adenomyoosi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja realmerkku78
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

realmerkku78

Jäsen
05.10.2008
548
0
16
Hei! Olen kahden lapsen 30-v äiti ja raskaustoive on päällä. Kävin tänään gynekologilla vuotohäiriöiden ja kovien kuukautiskipujen vuoksi. Diagnoosiksi tuli siis adenomyoosi, joka yleensä on vanhempien naisten tauti. Olisiko täällä kenties muita, joilla todettu samaa? Lääkäri totesi, että "vaikeata tulee raskautuminen olemaan".. :(

Mulla ei ole ademyoosia mutta on endometrioosi. Periaatteessa sama sairaus mutta adenomyoosissa pesäkkeitä kasvaa kohdun kudoksen sisälle.

Ensimmäiseksi mulla pisti silmään tuo että kävit tänään gynellä ja hän antoi diagnoosiksi adenomyoosin. Onko sulle tehty laparoskopia eli vatsaontelon tähystysleikkaus? Vai kävitkö vaan gynellä jossa tehtiin perussisätutkimus?

Adenomyoosia ei oikeen voi diagnosoida ku laparoskopiassa. Ja siinäkin se on aikamoista hakuammuntaa. Mä itte kyselin kerran leikkaavalta lääkäriltä tästä (mulla on 5 laparoskopiaa takana) ja se sanoi että se on ihan tuurista kiinni, että sattuuko niitä pesäkkeitä olemaan just siinä kohtaa mistä näyte otetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Mulla ei ole ademyoosia mutta on endometrioosi. Periaatteessa sama sairaus mutta adenomyoosissa pesäkkeitä kasvaa kohdun kudoksen sisälle.

Ensimmäiseksi mulla pisti silmään tuo että kävit tänään gynellä ja hän antoi diagnoosiksi adenomyoosin. Onko sulle tehty laparoskopia eli vatsaontelon tähystysleikkaus? Vai kävitkö vaan gynellä jossa tehtiin perussisätutkimus?

Adenomyoosia ei oikeen voi diagnosoida ku laparoskopiassa. Ja siinäkin se on aikamoista hakuammuntaa. Mä itte kyselin kerran leikkaavalta lääkäriltä tästä (mulla on 5 laparoskopiaa takana) ja se sanoi että se on ihan tuurista kiinni, että sattuuko niitä pesäkkeitä olemaan just siinä kohtaa mistä näyte otetaan.

Heavyfreak, ultraääni kertoo myös asiasta aika paljon ja osalla sen sekä oireiden perusteella saadaan diagnoosi.

Kuinka se niin äkkiä sen diagnosoi.. eikös se voida varmuudella todeta vain kun kohtu on patologin pöydällä? Näin mä oon aina kuullu :o Siihen viittaavia oireita voi olla esim. tummat, "mönjäiset" vuodot, ja ultrassa voi kohdun lk.n verisuonitus näyttää poikkeevalta.
Tuolla endometrioosi.fi keskustelussa löytyy tästäkin jonkin verran juttua ;)

Täällä alkaa nyt varmasti tulvia kysymyksiä ap:lle, että miten se on voitu noin äkkiä diagnosoida jne jne. On totta, että diagnoosi adenomyoosin suhteen ei aina ole noin nopeaa, usein jopa hankalaa ja monesti lopullinen varmuus tulee vasta kohdunpoiston jälkeen patologilta. Kohdunpoistoon ei ap:n tapauksessa tietenkään mielellään mennä, koska on toiveita lapsesta/lapsista.

Diagnostiikka perustuu ensiksi "tyypillisiin" tai vähemmän tyypillisiin oireisiin ja sen jälkeen gynekologiseen tutkimiseen: kohtu aristaa sisätutkimusta ja joskus ultraäänessä näkyy selkeästi paksuuntunut seinämä kohdussa sekä selkeät "kasvainpesäkkeet" tai ehkä oikeammin kystat. Magneettitutkimusta käytetään jonkin verran, varmaan vähemmälti kuitenkin edelleen, vaikkakin epäselvissä tapauksissa siitä olisi iso hyöty, koska sillä nähdään melko hyvin tilannetta kohdussa (junktionaalinen kerros paksuuntunut jne.). Laparoskopiasta on puhuttu, onhan se toki vaihtoehto.

