Äitiys ei ole saavutus.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aivan, äitiys ei ole saavutus, mutta se on että pystyt niistä lapsistasi kasvattamaan kunnon kansalaisia jotka vuorostaan kantavat sitten kortensa kekoon, opiskelevat ja luovat itselleen ja jälkeläisilleen hyvät puitteet jatkaa sukua.

On se siinä mielessä saavutus hyvinkin, että tulee raskaaksi, jos siinä ollut ongelmia. Ja vielä suurempi saavutus jos äitiyden pestin hoitaa hyvin. Minulla muitakin meriittejä jos katsotaan yhteiskunnallista asemaa ja taloudellista puolta mutta silti äitiys on ehdottomasti se tärkein työ henkisesti.

Onko jonkin saavutuksen mitta aina vaan koulutustaso, palkka, auton merkki ja malli tai asunnon rahallinen arvo? Puolison arvo ja asema työmarkkinoilla? Lasten menestys koulussa tai harrastuksessa? Kuulostaa hiukan turhan materialistiselta mun arvomaailmaan.

Entäs sitten kun on saavuttanut jonkun palkka- tai koulutustason? Lähtee tavoitteelemaan seuraavaa eikä ole koskaan tyytyväinen?

• Tykkää
Reactions: Data
Onko jonkin saavutuksen mitta aina vaan koulutustaso, palkka, auton merkki ja malli tai asunnon rahallinen arvo? Puolison arvo ja asema työmarkkinoilla? Lasten menestys koulussa tai harrastuksessa? Kuulostaa hiukan turhan materialistiselta mun arvomaailmaan.

Entäs sitten kun on saavuttanut jonkun palkka- tai koulutustason? Lähtee tavoitteelemaan seuraavaa eikä ole koskaan tyytyväinen?

Minusta on suurempi saavutus kasvattaa elämäänsä tyytyväisiä ja onnellisia aikuisia. Jos he vielä levittävät onnellisuutta muillekin niin vanhempi on onnistunut erinomaisesti.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi ja Bitch
Hiukan hassu aloitus, ainakin omasta näkökulmasta. Itse olen 36-vuotias ja vihdoin odotan esikoistani. Eipä ollut lapsen saaminen itsestäänselvää meidän perheessä ja kyllä se nyt tällä hetkellä tuntuu siltä kaikista suurimmalta saavutukselta. Noista muista saavutuksista en sitten osaa sanoa. Aika paljon on sellaista mikä ulospäin näyttää hienolta - mutta tosiasiassa aikaa on vaan ollut enemmän kun ei ole olllut sitä perhettä huollettavana.

Nyt vaan toivon, että kaikki sujuu hyvin ja meistä todella tulee vanhemmat ja hyvät kasvattajat.

[QUOTE="hillla";29695904]Varmaan aika raskasta elämää tollanen, tietkö, ottaa omille niskoilleen Afrikan miesten raiskaukset ja naisten ehkäisyongelmat. Itse koen että olen vastuussa vain omista teoistani ja valinnoistani. Ja vaikka elän tätä omaa elämääni, se ei tarkoita etten voisi sivussa auttaa myös muita. En usko että tuollainen marttyyriys parantaa yhtään kenenkään elämänlaatua.[/QUOTE]

Äsken kun tätä palstaa luin olin neutraalisti teidän molempien väittelystä mutta nytten voin sanoa että tuo lauseesi ei tee sinusta pelkästään huonoa äitiä vaan erittäin epämielyttävän ja huonon ihmisen.

Eivät ne naiset niitä raskauksia ja raiskauksia päätä, Mene käymään kehitys maissa niin ymmärrät ja kun tuosta kasvat kuten lapsesi niin tiedät ettei elämä ole mitään sateenkaaria täynnä.

Itse olen yhden lapsen äiti ja lapsi on jo 25vuotias mutta voin sanoa että tottakai lapseni on tärkeimmistä asioista maailmassa kun se on nyt syntynyt ja maaimassa mutta kyllä se elämäni se kasvatus ja lapsen pito pois hukkasi.

Mutta eihän tietenkään voi sanoa enää olemassa olevasta lapsestani mitään mutta jos uusiksi joutuisin lapsen kasvattamaan ja olisin siinä iässä (31) kun lapseni sain niin ei ikinä! enää. en kyllä tekisi toiste. onneksi on ihana tyttö mutta elämänihän siinä meni. Enkä syytä tyttöäni tietenkään.

