Äitiyspäivärahan laskeminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja la 1/2008
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

la 1/2008

Vieras
Millä viikolla äitiyspäiväraha-anomus tehdään? Tehdäänkö se neuvolassa? Mitenköhän tällainen tilanne vaikuttaa äitiyspäivärahaan: Olen nyt töissä lokakuun loppuun (silloin rv n. 28). Olen aloittanut työt maaliskuussa. Vaihdoin paikkaa kesäkuun alussa. Äitiysloma alkaisi joulukuussa (la 23.1.) Olen siis äitiysloman alkaessa melko todennäköisesti työtön. Haluaisin lasketuttaa äippärahan viimeisen puolen vuoden tuloilla, koska esim. nyt olen koulutustani vastaavassa työssä ja tienaan omasta mielestä hyvin (todennäköisesti päiväraha olisi parempi näillä tuloilla kuin 2005 tulojen perusteella). Jos äippäraha lasketaan, kun olen vielä töissä, niin täytyykö minun ilmoittaa, että olen työtön äitiysloman alkaessa? Vai miten ihmeessä tämä nyt menee??? JOs joku sai jotain selkoa, niin kiitos vastauksista:)

En muista millä viikolla ä.päiväraha hakemus tehtiinkään, mutta se ei tapauksessasi vaikuta. Kela laskee päivärahasi vuoden 2005 tai viimeisen 6kk työtulojen mukaan, kumpi sitten onkin suurempi, se ei haittaa vaikka oletkin ennen äippälomasi alkua ollut työttömänä:)

Alkuperäinen kirjoittaja mami5:
En muista millä viikolla ä.päiväraha hakemus tehtiinkään, mutta se ei tapauksessasi vaikuta. Kela laskee päivärahasi vuoden 2005 tai viimeisen 6kk työtulojen mukaan, kumpi sitten onkin suurempi, se ei haittaa vaikka oletkin ennen äippälomasi alkua ollut työttömänä:)

Mutta: sen viimeisen puolen vuoden tulojen perusteella lasketun vuositulon täytyy olla vähintään 20 prossaa suurempi kuin verotuksessa vahvistetun palkkakertoimella korotetun puhtaan vuositulon, jotta rahaa maksettaisiin sen uuden tulon mukaan. En tiedä oikein paljonko tuo Kelan korotuskerroin on, kai sen sais jostain selville.

Esimerkki:
Sanotaan vaikka että sulla ois ollu vuoden 2005 puhtaat (eli työhön liittyvät vähennykset poistettu) vuositulot 20 000 euroa, ja Kelan käyttämä korotuskerroin olisii vaikka 1,03, niin ne tulot joihin Kela vertaa uusia tuloja olisi 20600 euroa (20000*1,03). Eli sulla pitäis puolen vuoden perusteella lasketun vuositulon olla tässä esimerkissä vähintään 1,20*20600 euroa eli 24750 euroa. Puolen vuoden tulona tämä tarkoittaisi siis 24750/2=12360 euroa.

Korjatkaa jos meni väärin!

Kaverini kertoi, että oli kuullut jostain, että äitiyspäivärahaa määritettäessä saisi itse valita sen kuuden kuukauden jakson, josta äpr lasketaan. Eli että se ei aina olisi se viimeisin kuusi kuukautta. Itselläni on laskettu aika 28.12. Syksyyn asti olen opiskelijana ja sen jälkeen työttömänä. Olin kuitenkin tammi-maaliskuun töissä, jolloin tuloni olivat noin nelinkertaiset tukiin verrattuna. Tietääkö joku, voinko lasketuttaa äpr:n tämän vuoden tammi-kesäkuun ajalta? Ja nuo tuloni ovat siis huimasti enemmän kuin vuoden 2005 opintotuet...

Hei!

Ap, tilanteesi on lähes samanlainen kuin minulla! Eli olin koulutustani vastaavassa työssä joulukuusta 2006 kesäkuun 2007 alkuun eli juuri sen 6kk. Nyt olen työttömänä kesä- ja heinäkuun ja elokuun alussa alkaa äitiysloma. Laskettu aika on siis 11.9. Itselläni nuo 6kk:n tulot ovat luonnollisesti aivan eri luokkaa kuin vuoden 2005 tulot, jolloin olin vielä opiskelijana. Kelasta sanottiin, että todennäköisesti äitiyspäivärahani lasketaan juuri niiden 6kk:n tulojen mukaan EIKÄ TYÖTTÖMYYSAIKAA OTETA HUOMIOON. Tähän viittaavan lauseen löysin muistaakseni jostakin Kelan oppaastakin. Kelan nettisivuilta en valitettavasti sitä bongannut. :( Minä en ole vielä saanut äitiyspäivärahapäätöstä, kun odottelen viimeistä palkkakuittia. Mutta olen siis siinä uskossa ja toivossa, että päiväraha tulee nimenomaan 6kk:n työssöoloajan tulojen mukaisesti. :)

Äitiyspäiväraha-anomus pitää jättää viimeistään 2kk ennen laskettua aikaa. Minua ainakin neuvottiin Kelassa sen täyttämisessä juuri tuon työttömyyden merkitsemisen kanssa.

Tsemppiä sinulle ap!

