"Äiti, tiedätkö mitä me tehtiin tänään eskarissa?" "Nnnooo..?" "Kiusattiin 'Eemeliä'!"

..niin.. siitä on jo aikaa, kun tämä keskustelu käytiin. Mutta siis minä ja eskari-ikäinen poikani tämän kävimme.

Ajattelin ensin, että nyt on varmaan joku käsittänyt jotain väärin, mutta kuulin sitten saman ihan hymyilevän eskariopen omasta suusta.

"No 'Eemelihän' on tosi vilkas lapsi. Ja tää perjantai oli sitten tosi villi päivä. Mikään ei menny perille. 'Eemeli' vaan kahta kauheemmin kaikkia töni ja tuuppi. Ja mä sit viimein sanoin hälle, että jos tää on susta niin kauheen kivaa, niin tehdääs sit sillein, että kaikki muut kiusaa sit sua. Ja niin sitten kaikki lapset sai tehdä sille pojalle mitä halus 20 minuutin ajan. Tietysti mä katsoin vieressä, ettei liian pahasti satu. Mut tulihan siinä sit kuitenki viimein 'Eemeliltäkin' itku. Ja sit pyydettiin anteeks. Ja sanoin, että ymmärrätkö nyt miltä muista tuntuu."

Fyysisesti ei mitään hurjan kovia kolauksia ollut poika saanut..

Mutta.. mitä olet itse mieltä tällaisesta varhaiskasvatuksesta..? :whistle:

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
olen tyrmistynyt :eek:
Kuin myös.
Mä olen muutaman kerran kans joutunu opettajan nöyryyttämäksi ja muistan vieläkin sen kauhun ja häpeän. Tosin siihen ei ollut opettajalla syynä muukuin meidän perheen uskonnollinen vakaamus ja hän ei jostain syystä pitänyt siitä. Oppilaana olin tunnolinen ja hiljainen.

mitähän "eemelin" vanhemmat tästä pitivät?
Ymmärrän että "Eemelin" kanssa voi olla hermo koetuksella jos todella on tuolla tavalla vilkas ja kiusaa siis itse muita. Harvemmin kuitenkaan lapsi oppii tällä tavalla olemaan kiusaamatta! Siinähän hänelle juuri näytettiin että niin aikuisetkin tekevät! Järkyttävää!

Menee samaan kastiin kun eräs entinen kaverini ja hänen kasvatusmetodinsa... Kun isosisko töinäisi pikkuveljen alas sohvalta niin äiti tönäisi isosiskon alas sohvalta... :(

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aika arvelluttavaa... vaikka varmaan tehokasta. Mutta auttaako kiusaaminen kiusaamiseen? Ihan niinkun väkivalta väkivaltaan? hmm...
No ei välttämättä. Voi mennä kohta just toisinpäin,et sitä eemeliä kiusataan kun kerta opettakin lupas.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aika arvelluttavaa... vaikka varmaan tehokasta. Mutta auttaako kiusaaminen kiusaamiseen? Ihan niinkun väkivalta väkivaltaan? hmm...
Niin. Sen verran mitä tietoa saapi, niin ei - yllättäen - tämä ei ole tehonnut. Poika on edelleen yhtä fyysinen ja yhtä raisu kuin ennenkin.

..paitsi asioiden todellista laitaa ei täysin voi tietää, kun sieltä ei taho mitään kuulumisia saada irti kairaamallakaan. Puhumattakaan mistään vanhempainilloista.

..tää häpeninki oli pe. Ja sitten maanantaina otin puheeksi.. Ope sano, että ai niin - hän ei sulle muistanukkaa mainita asiasta.

Ilmoittaisit asiasta eskariopen esimiehelle. Aivan ala-arvoista "kasvattamista".

Tämä on samaa sarjaa kuin ystäväni 2 v pojan päiväkodissa, jossa siis todellakin juuri 2 vuotta täyttänyttä poikaa sidottiin rattaisiin istumaan sisällä ja ulkona päivittäin kun oli kuulemma niin "uppiniskainen ja villi eikä tottele" ja "oli hiettänyt hiekkaa toisten päälle."

SIIS poika oli 2!

Ystäväni nosti metelin kun poika alkoi oirehtia kotona ja päiväkotiin menemisestä tuli kamala paniikki joka aamu. Kesti monta viikkoa ja monta kokousta ennen kuin päiväkodin esimies myönsi, että syy tähän sitomiseen on oikeastaan se, että päiväkodissa on liian vähän työntekjöitä joilta oli keinot loppuneet pojan vahtimiseen. Lopulta he saivat yhden hoitajan lisää sinne ja yllättäen ei poikakaan enää ollut "niin vaikea".

Kyllä pistää vihaksi! Ja tämä tapahtui v 2009 Helsingissä.

Yhteistyössä