äiti pitää 60-vuotis synttärit ulkomailla lähipiirille. Ilmoitin, että ei me päästä. Suuttui :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "inka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"inka"

Vieras
veljeni perhe ilmeisesti reissuun pääsee ja he olivatkin toivoneet, että synttärit olisi ulkomailla. Itse taas pyysin, että jos ne olisi vaikka kotimaassa pidennetty viikonloppu tai sellainen, että mekin päästäisiin. Äitini ei ymmärrä miksi ei päästä. Meillä kolme lasta ja pienin on 1,5v. Lasten kanssa matkustaminen ei ole ongelma, koska olen yksinkin ollut ulkomailla näiden kanssa, mutta tällä hetkellä ei ole rahaa ( olen hoitovapaalla ), miehellä työkiireitä silloin ja lomapäiviä vähän ( oli ajatellut käyttää niitä jouluna ), meidän esikoinen on ekaluokalla ja koulun aloitus ainakin nyt ollut hankalaa ( lähinnä lukeminen ja kirjoittamisen harjoittelu ) en voi ottaa häntä pois viikoksi koulusta. En ymmärrä miksi ei ymmärrä perustelujani. Olisi kuulemma ehdottomasti halunnut meidän perheen sinne :( nyt on loukkaantunut :( Nyt sitten mietin, että lähden kahden nuorimmaisen kanssa sinne ja mies jää esikoisen kanssa kotiin. Miten te tekisitte? :(

[QUOTE="vieras";27208355]no eikös äitis voi maksaa teidän matkan kun kerran teillä on rahasta pulaa ja on itse päättänyt järkätä synttärinsä kaukana? :D ihan käsittämättömiä ongelmia joillain.[/QUOTE]

ei se raha ole ainoa ongelma. On minulla säästöjä, mutta olin ajatellut niitä käyttää johonkin muuhun. ei se nyt 5 hengen matkaa voi maksaa, koska sitten pitäisi maksaa veljenkin perhe 4 henkeä.

Jääkää mieluummin koko perhe pois. Äitisi ymmärtäköön asian ja kai voit hänelle sanoa teidän taloudesta tällä hetkellä. Joka tapauksessa esikoiselle ikävä asia, jos joutuu jäämään pois ja varsinkin jos koulun aloittaminen on ollut hankalaa. Ei ainakaan tee koulumotivaatiolle hyvää, jos vielä jää paitsi jostakin mukavasta.

[QUOTE="alma";27208379]Siis eikö se äiti maksa matkaa? Minusta on ihan otsestään selvää, että jos ulkomailla juhlia järjestetään, niin vieraiden matkat kustannetaan.[/QUOTE]

no ei maksa. eikä se rahakaan ole suurin ongelma.

Jääkää mieluummin koko perhe pois. Äitisi ymmärtäköön asian ja kai voit hänelle sanoa teidän taloudesta tällä hetkellä. Joka tapauksessa esikoiselle ikävä asia, jos joutuu jäämään pois ja varsinkin jos koulun aloittaminen on ollut hankalaa. Ei ainakaan tee koulumotivaatiolle hyvää, jos vielä jää paitsi jostakin mukavasta.

Niinpä. Olen vääntänyt asiaa äidilleni rautalangasta, mutta ei halua nyt ymmärtää. joku pidennetty viikonloppu, esim. kaupunkiloma olisi sopinut tosi hyvin.

Raha se on ikuinen ongelma, mutta 60-päivät johon oma perhe ei osallistu on kyllä toinen. ISO merkkipäivä kuitenkin kyseessä, joten eikö tilapäistä rahoitusta saisi jostain? Kysy asiaa suoraan äidiltäsi, että voiko hän lainata rahaa. Jos hän ei voi lainata, niin varmasti paremmin ymmärtää että miksi et kertakaikkiaan pysty osallistumaan.

[QUOTE="vieras";27208423]Raha se on ikuinen ongelma, mutta 60-päivät johon oma perhe ei osallistu on kyllä toinen. ISO merkkipäivä kuitenkin kyseessä, joten eikö tilapäistä rahoitusta saisi jostain? Kysy asiaa suoraan äidiltäsi, että voiko hän lainata rahaa. Jos hän ei voi lainata, niin varmasti paremmin ymmärtää että miksi et kertakaikkiaan pysty osallistumaan.[/QUOTE]

En minä ainakaan ottaisi lainaa kenenkään syntymäpäivien takia!

