AJATUKSISSA 39

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saana...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Iipi, jännä ettei se ultrannut sua. Jos sä menit niinkuin perustutkimukseen ja juttelit noista lapsijutuista, niin mun mielestä sen olisi tarvinut tarkistaa sun kohtukin.

Ihan hyvällä sanoen on kyllä erikoista toimintaa gyneltä, että ei ultraa. Ultrahan on nykyaikaisen gynen perustyökalu, jolla nähdään kohtu ja munasarjat, nähdään kohdun limakalvon tilanne sekä munasarjojen tilanne (ei kystia, ei pco:ta). Ilman sitä ei voi juurikaan sanoa,että kaikki olisi varmasti kunnossa.
Ovistikut ovat kyllä oikein käytettynä suhteellisen luotettavia. Usein ovulointia tutkittaessakin gyne pyytää tikuttamaan kotona muiden tutkimusten lisäksi.Tuskin niillä muuten ajoitettaisiin inssejä ja paseja. Testeissä on kyllä eroja, joten kaikki eivät aina välttämättä toimi kaikkien kohdalla. Ovistesteistä voi kehittää itselleen stressin ja stressi vaikuttaa silloin heikentävästi,jos kierto alkaa heittelehtiä (stressi --> ovuloimaton kierto). Kun muutaman kierron tikuttaa, alkaa tuntemaan elimistönsä suht hyvin ja tikutuksesta voi vaikka luopua tai pitää taukoa stressin välttämiseksi.

Eli sivullisen teorian mukaan ovistesti vaikuttaa raskautumiseen negatiivisesti jos se aiheuttaa stressiä siten ettei ovuloi :) Mutta jos siis ovuloi niin sitten ei pitäisi vaikuttaa? Toivotaan niin!!! bd bd :)

Mä en kyllä usko että "stressaisin" tai ainakin miettisin näitä vauvajuttuja sen vähempää jos en tikuttaisi. Mieluumminkin musta on hyvä että tietää tasan minä päivinä on parhaat mahdollisuudet, niin sit ei tartte itte spekuloida ja "stressata" koko viikkoa kierron puolivälissä. Mutta tottakai jos niistä tikuista ei ikinä tulis positiivista, niin kai sitten stressaisin.

Kaipa sitä tikuttelua ja itsensä tarkkailuakin voidaan pitää stressaavana. Tikut ovat tosi hyvä asia jonkin aikaa ja hoidoissa (esim. jos käytössä clomit). Jos kierrot ovat suht ok ja kroppansa tuntee, tietää oviksen ajankohdan aika hyvin. Parasta ois, jos seksiä ois muutamia kertoja viikossa, vähintään, vaikka koko kierron läpi. Eipä ois ajoituksesta kiinni silloin :)

Iipi, mitä sun lääkäri siis tutki? Onko sua aiemmin ultrattu? Minut on ultrattu joka gynekäynnillä rutiiniluontoisesti -onhan siellä niitä huolenaiheitakin löytynyt, mutta ainakin saa apua. Tuon ovistikuttelun stressaavuuden allekirjoitan omalta kohdaltani, en aio aloittaa ennen kuin on pakko.

Saanallahan on OIREITA! :D Pääsittekö siis hyödyntämään oviksen? Minullakin löytyy tuntemuksia melkoisesti, kaikki on tosin helppo selittää PMS-oireilla ja pikku flunssalla... Kp 42 menossa, ovis (piitkästä aikaa! :) oli arvioni mukaan kp 32.

Meillä oli juuri kylässä vuoden vanhat kaksostytöt, aivan suloisia! On ollut ihana seurata, miten vauvasta asti he ovat aivan omia persooniaan. En tiedä miten sitä itse kaksosista selviäisi, ei ainakaan kävisi aika pitkäksi! Jos toivoa saa, niin yksi kerrallaan, kiitos. :)

Ballerina, mitä oireita sulla on? Jospa ei olisikaan pms... :D bd bd bd bd

Juu, tuli hyödynnettyä :) Ja luulisin että vieläpä just sinä oikeana päivänä, limat ja kivut hurjimmillaan. Hihihihih mies kaivoi ensin vastuuntuntoisesti kumin päällensä, mutta totesi kohta, että hittojako tällä ja nappasi pois. Piti keskeyttää, mutta haaveeksi jäi :D

ai siis teillä meni oikeena päivänä ihan "loppuun asti", Saana? Kuullostaa lupaavalta!!! Hiiiii!!!!

Mä en oo pahemmin edes ajatellut tuota kaksosten mahdollisuutta... hmmm... Eiks ne periydy äidin puolelta? Meidän suvussa ei oo kaksosia, mutta miehen suvussa on taas. Mielummin yks, mutta kaksikin kelpaisi. Kolme ois jo vähän liikaa, mutta eiks kolmosia yleensä tuu vaan joillain hoidoilla...

Nyt tolkuttakaa mulle ettei vielä kannata kipaista apteekkiin! :S

Muniksistahan ne kaksoset tulee... ;) Mutta mitenhän periytyy se, jos naisen isän suvussa on paljon kaksosia?

