Ärsytystä ja järkytystä: toisten erilaisia tapoja kasvattaa lapsiaan ja pitää huolta lapsistaan

  • Viestiketjun aloittaja vierailijaaaaa
  • Ensimmäinen viesti
vierailijaaaaa
Myöntäkää pois! Kaveri, sukulainen, tuttu, työkaveri lapsensa kanssa tekee jotain mitä et itse ikinä tekis!


Aaaarhg
Itse juuri tulin 1-vuotissynttäreiltä jossa sankari sai työntää ilmapalloja suuhunsa, leikkiä natustellen lahjanaruja suussaan ja oli kaks kertaa työntää sormensa kynttilään-säikähti vain vieraiden kauhistuneita ääniä. Aaaaaaaaaaa! Ja mistäänhän ei saisi sanoa ettei kukaan vaan loukkaannu!
 
vierailijaff
Myöntäkää pois! Kaveri, sukulainen, tuttu, työkaveri lapsensa kanssa tekee jotain mitä et itse ikinä tekis!


Aaaarhg
Itse juuri tulin 1-vuotissynttäreiltä jossa sankari sai työntää ilmapalloja suuhunsa, leikkiä natustellen lahjanaruja suussaan ja oli kaks kertaa työntää sormensa kynttilään-säikähti vain vieraiden kauhistuneita ääniä. Aaaaaaaaaaa! Ja mistäänhän ei saisi sanoa ettei kukaan vaan loukkaannu!
Täh? Mitä outoa tuossa on?
 
No en ymmärrä sitä kun jotkut ei välitä vaikka niiden lasten naamat on ihan likaiset... Niin että kun on räkää ja ruokaa naamassa, naama on sitten ihan ihottumainen. Vahingossakaan naamaa ei tietystikään voi rasvata, vaan se pidetään likaisena, karstaisena ja ärtyneenä. Atopiaa tietysti valitellaan.

Ja sitten vanhemmat, jotka antaa lapsen lyödä itseään. Inhottavaa.

Tai se kun lapsi lihotetaan aivan tajuttomaksi munkeroiseksi antamalla lapsen koko aika napostaa.

Se kun lapsen annetaan puhua rumasti vanhemmille ja muutenkin rääkyä joka paikassa.

Anteeksi, mä oon tämmönen hapannaama.
 
Toinen hapannaama
No en ymmärrä sitä kun jotkut ei välitä vaikka niiden lasten naamat on ihan likaiset... Niin että kun on räkää ja ruokaa naamassa, naama on sitten ihan ihottumainen. Vahingossakaan naamaa ei tietystikään voi rasvata, vaan se pidetään likaisena, karstaisena ja ärtyneenä. Atopiaa tietysti valitellaan.

Ja sitten vanhemmat, jotka antaa lapsen lyödä itseään. Inhottavaa.

Tai se kun lapsi lihotetaan aivan tajuttomaksi munkeroiseksi antamalla lapsen koko aika napostaa.

Se kun lapsen annetaan puhua rumasti vanhemmille ja muutenkin rääkyä joka paikassa.

Anteeksi, mä oon tämmönen hapannaama.
Samaa mieltä kaikesta.
 
vierailijaff
No mua inhottaa ainakin kaikki nuoleskelu ja tähmäys.
Siis jos 1v työntää lahjanaruja suuhun? Tai ilmapalloa. Ymmärrän jos ilmapallo on ilmaton, ja siten vaarallinen, mutta eihän sitäs saa edes kunnolla syötyä. Ja pallot ja lahjanarut on kai lapselle tarkoitettuja?

Ällöttäisi minuakin jos lapsi työntäisi sormet kakkuun tai sorkkisi kaikkea esille pantua syötävää.
 
Siis jos 1v työntää lahjanaruja suuhun? Tai ilmapalloa. Ymmärrän jos ilmapallo on ilmaton, ja siten vaarallinen, mutta eihän sitäs saa edes kunnolla syötyä. Ja pallot ja lahjanarut on kai lapselle tarkoitettuja?

Ällöttäisi minuakin jos lapsi työntäisi sormet kakkuun tai sorkkisi kaikkea esille pantua syötävää.

Ei siitä lahjanarujen syömisestä ole mitään hyötyä ja se on ällöttävää. Joka paikkaanko on pakko kuolata?
 
vierailija
Voi kamalaa, kun naapurin Inkeri tekee asioita toisella tavalla kuin minä! Kaikkien pitäisi ottaa minusta ja mielipiteistäni mallia tai he ovat ällöjä/inhottavia/vastenmielisiä/huonoja/lista jatkuu vaan....

