Äiti ja jouluruoka :( Onko lasten pakko syödä jouluruoka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Äiti kutsui meidät syömään. Sanoin hänelle ettei lapset syö jouluruokaa, eivät tykkää. Vastaus oli jos kerran eivät syö niin jäävät ilman ruokaa, koska hän ei tee mitään muuta. Ehdotin hänelle, että tuon lapsille ruokaa kotoa, kielteinen vastaus tuli siihenkin.
Ei menty syömään ja äiti vihainen kun kasvatan nirppanokkia jotka uskaltavat valittaa mitä ruokaa saavat eteen.
Lapset ovat maistaneet jouluruokaa, mutta eivät tykkää. Onko lasten pakko sitten syödä jos ei maistuu?

Ei ole pakko.
Maistaa pitää tietysti. Ja sillointällöin uudelleen, josko jo tykkäisi.
Mutta mutään ei ole pakko syödä.

Meillä on joulupöydäsdä yleensä niin laaja kirjo erilaisia ruokia, että joksinen löytää jotain itselleen.
Jopa minä vegaani.

Ei tykkää mistään? Kinkusta ja perunoista? Tai mitä nyt teidän joulupöytään kuuluukaan...

Meilläkin lapset on aika nirsoja jouluruuan suhteen, kinkku maistui toiselle, kala ei kummallekkaan. He siis söivät lähinnä perunaa ja salaattia. Jälkkärit kyllä maistui :)
Itsekkään en ala siihen, että jos on jokin ruoka tarjolla, niin lapsille tehdään sitten ihan oma ruoka. Mutta siihen alkuperäiseen tarjoiluun pitäisi sitten taasen ottaa huomioon se, että siellä olisi jokaiselle jotain syötävää.

Mua taas on aina harmittanut se, että anoppilassa lapsille on lihapullat ja makaronilaatikko joulaterialla. Haluaisin, että lapset opettelee syömään jouluruokia. Ei se ole kerran vuodessa liikaa vaadittu. En itsekään lapsena läheskään kaikesta pitänyt, mutta opin tykkäämään, ja esim. inhokkini lanttulaatikko on nykyään jouluruuista ihan paras.

Mä taas en ymmärrä sitä, että aikuiset kerää joulupöydän täyteen omia herkkujaan ja.lasten tulee syödä niitä samoja vaikkei maistuiskaan. Meillä kaikki saa toivoa joulupöytään omia herkkujaan. Arkena sitten syösään sitä ruokaa mitä ruoanlaitttaja on laittanut, mutta en silloinkaan laita ehdointahdoin ruokaa, joka ei maistu kellekään.

Meillä kanssa niin paljon erilaisia ruokia pöydässä, että kyllä sieltä lapsille jotain ruokaa aina on, mikä maistuu. Meillä lapset yllättävän kaikki ruokaisia ja rohkeita maistamaan uusia juttuja. Eniten kyllä syövät perunaa, kinkkua, valkokastiketta ja perunalaatikkoa. Kylmäsavulohi on meidän 4 vuotiaan herkkua. Sallattia (=rosolli) nuoremmat lapset ei syö, mutta italian salaattia (itse tehtyä) menis vaikka kuinka paljon. Jälkiruoat tietenkin maistuvat.
Mutta juu, ei meillä myöskään tehdä mitään erikseen juuri lapsille. Eikä lihapullat kuulu meidän joulupöytään.
Itse muistelin juuri äitini kanssa omaa lapsuuttani enkä minäkään mitään muuta syönyt joulupöydässä kuin kinkkua, valkokastiketta ja perunaa.

