äiti kasvissyöjä -lapselle ei anneta ollenkaan lihaa?

• Viestiketjun aloittaja mietiskellen
  • Ensimmäinen viesti
Ksantippa S.
Alkuperäinen kirjoittaja mi:
No oliskohan himppasen kärjistettyä tuo sun teksti, kuten sun kirjoitelmat yleensäki on =)
En mielestäni edes kärjistä. Soisin, että jokainen lapsi ja aikuinen saisi terveellistä ja monipuolista ruokaa. Voi olla, että olen väärässä, mutta ainakin tuttavapiirissäni ne vähiten ravitsemusasioihin perehtyneet ja yksipuolisinta ruokavaliota noudattavat ovat olleet sekasyöjiä. Kai heistäkin saa olla huolissaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
No oliskohan himppasen kärjistettyä tuo sun teksti, kuten sun kirjoitelmat yleensäki on =)
En mielestäni edes kärjistä. Soisin, että jokainen lapsi ja aikuinen saisi terveellistä ja monipuolista ruokaa. Voi olla, että olen väärässä, mutta ainakin tuttavapiirissäni ne vähiten ravitsemusasioihin perehtyneet ja yksipuolisinta ruokavaliota noudattavat ovat olleet sekasyöjiä. Kai heistäkin saa olla huolissaan?
No nimenomaan, heistä mäkin huolta kannan. :saint:

Totta, nykyaikana syödään hyvinkin epätervellisesti. Voi toki miettiä miksi suomalaisilla on kansansairautena sydän- ja verisuonitaudit, tuskin ainakaan runsaasti kasviksia sisältävän ruokavalion takia.

Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
No nimenomaan, heistä mäkin huolta kannan. :saint:
Ja oikeesti, kun kattoo tänkin palstan ruokaketjuja niin huh. Siis jotain kalapuikko-pussikastike-gratiinihässäkkää suositellaan ja sitten kaikki tahtoo reseptin kun kuulostaa niiiiiin hyvältä :D

Ja olen siis sekasyöjä itsekin. Mutta jotain rajaa :D

.
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Ja oikeesti, kun kattoo tänkin palstan ruokaketjuja niin huh. Siis jotain kalapuikko-pussikastike-gratiinihässäkkää suositellaan ja sitten kaikki tahtoo reseptin kun kuulostaa niiiiiin hyvältä :D

Ja olen siis sekasyöjä itsekin. Mutta jotain rajaa :D
Tähän peesi :D.

minttu
Mä olen kasvissyöjä, mun mies ei. Me tehtiin lapsen syömisten suhteen kompromissi, eli hän syö kalaa ja kanaa, mutta ei punaista lihaa. Todennäköisesti liha jää häneltä jossain vaiheessa kokonaan pois, koska lapsi - varsinkin tyttö - ottaa usein mallia samaa sukupuolta olevasta vanhemmasta.

Alkuperäinen kirjoittaja minttu:
Mä olen kasvissyöjä, mun mies ei. Me tehtiin lapsen syömisten suhteen kompromissi, eli hän syö kalaa ja kanaa, mutta ei punaista lihaa. Todennäköisesti liha jää häneltä jossain vaiheessa kokonaan pois, koska lapsi - varsinkin tyttö - ottaa usein mallia samaa sukupuolta olevasta vanhemmasta.
Saanko udella mistä moinen kompromissi? Tai oikeammin mitkä on sinun kasvissyöntisi syyt? Enkä siis kysy mitenkään pahalla, oli vaan mulle vähän outo kompromissi.

minttu
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Minusta väärin. Lapsen tulee saada itse valita jos tahtoo alkaa kasvislinjalle sitten myöhemmin. Jokaisen oma valinta, mutta ei äidit saa tollasta päättää lapsen puolesta. Ja vasta se menee hankalaksi kun kerta isäkin syö lihaa...
Onko vanhemmalla siis oikeus päättää, että hänen lapsensa syö toisten elävien olentojen kuollutta lihaa, mutta ei tehdä päinvastaista päätöstä? Miksei lapsi voi aikuisena itse päättää, jos haluaakin syödä lihaa?
Hyvin kirjoitettu, Non compos mentis! Peesi peesi!