En tiedä johtuuko siitä että olen nähnyt elämässäni paljon vai mistä, mutta kunhan lapset ovat puettu lämpimästi, ruokittu ruoalla, nauravat ja leikkivät,saavat syliä ja lohdutusta, on minulle aivan sama onko naapurin Inkerin lapsen nenä räkäinen tai suussa ilmapallo.
 
vierailija
Mitäs 1-vuotiaan olisi tarkoitus tehdä niillä paketeilla jos ei leikkiä, ja siis myös maistella, naruja? :D


Mua vaivaa suuresti sellainen "heippa, äiti jättää sut sit tänne" -uhkailu. Ja lapselle naureskelu / lapsen kuullen hänestä ikävästi puhuminen. Lapsen seksualisointi (7-kuisesta vauvasta "no niin, kattokaa nyt mikä naistenmies kun heti on tytön perään!"), ylipäätään voimakas tytöttely/pojittelu. Ja lapsille valehtelu (joskin tämä ei ole mustavalkoinen asia).

Mua häiritsee muiden kasvatustavoissa moni muukin asia, kuten tiuskiminen, kuuntelematta jättäminen, tarpeeton komentelu ja manipulointi sekä itkemisestä ärsyyntyminen, mutta ekan kahden vuoden jälkeen ne ovat alkaneet häiritä omissakin kasvatustavoissa, valitettavasti (aiemmin niitä ei siis juuri ollut, ja kuvittelin olevani jotenkin erityisen hyvä äiti, mutta aika ja toinen lapsi opetti).
 
Voi kamalaa, kun naapurin Inkeri tekee asioita toisella tavalla kuin minä! Kaikkien pitäisi ottaa minusta ja mielipiteistäni mallia tai he ovat ällöjä/inhottavia/vastenmielisiä/huonoja/lista jatkuu vaan....

En tiedä johtuuko siitä että olen nähnyt elämässäni paljon vai mistä, mutta kunhan lapset ovat puettu lämpimästi, ruokittu ruoalla, nauravat ja leikkivät,saavat syliä ja lohdutusta, on minulle aivan sama onko naapurin Inkerin lapsen nenä räkäinen tai suussa ilmapallo.
Syli ja lohdutus on ihan kiva, mutta lapsen kasvojen pitäminen likaisena saa ihon tulemaan erittäin kipeäksi ja opettaa myös alusta asti lapsen epäsiistiksi.
 
  • Tykkää
Reactions: av mam ma
Joo, todellakin 1v saa leikkiä lahjanaruilla ja nuolla ilmapalloja. Saa myös lääppiä ikkunoita ja peilejä, maistaa hiekkaleluja jne. En itse jaksa hysteerisiä nipottajia - muutenkin lapsia saa olla kieltämässä vähän väliä joten vaarattomasta touhuilusta en jaksais ite pingottaa. Vahtia toki pitää ettei mitään vaarallista mene suuhun.
 
vierailija
Mää myönnän kanssa ett vitsi kyllä sieppas toi "seksuaalissävytteinen vitsailu". Meillä on pieni tiivis perhevalmennus porukka, ja meille syntyi ainut poika.
Nii jo puoli vuotiaana alko nämä Oooo, poika tulee kattoo tyttöystäviään!
Siis hyii! Hei anteeksi voin kyllä viedä poikavauvani heti pois täältä jos koette että hän on täällä jotain haaremia pitämässä
 
  • Tykkää
Reactions: av mam ma
vierailija
Minusta ilmapallon ja lahjanarujen syöminen valvotusti on ihan ok (taaperolle/vauvalle).

Käytän tosi usein tota "jää sit siihen, äiti ainakin menee nyt". Toimii hyvin, en jaksa kanniskella 17 kiloa vauvan lisäksi enkä muutenkaan neuvotella asiasta. Ja olen tiukkis, halaan, pussaan, annan vaihtoehtoja mutta kun minä lapsiani komennan niin muut pysyköön asiasta erossa, meillä ei mukulat pompi kuin sittiäiset sonnassa.

Ja mulla nousee saman tien karvat pystyyn kun nään hippihuppeli mutsin, tai mikä kaameampaa FAIJAN, joka neuvottelee muskarissa Kielo-Orvokin kanssa siitä pitääkö triangeli nyt antaa tätille takaisin ja miksi pitää. Hyrrr. Triangeli koppaan tai lähtekää himaan päpättämään kiitos.

Niin näin me vaan ollaan erilaisia.
 
vierailija
Syli ja lohdutus on ihan kiva, mutta lapsen kasvojen pitäminen likaisena saa ihon tulemaan erittäin kipeäksi ja opettaa myös alusta asti lapsen epäsiistiksi.
On varmasti totta, että perheen hygieniakäsitykset voivat tuottaa ongelmia. Vaikkei listassani lueteltu esimerkiksi kakkavaipoissa pitämistä, on sekin kurjaa. Ehkä sitä pitää itsestään selvänä että vanhempi tavallisesti huolehtii lapsen hygieniasta, pepun/naaman pesusta. Mutta jos näen jäätelönaamaisen lapsen, en ensimmäisenä tunne inhon väristyksiä tai katso vanhempaa kieroon. Ilmeisesti joku tuttusi jättää usein lapsen naaman likaiseksi?

