Äidin päiväkotiangstia :D haluaisko joku auttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pesky Pixie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mekkoja saa käytää. Ja kumppareita voi kulettaa eestaas tai ostaa toiset kotikäyttöön. Ihan kuinka vain itse parhaaksi näet. Ja tuolla joku sanoi unilelusta, ettei saa kulettaa eestaas, niin jos lapsella on vain se yksi ja ainut unikaveri niin sellaista jumalaa ei eteeni tule, joka estäisi lelun kuljettamisen.

Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
no niin, täältä tulee... :whistle:

Ne vaatteet. Sinne pitää viedä jotain varavaatteita? Mitä kannattaa/pitää viedä ja kuinka paljon? Onko teillä kotona omat kuravaatteet ja hoidossa omat? Kumisaappaat?

Miten ne vaatteet/kengät/ym. nimikoidaan?

Sieltä tuli sellainen lappu, jossa on yleistä päivähoidosta, ja siinä oli, että lapsi voi ottaa oman unilelun mukaan unihetkiä varten. Onko teillä sitten hoidossa joku oma lelu, vai kuskataanko sitä aina edestakaisin?

Sanooko ne tätit sitten, jos lapsella on esim. syyskauden alkaessa vääränlaista vaatetta? Mä en ole varma osaanko mä pukea lapset oikein...

Vaatteet: mulla on pienemmällä (kohta 3v) kahdet housut, alushousut, parit sukat, pari t-paitaa, pitkähihainen ja joku fleece varavaatteina. Ovat ihan samoja, joita muutenkin päiväkodissa käytetään. Isommalla (4,5v) on yleensä vaan yksi varavaatekerta, mutta kalsareita ja sukat parit. Lisäksi kummallakin on hoidossa kumisaappat ja kuravaatteet. Kotona on omat kumisaapat, mutta ei kuravaatteita (ostan yleensä vettäpitäviä pukuja).

Olen niin vaatteet kun kengätkin nimikoinut ihan tekstiilitussila. Netista pystyy tilamaan myös esim. nimitarroja.

Meillä pienemällä on ollut vauvasta asti spesiaali unikaveri. ALussa kuskasimme sitä joka päivä hoitoon ja kotiin, mutta sitten löysin onneksi kaupasta samanlaisen pehmon. Nyt on pk:ssa oma ja kotona oma unilelu.

Kyllä ne tätit varmaan sanovat, jos jotain tarvikkeita lisää kaipaavat. Meillä esim. ilmestyy lapsen kaapin ovelle tarra, jossa lukee varavaatteita, kiitos!, jos vaatteet ovat päässet loppumaan. Samoin sen jonkun tavaran (vaikka kurahousujen) tarpeen huomaa itse myös siitä, että lapsella on pk:n varavaatteet housut päällä. Silloin niitä on kaivattu :)

No mä mietin tota nimikoimista nyt, kun siis mun molemmilla lapsilla on samalla kirjaimella alkava etu- ja tietenkin sukunimikin. Mutta he menee kyllä eri ryhmään, tosin ymmärsin, että vaatteet on aika samassa paikassa. Sama se mulle on jos ne saa toistensa vaatteet päälleen mutta esikoinen saattaa saada hermoromahduksen jos joutuu laittamaan päälleen siskon housut . :whistle:

Kannattaa laittaa etunimi kokonaan ja sukunimen etukirjain siis (ei pelkästään etunimen ekaa kirjainta).

Katsotaanko päiväkodissa telkkaria? Ei kai? Eihän siellä pelata mitään tietokonejuttuja?

Onko ne ryhmät kamalan meluisia, mun sisko sanoi, että isotkin ryhmät saadaan jaettua pienempiin esim väliseinillä, mutta luulis, että siellä silti on kamala hälinä jos on 20 kiljuvaa vekaraa siellä. :(

Sielläkö on jotkut potatukset tiettyihin aikoihin, että lapset menee samaan aikaan vessaan?

