Ahdistaa kun ei ole oikein säästöjä. Ja pitäis kai jo tässä iässä (39) olla.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ahdistus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ahdistus

Vieras
Miten vaan aina kaikki menee, rahat siis, eikä jää säästöön. Onhan tämä omistusasunto, josta lyhennetään lainaa, tietysti säästämistä tavalaan, mutta ei se ole sellaista RAHAsäästöä jota jotenkin mielestäni pitäisi kertyä.

Aaaargh, mistä sitä rahaa sais lisää, alan myydä tissikuvia tai jotain.

minä varmaan sitten olen toinen ääripää. Säästän, säästän ja säästän ja ajattelen muita ja muiden tulevaisuutta. Tietysti voisin nauttia myös nyt ja pistää kaikki menemään. Ei vaan kykene siihen.

Noh, aina voi lohduttautua sillä että ei täältä mitään mukanaan hautaan saa :D ja olethan kumminkin VASTA 39, kyllä sulla on vuosikymmeniä aikaa vielä säästää jos haluat, aloita tänään.

Onneks en ole kumpaakaan ääripäätä. Eli laitan osan säästöön ja osan kulutan elämiseen. Minusta on ihana ensin säästää ja sitten hankkia se mihin on säästänyt.
Nyt kun oikein mietin niin ehkä enemmän olen kuitenkin sitä säästäjä tyyppiä :)

Aloita pienellä summalla, vaikka kymppejä ja siirrät sen heti kun saat rahaa toiselle tilille johon sulla ei ole pankkikorttia. Summaa voi ajan kanssa kasvattaa mutta tärkeintä on se että aloitat.

Ei mullakaan isoja säästöjä ole (ikää kohta 36) muta eläkesäästöjä varten olen aloittanut säästämisen. Parempi edes vähän kuin ei ollenkaan.

Asuntolaina on parasta säästöä. Vararahastoa pitää olla, mutta kaikki muut ylimääräiset kannattaa sijoittaa lisälyhennyksiin. Muutenkaan ei ole syytä kerätä rahana omaisuutta, koska inflaatio syö sen.

Yhteistyössä