"älä koske, se on POPPAA POPPAA POPPAA POPPAA!! " . Poppa,voi moro.

[QUOTE="vieras";22168525]Minä käytän sanaa poppa ja monia muitakin, mutta en lässytä. Puhun ihan normaalilla äänellä ja normaaliin tapaan. Meillä on lapset oppineet ihan normitahdissa puhumaan oikein ja tietävät mitä on kuuma. Eivät ole mitään idiootteja.

Meillä käytetään myös lasten omakeksimiä sanoja, joita he eivät itsekään enää muista. Esim. esikoinen sanoi aluksi isäänsä "ikku" ja tuo ikku on meillä vieläkin välillä käytössä, vaikka lapsi itse ei muista sitä käyttäneensä.[/QUOTE]

Ei minustakaan poppa jne oo lässytystä. Se lässytys on sitä "hellantettat kullanmulua"-kieltä. Ankeaksi menee kieli jos pitäs puhua vaan perussanoilla. Yhhtäkaikki lapsi ymmärsi jo pienempänä sanat kuuma ja poppa samoiksi vaikka puhui popasta ennen kuumaa.

ei ruottalainen
[QUOTE="joo";22167302]en tiedä, mutta sana on aika paljon käytössä suomenruotsalaisten keskuudessa. Samaa voi ihmetellä miks joku käyttää muita murre sanoja...???[/QUOTE]

joo poppaan mutta poppaan eli kuivaan

Huom harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja alakerranEmäntä;22167307:
joo ja lintu on titityy ja syli on uppa =) se vaan on kiva lapselle sanoo noin..
Ehkä sinusta. Lapselle tuskin sillä on mitään merkitystä.
Lässyttäminen ja vauvakieli on lapsen aliarvioimista ja typerää.

Huom harmaana
Mut onhan heppa helpompi sanoa lapsen kun hevonen. Ja hauva helpompi kun koira. Aika helpolla se heppakin vääntyy lapsen suussa vaikka sille puhuis hevosesta.
Oma lapsi ei ole koskaan puhunut hauvasta eikä hepasta. Kerran muistan hänen pienenä tokaisseen että ei se mikään hauva ole, se on koira, kun joku tuntematon rouva lässytti. Joten kyllä se pienikin osaa käyttää oikeita sanoja, se ei ole mikään oikea syy noiden lässytyssanojen käyttämiseen.

"vieras"
Mä sanon poppa, mamppi (maito), syykky (syli), hauva, heppa, pipi. Mulle on sanottu samoin sanoin ja ihan normaali aikuinen musta on tullut, enpä ole ennen tätä ketjua ajatellutkaan etteikö pienelle lapselle voisi noin sanoa.

Pääasia että lapselle puhuu. Me luetaan kyllä paljon kirjojakin, niistä oppii sitten ''oikeaa kieltä''.

mä käytän kans ihan oikeita sanoja lähes joka asiassa, mutta toisinaan sit tulee sanoja kuten sylkky ja heppa, mut minkäs sille voi kun niitä käytän muillekkin kuin lapsille. Mut joo, ymmärrän kyllä, että parempi opettaa suoraan sanat oikein. Toisaalta, lapsen on myös hyvä oppia että samalle asialle voi olla monta eri nimeä kuten koira/haukku, kissa/kisu, hevonen/heppa...

Oma lapsi ei ole koskaan puhunut hauvasta eikä hepasta. Kerran muistan hänen pienenä tokaisseen että ei se mikään hauva ole, se on koira, kun joku tuntematon rouva lässytti. Joten kyllä se pienikin osaa käyttää oikeita sanoja, se ei ole mikään oikea syy noiden lässytyssanojen käyttämiseen.
Eikö sillonkaan jos lapsi sanoo hauva ja heppa? täytyykö kieltää ja käskeä 1v puhumaan oikein?

Alkuperäinen kirjoittaja Tukka Tötteröllä;22169362:
mä käytän kans ihan oikeita sanoja lähes joka asiassa, mutta toisinaan sit tulee sanoja kuten sylkky ja heppa, mut minkäs sille voi kun niitä käytän muillekkin kuin lapsille. Mut joo, ymmärrän kyllä, että parempi opettaa suoraan sanat oikein. Toisaalta, lapsen on myös hyvä oppia että samalle asialle voi olla monta eri nimeä kuten koira/haukku, kissa/kisu, hevonen/heppa...
Näin juuri. Sanoilla on monta muotoa ja ilmaisua. Kohta 3v tietää että maito on maitoa, mammaa, mammia jne...ja heppa on hevonen, hepo jne...joten missä ongelma? Miksi kieltä pitäs käyttää vaan perusmudoissaan? Ja edelleen se ei oo lässytystä että käyttää moninaisia ilmasuja asioista.

