Adoptiota harkitsevien/alkutaipaleella olevien oma topic.

Hei ihan mielenkiinnosta, voisiko joku selittää tota ICBF:n listaa? Jostain syystä se on ollut minusta vaikea tulkita, vaikka aikaisemmin olenkin tavaillut sitä suomeksi. Tarkoittaako tuo siis sitä, että ne, jotka seuraavaksi vuorossa 0-1 vuotiaalle lapselle, ovat saaneet esihyväksyntänsä vuonna 06 (tyyliin Kiinan LID)? Kertokaa toki muutakin Kolumbiasta samalla, te jotka tiedätte! Kiinnostaa kohdemaana kovasti. Mutta oliko se nyt niin, että vaativat lapsettomuudesta todistusta?
 
Ole hyvä, Kansku =)

Myrtti-Manna, Tuosta voi laskea "noin-arvioita" odotusajalle tällä hetkellä.
Eli Kolumbiasta saa esihyväksynnän yhteydessä tiedon, minkäikäisen/minkäikäisten jonoon Kolumbian viranomaiset ovat sijoittaneet hakijat odottamaan. Jonoa ei siiis voi itse valita vaan se määrittyy pääasiassa hakijoiden iän perusteella. Jos hakijoilla on iso ikäero, viranomaiset määrittävät jonon itse eli ei määrity suoraan vanhemman tai nuoremman puolison iästä.
Tuon listan mukaan 0-1 v listan lokakuussa -06 esihyväksynnän saaneet jonottajat saavat nyt lapsiesityksiä. Lista elää kokoajan parilla kuukaudella sinne tai tänne.

Meillä on paprut Filippiineillä, joten minulla on vain hajatietoa Kolumbiasta, kun seuraan yhtä prosessia läheltä ja itse mietittiin kohdemaana. Nämä eivät siis ole varmoja tietoja. Hakumatka kestää keskimäärin noin 8 viikkoa, voi mennä pidempäänkin. Siellä tuomioistuimien lakot ovat arkipäivää. Lapsia tulee eri maakunnista ja kulut nousevat, jos lapsi haettava kauempaa. Kaikista maista Kolumbia on hakumatkaltaan turvattomin. LC:n kautta odotusaika ilmeisesti nopeampi, mutta ottavat hakijoita todella vähän ja erityisesti nuoria (+30v? ). Varsinkin LC:n kautta tulee enemmän afrotaustaisia lapsia, mutta myös ICBF:n kautta heitä tulee kokoajan enemmän. Tällä hetkellä ei tule paljoa lapsiesityksiä lähinnä siitä syystä, että Suomesta ei ole lähtenyt paljoa hakemuksia aikoina, joista nyt esityksiä tulee. Tällä hetkellä maa kuitenkin toimii tasaisen varmasti ja on hyvä maakohde. Tekevät kuulemma myös kovasti töitä byrokratian muuttamiseksi ja sitä kautta prosessien nopeuttamiseksi.
 
Kiitos Onnialle.

Tasaisen varma kohde onkin nykypäivänä aika hyvä meriitti maavalinnassa. Tuo 8 viikkoa tai pidempäänkin on kuitenkin huomattavasti pidempi aika kuin esim. Kiinassa tai E-A:ssa ja pistää miettimään. Onko kenelläkään mitään tietoa millaisia erityistarpeita Kolumbiasta on tullut? Ja eikös LC:ssä ole se bioäitien ohjelma (vrt. Abba), jossa äidit siis luovuttamassa pienokaisiaan adoptioon? Vai muistaknko väärin? LC:lle ilmeisen hankala päästä hakijaksi, vai? Mitä ne edellyttää hakijoiltaan? Tarkoitatko Onnia, että ne ottaa erityisesti vähän nuoria? Vai että just niitä nuoria ottavat? Eli onko nuoret selkeästi alle kolmekymppisiä vai kolkyt+?

