Älkää syyttäkö lasta, jos ei opi / halua oppia ruotsia

  • Viestiketjun aloittaja ei lapsen vika
  • Ensimmäinen viesti
ei lapsen vika
Kaikilla muilla oppiaineilla on edes jonkinlainen yhteys arkielämään, mutta ruotsilla ei (muutamaa rannikkoaluetta lukuunottamatta) ole minkäänlaista yhteyttä lapsen arkielämään. Miten esim. Itä-Suomessa lapsella voisi olla minkäänlaista motivaatiota opiskella kieltä, jota ei kuule missään, jota ei tarvitse missään ja jolla ei kertakaikkiaan ole mitään yhteyttä lapsen elämään?

Älkää siis syyttäkö lasta, syyttäkää ennemmin päättäjiä.
 
e
Miten sun mielestä esim. kemialla on parempi yhteys arkielämään kuin ruotsilla?

Jos mun lapsi ei opi ruotsia, niin on kyllä hiton tyhmä (etenkin mun lapseksi).
Jos ei halua oppia, niin koen epäonnistuneeni kasvatuksessa.
 
FBI
No, elämässä joutuu aina tekemään asioita, jotka ei oo "niin kivoja". Kun se kerran on oppiaineena koulussa, on sitä myös viitsittävä opiskella. Olkoon tarpeellinen tai ei.
Mutta eipä pääse esim poliisikouluun jos ei hallitte jollain lailla virkamiesruotsia.
 
Jos mun lapsi ei halua oppia, niin syytän lasta.

Itä-Suomen telkkareistakin näkyy varmaan ruotsinkielistä ohjelmaa? Kas, siinä yhteys lapsen arkielämään (tuskinpa esim. enkkuakaan siellä ihan päivittäin kuulee).
 
vieras
Jahas. Mä oon yrittänyt opetella ruotsia yhteensä 12 vuotta, mutta se ei vaan mene mun kaaliini. En käsitä :D Ja nyt mä yritän korkeakoulututkinnolla hakea töitä ja kaikessa on vaatimuksena se kaksikielisyys. Pärkele! Osa mun suvustakin on ihan Ruotsista (ei siis suomenruotsalaisia), mutta se kieli ei vaan mene mun jakeluun :( Osaan kyllä englantia, ranskaa ja espanjaa, mutta ruotsissa joku tökkii...
 
Näin teenkin, tosin lapsi menee ruotsinkieliseen kouluun joten voi olla hieman hankalaa jos ei suostu puhumaan... :D
Ei mutta olen kuitenkin sitä mieltä että pakkoruotsi pitäisi EHDOTTOMASTI olla vapaaehtoinen kieli.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja e:
Miten sun mielestä esim. kemialla on parempi yhteys arkielämään kuin ruotsilla?
Kemialla on yhteys aika hemmetin moneen arkielämän asiaan. Ilmeisesti itse olet lintsannut kemian tunnit, jos et tätä ymmärrä?
 
jns
Oma lapseni (asumme joensuussa) opiskelee ruotsin lisäksi venäjää valinnaisena, ja on päässyt käyttämään kieltä jo useamman kerran käytännössä. Ruotsia taas hän ei puhu lainkaan ellei ole pakko, motivaatio nollassa ja ruotsin matkalla asiointi sujui paremmin englanniksi.

Mutta suomessa asuu myös ruotsinkielisiä, heillä on oikeus käyttää kieltään virkakielenä, kun kerta suomen laki näin sanoo.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Jos mun lapsi ei halua oppia, niin syytän lasta.

Itä-Suomen telkkareistakin näkyy varmaan ruotsinkielistä ohjelmaa? Kas, siinä yhteys lapsen arkielämään (tuskinpa esim. enkkuakaan siellä ihan päivittäin kuulee).
Ei kukaan halua katsoa FST:tä. Jos sitä pitää varta vasten ruveta katsomaan ruotsin opintojen vuoksi, ei kyse ole todellisesta yhteydestä arkielämään.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja jns:
Oma lapseni (asumme joensuussa) opiskelee ruotsin lisäksi venäjää valinnaisena, ja on päässyt käyttämään kieltä jo useamman kerran käytännössä. Ruotsia taas hän ei puhu lainkaan ellei ole pakko, motivaatio nollassa ja ruotsin matkalla asiointi sujui paremmin englanniksi.

Mutta suomessa asuu myös ruotsinkielisiä, heillä on oikeus käyttää kieltään virkakielenä, kun kerta suomen laki näin sanoo.
Ja jokaisesta oppilaasta tulee virkamies kaksikieliseen kuntaan? just joo... Pitäisikö kaikki kouluttaa lääkäreiksi ihan siltä varalta, jos sattuisi joskus kiinnostumaan lääkärin ammatista?
 
ope
En syytäkään, tietenkään. Eivät kaikki opi kieliä yhtä helposti. Mutta usein vanhempien asenteessa on vikaa, jos ruotsi on erityinen inhokki. Itä-Suomessa olen syntynyt ja kouluni käynyt, ja minusta oli kivaa opiskella ruotsia. Vieras kieli se oli siinä, missä muutkin. Ja enemmän minulla on ruotsin kielelle ollut käyttöä kuin vaikka saksalle.

