äiti kasvissyöjä -lapselle ei anneta ollenkaan lihaa?

• Viestiketjun aloittaja mietiskellen
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja typy10:
Edelleen.. Intiassa on eri lahkoisia uskovaisia. Suuri osa syö lihaa ja osa ei. Siellä taas ko. "lahkot" eivät tappele aiheesta. Molemmat kunnioittaa elämää omalla tavallaan.
No entäs jos säkin koittaisit kunnioittaa muiden valintoja?
Ja en nyt oikein hiffaa mikä tekee intialaisten uskovaisten kasvissyönnistä sitten oikeutetumman kun meidän suomalaisten vastaavan valinnan? Eikö kasvissyönti usein juuri perustu "elämää kunnioit taviin valintoihin" ?

minttu
Juu. ei tarviikaan syödä jos EI halua. Ja totta- ei lihan syönti ole mikään edellytys terveydelle. Ja aasialaiset ei syö sitä-uskonnon vuoksi (uskonnolla monta muutakin sairasta vaikutetta kuten sodat ja itsemurhaiskut)... plus että Aasia ei ole kehitysmaa ;).. Mut vauvan puolesta ei voi päättää ko. asiaa.
No huhhahhei, enpä ehkä vertaisi kasvissyöntiä sotiin ja itsemurhaiskuihin...

Minkä takia vanhemmat eivät saisi päättää vauvan ruokavaliosta? Päättäväthän vanhemmat aika monesta muustakin asiasta vauvan puolesta. Ja vaikka sun mielestäsi liha kuuluu perusravintoon, niin esimerkiksi mun mielestäni se ei kuulu. Halusit tai et, meitä kasvissyöjiä on jo aika paljon tässä suomalaisten lihansyöjäkansassa, ja määrä vain kasvaa tulevaisuudessa.

Mut se, että ehdottomasti kieltää monipuolisen ravinnon elämän alkumetreillä on mun mielestä ISO päätös.
Ihmisen täytyy tehdä valintoja, varsinkin lasten kanssa. Mulle se ei ole ISO päätös, koska pidän kasvissyöntiä parempana vaihtoehtona itsestäänselvänä. Itse aloin omasta halusta kasvissyöjäksi 10-vuotiaana enkä pidä liharuokaa ihmiselle tärkeänä terveysruokana. Sekä eettisesti se ei ole oikein.

logiikka
Juu. ei tarviikaan syödä jos EI halua. Ja totta- ei lihan syönti ole mikään edellytys terveydelle. Ja aasialaiset ei syö sitä-uskonnon vuoksi (uskonnolla monta muutakin sairasta vaikutetta kuten sodat ja itsemurhaiskut)... plus että Aasia ei ole kehitysmaa ;).. Mut vauvan puolesta ei voi päättää ko. asiaa.
Mä oon päättänyt mun lapsen puolesta, että se ei syö karkkia ainakaan niin kauan, kuin ei osaa itse pyytää ja silloinkin vain karkkipäivinä. Näin on menty nyt 4 vuotta Pitäisikö mun nyt alkaa syöttää lapselle karkkia, jotta hän voi sitten itse aikuisena päättää, syökö karkkia vai ei...

Ei kasvissyönti ole mikään uskonto, kuten tässä monet näyttävät luulevan. Kasvisravinto on ruokaa siinä missä kaikki muutkin. Monet aikuiset eivät syö sieniä, pitäiskö heidätkin lynkata samalla lailla kuin nyt kasvissyöjät... "sienet kuuluvat ihmisen normaaliin ravintoon, niitä pitää antaa lapsen syödä".

hei kasvissyöjät. VAstatkaapas tähän:
Fanaattisemmat ei hyväksy mitään eläinperäistä. Ei edes peruslääkkeitä jos niissä on esim liivatetta. No, mutta kas-kummaa- kun tulee paha- tauti-tappava nii jopa kipinkapin hyväksytään lääkkeet missä on jos jotakin eläinperäistä..

just
Mut se, että ehdottomasti kieltää monipuolisen ravinnon elämän alkumetreillä on mun mielestä ISO päätös.
Niinhän se onkin. Olen tosi huolissani, kun jotkut syöttävät lapsilleen einespitsoja ja ranskiksia viikoittain. Se ei ainakaan ole monipuolista ravintoa. Miksi liha tekee ravinnosta monipuolisen?

Fanaattisemmat ei hyväksy mitään eläinperäistä. Ei edes peruslääkkeitä jos niissä on esim liivatetta. No, mutta kas-kummaa- kun tulee paha- tauti-tappava nii jopa kipinkapin hyväksytään lääkkeet missä on jos jotakin eläinperäistä..
Meniskö tämmösessä tapauksessa se ihmiselämä kuitenkin etusijalle?

minttu
Edelleen.. Intiassa on eri lahkoisia uskovaisia. Suuri osa syö lihaa ja osa ei. Siellä taas ko. "lahkot" eivät tappele aiheesta. Molemmat kunnioittaa elämää omalla tavallaan.

