Kivaa kun saadaan aikaan Kolumbia-keskustelua =)
Meille Kolumbia on ollut jotenkin itsestään selvä vaihtoehto jo monta vuotta. Itse projekti tosin polkaistiin käyntiin "vasta" tammikuussa -09. Tällä hetkellä kotiselvitys odottelee lautakunnan kesäloman päättymistä
.
LC:lla on bioäitiohjelma, mutta aika iso osa vauvoista menee Kolumbian sisäiseen adoptioon. Tosin nimenomaan LC:n kautta voisi kai olla mahdollisuudet saada ihan pieni lapsi. LC:n kanssa yhteistyö on hyvin räätälöityä ja edellytykset vaihtelevat aina sen mukaan, millaisia lapsia adoptioon vapautuu. Jotenkin olen käsittänyt niin, että LC:n suhteen ei oikein voida luvata mitään. Tarvitaan siis piiiitkiä hermoja ja hyvää säkää (hyvän terveyden lisäksi).
Nuo kolumbiainfot ovat tosiaan osoittaneet, että siellä on käyty läpi aika massiivinen uudistus koko adoptiojärjestelmässä, joka parantaa tiedonkulkua, yhtenäistää toimintakäytännöt ja vie kaikki tahot tavallaan samalle viivalle. Myös nuo yksityiset lastenkodit ovat enemmän tai vähemmän ICBF:n kanssa yhteistyössä.
ICBF:n listaa lueskellessa kannattaapi muistaa, että se päivämäärä esim lokakuu -06 tarkoittaa sen pinon vihoviimeisen hakemuksen hyväksymispäiväystä. Saattaa siis olla, että esim juuri lokakuussa 06 on tullut hakemus, johon on hankala matchata lasta, jolloin tuo päiväys roikkuu listalla vaikka kuinka pitkään, vaikka muuten listalla oltaisiinkin jo 07-vuoden puolella. Hakemuksia ei myöskään tule koko ajan tasaisesti, vaan joidenkin jaksojen purkaminen kestää huimasti pidempään kuin toisten.
Itse seurailen paljon Ruotsin ja Tanskan tilannetta (linkit IP:n linkkilistassa). Siellä adoptioita on paljon Suomea enemmän ja myös esim juuri Kolumbian tilannetta päivitetään siellä aika tiuhaan.