"älä koske, se on POPPAA POPPAA POPPAA POPPAA!! " . Poppa,voi moro.

"Nin"
Alkuperäinen kirjoittaja typeriä ne..;22167335:
jotka toisten kieltä halveksii. Murresana ja lapselle helpompi oppia. Jos tuo ärsyttää niin varmasti ärsyttää muutkin vastaavat kuten vanna, akkuna, porstua, kyläluuta yms.. Tai hesan slangi se vasta ärsyttävää sitten onkin.
Minkä alueen murteessa käytetään sanaa "poppa" on käytössä ihan aikuisten kesken? Lasten lässytyskieli ei ole murre. Esim. Akkuna, porstua ym. on ihan murresanoja joita käyttää aikuisetkin keskenään.

[QUOTE="Nin";22167602]Minkä alueen murteessa käytetään sanaa "poppa" on käytössä ihan aikuisten kesken? Lasten lässytyskieli ei ole murre. Esim. Akkuna, porstua ym. on ihan murresanoja joita käyttää aikuisetkin keskenään.[/QUOTE]

No meillä ainaki on murresana poppa,mutta ei tarkota tuota kuumaa aina.Lapissa näin.. Ja pottu tosiaan murresana,mie sanon aina perunaa potuksi :)

"vieras"
:D Mä perustelin aikoinaan kuuma-sanan käytön sillä, että normaali aikuinenhan sanoo automaattiisesti, että varo, se on kuuma. Parempi, että lapsi ymmärtää heti oikein. Eikös mummolassa ja hoitopaikassa kaikki ollut vaan poppaa. Samoin heppa, hauva ja pipi. Kotona ei käytetä, mutta pakko opettaa lasta ymmärtämään yleistä taaperokieltä. Eniten ihmetyttää kurre. Miksei se voi olla orava? Ei haittaisi r-vika.

[QUOTE="vieras";22167698]:D Mä perustelin aikoinaan kuuma-sanan käytön sillä, että normaali aikuinenhan sanoo automaattiisesti, että varo, se on kuuma. Parempi, että lapsi ymmärtää heti oikein. Eikös mummolassa ja hoitopaikassa kaikki ollut vaan poppaa. Samoin heppa, hauva ja pipi. Kotona ei käytetä, mutta pakko opettaa lasta ymmärtämään yleistä taaperokieltä. Eniten ihmetyttää kurre. Miksei se voi olla orava? Ei haittaisi r-vika.[/QUOTE]

Mut onhan heppa helpompi sanoa lapsen kun hevonen. Ja hauva helpompi kun koira. Aika helpolla se heppakin vääntyy lapsen suussa vaikka sille puhuis hevosesta.

[QUOTE="vieras";22167477]Kun näin moni ei tuota ymmärrä, niin kannattaa googlata hoivakieli tai baby talk ja hämmästyä.[/QUOTE]

Ei semmosta varmaan olekaan niiden mielestä jotka aattelee että lapselle on puhuttava vain oikein.

[QUOTE="joo";22167302]en tiedä, mutta sana on aika paljon käytössä suomenruotsalaisten keskuudessa. Samaa voi ihmetellä miks joku käyttää muita murre sanoja...???[/QUOTE]

Joo, ruotsista se tulee, meillä voi olla poppaa soppaa :D

Itseänikin ärsyttää tuo poppaa sana, mutta jos joku sitä käyttää niin käyttäkööt ei ole pois minulta.

Enemmän mua ärsyttää kun miehen perheessä saattavat sanoa "älä laita suuhun se on kakka". No ei se mikään kakka ole vaan roska yms. Mieskin tuota käyttää joskus.

"Neith"
jaa :D
meillä käytetään poppaa ja pipiä, hauvaa, kisua,heppaa jne

ja nyt saa järkyttyä, vaikka tiedostan että aikuisten kuuluisi opettaa lapsilleen sanan oikea sanonta tapa niin meillä on käytössä lapsen omat sanamuutokset

esim pahattuu= tapahtuu
imppasiivoo = imuroida
ävytön= hävytön
läpiö= lapio
kinnat= kengät

ja myöskin lasta kutsutaan sellaisella nimellä minkä se on itse ottanut käyttöönsä, ei siis ole mitenkään muunnos sen omasta nimestä vaan toisesta hellittely sanasta.. :D

halipupu harmaana
Koska
1. Poppa on nopeampi sanoa kuin kuuma
2. lapsi oppii itse sanomaan helpommin poppaa kuin että joku on kuuma
3. Myös lamput kuumenevat ja polttavat --> poppaa

Lapselle kannattaa puhua monipuolisesti ja käyttää synonymeja, homonymeja yms, suomenkielen hienouksia. Pienelle lapselle helposti omaksuttavat sanat kuten "poppa" avaavat kieltä ja antavat lapselle onnistumisen kokemuksia, kun hän osaa sanoa jotain niin että häntä ymmärretään. Ymmäretyksi tuleminen on jokaiselle ihmiselle tärkeää, joten miksi emme auttaisi pientä lasta tulemaan helpommin ymmärretyksi?