Jos joillakin on omia kokemuksia, niin kertokaa niistä, älkää keskittykö kyseenalaistamaan ap:n diagnoosia, vaikka itsekin mietin kyllä kieltämättä, että onkohan tuo diagnoosi nyt ihan varma,,,

Alkuperäinen kirjoittaja pennola:

Heavyfreak, ultraääni kertoo myös asiasta aika paljon ja osalla sen sekä oireiden perusteella saadaan diagnoosi.

No en oo vielä yhteenkään endo/adenomyoositapaukseen törmänny jossa ois ultralla mitää löydetty. On multakin kauheen kokonen kysta ultralla havaittu mutta sehan on jo ihan eri asia. Mitään viitettä ultrassa endopesäkkeistä tms ei ollut mutta leikkauspäydällä lääkäri totes että onkin levinnyt tasan kaikkialle, dg. laaja-alainen limakalvoendometrioosi. Syyksi endon "näkymättömyydelle" sanoin että jos pesäkkeet on litteitä niinku mulla oli niin niitä ei välttis näe ollenkaa.

Lääkäri en ole mutta yli 10 vuotta endohelvetissä sekä vertaistukiryhmissä on tuonut aika paljon tietoa ja kokemusta. :)

Alkuperäinen kirjoittaja pennola:

No en oo vielä yhteenkään endo/adenomyoositapaukseen törmänny jossa ois ultralla mitää löydetty. On multakin kauheen kokonen kysta ultralla havaittu mutta sehan on jo ihan eri asia. Mitään viitettä ultrassa endopesäkkeistä tms ei ollut mutta leikkauspäydällä lääkäri totes että onkin levinnyt tasan kaikkialle, dg. laaja-alainen limakalvoendometrioosi. Syyksi endon "näkymättömyydelle" sanoin että jos pesäkkeet on litteitä niinku mulla oli niin niitä ei välttis näe ollenkaa.

Lääkäri en ole mutta yli 10 vuotta endohelvetissä sekä vertaistukiryhmissä on tuonut aika paljon tietoa ja kokemusta. :)

Joo ihan hyvin sinä perustelet :) Mutta, ei se aina noin kuitenkaan mene. Kyllä siellä ultraäänessäkin paljon näkyy, joskus ei juuri mitään, joskus paremmin. Minun kuuluu antaa puolueetonta tietoa, joten en voi teilata tutkimusta, jonka tiedän osassa tapauksista tuovan lähes varman diagnoosin.

Iltaa!

Täällä on yksi joka sai endo tuomion elämänsä ensimmäisessä ultrassa. Toki lääkärillä oli jo epäilys siitä pelkän keskustelun perusteella mutta ultrassa näkyi suuret endo pesäkkeet (halkaisijaltaan yli 3 cm) joten diangoosi oli jo heti varma. Toki kävin n. 3 kk päästä laparoskopiassa (joka muuttui pahan endoni takia laparotomiaksi aika pian, se on jo toinen tarina) jossa pesäkkeitä putsattiin rankalla kädellä. Tästä on aikaa jo kohta kaksi vuotta ja tämä aika on menty ilman ehkäisyä. Ei yhtään plussa testiin ole tullut (1 IVF tehtiin elokuussa josta tuore siirrosta nega, PAS:ia edelleen odotellaan.) Kuukautiskivut eivät helpottaneet ollenkaan ja endopesäkkeet olivat palanneet jo viiden kuukauden kuluttua.

Valitettavasti tästä vastauksesta ei tainnut olla ap:lle juuri apua, mutta kyllä endo voidaan joskus harvoin todeta jopa pelkästään ultralla.

Alkuperäinen kirjoittaja Haave:
Iltaa!

Täällä on yksi joka sai endo tuomion elämänsä ensimmäisessä ultrassa. Toki lääkärillä oli jo epäilys siitä pelkän keskustelun perusteella mutta ultrassa näkyi suuret endo pesäkkeet (halkaisijaltaan yli 3 cm) joten diangoosi oli jo heti varma. Toki kävin n. 3 kk päästä laparoskopiassa (joka muuttui pahan endoni takia laparotomiaksi aika pian, se on jo toinen tarina) jossa pesäkkeitä putsattiin rankalla kädellä. Tästä on aikaa jo kohta kaksi vuotta ja tämä aika on menty ilman ehkäisyä. Ei yhtään plussa testiin ole tullut (1 IVF tehtiin elokuussa josta tuore siirrosta nega, PAS:ia edelleen odotellaan.) Kuukautiskivut eivät helpottaneet ollenkaan ja endopesäkkeet olivat palanneet jo viiden kuukauden kuluttua.

