Aikamoinen puutarha

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Mä en ole pystynyt lukemaan mitään ficcejä aikoihin kun on oma työn alla. Pelkään että alan toistaa liikaa muiden juttuja. Tai taas toisaalta, että jonkun ficissä on joku niin samanlainen juonenkäänne, että joutuisi omastaan vaihtamaan johonkin kompromissijuoneen. 😅 Parempi olla tiedoton.

No onpahan paljon luettavaa sitten joskus.
 
vierailija
Mä en ole pystynyt lukemaan mitään ficcejä aikoihin kun on oma työn alla. Pelkään että alan toistaa liikaa muiden juttuja. Tai taas toisaalta, että jonkun ficissä on joku niin samanlainen juonenkäänne, että joutuisi omastaan vaihtamaan johonkin kompromissijuoneen. Parempi olla tiedoton.

No onpahan paljon luettavaa sitten joskus.
Minulle kävi hyvin kauan sitten niin, että olin alkuvaiheissa kirjoittamassa romaanikäsistä ja sitten jonkun suomalaiskustantajan katalogissa oli kirja, joka kuulosti ihan samalta. Se kässäri jäi kesken siihen paikkaan. :) Ficeissä taas ei voi oikein välttää toistamasta tiettyjä juonenkäänteitä ja teemoja, koska se kuuluu olennaisena osana genreä.
 
vierailija
NIIN KOMEE KAVERI ja same in inglish

 
vierailija
Uusin ficcini "Grindr Mayhem" kuulostaa nimen perusteella kenties AU:lta, jossa pojat tapaavat Grindrissä, mutta pitkästä aikaa tämä ei ole AU, vaan suht nykyhetkeen ja nykytodellisuuteen, ainakin jossain mielessä sijoittuva tarina. https://archiveofourown.org/works/58664323/ Bojan on tulossa Suomeen vierailulle ja kaipailee Jeren apua Grindr-deittailuunsa. Jokin tässä vaivaa kuitenkin Jereä, vaikka ei pitäisi. Eihän hän oikeasti miehistä tykkää sillä lailla, Bojan on rakas sielunveli. (Mitään Bojanin seksiseikkailuita randojen kanssa tarinassa ei tietysti oikeasti kuvata, ja POV on muutenkin Jeren.)

Ja tämä on muuten sitten suomeksi! Katsotaan mitä käy. Ensimmäisessä luvussa "Jos antautuisi kokonaan” päästään jo varsin eroottiseen vireeseen.

- Joymuffin
Kiitos!!! Tämä toimii suomeksi todella hyvin. Oli ilo lukea ja tosi mielenkiinnolla odotan jatkoa ❤
 
vierailija
Uusin ficcini "Grindr Mayhem" kuulostaa nimen perusteella kenties AU:lta, jossa pojat tapaavat Grindrissä, mutta pitkästä aikaa tämä ei ole AU, vaan suht nykyhetkeen ja nykytodellisuuteen, ainakin jossain mielessä sijoittuva tarina. https://archiveofourown.org/works/58664323/ Bojan on tulossa Suomeen vierailulle ja kaipailee Jeren apua Grindr-deittailuunsa. Jokin tässä vaivaa kuitenkin Jereä, vaikka ei pitäisi. Eihän hän oikeasti miehistä tykkää sillä lailla, Bojan on rakas sielunveli. (Mitään Bojanin seksiseikkailuita randojen kanssa tarinassa ei tietysti oikeasti kuvata, ja POV on muutenkin Jeren.)

Ja tämä on muuten sitten suomeksi! Katsotaan mitä käy. Ensimmäisessä luvussa "Jos antautuisi kokonaan” päästään jo varsin eroottiseen vireeseen.

- Joymuffin
Kiitos, tätä oli jotenkin tosi ilo lukea! Täytyy lukea paremmalla ajalla uudestaan. Oli kiinnostavaa seurata Bojanin treffailuja ja Jeren hämmennystä. Ja dialogista tykkäsin tosi paljon. 💚💙
 
vierailija
Hieman offtopic, mutta fandom elderinä tämä kosketti. Rakkauskirje vähän vanhemmille fandomissa oleville ❤ (Madlori on yli 50-vuotias fani, ficcien kirjoittaja ja useammasta fandomista tuttu.)

 
vierailija
Hieman offtopic, mutta fandom elderinä tämä kosketti. Rakkauskirje vähän vanhemmille fandomissa oleville (Madlori on yli 50-vuotias fani, ficcien kirjoittaja ja useammasta fandomista tuttu.)