Mutta vauva tutkii suullaan, monet yksivuotiaatkin. Se on kehityksen kannalta erittäin tärkeä vaihe. Eli en näe narujen/ilmapallojen kuolaamista inhottavana vaan osana kehitystä.
 
On varmasti totta, että perheen hygieniakäsitykset voivat tuottaa ongelmia. Vaikkei listassani lueteltu esimerkiksi kakkavaipoissa pitämistä, on sekin kurjaa. Ehkä sitä pitää itsestään selvänä että vanhempi tavallisesti huolehtii lapsen hygieniasta, pepun/naaman pesusta. Mutta jos näen jäätelönaamaisen lapsen, en ensimmäisenä tunne inhon väristyksiä tai katso vanhempaa kieroon. Ilmeisesti joku tuttusi jättää usein lapsen naaman likaiseksi?

Mutta vauva tutkii suullaan, monet yksivuotiaatkin. Se on kehityksen kannalta erittäin tärkeä vaihe. Eli en näe narujen/ilmapallojen kuolaamista inhottavana vaan osana kehitystä.
Tosi moni lapsi pidetään räkäisenä ja likaisena kaikenaikaa.

Mun lapset ei ole erityisemmin nuoleskellut mitään leluja. Eka lapsi ei ikinä laittanut leluja suuhunsa.

Joku lahjanaru on kyllä sellainen että siitä saa nopeasti haavoja suuhunsa, että vähän tyhmää antaa nuoleskella.
 
Voimakas pissanhaju on myös aika ikävä lapsessa. Tulee mieleen että on pissat tullut jo monta kertaa housuihin mutta kukaan ei välitä vaikka lapsella voi olla tyyliin pissatulehdus. Viimeksi laivalla oli sellainen lapsi, haisi todella voimakkaasti mutta vanhemmat oli kuin ei mitään.
 
  • Tykkää
Reactions: av mam ma
vierailija
Siellä oikein atopian asiantuntija. Voin kertoa että lapsen naama kyllä pestään ja rasvataan, mutta siltikin iho saattaa olla punainen ja ärtyneen näköinen. Rasvoja meillä on ollut kokeilussa vaikka mitä ja jotkut rasvat eivät sovi ollenkaan vaan iho menee vaan pahemman näköiseksi. Saattaa olla että joku rasva auttaa hetken aikaa, mutta sitten tilanne taas kääntyy pahemmaksi. Ainoa mikä tosiaan auttaa on kortisonivoide, mutta sitä ei voi koko aikaa käyttää. Vissiin pitää pistää pussi päähän tuolle lapselle kun näyttää niin huonosti hoidetulta lapselta.
 
vierailija
Tosi moni lapsi pidetään räkäisenä ja likaisena kaikenaikaa.

Mun lapset ei ole erityisemmin nuoleskellut mitään leluja. Eka lapsi ei ikinä laittanut leluja suuhunsa.

Joku lahjanaru on kyllä sellainen että siitä saa nopeasti haavoja suuhunsa, että vähän tyhmää antaa nuoleskella.
Minä en ole huomannut tuollaista että lapset olisivat usein naamastaan likaisia? Ehkä siinä syy etten osaa pitää tuota niin vakavana... :)

Mutta vaikka lapsesi ei olisi pistänyt tavaroita paljoakaan suuhunsa, se ei poista faktaa että n.1,5 vuotiaaksi maailmaa tutkitaan paljon suulla. Siksi on erikoista sanoa sitä ällöksi, kun se kuuluu vahvasti kehitykseen... Lahjanarusta kyllä voi saada helposti haavoja suuhun, totta, mutta esimerkiksi täytetyn ilmapallon nuoleminen valvonnan alaisena on ihan turvallista.
 
Siellä oikein atopian asiantuntija. Voin kertoa että lapsen naama kyllä pestään ja rasvataan, mutta siltikin iho saattaa olla punainen ja ärtyneen näköinen. Rasvoja meillä on ollut kokeilussa vaikka mitä ja jotkut rasvat eivät sovi ollenkaan vaan iho menee vaan pahemman näköiseksi. Saattaa olla että joku rasva auttaa hetken aikaa, mutta sitten tilanne taas kääntyy pahemmaksi. Ainoa mikä tosiaan auttaa on kortisonivoide, mutta sitä ei voi koko aikaa käyttää. Vissiin pitää pistää pussi päähän tuolle lapselle kun näyttää niin huonosti hoidetulta lapselta.
No eihän!
Minä puhuin lapsista joilla on likaa kasvoissaan koko ajan! Mieti itse, kun tiedät, miten hankala atooppinen iho on, miten hirveäksi se menisi jos vielä likaisena pitäisi. Kyllä sen näkee jos iho on likainen. Teillä tilanne on ihan päinvastoin, kun kerran teette kaikkenne että lapsen iho voisi hyvin.

