Äitiyslomalle hoitovapaalta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mami-75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mami-75

Vieras
Työnantajani maksoi palkan ensimmäiseltä kolmelta kuukaudelta äitiysloman alusta. Aion jatkaa äitiysloman jälkeen hoitovapaalla. Entäpä jos jään uudelleen äitiyslomalle hoitovapaani aikana. Saanko myös silloin palkan ekalta kolmelta kuukaudelta vai saanko vain Kelan rahan? Kiva, jos joku tietäis...

Et saa.
Sinun pitää käydä töissä hoitovapaan jälkeen "ainakin yhtenä päivänä" ennen uutta äitiyslomaa jotta saat tuon kolme kuukautta taas kotiin. Näin minulle Kelalta sanottiin, kun aikoinani tuota samaa asiaa sieltä tiedustelin.
No, en mennyt siksi yhdeksi päiväksikään töihin ;-)

:)) jaa-a. Mitäköhän tosiaan?
Kannattaa kuitenkin muistaa että työnantajalle pitää ilmoittaa äitiyslomalle jäämisestä viimeistään kaksi kuukautta (muistaakseni, joku korjaa jos olen väärässä) aikaisemmin..

Itse olen rahoitusalalla ja sain tuon 3 kk:n palkan vaikka en päivääkään ollut välissä töissä. Olen kuullut että joillakin aloilla riittää että jättää esim. yhden lomapäivän sisään koska tällöin voi ajatella että siellä on yksi työpäivä jos ei päivää ottaisikaan lomana ja saa tuon 3 kk:n palkan. Tosin nythän Kela maksaa 4 kk:n ajalta 90% palkasta joten ero ei ole järin suuri vaikket palkkaa saisi.

Vielä sen verran että aika omituisen neuvon kolmen äiti oli Kelalta saanut sillä eihän asia ole millään muotoa Kelan virkailijan päätettävissä tai tiedossa. Asia riippuu täysin työehtosopimuksesta. Minulle Kelassa sanottiin että asia pitää selvittää omasta palkkahallinnosta ja kun sinne soitin sanottiin heti että kyllä palkka maksetaan automaattisesti. Piti vain lähettää työnantajalle paperit ja uusi verokortti ja olipa mukava yllätys että palkka oli äitiysloman ja hoitovapaan aikana vielä mukavasti noussut, niinpä nautin 3 kuukautta ihan luksustuloista (mutta kannattaa ehdottomasti laittaa näistä rahoista osa säästöön uutta hoitovapaata varten)!

Alkuperäinen kirjoittaja Tuplamamma:
Vielä sen verran että aika omituisen neuvon kolmen äiti oli Kelalta saanut sillä eihän asia ole millään muotoa Kelan virkailijan päätettävissä tai tiedossa. Asia riippuu täysin työehtosopimuksesta. Minulle Kelassa sanottiin että asia pitää selvittää omasta palkkahallinnosta ja kun sinne soitin sanottiin heti että kyllä palkka maksetaan automaattisesti. Piti vain lähettää työnantajalle paperit ja uusi verokortti ja olipa mukava yllätys että palkka oli äitiysloman ja hoitovapaan aikana vielä mukavasti noussut, niinpä nautin 3 kuukautta ihan luksustuloista (mutta kannattaa ehdottomasti laittaa näistä rahoista osa säästöön uutta hoitovapaata varten)!

Ehkäpä Kelan virkailija tiesi, missä kolmen äiti on töissä (esim kunnalla tai valtiolla). Ja näin ollen tiesi, että yksikin päivä riittää. ???????? ihan vaan pohdin...

Ai. Onkohan systeemissä tullut sitten joku muutos? Aikaa minun tapauksestani on jo muutama vuosi.
Todellakin ohjeen sain Kelalta, ja varmistin sen vielä oman työpaikkani palkkiksesta (en ole kunnan/valtion leivissä).

No, hyvä tietää että tuo on työpaikkakohtainen asia.

Minäkin jäin hoitovapaalta suoraan uudelle äitiyslomalle ja työnantaja maksoi 3 ensimmäisen kk:n palkan vaikken käynyt välillä päivääkään töissä. Näin siis myös tietoliikennealalla. Tuplamamman vinkki tuosta säästöön laittamisesta on muuten hyvä! Ei tunnu sitten paluu "köyhäilyyn" ihan niin kurjalta :O)

Yhteistyössä