Moikka vielä kerran!
Ajattelin kirjoitella tänne sellaisen viestin, jonka olisin itse halunnut lukea silloin kuin oireet olivat pahimmillaan ja epätoivo iski päälle. Tällä hetkellä olen melkein ”toipunut” tai ainakin oireet ovat lähes kokonaan kadonneet. Joskus vielä tulee tuntemuksia, mutta ne eivät enää pelota eivätkä kestä kauaa. Ja siitä kilpirauhasesta ei tosiaan löytynyt mitään, vaikka sitä mukamas tutkittiin oireiden syynä.
Minun tilanteessa koko terveysahdistusepisodiin meni noin puoli vuotta, joista ensimmäiset noin kaksi viikkoa jatkuvia pisteleviä ja muita pelottavia tuntemuksia ympäri kehoa, sitten kuukausi kuukaudelta vähemmän. Nyt jälkikäteen arvelen, että kaikki johtui tasan tarkkaan valtavasta työstressistä ja elämäntilanteen aiheuttamasta unenpuutteesta, joka vaivasi syksyllä. Nyt kun olen ottanut rennommin, stressi on vähentynyt ja vointi parantunut. Minulla kehon piti rauhoittua ensin, sitten vasta mieli alkoi rauhoittua, kun tajusin, että kaikki oireet katoavat jos keho on rento (tämän voi testata esim. rentoutusharjoituksilla, pienellä määrällä alkoholia tai pienellä määrällä rauhottavaa lääkettä. Jos oireet katoavat niin ei ole vakavammasta taudista kyse kuin elimistön ylikierroksilla olemisesta!)
Tuossa jo aiemmin kirjoittelinkin mitä muutoksia olen tehnyt elämääni, tässä vielä muutamia juttuja lisää:
- monivitamiinia, karnosiinia, magnesiumia ja rutkasti D-vitamiinia jo edellä mainitun E-EPAn lisäksi.
- joka päivä 20-30 minuuttia rentoustusharjoituksen- / mindfulnessharjoituksen kuuntelua makuullaan
- mahdollisimman pitkät yöunet
- mikäli mahdollista, lomamatka jonnekin (itse olen nyt toista viikkoa lomalla ja esim. leposyke on laskenut monta lyöntiä -> elimistö rauhoittunut)
- hieronta vähintään kerran kuukaudessa
- kirja nimeltään Hope and help for your nerves, tosi rauhoittavaa luettavaa (näitä vastaavia kirjoja on Amazon Kindle-versiona saatavana vaikka minkälaisia)
- huolipäiväkirjan kirjoittaminen
- positiivisuuspäiväkirjan kirjoittaminen
- ääneenhoetut vahvistuslauseet (esim. lenkillä voi hokea olen terve, olen terve, olen terve tai olen rauhallinen, olen rauhallinen jne)
- (ainakin aluksi) rauhallinen liikunta, liian rankka pistää elimistöön lisää kierroksia
- opiskelu eri tauteihin liittyen, esim. YouTubessa on hyviä luentoja. MS-taudista, jota itse pelkäsin, löytyy rutkasti materiaalia. Olen oppinut mm. sen, että siinä oireet eivät vaella ympäri kehoa, vaan niiden täytyy olla yhdessä kohdassa ainakin 24 tuntia. Olisinpa tiennyt tämän jo joulukuussa!!! Yleensä tieto lisää tuskaa, mutta minun kohdalla on toisinpäin!
Kaikenlaista olen siis kokeillut ja en osaa sanoa mikä näistä auttaa parhaiten, mutta näitä voi ainakin kokeilla. Olen itse päässyt kohta lääkkestäkin eroon (tarkoituksena ottaa juhannuksena viimeinen tabletinpuolikas) ja toivon että ei tarvitse koskaan enää koskea vastaavin tabuihin.
Toivottavasti nämä vinkit auttavat. Ja toivottavasti me kaikki jotka olemme tälle palstalle kirjoitelleet tai lukeneet näitä viestejä saamme jatkaa elämäämme positiivisemmissa merkeissä!