Omaisuuden arvo on ainoa todellinen saavutus. Merkittävän omaisuuden kerääminen vaatii paljon muutakin kuin koulutus tai hyvä palkka.

Omaisuus on ihmisen tärkein mittari koska se takaa onnen sekä omalle perheelle että tuleville polville.

[QUOTE="vieras.";29695990]Omaisuuden arvo on ainoa todellinen saavutus. Merkittävän omaisuuden kerääminen vaatii paljon muutakin kuin koulutus tai hyvä palkka.

Omaisuus on ihmisen tärkein mittari koska se takaa onnen sekä omalle perheelle että tuleville polville.[/QUOTE]

Todelliseen vakavaraisuuteen verrattuna pelkkä vanhemmuus ei ole minkäänlainen saavutus. Rotatkin osaavat lisääntyä mutta vain ihminen osaa rakentaa jotain pysyvää.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;29695762:
Jos ei sinusta ole muuhun kuin äidiksi et ole saavuttanut elämässäsi yhtään mitään.

Ei moni muukaan asia ole, mutta silti ihmiset tykkää leijua vaikka uuden autonsa tai talonsa kanssa. Ei velkaraha mikään saavutus ole sekään, eikä kyllä ole mikään tavallinen työkään. Eikä se, että maksaa veroja kuten suurin osa muistakin ihmisistä.

Toisaalta, jos vanhemmuus on ollut haaveena, siitä tulee omalla tavallaan saavutus - ihmiselle itselleen.

Vakavan masennuksen sairastaneena, siitä selvinneenä en pysty näkemään ainoina saavutuksena pelkkää materiaalia. Jos ihminen on niin materialisti että kokee saavuttavansa jotain vain varakkuuden kautta, niin sanon että siinäpä surullinen kohtalo.

Jokaisella ihmisellä on omanlaisensa elämä ja on erilaisia saavutuksia. Kuten joku sanoi että jollekin kaupassa käynti voi olla saavutus.

Mulle saavutus on se, että selvisin vaikeista ajoista entistä vahvempana. Mulle on saavutus että sain elämäni tasapainoon.

Ikinä ei pidä vähätellä toisten saavutuksia.

Ihan yhtä lailla voi sanoa että hyvä koulutus ei ole saavutus, se kun ilmaista ja Suomessa kuitenkin jokainen "patistetaan" kouluun. Iso talo ei ole saavutus, sen saa rahalla. Työpaikka ei ole saavutus, kaikillahan niitä on. Vieläkö jatketaan...

Ei ne yksittäiset teot olekaan. Se on se miten ne tekee. Ja ne on ne omat henkilökohtaiset tavoitteet niitä saavutuksia. Ne ovat jokaiselle eri asioita. Ei kukaan voi antaa mitää yleismaailmallista ohjetta siitä mitkä lasketaan saavutuksiksi. Joillekin vanhemmuus on maailman isoin saavutus, toisella se ei ole edes to do-listassa.

Ei mikään koulu ja paperit olekkaan saavutus vaan se on saavutus kun pääsee yli jostain mitä ei ole itse aiheuttanut esim sairaudet jne tai että rakentaa jotain mikä parantaa ja vähentää toisten elävien (ihmisten/eläimien) kärsimystä yms ja helpottaa heidän elämää.

Taas lapsen teosta olen sitä mieltä että siinä se on oma teko ja anteeksi jos kuulostaa pahalta mutta "oma moka" silloin ei ole kasvatus saavutus niinkuin ei ole sekään jos hakkaat jonkun henki hieveriin ja sitten soitat ambulanssin.

Sekä myös se että koulu suomessa ja tälläisissä itsestään selvyys maissa ei ole saavutusta nähnytkään. Romaniassa ihmiset jotka ahertavat ruuan eteen tai kiinassa niin ovat 100 kertaa sisukkaampia ja ahkerampia kuin yksikään suomen *pätevä yliopisto/ paperit saanut yksilö" en tahdo ilkeästi kirjoittaa, olen pahoillani jos tämä kuulostaa ilkeältä mutta elämä on tälläistä :/ toivon kaikille hyville kuitenkin kaikkea mahdollista hyvää.