muoks. typot
 
Onnia vastasikin aika kattavasti. En osaa sanoa lapsettomuus todistuksesta ja en paljoakaan tiedä oikeastaan LC :stä. Luulen, etteivät halua ottaa paljoa yli 30 v hakijoikseen. Hakumatka on 5- 8 viikkoa, ei siis etukäteen voi tietää tarkkaa aikaa kauanko hakumatka kestää.Hakumatka on kai aika haastava ja englantia täytyy osasta, ja mielellään ainakin espanjan alkeita. Lisäyksenä siis tosiaan Kolumbiaan, että tosiaan isoja sisarussarjoja voi toivoa, ihan 2-5 lasta. Tuosta listasta saa tosiaan hiukan viitteitä, missä vaiheessa odotus on. Helsingin sossun sivuilla Kolumbiasta löytyy muistaakseni jotain mainintaa nuista erityistarpeista ja varmaan Ip:n sivuillakin on. (en nyt muista kun päivittivät sivut mitä oli mainittu).
 
Kivaa kun saadaan aikaan Kolumbia-keskustelua =)

Meille Kolumbia on ollut jotenkin itsestään selvä vaihtoehto jo monta vuotta. Itse projekti tosin polkaistiin käyntiin "vasta" tammikuussa -09. Tällä hetkellä kotiselvitys odottelee lautakunnan kesäloman päättymistä :p.

LC:lla on bioäitiohjelma, mutta aika iso osa vauvoista menee Kolumbian sisäiseen adoptioon. Tosin nimenomaan LC:n kautta voisi kai olla mahdollisuudet saada ihan pieni lapsi. LC:n kanssa yhteistyö on hyvin räätälöityä ja edellytykset vaihtelevat aina sen mukaan, millaisia lapsia adoptioon vapautuu. Jotenkin olen käsittänyt niin, että LC:n suhteen ei oikein voida luvata mitään. Tarvitaan siis piiiitkiä hermoja ja hyvää säkää (hyvän terveyden lisäksi).

Nuo kolumbiainfot ovat tosiaan osoittaneet, että siellä on käyty läpi aika massiivinen uudistus koko adoptiojärjestelmässä, joka parantaa tiedonkulkua, yhtenäistää toimintakäytännöt ja vie kaikki tahot tavallaan samalle viivalle. Myös nuo yksityiset lastenkodit ovat enemmän tai vähemmän ICBF:n kanssa yhteistyössä.

ICBF:n listaa lueskellessa kannattaapi muistaa, että se päivämäärä esim lokakuu -06 tarkoittaa sen pinon vihoviimeisen hakemuksen hyväksymispäiväystä. Saattaa siis olla, että esim juuri lokakuussa 06 on tullut hakemus, johon on hankala matchata lasta, jolloin tuo päiväys roikkuu listalla vaikka kuinka pitkään, vaikka muuten listalla oltaisiinkin jo 07-vuoden puolella. Hakemuksia ei myöskään tule koko ajan tasaisesti, vaan joidenkin jaksojen purkaminen kestää huimasti pidempään kuin toisten.

Itse seurailen paljon Ruotsin ja Tanskan tilannetta (linkit IP:n linkkilistassa). Siellä adoptioita on paljon Suomea enemmän ja myös esim juuri Kolumbian tilannetta päivitetään siellä aika tiuhaan.
 
Myrtti-Manna, pidän meitä itseämme kehäraakkeina ja tarkoitan nuorella tuota +30v eli varmaankin hintsun yli 30v hakijat ovat kovaa valuuttaa LC:llä. Ja jos olen oikein ymmärtänyt, jos pääsee LC-hakijaksi voi lapsiesitys tulla TODELLA nopeasti.

Lisäys vielä tuohon Kanskun mainitsemaan espanjan kieleen, että on kuulemma ERITTÄIN toivottavaa, että hakijat osaavat edes hiukan espanjan alkeita ja hakumatka on tosiaan aika omatoiminen. Yhteyshenkilö on käsittääkseni Bogotassa, mutta suht itsekseen pitää pärjätä. Eli ei ne espanjan opiskelut ainakaan hukkaan mene, ken Kolumbiaan päätyy...
 
