Äidinkielen esseeni (aiheena lasten ruumiillinen kuritus)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tytsi-89
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
plaah, jokseenkin turha teksi. Mitään uutta tai erikoisempaa et sano ja mielipiteet voit ottaa omikses mut ei niillä kruunua saa.

Ja mietis toi uudestaan.
Vanhemmalla ei koskaan ole oikeutta käydä käsiksi viattomaan ja puolustuskyvyttömään lapseen.

Mä kyl "käyn käsiks" lapseen jos on tarpeen esim tilanteessa jossa lapsi aiheuttaa itselleen vaaraan - juoksee autotielle päin tms. Lapseen voi sillon sattua ja sehän olis väärin vai?

Ehkä sellaisen vinkin voisin antaa, että jos haluat kehittää itseäsi ihmisenä ja kirjoittajana niin kannattaa aina yrittää kirjoittaa nimenomaan omia mielipiteitä vastaan tai ainakin täysin puolueettomasti. On hedelmällisempää miettiä erilaisuutta ja syitä siihen kuin jankuttaa että asia on näin koska minä sanon niin :D
Kirjoitat totuutena asioita, jotka eivät sitä ole vaan ainoastaan sinun mielipiteitäsi. Esim. yliopistossa tuon tyylin on jäätävä pois ja pitää kirjoittaa faktoista, ei mielipiteistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Ääh, ei uponnut muhun.
Varsinkin kun tekopyhänä puret veljeltäsi melkein sormen irti ja lyöt, kun veli sotkee sänkysi. Eikös sun velikin ole lapsi? :whistle:

Oli tosiaan kuin jostain kasvatusoppaasta kopioitu.

Melkein sormen irti :laugh: Se oli kuules itsepuolustusta, veli repi multa melkein hiukset päästä niin totta ihmeessä puraisin, että pääsisin pakoon :whistle: Kyseessä on muutenkin aivan eri tilanne, ei ole mielestäni aivan sama asia aikuisen ja lapsen kuin sisarusten välinen nahistelu ;)

En muuten olekaan sanonut, että veljen tukistaminen olisi oikein, ei tietenkään ole. Me olemme kuitenkin tasavahvoja, lähes yhtä vanhoja ja teemme sitä molemmat :whistle:

No joo, meillä ei milloinkaan ole ruokailutilanteen vuoksi väkivaltaa käytetty. Eikä kyllä kuritukseenkaan että sinänsä aivan sama.

Ihan ookoo aine noin loppuunkolutusta aiheesta. Mitään uutta siinä ei kyllä ollut. (vaan ei vissiin tarviskaan)

Tylsää tekstiä ja paljon tyhjänpäiväisiä latteuksia. Toki samaa mieltä olen; lasta ei saa kurittaa fyysisesti, mutta kyllä tuosta voisi aiheesta saisi paljon parempaakin tekstiä, mutta se vaatisi kirjoittajalta kokemusta vanhemmuudesta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos aiheena on ruumiillinen kuritus, puhu siitä. Älä anna asian vierestä lastenkasvatusvinkkejä kun ilmeisesti se ei ole esseesi aihe. Mä kiinnitin myös huomiota tuohon tiettyyn ympäripyöreyteen kun kierrellään ja kaarrellaan samaa asiaa, vaikkei siitä ole kovinkaan paljoa painavaa sanottavaa.

Tehtävä oli kertoa mielipide asiasta, ilmiöstä tai aatteesta, jota vastustaa. Toki nuo vaihtoehtoiset rangaistusmuodot ovat olennainen osa, turha vain vastustaa jotain ilman että laittaa jotain ratkaisuehdotuksia yms.

Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Melkein sormen irti :laugh: Se oli kuules itsepuolustusta, veli repi multa melkein hiukset päästä niin totta ihmeessä puraisin, että pääsisin pakoon :whistle: Kyseessä on muutenkin aivan eri tilanne, ei ole mielestäni aivan sama asia aikuisen ja lapsen kuin sisarusten välinen nahistelu ;)

En muuten olekaan sanonut, että veljen tukistaminen olisi oikein, ei tietenkään ole. Me olemme kuitenkin tasavahvoja, lähes yhtä vanhoja ja teemme sitä molemmat :whistle:

Niin mutta eiväthän aikuisetkaan saa hakata toisiaan, vaikka olisivat miten tasavahvoja, se on väkivaltaa.
Muistaakseni olet vieläpä veljesi ISOsisko, luulisi sinun näyttävän esimerkkiä ja käyttäytyvän yhtä korrektisti mitä kirjoitat näistä pahoinpitelyasioista.
Jos oikein muistan, kehuit oikein hakanneesi veljeä ja tosiaankin purit sormeen. Luultavasti aloitit lyömisen itse, koska menetit hermosi veljen vierailtua sängyssäsi tms.
Tytsi, aikuistu. :attn: B)

Sellasta vielä tuli mieleen, että onko tunnilla kirjoitettu essee vai kotitehtävä. Tossa ei ollut minkäänlaisia lähdeviitteitä vaikka esitettiin erilaisia väitteitä. Oletuksia ei voi esittää faktana. Et voi tietää, että moni vanhemmista käyttää ruumiillista kuritusta.