Ihana, kiitos että toit tänne ❤
 
vierailija
Hieman offtopic, mutta fandom elderinä tämä kosketti. Rakkauskirje vähän vanhemmille fandomissa oleville (Madlori on yli 50-vuotias fani, ficcien kirjoittaja ja useammasta fandomista tuttu.)

Olipa ihana! Ja apua, LiveJournal mainittu 😍 Olin siellä vuosikausia, vieläköhän se on olemassa? Vieläköhön mun tili siellä on olemassa... Se oli ihana alusta ja yhteisö silloin aikanaan. Sitten tuli FB ym. ja kaikki hiljalleen siirtyi niihin, kuten itsekin.
 
vierailija
Minäkin olen pitänyt onnellisia loppuja sen verran oletusarvoisena tämän fandomin tyypillisissä ficeissä, että en ole sitä erikseen tägännyt. Mutta täytyy muistaa tämä jatkossa, kunhan seuraavan kerran saan jotain julkaisukelpoista kasaan.

Yksi juttu, jonka olen lukijana viime aikoina huomannut on se, että moniosaisten ficcien kohdalla omaa orientoitumista helpottaisi, jos kirjoittaja heittäisi ekan luvun kohdalla edes jonkun arvion siitä, kuinka monta lukua ficissä tulee olemaan. On tarinan kannalta aika paljon eroa sillä, onko ficissä esimerkiksi neljä vai viisitoista lukua. Sen sijaan se ei haittaa, jos ensin aiottu lukumäärä sitten vaikka vähän heittääkin. Joka tapauksessa joku aavistus tarinan mittakaavasta helpottaa jotenkin sen pariin uppoutumista. Joymuffin onkin kivasti tätä periaatetta toteuttanut.

Olisi muuten kiinnostava tietää, onko teille muille väliä sillä, kuinka yksityiskohtaisesti ficcien seksuaalinen sisältö on tägätty? Itse koen, että rating kertoo riittävästi siitä, kuinka suoraa seksuaalisen toiminnan kuvailua ficissä on, ja se riittää itselleni. Minun ei ole tarve tietää yksityiskohtaisesti esim. sitä, mitä seksitapoja ficissä toteutetaan, mutta ei näiden luettelu varsinaisesti haittaakaan. Kirjoittajana linjani on, että käytän just aika yleisluontoisesti erilaisia smut-luonnehdintoja yms., ja ajattelen että rating kertoo olennaisimman kuvailun yksityiskohtaisuudesta. Tämä siis "tavanomaisimpien" seksitapojen kohdalla, sit jos ficissä olisi vaikka jotain kinkympää sisältöä, niin tägäisin sen tarkemmin. Ja jos olen epävarma ratingista, laitan sen varovaisuusperiaatteella yhtä pykälää ylemmäs, että kukaan ei joutuisi lukemaan vastoin tahtoaan omaan makuunsa liian seksuaalista sisältöä.
 
vierailija
Hieman offtopic, mutta fandom elderinä tämä kosketti. Rakkauskirje vähän vanhemmille fandomissa oleville (Madlori on yli 50-vuotias fani, ficcien kirjoittaja ja useammasta fandomista tuttu.)

Ei jeesus. Onneks itse diggasin ihan vaan rokkibändejä.
 
vierailija
Ficcien tägäyksestä kysyneelle vastaus, jos mode suo: erikoisemmista jutuista toivon tägäyksiä, jottaa osaan jättää ne väliin, mutta perusp*nemisesta en kaipaa yksityiskohtaisia tägejä.
 
vierailija
Minäkin olen pitänyt onnellisia loppuja sen verran oletusarvoisena tämän fandomin tyypillisissä ficeissä, että en ole sitä erikseen tägännyt. Mutta täytyy muistaa tämä jatkossa, kunhan seuraavan kerran saan jotain julkaisukelpoista kasaan.