Koska
1. Poppa on nopeampi sanoa kuin kuuma
2. lapsi oppii itse sanomaan helpommin poppaa kuin että joku on kuuma
3. Myös lamput kuumenevat ja polttavat --> poppaa

Lapselle kannattaa puhua monipuolisesti ja käyttää synonymeja, homonymeja yms, suomenkielen hienouksia. Pienelle lapselle helposti omaksuttavat sanat kuten "poppa" avaavat kieltä ja antavat lapselle onnistumisen kokemuksia, kun hän osaa sanoa jotain niin että häntä ymmärretään. Ymmäretyksi tuleminen on jokaiselle ihmiselle tärkeää, joten miksi emme auttaisi pientä lasta tulemaan helpommin ymmärretyksi?
Aivan niin. Se jokatapauksessa keksii ilmaisut mitkä osaa sanoa.

Sana POPPA on vaan niin outo, ainakin mulle. Ikinä en oo kuullut kenenkään sitä käyttävän omassa lapsuudessani, suvussani, ystävä- tai tuttavapiirissäni. Taisin törmätä siihen ekaa kertaa palstalla :D. Siksi se on mun korvaan niin kummallinen. Joku heppa tai kisu taas kuulostaa ihan normaalilta :)

P.S. Meillä lapset sai onnistumisen kokemuksia sanomalla "kuumaa". Tai esikoinen oikeastaan sanoi ekana (1 v iässä) kuunaa, ja jos ruoka tms ei ollut kuunaa niin se oli sitten kyynää :xmas:

Tämmöiset "hellittelysanat" eivät ole lässyttämistä. Lässyttämistä on tahalleen puhua väärin, poppa on taas yksi muoto lisää sanalle kuuma, polttava jne. Se ei tuhoa tai estä lapsen kielenoppimista, päin vastoin. Monipuolisesti kieltä käytettynä lapsikin oppii monipuolisesti sanoja. Kyllä meillä on poppaa käytetty kuuman ohella ja varmasti lapsi ymmärsi kummankin tarkoituksen. Heppa, hepo, hepoinen, hevonen, koni, kaakki, meetwursti jaloilla... miksi ihmeessä kieltäisin lapsiltani monimuotoisen kielen käytön. En lässytä s-kirjainta, en r-kirjainta, en mussuta puhuessa, mutta sanoja saa käyttää monipuolisesti.

Viimeksi muokattu:
"vieras"
Minä käytän sanaa poppa ja monia muitakin, mutta en lässytä. Puhun ihan normaalilla äänellä ja normaaliin tapaan. Meillä on lapset oppineet ihan normitahdissa puhumaan oikein ja tietävät mitä on kuuma. Eivät ole mitään idiootteja.

Meillä käytetään myös lasten omakeksimiä sanoja, joita he eivät itsekään enää muista. Esim. esikoinen sanoi aluksi isäänsä "ikku" ja tuo ikku on meillä vieläkin välillä käytössä, vaikka lapsi itse ei muista sitä käyttäneensä.

"vieras"
Musta on kans naurettavaa puhua lapselle sanoilla, joita ei sit käytetä aikuisena, sellasta lässytyskieltä, yök :D Toine on pipi.. Miksei voi vaa heti opettaa oikeita sanoja..
Siks, että pipi ja poppa on lapsen helpompi oppia lausumaan. Kyllä lapsi oppii ne oikeatkin nimitykset aikanaan. Ei meillä 5-vuotias enää hoe poppaa. Pipiä kyl käyttää välillä ;) Sehän on kätevä sana, kun on joku pienempi nirhaisu kuin vamma.

"Sara"
[QUOTE="vieras";22168525]Minä käytän sanaa poppa ja monia muitakin, mutta en lässytä. Puhun ihan normaalilla äänellä ja normaaliin tapaan. Meillä on lapset oppineet ihan normitahdissa puhumaan oikein ja tietävät mitä on kuuma. Eivät ole mitään idiootteja.

Meillä käytetään myös lasten omakeksimiä sanoja, joita he eivät itsekään enää muista. Esim. esikoinen sanoi aluksi isäänsä "ikku" ja tuo ikku on meillä vieläkin välillä käytössä, vaikka lapsi itse ei muista sitä käyttäneensä.[/QUOTE]

Meilläkin käytetään joitain lasten sanomia sanoja. Esim. appelsiinimehu on nykyään aassiamehua ja sitä sanaa käyttää kaikki meidän perheestä :D

Yhteistyössä