LC ei "vaadi" lapsettomuus todistusta,mutta se on hyväksi ja ottavat harvoin ja räätälöidysti hakemuksia,joten saattaa olla että ilman tuota (bio)lapsettomuutta voi olla huonot tsäänssit. Kolumbiaan sellainen lisäys,että sekä ICBF ja LC vaativat ainoina kontakteina psykologinlausunnon ( jos joku ei sitä vielä tienny ) ja Filippiinin( muokattu :) )

Yhdyshenkilö on tosiaan Bogotassa ja IP " markkinoi" sitä haastavan seikkailuna :)

 
:attn: Oletteko huomanneet uusimman IPn sivuilta:


06.07.2010
Interpedian kautta saapuneet lapset alkuvuonna 2010


Interpedian kautta adoptoituja lapsia on saapunut 1.1.-30.6.2010 välisenä aikana 34, kun määrä viime vuonna samalla aikavälillä oli 42. Saapuneiden lasten määrä Etiopiasta (7), Intian DCCW:ltä (2) ja Thaimaan DSDW:ltä (7) on pysynyt samana kuin vuonna 2009. Etelä-Afrikasta Interpedian kautta lapsia on saapunut 8, yksi vähemmän kuin viime vuonna. Hieman vähemmän lapsia on tämä vuoden alusta saapunut myös Kiinasta (5, 2009: 9) ja Kolumbiasta (1, 2009: 3). Uudesta adoptiokohteesta Kenian LAN:sta lapsia on kesäkuun loppuun mennessä saapunut 4.

Lisäys Soittorasian viestiin; myös Filippiinit vaativat psykologin lausunnon liitettäväksi hakupapereihin. Osa testeistä oli vaatimukseltaan sellaisia, joita ei tehty koko Euroopassa, mutta onneksi Pela pääsi Filsujen ICABn kanssa yhteisymmärrykseen Suomessa käytettävistä testeistä. Pääkoppa on nyt siis kokolailla tutkittu etulohkolta takaraivolle :D Ja lasku oli sen mukainen :kieh:
 
Kiitos ONNIA korjauksesta. Myös Kolumbian vaatimia testejä on vaikea " teettää"
Toisin sanoen kun aikoinaan ne meille tehtiin niin sain soitella useille psykologeille omassa kaupungissa ja kukaan ei tehnyt noita tiettyjä testejä,mutta onneks viereisestä kaupungista löytyi psyg.,joka teki. Tietty jos asuu pk seudulla niin sieltä varmaan löytyy helpommin.
 
Kysyisin, miten muutoksista ilmoitetaan odotusvaiheessa. Työ-, asumis-, terveysmuutoksistahan (yms.) pitää ilmoittaa, sen tiedän. Mutta miten on, pitääkö jokaisesta työpaikan vaihdosta lähettää kohdemaahan päivitys ja mahdollisesti uuden työnantajan todistus/suositus (miten se voi osata suositella, jos on uusi työntekijä?). Ja mihin maihin työnantajan todistus vaaditaan? Vai riittääkö, että palveluntarjoajalle ilmoittaa uudesta työpaikasta ja mahdollisissa jatkohakemuksissa ilmoittaa kohdemaahan muutoksesta?
 
Täällähän vilkasta keskustelua! Olen ymmärtänyt, että palvelunantajalle tarvitsee ilmoittaa työpaikan vaihdoksesta, mutta jos sillä ei ole oleellisesti merkitystä adoption kannalta niin ei jokaisesta tarvi maahan tehdä samantien selvitystä. Vaan sitten jatkolupahakemukseen tulee tehdä muutokset, joihinkin maihin tehdään vuosipäivitykset tietääkeni. Mutta jos jokin muuttuu oleellisesti lapsen kannalta ajateltuna niin maahan tarvitsee tehdä myös selvitykset.
 
kansku, mukava huomata että olette edenneet jo tuohon vaiheeseen!vuosi sitten muutamat privat vaihdettiin jos muistat- palailimme listoille.

pakko hehkuttaa- tänään lähti perhelomake meillä kohti pelaa. kertoivat että neuvonta alkaisi puolen vuoden sisällä- sen verran on neuvontaan jonoa täälläpäin.. onneksi on kesä ja kesäpuuhat niin ei ehdi ihan hirveesti miettiä.

mietin, että liikkuuko kentällä mitään huhuja siitä, että uusia kontaktimaita olisi tulossa? kaikki kohdemaat näyttävät ruuhkautuneen niin että ihan hirvittää. haagin sopimusmaihinhan kuuluu monia muitakin.