Ja kiitos.. metsästäisin mielellään jos omistaisin aseen, ja voisin sinne metsäänkin muuttaa.. sehän olisikin ekologisinta...kuinka moni kasvissyöjä ja ekologia-intoilija taas sinne voisi mennä asumaan ja marjoilla elämään ;) ?
On se jännä juttu, että kun puhutaan kasvissyönnistä, otetaan heti käyttöön sanat "intoilija", "jeesustelu" ym. Mikä siinä, että kasvissyöjä päättää elää ilman lihaa, tekee hänestä heti intoilevan hihhulin? Kyse on esim. omalla kohdallani aatteesta (typyn viisaita sanoja käyttäen "jeesustelen eettisillä asioilla" :) ) ja valinnasta, jota en kuitenkaan tuputa kenellekään. Jos hiukankin poikkeaa suomalaisten lihansyöjien valtavirrasta, saa heti kummajaisen leiman otsaan. Yhtä hyvin me kasvissyöjät voisimme sanoa monenlaisiakin ei-niin-imartelevia asioita lihansyöjistä, mutta ehkä me ollaan tavallista kinkunjärsijää fiksumpia...:-D No, vakavasti puhuen, itse kunnioitan toisten valintoja, vaikka en niitä aina ymmärräkään. Typyltä selvästi puuttuu täysin sekä ymmärrys että kunnioitus niitä kohtaan, jotka ajattelevat eri lailla kuin hän itse.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Milli Mehiläinen:
Meniskö tämmösessä tapauksessa se ihmiselämä kuitenkin etusijalle?
Luultavasti näin. Lihan syömättömyyteen ei kuitenkaan kuole.

Hei.. karamellin yms. kieltämisessä tähdätään tähän hyvinvointiyhteiskunnan aikaansaamaan yltäkylläisyyden rajoitukseen ja mm LIHAVUUDEN ehkäisyyn. Itseltäni ei ko.aineita tarvinnu kieltää koska niitä ei ollut pussitolkulla saatavana kun olin lapsi. Herkut oli harvinaisia ja vain tyyliin jouluna-juhannuksena eikä niitä osannut edes kaivata eikä kinuta. Sekaravinnolla ja perus rukiilla kasvatettuna kasvoi urheilullinen ja erittäin hoikka (laiha) terveellisesti elävä nainen.. No, ok.. syön sitä lihaa ;)

Niin VEGAANIT ei hyväksy mitään eläinperäistä.
Itse en käyttänyt mitään missä on liivatetta vuosikausiin. Liivatetta sisältäviä lääkkeitä meillä ei käytetä. Karkeissa joskus olen lasten suhteen lipsunut ( sekasyöjille kun tuntuu olevan vaikeaa muistaa että liivatetta ei saisi olla )

juuh
Onko sulla antaa jokin todiste ihmisestä joka toimii näin ja lisäksi onko antaa tarkempaa tietoa, mitkä ovat sellaisia lääkkeitä, joissa on eläinperäisiä aineksia.
Mun mielestä tuollainen ajattelu on ihan järkevää. Niin kauan kuin mahdollista, vältetään omiin arvoihin sopimattomia asioita, mutta jos mitään vaihtoehtoa ole, on oma henki (siis sekin on yhden elävän olennon henki) ja sitä kautta oman perheen hyvinvointi kuitenkin niin tärkeä, että tiukimmista periaatteista pystyy joustamaan.

En syö liivatetta ja koitan välttää kaikkea joissa sitä on. Kerran h*lvetillisiin kuukautiskipuihin oli pakko ottaa äidiltä lääkettä jossa oli liivatetta. Mutta koitan valita aina lääkkeen jossa sitä ei ole tai olla mielummin ilman koko lääkettä. Kuitenkaan en lähtisi vertaamaan liivatetta ja lihansyöntiä keskenään, liivate on se pienempi paha. Sikapiikkiä en ottanut.

Heh.. no.. kysynpä toisen kysymyksen. Miks lihansyöjät ei ole mielenosoituksissa ja tuhoa toisten elinkeinoa kuten esim monet "kasvissyöjät " ? Miksi lihansyöjät ei pidä meteliä "aatteestaan"`? siksi että sekasyönti on normaalia.

minttu
En verrannut kasvissyöntiä sotiin tai itsemurhaiskuun.. vaan uskonnon vaikutuksia ihmisten ajatusmaailmaan.
Kirjoitit: "uskonnolla (on) monta muutakin sairasta vaikutetta kuten sodat ja itsemurhaiskut." Siis: muutaKIN --> eikös tuo hieman viittaa siihen suuntaan, että samoihin sairaisiin vaikutteisiin kuuluu myös se kasvissyönti?