minttu
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Saanko udella mistä moinen kompromissi? Tai oikeammin mitkä on sinun kasvissyöntisi syyt? Enkä siis kysy mitenkään pahalla, oli vaan mulle vähän outo kompromissi.
Kieltämättä se on hiukan outo kompromissi, myönnän.
Itse olen kasvissyöjä eettisistä syistä, kun taas mies on ihan tavallinen sekasyöjä. Olisin halunnut kasvattaa lapsesta alusta pitäen kasvissyöjän, mutta mies ei siihen suostunut. Hän oli huolissaan siitä, saako lapsi varmasti kaikki tarvittavat ravintoaineet jne. Niinpä syntyi tämä jonkinlainen kompromissiratkaisu. Kunhan lapsi tuosta kasvaa, aion kyllä kertoa hänelle, miksi äiti on kasvissyöjä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minusta väärin. Lapsen tulee saada itse valita jos tahtoo alkaa kasvislinjalle sitten myöhemmin. Jokaisen oma valinta, mutta ei äidit saa tollasta päättää lapsen puolesta. Ja vasta se menee hankalaksi kun kerta isäkin syö lihaa...
Miksi äiti saa päättää lapsen puolesta, että lapsi syö lihaa? Miksi vanhemmat saavat päättää pienen vauvan puolesta, joka mitenkään ei pysty kantaansa asiaan ilmaisemaan, mihin uskontokuntaan tämä liitetään jäseneksi?
Ai miksi? Siksi että ihminen on pohjimmiltaan SEKASYÖJÄ. ravinteet kuuluu saada sekaravinnosta. Ei kivikaudella tai edes sota-aikaan kukaan jeesustellu jollain kasvisruoalla. Ja tuskin kehitysmaissa, jossa ruoasta on pulaa, kukaan alkaisi nirsoilla liharuoan kanssa. En itsekään ole mikään himo lihan syöjä tai vastusta kasviksia, mutta mun mielestä liha kuuluu perus ravintoon, ja tää ihme kasvi-intoilu on tämän ylikylläisyyden aikaansaama ilmiö.

Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja typy10:
En itsekään ole mikään himo lihan syöjä tai vastusta kasviksia, mutta mun mielestä liha kuuluu perus ravintoon, ja tää ihme kasvi-intoilu on tämän ylikylläisyyden aikaansaama ilmiö.
Kyllä nyt kantsis jo mennä takas peruskouluun ja aloittaa ne äidinkielen opinnot ihan alusta. Vähän vaikea ottaa tällaisia kommentteja vakavalla naamalla :D

Ja ihan pakko vielä kysäistä, että mitähän pihviä sitä sota-aikana tai nälänhätäalueilla sun mielestä vedetään?

Valtsu harmailee
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi äiti saa päättää lapsen puolesta, että lapsi syö lihaa? Miksi vanhemmat saavat päättää pienen vauvan puolesta, joka mitenkään ei pysty kantaansa asiaan ilmaisemaan, mihin uskontokuntaan tämä liitetään jäseneksi?
Ai miksi? Siksi että ihminen on pohjimmiltaan SEKASYÖJÄ. ravinteet kuuluu saada sekaravinnosta. Ei kivikaudella tai edes sota-aikaan kukaan jeesustellu jollain kasvisruoalla. Ja tuskin kehitysmaissa, jossa ruoasta on pulaa, kukaan alkaisi nirsoilla liharuoan kanssa. En itsekään ole mikään himo lihan syöjä tai vastusta kasviksia, mutta mun mielestä liha kuuluu perus ravintoon, ja tää ihme kasvi-intoilu on tämän ylikylläisyyden aikaansaama ilmiö.
Ai niinkö? Itse olen kyllä kasvissyöjä ihan eettisistä syistä :eek:

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Kieltämättä se on hiukan outo kompromissi, myönnän.
Itse olen kasvissyöjä eettisistä syistä, kun taas mies on ihan tavallinen sekasyöjä. Olisin halunnut kasvattaa lapsesta alusta pitäen kasvissyöjän, mutta mies ei siihen suostunut. Hän oli huolissaan siitä, saako lapsi varmasti kaikki tarvittavat ravintoaineet jne. Niinpä syntyi tämä jonkinlainen kompromissiratkaisu. Kunhan lapsi tuosta kasvaa, aion kyllä kertoa hänelle, miksi äiti on kasvissyöjä.
Ok.
En vaan ollut aikasemmin törmännyt tuollaiseen kompromissiin jossa kalan lisäksi syödään myös kanaa, siksi kysäsin.

Niin sitäpä juuri. Kun ei ole ollut sitä pihviä mitä vetää! Eli sota-aikana ( tai siellä kehitysmaassa) äidit ottaisi todellakin vastaan sen lihan jos sitä olisi. Eli eivät tuskin jeesustelisi jollain eettisillä asioilla.

Ja peruskoulua ei onneks tarvi aloittaa.. ei se nii kivaa ollu.. ehkä ton 6v yliopisto-opiskelun tulosta tää lukihäiriö ;)

Ksantippa S.
Ihminen on pohjimmiltaan eläin. Mutta silti meille on kehittynyt monenlaisia inhimillisiä tapoja ja tunteita, joihin koko kulttuurimme perustuu.

Mitä taas tulee kehitysmaihin, niin kyllä esimerkiksi monessa Aasian kehitysmaassa buddhalaiset "nirsoilevat" liharuoan kanssa. Kasvissyönti länsimaissa epäilemättä on jossakin määrin ylikylläisyyden aikaansaama ilmiö. Mutta mitä pahaa siinä on? Miksi meidän pitäisi syödä toisia nisäkkäitä, jos meillä on mahdollisuus ruokkia itsemme toisinkin keinoin?