Aika perus PMS:llä mennään: väsyttää, itkettää, maha turvoksissa, rintoja aristaa, mahaa vihloo. Kurkkukipu ja tukkoisuus laitetaan flunssan piikkiin. Koetan pitää jalat maanpinnalla, tämä kierto on ollut niin superkumma. Kaksi negatestiähän tein jo viikkoja sitten. Kuitenkin sitä herää pieni toivonkipinä, olo on olevinaan hieman erilainen kuin yleensä ennen menkkoja... voihan johtua tuosta minulle harvinaisesta oviksestakin.

Saana, oletko kertonut miehellesi jännäyspäivistä? Mitä luulet, miten hän suhtautuisi plussaan? Vai maanantaille ajattelit odotella, mikä kp sulla on menossa ja koska oli ovis?

Joko Minni kohta suuntaat tänne Suomeen? Jännittääkö? :)

Ballerina, noihan on ihan kuin mun "oireet"...

Tänään on kp26. Ovis(?) oli kp15. Eli ei vielä mitään järkeä testata sillä apteekin varhaistestillä? Se 10 päivää oviksesta. Hmph. Tuntuu turhaakin turhemmalta alkaa testaamaan, mutta.... *hakkaa päätä seinään*

Mies kysyi itse milloin menkkojen pitäisi alkaa.
Heh, eilen totesin vahingossa (=möläytin) että pikkuisen jännittää. Raukka meni aivan valkeaksi hetkeksi... Mä luulen että se pyörtyy jos se näkee kaksi viivaa tikussa :D Mutta eiköhän se aika pian sitten siitä..

Mulla on kanssa käsitys, että kaksosuus periytyy vain äidin puolelta. Mun äidin suvussa on yhdet kaksoset ja minusta hekin identtiset eli sukurasitteena toi kaksosuus ei liene. Mutta haaveilen seuraavaksi kaksosista, sitten oliskin lapsiluku heti täynnä... Tuttavapiirissä on yhdet kolmoset, hedelmötyshoidoilla aikaansaadut, vaikka kait se luomukolmosuuskin mahdollista on. Ei ole kyllä heidän arkensa ollut helppoa.

Gallupeihin... minä oon leijona ja mies on oinas, joten huippuyhteensopiva pari siinä mielessä ollaan, vaikken uskokaan horoskooppeihin. Poikamme on härkä ja nyt jos oisin raskaana niin tulokas olisi oinas. Raskausoireena edelleen väsymys, mutta raskauden epätodennäköisyyteen uskoen en ole testannut, ja kondomittomasta kerrasta on vasta reilu pari viikkoa, joten tuskin testissä näkyisikään. Ehkä ens viikolla testaan kuitenkin varmuuden vuoksi, kun pitäs lähtee ulos viikonloppuna. Edellisestä kerrasta onkin miltei vuosi aikaa... Testejä onkin kaapissa valmiina.

Ballerina ja Saana: eihän teillä korvissa ole tukkoisuutta? Se oli mulla oireena jälkikäteen mietittynä ja korvat on tukkoisen tuntuiset nytkin... mut todennäkösyydet ei kuitenkaan ihan oo mun puolella.

Kiitos muuten hääkoristeluvinkeistä, oli apuja, kun mä oon tollasissa hommissa ihan avuton ja mies vielä avuttomampi.

Ei tosiaan ultrannut, vaikka se värkki näytti olevan tutkimuspöydän vieressä hollillakin. Se vain paineli ja normaalisti "sörkki" kokeillen kohtua. Sanoi sen perusteella että ihan kunnossa. En sitten viitsinyt alkaa siitä tarkemmasta tutkimuksesta vääntämään, kun tuntui olevan niin levollisella mielellä ettei mitään ole vialla. Eikä minua ole koskaan ultrattu - muistaakseni.

Siitä ovistikuttelusta tosiaan sanoi, että sitä käytetään lähinnä inseminaation ajoittamisen apuna, niinkuin Jälleen yksi sivullinen mainitsi. Gyne ei nähnyt sille mitään tarvetta mun kohdalla, kun kierto on niin säännöllinen. Vaikka mainitsin että olen saanut vain yhden selvän ovisplussan näinä kuukausina. Mutta enhän minä ole päivittäin tikuttanutkaan, vähän silleen hakuammunnalla vain omaa mieltäni rauhoittaakseni kai...

Jaaha sivulliset on taas iskeneet! No onneksi tällä kertaa ihan kai hyvin fiiliksin! :)

Pitäiskö tosiaan jo aikaa varatessa pyytää tuota ultratutkimusta? Mitäs iipi se gyne sit sanoi, kun sanoit, että jokunen kuukausi yritystä takana on jo?

Meinaako se Saana toden teolla raskautua tästä kierrosta? No, en ihmettelis jos mies pyörtyis, kai mekin täällä pyörryttäis.. Hihihi! :) Pidetään peukut kovasti pystyssä! Olen kuullut, että useinhan juuri tuo eka kierto hormooniehkäisyn jälkeen voi olla paras! Vai eikös sulla ollut niin?

