Äidinkielen esseeni (aiheena lasten ruumiillinen kuritus)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tytsi-89
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hommaa hamsteri itselles:
joo en oikein päässyt juttuusi sisälle... mutta jotain tekstiä näemmä on tullut. ärsyttää vaan toi jeesustelu et väsynyt äiti vie ruokalautaisen pois kunhan lapsi on ees maistanut ruokaa... MIKÄ SÄ OOT PUHUMAAN KUN EI KERRAN LAPSIA EES OLE???? ehkä tulee toimeen YHDEN lapsen kanssa toi keskustelu mutta jos sulla olis vaikka 4 alle 5 vuotiasta lasta jotka eri ja samaan aikaan haluaa jotain, piirtää seiniin, tappelee ym.... tuskin enään esittäisit tota samaa tekstiä tänne. pahoinpitelyä en kyl kannata mutta kyllä JOKAISELLA äidillä menee joskus hermot, ja jos vaikka niitä lapsia on enemmäin kuin yks....

Et ole tainnut lukea tekstiäni kovinkaan tarkkaan :whistle: Vai missä kohdassa sanon, etten ymmärrä sitä hermojen menetystä tai etten itse koskaan ole hermostunut/tule hermostumaan?

Alkuperäinen kirjoittaja hommaa hamsteri itselles:
joo en oikein päässyt juttuusi sisälle... mutta jotain tekstiä näemmä on tullut. ärsyttää vaan toi jeesustelu et väsynyt äiti vie ruokalautaisen pois kunhan lapsi on ees maistanut ruokaa... MIKÄ SÄ OOT PUHUMAAN KUN EI KERRAN LAPSIA EES OLE???? ehkä tulee toimeen YHDEN lapsen kanssa toi keskustelu mutta jos sulla olis vaikka 4 alle 5 vuotiasta lasta jotka eri ja samaan aikaan haluaa jotain, piirtää seiniin, tappelee ym.... tuskin enään esittäisit tota samaa tekstiä tänne. pahoinpitelyä en kyl kannata mutta kyllä JOKAISELLA äidillä menee joskus hermot, ja jos vaikka niitä lapsia on enemmäin kuin yks....

Kai ajatuksia ja mielipiteitä voi olla, vaikkei olisi asiasta kokemustakaan? Tuo aihe (ruumiillinen kuritus) on vielä sellainen, josta jokaisella on jokin kokemus: omasta lapsuudestaan, jolloin joko kuritettiin tai sitten ei. Lisäksi aiheesta puhutaan paljon tällaisilla nettipalstoilla ja uutisissakin aika ajoin, joten siitä voi olla jotain mieltä vaikkei itsellä vielä lapsia olisikaan.
Mä olen sitä mieltä, että edes neljän alle viisivuotiaan lapsen äidillä ei ole oikeutta kurittaa lapsiaan fyysisesti, vaikkei mulla olekaan kuin kaksi alle 5 v lasta :saint: . Hermot kyllä menee aika ajoin, mutta miten se liittyy tukistamiseen, nippaamiseen, lyömiseen tms?

Täältä on kyllä turha hakea mitään rakentavaa palautetta :whistle: Kiitos niille muutamille, joilta sitä sain =) Noi "herää hei apina"-tyyppiset kommentit taidan jättää ihan omaan arvoonsa, ne kertovat niin paljon kirjoittajastaan. Ihan tyhjästä en näitä pisteitä ole voinut repäistä, kun sain kerran kiitettävän arvosanan :whistle: Kyseessä ei ole mikään yliopistotason kirjoitus, vaan tavallinen lukioessee, jonka ei kuulu olla puolueeton (tehtävänannossa käskettiin esittämään mielipide ).

Taitaa vain suurinta osaa harmittaa, kun kirjoitan tästä aiheesta, vaikka itselläni ei ole lapsia :saint: Omasta mielestäni tekstini on vakuuttava, mielipiteet ja perustelut hyviä eikä teksti ole liian mustavalkoista/syyllistävää =)

Jos nyt kuitenkin jätettäisiin veljeni tämän aiheen ulkopuolelle :whistle:

Oikein hyvä mielestäni ottaen huomioon että olet lukiossa, ja lapseton. Oma mielipiteeni on hyvinkin yhtenevä kanssasi tässä asiassa, tekstisi pohjalta ainakin, ehkäpä siksi pidin esseestäsikin. Teksti oli sujuvaa lukea. Lukiossa esseiden aiheet käsittelevät usein asioita mistä ei välttämättä ole minkäänlaista kokemusta, siinähän se kirjoitustaitokin kasvaa kun on vähän haastetta. Jos jotain kritiikkiä, niin olisit tosiaan vaikka viimeiseksi kappaleeksi voinut laittaa vielä miten alkuongelma mielestäsi olisi pitänyt ratkaista.