Jouluruokapöydässä on yleensä tarjolla sen verran monenlaista, joten ihmettelen jos mikään ei kelpaa. Kaikkea ei oo pakko ottaa eikä maistaa minusta, mutta luulisi että sieltä pöydästä löytyis jotain joka maistuis. Itse taisin syödä lapsena jouluaterialla enimmäkseen porkkanalaatikkoa ja rosollin vaaleanpunaista kermavaahtoa :D Kaveri tykkäsi syödä joululimppua, jonka päällä oli italiansalaattia

Ei meilläkään lapset 3kpl tykkää jouluruuista. Ei tullut mieleenkään silti, että heille omia ruokia tehtäisiin. Aina pöydässä on kuitenkin perunaa, leipää, jolla saa vatsansa täyteen. Ja pikkulusikat maistavat laatikoita, tai ainakin 1 viidesosaa lusikallista. Ehkä ne teineinä syövät jo kunnolla useimpia jouluruokia.

En ole koskaan uskonut siihen että lapsi pitää pakottaa syömään. Miksi siitä syömisestä on aina tehtävä niin kauhean iso numero, oikea tapahtuma. Ihmekään että tulee sitten kaikenmaailman syömishäiriöitä.

jos lapsille ei kelpaa jouluruoka pöydässä mikään perinteisista jouluruista , on vanhemmissa paljon vikaa.
millainen lapsi ei ole oppinut syömään ihan perusmakuja ja ruokia.
melkosia idiootteja kasvattajia jos lapset on opetettu pelkälle nakille, ranskalaisille, hampurilaisille tai pitsoille. eikä ole opetettu syömään juureksia, lihaa, kasviksi, perunaa.

Äitisi on täysin oikeassa!

No en minäkään lapsena jouluruuista tykännyt vaikken ollu ranskalaisia ja pitsaa nähnykään. Vasta aikuisiällä opin jouluruokia syömään. Eikä ne kyllä vieläkään suurta herkkua ole. Kaikki ei vaan pidä kaikesta.

Mitään ruokaa ei ole pakko syödä. Jouluruokaa voivat kotona maistella, ja opetella ajan saatossa sitä syömään. En itsekään veisi lapsiani tilanteeseen jossa toinen kädet syyhyten odottaa että pääsee niitä kyykyttämään. En pakota lapsia syömään mitään ruokaa mutta en tee siitä mitään numeroa, kyllä meilläkin on saanut mennä pois pöydästä jos ei ruoka ole kelvannut.

Toisaalta omat lapseni syövät melkein mitä vain. Luulen että ruokaan ei meillä liity mitään inhottavaa koska syöminen on vapaaehtoista ja pienenä on saanut syödä käsin ja sotkea ruoalla. Koirat ovat "siivonneet" roiskeet.

Täällä myös yksi joka ei lapsena tykännyt ns. perinteisistä jouluruuista. Maistoin niitä toki mutta maistaminen ei tehnyt niistä yhtään parempia. Nyt päälle nelikymppisenä en tykkää niistä sapuskoista vieläkään. Meiltä ei löydy jouluna laatikoita, kinkkuja eikä rosollejakaan. Sen sijaan käytetään mielikuvitusta ja tehdään joka joulu jotain hyvää josta kaikki meidän perheessä nauttivat. Suunnittelussa otetaan huomioon myös lapsen toive. Eli ketään ei pakoteta syömään jotain mitä he eivät halua.

Pakko ei ole kaikkea syödä, mutta jouluruokaöydästä aivan varmasti löytyy jotain myös lapsille, joten omien eväiden kiikuttaminen lapsille erikseen on tyhmää ja antaa ehdottoman vääriä signaaleja lapsille. Maistelemiseen kannustaminen on varmasti parempaa vanhemmuutta kuin kaikelta uudelta varjeleminen sen pelossa että joku uusi olisikin lapsesta vallan kamalaa...

Minusta on outoa, että todella jätitte menemättä sovitulle jouluaterialle!!! Todella epäkohteliasta! Sen sijaan en olisi liikaa kysellyt asiasta tai korostanut anopille sitä, mistä lapset eivät tykkää, vaan noin vain vienyt tuliaisena lapsillekin maistuvia ruokalajeja.

Joulupöytä on yleensä monipuolinen ja meillä siihen kuuluu myös itsetehdyt lihapullat ja maksalaatikko, perunat jne. joten lapset usein syövät vain niitä ;). Jouluna ei todellakaan pakoteta ketään syömään, mutta toisaalta ei siitä tehdä mitään numeroakaan kuka valitsee mitäkin ruokaa.

