En oikein tiedä miten aloittaisin, oma pää on niin täynnä kaikenmoisia ajatuksia. Itse menen koko ajan aallonpohjalla ja sen verran välillä pulpahdan pintaan että saan vedettyä henkeä kun taas sukellan... pimeetä ja painetta. Semmoinen on fyysinenkin olo ja oliko fyysinen olo ensin semmoinen ja mieli tuli perässä??? En tiedä, yhtä mössöä kaikki.
Minut on elohiiret vallanneet kokonaan, nyt jopa nenänvarsi nykii. Tänä aamuna kun piti yhden kerroksen rappuset nousta ylös, en ollut varma pääsenkö ylös asti jalat hapotti jo parilla ekalla askelmalla. Kivut menee ja tulee, vaihtaa paikkaa, krampit ja voimattomuus hallitsee.
Tulipa tuosta effroin kirjoituksesta mieleen oma ihottumakierre, ja jos se ei johtunut psyykkestä niin ei sitten mistään. Olin 16-vee kun muutin pois kotoa poikaystäväni luokse, kotona oli erittäin vaikeaa, eikä se ollut helppoa sitten se oma elämäkään. Yritin käydä koulua ja rahaa ei ollut, suhde ei ollut laisinkaan helppo ja hyvä. Alkoi kutinat, alkoi tuleen juuri nokkosihottuman tyyppisiä oireita, mutta ehkä se sitten oli allergiaa joka puhkesi silloin, koska jotain allergeenia löydettiin. Olin kauttaaltaan punaisten kutisevien läikkien peittämä, raavin itseni verille, jouduin kahdeksi viikoksi sairaalaan, jossa oireet saatiin kuriin hetkekksi, tätä jatkui vuosia, olin kaiken kaikkiaan viisi kertaa kahden viikon jakson sairaalassa. No se sitten ajan myötä kyllä rauhoittui, mutta olen sitä mieltä että kun kävin paljon psykologin luona ja aloin ymmärtämään itseäni paremmin helpotti kutinatkin....
Olen käynyt nyt muutaman kerran fysikaalisessa, hoito on ollut kevyttä, (kovasta perinteisestä hieronnasta tulen tosi kipeäksi) ekakerralla kun menin sanoin että pelkään sairastavani alsia ja olin tosi itkuinen sillä kertaa, olin niin tiukka ja kankean jäykkä etten pystynyt menemään vatsalleni siihen hoitopöydälle, menin kokonaan kramppiin. Fyssari tutkiskeli ja sanoi että hänestä tässä nyt on monen asian yhteisvaikutus (psyyke +fysiikka lyhesti). Hän sanoi alsin olevan niin harvinainen, että lottovoittoon voisi verrata osuuvuudeltaan, ja sanoi myös että als on tasaisesti paheneva ei vaihteleva, alsissa ei ole ns. parempia jaksoja. Näihin olen heikoimpina hetkinä turvannut.
Nukkunut olen tosi huonosti, joskus melatoniinistä (3mg) on apua, joskus sitten taas ei.
Jos paniikki on päällä, siihen ei auta mikään, jotenkin kun tulee jotain semmoista tekemistä että on pakko tehdä ja ajatella jotain muuta olo rauhoittuu. No yöllä ei ole mitään mahdollisuutta tehdä mitään kuin maata sängyssä ja pelätä, siinä sitä sitten ajatusten kanssa käydään painia, ja yritän tietoisesti ajatella asioita jotka rauhoittaisivat mieltäni. Eräs tuttavani kerran sanoi että pelätä voi elämässään niin paljon kuin haluaa. Kasvaakohan pelko pelkäämällä?? Tämä paha olo on raastavaa ja kuluttavaa.
Kuinka monelta teiltä on tutkittu fibromyalgia? Sehän aiheuttaa kipua, särkyä, jäykkyyttä, ahdistuneisuus ja masennus kuuluu myös taudin kuvaan. Minulla se on diagnosoitu kauan sitten ja tietysti nyt toivon että tämä olisi vain ärhäkässä vaiheessa oleva fibro, siihen ei vaan nämä elohiiret sovi!! Suurin osa on elohiiristä kuitenkin ns. hyvälaatuisia.
Jatkuvat "elohiiret" ympäri kehoa - Neurologia - Suomi24 =jatkuvat elohiiret ympäri kehoa keskustelu. Näillä yritän mennä nyt huomiseen, aamulla on neurologi ja enmg, sittenpähän on yksi tieto lisää. PELOTTAAAA!!!! (on muuten yksityinen, eikä hajuakaan mitä maksaa, sain lähetteen fysiatrilta enkä päässyt sen lähetteen kanssa sairaalaan).
Voimia tälle päivälle!
Jos ollaan kolmen vuoden päästä hengissä ja terveitä ilman kuoleman sairautta, pidetäänkö yhteisjuhlat sen kunniaksi???