Alkuperäinen kirjoittaja Pohjantähdenalla:
Alkuperäinen kirjoittaja nallekarhu2:
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos aiheena on ruumiillinen kuritus, puhu siitä. Älä anna asian vierestä lastenkasvatusvinkkejä kun ilmeisesti se ei ole esseesi aihe. Mä kiinnitin myös huomiota tuohon tiettyyn ympäripyöreyteen kun kierrellään ja kaarrellaan samaa asiaa, vaikkei siitä ole kovinkaan paljoa painavaa sanottavaa.

Tehtävä oli kertoa mielipide asiasta, ilmiöstä tai aatteesta, jota vastustaa. Toki nuo vaihtoehtoiset rangaistusmuodot ovat olennainen osa, turha vain vastustaa jotain ilman että laittaa jotain ratkaisuehdotuksia yms.

eikös se mene niin että turha vastustaa jotain ilman perusteita. ratkaisu ehdotukset eivät ole perusteita :D
eikä nuo ollut ehdotuksia vaan ehdottomia faktoja mielestäsi :whistle:

Aikasta hyvin sanottu nallekarhu2 :whistle: :D

thänks :D

Hmmm... Ekaksi toi teksti ei ole mun mielestä sujuvaa.
Ja toiseksi, kirjoita sitten tämmösestä aiheesta, kun sulla on omakohtaista koemusta lapsista, ja siitä kuinka lapset osaa kerta toisensa jälkeen kiristää vanhempiensa hermot äärimmilleen. Ja että kuinka sitten toimitaan ja anna sitten vasta äideille vinkkejä pinnan pidentämiseen.

Haluatko todella miltä tuntuu olla väsynyt äiti?? No otanpa pienen kertomuksen vuosien takaa omasta elämästäni. Päällisin puolin kaikki näytti olevan hyvin,opin esittämään selviytyjää.. kukaan ei tiennyt kuinka väsynyt olin,rakkaan lapseni koliikkiin,itkuun,huutoihin,leikkeihin ja siihen jokapäiväiseen kellontarkkaan huutokohtaukseen.

Itkin jokaisena yönä kun en osannut rauhoittaa esikoistani,en enää jaksanut yrittää niin paljon mitä ennen. Väkivaltaa en koskaan käyttänyt,vaikka väsyksissä tulisa nottua yhtä sun toista. Olisin ollut valmis myymään pienen poikani edes yhden kunnolla nukutun yön vuoksi. Nämä oli ajatuksia joita mietin päivästä toiseen,kuukauteen,kukaan ei tiennyt,en osannut pyytää apua.

Lapseni kasvoi muuten normaalisti,meillä oli tarkat ruoka-ajat.Lapsi söi hyvin,joi maitoa hyvin,mutta aina oli kuinka hyvin syönyt,hän aina vain itki. Lopulta olin niin väsynyt etten enää jaksanut nousta ylös,oli puhjennut masennus. Sattumalta äitini tuli käymään huomasi itkuni,en jaksanut kertoa kuinka huonosti voin vaan äitini ymmärsi,sain vihdoin apua.Vaikka aina hoidinkin lapseni,itseäni en muistanut hoitaa.

Kävin psykiatrisella selvittämässä ajatuksia (avohoito ) todettiin synnytyksen jälkeinen masis. Selvisin siitä kuukausien päästä. Nyt voin sanoa että selviän vaikka mistä,kunhan pyydän ajoissa apua.
Mutta koskaan,en ikinä,lyönyt lastani,halusin suojella häntä kaikelta pahalta.Mutta ainut oli etten kyennyt hoitamaan enää itseäni.

Saattaa olla sekavaa tekstiä...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sellasta vielä tuli mieleen, että onko tunnilla kirjoitettu essee vai kotitehtävä. Tossa ei ollut minkäänlaisia lähdeviitteitä vaikka esitettiin erilaisia väitteitä. Oletuksia ei voi esittää faktana. Et voi tietää, että moni vanhemmista käyttää ruumiillista kuritusta.

tulipa ihan sama mieleen.