Tosiaan niitä ruotsinkielisiäkin ohjelmia voi katsoa. Samanlainen tekstitys niissä on kuin englanninkielisissäkin. Meillä tyttö on pienestä pitäen katsellut aina välillä ruotsinkielisiäkin lastenohjelmia, vaikkei niistä ymmärräkään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei kukaan halua katsoa FST:tä. Jos sitä pitää varta vasten ruveta katsomaan ruotsin opintojen vuoksi, ei kyse ole todellisesta yhteydestä arkielämään.
Jos ei halua motivoida lastaan, ja jos lapsi itse ei halua motivoitua, niin oma moka.

Sitä ruotsia on nyt vaan pakko opiskella edes sen verran, että luokaltaan pääsee.

FST ei liene ainoa vaihtoehto. Ruotsin kanavilta tulee loistavaa ohjelmaa, ja Ruotsiin voi myös matkustaa motivoitumaan :)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ope:
En syytäkään, tietenkään. Eivät kaikki opi kieliä yhtä helposti. Mutta usein vanhempien asenteessa on vikaa, jos ruotsi on erityinen inhokki. Itä-Suomessa olen syntynyt ja kouluni käynyt, ja minusta oli kivaa opiskella ruotsia. Vieras kieli se oli siinä, missä muutkin. Ja enemmän minulla on ruotsin kielelle ollut käyttöä kuin vaikka saksalle.
Sinun käydessä koulua ei venäjän tarve ollut varmaan niin kova kuin nyt olisi Itä-Suomessa? Sen opiskelu voisi motivoida ihan eri tavalla, kun kuulee kaupungilla ja kaupoissa venäjää.

Ei se ruotsi välttämättä inhokki ole, mutta ymmärrettävää, että sen opiskelu ei kovasti kiinnosta, jos mitään normaalia sovellusta ei kyseiselle aineelle ole. On hieman teennäistä ruveta etsimällä etsimään jotain FST:n ohjelmia, kun ei niitä kukaan muutenkaan katso.

 
f
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja jns:
Oma lapseni (asumme joensuussa) opiskelee ruotsin lisäksi venäjää valinnaisena, ja on päässyt käyttämään kieltä jo useamman kerran käytännössä. Ruotsia taas hän ei puhu lainkaan ellei ole pakko, motivaatio nollassa ja ruotsin matkalla asiointi sujui paremmin englanniksi.

Mutta suomessa asuu myös ruotsinkielisiä, heillä on oikeus käyttää kieltään virkakielenä, kun kerta suomen laki näin sanoo.
Ja jokaisesta oppilaasta tulee virkamies kaksikieliseen kuntaan? just joo... Pitäisikö kaikki kouluttaa lääkäreiksi ihan siltä varalta, jos sattuisi joskus kiinnostumaan lääkärin ammatista?
No jokaisesta varmaan tulee kemisti? Itse en ainakaan oo tarvinnut kemian tietoja kertaakaan yläasteen kemian kokeiden jälkeen. Joten kemia pois kouluista.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei kukaan halua katsoa FST:tä. Jos sitä pitää varta vasten ruveta katsomaan ruotsin opintojen vuoksi, ei kyse ole todellisesta yhteydestä arkielämään.
Jos ei halua motivoida lastaan, ja jos lapsi itse ei halua motivoitua, niin oma moka.

Sitä ruotsia on nyt vaan pakko opiskella edes sen verran, että luokaltaan pääsee.
Mutta ei ole mikään jumalan sana, että on pakko. Itä-Suomen maakunnat ovat jo kovasti painostaneet opetusministeriötä, että siellä voisi halukkaat opiskella ruotsin tilalla venäjää, mutta vielä ei ole lupaa tullut. Lähitulevaisuudessa, ehkä seuraavien vaalien jälkeen, homma toteutunee. Kannattaa laittaa viestiä omille ehdokkaille! :)

 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ja jokaisesta oppilaasta tulee virkamies kaksikieliseen kuntaan? just joo... Pitäisikö kaikki kouluttaa lääkäreiksi ihan siltä varalta, jos sattuisi joskus kiinnostumaan lääkärin ammatista?
Kunnan ei tarvitse olla kaksikielinen, että ns. virkaruotsivaatimus on voimassa.

Tämä pakkoruotsi nyt on vain yksi päähänpinttymä. Yhtä lailla siitä kemiasta voisi nostaa metelin - monet eivät opi pakkokemiasta mitään ja selviävät elämästä silti ihan hyvin.

Se, että kemialla, jonka hallitsee, on paljon yhteyksiä arkielämään, on ihan samanlainen fakta kuin että jos osaa ruotsia, voi sitä käyttää ja hyötyä ja iloita taidostaan.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja f:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja jns:
Oma lapseni (asumme joensuussa) opiskelee ruotsin lisäksi venäjää valinnaisena, ja on päässyt käyttämään kieltä jo useamman kerran käytännössä. Ruotsia taas hän ei puhu lainkaan ellei ole pakko, motivaatio nollassa ja ruotsin matkalla asiointi sujui paremmin englanniksi.