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Mun mielestä tuollainen ajattelu on ihan järkevää. Niin kauan kuin mahdollista, vältetään omiin arvoihin sopimattomia asioita, mutta jos mitään vaihtoehtoa ole, on oma henki (siis sekin on yhden elävän olennon henki) ja sitä kautta oman perheen hyvinvointi kuitenkin niin tärkeä, että tiukimmista periaatteista pystyy joustamaan.
Mä en normaaliolosuhteissa voisi tappaa toista ihmistä. Mutta jos joku hyökkäisi mun tai lasteni kimppuun ja ainoa tapa selviytyä hengissä olisi sen hyökkääjän tappaminen, niin mun ei tarvitsisi kauaa miettiä, kuka kuolee ja kuka ei.

Itseasiassa on. Valitettavasti olen alalla ja jopa lapsilta on kielletty parantava hoito " aattellisuuden" takia. Monessa lääkkeessä on liivatetta, d-vitamiini on eläinperäistä, väriaineet on eläinperäisiä jne..

ghkh
Typy10 on taas elävä esimerkki junttiudesta, jota kasvissyöntiä kritisoivat urpot edustavat. Kyseinen hlö ei edes tiedä aiheesta mitään, ja silti jauhaa paskaa minkä ehtii.

just
Hei.. karamellin yms. kieltämisessä tähdätään tähän hyvinvointiyhteiskunnan aikaansaamaan yltäkylläisyyden rajoitukseen ja mm LIHAVUUDEN ehkäisyyn. Itseltäni ei ko.aineita tarvinnu kieltää koska niitä ei ollut pussitolkulla saatavana kun olin lapsi. Herkut oli harvinaisia ja vain tyyliin jouluna-juhannuksena eikä niitä osannut edes kaivata eikä kinuta. Sekaravinnolla ja perus rukiilla kasvatettuna kasvoi urheilullinen ja erittäin hoikka (laiha) terveellisesti elävä nainen.. No, ok.. syön sitä lihaa ;)
Minullahan on juuri smanlainen ajatusmalli kuin vanhemmillasi. karkkia ei ole pussitolkulla tarjolla, joten lapsi ei osaa sitä haluta.

Mun mielestä yksi tämän hyvinvointiyhteiskunnan aikaansaaman yltäkylläisyyden rajoittamisessa ja lihavuuden ehkäisyssä sekä energiankäytön vähentämisessä paras keino olisi lihansyönnin rajoittaminen! Ja kerronpa lisäksi, että itse syön kyllä lihaa, mutta olisi järkevämpää jättää liha pois ruokavaliosta.

Heh.. no.. kysynpä toisen kysymyksen. Miks lihansyöjät ei ole mielenosoituksissa ja tuhoa toisten elinkeinoa kuten esim monet "kasvissyöjät " ? Miksi lihansyöjät ei pidä meteliä "aatteestaan"`? siksi että sekasyönti on normaalia.
Hmm, onkohan sulla mennyt nyt vähän asiat sekaisin. Kasvissyönti ei tarkoita mitään mielenosoitusten pitämisiä. Tunnen monia kasvissyöjiä, muttei heistä kukaan ole mielenosoittajia.

Tunnen pari henkilöä, jotka ovat sekasyöjiä, mutta osallistuvat mielenosoituksiin, jotka eivät toki ruokavalioon liity

Ksantippa S.
En ole mikään "fanaattinen" kasvissyöjä, enemmänkin puhun kasvispainotteisen ruokavalion puolesta. Minun mielestäni sekin on hyvä asia, jos sekasyöjä vähentää liha-aterioidensa määrää - hyvä asia sekä maapallon että ihmisen itsensä kannalta.

Omasta puolestani on moraalisesti eri asia "käyttää" eläinperäisiä aineita lääketeollisuudessa kuin jokapäiväisessä ruoassa. Ylipäätään ihmisellä on oikeus muuttaa mieltään. Vakava sairaus pistää monen ihmisen ajatusmaailman uusiksi, enkä lähtisi tuomitsemaan vaikkapa vakaumuksellista ateistia, joka huomaakin sairastuttuaan uskovansa korkeampaan voimaan.

lihansyöjä
Minä tykkään kunnon pihveistä, lihapullista, lampaasta, poronkäristyksestä, maksasta ja grillimakkarasta.

Silti suurin osa syömisistäni on kasvisruokaa. Syön töissä yleensä kasvisruokaa (tai kalaan). Kotona laitan kasvisvoittoista ruokaa.

Tänäänkin ostin viikonlopuksi pelkkää kasvista; kikherneitä, munakoisoa, tomaatteja erilaisina versioina, hedelmiä, perunaa, palsternakkaa jne. ja tietenkin kausiherkkua PARSAA. NAM!

Yhteistyössä