harppomalla luin tekstin läpi.... jäi mieleen tuo "vanhemman pitää pyytää anteeksi lapselta".... Mutta entäs se että lapsi tekikin jotakin väärin ihan ensin? Mutta entäs kun tilanne lähtikin siitä että lapsi teki jotakin väärin??? Jos äiti pyytää anteeksi ja lapsi ei tarvitse, niin sehän antaa lapselle oikeutuksen toimita toisenkin kerran väärin.
tässä asiaa pohdiskelee kyllä aivan eri pohjalta kuin kauniina ajatuksina ja omaa sädekehää kiillottaen ja tulevaisuudessa täydellisenä äitinä toimien, kun on jo äiti ja oman tiensä on valinnut.....
Ruokaa meillä ei ole pakko syödä kakkkea, maistettava on jos en jo viiden maistatuksen jälkeen tiedä ettei taatusti maistu, mutta ruokaa ei kyllä lattialle heitellä. Meillä tenava luuttuaisi lattiaa tai itkisi ja luuttuaisi lattiaa!!

esimerkiksi olisin kyllä itse ottanut kasvatuksellisemmasta näkökohdasta ihan jonkun oikean pahanteon, vaikka sen että kielloista huolimatta rikkoo pikkusiskon leikit tai sotkee sormiväreillä olohuoneen lattian, vaikka kielletty oli.

Tekstisi siältä paljon asioita missä olen samaa mieltä ja varmaan moni muukin mutta, tosi asia on että lapsenkasvatuksen oppii vain silloin kun kasvatat itse lasta tai lapsia..toki monella on mielipide ja ajatus siitä miten lapsensa haluaa kasvattaa ja se on hieno asia mutta en pidä siitä että minua tulee esim.neuvomaan ja antaman vinkkejä lapseni kasvatukseen ihminen joka ei konkreettisesti tiedä mitään ko. asiasta..kirjoisa oppii paljon ja totta me kaikki ollaan oltu lapsia mut sulla ei ole hajuakaan miten lapsia kasvattaa..minä esim.olen ihan erilainen toisten lasten kanssa, koska olen silloin eri asemassa eli hoitajana tai äidin ja isän tuttuna tai lapsen kummi.Asia on ihan eri kun olet oman lapsesi kanssa, silloin olet äiti sille lapselle ja vastuu on erinlainen.On toisaalta ihan mukava että olet niin kiinnostunut lapsista ja haluat joskus perheen.aineesi oli hyvä mutta siinä tuli sellanen olo että jauhoit samaa asiaa erimuodossa, eli toisinsanoen sinulta loppui aineisto mitä sinulla olisi jos sinulla olisi konkreettinen kokemus ko. tilanteesta tai olisit äiti :-)

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Alkuperäinen kirjoittaja Alice:
olikos tässä nyt tarkoitus arvostella tytsin mielipidettä, vai kirjoitusta?

mielipide on osa kirjoitusta! ja sorry jos väärin vastasin, mutta juuri tulin töistä ja avasin koneen enkä ole keskusteluohjeisiin kyseisestä keskustelusta tutustunut.

En tarkoittanut tätä erikseen kellekään erityisesti, tuumasin vaan, kun tuntuu että monet käyvät vaan mielipiteen kimppuun. Luulisin että opettaja on tarkastellut esseetä kuitenkin ainakin muilla perusteilla, kuin sillä, onko hänen oma mielipiteensä sama kuin tytsin.

Ihan naurettavaa taas aikuisilta ihmisiltä tällanen touhu, ihan väkisinkin pitää keksiä jotain mistä saa taas haukkua neidin pystyyn tai edes hieman naljailla.
Eikö voisi ottaa vaan sen sikuisen asenteen ja kertoa mielipiteensä siitä tekstistä ihan puolueettomasti? Niin monen vastauksesta kun paistaa läpi se että vituttaa koko kirjoittaja jo valmiiksi niin ei voi muuta kuin kettuilla tämänkin varjolla taas.

Koittakaa nyt kasvaa!
Saa kai lapsettomallakin olla mielipiteensä kasvatusasioista ja ruumiillisesta kurituksesta! Ei voi olettaa että hänen mielipiteensä pysyisivät ehdottomina vielä silloinkin jos ja kun on itse äiti, mutta ei kai ole niin väittänytkään?

Ihan varmasti moni asia muuttuu kun saa omia lapsia, ja asioita ymmärtää erilailla, sen voi kai jokainen itsestäänkin myöntää? Joten miksi haukutte sellaista joka ei ole vielä päässyt teidän "tasollenne", kun olette mitä luultavimmin olleet samanlaisia? Ainakin mielessänne.

Alkuperäinen kirjoittaja Alice:
olikos tässä nyt tarkoitus arvostella tytsin mielipidettä, vai kirjoitusta?