Mikä käytäntö teidän pk:ssa on ruoan maistamisen kanssa? Nuorempi syö mitäö vaan, vanhempi on todella nirso, ja oksentaa jos sitä yrittää pakottaa syömään. :|

Telkkaria katsotaan hyvin harvoin. Poika on katsonut pk-uransa aikana kerran jonkun lastenohjelmapätkän: leikkivät elokuvateatteria kun oli järkky sade ja myrsky. Tytön eskarissa on katsottu nyt ehkä kerran viikossa joku elokuva (toukokuun aikana aloittivat), ja he pelaavat eskarikirjaan liittyvää tietokonepeliä joskus (siis yksi lapsi kerrallaan on aikuisen kanssa, ja siinä testataan jotain kouluunmenojuttuja kai).

Onhan siellä melua, muttei se järin kovaa ole, ja tehokkaasti tädit ryhmän hiljentää: vapaan leikin aikana volyymi voi nousta mutta silloinkin lapset on pienryhmissä eri huoneissa/nurkkauksissa.

Vessassa käyvät aina ennen ulosmenoa ja ennen päikkäreitä, mutta toki muutenkin pääsee jos on hätä.

Meidän lapset on aika kaikkiruokaisia. Hernekeitto oli ennen tytön inhokki, ja sitä ei saanut alas millään. Kerroin siitä tädeille ja he sopivat, että tyttö saa ihan pikkuriikkisen nokareen hernaria ja jos sitä vähän lipaisee niin se riittää. Sai sitten lisäksi leipää tai pienten puolelta kasvissosekeittoa. Maistaa pitäisi, mutta ei ole pakko (ts. ei pakkosyötetä ).

no niin, täältä tulee... :whistle:

Ne vaatteet. Sinne pitää viedä jotain varavaatteita? Mitä kannattaa/pitää viedä ja kuinka paljon? Onko teillä kotona omat kuravaatteet ja hoidossa omat? Kumisaappaat?

Miten ne vaatteet/kengät/ym. nimikoidaan?

Sieltä tuli sellainen lappu, jossa on yleistä päivähoidosta, ja siinä oli, että lapsi voi ottaa oman unilelun mukaan unihetkiä varten. Onko teillä sitten hoidossa joku oma lelu, vai kuskataanko sitä aina edestakaisin?

Sanooko ne tätit sitten, jos lapsella on esim. syyskauden alkaessa vääränlaista vaatetta? Mä en ole varma osaanko mä pukea lapset oikein...

vie varavaatteiksi täydellinen sisävaatekerta alushousuista alkaen. jos/kun jotain likaantuu ja tulee pyykkipussissa kotiin niin vastaavat sitten seuraavana päivänä taas tilalle.

aika monella on hoidossa ja kotona eri sadekamppeet, mutta yksilläkin pärjää jos jaksaa ja viitsii roudata niitä edestakaisin kodin ja hoidon väliä. hoidossa olevat kurakamppeet kannattaa ottaa kerran viikossa kotiin pestäviksi.

vaatteet ja kengät voi nimikoida ihan kuulakärkikynällä tai tussilla kirjoittaen (vaikka siihen pesulappuun ) tai sitten voit ostaa valmista nimikointinauhaa ja ommella siitä pätkiä vaatteisiin. sukat on yleensä mahdottomat nimikoida, joten varaudu siihen että niitä häviää ja löytyy ajoittain löytövaatekorista.

unilelun voi pitää hoidossa, lapsen omassa sängyssä odottamassa tai kuskata edestakaisin jos se on niin tärkeä ettei sitä voi päiväkotiin jättää. molemmat tavat on yleisesti olleet käytössä.

sinä osaat ihan varmasti pukea lapsesi oikein. :) jos olet epävarma niin kysy ihmeessä niiltä hoitajilta, ne on lasten pukeutumisen ammattilaisia. oikein hyvää hoidon aloitusta teille! :)

Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Ja tuolla joku sanoi unilelusta, ettei saa kulettaa eestaas, niin jos lapsella on vain se yksi ja ainut unikaveri niin sellaista jumalaa ei eteeni tule, joka estäisi lelun kuljettamisen.

Meillä sen kieltää hygieniasäännöt kuulemma.

Siksi meillä on koti-Hugo, päiväkoti-Hugo ja vara-Hugo :D

Saako siellä käyttää mekkoja? Yksi kaveri sanoi, että lapsi menee aina päiväkotiin mekossa, mutta tätit vaihtaa housuihin ja legginseihin, koska se on käytännöllisempää
Saa käyttää.

