Äh, tyttö oli jättänyt yhden kaverinsa pois leikeistä. APUJA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja täti:
joo-o kyllä tytöt osaa ihan hienosti leikkiä isossa ryhmässä, kokemusta on. Täytyy vaan kerta toisensa jälkeen selittää, miksi ketään ei sa jättää yksin jne jne pojilla joutuukin tarkkailemaan enemmän ruumiillista höykytystä.

Mun mielestä toi on ihan pellepuhetta toi, et tytöt diggaa leikkii kahdestaan, kun siitä ei seuraa kuin katkeruutta ja riitoja, mustasukkaisuutta, plus pahimmas tapaukses sit kasa kiusattuja. Ei niin mitään hyvää. Mieluummin tarttis opettaa junnut pienestä pitäen leikkimään yhteisiä leikkejä isommas porukassa.
Mä taas olen todennut, että pojat leikkivätkin varsin hyvin isommassa porukassa. Kaksisteenhan on aika tylsää leikkiä rosvoa ja poliisia, inkkarisotaa tai pelata fudista.

niin niin, ja kannattais tyttöjenkin ottaa yhteisleikeistä pojilta mallia. tarkoitin siis sitä et pojilla toi onkelma saattaa olla enemmän siinä et leikit on välillä niin fyysisiä, et siihen joutuu puuttumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja täti:
niin niin, ja kannattais tyttöjenkin ottaa yhteisleikeistä pojilta mallia. tarkoitin siis sitä et pojilla toi onkelma saattaa olla enemmän siinä et leikit on välillä niin fyysisiä, et siihen joutuu puuttumaan.
Mä olen usein pohtinut tätä asiaa, mulla itselläni kun on sekä tyttö ja poika ja siten tullut seurattua, miten eri tavalla touhuavat. Yksi selitys ehkä on ne erilaiset leikit. Tytöt leikkivät kotia ja siihen leikkihellan ääreen nyt ei mahdu kuin korkeintaan 2 tyttöä yhtäaikaa hääräämään kun taas inkkariheimoon mahtuu vaikka kuinka monta poikaa. Tyttöjen leikit usein tapahtuvat pienemmässä tilassa - tarkoitan siis, että vaikka leikkisivätkin ulkona, sillä leikillä on tietyt fyysiset rajat. Hella EI voi jatkua kolmen metrin päähän ja keittiössä EI voi olla montaa hellaa. Sitäpaitsi perheessä voi olla VAIN yksi äiti - ei seitsemää, jne jne jne. Kotileikin kurjin rooli on sillä tytöllä, joka joutuu olemaan se työssä käyvä isä :D Mutta ymmärrät varmaan, mitä tarkoitan? Tyttöjen leikeillä on siis usein jokin tietty rajattu alue, kun taas poikien leikeissä se alue voi olla koko leikkipuisto tai lähimetsä.

Mutta kyllähän tytötkin leikkivät isommissa porukoissa silloin, kun se leikki edellyttää isompaa porukkaa. Muistan oman tyttäreni kohdalla, miten oli kavereidensa kanssa aikoinaan Spice Girls -faneja ja eihän tyttöbändiä nyt voi kahden tytön voimin perustaa vaan vähimmäismäärä oli 3, mieluummin 4 tai 5. Eli kun leikki on sellainen, jossa jokaiselle leikkijälle on kutakuinkin samanarvoinen rooli ( perheen koiran, lapsen tai työssäkäyvän isän rooli kotileikissä ei ole samanarvoinen kuin äidin rooli ) , niin leikki onnistuu isommallakin porukalla.

Itse asiasta olen samaa mielta kuin ap. Mutta itse puhuisin vain, en antaisi rangaistusta.

Jos rangaistaan niin lapsi vähitellen oppii, että jos joku toinen tekee saman virheen olisi häntä myös rangaistava (ja pahanpuhuminen alkaa..."se ja se jätti tuon ulkopuolelle, hyii" koitetaan tehdä itsestä tuota toista parempi).