Sitä en ymmärrä, miksi ei voi kirjoittaa mielipidettä asiasta, josta itsellä ei ole suoraa kokemusta. Enkö siis voi kirjoittaa esim sodasta tai lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä omaa mielipidekirjoitusta, koska minulla ei niistä ole minkaanlaista henkilökohtaista kokemusta?
Nuo miten pitäisi toimia -neuvomiset vois tosin jättää pois :whistle:

Lukiolaisen kirjoittamaksi varsin hyvä. Monipuolisesti käsiteltyä aihetta, varaa olisi ollut myös tiivistää ja tehdä ilmaisua ytimekkäämmäksi. Toistoa on vanhemman kunnioituksesta ja vanhempana kehittymisestä puhuttaessa. Ilmaisu on sujuvaa, vain muutama kieliopillinen virhe. Saanko kysyä minkä arvosanan tästä sait?

Sain 50/60p, eli 9 =) Opettaja oli merkinnyt tekstiini runsaasti plussia. Luulisin, että pisteitä laskivat juuri liiallinen asioiden toisto, tekstistä olisi saanut lyhyemmän ja ytimekkäämmän. Sen siitä saa, kun pakertaa esseitä yömyöhään ;)

Jos aiheena on ruumiillinen kuritus, puhu siitä. Älä anna asian vierestä lastenkasvatusvinkkejä kun ilmeisesti se ei ole esseesi aihe. Mä kiinnitin myös huomiota tuohon tiettyyn ympäripyöreyteen kun kierrellään ja kaarrellaan samaa asiaa, vaikkei siitä ole kovinkaan paljoa painavaa sanottavaa.

Tehtävä oli kertoa mielipide asiasta, ilmiöstä tai aatteesta, jota vastustaa. Toki nuo vaihtoehtoiset rangaistusmuodot ovat olennainen osa, turha vain vastustaa jotain ilman että laittaa jotain ratkaisuehdotuksia yms.

eikös se mene niin että turha vastustaa jotain ilman perusteita. ratkaisu ehdotukset eivät ole perusteita :D
eikä nuo ollut ehdotuksia vaan ehdottomia faktoja mielestäsi :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja mää:
Tässä sinun essessäsi vuorotellen joko vastustetaan henkeen ja vereen ruumiillista kuristusta ja sitten toisaalta väitetään ettei sen kuritus niinkään haittaa vaan tärkeämpää on miten häntä on kohdeltu muuten kuin kurittaessa?

Vastustan siis ruumiillista kuritusta, mutta en väitä kuitenkaan sen pilaavan lapsen elämää tai tekevän kenestäkään täysin huonoa ja epäonnistunutta vanhempaa. Vastustan sitä ajatusta, että ruumiillinen kuritus olisi hyväksyttävää..lopussa kerroin kuitenkin ymmärtäväni sen, vaikka en sitä hyväksykään, näin sain tekstistä vähemmän mustavalkoisen/syyllistävän.

Oletteko aivan sokeita? Joka ikinen lause tuossa "esseessä" oli tuttu täältä palstalta. Luulempa, että ap on hakenut täältä ketjuja aiheesta ja kopsannut pätevimmät argumentit.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Ehkä sellaisen vinkin voisin antaa, että jos haluat kehittää itseäsi ihmisenä ja kirjoittajana niin kannattaa aina yrittää kirjoittaa nimenomaan omia mielipiteitä vastaan tai ainakin täysin puolueettomasti. On hedelmällisempää miettiä erilaisuutta ja syitä siihen kuin jankuttaa että asia on näin koska minä sanon niin :D
Kirjoitat totuutena asioita, jotka eivät sitä ole vaan ainoastaan sinun mielipiteitäsi. Esim. yliopistossa tuon tyylin on jäätävä pois ja pitää kirjoittaa faktoista, ei mielipiteistä.

Kyseessä on mielipideteksti. Ei ollut edes tarkoitus kirjoittaa puolueettomasti.