Meillä lapsille laitettiin jouluaattona mummolassa vähän kaikkia jouluruokia. Lähinnä perunaa, kinkkua ja salaattia söivät, mutta eivät oikein tykänneet ruuasta. Joulupäivänä kävimme vielä toisessa mummolassa. Lapset nyrpistelivät nenäänsä edellisen päivän jäljiltä, mutta toinen sanoi haluavansa riisipuuroa, ja sitä he söivät kumpikin. Puuroa oli aikuisille vain aamu- ja iltapalana.

En tajua osaa näistä vastauksista. Kylään kun mennään, ei lapsille (edes niille omille kullannupuille) aleta pyytämään erillisiä ruokia saatika sitten itse tuomaan. Tsiisus...

Joko lapset syötetään ennen ruokailua kotona ja kylässä syödään vain leipää ja vettä (kai ne nyt sentään maistuvat) tai sitten lapsille etsitään siitä joulupöydästä ne maistuvat ruuat (esim. salaatti, leipä, perunaa, voita, jne.), että saavat vatsansa täyteen.

Käytöstavat, sekä lapsilla että AIKUISILLA pitää olla vaikkei lapset tarjotuista ruuista pitäisi.

En minäkään pakottamaan lähtisi mutta en myöskään erikseen alkaisi "mainostamaan" että lapset eivät sitten syö jouluruokaa. Varmasti lapsille tulee elämässä muitakin tilanteita eteen jossa tarjottavat eivät kenties niitä lempiherkkuja ole ja silloin pitää osata käyttäytyä muutenkin kuin että vain yökkii ruuille. Olisihan ne lapset voineet syödä kotona ennen lähtöä ettei olisi nälässä olla ja sitten siellä äidin luona ottaneet vähän sitä mikä edes jotenkuten maistuu, tyyliin perunaa ja salaattia. Ajattelepa ap itse miltä itsestäsi tuntuisi kun olisit laittanut ruuan ja kutsunut vieraat ja sitten vieraat kieltäytyisivät tulemasta kun lapsille ei olekaan mitään syötävää.

[QUOTE="vieras";27759017] Ajattelepa ap itse miltä itsestäsi tuntuisi kun olisit laittanut ruuan ja kutsunut vieraat ja sitten vieraat kieltäytyisivät tulemasta kun lapsille ei olekaan mitään syötävää.[/QUOTE]

Minun käy itse asiassa todella paljon surku aloittajan äitiä. Hänen pitää kärsiä vielä siitäkin tuskasta, että on kasvattanut noin huonosti käyttäytyvän lapsen itse...

Ei ole pakko syödä, mutta en mä mitään muutakaan jouluaterialle tee. Jos ei kelpaa, niin olkoon sen kerran ilman sitten. Jos nyt kerran on syömättä, niin tuskin siitä suurta vahinkoa on. Joten ymmärrän kyllä äitiäsi.

Perinteiset jouluruoat ovat jäänne pula-ajoilta. En käsitä, miksi nykyajan lapsia pitäisi opettaa syömään perinteisiä jouluruokia. Jouluateria ei myöskään mielestäni ole se paikka, jossa lasten tulisi oppia maistamaan kaikkea. Sitä kasvatustyötä hoidetaan arjessa ja juhlan aikana jokaisella on oikeus nauttia juhlasta omalla tavallaan. Tämä koskee myös ruokailua. Meille tehdään jouluna useampaa eri ruokalajia jokaisen ruokailijan mieltymysten mukaan. Näin kaikki nauttivat ateriastaan joulupöydässä ja kaikilla on hyvä mieli.

Jos joku ei tykkää porkkana- tai lanttulaatikosta tai syö kurjissa elinolosuhteissa riistokasvatettua kinkkua, ei se tarkoita, että arjessa ei osaisi syödä muuta kuin ranskalaisia.

Yhteistyössä