Valitettavasti tästä vastauksesta ei tainnut olla ap:lle juuri apua, mutta kyllä endo voidaan joskus harvoin todeta jopa pelkästään ultralla.

Eikä se edes ole niin harvoin. Hyvä kun kirjoitit.

Kiva, olen saanut vastauksia (ja olin ihan varma, ettei kukaan tiedä mitään). Olen siis kärsinyt kohtalaisista kuukautiskivuista aina, pillereillä tilanne pysynyt suht ok:na. Tämä lapsettomuuslääkäri painotti minulle, että endometrioosia ja adenomyysiä on pidetty saman sukuisena sairautena, mutta nykykäsityksen mukaan adenomyoosi on itsellinen sairaus. Hän ultrasi kohdun ja näytti minulle, että "tämä on selvä adenomyoosi, harvoin näkee näin selviä muutoksia " (ja perään totesi, että 100% diagnoosi voidaan todeta vasta kohdunpoistossa)´Hän sanoi, että ultrakuva kelpaisi oppimateriaaliksi, koska kohdun reuna(??tai vastaava??) on juuri kuin tautikuvauksessa. Lisäksi oireet tukivat diagnoosia ja myös se, että minulle on tehty keskenmenojen vuoksi kolmesti kaavinta ja kaksi lastani ovat syntyneet sektiolla (sektiot ja kaavinnat gyneni mukaan pahentavat tilaa).

Sanoin, että olen halukas jatkamaan luomuyritystä ja sovittiin, että menen 6 kk:n kuluttua uusiksi, jos raskautta ei ala kuulua. Gynekologi ei pitänyt raskautta mahdottomana, joskaan ei kovin todennäköisenä. Hölmönä en edes tajunnut kysyä, mitä jos raskaus ei ala..Siitä olisinkin kiinnostunut tietämään. Netistä löytyy ainakin todella niukasti tietoa, usein sairaus kun tuppaa esiintymään iäkkäämmillä..

Alkuperäinen kirjoittaja realmerkku78:
Kiva, olen saanut vastauksia (ja olin ihan varma, ettei kukaan tiedä mitään). Olen siis kärsinyt kohtalaisista kuukautiskivuista aina, pillereillä tilanne pysynyt suht ok:na. Tämä lapsettomuuslääkäri painotti minulle, että endometrioosia ja adenomyysiä on pidetty saman sukuisena sairautena, mutta nykykäsityksen mukaan adenomyoosi on itsellinen sairaus. Hän ultrasi kohdun ja näytti minulle, että "tämä on selvä adenomyoosi, harvoin näkee näin selviä muutoksia " (ja perään totesi, että 100% diagnoosi voidaan todeta vasta kohdunpoistossa)´Hän sanoi, että ultrakuva kelpaisi oppimateriaaliksi, koska kohdun reuna(??tai vastaava??) on juuri kuin tautikuvauksessa. Lisäksi oireet tukivat diagnoosia ja myös se, että minulle on tehty keskenmenojen vuoksi kolmesti kaavinta ja kaksi lastani ovat syntyneet sektiolla (sektiot ja kaavinnat gyneni mukaan pahentavat tilaa).

Sanoin, että olen halukas jatkamaan luomuyritystä ja sovittiin, että menen 6 kk:n kuluttua uusiksi, jos raskautta ei ala kuulua. Gynekologi ei pitänyt raskautta mahdottomana, joskaan ei kovin todennäköisenä. Hölmönä en edes tajunnut kysyä, mitä jos raskaus ei ala..Siitä olisinkin kiinnostunut tietämään. Netistä löytyy ainakin todella niukasti tietoa, usein sairaus kun tuppaa esiintymään iäkkäämmillä..

Noniin, nyt sitten kerroitkin paljon lisää. Tosiaankin, toistuvat kaavinnat ym. voivat lisätä adenomyoosin riskiä, mutta toisaalta näin jälkikäteen turha miettiä liiaksi, miksi se on juuri sinulle tullut. Sinänsä ikävä juttu. Mutta onneksi toivoa lapsen saamisesta ei tarvitse kokonaan menettää. Sitten joskus myöhemmin sinulle varmasti fiksuin valinta on kohdunpoistoleikkaus, jonka jälkeen PAD lopulta kertoo, oliko varmasti adenomyoosi, joka kyllä hyvin todennäköinen noin selkeillä löydöksillä. Ja kuten kerroitkin, sinulla oli lähes oppikirjamaiset uä-löydökset. Joskus näin.