Gyne sanoi, että pillereiden jälkeen pari kiertoa menee siihen, että elimistö mukautuu uuteen tilanteeseen ja etsii "oman aikataulunsa". Näin ollen "normaaleja" kiertoja on ollut vasta 3-4, mikä ei kuulosta paljolta. Mainitsi kyllä siitäkin tilastosta mistä täällä on monesti ollut puhetta, eli että vuoden yrityksen aikana 75% plussaa (pätee kuulemma erit. alle kolmekymppisiin). Elättelen nyt siis toivoa, että plussan todennäköisyys nousee tulevina kuukausina kohisten :-D

Peukkuja Saana! Mietin tässä jo mikä olisi meikäläisen miehen reaktio kahden viivan pläjähtäessä... en oikein tiedä. Mulla on katsos myös sellainen mies, jolle tuo verbaalinen ilmaisu on hieman hankalaa. Parhaiten asiat saa selviksi kun vaan kysyä pamauttaa suoraan ja vaatii paremman vastauksen kuin "emmätiä" tai "onhan se" tai "voi olla" tms. Olen kyllä moneen kertaan muistuttanut, etten osaa lukea ajatuksia ;-)

Saana: kyllä se kissa on ihan musta... Mulla oli sellainen, jolla oli juuresta vaalea ja kärjestä musta, mutta se jäi keväällä auton alle. (olin pihalla ja näin tapahtuman. ei kuski edes hiljentänyt saatikka pysähtynyt) Sen jälkeen onkin sisäkissoja jäljelle jääneistä tullut. Päästätkö muuten omaasi vielä ulos?

Ah, kuulostaapa tutulle nuo iipin miehen kommentit! :D Meillä on just sellaista kanssa, kun yrittää tivata mielipidettä johonkin asiaan. "Ihan jees" on myös aika yleinen reaktio, sopii joka tilanteeseen.

Minä olen huomannut ihan saman: mustan kissat karvat näyttää autossa ja erityisesti tummissa vaatteissa valkoisilta... Ja mitenkäs tämä yhtälö: sängynpäällinen + kissan lempipaikka = XXX määrä karvoja (ja pysyvästi) <huokaus> Sohvan päällä ne sitten näyttää taas mustilta - mutta ei auta asiaa yhtään :-)

taas omaa napaa...

mulla alkaa kohta toivo loppua..siis tänään olin ihan älyttömän halukas koko päivän, laittelin miehelle viestejäkin että yrittäisi tulla nopeasti kotiin..(eilen siis oli "pakkorakastelua") ja kun tuli niin hyppäsin heti kimppuun mutta ilmeisesti mies oli (taas) niin väsynyt että kun oltiin siinä aikamme hommailtu niin tunnelma vain latistui ja se siitä...no huomenna sitten taas pakkokerta, mutta olisi hauska joskus ihan tälleen ei-kalenteri kädessä..mutta ilmeisesti olen onnistunut löytämään sen ainoan miehen joka ei jostain syystä aina laukea..ja ärsyttävintä on että menee vain hetki kun ollaan luovutettu niin huomaan että taas sillä seisoo..eli erektio ei todellakaan ole täällä ongelma vaan simppojen ulostulo.

jotenkin vaan tuntuu aina nuo kerrat niin turhilta..jää paha maku suuhun =( eihän se nyt tietysti miehen vika ole mutta nyt kun niitä simppoja oikeasti tarvittaisiin johonkin niin ei sitten tule..ehkä se kertoo siitä että mies ei syvällä sisimmässään kuitenkaan ihan 100% varmasti haluakaan lapsia?!?

nyt alkaa jännittää Saanan puolesta ihan hirveästi..jospa Saanalla olisikin heti tärpännyt, olisi niin ihanaa!! ilmottelethan sitten heti meille kun olet testannut..

täytyy täälläkin ajatella positiivisesti että mitä kauemmin yrittänyt sen suurempi todennäköisyys raskautua ;)

Tsemppiä nyt vaan Sateelle! Uskon kyllä, että miehesikin pienokaista haluaa, mutta kyllä miehilläkin on suorituspaineita.. Usko pois! Uskoisin, että ei teidän ole pakko harrastaa seksiä joka toinen päivä, kyllä joka kolmaskin riittää aivan mainiosti. Itse käytän kaikki kikkakolmoseni niinä päivinä, kun tiedän, että emme ehkä normaalisti harrastaisi seksiä, jos ei olisi ovulaation aika.. Voisitkohan sä jotenkin hyödyntää vielä jotain kikkakolmosia, jos alat huomaamaan, että tunnelma on latistumassa..? Hihiih, no tähän ei tietty tarvi vastata.. Mut mikäs kp sulla on menossa?

Tuli noista kikoista mieleen... Ärsyttää suunnattomasti kun naistenlehdet on pullollaan seksi&parisuhdevinkkejä ja telkkarissa samoten ja ja... Paineita tulee! Mutta entäs miehet?! Näkisi vain niidenkin yrittävän edes jotain edes joskus.

Jep, menkat tulossa, kiukkua ilmassa.