Ja toivottavasti tilanne helpottaa teillä. Hyvä mueli tuli lapsen puolesta, että on vanhemmat jotka välittää, vaikka ei aina auttaisikaan.
 
  • Tykkää
Reactions: av mam ma
yökötys
Olimme kaverin pojan kolmivuotis synttäreillä. Poika riisui itsensä alasti ja vanhemmat kehottivat pukemaan, mutta lapsi ei totellut. Antoivat sitten heti periksi ja poika sai riekkua ilkosillaan! Jo pelkästään tämä oli kuvottavaa, mutta kaiken kruunasi se, että poika tuli sitten herkkupöytään aatamin asussa, seisoi tuolilla, pyöritteli pippeliään (!!!!) ja alkoi sen jälkeen hamuta keksejä ja muita herkkuja lautaselleen! Ei siinä vieraille oikein enää tarjottavat maittaneet.
 
Minä en ole huomannut tuollaista että lapset olisivat usein naamastaan likaisia? Ehkä siinä syy etten osaa pitää tuota niin vakavana... :)

Mutta vaikka lapsesi ei olisi pistänyt tavaroita paljoakaan suuhunsa, se ei poista faktaa että n.1,5 vuotiaaksi maailmaa tutkitaan paljon suulla. Siksi on erikoista sanoa sitä ällöksi, kun se kuuluu vahvasti kehitykseen... Lahjanarusta kyllä voi saada helposti haavoja suuhun, totta, mutta esimerkiksi täytetyn ilmapallon nuoleminen valvonnan alaisena on ihan turvallista.
No joo, ihan pienet tietty nuoleskelee kaikkea. Mutta esim. Kolmevuotiaan ei kyllä enää tartte tutustua suullaan kaikkiin tavaroihin. Sitä inhottavampaa se pn, mitä isompi lapsi on kyseessä. Ihan pikkuvauvat nyt on niin söpöjä että niiden kuolakaan ei ole niin kaameaa.
 
Olimme kaverin pojan kolmivuotis synttäreillä. Poika riisui itsensä alasti ja vanhemmat kehottivat pukemaan, mutta lapsi ei totellut. Antoivat sitten heti periksi ja poika sai riekkua ilkosillaan! Jo pelkästään tämä oli kuvottavaa, mutta kaiken kruunasi se, että poika tuli sitten herkkupöytään aatamin asussa, seisoi tuolilla, pyöritteli pippeliään (!!!!) ja alkoi sen jälkeen hamuta keksejä ja muita herkkuja lautaselleen! Ei siinä vieraille oikein enää tarjottavat maittaneet.

Mua ei alastomuus häiritse, mutta pippelin venyttely kyllä ärsyttää. Lapselle vois oikeesti sanoa ettei ihan koko aika tarvii venytellä ja raplata. Menkööt raplaamaan salassa.
 
yökötys
Mua ei alastomuus häiritse, mutta pippelin venyttely kyllä ärsyttää. Lapselle vois oikeesti sanoa ettei ihan koko aika tarvii venytellä ja raplata. Menkööt raplaamaan salassa.
No herranjestas kyllä synttäreillä kuuluu olla vaatteet päällä, ja kyllä vanhempien sanaa pitää totella. Pippelin räpläys opetukset kuuluu ihan toiseen tilanteeseen kuin syntymäpäivä juhlat, joissa on vieraita paikalla.
 
vierailija
No joo, ihan pienet tietty nuoleskelee kaikkea. Mutta esim. Kolmevuotiaan ei kyllä enää tartte tutustua suullaan kaikkiin tavaroihin. Sitä inhottavampaa se pn, mitä isompi lapsi on kyseessä. Ihan
nyt on niin söpöjä että niiden kuolakaan ei ole niin kaameaa.
Ap kirjoitti 1v synttäreistä ja minä että maailmaa voidaan tutkia 1,5vuotiaaksikin asti pääosin suulla. Tämän jälkeen normaalisti tutkiskelu hiljalleen siirtyy muiden aistien varaan. En tiennyt että puhutaan 3 vuotiasta!? En ole kyllä koskaan törmännyt yli kolmevuotiaaseen, joka nuolisi/kuolaisi kaikkea? Ehkä me tunnetaan vaan tosi erilaisia lapsia?! :D
 

Yhteistyössä