 
Ellinoora, muistan kyllä! Hienoa, että teilläkin asiat etenee! Meillä lähti tälläviikolla paperit Kolumbiaa kohti. Nyt siis odotellaan esihyväksyntää, johon voi menää 3-6 kuukautta. Ensivuoden puolella osallistutaan adoptiovalmennuskurssille, koska maa vaatii ja ei ole tullut käytyä. Onneksi sen ehtii myös odotusaikana. Kyllä jonot ovat todella pitkät ja siitä on jo 2.5 vuotta aikaa kun mekin koko homma sysäistiin alulle ja nyt olemme vasta/jo tässä vaiheessa. Mutta ihan hyvillä fiiliksillä tässä mennään eteenpäin, vaikka piiiitkä odotus edessä!
 
Moi. Tässäpä uusi ihmettelijä porukkaan. Eli alkuinfoon vasta menossa, mutta tietenkin jo kaikkea mielessä.. Olen koittanut lukea kaiken mahdollisen. En ole oikein mistään löytänyt tietoa kolmen (tai jopa neljän) lapsen adoptoinnista. Sellainen ihan vain ajatuksena kummittelee. Samoin kotimaan adoptio ja sitten myöhemmin ulkomaan. No, ehtiihän näitä pyöritellä. Isompi asuntokin pitää hankkia ja ja.. :)
 
Jaksaisikohan joku vastata:

Olemme vielä lapsettomuushoidoissa, mutta myös adoptio on ollut aina mahdollinen vaihtoehto. En vain tiedä, joko olen siihen liian vanha? Olen 43, mies nuorempi. Osaako joku kertoa, kannattaako adoptiota edes harkita enää? Jos, niin mistä lähteä liikkeelle? Kiitos jos joku jaksaa vastata tähän, olen vain niin väsynyt etten jaksa koko ketjua lukea läpi.
 
Inia hei! Kannattaa aloittaa adoptioneuvonta saman tien, ensimmäinen askel on olla yhteydessä oman kunnan sosiaalivirastoon, sieltä kertovat kuinka neuvonta on teillä järjestetty. 43- vuotiaana ehtii ihan hyvin vielä aloittaa adoptioprosessin, mutta saattaa olla että ihan pientä lasta ei iän takia voi adoptoida. Käytännössä Suomen adoptiolautakunta määrittelee vanhemman ja lapsen ikäeroksi maksimissaan 45- vuotta. Siinä vaiheessa kun teidän neuvonta on päättymässä, haette adoptiolupaa. Lupaan saattaa tulla ikäehto, varsinkin jos neuvontaan jonottaessa ja itse neuvonnassa kestää kauan. Odotusajat eri maissa ovat yleisesti ottaen pitkiä joten siinäkin mielessä prosessi tulee kestämään melko kauan.

Vanhempia lapsia on kotia vailla enemmän kuin ihan vauvoja, joten prosessinne saattaisi olla nopeampi jos jo alusta saakka suuntaisitte leikki-ikäisen lapsen adoptioon. Mutta ei se ihan pois suljettua ole, ettettekö ehtisi saada 1-2-vuotiastakaan lasta.
 
Meillä lähti perhelomake PeLaan 16.7. Osaatteko yhtään sanoa kuinka pitkään on yleensä mennyt että sieltä on jotain tietoa saanut?
Ei ole kyllä hätäisen hommaa tämä adoptioprojekti :D Ja minä olen pahinta laatua "kaikki heti nyt" -ihminen.
 
Me lähetimme perhelomakkeen vuosi sitten elokuun puolessavälissä. Lokakuussa soittivat ja marraskuussa oli ensimmäinen neuvonta. Mutta tuo on hyvin paikkakuntakohtaista, toisissa on hurjan pitkät jonot ja toisissa tällaiset lyhyet. Nyt keväällä täällä meillä ei ollut kuulemma jonoa ollenkaan, eli olisi päässyt suoraan aloittamaan...
 

Yhteistyössä