Poistakaa viha ja ottakaa rauha, Lopettakaa alkoholi ja mielialamyrkyt ja vaihtakaa ruohoon! Relax :) ja Peace!

Mulla on lapsi, mutta en pidä sitä saavutuksena vaan yhtenä hienona puunhaarana omassa elämässäni. Sen sijaan yksi saavutuksistani oli saada yksi projekti eteenpäin kotikaupungissani josta on tietylle ihmisryhmälle paljon hyvää ja ennenkaikkea apua.

Minä pidän kyllä hyvää kasvatusta saavutuksena. Vaikka joku asia on oma valinta, ei sen hyvin hoitaminen ole pikku juttu, varsinkaan tänä aikana kun tuntuu että joka toinen lapsi on päästään vialla (kiitos vanhempiensa).

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Mikä tässä maailmassa on saavutus? Raha sitä ei ainakaan ole, rahaahan ei ole edes olemassa eikä se ole ihmiskunnalle millään tavoin tarpeellista. Onnellisuus? Se on jo saavutukseksi laskettavissa, jossain määrin.

en kyllä sanoisi äitiyttä saavutukseksi. Mutta saavutus voisi olla se, että lapseni suht järjissään kasvavat aikuisiksi ja löytävät omat paikkansa maailmassa sekä ehkä tärkeimpänä, kykenevät selviytymään mahdollisista vastoinkäymisistä.

en kyllä sanoisi äitiyttä saavutukseksi. Mutta saavutus voisi olla se, että lapseni suht järjissään kasvavat aikuisiksi ja löytävät omat paikkansa maailmassa sekä ehkä tärkeimpänä, kykenevät selviytymään mahdollisista vastoinkäymisistä.

Peruskoulu ja sosiaalitoimi pitävät tästä huolen, ei ole vanhempien ansiota jos lapset sattuvat pärjäämään elämässä.

Minusta taas ei olisi ikinä äidiksi. Kestämään tuskallisia raskausajan vaivoja ja loppuajan mahdollisia hengitysvaikeuksia, repeytymistä synnytyksessä ja helvetillistä kipua tuntikaupalla...lasta joka vuosikaudet roikkuisi takiaisena sylissä, kotona olemista lapsen kanssa, muun maailman äitimyyttiin perustuvia vaatimuksia...valvomisia öisin odotellessa murrosikäistä kotiin kavereiden luota... Ennemmin kiipeäisin Everestille, olis varmaan helppoa äitiyteen verrattuna.

[QUOTE="vieras.";29695990]Omaisuuden arvo on ainoa todellinen saavutus. Merkittävän omaisuuden kerääminen vaatii paljon muutakin kuin koulutus tai hyvä palkka.

Omaisuus on ihmisen tärkein mittari koska se takaa onnen sekä omalle perheelle että tuleville polville.[/QUOTE]

Tuo on sun tapasi mitata asiaa. Mulle se mittari tarkoittaa elämistä täysillä ettei tarvitse letkulla ruokittavana kuolemaa odottavana mummona harmitella kun ei sitä ja sitäkään tullut tehtyä.

Työ.. Viihdyn työssäni, tykkään työstäni mutta silti se on vain työ, keino rahoittaa vapaa-aika.

Auto.. Ajan 14v vanhalla pienellä autolla. Toistaiseksi se ei ole koskaan jättänyt tielle eli täyttää tarkoituksensa loistavasti

Talo..mulle talo ei ole omaisuuden mittari eikä sijoituskohde. Se on vanha rakas vino tönö, jossa mun lapseni ovat syntyneet ja kasvaneet, se on täynnä muistoja ja elämää

Säästöjä on, mutta en mä niitä mitenkään tarkoituksellisesti jälkipolville säästä vaan käytän omaan elämään ja omien haaveideni toteuttamiseen. Jos jotain jää, pitäköön lapset.

Kukin elää omien arvojensa mukaan eikä mikään tapa ole toista huonompi

Mun mielestä voi olla saavutus vaikka tän palstan lukeminen. Jokainen siis määritelköön omat saavutuksensa ja koska se on minun mielestäni minun saavutukseni, ei sitä voi kukaan muu mitätöidä.

Kiitos hei.

Yhteistyössä