Joka kerta kun lapsi oppii sanomaan jonkun (vaikean) sanan oikein, tulee tälle äidille kaihoisa olo :)

Kun kääpäme muuttui kärpäseksi, kun poppaa polttaaksi, manko sammakoksi :heart: Oppi aikaisin puhumaan, mitkään vauvamaiset ilmaisut eivät ole tasan tarkkaan olleet puheen kehityksen tiellä.

Mikä ihme voi tehdä yhdestä sanasta "ällöttävän" kun ei sitä asiasisällöltään edes ole?! Ällöttävä - aika raskaasti osa ottaa tämänkin asian :LOL:

mun tarkoitus oli ainakin ihan vain tuota POPPAA sanaa "kritisoida". Kyllä mä "siedän" hepat ja sykyt ja muut vastaavat.
jostain syystä vain sana POPPAA on musta outo ja vieras.
ihan sama miten kukakin lapselleen puhuu, munkin taapero meni just AA-AA . :D

"vieras"
Mä olen huomannut poppa sanan erittäin tarpeelliseksi. Poppa on sellaista polttavan kuumaa, johon ei voi koskea. Kuuma voi olla muuten vainkin, ilman että se olisi vaarallista. Esim. autossa on joskus kesällä kuuma, mutta ei silti poppa ja autoon voi mennä.

Mulle siis noi tarkoittavat hieman eri asiaa, musta on hyvä, että on olemassa erikseen sana sellaiselle kuumalle, joka on vaarallista erotuksena muusta kuumasta.

häh
Hoivakieli vaan on oikeasti lapselle tärkeää. Ihan samoin kuin aikuisella se tulee ilmi mm. tarpeena keksiä lempinimiä ja omia väännöksiä asioille, luoda omaa murretta. Äänensävy muuttuu kun käyttää hoivakieltä mikäon lapsen turvallisuudentunteelle tärkeää.

Kyllä meillä ainakin vilisee niitä omasta lapsuudesta tuttuja, ne tulee jostain alitajunnasta eikä niitä koskaan tietoisesti ole omalla lapsella alettu käyttämään juurikin mm. pipi, poppa, suukku, syykky eli ei ne edes suinkaan liity siihen että lapsen olisi helpompi sanoa esim. suukku on paljon pitempi kuin vastaavansa eli suu.

Lapsi oppii ne oikeat sanat liiankin nopeasti heti kun alkaa puhumaan. Ihme tiukkapipoja täällä. Itse olen mieluumin lempeäkielinen äiti vaikka sitten kuulostaisin muiden korvaan hullulta. ei sitä sanoja lässyttää tarvitse vaikka noita hoivakielisiä sanoja käyttääkin.

pottumuusi
[QUOTE="vieras";22169591]Mä olen huomannut poppa sanan erittäin tarpeelliseksi. Poppa on sellaista polttavan kuumaa, johon ei voi koskea. Kuuma voi olla muuten vainkin, ilman että se olisi vaarallista. Esim. autossa on joskus kesällä kuuma, mutta ei silti poppa ja autoon voi mennä.

Mulle siis noi tarkoittavat hieman eri asiaa, musta on hyvä, että on olemassa erikseen sana sellaiselle kuumalle, joka on vaarallista erotuksena muusta kuumasta.[/QUOTE]

tätä vois kompata - hyvä oivallus!

"mona"
[QUOTE="vieras";22169591]Mä olen huomannut poppa sanan erittäin tarpeelliseksi. Poppa on sellaista polttavan kuumaa, johon ei voi koskea. Kuuma voi olla muuten vainkin, ilman että se olisi vaarallista. Esim. autossa on joskus kesällä kuuma, mutta ei silti poppa ja autoon voi mennä.

Mulle siis noi tarkoittavat hieman eri asiaa, musta on hyvä, että on olemassa erikseen sana sellaiselle kuumalle, joka on vaarallista erotuksena muusta kuumasta.[/QUOTE]

No eiks se poppa tarkota polttaa ja kuuma on sit kuuma..

Yhteistyössä