Kuitenkin se toinen saattaa tehdä noin vain hölmöyttään, ei ilkeyttään. Nimittäin emmekö me aikuisetkin usein ole oppineet tuomitsemaan toisia, koska meitä itseämme on kovisteltu liikaa tekemistämme virheistä, ja inhottaa nähdä muiden tekevän tällainen virhe myös.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vvv:
ei kaikkia ole pakko ottaa mukaan leikkeihin jollei halua.

Näin myös ajattelen. Tytöt yleensä leikkivät kaksistaan. Kolmas on liikaa, jos ei ikänsäkään puolesta kuulu joukkoon.

Naapuriston 4-7 vuotiaat tytöt (4 kpl) leikkivät ihan sujuvasti keskenään, olen ainakin oman tyttöni kanssa jutellut siitä, miltä tuntuu kun joku jätetään porukan ulkopuolelle.

Kyllä mä ainakin lapsena jouduin joskus ottamaan myös nuoremman huomioon. Serkusten kanssa leikittiin usein. Minä ja toinen serkuistani ollaan samanikäisiä, mutta kyllä meidän piti nuorempaa serkusta ottaa leikkeihin mukaan. Yleensä se kyllä sitten sai sen "koiran"-roolin, mutta eipä tuo suurempia traumoja ole saanut...

Alkuperäinen kirjoittaja aaaaaaaa:
Kyllä mä ainakin lapsena jouduin joskus ottamaan myös nuoremman huomioon. Serkusten kanssa leikittiin usein. Minä ja toinen serkuistani ollaan samanikäisiä, mutta kyllä meidän piti nuorempaa serkusta ottaa leikkeihin mukaan. Yleensä se kyllä sitten sai sen "koiran"-roolin, mutta eipä tuo suurempia traumoja ole saanut...

Just tänään muistelin omaa lapsuuttani ja miten mut joskus serkussarjan nuorimmasta päästä olevana ruuvattiin riippakiveksi isommille serkuille. Ja aika usein mulla oli kirjaimellisesti koiran rooli, sillä kelpasin metsästysleikeissä ainoastaan ajokoiraksi :laugh: Mulle ehkä on joku trauma siitä jäänyt, sillä muistan vieläkin, miten tylsää oli vaan juosta kieli ulkona ympäriinsä ja haukkua.

Ajatuksenvirtaa osittain aiheen vierestä...
Minusta on aika väärin, jos ekaluokkalaisten tai eskarilaisten pitää aina ottaa pihan 4-5 v tytöt myös leikkiin mukaan. Pitää olla oikeus olla myös kaksistaan - ja jokaisen pitää opettaa lapsensa kestämään pettymyksiä: maailma EI kaadu vaikka Roosa ja Saara leikkii tänään kahdestaan Saaran pihassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja aaaaaaaa:

Just tänään muistelin omaa lapsuuttani ja miten mut joskus serkussarjan nuorimmasta päästä olevana ruuvattiin riippakiveksi isommille serkuille. Ja aika usein mulla oli kirjaimellisesti koiran rooli, sillä kelpasin metsästysleikeissä ainoastaan ajokoiraksi :laugh: Mulle ehkä on joku trauma siitä jäänyt, sillä muistan vieläkin, miten tylsää oli vaan juosta kieli ulkona ympäriinsä ja haukkua.
Just tänään puhuin tytön eskaritädin kanssa siitä, että meidän poika on eskarityttöjen kotileikeissä aina perheen koira :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Just tänään puhuin tytön eskaritädin kanssa siitä, että meidän poika on eskarityttöjen kotileikeissä aina perheen koira :laugh:
Tunnen vilpitöntä myötätuntoa :heart: Koiran rooli on silti parempi kuin isän rooli. Viime kesänä nauroin, kun naapurin tytöt leikkivät pihassa ja toisen veli oli leikissä mukana. Tytöt koko ajan komensivat pojan talon nurkan taakse, koska pojan "isänä" piti olla töissä. Sieltä nurkan takaa se poika kurkisteli, että mitä ne tytöt tekee. Ja aina, kun tytöt huomasivat kurkkimisen, karjaisivat "ET SÄ VOI KURKKIA, SÄ OLET TÖISSÄ!!!" :laugh:

Yhteistyössä