Äitiyspäivärahasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keijukukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Keijukukka

Vieras
Olen tällä hetkellä hoitovapaalla hoitamassa juuri vuoden täyttänyttä lastani. Vauvan laskettuaika on joulukuussa ja hoitovapaani jatkuu äitiysloman alkuun saakka. Muistelen, että esikoista odottaessani sain palkan reilulta kahdelta ensimmäiseltä äitiyslomakuukaudelta. Osaisiko joku sanoa, miten on nyt eli saanko lainkaan palkkaa vaiko vain Kelan päivärahan? Äitiyspäiväraha lienee sama kuin edellisestäkin lapsesta. Pitääkö minun keskeyttää hoitovapaa itse vai keskeytyykö se automaattisesti seuraavan äitiysloman alkaessa. Olisin kiitollinen, jos jollakulla olisi aikaa infota näistä asioista.

Itse ilmoitin työnantajalle uuden äitiysloman alun ja saan palkkaa sen reilun 2kk ajan, kun jään äitiyslomalle. Kelalle myös toimitin laput, jossa hain äitiys ja vanhempainrahaa ja äitiysavustusta. Äitiysraha voi olla sama kuin edellisestäkin lapsestasi, ellet ole esim. vuonna 2006 tienannut enemmän kuin mistä edellinen äitiysraha on laskettu. Minulla esim. nousi, koska tulot olivat 2006 paremmat kuin 2005.
Hoitovapaan keskeyttämisestä, työnantajalle se varmasti keskeytyy automaattisesti, kun ilmoitat äitiyslomastasi. Kelalta minulle tuli lappu kodinhoitotuen tarkastusta varten, sen jälkeen kun tuli päätökset äitiys ja vanhempainrahasta hoitovapaan osalta. Kävin kelalla ja kirjoitin virkailijan neuvosta lappuun, että en hae kodinhoitotukea sen jälkeen, kun jään äitiyslomalle.
Kodinhoitotukea ja sitä jotain lisä osaa on manhdollista saada myös äitiysraha/vanhempainrahakautena, jos tulot eivät ylitä jotain tiettyä summaa... kuukaudessa...

Riippuu työpaikasta tuo,että saatko sen parin kuukauden palkan vai et. Itse en saanut, koska olin anonut huhtikuun loppuun asti hoitovapaata,jäinkin äitiyslomalle jo tammikuussa,hoitovapaani ei katkennut vaan äitiyslomani alkoi vasta toukokuun alusta kun hoitovapaa oli loppunut,menetin siis sen työnantajan maksaman palkan.
Kelasta kyllä sain äitiyspäivärahaa ihan siitä asti kun äitiyslomani virallisesti alkoikin.

Yhteistyössä