Miten se hoitoaikojen noudattaminen. :D Siis aamulla, saanko mä viedä periaatteessa mihin aikaan haluan, jos mulla alkaa työ/koulu kello kymmenen, niin eihän mun tartte viedä seitsemäksi lapsia päiväkotiin?
Tuossa tapauksessa meillä pitää viedä ysiksi. Toiminta alkaa ysiltä. Siis ne yhteiset, suunnitellut jutut.

Mä mietin tota pottailuhommaa siis nuoremman takia... molemmat lapset on siis kuivia, nuorempikin jo yli vuoden verran. Käyvät potalla ja pöntöllä. Nuoremman kanssa sen ongelma vaan on se, että hän sinnikkäästi väittää ettei ole pissahätä, kunnes on tosi kova pissahätä ja sitten onkin jo todella kiire. :p Ja usein tulee sitten housuunkin. Kerhossa tota ongelmaa ei ole kyllä ollut, kun tätit sanoo, että nyt mennään kaikki pissalle, ja kaikki sitten menee.

Yleensä päiväkotiryhmissä voidaan jakaa lapset pienryhmiin työskentelyn ajaksi. Se on kaikista kätevintä sekä lasten, että aikuisten kannalta. Telkkaria katsotaan varmaan hyvin vähän, mutta kyllä sitäkin toisinaan. Tietokonepelejä varmaan toisinaan myös niitäkin. Mutta pääasiassahan päiväkotitoiminta on kaikkea muuta kuin elektroniikkaa.

Mä mietin tota pottailuhommaa siis nuoremman takia... molemmat lapset on siis kuivia, nuorempikin jo yli vuoden verran. Käyvät potalla ja pöntöllä. Nuoremman kanssa sen ongelma vaan on se, että hän sinnikkäästi väittää ettei ole pissahätä, kunnes on tosi kova pissahätä ja sitten onkin jo todella kiire. :p Ja usein tulee sitten housuunkin. Kerhossa tota ongelmaa ei ole kyllä ollut, kun tätit sanoo, että nyt mennään kaikki pissalle, ja kaikki sitten menee.

se on yleensä se ryhmä"paine" mikä saa lapsen toimimaan niinkuin muutkin..

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Ja tuolla joku sanoi unilelusta, ettei saa kulettaa eestaas, niin jos lapsella on vain se yksi ja ainut unikaveri niin sellaista jumalaa ei eteeni tule, joka estäisi lelun kuljettamisen.

Meillä sen kieltää hygieniasäännöt kuulemma.

Siksi meillä on koti-Hugo, päiväkoti-Hugo ja vara-Hugo :D

Onko lapsella sitten eri vaatteet kun lähdette kotiin?

Onpas sulle jostain tullut kauhea käsitys päiväkodeista :D No ymmärrän kysymys tulvan jos eka lapsi menossa hoitoon, mutta relaa vähän :)

Ei siellä 20 lasta kilju yhtä aikaa kurkku suorana. Ensinnäkin leikkihetkinä porukka jaataan esim. pikkukeittiöihin, erillisiin huoneisiin, nukkariin jne. pienryhmissä leikkimään. Riippuen lasten iästä, kuinka kauas hoitajista ne voidaan laittaa. Pienten kanssa sitten kaikki on lähettyvillä, mutta silloinkin jaataan aikalailla aina porukka kahteen ja tai kolmeen osaan. Osa vaikka rakentaa nukkarissa majaa ja muut rakentelee legoilla eteisessä + osa istuu vaikkapa kirjojen ääressä.

Ruokaa ei todellakaan pakoteta syömään, maistaa pitää, mutta se riittää.

Päiväkodissakin otetaan jokaisen oma yksilöllisyys huomioon. Ootko kuullut VASUSTA ?

Vaatteet on hyvä nimikoida etenkin pienempien ryhmissä, missä lapset eivät tunnista omia lapasiaan ym. Ja siis etenkin ne lapaset, villasukat, rukkaset on hyvä nimikoida, ne sekoittuu helposti. Ite tosin en oo muuta kuin kengät, hatut ja rukkaset. Eikä koskaan oo mitään hukkunut. Riippuu vähän päiväkodista miten toivovat vanhempien toimivan.