Alkuperäinen kirjoittaja hei haloo:
Oletteko aivan sokeita? Joka ikinen lause tuossa "esseessä" oli tuttu täältä palstalta. Luulempa, että ap on hakenut täältä ketjuja aiheesta ja kopsannut pätevimmät argumentit.
Muistaakseni hän pyysikin täältä apuja, ellen ihan väärin muista
:whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Ääh, ei uponnut muhun.
Varsinkin kun tekopyhänä puret veljeltäsi melkein sormen irti ja lyöt, kun veli sotkee sänkysi. Eikös sun velikin ole lapsi? :whistle:

Oli tosiaan kuin jostain kasvatusoppaasta kopioitu.

Lunatic. :heart:

Miten minä en tuota muistanut. :D

En tiedä, mun aivoihin se on ikuisesti tatuoituna..
:whistle:

:whistle: :saint: :D

Mun opettajalta lukiossa ois tullu ankarat miinukset just noista "lainausmerkeistä". Jos sana "vaatii" "lainausmerkit", ei sitä tule käyttää ollenkaan. Puhekielisyyttä ei voi verhoilla lainausmerkeillä hyväksyttäväksi, eikä esim. sana karhunpalvelus (tai vastaava) tarvi lainausmerkkejä.

En ole kopsannut mitään mielipiteitä tai argumentteja palstalta, se on sitäpaitsi laitonta ;) Olen täällä itsekin aiheesta keskustellut ja esittänyt kaikki samat mielipiteet, joita esseessäni käytän =)

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:

Kyseessä on mielipideteksti. Ei ollut edes tarkoitus kirjoittaa puolueettomasti.

Kerrankin yritin vastata rakentavasti :whistle: No sulta se puolueettomasti kirjoittaminen varmasti onnistuu. Multa ei onnistunut, kauan piti yliopistossa pyrkiä eroon tavasta kirjoittaa sitä mieltä mitä itse on :D

Alkuperäinen kirjoittaja nallekarhu2:

eikös se mene niin että turha vastustaa jotain ilman perusteita. ratkaisu ehdotukset eivät ole perusteita :D
eikä nuo ollut ehdotuksia vaan ehdottomia faktoja mielestäsi :whistle:

Aikasta hyvin sanottu nallekarhu2 :whistle: :D

joo en oikein päässyt juttuusi sisälle... mutta jotain tekstiä näemmä on tullut. ärsyttää vaan toi jeesustelu et väsynyt äiti vie ruokalautaisen pois kunhan lapsi on ees maistanut ruokaa... MIKÄ SÄ OOT PUHUMAAN KUN EI KERRAN LAPSIA EES OLE???? ehkä tulee toimeen YHDEN lapsen kanssa toi keskustelu mutta jos sulla olis vaikka 4 alle 5 vuotiasta lasta jotka eri ja samaan aikaan haluaa jotain, piirtää seiniin, tappelee ym.... tuskin enään esittäisit tota samaa tekstiä tänne. pahoinpitelyä en kyl kannata mutta kyllä JOKAISELLA äidillä menee joskus hermot, ja jos vaikka niitä lapsia on enemmäin kuin yks....

Alkuperäinen kirjoittaja hommaa hamsteri itselles:
joo en oikein päässyt juttuusi sisälle... mutta jotain tekstiä näemmä on tullut. ärsyttää vaan toi jeesustelu et väsynyt äiti vie ruokalautaisen pois kunhan lapsi on ees maistanut ruokaa... MIKÄ SÄ OOT PUHUMAAN KUN EI KERRAN LAPSIA EES OLE???? ehkä tulee toimeen YHDEN lapsen kanssa toi keskustelu mutta jos sulla olis vaikka 4 alle 5 vuotiasta lasta jotka eri ja samaan aikaan haluaa jotain, piirtää seiniin, tappelee ym.... tuskin enään esittäisit tota samaa tekstiä tänne. pahoinpitelyä en kyl kannata mutta kyllä JOKAISELLA äidillä menee joskus hermot, ja jos vaikka niitä lapsia on enemmäin kuin yks....

Menee yhdenkin kanssa hermot.
Ei se siinä sivussa huomaamatta mene. B)

Alkuperäinen kirjoittaja hommaa hamsteri itselles:

Mä taas väittäisin näin et jos äiti on väsynyt se saattaisi pakottaa kiukkusesti lasta syömään,toisin kuin viedä vaan lautasta pois :saint: Enkä toki yleistä sun muuta :whistle:

Yhteistyössä