Juu. ei tarviikaan syödä jos EI halua. Ja totta- ei lihan syönti ole mikään edellytys terveydelle. Ja aasialaiset ei syö sitä-uskonnon vuoksi (uskonnolla monta muutakin sairasta vaikutetta kuten sodat ja itsemurhaiskut)... plus että Aasia ei ole kehitysmaa ;).. Mut vauvan puolesta ei voi päättää ko. asiaa.

jzjzjt
Niin sitäpä juuri. Kun ei ole ollut sitä pihviä mitä vetää! Eli sota-aikana ( tai siellä kehitysmaassa) äidit ottaisi todellakin vastaan sen lihan jos sitä olisi. Eli eivät tuskin jeesustelisi jollain eettisillä asioilla.

Ja peruskoulua ei onneks tarvi aloittaa.. ei se nii kivaa ollu.. ehkä ton 6v yliopisto-opiskelun tulosta tää lukihäiriö ;)
Jos kerran kivikausi oli sun mielestä ns. kulta-aikaa ja meidän pitäisi syödä niin kuin silloin syötiin, mikset samantien muuta lähimetsään majaan ja heitä vaatteita ym. pois, söisit vain marjoja ja metsästäisit itse :)

Typy hei, mites kommentoit siihen et Intiassa on hyvin laaja kasvisyöjien joukko?
Muoks ehtisit jo kommentoida fiksusti Aasian tilannetta. Tosin Intiassa on paljon köyhiä jotka eivät koske lihaan.

öpp..
Juu. ei tarviikaan syödä jos EI halua. Ja totta- ei lihan syönti ole mikään edellytys terveydelle. Ja aasialaiset ei syö sitä-uskonnon vuoksi (uskonnolla monta muutakin sairasta vaikutetta kuten sodat ja itsemurhaiskut)... plus että Aasia ei ole kehitysmaa ;).. Mut vauvan puolesta ei voi päättää ko. asiaa.
Oikeasti, miettisit hetken mitä kirjoitat. Sen vauvan puolesta päätetään ehkä noin miljoona muutakin asiaa.

Edelleen.. Intiassa on eri lahkoisia uskovaisia. Suuri osa syö lihaa ja osa ei. Siellä taas ko. "lahkot" eivät tappele aiheesta. Molemmat kunnioittaa elämää omalla tavallaan.

Ja kiitos.. metsästäisin mielellään jos omistaisin aseen, ja voisin sinne metsäänkin muuttaa.. sehän olisikin ekologisinta...kuinka moni kasvissyöjä ja ekologia-intoilija taas sinne voisi mennä asumaan ja marjoilla elämään ;) ?

Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja öpp..:
Oikeasti, miettisit hetken mitä kirjoitat. Sen vauvan puolesta päätetään ehkä noin miljoona muutakin asiaa.
No ehkä noin miljoona joo. Ja Aasia nyt ei ensinnäkään ole maa, kehitys- tai mikään muukaan maa :D Mikähän se aasialaisten uskonto mahtaa olla?

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja öpp..:
Mm se, kuinka pitkään täysimetetään tai imetetäänkö lainkaan. Tai annetaanko korvikettakin. Milloin aloitetaan kiinteät ja millaiset. Missä iässä viedään yöksi hoitoon vai viedäänkö ollenkaan. Kuinka pitkään on kotihoidossa ja milloin laitetaan vieraalle hoitoon. Lista on loputon.

Vauvan puolesta päätetään paljon. Kyse onkin siitä että lasta opastetaan elämään ja toimitaan "oppaana" eikä arkailla esittää vaihtoehtoja. Vanhemman tulee tietää mitä lapselleen tarjoaa, oli se kasvis tai liha -painotteista. Mut se, että ehdottomasti kieltää monipuolisen ravinnon elämän alkumetreillä on mun mielestä ISO päätös.

just
Jos äiti on hyvin perehtynyt kasvisruokavalioon etenki lapsen hyvän kasvun tarjoamaan ravintoon niin mikä ettei. Joskus vaan näkee (työn puolesta) sellaisia joilla ruokavalio ei ole kovin laadukkaasti koottu ja se aiheuttaa erilaisia ongelmia mm. raudan ja proteiinien saannin suhteen.
Moni sekaruokaa syövä syö paaaljon epäterveellisemminja "epämonipuolisemmin" kuin kasvisruokaa syövä.

öpp..
Edelleen.. Intiassa on eri lahkoisia uskovaisia. Suuri osa syö lihaa ja osa ei. Siellä taas ko. "lahkot" eivät tappele aiheesta. Molemmat kunnioittaa elämää omalla tavallaan.

Ja kiitos.. metsästäisin mielellään jos omistaisin aseen, ja voisin sinne metsäänkin muuttaa.. sehän olisikin ekologisinta...kuinka moni kasvissyöjä ja ekologia-intoilija taas sinne voisi mennä asumaan ja marjoilla elämään ;) ?
Tarkoitatko aseella ampuma-asetta? Kivikaudellahan ei sellaisia ollut. :D

Yhteistyössä