Näin on, eli juuri viimeisen 6kk työtulojen mukaan, eli ei haittaa vaikka on työttömänä/opiskelijana ennen äippärahakautta:)
Itselleni laskettiin muuten aikoinaan äippäraha liiton päivärahoista eikä 6kk työtuloista sillä Kela ottaa eri prosenttuaalisen osuuden huomioon palkasta kuin liitonrahoista (joista osuus on % isompi).
Ero ei ollut suuri, mutta Kela laski päätöksen niin, että sain enemmän näin laskettuna:)

Kelan sivuilla on yksityiskohtainen ohje.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/091205160450PH?OpenDocument#vr6kktulot

Tuossa ei kyllä missään sanota, että työtulot saisi laskea aiemmalta ajalta kuin tasan kuudelta kuukaudelta juuri ennen äitiyspäivärahakauden alkamista. Onko joku varmistetusti saanut lasketettua tulot siten että väliin jäävää työttömyys- tms. kautta ei ole huomioitu, ja saanut tämän mukaan rahan? Vai onko kaikki huhua tai Kelan arveluita?

"Jos hakija on ollut ilman työtuloja esimerkiksi työttömyyden, sairauden, asevelvollisuuden tai äitiys-, vanhempain- tai hoitovapaan takia, hän voi esittää Kelaan työtulonsa niiltä kuudelta kuukaudelta, jolloin hän viimeksi oli työssä. Tulot voi kuitenkin esittää vain äitiys- ja vanhempainrahan alkamisvuodelta ja sitä edeltävältä vuodelta."

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/300307125754HL?openDocument

Alkuperäinen kirjoittaja Elina23:
Kaverini kertoi, että oli kuullut jostain, että äitiyspäivärahaa määritettäessä saisi itse valita sen kuuden kuukauden jakson, josta äpr lasketaan. Eli että se ei aina olisi se viimeisin kuusi kuukautta. Itselläni on laskettu aika 28.12. Syksyyn asti olen opiskelijana ja sen jälkeen työttömänä. Olin kuitenkin tammi-maaliskuun töissä, jolloin tuloni olivat noin nelinkertaiset tukiin verrattuna. Tietääkö joku, voinko lasketuttaa äpr:n tämän vuoden tammi-kesäkuun ajalta? Ja nuo tuloni ovat siis huimasti enemmän kuin vuoden 2005 opintotuet...

Sun olis pitäny olla se 6kk töissä, 3kk ei riitä joten sun tapauksessa et saa lasketuttaa äippärahaa työtulon perusteella. Eikä sitä 6kk jaksoa pysty itse valitsemaan, se on se viimeisin 6kk ennen äitiyslomaa (tai työttömyyttä yms.)

Saattaa mennäkin hakemus 6kk:n tulojen perusteella läpi, jos ovat todellakin yli 20% suuremmat kuin v. 2005. Laitat sinne vain tarpeeksi perusteluja, miksi pitäisi laskea uudempien tulojen mukaan. Tyyliin "Vuonna 2005 tein huonopalkkaista työtä", "Tein vain osa-aikatyötä" tms., mikä sitten kullakin se perustelu sattuu olemaan. Itselläni oli tuo osa-aikatyö.
Saahan sitä aina yrittää, vai mitä =)

Mielenkiintoistahan näitä juttuja on tietty täälläkin kysellä ja miettiä, sekä vertailla kokemuksia, mutta eiköhän helpoin ja varmin tapa asian selvittämiseen ole marssia Kelaan ja kysyä asiantuntijoilta?!

En halua nyt siis ketään loukata, omalla kohdalla vaan asia selvisi hienosti kun kävin itse paikanpäällä kyselemässä. Luukulla ollut ihminen ei osannut vastata ihan kaikkeen, mutta otti mun puh.nron ja päätösten valmistelija soitti seuraavana päivänä. Sain vastaukset kaikkeen mikä mietitytti.

Kannattaahan sitä aina yrittää. Sä voit hakea päivärahaa laskettavaksi viimeisten 6kk:n perusteella jos tuntuu että voisi olla parempi niin. Laitat vaan mahdollisimman tarkkaan kaikki tiedot tuloista jne.
Kela tutkii asian ja tekee kuulemma päätöksen aina hakijan eduksi. Näin ainakin mulle sanottiin, ja päätöksen mukana tuli yksityiskohtainen selvitys siitä, miten päiväraha oli laskettu.

Kiitos vastauksista! Mun siis kannattaa odottaa viimestäkin palkkakuittia ja vasta sitten lasketuttaa äippäraha, koska tosiaan vielä lokakuulta saan parempaa palkkaa ja siitä 6kk taaksepäin laskettais... Eli se olis siinä niinkö touko-lokakuu. Ja ehtisikin kai hyvin, kun on kolmisen kuukautta LA:han. Mulla tulis tossa 6kk aikana siis 5kk tätä paremmin palkattua hommaa ja 1kk vähän huonommin, mutta sinääsä minun kannalta paremmin, etä hyvää palkkaa tuo pidempi jakso:) Mutta, ehkä tämä selvinnee kaikki tässä ajan kuluessa ja toki kelalta kysymällä:) Kiitos kuitenkin kaikille vaivannäöstä:))))

Raskaustodistuksen saat neuvolasta kun raskaus on kestänyt 154 päivää ja samalla saat neuvolasta kelan paperit,joilla haet sekä äitiyspäivärahaa,äitiysavustusta sekä lapsilisää Kelasta.

Työttömyyspäiväraha ei ole työtuloa, joten se 6 kk lasketaan tosiaan vain niiltä äitiyslomaa edeltäviltä TYÖSSÄOLO kuukausilta (eikä työttömyyskuukausia huomioida).

Vanhempainpäivärahan alkamispäivää edeltävästä päivästä on laskettu kuuden kuukauden jakso, jonka ajalta ns. esitetty työtulo otetaan huomioon vuositulon laskemisessa.

Tuo lause löytyi noista ohjeista. Eli just niinku edellinen kirjoittaja sanoi...

Yhteistyössä