Mutta suomessa asuu myös ruotsinkielisiä, heillä on oikeus käyttää kieltään virkakielenä, kun kerta suomen laki näin sanoo.
Ja jokaisesta oppilaasta tulee virkamies kaksikieliseen kuntaan? just joo... Pitäisikö kaikki kouluttaa lääkäreiksi ihan siltä varalta, jos sattuisi joskus kiinnostumaan lääkärin ammatista?
No jokaisesta varmaan tulee kemisti? Itse en ainakaan oo tarvinnut kemian tietoja kertaakaan yläasteen kemian kokeiden jälkeen. Joten kemia pois kouluista.
Kemia liittyy niin moneen arkipäivän asiaan, että on aivan idioottimaista verrata sitä ruotsin opiskeluun. Pakolliset kemian kurssit liittyvät juuri ihan perusilmiöihin, jotka pitää tietää. Miten ihmiset voisivat suhtautua esim. ympäristöongelmiin mitenkään järkevästi, jos ei ole mitään hajua kemian perusteista?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ja jokaisesta oppilaasta tulee virkamies kaksikieliseen kuntaan? just joo... Pitäisikö kaikki kouluttaa lääkäreiksi ihan siltä varalta, jos sattuisi joskus kiinnostumaan lääkärin ammatista?
Kunnan ei tarvitse olla kaksikielinen, että ns. virkaruotsivaatimus on voimassa.

Tämä pakkoruotsi nyt on vain yksi päähänpinttymä. Yhtä lailla siitä kemiasta voisi nostaa metelin - monet eivät opi pakkokemiasta mitään ja selviävät elämästä silti ihan hyvin.

Se, että kemialla, jonka hallitsee, on paljon yhteyksiä arkielämään, on ihan samanlainen fakta kuin että jos osaa ruotsia, voi sitä käyttää ja hyötyä ja iloita taidostaan.
Mutta enpä ole kenenkään kuullut vastustavan pakkokemiaa. Mutta enemmistö vastustaa kuitenkin pakkoruotsia. Ehkä näiden tarpellisuudessa on ihan oikeasti eroa...

Sitä paitsi, minkä tahansa kielen kohdalla voi sanoa, että sitä voi käyttää ja siitä on hyötyä. Miksi juuri ruotsin olisi oltava pakollinen? Esim. pohjoisessa voisi norja olla kiinnostavampaa, tai saame.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ja jokaisesta oppilaasta tulee virkamies kaksikieliseen kuntaan? just joo... Pitäisikö kaikki kouluttaa lääkäreiksi ihan siltä varalta, jos sattuisi joskus kiinnostumaan lääkärin ammatista?
Kunnan ei tarvitse olla kaksikielinen, että ns. virkaruotsivaatimus on voimassa.

Ei yksikielisessä kunnassa tarvitse kunnan virkamiesten osata ruotsia. Jos joku tällaista vaatii, niin sitten on jossain vikaa.

 
jep jep
Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
Näin teenkin, tosin lapsi menee ruotsinkieliseen kouluun joten voi olla hieman hankalaa jos ei suostu puhumaan... :D
Ei mutta olen kuitenkin sitä mieltä että pakkoruotsi pitäisi EHDOTTOMASTI olla vapaaehtoinen kieli.
Jonka jälkeen sinun lapsesi voisi olla lukematta suomea, koska myös pakkosuomi poistuu.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja FBI:
vamma se on asennevammakin :hug:
Samaa mieltä! Osoittaa melkoista asennevammaisuutta pakottaa suomenkieliset ihmiset suomenkielisissä kunnissa opiskelemaan ruotsia, jolle ei ole yhtään mitään tarvetta! Suomi kuitenkin irtaantui Ruotsista yli 200 vuotta sitten, jos joku ei ole sitä sattunut muistamaan!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja jep jep:
Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
Näin teenkin, tosin lapsi menee ruotsinkieliseen kouluun joten voi olla hieman hankalaa jos ei suostu puhumaan... :D
Ei mutta olen kuitenkin sitä mieltä että pakkoruotsi pitäisi EHDOTTOMASTI olla vapaaehtoinen kieli.
Jonka jälkeen sinun lapsesi voisi olla lukematta suomea, koska myös pakkosuomi poistuu.
Miksi pakkosuomi poistuisi? Tuskinpa maan pääkielen pakollisuus tuosta vaan poistuu, vaikka ruotsin pakollisuus poistuukin.
 
FBI
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja FBI:
vamma se on asennevammakin :hug:
Samaa mieltä! Osoittaa melkoista asennevammaisuutta pakottaa suomenkieliset ihmiset suomenkielisissä kunnissa opiskelemaan ruotsia, jolle ei ole yhtään mitään tarvetta! Suomi kuitenkin irtaantui Ruotsista yli 200 vuotta sitten, jos joku ei ole sitä sattunut muistamaan!
:hug: :hug: :hug:
 

Yhteistyössä