Kaikkea hyvää sinulle ja mahdottoman paljon onnea lapsen saamiseksi! Toivon kyllä, että onnistuisi :)

Mulla on kaveri, jolla adenomyoosi todettiin ekan lapsen jälkeen, oireita oli ollut jo aiemminkin. Saivat toisen lapsen ihan "normaalisti". Tämä ei nyt ole minkään sortin lääketieteellinen vastaus vaan ihan vaan tsemppinä sulle että kyllä sitä voi raskautua. Tosin tässäkin taudissa varmaan on lievempiä ja vaikeampia tapauksia.. kaverin sairauden vaikeusasteesta mulla ei ole tarkempaa tietoa (en muista aivan kaikkea mitä asiasta selitti kun suurin osa meni yli hilseen :ashamed: ).

Voi ei, onnistuin pitkän tarinani hävittämään jonnekkin mutta otetaan uusiksi. Pakko oli tulla kertomaan oma tarinani adenomyoosista koska tästä on kuitenkin aikas vähän tietoa. Paljon olen taustalla seuraillut palstan keskusteluja. Hieman taustaa: Olen 39v, ei lapsia, hillittömät menkka kivut ja todella runsaat vuodot sekä pienen nyytin kaipuuta parisen vuotta. Sain lähetteen yliopistolliseensairaalaan munatorvien aukiolotutkimuksiin vuosi sitten. Erikoislääkäri (alansa huippuja naistentaudeissa ja lapsettomuushoidoissa) totesi melkein heti ultratessaan että kohtuni on iso kokoinen, takaseinämässä kasvustoa joka näyttäisi olevan adenomyoosia. Selitti että adenomyoosi on samaa kuin endo mutta eripaikassa, adenomyoosi kohdun sisällä ja endo kohdun ulkopuolella. Sen takia ollaan alettu diagnosoimaan adenomyoosi erikseen koska 100% varmuus siitä saadaan vain kohdun poistolla. Hän halusi varmistuksen diagnoosiinsa magneettikuvalla koska ei nähnyt laparoskopiaa tarpeellisena. Samalla halusi sulkea pois pahanlaatuisen kasvaimen kohdun kokoni vuoksi. Harmitteli että magneettia käytetään liian vähän vielä koska se on vasta hiljattain huomattu hyväksi tähän diagnoosiin. Kuvat kertoivat totuuden: adenomyoosi kasvustoa kohdun taka- ja etuseinämässä, ei mitään pahanlaatuista.

Luomu raskauteen olisi täysi mahdollisuus mutta ei kuitenkaan suuret koska meillä oli yritystä jo 2v. takana eikä yhtään plussaan. Niin suuntasimme hyvillä mielin kohti lapsettomuushoitoja. Kynnys hoitoihin ei ollut meille korkea koska olimme jo henkisesti valmistautuneet hoitoihin. Inseminaatiot (2 kpl) eivät tuottaneet tulosta ja sitten oli vuorossa IVF-hoito. Ensimmäisestä hoidosta ja tuoresiirrosta saimme kauan kaipaamamme plussan. Nyt mennään viikoilla 12+6. IVF-hoito ei ollut rankka eikä punktio kivulias. Kammoa ei siis jäänyt. Onhan ollut ihmeellistä kun moneen kuukauteen ei ole ollut hillittömiä kipuja. Oikeastaan ei enää edes muista miltä ne tuntuikaan :)

Kävimme juuri np-ultrassa ja lääkäri totesi kaiken olevan kunnossa. Sanoi myös ettei adenomyoosista tarvitse nyt kantaa huolta koska se ei vaikuta sikiöön eikä raskauden kulkuun millään tavalla. Yleensä raskaus kuulemma myöskin rauhoittaa kyseitä tautia. Tätä sairautta varmasti löytyy monen eri asteisia niin kivun kuin muiden oireiden myötäkin. Diagnoosi oli siis nopea koska kukaan lääkäri ei aiemmin edes epäillyt minulla olevan endoa tai adenoa. Ehkä en edes osannut valittaa kipuja niin koviksi kuin ne oikeasti olivat. Sitä kun on tottunut menemään asenteella "se mikä ei tapa se vahvistaa"!! Aurinkoisia syyspäiviä ja sytyttäkäämme kynttilöitä pimeneviin iltoihin tuomaan meille lämpöä ja valoa!!!

Yhteistyössä