[QUOTE="vieras";27208423]Raha se on ikuinen ongelma, mutta 60-päivät johon oma perhe ei osallistu on kyllä toinen. ISO merkkipäivä kuitenkin kyseessä, joten eikö tilapäistä rahoitusta saisi jostain? Kysy asiaa suoraan äidiltäsi, että voiko hän lainata rahaa. Jos hän ei voi lainata, niin varmasti paremmin ymmärtää että miksi et kertakaikkiaan pysty osallistumaan.[/QUOTE]

kyllä rahoituskin varmasti järjestyisi, mutta tuo ajankohtakin on huono ja ekaluokkalaisen poissaolo koulusta. Luitko aloituksen?

Aika hyvin perustellut syyt mielestäni, meidänkin lapsella ekaluokka takkusi ja en olisi kyllä kuvitellutkaan mitään viikon ylimääräisiä lomia siihen. Tuollaiset merkkipäivät suunnitellaan yleensä hyvissä ajoin etukäteen, jotta ehditään hoitaa asiat siihen malliin että kaikki pääsevät. Ei kukaan voi olettaa että perheellisillä on maksaa tuosta vain matkat koko porukalle, ja ottaa lapsi koulusta. Ja hoitaa vapaata töistä. Toki se harmittaa jos on ajatellut kaikki valmiiksi, mutta tuollaiset lomat olisi helpompi päättää jos kysyisi ja sovittaisiin vaikka joulunpyhiin tai muuten loma aikaan jolloin olisi oletettavasti kaikkien helpompi lähteä.

• Tykkää
Reactions: Dongxi

En takuulla ottaisi LAINAA siksi, että pääsen ulkomaille. En vaikka kyseessä olisi oman äidin syntymäpäivät. Ja kiva törsätä miehen joulun lomapäivät nyt jos oli ajatellut ehkä viettää aikaa ja lomaa oman perheensä kanssa sitten jouluna.

Jos haluaa viettää syntymäpäivänsä ulkomailla niin joutuu varauytumaan siihen, että kaikki eivät vain pääse mukaan. Tässä asiassa ei ole mitään syytä miksi järkevä aikuinen ihminen loukkaantuisi tai suuttuisi.

[QUOTE="veera";27208430]Onko äitisi ihan normaali järkkinen? Siis herra jumala, jos kutsuu ihmisiä juhliin joka järjestetään ulkomailla niin se ei ole sama kuin, että helsinkiläinen joutuu matkustamaan tampereelle. Rahaa ja aikaa ei aina satu yhteen.[/QUOTE]

on hän normaalijärkinen. Hän on vaan asunut viimeiset 8v yksinään, kun isä kuoli ja hänestä on tullut aika itsekäs. Hänen mielestään kaikki saadaan kyllä järjestettyä. Kyllä varmasti kaikki muu vielä saataisiinkin, mutta tuo lapsen koulu!

Eiköhän se kuitenkin ollut juhlakalun oma päätös viettää juhlansa sellaisessa paikassa ja sellaisena aikana ettei oma lapsi perheineen voi osallistua

[QUOTE="vieras";27208467]Ja minä puolestaan en ikinä jäisi pois rakkaan äitini isosta merkkipäivästä.[/QUOTE]

Mulle oma perhe olisi tärkeämpi. En ottaisi ekaluokkalaista viikoksi pois koulusta enkä tuhlaisi säästöjäni kenenkään juhliin.

Mut mä oonki mä.

[QUOTE="vieras";27208467]Ja minä puolestaan en ikinä jäisi pois rakkaan äitini isosta merkkipäivästä.[/QUOTE]

en minäkään edes miettisi tätä asiaa jos ne synttärit olisi pidennetty viikonloppu jossain euroopassa tai kotimaassa.

No kukapa haluaisi ihan vapaaehtoisesti ja kevyin mielin jäädä pois kivalta matkalta ja oman äidin merkkipäivien vietosta? Mutta aina ei vain voi lähteä ulkomaille. Mun mielestä juhlien järjestäjälläkin on joku velvollisuus miettiä sitä miten rakkaat ihmiset pääsevät mukaan juhliin. On täysin kohtuutonta vaatia, että ihmiset käyttävät lomapäivänsä, laittavat tuhansia euroja rahaa vain yksien merkkipäivien viettoon... Oikeastaan, kun tarkemmin ajattelen niin todella itsekästä.

Kyllä minä jäisin jos velkaa joutuisin sen takia ottamaan.Ei siinä mistään rakkaudesta tai rakkaudettomuudesta ole kyse.Jos äiti ehdottomasti haluaisi kaikki paikalle niin pitäisi kyllä valmistautua avustamaan matkakuluissa.

Jättäisin menemättä. Jos on "pakko" mennä, niin äiti maksakoon ainakin aikuisten matkat. Isä voi tulla ekaluokkalaisen kanssa aiemmin kotiin, jottei koululainen joudu olemaan kuin päivän tai pari pois koulusta.

Yhteistyössä