Olen aivan samaa mieltä! Voisitte edes hetkeksi unohtaa, että olen lapseton ihminen, kyseessä ei ole mikään sädekehän kiillotus-teksti, joten älkää provosoituko niin paljon. Voisiko joku etsiä tekstistäni kohdan, jossa minä muka väitän tietäväni äitiydestä kaiken, sanon olevani tulevaisuudessa täydellisen hyvähermoinen vanhempi tai etten itse koskaan ole tehnyt/tule tekemään virheitä?? Voin vastustaa esim. tukistamista aivan hyvin, vaikka olisin siihen joskus itsekin sortunut. Ymmärrän ruumiillisen kurituksen, vaikka en hyväksy siitä, siinä on ero. Olisin voinut kirjoittaa tuon tekstin, vaikka olisin monen lapsen äiti, joka on monta kertaa sortunut ruumiilliseen kuritukseen. Ihmisellä voi katsokaas olla mielipiteitä/periaatteita, vaikka ei niitä ihan aina onnistuisikaan noudattamaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Ääh, ei uponnut muhun.
Varsinkin kun tekopyhänä puret veljeltäsi melkein sormen irti ja lyöt, kun veli sotkee sänkysi. Eikös sun velikin ole lapsi? :whistle:

Oli tosiaan kuin jostain kasvatusoppaasta kopioitu.

Lunatic. :heart:

Miten minä en tuota muistanut. :D

En tiedä, mun aivoihin se on ikuisesti tatuoituna..
:whistle:
:D

Rönsyilevää tekstiä, ei kovinkaan selkeälukuista. Ihan hyviä pointteja, mutta silti huvittaa niin ehdottomat mielipiteet, kun ei niitä omia lapsia ole. Ei voi tälläisessä aiheessa tietää mistä puhuu, sillä kukaan muu kun äiti itse, ei voi tietää miltä se totaalinen väsymys tuntuu. Tämä ei ole veetuilua, olet varmasti ihan fiksu nuori nainen, mutta ikuinen kärjistäminen on vähän huvittavaa ja lapsellista..

Ja jotkut vetää pultteja siitä että yksi lapseton kirjoittaa väsyneestä äidistä ym ym, ja jaksaa loukkaantuneena tuoda esiin miten MINÄ olin niin ja niin väsynyt, et sinä voi tietää mistään mitään joten et voi siitä kirjoittaakaan.

Huoh, mitä porukkaa...

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Sä et ole oikea ihminen kirjoittamaan tuosta aiheesta, sori vaan.

No kukas sitten on? :whistle: Tämä on vapaa maa ja ihmisillä on sananvapaus =)

Niin on, ja oikeus omaan mielipiteeseen, mutta jos sulla ei ole lapsia, sun sanasi ei ole kovin uskottava.

No voi herranen ja jestas sentään...mä en kyllä kuolemaksenikaan jaksa käsittää miksi tästä Tytsin lapsettomuudesta jaksetaan veivata joka saumaan tyyliin "sä nyt et voi mistään kirjottaa/kommentoida kun sulla ei oo lapsia".
TÄH!
Lasten oikeuksista puhuminenko on ainoastaan lapsellisten etuoikeus??????????

Ihan samoin ajatuksin luin kommentteja kirjoituksesta kuin nimimerkki 'älyvapaata touhua'. Minusta kirjoitus oli varmasti siitä saatujen pisteiden arvoinen, napakkaa ja sujuvaa tekstiä. Toistoa oli jonkinverran, mutta siihen auttaa se, että tytsi kirjoittelee aineensa ensi kerralla parempaan vuorokauden aikaan =) Kyllä sä tytsi oikeasti olet fiksumpi kuin monet täällä =)

Asenne on mun mielestä ihan kypsä tytsillä tälle palstalle.
Vaikket juuri sinä jatkuvasti vittuilisikaan, niin sitä tulee joka ikiseen ketjuun, mihin tytsi kirjoittaa.
Pakkohan siinä on laittaa suodatus päälle ja vastata ja keskustella valikoivasti. Se on sitä aikuismaista toimintaa mitä voisi odottaa ennemmin näiltä palstan "aikuisilta".

Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
No mutta.

Entäs se alun ongelma.

Se lapsen syöttötilanne? Mites se? :whistle:

Toki senkin ratkaiset.

No sehän oli vain kuvailevaa fiktiota, sellanen alkuasetelma jota ei ole tarkoituskaan ratkaista.
Mut koska essee on Tytsin, niin onhan siitä nyt toki kettuiltava. ;)

Yhteistyössä