Ja nimikointihan onnistuu Non permanent tusseilla. Meillä on päiväkodissa ovella kynä sitä varten, saavat vanhemmat sielläkin nimikoida.

Mitäs muuta kysyitkään...

Unilelu voi olla joko aina siellä oma tai kantaa aina mukana. Me kannetaan mukana, koska lapsi käyttää vain yhtä ja samaa unilelua.

Varavaatteita on hyvä olla, jokaista vaatetta 1-2 kpl! Ulkovaatetuksessa on hyvä huomioida esim. keväällä ja syksyllä kun ilmat vaihtelee esim. kellon ajan mukaan. Että aamulle on varattu enemmän ja iltapäivään vähemmän. Tai että on varaulkohousut, vararukkaset. Itse suosin kerrospukeutumista. Välikausivaatteiden kanssa on mukana aina myös fleeceä.

Ja kyllä, olen todennut parhaimmaksi kun päiväkodilla on oma fleechaalari, kumisaappaat ja kuravaatteet. Vaikka kuravaatteet on melko turhia ollutkin, kun on kosteussuoja puvut ja meidän päikyssä ei ole kuris pakkoa.

Nyt pääästän tän eteenpäin..

Katsotaanko päiväkodissa telkkaria? Ei kai? Eihän siellä pelata mitään tietokonejuttuja?

Onko ne ryhmät kamalan meluisia, mun sisko sanoi, että isotkin ryhmät saadaan jaettua pienempiin esim väliseinillä, mutta luulis, että siellä silti on kamala hälinä jos on 20 kiljuvaa vekaraa siellä. :(

Sielläkö on jotkut potatukset tiettyihin aikoihin, että lapset menee samaan aikaan vessaan?

Mikä käytäntö teidän pk:ssa on ruoan maistamisen kanssa? Nuorempi syö mitäö vaan, vanhempi on todella nirso, ja oksentaa jos sitä yrittää pakottaa syömään. :|

Kyllä meidän lasten päiväkodissa ainaki tuijottivat telkkaa aamuisin ja videoita kans. Ryhmät oli kamalan isoja ja potatukset tapahtui tiettyinä aikoina. RUokaa meidän lasten päiväkodissa piti maistaa niin monta lusikallista kuin lapsella oli ikää, esim meidän 5v piti maistaa 5 annosta vaikkei olis tykänny.

Mulla on Tosi Tärkeä kysymys lisätä: onko aamupalaksi aina puuroa? Onko se aina kaurapuuroa? Onko se aina veteen keitettyä? Saako sen kanssa jotain (sokeria/hilloa)?

Kysyn siis ihan vakavissani :D

Jaa juu. Ne varahakijat. Ilmeisesti sinne siis merkitään jotkut varahakijat, ja lapsia ei muille luovuteta, ja silloinkin pitää etukäteen ilmoittaa? Mähän olen siis yh., joten ainoa vakihakija olen minä. Mutta kuinka monta niitä varahakijoita saa olla? :D Olisko 4kpl niin kuin liikaa? :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Lissu:
Mulla on Tosi Tärkeä kysymys lisätä: onko aamupalaksi aina puuroa? Onko se aina kaurapuuroa? Onko se aina veteen keitettyä? Saako sen kanssa jotain (sokeria/hilloa)?

Kysyn siis ihan vakavissani :D

Pikkuisten ryhmässä (alle 3 v) oli aina jotain lusikoitavaa aamupalalla. Yleensä se oli puuroa tai velliä. Kaurapuuroa, riisipuuroa, mannaa, neljää viljaa...Ja sen kanssa oli maitoa, kanelisokeria, kiisseliä, hilloa, mustikkasoppaa, milloin mitäkin. Lisäksi oli tuoreannos eli jotain hedelmää ja vihannesta.

Maitoon keitettyä se oli, koska hylat ja maidottomat oli eri kattiloissa.

Isompien (yli 3 v) ryhmissä ei oo puuroa joka aamu, vaan voi olla sämpylää, muroja, jogurttia, viiliä, kaikenmoista.

Yhteistyössä