Yksi juttu, jonka olen lukijana viime aikoina huomannut on se, että moniosaisten ficcien kohdalla omaa orientoitumista helpottaisi, jos kirjoittaja heittäisi ekan luvun kohdalla edes jonkun arvion siitä, kuinka monta lukua ficissä tulee olemaan. On tarinan kannalta aika paljon eroa sillä, onko ficissä esimerkiksi neljä vai viisitoista lukua. Sen sijaan se ei haittaa, jos ensin aiottu lukumäärä sitten vaikka vähän heittääkin. Joka tapauksessa joku aavistus tarinan mittakaavasta helpottaa jotenkin sen pariin uppoutumista. Joymuffin onkin kivasti tätä periaatetta toteuttanut.

Olisi muuten kiinnostava tietää, onko teille muille väliä sillä, kuinka yksityiskohtaisesti ficcien seksuaalinen sisältö on tägätty? Itse koen, että rating kertoo riittävästi siitä, kuinka suoraa seksuaalisen toiminnan kuvailua ficissä on, ja se riittää itselleni. Minun ei ole tarve tietää yksityiskohtaisesti esim. sitä, mitä seksitapoja ficissä toteutetaan, mutta ei näiden luettelu varsinaisesti haittaakaan. Kirjoittajana linjani on, että käytän just aika yleisluontoisesti erilaisia smut-luonnehdintoja yms., ja ajattelen että rating kertoo olennaisimman kuvailun yksityiskohtaisuudesta. Tämä siis "tavanomaisimpien" seksitapojen kohdalla, sit jos ficissä olisi vaikka jotain kinkympää sisältöä, niin tägäisin sen tarkemmin. Ja jos olen epävarma ratingista, laitan sen varovaisuusperiaatteella yhtä pykälää ylemmäs, että kukaan ei joutuisi lukemaan vastoin tahtoaan omaan makuunsa liian seksuaalista sisältöä.
Itse olen tykännyt tägätä aika lailla kaiken vain, minkä keksin, myös seksin suhteen. Tykkään myös siitä lukijana, että tägejä on käytetty, koska joskus se helpottaa oikean luettavan etsimistä tai auttaa tekemään päätöksen siitä, kuulostaako ficci oikealta itselle. Ihmisillä on niin erilaiset mieltymykset ja jopa traumat, että ellei seksikohtaus ole pelkkä fade to black -tyyppinen sievä kuvaus, niin itse olen tavannut laittaa kaikki tehtävät asiat tägeihin.

Toki on mahdollista myös ylitägätä, ja se vasta ärsyttääkin, jos vastaan tulee ficci, jonka tägiluettelo on pidempi kuin ficin eka luku. Joskus myös näkee sitä, että kirjoittaja ei ole ymmärtänyt tägin tarkoitusta, ja tägää siis turhaan esim. jonkun hahmon bottomina, vaikka penetraatiota ei koko ficissä olisi.
 
vierailija
Mä en ikinä lue tägejä, ei ne edes kerro mulle mitään. Mä oon lukenut enkunkielisinä vain näistä ketjuista suositeltuina löytyneitä (ehkä noin 10-15?) ja jättänyt kesken, jos tarina jo ennen seksiä ei nappaa. Ja siis vain bojere kiinnostaa.
Nykyisin en lue kuin suomeksi ja niitä on niin vähän, ettei ole mitään tarvetta valikoida.
 
vierailija
Oon varmaan poikkeus, mut minä lukijana otan vastaan sen, mitä ficin kirjoittaja tarjoaa. En tarvitse mitään ennakkotietoja mistään, miten monta osaa tai lukua mikäkin ficci tulee olemaan, enkä varsinkaan halua tietää miten tarina päättyy, onko loppu onnellinen vai ei. Sehän on kuin paljastaisi lopun tai koko juonen. Ette kai te kukaan elokuvissa tai kirjoissakaan halua etukäteen tietää kaikkea? Kirjoitan itse myös paljon, en näitä ficcejä ao3 tms, vaan toisena ammattinani.
 

Yhteistyössä