärsii päänsärystä muualle...on niin ällö olla..
mitähgän kaikkea unohdin sanoa taas.. :/

mielessä ootte!

Ihan hymyilyttää kun Saden pirteys tarttuu! Kiva kun olet onnellinen.

Baltsukalle vielä kiitos kuume-vinkeistä. Ei tosiaan tullut minulle ekana mieleen riisua kipeä lapsi vaippasilleen, mutta niinhän se tietty pitää tehdä että kuumuus lähtee kehosta pois. Puppelsiini on tänään ollut terve, vaikka ei vielä ihan täysissä voimissa. On sylikissana ja rinnalla tykkää olla. Leikkii pikkuvauvaa. Ja kipeänä saa tietysti ollakin lellikki.

Huomenna ois vauvakino. Siellä olen tykännyt käydä. Jos Puppe on aamulla voimissaan ja yöllä saadaan nukuttua niin mennään siis leffaan.

Mä olen siirtänyt Puppen pinnikseen, nyyh. Illalla nukutan rinnalle ja nostan pinnikseen, mutta aina aamuyöllä otan viereen kun silmät niin ristissä etten jaksa sitä ramppaamista.

Saana, mitkä fiilikset?

Mä tein mozzarellasalaattia, enkä pystynyt syömään sitä kun se haisi niin pahalle. Sanoin miehelle että juustossa on vika. Mutta se oli kuulemma ihan normaalia. Sitten juoksin vessaan kun se oksetti niin paljon. Mua ei ikinä okseta, ei edes silloin Puppea odottaessa. En voi olla miettimättä että mitä jos olen raskaana. Huomenna pitäs oviksesta laskettuna alkaa. Tietenkin kaikki lutviutuu ja iloksi muuttuu, jos olen, mutta kyllä mä toivon ettei ihan vielä. Sitä paitsi mä en vieläkään voi tajuta miten ketään voi rakastaa näin paljon. Vaikka tietty se toinen 100% rakkaus syntyy samalla kun uusi oma vauva.